Sabtu, 20 Oktober 2012

12 di batang kali - Google Blog Search

12 di batang kali - Google Blog Search


Putrajaya menyokong keluarga mangsa tragedi <b>Batang Kali</b> tuntut

Posted: 17 Oct 2012 04:49 AM PDT

KUALA LUMPUR, 17 Okt — Putrajaya menawarkan bantuan kepada keluarga yang terlibat dalam kejadian pembunuhan beramai-ramai di Batang Kali pada tahun 1948 dan mahu kerajaan Britain untuk membuat pemohonan maaf secara terbuka ke atas kejadian tersebut.
Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Mohamed Nazri Aziz memberitahu wartawan di Parlimen hari ini bahawa beliau akan merujuk kepada Jabatan Peguam Negara untuk melihat apa tindakan undang-undang yang dapat dibuat untuk membantu keluarga mangsa yang terlibat.
"Ini kali pertama saya menyertai perkara ini, saya akan merujuk kepada rakan sejawatan saya dan cuba melihat apa yang Wisma Putra dapat lakukan," kata ahli parlimen Padang Rengas itu.
Menteri di jabatan perdana menteri itu telah menandatangani petisyen dibuat oleh keluarga mangsa pada Ahad lalu yang menuntut Parlimen Britain untuk "memohon maaf" bagi pihak kerajaan Britain di atas kejadian yang berlaku pada 12 Disember, 1948 itu.

Nazri juga akan berbincang dengan Speaker Dewan Rakyat untuk membenarkan petisyen itu dibentangkan di parlimen.
Beliau berkata petisyen itu akan diiringi oleh surat rasmi darinya, dan meminta sokongan dari ahli parlimen tentang isu ini.
"Saya menyokong petisyen ini, dan saya akan meletakkan bersama surat rasmi dari saya kepada ahli parlimen untuk meminta sokongan untuk menyokong keluarga mangsa pembunuhan beramai-ramai di Batang Kali," katanya lagi.
Empat orang ahli keluarga dari 24 orang penoreh getah yang mati dibunuh pada Disember 1948 oleh tentera British di Batang Kali, Selangor.
Mereka ialah Chong Nyok Keyu, Loh Ah Choi, Lim Kok dan Wooi Kum Thai, telah menuntut keadilan di mahkamah tinggi di London selepas kerajaan Britain enggan membuat inkuiri terbuka terhadap pembunuhan tersebut.
Perbicaraan itu ialah untuk membicarakan sama ada setiausaha negara untuk pertahanan, setiausaha luar dan Pejabat Komanwel telah bertindak mengikut undang-undang apabila mereka enggan untuk mengadakan inkuiri terbuka pada November 2010 yang lalu.
Keluarga mangsa sudah sekian lama meminta penjelasan, pemohonan maaf dan pampasan terhadap kejadian tersebut.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads