Selasa, 16 Oktober 2012

12 di sungai buloh - Google Blog Search

12 di sungai buloh - Google Blog Search


PPUM atau Hospital <b>Sg</b>. <b>Buloh</b>? | It&#39;s Umi Journal

Posted: 25 Sep 2012 08:05 PM PDT

Assalamualaikum dan selamat sejahtera.
Memangla mana-mana hospital pun sakit bersalin sama ja, tapiii aku mikir apakah patut aku buat ni, macam mana hendak aku fikir lagi apabila dah membaca blog ke blog hal alkesah bersalin di Hospital Sg. Buloh [HSB]. Isk, serius cuak bila semua menaip entry tentang, kurang katil, kurang doktor, menunggu lama. Maaakkk, aku tak dapat hendak bayangkan situasinya bagaimana.
Sekarang ini, masalahnya ialah aku tiada buku merah yang selalu aku nampak ibu-ibu mengandung lain pi usung bila datang check-up di PPUM. Segala mak nenek rekod sejarah aku mengandung baik Auni atau pun Adli ataupun this latest baby semuanya tersimpan dalam fail PPUM. Ye, bila tengok fail aku tu, rasanya macam sudah beranak 5 atau 6, tebal kus semangat.
Aku punya rutin anternatal semuanya di PPUM sehingga proses melahirkan. Bila aku sudah berpindah ke Sg. Buloh nanti, hospital paling hampir ialah HSB. Aku perlu mendaftar di HSB cumanya aku tidak tahu sama ada bolehkah aku menyelit lagi untuk pendaftaran kelahiran November, akan adakah rutin check-up seperti PPUM?, perlukah aku memberitahu pihak PPUM bahawa aku menukar hospital untuk bersalin supaya rekod-rekod aku sampai ke HSB? banyak pertanyaan berlegar-legar dalam kepala ni.
Tambahan pula, maklumat yang paling terkini ialah, HSB tidak menyediakan kelengkapan pakaian emak dan pakaian bayi semasa di dalam wad. Ergh, means? kena punggah balik beg hopital yang telah aku sediakan, berangan seperti bersalin di PPUM. Di PPUM hanya perlu membawa keperluan sendiri untuk membawa bayi pulang ke rumah. Jika di tahan wad, pakaian emak dan baby disediakan. Kusut.
Jadi sekarang ni, dalam kepala otak aku ialah mengemas rumah untuk peringkat akhir fasal hari Ahad ni semua hendak kena angkut masuk rumah baru. Lepas tu, terus je pergi HSB untuk bertanyakan bagaimana untuk meneruskan rutin pemeriksaan anternatal dan bersalin di situ. Lepas tu balik kampung sebab abi kena kursus for 2 weeks. Pening.
Nota hijau: Pusing, kepala aku pusing... pening-pening. Sila jangan stres. Diam tak diam, sudah masuk minggu 34-35 juga tu. Oh, cer kekawan bagi pendapat sikit, mungkin sedikit pengalaman yang boleh share. Menjadi kesusahan juga bila... tiada buku merah :p

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads