Sabtu, 26 Mei 2012

12 di shah alam - Google Blog Search

12 di shah alam - Google Blog Search


&#39;Sembang, Duduk, Bantah&#39; 21 April <b>di Shah Alam</b>

Posted: 10 Apr 2012 01:32 AM PDT

SHAH ALAM, 10 April: Sebuah NGO, Prorakyat Selangor hari ini menyatakan satu pra Himpunan Bersih 3.0 akan diadakan di Dataran Shah Alam pada 21 April jam 3 petang.

Himpunan yang bertemakan 'Sembang-sembang, Duduk-duduk, Bantah-bantah' itu bertujuan untuk menaikkan semangat rakyat dalam membantah tindakan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) yang enggan melaksanakan pilihan raya bersih dan telus.

Presidennya, Khairul Anuar Othman memberitahu Prorakyat juga turut mengambil ketetapan untuk bersama-sama 84 buah NGO dalam menyertai perhimpunan Bersih 3.0 pada 28 April nanti.

"Selain daripada penganjuran pra himpunan pada 21 April nanti, Prorakyat juga akan turut serta untuk bersama-sama berada di Dataran Merdeka pada 28 April sebagai menyatakan sokongan terhadap pilihan raya bersih dan adil kepada semua parti-parti politik dalam negara ini.

"Kita melihat sistem pilihanraya di Malaysia ini perlu direformasikan kerana terdapat banyak kepincangan yang berlaku dalam SPR pada masa kini," jelasnya pada sidang media di Shah Alam.

Tambahnya lagi, SPR dilihat lebih mengikut telunjuk pemerintah sedangkan ia adalah sebuah badan yang bebas dari cengkaman kuasa eksekutif dalam negara ini.

"Kewujudan Jawatankuasa Pilihan Khas Parlimen (PSC) bagi menambahbaik sistem pilihan raya juga dilihat gagal meyakinkan rakyat seluruh negara apabila tiada penyelesaian kukuh bagaimana daftar pengundi yang meragukan boleh dibersihkan," sambungnya lagi.

Setiausaha Agungnya, Mohd Naquib Carmeil Roseli menyatakan pra himpunan pada 21 April tidak memerlukan permit perhimpunan.

"Himpunan ini adalah himpunan yang aman bersesuaian dengan Artikel 10 Perlembagaan Persekutuan yang membenarkan setiap warganegara berhimpun secara aman tanpa senjata dan tidak mengancam keselamatan negara dan orang awam.

"Matlamat utama himpunan pra Bersih 3.0 ini adalah untuk menunjukkan sokongan rakyat untuk melihat sebuah pilihanraya yang bersih dan adil tertegak di negara kita yang tercinta," katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads