Khamis, 17 Mei 2012

12 di morib - Google Blog Search

12 di morib - Google Blog Search


SEBUAH RBW YANG BERMASAALAH <b>DI MORIB</b> - Industri Walit <b>...</b>

Posted: 13 May 2012 09:21 AM PDT

13hb Mei, 2012. Hari ini saya berkesempatan membuat lawatan ke satu projek rumah walit di Morib, Selangor. Rasanya lama juga saya tidak berkesempatan melawat tempat pelancungan yang terkenal ini. 


Pemilik membuat aduan, melalui sebuah syarikat yang berpengkalan di Shah Alam Selangor, bahawa RBW beliau tidak diduduki walit setelah 6 bulan membuat panggilan. Pemerhatian mereka walit ada masuk ke dalam bangunan, tetapi tidak tidur. Pemerhatian ini boleh dilakukan kerana RBW ini dilengkapi dengan sistem CCTV.




Saiz rumah ialah 12'x30' dan setingkat (gambar di atas).


Pemeriksaan saya mendapati perkara-perkara berikut:-


1. Ujian kesesuaian lagu luar, yang dimuatturun daripa internet, tidak buat.
2. Lagu luar lebih kuat daripada lagu dalam,
3. Jumlah tweeter terlalu kurang, pengiraan saya ruang sebesar ini memerlukan sebanyak 28 buah, sedangkan yang ada hanya 13 sahaja.
4. Pendawai sistem lagu luar tidak betul.
5. Dalam rumah agak terang, kerana pintu masuk walit ke nesting room daripada ruang legar, terlalu luas ( anggaran saya 3'x7' ),
6. Kesan lain, akibah pintu masuk yang luas ialah cuaca dalam bangunan ini hampir menyerupai cuaca di luar bangunan. Pada waktu lawatan, kira jam 5.30 petang suhu dalam bangunan ialah 29.6 selsius dan kelembapan pada tahap 80%.
6. Speakers luar dipasang rata dan menghala ke pokok sawit, yang mana sepatutnya di pasang 45 darjah dan menghala ke udara ( bukanlah satu masalah yang besar).


Keadaan di dalam nesting room yang agak terang ini merupakan isu pokok dan isu inilah juga saya kerap berjumpa apabila menyiasat kes RBW yang bermasaalah.


Berasaskan kepada penemuan-penemuan di atas, cadangan penambahbaikan telah dicadangkan kepada pegusaha seperti berikut:-


1. Pendawaian semula sistem lagu luar,
2. Pendawaian semula lagu dalam dengan menambah bilangan tweeter,
3. Pintu masuk walit dikecilkan daripada 3'x7' kepada 1'x3' sahaja.
4. Setelah semua di atas di lakukan, akan dilengkapi dengan ujian kesesuaia lagu luar, dan kemungkinan perlu ditukar ke lagu yang baru bergantung kepada respon walit di sini.




Pemantauan akan terus berjalan, dan saya memberikan kata-kata peransang kepada pengusaha ini, kita akan sama-sama berusaha sampai RBW ini pulih.


Terima Kasih




Dr Azizol Mohd Sharun.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads