Ahad, 15 Disember 2013

12 di bangi - Google Blog Search

12 di bangi - Google Blog Search


Saat Kau Sentuh Hatiku...: Hak Ekslusif Tinggal <b>Di Bangi</b>

Posted: 13 Dec 2013 05:00 PM PST


Orang Bangi ni hebat-hebat belaka. Aku sorang je tak berapa nak hebat. Mereka boleh tutup jalan awam sesuka hati macam jalan itu mak bapak dia orang yang punya. Maklumlah, mereka kan orang kaya raya…kami yang marhaen ni hanya mampu memandang;


Haram hukumnya menutup jalan laluan orang ramai walaupun jalan tersebut di atas tanah kita sendiri.

Kalau laluan tu memang jalan umum, rasanya apa hukum? Cerdik pandai ramai di Bangi…silalah berikan jawapannya.



Bila orang Mutiara Bangi tutup jalan, melekat pulak fiil tu ke syeksen 9. Berbakul jugaklah sumpah seranah penduduk yang nak pergi maybank tu. Dahlah nak pusing balik ikut jalan sehala tu bukan main payah lagi….bila pusing belakang kedai-kedai tu, macam-macam halangan pula ada, salah hari tayar boleh pancit terkena paku atau entah apa-apa sampah sarap belakang tu. Dah dapat komplen dek rakyat marhaen, akhirnya jalan itu dibuka semula. Cepat tindakannya sebab kawasan syeksen 9 ni bukan dari golongan orang kaya, baru nak jadi kaya...


Aku ada juga ambil gambar sekatan atau jalan berpalang di syeksen 9 ni...dah simpan dalam komputer, jenuh cari tak jumpa tak tau tang mana save. Jadi...abaikan ajelah bukti tu sebab jalan tu pun dah boleh dilalui rakyat marhaen macam aku ni.
Untungkan tinggal di Bangi ni. Esok pagi aku nak tutup jalan depan rumah ni lah...tak leh sesapa lalu. Sapa nak lalu kena bayar tol seringgit seorang. Boleh gitu?
Komen aku mudah aje: Tinggal kat syeksen berapapun di Bangi ini memang terdedah dengan pecah rumah walaupun Malaysia ni Negara yang aman. Dalam sehari, kalau tak ada 3-4 kes ragut, pecah kereta, pecah rumah, memang pelik. Kalau kasutpun ada operasi pemungutan, apalah sangat dengan harta benda lain.

Bukan tak boleh palang atau tutup jalan, tapi bukalah untuk waktu puncak bagi kegunaan orang ramai.  Waktu lain tu hangpa nak tutup tak mau buka pun tak ada siapa nak halangpun. Hangpa bayar pak Bangla tu mahal-mahal, mintaklah depa pi ronda secara berkala. Aku pun nak jadi guard kalau boleh membuta tepi jalan, kerjanya hanya angkat palang tu je hu hu hu hu 

Tiada ulasan:

Catat Komen

ads