Khamis, 13 Disember 2012

12 di sijangkang - Google Blog Search

12 di sijangkang - Google Blog Search


Yunus Badawi: <b>Sijangkang</b>, Selangor

Posted: 02 Dec 2012 06:03 PM PST

Pada Rabu lepas aku ada urusan untuk projek yg syarikat kami tolong uruskan di Sijangkang. Pagi itu aku telah ke Shah Alam dan seterusnya ke Banting atas urusan berkaitan projek tersebut. Di dalam perjalanan pulang dari Banting, aku singgah melihat tapak projek di Sijangkang. Mungkin bagi sebahagian pembaca nama Sijangkang itu agak pelik.
Sijangkang ini terletak di dalam daerah Kuala Langat. Ininya bersempadan dgn daerah Klang. Kebanyakan penduduk di situ orang keturunan Jawa. Ada beberapa buah kampung di situ dinamakan mengikut jarak dari bandar Klang: Kg Batu 7, Kg Batu 8, Kg Batu 9 (juga dikenali dgn nama Kg Medan) dan Kg Batu 10 (Kg Kebun Baru). Sekarang ini dah ada beberapa taman perumahan di sana.
Masa aku kecil dulu aku sering dibawa oleh abah aku ke rumah saudara kami di Kg Medan. Bila musim buah, kami akan tidur di sana utk menikmati buah-buahan seperti durian dan rambutan.
Projek aku sekarang ni di Batu 8. Aku tak biasa di kawasan itu terutama kampung yg di sebelah dalam dari jalan besar. Jadi setelah melihat tapak projek aku mengambil keputusan untuk singgah solat di situ. Masjid Kg Batu 8 ini agak jauh. Jadi aku singgah di surau yg terletak tak berapa jauh dari jalan besar. Dikenali sebagai Surau Hj Hassan, ianya indah dan bersih. 


Ini dia Surau Hj Hassan. Berbentuk macam rumah kampung dan di dalamnya siap langsir mcm langsir rumah

Semasa aku singgah solat tu ada seorang lelaki bersama isterinya juga singgah solat di situ. Dapatlah kami berjemaah Zohor masa tu sebab masa aku singgah tu dah pukul 1:40 tengahari.
Semalam sekali lagi aku ke Sijangkang. Kali ni bersama emak Adam dan Adam kerana menghadiri majlis berkhatan anak kembar sepupu emak Adam. Ini kali pertama kami ke rumah mereka dan kali pertama emak Adam masuk ke Kg Batu 8 tu. Banyak majlis kahwin sepanjang perjalanan dari jalan besar sehinggalah ke rumah sepupu emak Adam. Nasib baik alamat dan pelan yg disediakan jelas. Senanglah nak cari rumahnya.
Di kampung masih ramai orang yg mengadakan kenduri besar-besaran semasa mengkhatankan anak mereka. Majlis sama macam majlis kahwin.

Rumah sepupu emak Adam agak ke dalam tapi khemah itu menunjukkan kat situlah tempat majlis tu
Kesimpulan lawatan kami ke Sijangkang: Banyak rumah2 batu yg cantik2 di sana sekarang menandakan orang di sana ramai yg kaya .... ngeeee

Tiada ulasan:

Catat Komen

ads