Sabtu, 1 Jun 2013

12 di sungai tenggi - Google Blog Search

12 di sungai tenggi - Google Blog Search


ubat darah <b>tinggi</b> ori dari tanah melayu - yong suka kuning

Posted: 28 May 2013 03:36 PM PDT


Hari ini Yong nak cerita keluar dari politik.
Yong kenal seorang pakcik di Sungai Manik. Boleh dikatakan 1Sungai Manik kenal pakcik ni. Namanya Mohd Salleh. Tapi orang kampung kenal dia sebagai Pak Salleh Kudung. Kenapa begitu? Sebab tangan kirinya kudung ketika berlawan dengan kominis. Pakcik ini boleh dikatakan "unsung heroes" juga kerana terlibat dalam Perang Parang Panjang Sungai Manik menentang kominis tu.
Okay. Yong bukan nak cerita bab Perang Parang Panjang Sungai Manik. Tapi Yong nak berkisah kehidupan Pakcik ni.
Pakcik Salleh telah meninggal dunia pada tahun 2004 ketika usianya 102 tahun. Dia meninggal kerana sakit tua. Tapi, sampai ke akhir hayatnya pakcik Salleh tak nyanyuk. Pada usia 90 tahun Pakcik Salleh masih menunggang motorsikal untuk pergi ke kedai. Ya, dia menunggang motorsikal walaupun hanya ada sebelah tangan.
Apa yang menarik pada pakcik ini ialah cara hidup dia menjaga kesihatan.
Satu hari Pakcik Salleh pergi ke klinik kerajaan kerana kurang sihat. Doktor mendapati Pakcik Salleh ada hypertension. Hehehe…darah tinggi ler. Tapi takle serius sangat. Walau bagaimanapun disebabkan usianya dah tua (dalam 90an), doktor beri dia ubat darah tinggi dan minta Pakcik Salleh datang lagi untuk checkup.
Dia tahu apa itu penyakit darah tinggi. Tapi dia buang ubat darah tinggi itu.
Dia amalkan minun air ini sahaja.
Sebelum jumpa doktor dia pastikan minum air kelapa muda dulu. Bacaan di sphygmomanometer pun okay. Doktor pun tak bagi lagi ubat darah tinggi, tapi sentiasa pantau kesihatannya kerana usianya yang tua.
Air kelapa yang jadi minuman kegemaran komer itu terdapat di negara kita - Kepulauan Melayu. Pokok kelapa takde di England atau kawasan yang ada salji atau padang pasir. Maknanya Allah bagi kita pokok ini untuk kita mencari khasiatnya.
Kesan yang diperolehi daripada air kelapa ialah kesegaran, kerana air kelapa mengandungi elektrolit semula jadi yang sangat baik untuk menggantikan kehilangan cecair badan (body fluid/moisture).
Air kelapa terdiri daripada air (94 peratus) dan rendah kalori. Air kelapa juga merupakan sumber vitamin B, kalium, enzim dan asid amino dan memiliki kesan antioksidan badan.
Kajian saintifik mengenai manfaat air kelapa masih agak terhad, tetapi ramai penyelidik berkata, tekanan darah tinggi pesakit tekanan darah yang rutin meminum air kelapa boleh turun sehingga 71 peratus.
Kalium atau potassium dikenalpasti sebagai bermanfaat untuk kesihatan jantung. Oleh itu, minum air kelapa murni (pure) tanpa gula boleh membantu mengurangkan risiko penyakit jantung.
Yong tak sarankan komer membuang ubat darah tinggi dari doktor. Tapi cubalah tip ini. Rezeki, ajal dan maut itu kuasa Allah. Tapi, tak salah mencuba kan?
SELAMAT MENJAGA KESIHATAN

Tiada ulasan:

Catat Komen

ads