Selasa, 31 Disember 2013

12 di ijok - Google Blog Search

12 di ijok - Google Blog Search


WARGAKILANG: JJMS <b>Ijok</b> Perak 2013 - Monier Mat Din

Posted: 12 Dec 2013 03:54 AM PST

Alhamdulillah seperti yang dirancang, team NGO Wargakilang berjaya mengadakan program JJMS (Jln-Jln Masuk Kg membantu menyediakan peralatan Sekolah) untuk anak-anak keluarga miskin/susah di kg-kg pedalaman, kali ini di beberapa buah kampung di Ijok, Perak.
(Hampir 250 orang peserta dengan lebih 50 buah kenderaan perlbagai jenis berkumpul di parking lot ADTEC, Mahang, seawal pagi).

Terima kasih kepada pihak pengurusan ADTEC Mahang yang bukan saja sudi memberi kebenaran kami berkumpul di situ, tetapi juga turut menyediakan minuman pagi dan turut serta menghantar 2 buah Van kakitangan mereka menyertai expedisi ini.


(Majlis dimulakan dengan bacaan doa oleh Ustaz Khaidir, dari Jabatan Zakat, Ibu Pejabat Bank Kerjasama Rakyat Malaysia Kuala Lumpur)

Terdahulu kami telah dihubungi oleh Jab Zakat BKRM mohon kerjasama untuk menyalurkan bantuan zakat kpd keluarga yang layak, tapi modus operandi NGO Wargakilang, kami lebih suka penyumbang mai sendiri sampaikan sumbangan. Maka itu, dlm expedisi JJMS ini, Ustaz Khaidir dari BKRM pusat join kami bersama lebih kurang 15 kakitangan BKRM cawangan terdekat, Bagan Serai Perak kalau tak silap.


(Dr Subri, topi coklat Timbalan Rektor UiTM P Pinang dan Dato Ariffin, topi biru dari Pejabat Tanah dan Galian Negeri P Pinang - antara dua wajah regular yang sering bersama program JJMK Wargakilang - berpangkat dan berkedudukan di tempat kerja tapi begitu humble dan bersahaja membantu mengangkat brg2 mana yang ada)
 (Konvoi lebih 50 buah kenderaan membelah keheningan pagi desa pedalaman)  (Untuk penerima yang rumahnya berhampiran jalan besar, parking kereta agak selesa)
(Untuk rumah yang agak jauh ke dalam, tiada pilihan, terpaksa parking bersesak-sesak di mini tar kampung)
(Berbaris panjang merentasi denai kampung menuju ke sebuah rumah penerima nun jauh di kaki rimba)
(Petugas Wargakilang membantu peserta merentasi titi papan yang sudah melengkung ke dalam menanti retak)
(Yang bawa anak kecil pun ramai juga)

Di Wargakilang, kita memang menggalakkan para peserta membawa family, buat kerja amal sambil mendedahkan anak-anak dengan charity work dan kerja kebajikan serta suasana kampung yang sebegini.


(Memang kelainan yang amat sangat memanjat denai bukit antara hutan getah, pokok rimba, dusun buah dan juga kawasan bendang ini – penat namun begitu mengasyikkan)
(Akhirnya tiba juga di sebuah rumah terpencil ini; tinggal di dalamnya keluarga 7 beranak nun jauh di kaki rimba)

Peserta expedisi bersesak-sesak berdiri di sudut mana yang ada di ruang hadapan rumah yang agak sempit itu. Rumah ini memang jauh ke ulu, lepas ke dalam menghimpit ke kaki rimba, bukan atas tanah sendiri pun, atas tanah rezab saja.

Bila saya buat lawak tanya ada HARIMAU ke Abang kat rimba belakang rumah ini; terus Abang Zaini cerita kisah dua tiga tahun lepas, dia terserempak dengan sang HARIMAU dalam hutan atas bukit belakang rumahnya. Saya tanya apa dia buat bila nampak HARIMAU itu, dia cakap; dia lari lintang pukang tak toleh belakang dah.

Tu dia aih – tak sangka lah pulak perjalanan kami masuk kg kali ini menghimpit sampai ke ulu dalam sampai tara ini, hingga ke tempat adanya HARIMAU !!

Setelah memberi sumbangan barangan keperluan harian dan juga beg sekolah dan alatan persekolahan kami pun beredar pulang, meninggalkan keluarga ini meneruskan rutin harian mereka di desa terpencil ini. Tak boleh bayangkan setiap hari Abang Zaini duk ulang alik naik mutu merentasi jalan hutan ini menghantar anak2nya ke sekolah.


(Dibantu oleh 15 orang Marshal bermotosikal, kami bergerak ke kampung yang lain pula) (Ada sahabat cakap, dlm banyak route yang kami lalu hari itu, jalan di tepian bendang inilah yang paling mengasyikkan sekali)
 (Apatah lagi, nun jauh di kaki bukit sana, jelas terpancar aliran air terjun Lata Puteh – yang merupakan air terjun yang ke-3 tertinggi di Asia Tenggara)

Perjalanan masuk kampung bersama NGO Wargakilang kali ini antara yang teramai di luar musim bulan puasa. Bulan Puasa memang ramai, hari tu 120 buah kenderaan ikut kami masuk kg di Nami, Sik Kedah.


(Macam-macam color ada, Biru team Bank Rakyat, Merah mahasiswa/I UiTM Pulang Pinang, Ungu/Biru staff ADTEC Mahang, Oren Wargakilang dan lain-lain. Memang meriah).

Semua dengan satu tujuan – nak buat kerja amal.

Dalam banyak-banyak penerima, saya rasa yang paling teruja sekali ialah Pak Sahak dari Kg Sungai Simpul.

 (Rumah Pak Sahak sebagai Pusat Agihan di kampung ini) (Sdra Idris dari kilang Jabil mewakili rakan2 menyampaikan sumbangan kpd Pak Sahak)

Pak Sahak, anak 11 ORANG. Hat sulung di Mesir, no-2 di Jordan, no-3 Tahfiz di KL, hat lain sekolah rendah dan sekolah menengah. Yang bongsu pula baru sebulan rasanya. Bijak-bijak belaka anak Pak Sahak, kami dimaklumkan yang score no-1 di Sek Sungai Simpul anak-anak Pak Sahak lah. Yang kagumnya, w/pun cuma kerja kampung dan amik upah buat/baiki rumah kg sikit-sikit, Pak Sahak mampu hantar anaknya belajar di Mesir dan Jordan. Bila tanya macam mana beliau sara anak2nya di luar negara, tanpa segan silu Pak Sahak cakap "Minta sumbangan kat kawan-kawan". Hantar belanja anak2 nya apa yang ada; bergilir2; bulan ni hantar ke Jordan bulan depan hantar ke Mesir, macam tu lah.


(Pak Sahak sedang membelek wang sedekah dan duit zakat yang kawan-kawan hulurkan – cukup kot perbelanjaan anak2nya di Mesir dan Jordan dua tiga bulan ini) (Seronok tak sangga, senyum sampai ke telinga Pak Sahak menerima sumbangan wang zakat daripada En Rohainizam, Pegawai Bank Rakyat dari cawangan BKRM Bagan Serai)

Sebetulnya, ini yang membuatkan kami di Wargakilang seronok buat kerja amal ini, seronok yang tak reti nak habag bila tengok para penerima seperti Pak Sahak ini gembira, tersengih sampai nampak GUSI.

Bagi saya pula, tiap kali masuk kg program Wargakilang ini, mesti ada satu dua kisah yang akan tinggal membekas di hati. Untuk perjalanan di pedalaman Ijok Perak ini, ada 2 benda yang tak mungkin saya lupakan dari lubuk hati.

Pertama: Dalam perjalanan keluar hutan, pulang dari rumah Abang Zaini di kaki rimba tempat Pak Belang bertapa itu, ikut bersama saya ialah Makcik yang tinggal bersama Abang Zaini, Ibu Saudara beliau kalau tak silap. Bila sampai di kawasan hutan getah yang ada pokok rumbia ini, terus saya teringat kenangan bersama arwah ayah sewaktu kecik-kecik dulu; ikut arwah masuk hutan Bukit Lamu pi cari umbut TEPUH, selalu duk jumpa hutan getah berselang dengan pokok rumbia hutan macam ini, biasanya kawasan macam itu mesti ada ular – ULAR SAWA.

Terus saya tanya Makcik ini, kat sini ada Ular Sawa ka Makcik?

Makcik itu itu jawab, ha ada baru- kemarin dulu rasanya Makngah yang menoreh getah sini nie jumpa ular sawa, kat sini la – ular sawa itu lari masuk celah-celah pokok rumbia ini.

Tu dia aih, bukan setakat ada HARIMAU – ULAR SAWA pun ada. Memang lepas ke dalam sungguh la tempat ini.

Yang ke-2: Keluarga En Amri dalam gambar di bawah.

Seperti biasa dalam semua JJMK Wargakilang, sebagai MC saya akan sampai dulu untuk interview keluarga penerima, sebagai habuan modal untuk saya cakap dan bagi taklimat kepada para peserta nanti. 

Dlm banyak2 keluarga, keluarga inilah yang saya rasa saya akan pi lagi dalam masa yang terdekat. Saya tak reti nak tulih macam mana, cuma nak habagnya bila saya interview isteri En Amri ini (suami tak mai, pi kerja menebas rasanya), bila tengok beliau bergenang air mata, saya jadi tak sanggup nak tanya banyak2.

(Isteri Puan Amri dan 7 orang anak-anaknya, dua org tiada dalam gambar)

Bayangkan, pendapatan keluarga ini hanyalah sekitar RM500 sebulan, nak kena tanggung 9 orang anak, yg semuanya kecik2 belaka masih bersekolah. Hat bongsu 1 tahun (tiada dlm gambar), bersusun-susun selang 2 tahun hinggalah ke yang sulung. Ayah budak-budak ini kerja kampung sahaja, maksudnya kerja ikut orang ajak. Katakan bangun pagi esok, ada orang ajak pi tebas dusun durian, dia pi lah tebas dusun durian, dapatlah kot RM20 sehari. Lusa pula, bangun tidur, tak ada orang ajak buat kerja apa-apa, tak masuklah income keluarga ini untuk hari itu. Pendapatan mereka bak kata pepatah kais pagi makan pagi kais petang makan petang.

Kakak ini cerita kat saya dalam keadaan air matanya sebak ditahan-tahan, mereka satu keluarga pernah 2 HARI tak makan NASI, hanya makan biskut kering cicah air saja – sebab apa? – sebab tak ada DUIT nak beli BERAS !! Saya tanya anak pompuan dia hat umur 15 tahun itu, betul ke apa yang mak dia cerita itu, dia angguk kepala, ya memang betul.

Kerana tak DUIT juga lah, kakak ini cerita kat saya, budak2 itu terpaksa ponteng sekolah, bukan sehari dua, kadang2 sampai sebulan, surat amaran daripada pihak sekolah pun dah dapat dah. Entah la – tak tau nak tulih apa dah, makin tulih nanti jadi emosi pula.

Terima Kasih banyak-banyak lah sesiapa yang ikut kami masuk kg dalam program JJMS Wargakilang di Ijok ini. Insyaallah besar manfaatnya buat para penerima dan juga kita semua.

Lain kali, janganlah serik nak join kami lagi.

Tkasih

Moniermatdin@yahoo.com
12.12.13
http://www.moniermatdin.blogspot.com
www.facebook.com/wargakilang .

Tiada ulasan:

Catat Komen

ads