Selasa, 10 April 2012

12 di sungai buloh - Google Blog Search

12 di sungai buloh - Google Blog Search


MBSB penjualan tanah yang strategik <b>di Sungai Buloh</b> dan Johor

Posted: 06 Apr 2012 06:30 AM PDT

Malaysia Building Society Bhd (MBSB) menjangka dapat merealisasikan lebih daripada RM200 juta dari penjualan tanah yang strategik di Sungai Buloh dan Johor.


"Tanah Johor akan dilupuskan di bawah skim yang disahkan oleh lembaga pagi ini, manakala pelupusan tanah Sungai Buloh masih menunggu untuk pengesahan undang-undang," kata MBSB Presiden dan Ketua Pegawai Eksekutifnya, Datuk Ahmad Zaini Othman.


Beliau berkata syarikat itu akan menjual dan pulih sepenuhnya pelaburan di samping juga mendapat manfaat daripada penghargaan tanah selama bertahun-tahun.


"Dengan Isnin anda akan melihat beberapa proses pembidaan, dan satu lagi sebidang tanah Johor di bawah skim pelupusan menunggu pelanggan untuk mengesahkan bayaran," katanya selepas Mesyuarat Agung Tahunan syarikat.


Zaini: 'Kami mempunyai pinjaman sasaran yang lebih besar pada awalnya.'
Menurut laporan tahunan, syarikat itu memiliki 22,7 ekar tanah pegangan pajak di Bandar Yahya Awal di Johor dan pegangan bebas seluas 14 ekar tanah di Sungai Buloh. Mereka mempunyai nilai buku bersih RM93mil.


Syarikat masih mempunyai kira-kira 58 ekar tanah kosong di bahagian-bahagian yang berlainan Melaka dengan nilai buku RM53.1mil yang dikatakan menjadi tanah warisan yang ditinggalkan oleh pengurusan sebelumnya yang telah cuba untuk menceburi bidang pembangunan hartanah, walaupun tidak berjaya.


MBSB, yang merupakan 65.5% dimiliki oleh Kumpulan Wang Simpanan Pekerja (KWSP), juga menjangka untuk mengembangkan asas MBSB Loan sebanyak 15% -20% tahun ini, selepas merekodkan pertumbuhan pinjaman bersih dan pendahuluan sebanyak 42% untuk RM15.2bil berbanding dengan tempoh yang sama pada tahun 2010.


Menunggang kepada pencapaian itu, MBSB menggandakan keuntungan bersih RM325.4mil 2011 dari RM145mil pada tahun 2010.


"Kami mempunyai sasaran pinjaman MBSB yang lebih besar pada mulanya, tetapi dalam berhadapan dengan realiti, keadaan pasaran dan juga isu parameter operasi domestik, kami merasakan bahawa sasaran itu adalah angka yang realistik," Zaini berkata.


Mengenai penggabungan dan pengambilalihan yang berpotensi, beliau berkata ia adalah untuk para pemegang saham untuk membuat keputusan.


"Mandat saya sangat mudah, yang adalah untuk membuat keuntungan seberapa banyak yang mungkin bagi syarikat. Pada peringkat ini, kami tidak mempunyai apa-apa rancangan untuk menjalankan mana-mana korporat, "katanya.


Beliau berkata ini adalah tahun ketiga MBSB adalah di bawah program transformasi pengurusan baru.


"Akan ada lebih banyak inisiatif untuk mengukuhkan perniagaan. Dalam tempoh tiga tahun yang lalu, kami telah mencapai keuntungan sebelum cukai yang kolektif RM715mil, yang termasuk peruntukan mengenai RM300mil. Semua dalam semua, kami telah dibuat kira-kira RM1 bilion, tidak termasuk peruntukan, "katanya.


Mengenai rancangan pengembangan syarikat itu, beliau berkata MBSB akan membuka 10 lagi cawangan tambahan kepada 10 pejabat perwakilan di seluruh negara.


"Kami akan membelanjakan kira-kira RM700, 000 untuk setiap cawangan. Ia akan menjadi agak meluas dari segi rupa dan perkhidmatan, dan kita akan memberi tumpuan lebih kepada pendapatan berasaskan fi di cawangan-cawangan kami, "katanya.


Pada garis panduan pinjaman yang bertanggungjawab dikenakan ke atas industri kewangan oleh Bank Negara, Zaini berkata syarikat itu beroperasi di bawah garis panduan walaupun ia tidak dikawal oleh mereka.


"Garis panduan ini tidak sama sekali baru kepada kami kerana kami sentiasa melihat pendapatan boleh guna individu. Oleh itu, kami tidak menjangka impak yang besar akibat, Kami sentiasa peka dan prihatin terhadap sebab-sebab pihak berkuasa untuk garis panduan sedemikian, "katanya.


Beliau juga menjangkakan kenaikan gaji untuk kakitangan awam baru-baru ini memberi manfaat kepada perniagaan kewangan peribadi MBSB.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads