Sabtu, 22 Mac 2014

12 di ampang - Google Blog Search

12 di ampang - Google Blog Search


Bapa Kejam Dera Dua Anak Kandung <b>Di Ampang</b> - Blog Santai

Posted: 06 Mar 2014 10:29 PM PST

Bapa Kejam Dera Dua Anak Kandung


Penderaan kanak-kanak dah jadi macam amalan biasa kat Malaysia. Bukan satu kes, bukan dua dan bukan tiga. Antara kes yang agak kecoh suatu ketika dulu adalah kes bapa tiri dera anak di Terengganu. Dan banyak lagi kes pasti akan terjadi kalau masyarakat tak perihatin.
Kes terbaru berlaku di Ampang apabila dua kanak-kanak cedera teruk di beberapa anggota badan termasuk seorang daripadanya dicucuh bara rokok pada bahagian sulitnya oleh bapa kandung mereka sendiri. Perlakuan zalim ini telah berlaku sejak setahun yang lalu. Dan yang sedihnya si ibu turut merahsiakan perkara itu kerana bimbang dicederakan jika membuat aduan kepada pihak berkuasa. 



Kejadian terbongkar apabila seorang jiran yang perihatin nekad membawa mangsa ke Hospital Ampang (HA) untuk mendapatkan rawatan biarpun dihalang oleh ibu kanak-kanak terbabit kerana bimbang menimbulkan kemarahan suaminya. Hmmm...

Dalam kes macam ni, si ibu perlu memainkan peranan penting. Jiran dan juga guru perlu perihatin. Kita masih ada undang-undang di Malaysia yang dapat melindungi mangsa dera. So perasaan takut tu tak sepatutnya wujud.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads