Selasa, 18 Jun 2013

di negeri selangor - Google Blog Search

di negeri selangor - Google Blog Search


Ramalan Keputusan Pilihanraya Umum ke 13 <b>di Selangor</b>. <b>Negeri</b> <b>...</b>

Posted: 14 Apr 2013 08:19 PM PDT


keputusan pilihanraya selangor

Keputusan pilihanraya Umum 2013 Selangor : Negeri Selangor sememangnya menjadi rebutan di antara kerajaan yang sedang menerajui negeri Selangor untuk mempertahankannya dan dipihak pembangkang pula berusaha keras untuk merebut kembali sebuah negeri yang termaju di Malaysia bernama Selangor.

Keputusan Pilhanraya Umum 2008 (PRU 12) menyaksikan tsunami politik berlaku di Selangor apabila Pakatan Rakyat menewaskan Barisan Nasional dengan menjadi pilihan demokrasi rakyat. Jikalau….

Jikalau sebelum ini kita sudah meninjau prestasi kerajaan Melaka di bawah pimpinan Datuk Seri Ali Rustam setakat ini di Melaka (KLIK SINI). Kini tiba untuk meninjau prestasi kerajaan Selangor di bawah Tan Sri Khalid Ibrahim….

Keputusan Pilihanraya Umum 2008 Di Selangor (PRU ke 12)?

Keputusan pilihanraya selangor

Negeri yang dulunya dianggap sebagai kawasan selamat oleh pihak Barisan Nasional, akhirnya bertukar tangan ke Kerajaan Pakatan Rakyat. Dalam masa 5 tahun Kerajaan Pakatan Rakyat menerajui Selangor, perkara yang paling penting yang perlu diketahui rakyat Selangor amnya dan rakyat Malaysia umummnya adalah meneliti semula apakah yang telah dicapai oleh Kerajaan Negeri Selangor di bawah pentadbiran Pakatan Rakyat. Sudah tentu Selangor, sebuah negeri yang kaya dengan hasil pendapatannya menjadi rebutan di antara pihak Pakatan Rakyat dan Barisan Nasional.

Barisan Nasional sudahpun mengumumkan niat mereka untuk merampas kembali Selangor sambil Pakatan Rakyat pula yakin bahawa mereka telah membuat yang terbaik untuk rakyat. Di manakah kebenarannya? Jadi apa hasilnya?

Senarai Kejayaan & Usaha-usaha Penambaikan Kerajaan Selangor

Seperti biasa, Berita Semasa hanya akan memaparkan rekod-rekod kejayaan yang kami perolehi sendiri poral-portal milik kerajaan negeri termasuk dalam kes ini portal milik kerajaan negeri Selangor.

keputusan pilihanraya selangor

  1. Bantuan Air percuma sebanyak 20 meter padu
  2. Mewujudkan Kumpulan Semesta Sdn. Bhd untuk pengurusan cari gali pasir.
  3. Memberi RM 1000 kepada pelajar kelahiran negeri Selangor yang mendapat tawaran ke Universiti
  4. Insuran kepada bayi kelahiran Selangor sehingga umur 18 tahun
  5. Bantuan RM 1500 Tabung Warisan Anak Selangor (TAWAS) selepas bayi kelahiran anak Selangor mencapai umur 18 tahun.
  6. Mewujudkan skim Mesra Warga Tua dan Orang Kurang Upaya dengan memberi RM 2500
  7. Mewujudkan Pusat Sehenti Untuk KRisis (OSCC) bagi membantu wanita dan kanak-kanak dalam kes rogol, keganasan domestik dan dera.
  8. Dana pendidikan dan peruntukan biasiswa untuk anak-anak pekerja ladang
  9. Skim pemeriksaan mammogram secara percuma kepada semua wanita Negeri Selangor yang berumur 35 tahun keatas yang layak.
  10. Mewujudkan MiMBAR bagi membantu golongan berpendapatan rendah dengan menawarkan pinjaman tanpa faedah sehingga RM 5000 dengan pembayaran balik dalam 1 tahun.
  11. Mewujudkan Pusat Dialisis Rakyat bagi yang memerlukan rawatan tersebut.Setakat ini 4 buah pusat dialisis rakyat telahun beroperasi.
  12. Cuti bersalin 90 hari
  13. Cuti 14 untuk suami yang isterinya bersalin
  14. Cuti kematian suami selama 30 hari.
  15. Program Tuisyen percuma untuk pelajar sekolah rakyat Negeri Selangor yang layak
  16. Penubuhan Skim Mirkokredit Wanita Ladang (WALA) bagi meningkatkan pendapatan kaum wanita pekerja ladang.
  17. Skim Bantuan Asuhan Rakyat sebanyak RM 100 bagi ibu bapa yang layak.
  18. Skim Bantuan Tadika Selangor (TUNAS) sebanyak RM 50 sebulan bagi kanak-kanak tadika yang layak.
  19. Memastikan EXCO dan ADUN sentiasa bersih daripada penyelewengan sepanjang perkhidmatan.
  20. Menubuhkan badan khas untuk menyiasat segala penyelewengan yang berlaku berkaitan pentadbiran tanah dan sumber-sumber negeri.
  21. Memberhentikan projek-projek membazir yang merugikan dan tidak memberi manfaat secara langsung kepada rakyat.
  22. Memberikan elaun ibu tunggal yang layak menurut tanggungan masing-masing.
  23. Memudah dan mempercepat kelulusan dan pembaharauan lesen perniagaan.
  24. Menguatkuasakan dan memantau projek-projek pembangunan agar mematuhi syarat-syarat perlindungan alam sekitar bagi mengelakan kejadian seperti tanah runtuh.
  25. Memberi pendidikan pra-sekolah oeruma kepada anak Selangor berumur 5-6 tahun (Sedang dijalankan)
  26. Memberi elaun khas antara RM 150-RM 250 sebualan untuk wanita tampa pekerjaan tetap atau surirumah(Sedang dijalankan)
  27. Memastikan setiap keluarga memiliki sebuah rumah dalam skim perumahan rakyat.(Sedang dijalankan)
  28. Mewujudkan institusi untuk menyelaraskan hal ehwal agama ,selain agama islam demi mewujudkan perpaduan dan persefahaman antara kaum dan agama.(Sedang dijalankan)
  29. Memberikan perkhidmatan perubatan di hospital kerajaan dan pengangkutan awam percuma kepada semua warga emas berusia 65 tahun ke atas.(Sedang dijalankan)
  30. Mengurangkan cukai pintu rumah kediaman sebanyak 20% dan cukai premis komersial sebanyak 10%(Sedang dijalankan)
  31. Membela kehidupan rakyat miskin terutama petani dan nelayan bagi memperolehi pendapatan minimum RM 1200 sebulan.(Sedang dijalankan)
  32. Mengkaji semula sistem Rukun Tetangga untuk digantikan dengan sistem baru yang lebih berkesan di bawah penyeliaan pihak berkuasa tempatan.(Sedang dijalankan)

keputusan pilihanraya selangor

Sumber : Portal kerajaan negeri Selangor

Keputusan Pilihanraya Umum ke 13 Selangor : Prestasi Ahli Politik?

Selangor secara rasminya telah membubarkan DUN pada 4 April 2013 yang lalu, menjadi antara negeri pertama di bawah kuasa Kerajaan Pakatan Rakyat yang berbuat demikian. Apa yang Berita Semasa perhatikan dalam tempoh 5 tahun Pakatan Rakyat mengambil alih Selangor, terlalu banyak isu yang dimainkan oleh kedua-dua belah pihak, tidak kira dari Barisan Nasional mahupun Pakatan Rakyat. Setiap isu yang berkaitan negeri Selangor mendapat liputan meluas baik di media arus perdana mahupun di internet.

Anda sebagai rakyat Selangor, bagaimana anda melihat prestasi kerajaan negeri Selangor di bawah pimpinan Tan Sri Khalid Ibrahim setakat ini atau anda merasakan mahu kembali memberikan sokongan padu kepada Barisan Nasional? Bagaimana pula prestasi ahli politik yang telah memenangi Pilihanraya umum ke 12 di kawasan setempat anda baik daripada pemimpin Pakatan Rakyat ataupun pemimpin Barisan Nasional di Selangor?

Apakah benar kerajaan Selangor membawa aspirasi rakyat yang dimahukan? Lontarkan pendapat anda di sini…

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads