Khamis, 25 Oktober 2012

12 di teluk datok - Google Blog Search

12 di teluk datok - Google Blog Search


PAS Negeri Sembilan | BLOG - BLOG PARTI PAS

Posted: 25 Oct 2012 09:46 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info

Demo 'Selamatkan Pantai Kita'

Posted: 25 Oct 2012 07:56 AM PDT

Bantahan berkisar kepada isu penambakan pantai Teluk Kemang dan isu persatuan peniaga kecil Melayu yang ditindas oleh pemimpin Umno.
PETALING JAYA: Lebih 100 peniaga, pengusaha pantai dan Persatuan Peniaga Kecil Melayu Port Dickson membuat satu bantahan di hadapan Wisma Negeri di Seremban semalam.
Bantahan berkisar kepada isu penambakan pantai Teluk Kemang dan isu persatuan peniaga kecil Melayu yang ditindas oleh pemimpin Umno setempat termasuk Majlis Perbandaran Port Dickson.
Menurut Pengarah Sekretariat Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) Negeri Sembilan, Azizi Abd Aziz, satu memorandum turut diserahkan kepada Menteri Besar Negeri Sembilan, Dato' Seri Mohamad Hassan.
"Bagaimanapun Mohamad Hassan tidak sudi untuk mendengar rintihan rakyat di atas kesibukan mengurus negeri dan beliau hanya diwakili oleh pegawai khas, Zulkifli Awang," kata Azizi dalam satu kenyataan media.
Beliau berkata, demonstrasi bantahan berpunca dari isu penambakan pantai Teluk Kemang yang telah menimbulkan suasana yang menjejaskan periuk nasi mereka yang saban tahun berniaga di Teluk Kemang.
Penambakan pantai juga merosakkan rupa bentuk muka bumi pantai Teluk Kemang yang selama ini menjadi pilihan nombor satu pelancong tempatan terutamanya dari bandaraya Kuala Lumpur di atas faktor pantainya yang landai dan lokasinya yang strategik.
Azizi menjelaskan bahawa penambakan pantai di atas alasan 'pantai sempit' tidak releven. Ia akan menjurus kepada kerosakan ekosistem.
"Secara tidak langsung mengubah rupa bumi pantai Teluk Kemang yang diiktiraf antara pantai selesa yang selamat berbanding pantai di tempat lain yang berselut lumpur dan terdedah kepada bahaya air pasang surut yang jauh dari gigi pantai.
Katanya, seperti yang berlaku di pantai Batu 4 dan Batu 5 Port Dickson selepas penambakan, kecerunan pasir yang ditambak telah mengubah kedalaman lantas meragut banyak nyawa pengunjung. Akhirnya pantai tersebut dihindari oleh pengunjung.
"Inilah yang amat dikhuatri akan berlaku di pantai Teluk Kemang. Nescaya dalam jangka masa panjang negara akan kehilangan satu pusat pelancongan yang paling digemari.
"Dalam jangka masa pendek pula, peniaga akan mengalami kerugian yang berterusan dan ramai yang bakal hilang mata pencarian di atas projek yang terburu-buru ini," terang beliau.
Dalam demonstasi yang sama, Persatuan Peniaga Kecil Melayu juga ingin memohon kepada Menteri Besar supaya segera menyelesaikan kemelut persatuan mereka.
Mereka mendakwa persatuan mereka disabotaj oleh beberapa pemimpin Umno setempat bersama pihak berkuasa tempatan bagi menutup segala kemungkaran dan penyelewengan yang telah dilakukan oleh pengerusi persatuan yang terdahulu.
Antara lain mereka menuntut perancangan pembangunan yang tidak menepati spesifikasi diperbetulkan dan membantah pembinaan longkang besar yang menyebabkan air laut Teluk Kemang menjadi keruh dan kotor.
Mereka juga menuntut supaya gerai lama, tandas awam dan bangunan buruk diganti dengan fasiliti yang baru, memastikan setiap premis perniagaan memperolehi CF tepat pada masanya supaya perniagaan tidak terhenti lama dan pampasan yang setimpal sekiranya projek penambakan ini diteruskan.

CERAMAH UMUM

Posted: 25 Oct 2012 07:39 AM PDT

Himpunan Rakyat 3 Nov 2012 SEREMBAN

Posted: 25 Oct 2012 07:38 AM PDT

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads