Ahad, 2 Jun 2013

12 di sungai panjang - Google Blog Search

12 di sungai panjang - Google Blog Search


BLOG SELANGOR: 12 <b>di sungai panjang</b> - Google Blog Search

Posted: 01 May 2013 09:18 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

[WAJIB TONTON] JOM KENALI CALON BN N.03 <b>SUNGAI</b> <b>...</b>

Posted: 28 Apr 2013 11:17 PM PDT

Calon Barisan Nasional (BN) yang bakal mewakili masyarakat 1Malaysia di DUN Sungai Panjang (N.03), adalah anak watan Sungai Besar sendiri. Calon dimaksudkan adalah Budiman Mohd Zohdi, dilahirkan pada 11 Mac 1972 di Kg. Sungai Limau, Sg. Besar, Selangor. 

Calon ini telah mendapatkan pendidikan awalnya di Sekolah Sri Makmur, Sg. Besar. Beliau meneruskan pengajian di peringkat menengah di Sekolah Menengan Kebangsaan (SMK) Sungai Besar.

Sejak kecil dan awal remaja lagi, calon ini telah menunjukkan bakat kepimpinan di mana beliau banyak melibatkan diri dalam pertandingan pidato dan syarahan sewaktu di alam persekolahan lagi.

Setelah tamat alam persekolahan, beliau berpeluang menuntut di luar Selangor, iaitu ke Politeknik Kota Bharu dalam jurusan pemasaran. Di sini bakat kepimpinannya digilap lagi, iaitu ketika memimpin gerakan mahasiswa di politeknik dan universiti tempatan dari tahun 1992 sehingga 1997.

Disebabkan keinginan dan dahagakan ilmu, beliau seterusnya melanjutkan pelajaran ke Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM) dalam bidang Pentadbiran Perniagaan. Ketika di UKM, beliau telah dilantik menjadi Presiden Kolej Kediaman, Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) dan memimpin gerakan mahasiswa - Tindakan Mahasiswa Bersatu pada tahun 1997.

Tahun 2003, menyaksikan calon kelahiran Sungai Besar ini menggulung Ijazah Sarjana Sains dalam bidang Komunikasi dari Universiti Putra Malaysia (UPM).


UNDILAH CALON BARISAN NASIONAL N.03, BUDIMAN MOHD ZOHDI

BLOG SELANGOR: 12 <b>di sungai panjang</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Mar 2013 09:53 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Sentiasa Panas: Top 10 <b>Sungai</b> Paling <b>Panjang Di</b> Dunia

Posted: 21 Jan 2013 09:00 PM PST

Berikut adalah senarai 10 sungai terpanjang di dunia.

Sungai Nil
6,650 KM


Panjang sungai Nil dikatakan sepanjang 6,650 kilometer dan merentasi 10 negara. Diantaranya, Sudan, Sudan Selatan, Burundi, Rwanda, Republik Demokrasi Kongo, Tanzania, Kenya dan juga Mesir.

Sungai Amazon
6,400 KM


Sungai ini memiliki panjang hingga 6,400 kilometer. Ketika musim hujan, lebar sungai ini boleh mencapai hingga 10 kilometer lebar.

Sungai Yang Tze
6,300 KM


Nama lain bagi sungai ini adalah Chang Jiang yang merupakan sungai terpanjang di Asia. Sungai yang bermula di pergunungan Tibet ini mengalir sehingga ke laut China Selatan di Shanghai.

Sungai Mississippi
6,275 KM


Sungai Mississippi merupakan sungai terbesar dan terpanjang di Amerika. Sungai yang berpusat di Minnesota dan mengalir hingga ke Mexico.

Sungai Huang He
5,464 KM


Merupakan sungai kedua terpanjang di China.

Sungai OB
5,410 KM


Sungai yang terdapat di Siberia Barat ini digunakan oleh masyarakat tempatan untuk mendapatkan sumber ikan serta kegunaan pertanian. Kita juga boleh menemui lebih dari 50 spesies ikan yang hidup di sungai ini.

Sungai Parana
4,880 KM


Sungai yang memiliki panjang 4,880 kilometer ini terletak di Amerika Selatan dan mengalir ke Paraguay, Brazil, dan Argentina. Sungai ini dikatakan memiliki lebih 355 jenis spesisi ikan didalamnya.

Sungai Zaire (Kongo)
4,375 KM


Sungai yang terletak di Afrika ini adalah sepanjang 4,375 kilometer serta memiliki kedalaman 220 meter. Sungai ini terkenal dengan nama sungai Kongo kerana merentasi dua buah negara, Demokrasi Republik Kongo dan Republik Kongo.

Sungai Irtysh
4,248 KM


Sungai yang terletak di Siberia ini adalah sepanjang 4,248 kilometer yang mengelilingi hampir seluruh bahagian barat Siberia serta pergunungan Altay.

Sungai Yenisei
4,090 KM


Sungai ini mengalir sepanjang 4,090 kilometer dengan kedalaman sedalam 24 meter. Sungai ini terdapat di Mongolia dan mengalir sehingga ke Siberia Tengah serta berakhir di Laut Kara.

[Sumber]

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads