Sabtu, 13 Oktober 2012

12 di kuala kubu - Google Blog Search

12 di kuala kubu - Google Blog Search


Aimi&#39;s Colourful Life: White Water Rafting <b>di Kuala Kubu</b> Bharu

Posted: 09 Oct 2012 08:04 PM PDT

Memandangkan aktiviti setiap minggu adalah padat semenjak dari Pulau Redang, maka perlu mengambil masa yang tak berapa nak banyak untuk mengupdate setiap aktiviti. Walaupun sebenarnya perlu mengikut turutan, tapi takpelah. Kita skip Pulau Redang dulu sebab gambar dari seorang photographer belum diperolehi. Maka, kita mulakan dengan White Water Rafting di Kuala Kubu Bharu.
White Water Rafting memang sentiasa ada di dalam wish list aku. Teringin sangat nak buat tapi ini baru berkesempatan nak buat. Dan bila dah buat memang best sangat-sangat best and rasa nak buat lagi di tempat-tempat lain pulak. Eh, eh. Tapi kalau korang ajak aku buat kat KKB lagi pon, aku nak. Jom!
Aktiviti dimulakan dengan briefing oleh mereka yang berpengalaman. Diorang akan brief dari "How to Raft", "Dos and Donts While Raft" sehinggalah ke "What to Do When Emergency". Cara penceritaan mamat tu memang kelakar, tapi sebenarnya apa yang dia bagitau tu semua rupanya kitorang experience sendiri. Mula-mula dengar memang menakutkan (walaupun kelakar), tapi bila dah experience sendiri memang syok and nak lagi. Boleh tak nak lagi? Hahahaha~
Semua orang akan diberi rafting gears sendiri consist of Paddle, Helmet, and Life Jacket. Setiap raft boleh muatkan 4-6 orang tak termasuk guide. Hari tu, sebab kitorang terpilih raft yang kecik maka, kitorang naik raft berlima plus 2 orang guide, sorang depan, sorang belakang. Maka kesemua di atas raft adalah 7 orang. And memandangkan raft yang dinaiki adalah raft kecik, maka kebarangkalian untuk terbalik adalah lebih tinggi dibandingkan dengan orang-orang yang naik raft yang lebih besar. 

Pengalaman aku berwater rafting, sekali semorang terkeluar daripada raft. Sekali raft terbalik dan mencampak semorang, sekali 2 orang tercampak dari raft and terpaksa menyelamatkan diorang and sekali sengaja suka-suka terbalikkan diri ke dalam sungai. Wee~

Masa first time tercampak keluar daripada raft tu, memang nervous gilerr. Maklumlah, first time. Tapi dah dipesan, if terjadi apa-apa, jangan menggelabah. Lagipon, kan memang pakai life jacket so apa pun kita akan timbul jugak. Just hold your breath and tunggu masa badan timbul di atas permukaan dalam 4-5 second. Lepas tu, pegang tali dekat bot and tunggu kawan-kawan atas bot untuk tarik kita naik atas bot. And guess what, ingatkan tak larat diorang tarik aku naik atas bot, rupanya aku ni taklah berat mana. Hakhak~

Kali kedia bila raft terbalik adalah paling menakutkan. Sebab masa terbalik tu, aku perasan ada makhluk-makhluk Allah berada di bawah aku. Kesiannya kat diorang. Haha~ Lepas tu bila timbul di permukaan, permukaan tu gelap sebab rupanya aku berada di bawah raft. Tak tau mana nak pegang, yang aku nampak adalah satu tangan seorang manusia yang tanpa fikir panjang terus aku berpaut kat tangan tu sebelum aku dapat keluar dari bawah raft and mencapai tali yang dicampak dari raft sebelah. Memang menakutkan tapi bila dah selamat naik atas raft balik, syiok weh! Kami mau lagi!

Kali ketiga. Aku elok je berpegang kat raft. Lagipon dah nampak photographer sedang ready kat atas batu. Makanya, siap possing dulu lah. Lepas tu, tetiba aku nampak orang kat depan aku, Kak Jun, tengah "terbang". Gila aku menjerit sekuat hati, "Kak Juuuuuuuuuun!" Tapi, aku tak sempat selamatkan dia sebab dia dah tercampak keluar dari raft. Masa sesi menyelamatkan mangsa yang tercampak tu, aku tak perasan rupanya mamat kat belakang aku pun dah tercampak keluar, and aku pelik bila orang yang diselamatkan bukanlah Kak Jun. Dah sudah, mana Kak Jun ni? Rupanya dia dah ada kat depan raft. Menggelabah jugak lah sebab ingatkan dia kat belakang padahal tengok belakang takde tanda-tanda ada orang pon. Tapi, mujurlah selamat semuanya tanpa ada apa-apa incident yang terjadi.

Nampak tak kaki Kak Jun dah naik ke atas?
Struggling untuk mengekalkan diri di atas raft
Sesi menyelamatkan mangsa-mangsa yang tercampak
Kesimpulannya, adalah event yang sangat best dan menarik dan memang akan diulangi suatu masa nanti sekiranya ada geng dan kesempatan. Oh, and duit of course. *wink*
Sesi berposing di atas batu
Walau apa pon sedang terjadi, kalau nampak kamera perlu senyum!
Aimi Zubir yang berbangga kerana berjaya menghabiskan satu entri, tapi perlu menghabiskan banyak entri yang lain lagi. and punyalah tahap pemalas sampai watermark pon malas nak taruk...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads