Selasa, 16 April 2013

12 di dengkil - Google Blog Search

12 di dengkil - Google Blog Search


Life in a Vacuum :-): Santai gediks <b>di</b> Paya Indah Wetlands <b>Dengkil</b> <b>...</b>

Posted: 13 Apr 2013 02:57 AM PDT

Assalammualaikum dan hi...


Post ni adalah kesinambungan dari post yg terdahulu ( santai di Wetlands Putrajaya). Actually aku sekeluarga bersama akak ipar aku telah bersantai2 di 2 tempat yg best ni . Hari sabtu aku g Wetlands Putrajaya , the next day tu kiteorg ke Wetland dengkil lak.. hahahah ... aktiviti alam semula jadi katenyeee....
So far , kalo ikut feveret aku la .. aku lebih suka  Taman Wetlands Putrajaya, coz bnyk pokok2 dan redup sket ...pastu ade bukit2 sket.. kt Dengkil ni mcm straight je ,, rata ,,, takde bukit2 bagai . kalo tghri mmg terik la .. berteduh dekat pondok kecik yg ade kt situ je la ...

Haruslah kena snap pic ok .. main entrance ye ...siap suh EN. Hubby " bang slow jap .. jap... tgk ketar ni .. yela belakang ade kete ..tapi hasil tak blur .. pro ooo...
Fyi, Paya Indah Wetland ni dikategorikan sebagai kawasan eco-pelancongan di Malaysia. Ia meliputi kawasan seluas 3100 hektar dan terletak di Daerah Kuala Langat, Selangor. Tapi ikut alamat ia berhampiran dengan Dengkil dan lebih kurang 50KM dr Kuala Lumpur. Pelbagai tarikan dng aktivit lasak yg disediakan kt sini, tempat ni gak sesuai utk dijadikan tapak perkhemahan bagi budak2 sekolah/IPT. Selalunye kalo time musim cuti sekolah mmg penuh la sini .. haaa.. korang jgn ingat tempat ni tak syok cm Sunway Lagoon tu .. walaupun tempat ni tak havoc dan hanya dipenuhi dgn alam semulajadi, ia tetap berjaya menggamit pengunjung yg datang sini ok , termasuk aku  :-)
Antara yg korang leh tgk kt sini, macam Badak air, atau nama glemernye " Blue Hypo".. hahahah .. tp kaler dark grey ok . Buaya.. pelbagai jenis burung air , pastu terdapat lebih kurang 213 spesis burung yg ada kt dalam Paya Indah Wetland ni . Kalo bernasib baik korang dptlah berjumpa spesis no 213 tu .. hehehhehe.

Ok, ape aktivit yg menarik kt sini???? antaranya ::

** Berbasikal .. sewa ye kengkawan .. kalo bawa sendiri pon bagus gak .
** Memancing .. ada tasik .. bukan kt tasik yg buaya dok tinggal tu ye kengkawan.
** Berkayak / paddle boat  ( semestinya di tasik yg selamat ye , bukan tempat boya tu )
** Mini zoo - Buaya / Badak Air 
** dan lain2...( nk tau datangla sini ye)

Actually, aku bawa family ke sini salah satunya nk bagi pendedahan kt anak aku yg semakin hari semakin membesar tu ... umur baru menginjak 3 tahun ye kengkawan... Selain tu , sbb Putrajaya ni da tak tau nk g mana lagi  :-) . Dan yg paling penting masuk adalah PERCUMA ye, pas masuk je pintu utama  korang kena kena kaunter Information kt dalam tu , kena amik PAS pelawat utk diletakkan kt cermin kereta. Pastu baru korang leh pusing sesuka hati kt dalam nunnn...  Wetlands kt Dengkil ni mmglah tersangat luasnye ... jarak antara satu tmepat ke tmepat lain jauh ye .. so , agak2 kalo tknk ketiak tu basah , silalah  jalan dgn kereta /motor atau basikal ye... tapi kalo nk exersice .. lehla berjalan kaki .  oh ya .. basikal disediakan ... untuk disewa.














Tensen aku .. tknklak si hypo ni nk timbul ... konon malu la tu ... tknk publisiti hokeh ...frust la tak dapek nk snap gmbo ...

Gambo yg ni jela smpat aku snap .. letih woo.. cuaca terik .. tanned da aku. Tak smpat nk snap gmba menara diorg . oklah sesapa yg tetibe terasa atau nk ubah angin , silalah dtg sini .. korang tak rugi .. masuk free. Aku dgn baik hati menyediakan alamat dan hipefully korang tak sesat ok .. kalo sesat silalah coll nombor yg ade tu ye .


Paya Indah Wetlands,
Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (PERHILITAN)
KM4, Jalan Dengkil-Banting,
43800 Dengkil, Selangor

Tel: 03-8768 7616 / 03-8768 8726
Faks: 03-8768 8424



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads