Sabtu, 6 Julai 2013

12 di jeram - Google Blog Search

12 di jeram - Google Blog Search


cerita tentang SEGALA: <b>Jeram</b> Pasu

Posted: 16 Jun 2013 01:39 AM PDT

Assalamualaikum WBT & Salam Sejahtera 

Masa cuti sekolah baru ni sempatlah saya dan anak buah ke Jeram Pasu, yang jaraknya kira2 15 menaiki kereta dari rumah. Saya balik saja terus budak2 ajak. Kata mereka tokmek bahitahu ajak bila makcik balik. Jadi nak tak nak kena la jugak langsaikan janji dengan kanak2 ribena yang tak sudah2 kata nak pergi. Kalau zaman sekolah dulu saya and the gang sanggup berjalan kaki dari rumah ke sana...

Nostalgianya di Jeram Pasu ni...adalah tempat di mana saya berjumpa dengan kekasih hati yang pertama. Ha ha ha ha...gelak jahat dulu. Zaman budak2 weh, gatal je lebih masa tu. Sekarang ni nan hado la. Senyum sendiri bila terkenang.


Di Jeram Pasu ni, air terjunnya ada beberapa peringkat. Yang ini kawasan paling bawah. Kalau dulu tak dapat nak mandi dekat sini sebab airnya dalam tetapi sekarang tak dah sebab banyak pasir. Saya sendiri hampir lemas di sini tapi sempat ditarik oleh seseorang. Hai, sadis bila ingat semula. Di sini juga saya sempat menguji setting kamera di mana yang ini saya menggunakan speed shutter yang perlahan.

Cantik kan, air terjun mini dalam 3 tingkat.

Ada juga kemudahan yang disediakan seperti tempat penginapan, tandas, wakaf dan tempat duduk. Di kawasan situ ada juga disediakan gerai makan, jadi tak ada masalah kalau tak bawa makanan atau tba2 rasa lapar.

Di sini juga disediakan gelongsong simen dan dihujungnya ada kolam (dewasa dan kanak2). Cuma kena hati2lah sikit, kalau simen tu licin, kang tak pasal2 boleh jatuh. Kalau ada mozek yang pecah, alamatnya berdarah la kaki. Di sini boleh tengok macam2 cara orang menggelongsor. Ada yang berdiri, meniarap, duduk dan berkumpulan.

Selain dari tempat gelongsor untuk orang dewasam ada juga disediakan untuk kanak2. Jaraknya tak la jauh, kira2 sesuai la. Cuma kalau budak2 gelongsor tu kena la hati2...bukan apa bila dah masuk ke dalam kolam boleh jugak lemas kerana tujahan air.

Kalau ada sesiapa yang nak berkunjung ke sana boleh melalui dua jalan iaitu melalui jalan lama Pasir Puteh - Machang (melalui kebun getah) dan juga jalan Kota Bharu - Pasir Puteh (melalui Sekolah Sains Pasir Puteh). Cubalah bertandang ke sana, lihat dan rasai kesegaran alamnya.

 ********** (^__^) ********** 
Terima kasih atas kesudian membaca entree ini hingga ke akhirnya. ~ Wassalam 

Tiada ulasan:

Catat Komen

ads