Rabu, 3 Julai 2013

12 di jeram - Google Blog Search

12 di jeram - Google Blog Search


<b>Jeram</b> Padang tiada mesin ATM - Utusan Online

Posted: 18 Jun 2013 12:33 PM PDT

Oleh SAJIDA ASARULAH KHAN
utusanN9@utusan.com.my

Ong Peng Siang, Chew Kam Tu, L. Manickam

JEMPOL 18 Jun - Penduduk di sekitar kawasan Dewan Undangan Negeri (DUN) Jeram Padang merayu institusi kewangan supaya menyediakan perkhidmatan mesin pengeluaran wang automatik (ATM) dan mesin deposit wang (CDM) di situ.

Ini kerana, kata mereka, banyak urusan berkaitan kewangan terpaksa dilakukan di sebuah stesen minyak di pekan Rompin, dekat Jeram Padang yang hanya menyediakan sebuah mesin ATM di situ.

Seorang penduduk, Ong Peng Siang, 38, berkata, mesin ATM di situ sudah beroperasi sejak tahun 2009 dan ia tidak mampu lagi menampung urusan yang dibuat oleh penduduk, yang jumlahnya semakin meningkat.

Kerap kali penduduk di Rompin dekat Jeram Padang ini terpaksa ke pekan Bahau yang jaraknya 20 kilometer hanya untuk mengeluarkan wang," tegasnya kepada Utusan Malaysia di sini hari ini.

Kata Peng Siang, wang yang terdapat dalam mesin ATM di stesen minyak berkenaan sering kehabisan, terutama di awal bulan.

Sementara itu, pemilik stesen minyak Petronas, Chew Kam Tu berkata, pihaknya telah membuat permohonan di sebuah bank untuk menyediakan lebih banyak kemudahan mesin ATM dan CDM.

Stesen minyak ini baharu diperbesarkan dan banyak ruang kosong. Saya harap mesin ATM dan CDM tambahan diletakkan di situ," ujarnya.

Katanya, banyak reaksi negatif yang diterima daripada pihak bank dengan alasan tiada jaminan keselamatan terhadap mesin mereka.

Dahulu, memanglah kawasan ini sunyi tetapi hari ini adalah laluan utama dari Bahau ke Gemas dan Tampin. Tahap keselamatan memang menjadi keutamaan di stesen minyak ini," tegasnya.

Dalam pada itu, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Jeram Padang, L. Manickam berkata, pihaknya juga bimbang masalah ini akan berlarutan terutama apabila tiba musim perayaan.

Saya hendak maklumkan, ketika ini terdapat lebih 30,000 penduduk di kawasan DUN Jeram Padang ini, termasuklah pekerja ladang. Bagaimana mereka mahu mengeluarkan wang, jika masalah keperluan mesin ATM dan CDM ini tidak mendapat kerjasama baik dari pihak institusi perbankan.

Saya masih menunggu pihak bank mana yang mahu memberikan kerjasama itu demi kemudahan rakyat," tegasnya yang juga Pengerusi Jawatankuasa Bertindak Sumber Manusia, Perladangan dan Kampung Baru negeri.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads