Ahad, 4 Mei 2014

12 di subang jaya - Google Blog Search

12 di subang jaya - Google Blog Search


Suspended Karipap <b>di Subang Jaya</b> ~ Donate For Ummah

Posted: 29 Apr 2014 04:32 PM PDT


Suspended Karipap yang dicetus dari idea suspended coffee yang popular di Amerika Syarikat telah berkembang dan diolah di Malaysia. Subang Jaya, sebuah bandar yang terkenal dengan popularnya penyanyi hip hop, Joe Flizzow telah menjadi lokasi untuk kajian sosial suspended karipap ini.
Apa itu sebenarnya suspended karipap? Matlamatnya mudah, untuk memberi atau berkongsi makanan dengan orang ramai terutama sekali yang memerlukan. Contoh yang memerlukan dari warga miskin atau homeless, sehingga ke miskin bandar yang mempunyai kerjaya tetapi pada masa yang sama, duit gaji yang diterima setiap bulan tidak cukup untuk bersarapan, kerana perlu rancang perbelanjaan yang ketat. Mekanismenya pula, suspended karipap ini dibeli dan ditinggalkan di kedai yang dibeli, dan pelanggan yang seterusnya boleh mengambil makanan tersebut, atau untuk kali ini ialah kuih karipap. 



Jika di Amerika Syarikat, suspended coffee ini popular di kafe kedai kopi dan komuniti gelandangan dapat datang dah meminta kopi dengan percuma. Projek suspended karipap ini dijalankan selama 6 hari bermula pada 23 April hingga 25 April (Rabu hingga Jumaat) dan kemudian bersambung pada 28 April hingga 30 April 2014 (Isnin hingga Rabu). Saya menerangkan kepada Pakcik Ali yang juga pemilik gerai nasi lemak dan kuih tentang konsep suspended karipap. Pada mulanya Pakcik Ali seperti sukar untuk memahami tujuan aktiviti kecil ini. Namun saya terangkan padanya, yang Pakcik Ali selalu beri saya extra kuih bila saya membeli. Perbuatan baik hati Pakcik Ali ini yang mendorong saya untuk lakukan suspended karipap pada orang lain pula! Dah macam Pay it Forward :) 

Bermula hari pertama, karipap dijual tiga biji Seringgit ditinggalkan beserta dengan nota di gerai Pak Ali yang terletak diantara Mydin dan Giant USJ 1 ini. Keesokan harinya, saya datang seawal pagi untuk bersarapan dan saya tanya bagaimana respon orang ramai untuk suspended karipap, Pakcik Ali kata tiada siapa berani ambil, mungkin suspended karipap ini masih terlalu asing kepada pelanggan yang datang. So untuk hari kedua saya mengolah sedikit ayat pada nota yang ditinggalkan bersama karipap, dan saya terus ke tempat kerja.


Keesokan harinya (hari ketiga), seperti biasa saya bersarapan di gerai Pakcik Ali dan bertanya bagaimana respon suspended karipap semalam. Pakcik Ali kata ada Pakcik Sekuriti yang datang dan tanya pasal suspended karipap ini selepas terbaca nota diatas meja. Pakcik Sekuriti ini gembira, Pakcik Ali pun dah mula tunjukkan minatnya dengan suspended karipap. Hari ketiga ini merupakan hari Jumaat, oleh itu saya letakkan kelainan dengan menambahkan nasi lemak menjadikan dua makanan iaitu suspended karipap dan suspended nasi lemak.


Hari minggu berlalu dan tibanya hari Isnin, saya datang singgah lagi untuk sarapan. Pakcik Ali terus kata, ada adik manis datang ambil suspended nasi lemak dan karipap. Gembira katanya, mungkin pelajar praktikal di Mydin. Saya pun rasa gembira dan tinggalkan karipap beserta nota baru untuk suspended karipap hari keempat.



Hari berikutnya, Selasa, saya datang lagi untuk bersarapan dan kali ini Pakcik Ali kata ada seorang kakak berpakaian seperti uniform cleaner yang ambil karipap tersebut. Dia gembira melihat orang lain gembira, saya dalam hati rasa gembira sangat, lagi-lagi untuk memulakan kerja di pejabat. Saya lihat pelanggan-pelanggan yang lalu lalang sudah mula menerima konsep suspended karipap ini. Dan yang paling menarik, ada juga pelanggan yang datang menyatakan minat untuk taja suspended karipap di gerai Pakcik Ali. Nampak gayanya, projek suspended di gerai Pakcik Ali dah boleh jadi pilot projek yang sukses!

Hari ini adalah hari terakhir saya bertugas di Subang Jaya, dan saya ingin lakukan sedikit kelainan. Pelanggan yang datang boleh ambil mana-mana kuih yang mereka suka. Dan diakhir nota, saya nak minta juga pelanggan yang datang, untuk doakan saya sama. InsyaAllah kita boleh lakukan suspended coffee, eh suspended karipap di tempat lain pula.

Muhammad bin Kamarulazizi
www.facebook.com/kindness.my

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads