Isnin, 3 Mac 2014

12 di petaling jaya - Google Blog Search

12 di petaling jaya - Google Blog Search


Bas Percuma <b>di Petaling Jaya</b> Mulai April 2014 - KEDAI KOPI O

Posted: 27 Feb 2014 12:04 AM PST

Penduduk Petaling Jaya akan disediakan dengan perkhidmatan bas percuma oleh April.

Laluan 28.2km akan bermula dari terminal bas di Jalan PJS 3/11 dan akan meliputi kawasan seperti Jalan Penchala, Jalan Gasing dan Jalan Sultan.

Datuk Bandar Datin Paduka Alinah Ahmad berkata RM1 juta diperuntukkan untuk projek ini dari bajet tahunan.

"Adalah menjadi tanggungjawab kami menyediakan rakyat dengan perkhidmatan bas percuma sebagai satu cara untuk menunjukkan kepada mereka kita mengambil berat,'' kata Alinah .

Beliau berkata matlamat utama adalah untuk menunjukkan kemungkinan menggunakan pengangkutan awam di sekitar Petaling Jaya, terutamanya semasa waktu puncak pada waktu pagi dan petang.

"Waktu operasi adalah pada waktu puncak supaya kanak-kanak sekolah dan orang dewasa yang bekerja boleh mendapat manfaat," kata Datuk Bandar.

Dengan 10 kenderaan digunakan bagi perkhidmatan percuma ini buat permulaan, Alinah membayangkan frekuensi lima minit pada waktu puncak dan10 minit pada puncak.

Beliau juga berkata insentif sedang diusahakan untuk menggalakkan kakitangan Majlis Bandaraya Petaling Jaya (MBPJ) menggunakan pengangkutan awam.

"Ini akan mengurangkan kesesakan tempat letak kereta di PJ New Town dan kawasan sekitarnya, dan juga mengurangkan bilangan petak diperlukan," kata Alinah.

MPBJ turut menyatakan 16 tempat dikenalpasti sebagai kawasan denggi di daerah ini, dengan "paling panas" di Mentari Court 1 PJS 8 dengan 177 kes yang dilaporkan.

''Kita akan mengambil pendekatan yang lebih proaktif tetapi latihan ini akan menjadi sia-sia jika orang tidak memberi perhatian serius dan tidak lebih bertanggungjawab,'' kata Alinah .

Beliau berkata majlis itu akan melawat 90 sekolah-sekolah untuk mendidik para pelajar, sertakan menjalankan aktiviti gotong royong membuat kerja-kerja pembersihan di kawasan perumahan.

Di petik dari: Yahoo News Malaysia

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads