Isnin, 3 Jun 2013

di negeri selangor - Google Blog Search

di negeri selangor - Google Blog Search


KedahLanie.info: Analisis ringkas PRU 13 <b>di Negeri Selangor</b>.

Posted: 10 May 2013 11:30 PM PDT

Analisis ringkas ini berkisar di dua Parlimen panas di negeri Selangor iaitu P108 Shah Alam dan P109 Kapar.
Pertama, kenapa saya memilih kedua-dua parlimen itu?
Pertama, kedua-dua parlimen itu, majoriti pengundinya adalah Melayu yg beragama Islam.
Kedua, kerana kedua-dua kerusi Parlimen itu mempunyai bilangan pengundi antara yg tertinggi di Selangor dan juga Malaysia.
Ketiga, kerana Shah Alam merupakan Ibu negeri bagi negeri Selangor, manakala Kapar mempunyai pintu masuk ekonomi Malaysia, iaitu Pelabuhan Klang.
Terlebih dahulu, kita melihat kempen BN di negeri Selangor. Kempen BN di Selangor mencakupi dari segi aspek fizikal melalui Karnival Sayangi Selangor, Karnival Jom Heboh dan juga pelbagai jenis Karnival lain, termasuklah Karnival Ambang Tahun Baru di ICT. Itu dari segi fizikal. Dari segi penggunaan media massa, jelas kesemua media utama, baik percetakan (Utusan, BH, Kosmo, NST), media elektronik (Media Prima, Astro Awani) BIAS kepada Kempen Barisan Nasional.
Beralih kepada kempen PR di Selangor. PR di Selangor, terutama sekali PKR aktif dalam mengadakan ceramah penerangan mengenai isu-isu semasa. DAP bergerak melalui media cetak berbahasa mandarin. Dan PAS banyak bergerak melalui program-program Dakwah di masjid-masjid di negeri Selangor. Saya suka untuk menyatakan bahawa, program kelolaan Dr Halimah iaitu SPIES. Antara program-program lain yg dianjurkan Kerajaan Negeri Selangor adalah Majlis Sambutan Hari Kemerdekaan dan Tahun Baru bersama Ulama'.
Sebagai pembuka minda, apakah sebenarnya punca kekalahan BN di Selangor sedangkan Kempen untuk menakluki Selangor sangat-sangat hebat? Pelbagai janji, projek-projek mega yg dijanjikan khas untuk rakyat Selangor tidak mampu untuk menarik minat rakyat di negeri ini.
Di Parlimen Kapar, calon drpd PKR menang dgn majoriti yg besar. Untuk makluman, di P109 ada 4 DUN. Barisan kalah di kesemua empat-empat kerusi DUN tersebut, sekaligus mempertahankan P109 terus di bawah PR. Untuk pru 13, didapati BN mendapat kembali sokongan kaum India berbanding pru 12. Tetapi kenapa BN tetap tewas di P109 dan juga kesemua DUN? Bukan kerana tsunami kaum cina, tetapi penolakan orang melayu sendiri keatas BN.
Situasi yg sama berlaku di P108, Shah Alam. Melihat sokongan rakyat semasa karnival Sayangi Selangor, BN begitu yakin akan mampu merampas Selangor dari tangan PR. Calon P108 dr Mesra BN, iaitu Datuk Zulkifli Nordin merupakan satu pesaing kuat kepada Yb Khalid Samad. Diatas kertas, Khalid Samad akan tumbang menyembah kaki Zul Kulim. Tetapi, 5/5/13 menjadi saksi pengundi Shah Alam menolak Datuk Zulkifli Noordin. Antara hujah kenapa kepimpinan BN negeri cukup yakin untuk menawan Selangor adalah berdasarkan faktor kehadiran pengunjung yang ramai, baik Karnival Sayangi Selangor ataupun Majlis Makan Malam bersama masyarakat cina di Selangor. Sedarkah anda, para jentera BN, majoriti pengunjung-pengunjung yg dtg ke setiap karnival anjuran BN terdiri drpd mereka yg masih bersekolah dan juga belia yg belum cukup umur untuk mengundi? Jika tidak, memang patut BN kalah diatas ketidak-sensitifan pihak kepimpinan BN.
Berbanding program keagamaan anjuran Kerajaan PR SELANGOR, yang mengadakan program-program kuliah yang membariskan para HEAVYWEIGHT spt Ust Azhar Idrus, Ustaz Bollywood dll yang mana setiap kali program kuliah ini diadakan, baik di Masjid Negeri Selangor atau Dataran Kemerdekaan Shah Alam, pasti yang datang puluhan ribu malahan ratusan ribu pemuda pemudi Muslim yg merupakan prospek undi kpd PR.
Berfikir secara logik, mana lebih sukar, mengumpulkan ratusan ribu manusia melalui Majlis Ilmu atau Majlis Hiburan? Jawapannya Majlis Ilmu. Lihat, disini saja sudah menjadi faktor kekuatan PR di Selangor. Mereka melalui PAS berjaya mendidik masyarakat untuk mencintai majlis ilmu berbanding majlis hiburan yang penuh dgn hiburan duniawi semata.
Kenyataan ini bukan bermaksud, PR mempergunakan masjid untuk berkempen, tetapi sebaliknya yang berlaku. Jentera kerajaan negeri sentiasa memastikan masjid-masjid di negeri Selangor penuh dgn aktiviti kuliah dan aktiviti selain kuliah yg bermatlamatkan Mengimarah Masjid, Nadi Kejayaan Ummah. Lihat saja Masjid As-Salam Puchong, sgt aktif walaupun majoriti warga Puchong adalah non muslim. Lihat sahaja jadual Aktiviti Masjid Sultan Abdul Aziz Shah, penuh dgn aktiviti dakwah. Bandingkan dengan Masjid Negeri di Negeri pimpinan BN, adakah semakmur masjid negeri Selangor? Adakah masjid-masjid lain di Malaysia yg tiap-tiap malam ada sahaja anak-anak sekolah menengah yg beriktikaf di masjid & pada paginya mereka pergi ke sekolah setelah bersolat Subuh secara berjemaah?
Hasilnya, BN hilang undi orang Melayu Islam diatas keseronokan Barisan Pimpinan BN mengadakan karnival-karnival bermotifkan maksiat. Masyarakat Selangor menilai kerajaan mana yang lebih memberi manfaat kpd rakyat. Manfaat disini bukannya projek-projek mega, bukannya penyediaan kemudahan asas, tetapi suatu pencapaian aspek SPIRITUAL kerana negeri Selangor sudah siap dibangunkan oleh kerajaan BN terdahulu. Rakyat Selangor terutama sekali umat Islam sangat takut akan pengaruh hidonisme tajaan BN melalui tarikan K-POP kepada anak-anak mereka. Walaupun media pro BN memanaskan isu kalimah Allah, tetapi, rakyat Selangor tetap tidak terpengaruh kpd isu tersebut, kerana rakyat Selangor faham benteng akidah umat bukan pada kalimah Allah semata-mata, tetapi ia lebih daripada itu iaitu kerja-kerja dakwah dikalangan umat Islam haruslah digerakkan secara aktif & sistematik.
Itu di parlimen Shah Alam. Di parlimen Kapar pula, situasi sedikit berbeza kerana faktor demografi. Di Shah Alam, boleh dikatakan bahawa, penduduk Shah Alam majoriti adalah golongan educated. Di parlimen Kapar bercampur-campur. Hanya DUN Sg. Pinang shj majoriti pengundi.cina. Itu tidak perlu dianalisis lagi. Perhatian akan diberikan di 3 lagi DUN dlm Parlimen Kapar iaitu Sementa, Selat Klang & Meru. Dun Selat Klang yg dikemudi Dr Halimah memperlihatkan peningkatan yg amat baik. Dr Halimah berjaya melaksanakan tugas beliau sbg wakil rakyat Selat Klang. Beliau aktif menjalankan aktiviti tajaan Keagamaan, kekeluargaan dan juga program motivasi khas utk anak negeri yg mana ianya percuma.
Di Dun Meru pula, kawasan Dr Abd Rani, Pesuruhjaya PAS Selangor juga seperti kwsn Selat Klang. Masjid As-Syarif antara masjid yang aktif mengadakan program-program dakwah. Berbeza di DUN Sementa dibawah pentadbiran Datuk Abdul Rahman Palil. Tiada apa yang boleh dibanggakan dengan gerak kerja yg konstruktif di DUN ini. Melainkan sebahagian tugas-tugas biasa seorang wakil rakyat. TIADA, NOTHING HE DO FOR HIS DUN. Jangan kata tiada peruntukan, kerana kerajaan persekutuan telah memberikan sejumlah dana untuk beliau laksanakan tanggungjawabnya.
Rasanya, tidak perlu untuk saya mengulas perihal calon yang bertanding. Ini kerana masyarakat tempatan kenal dgn siapa calon2 parti yg bertanding.
Terus-terang saya katakan bahawa saya merupakan penyokong BN, tapi utk PRU ini saya memilih PR mengetuai kerajaan negeri kerana saya mahu masjid dan surau negeri Selangor terus subur dengan kuliah agama. Belum lagi memerintah negeri, BN sudah mempromosikan hedonisme tidak terkawal. Ingin saya tegaskan, bukan semua pro-BN redha dgn cara kempen BN. Tiada guna pemimpin BN & penyokong BN mempertahankan kalimah Allah, sedangkan kalian sendiri yang mempermainkan kalimah Allah diatas tindak-tanduk kalian. Ingat, rakyat mahukan ISLAM sebagai ADDIN, bukan yang lain. Kenyataan ini disokong hasil bancian syarikat penyiar TV, bahawa rancangan yang mendapat rating tertinggi penonton di Selangor adalah rancangan berbentuk keagamaan spt Tanyalah Ustaz dan lain-lain lagi rancangan yg seangkatan dengannya, bukannya rancangan Akademi Fantasia @ Mentor.
Ikhlas saya katakan, jikalau Pengerusi BN iaitu Datuk Seri Najib Razak mahukan BN kekal relevan pada PRU 14, ISLAMKAN lah UMNO. Tunaikanlah hak Kerajaan Kelantan untuk mendapatkan royalti Petroleum. Bergabunglah dgn PAS dan kesemua anggota MP yg beragama Islam untuk melaksanakan hudud di Kelantan. Jadikan Kelantan sbg negeri contoh. Dengan jumlah MP muslim baik dlm BN & PR, saya merasakan ia sudah cukup untuk kalian mendapat sokongan 2/3 anggota dewan rakyat bagi meminda perlembagaan. BN mesti memperlihatkan keikhlasan untuk membantu semua rakyat Malaysia, kerana BN adalah kerajaan untuk rakyat Malaysia, bukan untuk rakyat BN semata. Pepatah Inggeris berbunyi: " What you give, you get back" adalah sangat sesuai bagi menggambarkan iklim politik hari ini. Hanya dgn keikhlasan gerak kerja mampu menarik sokongan pengundi kpd BN.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads