Rabu, 25 April 2012

12 di semenyih - Google Blog Search

12 di semenyih - Google Blog Search


JALAN PULANG

Posted: 12 Apr 2012 05:50 AM PDT

TERKINI!!



Seramai 30 orang daripada 24 saudara mangsa yang terdiri daripada orang awam yang terlibat dalam pembunuhan kejam di Batang Kali, Selangor, pada 1948 sebentar tadi mengadakan demonstrasi aman mendesak Perdana Menteri Britain, David Cameron supaya menubuhkan satu siasatan awam berhubung kontroversi tersebut.

Bagaimanapun, rakan sejawatannya di Malaysia, Najib Altantuya tidak berada di perkarangan universiti tersebut.

Walaupun Cameron tidak menemui kumpulan itu, seorang pegawai dari Suruhanjaya Tinggi British di Kuala Lumpur telah menerima satu memorandum daripada mereka di luar pintu gerbang kampus Universiti Nottingham di kampus utamanya di Semenyih, Selangor sejurus sebelum perdana menteri British itu meneruskan lawatannya ke Shah Alam.

"Kami mahu dia (Cameron) memanggil siasatan awam dengan kerelaannya sendiri dan bukannya melalui semakan kehakiman itu," kata Quek Ngee Meng, peguam bagi kesemua 24 keluarga mangsa.

"Saya akan pastikan ia (kain rentang) dapat dilihat oleh pejabat Perdana Menteri," Nikesh Mehta, seorang kaunselor polisi antarabangsa suruhanjaya itu di Kuala Lumpur, berkata kepada kumpulan yang memegang kain rentang yang memanggil untuk "keadilan untuk ibu bapa saya."

Empat saudara-mara daripada 24 yang tidak bersenjata yang bekerja di kawasan perladangan ditembak mati pada Disember 1948 oleh tentera British di Batang Kali, Selangor, akan memperoleh rayuan mereka untuk mengkaji mengadakan suatu siasatan kepada yang pembunuhan didengar oleh Mahkamah 1 Tinggi di London pada 8 Mei depan.

Ia akan meneliti sama ada Setiausaha Negara bagi Pertahanan dan Pejabat Luar dan Komanwel British bertindak menurut undang-undang apabila mereka enggan untuk mengadakan suatu siasatan awam pada November lepas ke dalam kedua-dua pembunuhan mereka dan perlindungan-, dan untuk membuat apa-apa bentuk pampasan kepada 'mangsa keluarga.

Keluarga mangsa telah lama mencari penjelasan, meminta maaf dan pampasan untuk pembunuhan.

Pembunuhan beramai-ramai di Batang Kali telah berlaku pada 12 Disember 1948 semasa operasi tentera British menentang komunis sejurus selepas darurat Perang Dunia Kedua dikuatkuasan pada 1 April tahun yang sama.

Tentera British dilaporkan mengelilingi ladang getah di Sungai Rimoh, Batang Kali, dan menembak mati 24 penduduk kampung sebelum membakar keseluruhan kampung.

Bekas Setiausaha Pertahanan Britain, Denis Healey telah mengarahkan Scotland Yard untuk menubuhkan pasukan petugas khas untuk menyiasat perkara itu.

Walau bagaimanapun, kerajaan Konservatif yang menang selepas itu memilih untuk menggugurkan penyiasatan pada tahun 1970 disebabkan kekurangan berpura-berpura untuk keterangan.

Trivia - Kronologi Pembunuhan Batang Kali 1948



12 Disember 1948

Platun ke-7, G Company, yang ke-2 daripada Pengawal Scotland mengepung sebuah kebun getah di Sungai Rimoh, Batang Kali, Selangor, di Malaya. 24 orang penduduk yang tidak bersenjata dan tidak bersalah telah dibunuh. Seorang terselamat. Saksi-saksi termaksuk isteri-isteri dan anak-anak mangsa.

13 Disember 1948

Laporan pertama disiarkan di dalam "The Straits Times": "Pengawal dan Polis Scotland hari ini dilaporkan telah menembak mati 25 daripada 26 orang penjahat di dalam satu operasi 'wide-scale' di Utara Selangor. …. Ini adalah satu kejayaan terbesar yang telah dicapai di dalam satu operasi di Malaysia semenjak Darurat bermula."

1 November 1949

Satu siasatan rasmi telah dijalankan terhadap arahan Attorney-General Malaya pada ketika itu. Hasil daripada siasatan tersebut adalah AG berpuas hati yang 'saspek-saspek (24 lelaki tersebut) mungkin berjaya melarikan diri jika askar-askar tersebut tidak melepaskan tembakan". Siasatan ini tidak pernah diketengahkan ke pengetahuan umum, atau dihantar ke 'War Office'.

1 Februari 1970

Surat Khabar Inggeris, The People, membongkar dan mengutuk pembunuhan kejam tersebut. Kenyataan bersumpah daripada Tentera British (bekas Pengawal Scotland) menunjukkan fakta-fakta yang berikut:-

i. patrol tersebut mendapat arahan awal untuk memusnahkan kampung berkenaan;

ii. ahli-ahli patrol telah diberi peluang untuk tidak melibatkan diri dengan pembunuhan itu;

iii. Mangsa-mangsa telah ditembak tanpa mencuba untuk melarikan diri; dan

iv. terdapat konspirasi untuk menipu sesi soal siasat pada 1949.

Setiausaha Pertahanan (Dennis Healy) mengarahkan Polis Penyiasat Scotland untuk menubuhkan pasukan tugasan khas (diketuai oleh Frank Williams) untuk menyiasat perkara ini. Hasil daripada siasatan ini, bukti yang kukuh telah dapat dikumpulkan, yang menunjukkan bahawa kejadian pembunuhan kejam di Batang Kali pada Disember 1948 memang sebenarnya telah berlaku.

11 Jun 1970

Siasatan berkenaan telah dihentikan oleh Kerajaan Konservatif, apabila ia mengambil alih pada 1970, setelah ia mendapati bahawa tiada bukti yang cukup untuk bertindak lebih lanjut mengenai kekejaman tersebut.

9 September 1992

Satu dokumentari BBC, laporan siasatan mengenai pembunuhan beramai-ramai tersebut yang bertajuk "In Cold Blood" disiarkan di United Kingdom dan mendedahkan bukti baru mengenainya. Dokumetari tersebut menyiarkan laporan-laporan saksi-saksi dan mangsa-mangsa yang terselamat termasuk pengakuan sesetengah bekas Pengawal Scotland dan temuramah bersama Pegawai Polis Penyiasat Scotland yang telah menyiasat kes ini pada 1970. Ia jelas menunjukkan kesalahan Pengawal-pengawal Scotland berkenaan dan penipuan besar-besaran berkenaan pembunuhan tersebut. Walau bagaiamanapun, tiada apa yang telah dilakukan oleh kerajaan UK selepas itu dan tiada pegawai British yang telah ditahan.

8 Julai 1993

Dengan bantuan biro undang-undang MCA, satu petisyen diserahkan kepada Her Majesty Queen Elizabeth II meminta keadilan ditegakkan.

14 Julai 1993

Satu laporan polis telah dibuat oleh tiga orang mangsa yang terselamat, ditemani oleh Ketua Aduan dan Khidmat Masyarakat MCA Michael Chong.

18 September 1993

Mr Gavin Hewitt (Ketua Southeast Asia Bahagian Pejabat Asing, UK) menyatakan yang "Tiada bukti baru yang ditemui oleh pihak berkuasa British untuk mengadakan satu lagi soal siasat rasmi mengenai pembunuan beramai-ramai 24 penduduk di Batang Kali ketika pemberontakan komunis."

30 Disember 1997

Laporan siasatan telah dihantar kepada Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman. Ianya dilaporkan yang kes tersebut telah ditutup kerana kekurangan bukti untuk mendakwa sesiapa.

13 Julai 2004

DAP menimbulkan pembunuhan beramai-ramai Batang kali di parlimen buat kali kedua.

25 Mac 2008

Waris-waris mangsa pembunuhan tersebut dan beberapa orang ahli NGO telah menubuhkan satu jawatankuasa yang dikenali sebagai 'Action Committe Condemning the Batang Kali Massacre' dan telah menyerahkan satu petisyen kepada British High Commission.

Petisyen tersebut (selain daripada menuntut untuk satu permohonan maaf rasmi) menuntut £30 juta (RM191.8 juta) secara pampas an kepada waris-waris 24 mangsa pembunuhan tersebut dan £50 juta (RM319.8 juta) untuk pembangunan pendidikan dan kebudayaan Komuniti Ulu Yam.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads