Isnin, 21 Mei 2012

12 di teluk datok - Google Blog Search

12 di teluk datok - Google Blog Search


LAMAN BLOG PERGERAKAN PEMUDA UMNO CAWANGAN <b>TELOK</b>

Posted: 12 May 2012 07:32 AM PDT


Gempar! Paus terdampar di Kelanang

Posted: 11 May 2012 08:24 PM PDT



Perghh..malam tadi kat kelanang,heboh,gamat serta kecoh!apasal,lihat sahaja foto di atas....sampaikan yb parlimen kuala langat,takut nak keluar..,
Kira-kira 20 orang nelayan membuat demostrasi aman dihadapan Dewan Kelanang di sini malam tadi ketika Menteri Besar Selangor, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim hadir makan malam bersama rakyat di situ.
Demostari aman itu berlaku kira-kira pukul 9 malam dengan membawa pelbagai kain rentang yang antaranya tertulis menteri besar gagal bela nasib nelayan, pakatan rakyat Selangor gagal membela nasib nelayan, pakatan rakyat janji kosong cakap kosong pembohong dan jangan anak tirikan nelayan.
Mereka bersurai selepas 20 minit berhimpun tetapi malangnya menteri besar seolah-olah tidak menghiraukan suara rakyat itu begitu juga dengan ahli parlimen Kuala Langat Abdullah Sani Abdul Hamid.
Seorang nelayan, Mohd.Khairy Rajan Abdullah,44, berkata, selepas pilihan raya lalu ahli parlimen Kuala Langat telah berjanji untuk menyelesaikan masalah nelayan dalam masa tiga bulan sahaja.
Katanya, sehingga lebih empat tahun menjadi ahli parlimen janji tinggal janji dan beliau juga tidak pernah turun padang melihat penderitaan nelayan.
"Jangankan selesaikan masalah sebatang pancing pun tidak pernah kami dapat daripada kerajaan negeri.
"Dulu ketika perintahan lalu ada juga bantuan yang dihulurkan meringankan beban kami tetapi sekarang kami semakin terhimpit," katanya di sini malam tadi.
Bagi, Zanizam Ismail,32, pula berkata, perhimpunan itu dilakukan kerana mahu menteri besar tahu dan prihatin dengan masalah nelayan yang seperti tiada penghujungnya.
"Inikah di katakan negeri kebajikan? tetapi masih ramai rakyat yang dibiarkan terhimpit dengan masalah.
"Saya berharap menteri besar turun padang dan melihat sendiri kesusahan para nelayan di sini," tambahnya.
Seorang lagi nelayan, Yeaw Chong Chong,28, berkata mana janji-janji manis ahli parlimen yang menyatakan bakal membantu mereka menyelesaikan masalah nelayan dalam tempoh tiga bulan.
Katanya, mereka sudah menunggu lebih daripada empat tahun tetapi pemimpin itu lebih seolah-olah tidak ingat dengan janji beliau.
"Apa yang kami lihat dia lebih pentingkan masalah pribadinya sendiri daripada masalah rakyat di daerah ini.
"Inikah pemimpin yang sepatutnya dicontoi masalah rakyat tidak selesai tapi ada masa pula tambah isteri lagi sat,"tambahnya.

Pemuda UMNO Telok Datok

12 di port klang - Google Blog Search

12 di port klang - Google Blog Search


KESIANNNNN...ISU MOGOK PEMANDU KONTENA <b>DI PORT KLANG</b>

Posted: 04 May 2012 11:26 PM PDT

Azizi Ayob Ketua Cabang Kapar bersama YB Ronnie Liu dan pemandu2 lori melawat 25 tahanan perhimpunan di IPD Klg Utara..

 

SISTEM PENGANGKUTAN KONTENA LUMPUH DI P.KLANG

Sejak dari hari semalam sehingga  kini, tiada pergerakan lori  haulier,dan kontena di Pelabuhan Klang. Syarikat yang mempunyai kontena  import dan eksport tergendala dek kerana  mogok yang dilancarkan semalam oleh pemandu semua syarikat haulier yang berjumlah lebih kurang 50 buah. Sila lihat senarai di bawah yang dikeluarkan oleh LPKP.Difahamkan mogok ini menuntut pengendali depot kontena kosong supaya memikirkan hak dan kebajikan pemandu pemandu lori haulier yang cari makan dengan mengejar trip penghantaran kontena .

Bayangkan berapa trip sahaja mereka akan dapat sekiranya depot  yang mengendalikan simpanan kontena servis mereka kurang efisien  serta lambat,untuk mendapatkan kontena. Pemandu terpaksa menunggu dalam jangka masa yang sangat lama kira-kira 2jam atau hampir ke 3jam.Macam mana mereka dapat mengejar trip sekiranya masa yang lama terpaksa diambil untuk mengambil sesebuah kontena di depot.

Sekarang pihak depot atau yard pula dikatakan menaikkan charge kepada RM 18 ke 20 ringgit yang terpaksa ditanggung oleh pemandu sedangkan gaji basic pemandu hanyalah RM300 sebulan atau RM30 sehari. Apakah ini adil?

Walau pun Perdana Menteri telah mengumumkan kadar gaji minima RM900 mereka terbeban pula dengan charge pihak depot sebanyak rm 18 hingga 20 ringgit bagi sebuah kontena..Jika dalam sehari mereka dapat menarik  tiga kontena, ini bermakna mereka terpaksa membayar RM58 sehari sebagai modal untuk mendapat gaji RM300sebulan.

Jika pihak kerajaan lambat menangani isu ini  pelabuhan pula yang akan menanggung lambakan kontena di depoh dalam pelabuhan sehingga kapal kapal tidak dapat menurunkan kargo kargo mereka.
.
Pihak kerajaan khususnya Kementerian Pengangkutan usah pandang  remeh sumbangan para pemandu  ini.Dengar dan ambillah tindakan segera bagi menyelesaikan masalah mereka.. Semuanya bermula apabila Lim Liong Sik mantan menteri pengangkutan meliberalisaikan pemberian permit haulier.

Pssttt...isu pemandu mogok ni isu terpencil..mana mungkin UTUSEX MELOYA nak cover..kalau cite lucah tu sahih masuk muka depan lagi..full page punya..

12 di jenjarom - Google Blog Search

12 di jenjarom - Google Blog Search


Jengka 19: Kosmo Online - Rencana Utama

Posted: 04 May 2012 11:18 PM PDT


Rekaan kuil mengikut mazhab

Posted:

Rekaan kuil mengikut mazhab

Rekaan kuil mengikut mazhab

SAMBUTAN Hari Wesak tentu sekali sinonim dengan upacara keagamaan yang bermula pada awal pagi di kuil-kuil Buddha. Selain ritual kerohanian, seni bina rumah ibadat itu sendiri mampu mencetuskan rasa kagum dalam kalangan pencinta seni bina.

Sebenarnya, falsafah di sebalik pembinaan kuil-kuil Buddha lazimnya dipengaruhi mazhab dalam ajaran tersebut iaitu Theravada yang berasal dari Sri Lanka, Vajrayana (Tibet) dan Mahayana (China)

Mazhab itu pula bergantung kepada latar belakang negara yang dihuni oleh para penganutnya. Di Malaysia misalnya, ketiga-tiga mazhab Buddha mempunyai pengikut dan kuil masing-masing. Begitupun, kuil Maha Vihara di Brickfields, Kuala Lumpur dikatakan antara contoh paling jelas sebuah kuil utama mazhab Theravada.

Selain Sri Lanka, mazhab Theravada juga banyak dianuti di negara-negara Asia Tenggara yang lain seperti Thailand dan Myanmar.

Menurut sejarah, ajaran Buddha diperkenal kepada penduduk gugusan kepulauan Melayu seawal 200 tahun Sebelum Masehi. Buddhisme di Malaysia bermula apabila pedagang India dan sami-sami menjelajah dunia menggunakan jalan laut sambil membawa bersama konsep keagamaan, kerajaan dan kebudayaan dari negara asalnya.

Pada kurun kelima, Buddhisme telah berkembang dengan baik di Tanah Melayu. Selain di Kedah, pembuktiannya melalui ekskavasi arkeologi turut berlaku di Kuala Selinsing, Tanjung Rambutan, Lembah Kinta, Bidor dan Sungai Siput di Perak, selain di Perlis serta Pahang.

Ajaran tersebut melalui banyak cabaran dan turun naik dari segi pengaruhnya. Sehingga hari ini, dipercayai penganut agama Buddha sudah meliputi sekitar 19 hingga 21 peratus daripada populasi Malaysia.

Hari ini juga masih terdapat banyak peninggalan kebudayaan Buddhisme di Kedah, Perlis dan Kelantan akibat pengaruh Thailand. Elemen Buddhisme juga terserap dalam persembahan drama tari menora dan wayang kulit tempatan.

Penerapan budaya

"Buddhisme mempunyai mazhab yang berbeza kerana ia mengalami asimilasi iaitu penerapan kebudayaan asing dalam ritual penyembahannya.

"Sebagai kuil Buddha mazhab Mahayana, kami tidak ketinggalan menyambut Tahun Baru Cina sebagai sebahagian daripada sambutan kuil," demikian kata Ketua Biara, Jue Cheng dari Kuil Fo Guang Shan (FGS) Dong Zen di Jenjarom, Selangor.


STUPA yang mengikut rekaan mazhab Vajrayana.


Kira-kira 60 kilometer dari Kuala Lumpur, kuil itu dipercayai antara kuil Buddha terbesar di negara ini. Ia wujud sejak lebih lima tahun dan pernah menerima kunjungan rasmi Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Najib Tun Razak pada sambutan Hari Wesak 2011.

"Di sini, anda akan melihat unsur-unsur pembinaan dan kebudayaan China. Pegangan mazhab itu yang bermula sejak Dinasti Han telah tersebar luas sepanjang pemerintahan Dinasti Tan," kata Jue Cheng.

Diasaskan oleh Master Ching Yuen dari Taiwan sejak dua dekad lalu, ciri pembinaan kuil FGS masih mengekalkan elemen kebudayaan China. Jeu Cheng memberitahu, walaupun ia membawa elemen kebudayaan China, ajaran agama Buddha masih sama tanpa mengira mazhab.

Sementara itu, Presiden Pusat Sakyamuni Dharma di Jalan Kelang Lama, Christine Liew, yang mengakui dirinya daripada mazhab Vajrayana tetap berpegang kepada destinasi yang sama seperti mazhab Buddha lain.

"Vajrayana adalah satu lagi cabang tradisi yang berasal dari Tibet dan kami lebih banyak menggunakan mantera dan meditasi. Pemujaan mazhab Vajrayana agak mendalam, rumit dan pelbagai," ujar Christine lagi.

Mazhab Theravada yang berasal dari Sri Lanka dan India pula berpegang kepada ajaran asas yang paling mudah difahami tetapi lebih bersifat konservatif.

"Theravada lebih bertumpu kepada pemujaan seorang Buddha, seperti yang anda lihat di sini. Kami cuba menyampaikan ajaran ini secara mudah dan ia akan berpusat kepada moraliti atau dharma iaitu menurut Jalan Lapan Lapis Mulia ajaran Buddha," kata Vijaya Samarawickrama, salah seorang penaung Maha Vihara di Brickfields.

Simbol dan bahasa

Apabila dilihat dari segi seni bina, perkara paling utama bagi sesebuah kuil Buddha ialah pagoda atau stupa, namun setiap mazhab mempunyai bentuk yang berlainan.

"Pagoda Theravada Sri Lanka yang anda lihat di sini lebih ringkas, kubahnya berbentuk bulat dan mempunyai kon di puncaknya. Ia kosong tanpa banyak ukiran. Dibandingkan dengan stupa yang sama, misalnya di kuil Thai atau Myanmar, kon pada kubah menampilkan lebih ukiran dan hiasan emas.


PATUNG Sleeping Buddha di kuil Mahavihara di Brickfields.


"Sementara itu, stupa di kuil Buddha Vajrayana pula mempunyai bentuk yang memanjang dan bersegi manakala kuil Buddha Mahayana mempunyai unsur-unsur pengaruh tokong Cina," jelas Vijaya.

Menurut Jue Cheng, kuil Buddha Mahayana mempunyai reka bentuk istana China kerana ketika pemerintahan dinasti-dinasti China, mereka mahu memberi penghormatan yang sama kepada kuil.

"Hanya istana dan kuil Buddha dibenarkan mempunyai warna-warna diraja iaitu kuning keemasan," ujar Jue Cheng.

Terangnya, selain stupa, setiap mazhab juga berpegang kepada simbol masing-masing yang semuanya merujuk kepada mesej Jalan Lapan Lapis Mulia.

"Theravada menggunakan simbol roda dharma manakala Mahayana menggunakan swastika dan Vajrayana pula menggunakan dojre berganda. Semuanya membawa fungsi yang sama, untuk tujuan sembahyang dan identiti kepada Buddhisme," kata Christine sambil menunjukkan imej dojre pada stupa di pusat penyembahannya.

"Kami juga mempunyai kelainan dari segi bahasa. Vajrayana dan Mahayana mempraktik bahasa Sanskrit dan Theravada mengguna bahasa Paali yang berasal dari India dan Sri Lanka," tambah Christine.

Penyembahan yang sama

Pokok Bodhi, persembahan bunga teratai, buah-buahan, makanan dan bunga-bungaan menjadi titik persamaan antara ketiga-tiga mazhab Buddhisme.

"Sememangnya, Buddhisme mengamalkan persembahan barangan kepada Buddha. Semua mazhab memilih barangan yang sama, namun ada kuil yang turut menawarkan dedaun emas iaitu kertas berwarna emas untuk ditampal pada figura tokoh agama.


IMEJ naga dan reka bentuk istana di China menggambarkan kuil Buddha Mahayana.


"Namun, ia tertakluk kepada kuil-kuil tertentu. Di sini tidak ada tetapi anda boleh melihat di kuil Mahayana lain," kata Jue Cheng.

Penganut Theravada berpegang kepada kepercayaan seorang Buddha, Siddharta Gautama atau Sakyamuni yang sering dilihat dalam tiga posisi iaitu baring, berdiri dan bersila.

Namun begitu, mazhab Vajrayana dan Mahayana pula percaya bahawa terdapat 1,000 orang Buddha yang akan muncul mengikut yuga atau tempoh masa tertentu.

"Sekarang ialah Buddha Sakyamuni iaitu Siddharta Gautama. Beliau adalah Buddha keempat selepas Krakucchanta, Kanakamuni dan Kashyapa," katanya yang mengakui pengajaran mazhab tersebut agak rumit untuk didalami.

12 di selayang - Google Blog Search

12 di selayang - Google Blog Search


Banjir <b>di selayang</b> | Talk-Serious

Posted: 19 May 2012 02:24 AM PDT

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

*