Isnin, 5 September 2011

12 di batu caves - Google Blog Search

12 di batu caves - Google Blog Search


Restoran Pan Heong @ Medan <b>Batu Caves</b> | KAMPUNGBOYCITYGAL

Posted: 04 Sep 2011 07:51 PM PDT

IMG_5932
Pan Heong is such a legendary eating establishment in other part of town – Batu Caves. With cheap, affordable pricing and no frills interior; Pan Heong is not intended to be a gourmet restaurant, but as places where one can enjoy comfort food in the company of friends.
IMG_5892
This Batu Caves most famous restaurant boasts wall photos of visiting celebrities and politicians throughout the years. The newspaper cutouts are solid testaments to their popularity too.
IMG_5904
Sang Har wat dan hor (RM 68 for 4 pax) is one of the main reasons people flock to this restaurant. Imagine luscious fresh water prawn and kuey teow (flat rice noodles) drowned in a thick gravy in bright orange hue (from the prawn roe).
IMG_5911
Upon taking the very first bite, we were pleasantly surprised at how delicious it was! The medium sized prawns were sweet, succulent and springy to bite. The kuey teows were so smooth and the eggy gravy was well enhanced by the prawn flavour. Absolutely divine!
IMG_5915
Kao Yoke Mee Hoon (vermicelli with stewed pork, RM 16.50 for 2 pax)
IMG_5917
The stewed pork was very flavourful, and with the right ratio of fats versus lean meat, it almost melts in the mouth. The mee hoon packed plenty of wok hei too! This must be another must order dish at Pan Heong.
IMG_5897
Sang Yu (snake head fish) and Century Egg Porridge (RM 15.50 for 3 pax)
IMG_5900
It was cooked just right: the velvety smooth porridge was neither too thick nor watery. The robust fish slices were fresh and chunky while the century egg has a nice, creamy centre. One bite into these beauties and we were transported to heaven!
IMG_5918
Mee Mamak Goreng (RM 10.50 for 2 pax). It was sweet and spicy at the same time; but pales in comparison with the excellent dishes we had before this.
IMG_5927
Nam Yu (fermented bean curd) Pork (RM 25). Fried till crispy, the nam yu pork was extremely flavourful and addictive. However, we found some pieces to be too lean and tough while some were delightful delicious with a right amount of fattiness.
IMG_5893
Even our order of Sweet Potato Leaves (RM 13) tasted so good that it vanished in split seconds!
IMG_5930
All in all, Pan Heong serves very good food at a reasonable price. Each of us paid about RM 22 for all that food! Parking is horrendous and the crowd is crazy, so be there as early as 11am for lunch.
3181939110_4e9ddc9711_o
Pan Heong Restoran
No.2, Jalan Medan Batu Caves 2,
Batu Caves,
68100 Selangor
(parallel to SRJK Kheow Bin)
Tel: 03-6187 7430
GPS Coordinates: 3.233434, 101.674165
Opens from 8am to 330pm daily.

Perutusan Syawal Adun <b>Batu Caves</b> 2011/1432 – Syawal Bulan <b>...</b>

Posted: 30 Aug 2011 02:30 AM PDT

Alhamdulillah marilah kita rafaqkan kesyukuran kehadrat Allah kerana kita dapat menemui Ramadhan yang penuh berkat tahun ini dan mampu menyudahkan ibadah Puasa yang diwajibkan kepada mereka yang beriman.

Dikesempatan ini saya bersama keluarga besar pimpinan Pakatan Rakyat  dan Parti Keadilan Rakyat , Dun Batu Caves dan Parlimen Gombak ingin mengucapkan salam Eid Fitri kepada semua warga khususnya untuk masyarakat dan rakyat di Batu Caves. Semoga Eid Fitri kita sambut  dengan gembira  setelah  melalui  pendidikan Ramadhan yang melatih kita agar menjadi muslim dan manusia yang taat dan bermanafaat.

Disebalik kegembiraan yang dianjurkan harapnya dapatlah kita bersama mengekalkan momentum positif yang dicerna dalam bulan Ramadhan. Ibadah puasa yang kita lalui dalam bulan Ramadhan  berupaya meningkatkan iman dan taqwa dan seterusnya melahirkan manusia-manusia yang terdidik hati dan lakunya.

Pembentukan masyarakat yang cemerlang dan dirahmati  sewajarnya digerakkan oleh mereka-mereka yang taat kepada penciptanya dan bermanafaat kepada manusia.  Diharapkan kita akan menjadi salah satu dari manusia-manusia tersebut yang mengerakan perubahan kearah kebaikan dalam masyarakat.

Dalam sirah Rasulullah Salallahualaihi Wassalam, kita diberitahu telah berlaku peperangan Ahzab atau juga dikenali sebagai perang Khandaq yang berlangsung dalam bulan Syawal di tahun ke 5 Hijrah. Tentera Kuffar telah membentuk  barisan bersekutu antara Yahudi dan Musyrikin yang mempunyai kekuatan 3 kali ganda dari kekuatan tentera  umat Islam di kota Madinah.Dengan izin Allah tentera Islam mampu bertahan dan mencapai kemenangan walaupun barisan bersekutu Kuffar mengepung hampir sebulan kota Madinah. Allah rakamkan peristiwa tersebut dalam surah Al Ahzab.

Kemenangan tentera Islam salah satunya terhasil dengan tingginya keimanan dan ketabahan tentera Islam berhadapan dengan serangan fizikal dan mental pasukan lawan, walaupun saat itu umat Islam masih berada dalam kesedihan selepas kekalahan perang Uhud.Hanya manusia-manusia berkualiti yang mampu berhadapan dengan dugaan dan cabaran besar sedemikian rupa, dan mereka juga berhadapan dengan peperangan itu 7 hari selepas tamatnya Ramadhan tahun tersebut.

Justeru marilah kita ambil semangat tersebut sebagai pedoman kita melalui hari depan dalam melawan nafsu dan cabaran serta ketidakadilan yang kerap terpampang dihadapan kita. Allah berjanji kemenangan akan tetap bersama dengan kebenaran dan ianya lebih mudah dengan perancangan yang teliti dan bijaksana serta dengan pertolongan Allah.

 

"Hai orang-orang yang beriman, ingatlah akan nikmat Allah (yang telah dikurniakan) kepada kalian ketika datang kepada kalian pasukan, lalu Kami mengirimkan kepada mereka angin taufan dan pasukan yang tidak dapat kamu lihat. (al-Ahzab: 9-11).

Allahu Akhbar Allahu Akhbar Allahu Akhbar Walillahi Hamd

Salam Eidulfitri
Minal 'aidil wal faiziin.
Maaf zahir dan batin.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads