Jumaat, 15 Mac 2013

12 di tanjung sepat - Google Blog Search

12 di tanjung sepat - Google Blog Search


Potensi calon BN-UMNO N54 <b>Tanjung Sepat</b>, Nisman Yusof | Jom <b>...</b>

Posted: 10 Mar 2013 05:17 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Potensi calon BN UMNO untuk P.113 Parlimen Sepang: Raja Ropiah · Potensi calon BN-UMNO N54 Tanjung Sepat, Nisman Yusof · Beza layanan BN pada BERSIH dan Penceroboh di hari pertama minggu pertama · BR1M ...

RBF Online: Adilkah Jika Orang Yang Tinggal <b>Di</b> London Nak <b>...</b>

Posted: 30 Jan 2013 10:26 PM PST

SPR telah mengumumkan peraturan untuk pengundi luar negara bahawa mereka mesti pernah berada dalam negara selama 30 hari dalam tempoh 5 tahun.

Perkara itu telah menimbulkan bantahan daripada puak-puak khawarij yang sedang memburu kuasa.

Sebenarnya tindakan SPR membuka peluang kepada mereka yang tinggal di luar negara untuk mengundi akan mendatangkan satu lagi polemik baru dan menjadikan keadaan semakin caca marba.

Sepatutnya orang yang tinggal di luar negara tidak perlu diberi peluang untuk mengundi dari negara yang mereka tinggal.

Jika mereka nak mengundi balik ke Malaysia dan pangkah puas-puas.

Ini kerana kita perlu ingat sistem pilihan raya kita berbeza dengan sistem pilihan raya Amerika atau negara-negara lain.

Kita di sini memilih wakil rakyat untuk diangkat sebagai ahli dewan undangan negeri dan ahli parlimen.

Orang Amerika mereka nak pilih presiden.

Kita di Malaysia pilih wakil rakyat untuk menolong kita mengatasi pelbagai masalah setempat yang kita hadapi, daripada longkang tersumbat, jalan berlubang hinggalah ke peringkat nak kahwinkan anak.

Engkau tinggal di luar negara kau mana tahu semua itu ! Tiba-tiba kau nak mengundi di tempat kita. Mana boleh beb.....

Kau tinggal luar negara kau tak tahu susah senang kami. Kau tak kenal pun individu yang bertanding. Tiba-tiba kau nak mengundi. Mana boleh beb.....

Kalau rasa gatal sangat nak mengundi balik dan tinggal di Malaysia. Kalau kau dah pilih tinggal di luar negara, duduk sana diam-diam. Jangan nak gatal nak campur urusan orang setempat nak memilih wakil rakyat untuk berkhidmat kepada mereka.

Adilkah untuk orang yang tinggal di Sydney berbelas atau berpuluh tahun nak mengundi dari luar negara untuk pilih ahli dewan undangan negeri Tanjung Sepat ?

Adilkah orang yang tinggal di London berbelas atau berpuluh tahun nak mengundi dari luar negara untuk pilih ahli parlimen Sabak Bernam ?

Kalau SPR nak bagi juga orang yang tinggal di luar negara mengundi bagi hanya kepada pelajar-pelajar, kakitangan kerajaan dan mereka-mereka yang dihantar oleh syarikat-syarikat Malaysia untuk bekerja di luar negara.

Sebabnya mereka-mereka itu berada di luar negara kerana urusan. Bukannya memilih untuk tinggal di luar negara.

Kepada yang memilih untuk tinggal di luar negara sampai belasan dan puluhan tahun, ucapkan hi...hi...bye...bye....kepada mereka.

Nak mengundi balik Malaysia....
Sent from my BlackBerry® wireless device via Vodafone-Celcom Mobile.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads