Isnin, 8 Oktober 2012

12 di ulu yam - Google Blog Search

12 di ulu yam - Google Blog Search


Berpiknik <b>di Ulu Yam</b> - The-History-Of-My-Life

Posted: 05 Oct 2012 01:18 AM PDT

Hari ni agak lewat aku update sebab amik mood nak berblogging.
15 September lepas, aku dan FZ plan nak pergi berkelah di Ulu Yam.
Punyalah lama kisah, sekarang baru nak update yeee...
So, kitorang pergi Ulu Yam tu agak lewat... dalam kul 2 lebih.
Itupun aku takut-takut je kot-kot tak jadi sebab aku tengok cuaca cam mendung je.
Aku dah buat backup plan...
Kalau hujan, cancel pergi Ulu Yam tapi kitorang akan pergi window shopping.
Tetengah bulan ni manelah ada duit nak shopping bagai.
Window shopping pon jadik laa...
Kalau ada barang berkenan, telan air liur je la.. huhuu.....
Pegi time camtu, orang pon dah tak ramai.
Parking pun senang nak dapat.
Tempat strategik untuk letak tikar dan barang-barang pun ada.
Aku lebih suke duduk disebalik pokok besar.
Bukannya apa... senang sikit nak salin pakaian.
Aku tak suke salin pakaian kat tempat khas tu sebab kotor dan sesetengah perempuan salin pakaian macam kan dia tengah jahit pakaian... lama gilee....
Kali ni aku bawak baby Alya...
Ni pes time dia mandi sungai...
Siap melalak time aku letak kaki dia atas pasir sungai.
Pelampung angry bird ni aku beli kat situ jugak.
Suke la baby duk dalam pelampung tu.
Tapi dia cuak sikit... mungkin sebab tak biase.
Kemain seronok lagi main kejar-kejar.
Time tu aku ada ajar dia perkataan 'Lari'...
Pastu terkejut aku bila dia pandai sebut.
Asal FZ kejar dia je, mesti menggelupur kayu kaki sambil sebut "lari...lari..."
Comel jek suara dia sebut lari tu... hehehehe....

Kaki tercokeng kat situ.. hehehe...
Pelampung tu sekarang aku simpan kat kolam, tempat kije FZ.
Sebab mane lah tahu nanti nak gune time mandi kat kolam.
Masa ni air sungai tu memang sejuk gile.
Dah macam mandi dalam ais.

Eh, dah macam family pulak... ngeee....
Bila dah nak naik, baby nangis.
Aku dah agak dah... sebab biasenye memang semua budak-budak macam tu.

Aku masak mee goreng je...
Aku ni kalau masak mesti meriah.
Kalau buat mee goreng tu, dalam tu mesti ada ayam, fish ball, sayur sawi dan tomato.
Tak reti aku masak mee goreng kosong.

Keropok keping ganu mariii...
Wajib ada kalau makan mee goreng.
Aku ada jugak goreng ayamas drummet.
Pastu aku bawak jugak jajan yang ada kat rumah aku.
Pastu untuk baby aku bawak jelly.
Tapi lupe pulak nak snap.

Behave je dia sepanjang duk kat situ.
Takde pon nak usik barang-barang ke ape..

Aku : Baby, tolong amikkan tisu.
Aku : Baby, amikkan umi tuala...
Aku : Baby, amik henset umi dalam beg umi...
Atas kepala aku tu tuala...
Rambut tak kering lagi tapi aku malas nak kesat.
So biarkan berkelubung dalam towel.
Baby pulak dah start ngantuk.
Tapi macam biase la... bukannya dia nak tido.
Time nak balik tu, dia pun tolong angkut barang.
Dia tolong bawak pelampung yang kitorang beli tadi.

Dalam pukul 4.30 petang, kitorang balik.
Kang mandi lama-lama takut sejuk dada pulak.
Dalam kereta, macam biase la...
Bagi baby hisap susu... dan lepas tu dia pon selamat tido...

"liVEloVE": Berpicnic Sakan <b>di Ulu Yam</b>...

Posted: 01 Oct 2012 09:01 PM PDT

Sakan ye berendam. Sampai demam n amik MC..Huhuhuhuh. Bertahun dah tak pegi picnic. Hari sabtu lepas, budak-budak  seksyen kilang husband I buat family day gitu. So destinasi pilihan untuk picnic ULU YAM.  Korang penah pegi Ulu Yam tak? I memang tak penah pergi, tapi husband I kata dia dah dua kali pegi masa dia bujang dulu. Pegi naik motor je dulu katanya sebab nak layan corner kat Ulu Yam tu. Memang iye pun jalan untuk sampai ke tempat kami nak berpicnic tu memang  sangat lah mencabar. Berbukit-bukit  dan selekohnya sangat tajam. 
Kami keluar rumah awal pagi sabtu tu. Pukul 7.30 pagi dah gerak ke kilang husband I sebab semua kena berkumpul kat sana selewatnya kul 8.15 pagi. Sape lambat..Tinggal!!!. 15 biji  kete yang berkonvoi ke Ulu Yam. Dari Sham Alam nak ke Ulu Yam tu makan masa dua jam.  Jauh lah juga . Itu pun dari Shah Alam nak ke Batu Caves kami semua  ikut highway.
Lebih kurang pukul 10.30 pagi sampai 15 biji kete nih kat Ulu Yam. Fuhhh!! Memang nyaman udara kat sana. Sejuk n banyak angin. Bunyi deruan air terjun pulak buat hati lebih teruja nak berendam..Hahahahah…Anak bujang I memang tak boleh nak sabar bila nampak air. Tak tentu arah dia.
Bila dah jumpa tempat yang sesuai nak mandi, semua dok pakat bawak turun barang n makanan.  Kata potluck kan. Harus lah banyak makanan. I n husband buat ayam perap untuk BBQ. Jenuh lah balik dari keje hari jumaat tu duk memerap 8 ekor ayam.  Untuk makan 60 orang lah katakan.
I dengan Sirhan memang dah siap-siap pakai baju mandi. Settle letak barang I n Sirhan laju je turun mandi. Gggrrrrrkkk...Sejuk gile air dia.Sirhan pon mula-mula excited,  kena je air sejuk terus dia bangun. Terkejut agaknya..Hahahahahha..Padan muka, tulah sape suruh tak sabar. Ibu dah cakap kan suruh tunggu tengah hari skit. Tapi kejap je dia takut pas tu dia berendam semula. Kawan-kawan pulak ramai, lagi lah dia tak peduli sejuk tau suke jek.
Bila dah berendam dalam air, harus lah perut jadi lapar kan. Naik dulu kita makan. Ada nasi lemak, bihun goreng Singapore, sandwish, kek besday, ayam n daging BBQ, sosej n nugget, dessert, muffin, makanan ringan n kuih muih.  Alhamdullilah makanan tu berlebih-lebih. Siap masa nak balik tu tapau sorang skit. Husband I n kawan dia memang sibuk dok bakar ayam. Sume kata ayma perap kitaorg tu sedap..TQ semua!!Kami buat dengan ikhlas sebab tu sedap..Hahahhaa..Ceh poyo jek puji diri sendiri.Tak malu.
Tak sangka pulak orang-rang laki ni ada sediakan pertandingan untuk anak-anak dan kaum bapa sendiri. Tapi agak tak puas ati juga sebab pertandingan untuk kaum ibu taka de. Ini tidak adil.Kami semua penat masak tau. Kalau kami tak masak ha lapar lah korang semua  tak makan.Hehhehehe..Protes gitu kan. Tetibe Ketua cakap memang taka da pertandingan untuk ibu-ibu tapi kami dah sedia awal-awal dah adiah untuk para ibu.Hehehhehehe..Lebar senyum mak-mak ye. Tak payah bertanding terus dapat hadiah. Antara pentandingan yang diaorg buat tiup belon, rebut gula-gula, menyelam sape paling lama, berenang n paling best terjun bebas dari atas batu tinggi ala-ala Pandalela Rinong gitu.Tapi acara terjun bebas tu untuk kaum bapa je. Husband I tak menang sebab amik mase lama nak terjun.Dia dulu masa bujang dia berani je. Ni dah kawin dia kata ketaq lutut.Hahahahaha….
Tengok jam dah pukul 4.30 pm.Semua pon dah puas mandi. Hari pon dah petang. So kemas-kemas sume barang dan siap-siap tukar baju.  Nasib lah ada kawan husband I bawa khemah. Boleh lah tukar baju dalam tu. Toilet kat sini tak bersih. Memang tak selera nak masuk..Sebelum gerak balik kami amik gambar dulu.Tapi mase amik gambar tu dah ramai juga yang balik. Ada 5 biji kete termasuk kete I yang tak balik lagi masa tu. Ape pun aktiviti picnic hari tu memang best. Next year boleh lah buat lagi.Kita pegi jauh skit..Hhuhuhuhuhuu…


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads