Jumaat, 9 November 2012

12 di sungai pelek - Google Blog Search

12 di sungai pelek - Google Blog Search


Guan Eng paling yakin <b>di</b> Kelantan dan Selangor | Free MalaysiaKini

Posted: 04 Nov 2012 05:18 AM PST

Setiausaha Agung DAP, Lim Guan Eng berkata peluang terbaik Pakatan Rakyat adalah di Kelantan, diikuti oleh Selangor, Pulau Pinang dan akhir sekali Kedah.

Penilaian beliau berdasarkan kepercayaan bahawa retorik perkauman BN akan mempunyai impak yang kurang di Kelantan dan Selangor.

2012 selangor dap convention 041112 lim guan engBercakap kepada pemberita dalam sidang akhbar selepas merasmikan
Konvensyen Tahunan DAP Selangor pagi ini, Lim berkata BN sedang memainkan soal perkauman, tetapi menurutnya adalah lebih sukar untuk bermain isu perkauman di Selangor.

Tambahnya, keadaan adalah sama di Pulau Pinang. Apabila ditanya mengapa BN akan memainkan soal perkauman di negeri yang mempunyai etnik yang bercampur, Lim berkata, ia adalah kerana beliau merupakan satu-satunya ketua menteri bukan Melayu.

"Pokoknya saya adalah satu-satunya ketua menteri keturunan Cina dan bukan Islam di Malaysia, jadi saya sasaran yang mudah. Ia adalah sangat jelas bukan?"

Bagaimanapun, Lim menegaskan bahawa Pakatan Rakyat masih memerlukan sokongan pengundi Melayu untuk memastikan "kemenangan yang baik" di Pulau Pinang.

Dalam ucapannya sebelum itu, Lim mendedahkan apa yang didakwa dari dokumen yang bocor mengenai persiapan BN bagi menghadapi pilihan raya.

Beliau berkata kesediaan BN untuk menghadapi pilihan raya di kawasan bukan Melayu di Selangor adalah pada 53 peratus dan "sangat bersedia" di kawasan Melayu.

"(Ia adalah) sangat tinggi. Adakah kita di peringkat itu atau tidak? Mari kita membuat penilaian ikhlas selepas ini, "katanya.

Tambahnya, walaupun jika BN adalah lemah, tetapi DAP tidak akan menang jika ia tidak bersedia.

Beliau memberitahu pemberita kemudiannya bahawa masih terdapat ruang untuk penambahbaikan dalam semua negeri termasuk Selangor.

"Saya akan berbohong jika saya katakan saya berpuas hati (dengan persediaannya)," katanya.

2012 selangor dap convention 041112 teresa kokDalam ucapannya sebelum ucapan perasmian Lim, pengerusi DAP
Selangor Teresa Kok menyenaraikan pencapaian dan cabaran dihadapi parti itu di negeri tersebut.

Ini termasuk mempertahankan kerusi marginal di Sekinchan dan Teluk Datuk, di mana ia menang dengan majoriti tipis masing-masing 190 undi dan 698 undi semasa pilihan raya umum 2008.

Pada masa yang sama, beliau menegaskan bahawa BN juga mempunyai kerusi marginal di mana DAP harus menumpukan usaha dalam harapan kemenangan dalam pilihan raya umum akan datang, atau membantu rakan parti dalam Pakatan berbuat demikian.

Ini termasuk Kuala Kubu Baru dan Sungai Pelek di mana DAP tewas masing-masing dengan 449 undi dan 1572 undi, serta lapan kerusi Dewan Undangan Negeri dan tiga kerusi parlimen di mana parti-parti dalam Pakatan kalah tipis.

"DAP adalah kuat di kawasan majoriti bukan Melayu. Di lapan kerusi BN tersebut, sekurang-kurangnya 15 peratus adalah pengundi bukan Melayu.

"Jika kita boleh mendapatkan sekurang-kurangnya 70 peratus sokongan mereka, kita boleh memenangi kesemua lapan kerusi ini," katanya ketika menggesa ahli-ahli untuk menyumbang idea bagi membantu menyokong kemenangan.

Lapan termasuk Sungai Ayer Tawar, Sabak Bernam dan Sri Serdah, semuanya telah dimenangi dengan kurang daripada 700 undi.

Kerjasama lebih erat

Bercakap kepada pemberita kemudiannya, beliau berkata pada keseluruhannya, kedua-dua Pakatan Rakyat dan BN masing-masing mempunyai lapan hingga kerusi marginal.

2012 selangor dap convention 041112 delegates 3Ditanya jika beliau yakin bahawa rakan-rakan dalam Pakatan – PKR
dan PAS – boleh menarik sokongan pengundi Melayu yang diperlukan untuk memenangi kerusi marginal, Kok berkata, ia bergantung kepada tahap kerjasama antara ketiga-tiga parti tersebut.

"Pada 2008, banyak kawasan yang yang saya telah ditunjukkan sebelum ini, tidak ada kerjasama (antara parti komponen Pakatan). Malah jika ada pun, ia adalah sangat minimum.

"Sekarang setelah kita membentuk kerajaan, ia adalah amat penting bagi kita mengeratkan hubungan antara PAS, PKR dan DAP untuk mencapai kejayaan di kerusi-kerusi tersebut," katanya.

Ahli Parlimen Seputeh berkata, kerjasama tersebut kini boleh dapat dilihat dalam program bersama seperti pelbagai ceramah di seluruh negeri.

Short URL: http://www.freemalaysiakini2.com/?p=54070

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads