Isnin, 9 April 2012

12 di sungai buloh - Google Blog Search

12 di sungai buloh - Google Blog Search


myBancik: Masjid Jamek <b>Sungai Buloh</b> Perlukan Pembelaan

Posted: 24 Mar 2012 06:26 AM PDT

3 Jamadil Awal 1433

Pada sekitar 15 Mac yang lepas, disebabkan kesesakan yang teruk di sekitar parkir stesen komuter KTM di Sungai Buloh, penulis terpaksa bersolat Maghribdi Masjid Jamek Sungai Buloh yang berhampiran stesen berkenaan.Bayangkan disebabkan kesesakan di kawasan parking sahaja, ianya telah menyebabkan hampir terlepasnya solat maghrib. Terngiang-ngiang di fikiran penulis agar solat sepatutnya dilakukan di awal waktu.

Mujur ada masjid berkenaan, dan dapatlah penulis menyelamatkan keadaan. Namun ketika memasuki kawasan solat di masjid tersebut, hati penulis agak terasa pilu bila melihatkan keadaan masjid jamek berkenaan yang memerlukan agak banyak besen-besen dan timba serta periuk bagi menadah air hujan yang turun dari bumbung disebabkan bumbung masjid yang bocor.

Walaupun ada tabung diletakkan sebagai kempen mengumpul derma pembangunan semula masjid berkenaan, bagi penulis, sebagai negara yang menjadikan Islam sebagai agama rasmi, keadaan sedemikian tidak sepatutnya berlaku, tambahan masjid berkenaan juga terletak di negeri yang menjadikan konsep negara berkebajikan sebagai dasar mereka. Semestinya perlu ada perancangan jangka pendek atau jangka masa panjang dari segi pembangunan masjid berkenaan. Sepatutnya keadaan sedemikian mendapat pembelaan yang sewajarnya terutama dari pelbagai peringkat terutama pemimpin-pemimpin politik yang beragama Islam.Keadaan masjid yang bocor tidak sepatutnya berlaku di negeri yang mana salah satu parti kompnen utama kerajaan sekarang menjadikan Islam sebagai perjuangan mereka.

Apakah para-para  pemimpin yang beragama Islam kita sekarang ini asyik berpolitik untuk mendapatkan sokongan dari kalangan pengundi bukan Islam sehinggakan perkara asas seperti ini dipandang sebelah mata? Apakah pengundi -pengundi dikalangan umat Islam sudah tidak penting lagi buat mereka sehinggakan keluhan dan keperluan mereka tidak perlu diambil tahu? Penulis tinggalkan persoalan ini untuk renungan bersama dikalangan pembaca terutama yang beragama Islam.

Wallhualam

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads