Ahad, 4 September 2011

12 di batu caves - Google Blog Search

12 di batu caves - Google Blog Search


[YB] Perutusan Syawal Adun <b>Batu Caves</b> 2011/1432 - xBlog Politician

Posted: 30 Aug 2011 05:03 AM PDT


Perutusan Syawal Adun Batu Caves 2011/1432 – Syawal Bulan Menyambung Momentum Ramadhan

Posted: 30 Aug 2011 02:30 AM PDT

Alhamdulillah marilah kita rafaqkan kesyukuran kehadrat Allah kerana kita dapat menemui Ramadhan yang penuh berkat tahun ini dan mampu menyudahkan ibadah Puasa yang diwajibkan kepada mereka yang beriman.

Dikesempatan ini saya bersama keluarga besar pimpinan Pakatan Rakyat  dan Parti Keadilan Rakyat , Dun Batu Caves dan Parlimen Gombak ingin mengucapkan salam Eid Fitri kepada semua warga khususnya untuk masyarakat dan rakyat di Batu Caves. Semoga Eid Fitri kita sambut  dengan gembira  setelah  melalui  pendidikan Ramadhan yang melatih kita agar menjadi muslim dan manusia yang taat dan bermanafaat.

Disebalik kegembiraan yang dianjurkan harapnya dapatlah kita bersama mengekalkan momentum positif yang dicerna dalam bulan Ramadhan. Ibadah puasa yang kita lalui dalam bulan Ramadhan  berupaya meningkatkan iman dan taqwa dan seterusnya melahirkan manusia-manusia yang terdidik hati dan lakunya.

Pembentukan masyarakat yang cemerlang dan dirahmati  sewajarnya digerakkan oleh mereka-mereka yang taat kepada penciptanya dan bermanafaat kepada manusia.  Diharapkan kita akan menjadi salah satu dari manusia-manusia tersebut yang mengerakan perubahan kearah kebaikan dalam masyarakat.

Dalam sirah Rasulullah Salallahualaihi Wassalam, kita diberitahu telah berlaku peperangan Ahzab atau juga dikenali sebagai perang Khandaq yang berlangsung dalam bulan Syawal di tahun ke 5 Hijrah. Tentera Kuffar telah membentuk  barisan bersekutu antara Yahudi dan Musyrikin yang mempunyai kekuatan 3 kali ganda dari kekuatan tentera  umat Islam di kota Madinah.Dengan izin Allah tentera Islam mampu bertahan dan mencapai kemenangan walaupun barisan bersekutu Kuffar mengepung hampir sebulan kota Madinah. Allah rakamkan peristiwa tersebut dalam surah Al Ahzab.

Kemenangan tentera Islam salah satunya terhasil dengan tingginya keimanan dan ketabahan tentera Islam berhadapan dengan serangan fizikal dan mental pasukan lawan, walaupun saat itu umat Islam masih berada dalam kesedihan selepas kekalahan perang Uhud.Hanya manusia-manusia berkualiti yang mampu berhadapan dengan dugaan dan cabaran besar sedemikian rupa, dan mereka juga berhadapan dengan peperangan itu 7 hari selepas tamatnya Ramadhan tahun tersebut.

Justeru marilah kita ambil semangat tersebut sebagai pedoman kita melalui hari depan dalam melawan nafsu dan cabaran serta ketidakadilan yang kerap terpampang dihadapan kita. Allah berjanji kemenangan akan tetap bersama dengan kebenaran dan ianya lebih mudah dengan perancangan yang teliti dan bijaksana serta dengan pertolongan Allah.

 

"Hai orang-orang yang beriman, ingatlah akan nikmat Allah (yang telah dikurniakan) kepada kalian ketika datang kepada kalian pasukan, lalu Kami mengirimkan kepada mereka angin taufan dan pasukan yang tidak dapat kamu lihat. (al-Ahzab: 9-11).

Allahu Akhbar Allahu Akhbar Allahu Akhbar Walillahi Hamd

Salam Eidulfitri
Minal 'aidil wal faiziin.
Maaf zahir dan batin.

Like this:

Be the first to like this post.


ADUN cina takbir Raya rumah ke rumah

Posted: 30 Aug 2011 01:47 AM PDT

1 Syawal 1432H. [MOD] -
bumiperak.blogspot.com

IPOH 1 Syawal : ADUN Simpang Pulai YB Chan Ming Kai turut serta dalam majlis ziarah dan bertakbir dari rumah ke rumah di Taman Panglima Ipoh bersama dengan lebih 50 orang penduduk di sini.

Chan Ming Kai berpakaian baju Melayu bersongkok telah bersama dari awal hingga ke 12 rumah terakhir. Tuan rumah menyambut penuh mesra dengan tetamu istimewa wakil rakyat dari Keadilan ini turut serta dalam rombongan penduduk. Turut bersama anak-anak yang lebih ceria dengan duit raya yang diterima.





Majlis Rumah Terbuka Yang di-Pertuan Agong.

Posted: 30 Aug 2011 01:42 AM PDT

Berita bergambar ADUN Titi Serong.

Posted: 30 Aug 2011 01:32 AM PDT

1 Syawal 1432H. [MOD] -


Indonesia sambut Aidilfitri Rabu ini

Posted: 30 Aug 2011 01:00 AM PDT

1 Syawal 1432H. [MOD] -

Umat Islam di Indonesia akan menyambut Hari Raya Aidifitri pada Rabu ini, demikian diumumkan oleh Menteri Agama Suryadharma Ali malam semalam.

Keputusan itu merupakan kesimpulan daripada pandangan wakil-wakil kumpulan Islam, yang sebilangan daripada mereka berpendapat 1 Syawal jatuh pada hari Rabu, berdasarkan hasil pemantauan anak bulan Syawal di 96 tempat di seluruh republik itu.

Daripada sejumlah tempat itu, sebanyak 30 tempat menghasilkan keputusan tidak melihat anak bulan dan cuma tiga tempat yang menyatakan melihat anak bulan namun ketiga-tiga hasil penemuan itu ditolak kerana ia tidak sesuai secara keilmuan.

Walaupun kerajaan telah menetapkan 1 Syawal pada Rabu, para anggota Muhammadiyah, salah satu kumpulan Islam terbesar di Indonesia akan tetap merayakan Aidilfitri hari ini.

Wakil Muhammadiah pada mesyuarat itu telah memohon izin daripada Suryadharma untuk kumpulan itu menyambut Aidilfitri hari ini.

Kumpulan itu juga meminta pihak berkuasa melindungi keselamatan para anggota kumpulan itu yang akan menunaikan solat Aidilfitri mendahului sehari lebih awal daripada umat Islam lain.

Sambutan Aidilfitri kumpulan itu sesuai dengan penetapan yang dibuat oleh pimpinan pusat Muhammadiah berdasarkan kaedah kiraan falak yang mereka gunakan.


Najib memasuki fasa 'Pak Lah', kata DAP

Posted: 30 Aug 2011 12:56 AM PDT

1 Syawal 1432H. [MOD] - Tahap kepopularan atau puas hati dengan kepemimpinan Datuk Seri Najib Razak yang telah merosot enam mata kepada 59 peratus, menunjukkan perdana menteri itu sedang mengalami nasib yang serupa dengan pemimpin yang digantinya, kata penganalisis DAP Liew Chin Tong.

NONEMenurut badan banci bebas dan pusat penyelidikan pendapat, Merdeka Center hari ini, sokongan terhadap Najib itu merudum kepada paras terendah dalam tempoh hampir dua tahun.

"Saya fikir Najib sedang memasuki fasa Pak Lah fasa. Perkara sama berulang, seperti semasa era Pak Lah," kata Liew (kiri).

Rakyat mempunyai harapan yang besar ke atas bekas Perdana Menteri Tun Abdullah Badawi, atau ldebih mesra dengan panggilan Pak Lah selepas beliau mengambil alih pemerintahan kuku besi 22 tahun di bawah Tun Dr Mahathir Mohamad.

Bekas Perdana Menteri itu telah berikrar untuk membasmi rasuah yang menyaksikan beliau meraih sokongan besar dan peratus rakyat yang menyokongnya naik kepada 91 peratus apabila beliau mengambil alih jawatan pada tahun 2004, mengikut badan bancian yang sama itu.

Last day of Abdullah Ahmad Badawi. Najib Abdul Razak takes over as prime minister in PutrajayaWalau bagaimanapun, kegagalan Abdullah untuk mengotakan janji-janjinya menyebakan parti-parti komponen BN yang diterajuinya pada pilihan raya umum 2008, kehilangan majoriti dua pertiga di dalam Parlimen buat kali pertama. Pada bulan September tahun itu, tahap puas hati dengan kepimpinannya terus merosot secara menadadak kepada hanya 43 peratus.

Liew, yang juga ahli parlimen Bukit Bendera, berkata kemerosotan populariti Najib membuktikan dasar-dasar yang telah dan cuba diperkenalkannya telah gagal.

"Ia adalah isyarat jelas bahawa dia perlu melakukan pusingan U, kerana apa yang dia cuba lakukan tidak berhasil," katanya.

Malaysiakini/-

Ulasan :

Najib juga menjadi PM yang pertama memiliki seorang isteri yang bermati-matian mendakwa dia sebagai first lady dengan berbagai cara dan helah serta penipuan.

Selain itu PM Najib sangat terbeban dengan isterinya yang menjadi pengacau kepada kerajaan dengan melangkaui tugasnya sebagai isteri PM dengan menganggu berbagai kementerian.

Satu masa saya pernah cadangkan kepada Najib untuk lantik isterinya sebagai menteri kerana saya sudah sangat bosan dengan tingkah Rosmah yang berlagak lebih sudu dari kuah.


PM dan Kabinet Jepun letak jawatan

Posted: 30 Aug 2011 12:35 AM PDT

1 Syawal 1432H. [MOD] -

TOKYO: Perdana Menteri Jepun dan Kabinetnya meletak jawatan hari ini menjelang undi Parlimen bagi melantik bekas Menteri Kewangan, Yoshihiko Noda sebagai pemimpin baru Negara Matahari Terbit itu.

Noda, dilihat sebagai pemimpin konservatif fiskal, berdepan pelbagai masalah termasuk bagaimana untuk membiayai proses pemulihan Jepun selepas dilanda gempa bumi dan tsunami pada 11 Mac lalu, krisis nuklear yang masih berlarutan dan langkah untuk mengukuhkan mata wang di pasaran antarabangsa.

Noda dipilih semalam bagi mengetuai Parti Demokratik Jepun dan bakal diumumkan sebagai Perdana Menteri di Parlimen hari ini.

Beliau menggantikan Naoto Kan, yang meletak jawatan selepas hanya 15 bulan memegang tampuk pemerintahan. - AP


Noda sah PM baru Jepun

Posted: 30 Aug 2011 12:32 AM PDT

1 Syawal 1432H. [MOD] -

TOKYO: Yoshihiko Noda (Gambar) dilantik sebagai Perdana Menteri Jepun keenam dalam tempoh lima tahun dengan misi besar untuk memulihkan negara berkenaan daripada bencana alam, krisis nuklear dan meningkatkan tahap ekonomi.

Beliau menggantikan Naoto Kan yang hanya memegang jawatan selama 15 bulan dan Kabinet meletak jawatan pagi ini bagi memberi laluan kepada Noda, bekas Menteri Kewangan dilantik sebagai Perdana Menteri baru.

Noda, 54 — yang menewaskan empat pencabar dalam Parti Demoktratik Jepun dalam undian dijangka memilih barisan Kabinet baru dan pemimpin kanan parti itu dalam sedikit masa lagi. - AFP


Kemenangan dan Kemerdekaan

Posted: 29 Aug 2011 07:46 AM PDT

Aidilfitri hari kemenangan;
Kejayaan menempuh halangan;
Mengenali erti kekurangan;
Bagi yang tahu kesenangan.

Kepada pembaca budiman, saya ajukan soalan di hari yang mulia ini: Adakah umat Islam di Malaysia sebenarnya sudah menang?

Mungkin ada di antara kita yang, setelah sebulan berpuasa, menang lapar dan dahaga secara peribadi tetapi sebagai masyarakat yang sepatutnya menang di dalam janji kemerdekaan, perjuangan kita jelas masih belum selesai.

Mungkin ada di antara kita yang, setelah berakhirnya Ramadhan, menang dengan sedikit sumbangan di tangan dan wang zakat di saku tetapi sebagai masyarakat yang sepatutnya menang dari segi erti ekonomi rumahtangga yang benar-benar berdikari lagi mencukupi, jelas perjuangan kita memang belum selesai.

Kita belum menang bila kesederhanaan Islam dicela dengan taburan fitnah perpecahan hari demi hari.

Kita belum menang bila ketegasan Islam terhadap rasuah diperlekehkan dengan bercambah dan berakarnya budaya rasuah merata-rata, malah di bulan Ramadhan sekalipun.

Kita belum menang bila keadilan Islam diketepikan untuk keadilan palsu institusi kehakiman yang dinodai untuk matlamat politik sempit lagi menghimpit.

Kita belum menang bila kecaman Islam terhadap penipuan ditolak ketepi dengan kepincangan proses pilihanraya yang nyata penuh manipulasi, kolusi dan dipenuhi dengan warga baru segera.

Kita belum menang bila kewajipan beramanah dalam Islam disanggah dengan salah guna kuasa serta pecah amanah para pemimpin, pemegang jawatan awam dan penjaga keselamatan demi kesenangan sementara sesetengah pihak berkepentingan.

Kita belum menang apabila Islam diperguna untuk kepentingan politik perkauman sempit yang menjadi alasan untuk menjarah ekonomi dan menjajah politik Negara walapun penjajah British telah lama bersilih ganti dengan penjajah baru berwajah kebangsaan bersongkok tinggi.

Tepat saya rasa kita bertanya di Syawal yang mulia ini – lambang kemenangan umat Islam ke atas pancaroba hawa nafsu – bilakah kita akan menang? Bilakah rakyat negara tercinta ini akan menang?

Kita akan menang apabila ekonomi dibuka adil lagi saksama tanpa monopoli harga barang naik dan komisyen tinggi pembelian mahal lagi membazir yang memiskinkan rakyat dan merugikan masyarakat.

Kita akan menang apabila politik bersih lagi mulia memerdekakan jiwa bangsa daripada rasa takut kepada kerajaan menjadi takut kepada Tuhan.

Kita akan menang apabila keadilan dan kehakiman menjadi perisai rakyat daripada kekejaman dan keangkuhan pemegang amanah dan penjawat awam.

Kita akan menang apabila suara akhbar bebas memanggil untuk bersatu dan bukan berpecah akibat hasutan keji penulis berita.

Kita akan menang apabila penjarah ekonomi dan penjajah politik berwajah kebangsaan bersongkok tinggi yang bangga mewarisi peranan dan perundangan penjajahan British seperti ISA, PPPA, Akta Hasutan dan Ordinan Darurat dikalahkan oleh rakyat melalui pilihanraya yang bersih, telus dan adil.

Oleh itu, marilah kita terus berdoa dan berjihad agar Aidilfitri iaitu Hari Kemenangan menjadi titik perubahan kemerdekaan sebenar umat Islam di bumi bertuah ini.

Marilah kita teruskan semangat jihad Ramadan untuk kemenangan Syawal dan seterusnya berkorban Zulhijjah buat Malaysia yang lebih baik untuk semua.

(Pertama kali disiarkan di Sinar Harian, 30hb Ogos 2011)


Ucapan Selamat Hari Raya di Sinar Harian

Posted: 29 Aug 2011 07:44 AM PDT

Sungguh pantas sebulan berlalu, terlalu cepat Ramadhan tiba langsung meninggalkan kita. Namun Alhamdulillah, dalam kesibukan bekerja kami sekeluarga tetap meletakkan ibadah sebagai keutamaan di bulan yang penuh barakah ini.

Semoga kita dapat bersama-sama meraikan kemenangan Syawal ini dengan meningkatkan ibadah dan melaksanakan segala tanggungjawab dengan penuh amanah, keadilan, dan rasa penuh syukur atas segala limpah rahmatNya. Dan semoga kita kembali kepada fitrah asal selepas menggilap iman semasa latihan Ramadhan.

Akhir kata, kami sekeluarga mengucapkan Selamat Hari Raya, maaf zahir & batin kepada kesemua pembaca akhbar Sinar Harian dan rakyat Malaysia amnya.

YB Datuk Seri Anwar Ibrahim & Datuk Seri Dr Wan Azizah Wan Ismail
YB Nurul Izzah Anwar & Raja Shahrir

(Pertama disiarkan di Sinar Harian, 30hb Ogos 2011)


Selamat Hari Raya

Posted: 29 Aug 2011 07:15 AM PDT

Selamat Hari Raya dan Maaf Zahir & Batin dari saya, Raja Shahrir dan seisi keluarga.

Semoga ibadah yang telah kita laksanakan di bulan Ramadhan akan kita terus praktikkan sepanjang tahun dan sepanjang hayat, insyaAllah.


Umat Islam Berhari Raya esok.

Posted: 30 Aug 2011 12:29 AM PDT

1 Syawal 1432H. [MOD] -

Penyimpan Besar Mohor Raja-Raja Melayu sebentar tadi mengumumkan bahawa 1 syawal jatuh pada 30 Ogos bersamaan dengan hari selasa.

Dengan itu umat Islam akan menyambut Hari Raya Puasa esok hari selepas menunaikan ibadah puasa selama 29 hari.


Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads