ads

Selasa, 29 Mei 2012

12 di kuala kubu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di cheras - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di cheras - Google Blog Search


[Bergambar] KL <b>Di</b>"bersih"kan - KELAB GREENBOC - Yes

Posted: 02 May 2012 03:30 AM PDT

Kuala Lumpur: Hujan lebat lebih daripada sejam melanda Lembah Klang menyebabkan tiga kawasan termasuk Ampang, Kajang dan Cheras dilanda banjir kilat dengan dua insiden pokok tumbang, pada Rabu.

Jurucakap Bomba dan Penyelamat Kajang berkata hujan lebat sejak 1 tengah hari di Kajang telah menyebabkan air naik mendadak kira-kira satu meter disebabkan longkang tersumbat, dan menjejaskan pekan itu seketika.

Dua jentera dari balai Kajang dengan lapan anggotanya membuat kerja pemantauan dan menyelamat mangsa banjir, katanya kepada Bernama di sini, Rabu.

"Namun keadaan banjir kilat semakin reda pada pukul 4 petang ini selepas air mulai surut berikutan hujan turun renyai-renyai," katanya.

Pada Disember tahun lepas banjir kilat akibat hujan lebat telah menjejaskan pekan itu dengan pekedai dan orang awam mengalami kerugian apabila harta dan kenderaan mereka rosak ditenggelami air. Sementara itu, laluan Terowong Pengurusan Air Banjir dan Jalan Raya (SMART)ditutup sepenuhnya kepada trafik bagi pengaktifan sistem aliran banjir, menurut Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) dalam kenyataan di sini, Rabu.

Jurucakap Bomba dan Penyelamat Wilayah Persekutuan pula berkata banjir kilat turut melanda kawasan berhampiran Balai Polis Salak Selatan, Cheras pada 2 petang tadi, dengan air naik kira-kira 1.5 meter.

Katanya memandangkan hujan masih lagi lebat dijangka air akan lambat surut. "Kami telah menghantar dua jentera 14 anggota untuk memantau keadaan banjir di sana serta membuat tugasan menyelamat," katanya.

Katanya banjir kilat turut melanda kawasan perumahan di Kampung Tasik Permai apabila air naik sedalam 0.4 meter sejak 2 petang ini, dan satu jentera bomba melibatkan tujuh anggota dihantar untuk memantau keadaan.

Sementara terdapat dua kejadian pokok tumbang di Bulatan Sungai Besi, yang telah menghempap empat buah kenderaan, bagaimanapun tiada kemalangan jiwa dilaporkan, katanya dan menambah, bomba telah menghantar satu jentera untuk memotong pokok tersebut.

Terdapat juga satu kes pokok tumbang di Flat Seri Johor di Jalan Tun Razak namun ia tidak menghempap sebarang kenderaan, dan kedua-dua insiden itu dilaporkan pada 2.15 petang tadi oleh orang awam, katanya.-BERNAMA

Amaran ribut petir dan hujan lebat peringkat jingga

KUALA LUMPUR: Jabatan Meteorologi hari ini mengeluarkan amaran ribut petir dan hujan lebat peringkat jingga di Kuala Lumpur dan Selangor, yang dijangka berterusan sehingga petang ini.

Dalam kenyataannya, jabatan itu memaklumkan bahawa kawasan yang terlibat di Selangor ialah daerah Petaling, Kuala Langat, Gombak, Hulu Langat, Sepang dan Klang.

Amaran yang sama dikeluarkan di beberapa tempat di Kedah (daerah Kulim dan Bandar Baharu), Perak (Larut, Matang dan Selama, Hulu Perak, Kuala Kangsar, Kinta, Kampar, Manjung, Perak Tengah, Hilir Perak dan Batang Padang), Negeri Sembilan (Jelebu dan Jempol), Johor (Segamat, Kluang dan Mersing), Pahang (Cameron Highlands, Lipis, Raub, Bentong, Rompin, Pekan dan Kuantan), Kelantan (Gua Musang) dan Terengganu (Hulu Terengganu, Dungun dan Kemaman).

Turut menghadapi keadaan yang sama ialah Sarawak di bahagian Mukah (daerah Mukah) dan Sibu (Selangau), yang dijangka hujan lebat berterusan sehingga lewat petang.

Keadaan cuaca yang sama juga dijangka berlaku di Pahang (daerah Temerloh dan Bera), Terengganu (Setiu, Kuala Terengganu dan Marang) dan Sarawak (bahagian Limbang, Miri dan Bintulu).

Keadaan ini mungkin menyebabkan angin kencang dan banjir kilat. - Bernama









Banjir Kilat <b>di</b> Ampang, <b>Cheras</b>, Kajang | Saat Kau Sentuh Hatiku...

Posted: 02 May 2012 08:11 AM PDT


Asal hujan je, mesti ada banjir kilat
Nampak sangat bumi kita ni tak sempat nak serap air
Semua tempat dah diturap,
Longkang pulak tersumbat…akhirnya, air melimpah!

Hujan lebat lebih daripada sejam melanda Lembah Klang
menyebabkan banjir di tiga kawasan termasuk Ampang, Kajang dan Cheras
dilanda banjir kilat lagi…dua insiden pokok tumbang juga
hujan lebat sejak 1 tengah hari sebabkan air naik mendadak
dan surut pada 4 petang

ni bukan kali pertama berlaku
November dan Disember 2011 lepas pun banjir juga
hingga seorang wanita terpaksa memanjat bumbung kereta selamatkan diri
banjir kilat juga turut melanda kawasan berhampiran Balai Polis Salak Selatan
dan Cheras, air naik kira-kira 1.5 meter.

Ekoran kejadian banjir kilat, hujan lebat
menyebabkan berlaku tanah runtuh di Taman Tasik Permai, Ampang
dan tanah runtuh di Taman Supreme, Cheras kira-kira pukul 3 petang
kejadian di sebuah di Taman Supreme Cheras:
tebing bukit runtuh dan memasuki bahagian dapur rumah mangsa.
di Kampung Tasik Permai 22, Ampang: tanah bukit hadapan
tiga buah rumah papan runtuh & menghalang laluan

Jabatan Meteorologi pula mengeluarkan amaran
ribut petir dan hujan lebat peringkat jingga di Kuala Lumpur dan Selangor,
dijangka berterusan sehingga petang tadi

Amaran ribut petir dan hujan lebat peringkat jingga
kawasan yang terlibat di Selangor: daerah Petaling,
Kuala Langat, Gombak, Hulu Langat, Sepang dan Klang.
Amaran yang sama dikeluarkan di beberapa tempat di Kedah
(daerah Kulim dan Bandar Baharu),
Perak (Larut, Matang dan Selama, Hulu Perak, Kuala Kangsar,
Kinta, Kampar, Manjung, Perak Tengah, Hilir Perak dan Batang Padang),
Negeri Sembilan (Jelebu dan Jempol),
Johor (Segamat, Kluang dan Mersing),
Pahang (Cameron Highlands, Lipis, Raub, Bentong, Rompin, Pekan dan Kuantan),
Kelantan (Gua Musang) dan Terengganu (Hulu Terengganu, Dungun dan Kemaman).
Sarawak di bahagian Mukah (daerah Mukah) dan Sibu (Selangau),
Pahang (daerah Temerloh dan Bera),
Terengganu (Setiu, Kuala Terengganu dan Marang) dan
Sarawak (bahagian Limbang, Miri dan Bintulu).
dijangka hujan lebat berterusan sehingga lewat petang.
Keadaan ini mungkin menyebabkan angin kencang dan banjir kilat.

laluan Terowong Pengurusan Air Banjir dan Jalan Raya (SMART) pula
ditutup sepenuhnya kepada trafik bagi pengaktifan sistem aliran banjir.

Kalau rajin jelajah blog-blog atau baca akhbar online
Banyak juga gambar banjir kilat sekitar Kajang, Ampang & Cheras
Dah disiarkan blogger, malas pulak kau nak tampal
Cuba jugak cari kalau-kalau ada yang muat naik
Video banjir di kajang & Cheras di youtube
Tapi bruk aku yang kelaparan belum sempat bayar bil ni
Tak mahulah pulak bagi aku tengok.

12 di bukit raja - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di bukit raja - Google Blog Search


GOTONG ROYONG DAN MAJLIS DIALOG <b>DI</b> BANDAR <b>BUKIT RAJA</b>

Posted: 27 May 2012 03:44 PM PDT







Jawatankuasa Penduduk Bandar Bukit Raja telah berjaya mengadakan Majlis Gotong Royong dan Dialog bersama PBT dan pihak berkuasa.
Penyertaan penduduk berbilang kaum dan agemsi-agensi kerajaan didalam majlis tersebut dan menerusi majlis dialog berkenaan, banyak masaalah-masaalah yang dapat dirungkaikan.
YB Dr Rani yang dijemput sebagai perasmi pada majlis itu berharap kerjasama diantara semua pihak dapat dimanafaatkan bagi menyelesaikan segala permasaalahan yang timbul.

12 di semenyih - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di semenyih - Google Blog Search


6 soalan <b>di</b> Kawasan <b>Semenyih</b> untuk Mesyuarat Infra

Posted: 15 May 2012 09:36 AM PDT


            Zon 18
            No 12, Tingkat 3, jalan 5/12, bandar Rinching,
16 Mei 2012                                                                            DENGAN TANGAN
Majlis Perbandaran Kajang,
Off Jalan Semenyih, 43000 Kajang
(UP – Pengarah Jabatan Kejuruteraan,)
ADUAN  UNTUK  DIUTARAKAN DI MESYUARAT JAWATANKUASA KECIL INFRASTRUKTUT DAN LALULINTAS MPKJ -  MEI 2012
Saya ingin mengutarakan beberapa permasalahan dan isu yang telah dibawa kepada perhatian saya. Ada diantara aduan ini pernah diutarakan sebelum ini
i)        Bandar Rinching
Bandar Rinching Sek.1 (En.Kamal 012-2423822)
·            Jalan masih yang berlubang sepanjang jalan masuk dari jalan masuk ke Sek.3 dan sepanjang jalan ke sek.1.
·            Minta lampu limpah utk taman permainan takraw di sek.1
Bdr.Rinching Sek  (En.Halim- 019-2115669)
  • Perlu ada lampu di taman permainan.
  • Memohon bekalan lektrik(TNB) dan air (syabas) untuk pondok komuniti &  belia di taman bdr.rinching sek.2.
Bdr.Rinching Sek.3 (En.Rajarathnam-019 2097575)
·                        Dua lampu limpah baru dipasang tetapi tidak berfungsi
Bdr.Rinching Sek.5 (En.Ramachandran- 013-3300684)
·            Jalan utama ke seksyen 5 teruk dan perlu diturap
·            Jalan di Seksyen 5 hanya sebahagian kecil sahaja diturap dan ini menimbulkan persoalan dikalangan penduduk samada kawasan lain macamana?
·            Ada satu lubang besar di jalan 5/11 setelah bonggol
ii)   Taman Bukit Semenyih  
·                                    Bekalan air sering tiada pada hujung minggu dan ini terlalu kerap
·                                    Banyak aduan sudahpun dibuat dan tiada penyelesaian setakat ini
iii) Taman Sri Tanjung (En.Karim -016-2432710)
·                        Jalan utama masuk ke Taman Sri Tanjung rosak minta diturap 
·                        Bonggol – bonggol di taman perlu dicat
·                        Mohon bonggol di jalan 19.
·                        Mohon dibina pentas kekal di perkarangan gerai MPKj bagi aktiviti penduduk.
iv) Kampung Sentosa  (En.Hj.Khairuddin – 019-3939204)
·                                    Tempat buang sampah di jalan 6 perlu diratakan dengan simen.
·                                    Mohon turap tar keliling padang takraw di jalan 7
v) Taman Pelangi Semenyih (En.Norazlani 012-3104130)
·            Mohon dibaik pulih 4 tiang lampu tidak berfungsi ditaman permainan Jln 4/5.
·            2 tiang lampu tidak berfungsi di jalan persiaran pelangi berhampiran fasa 6 dan 7.
·            En.Noazalani mengadu tentang tempoh lampu isyarat keluar dari Tmn.Pelangi terlalu cepat berubah dan hanya 4 buah kereta yang dapat melepasi lampu tersebut.minta di ubah tempoh isyarat supaya lebih kereta dapat melepasi untuk mengurangkan kesesakan dalam taman tersebut.
vi)        Taman Tasik Semenyih (En.Ahmad – 013 6790496)
·         Perlu lampu limpah untuk mengelakkan gejala tidak sihat di kawasan semi-D,jalan 4 dan galakkan aktiviti sihat pada waktu malam.
·         Terdapat banyak rumah yang semakin hari mengubahsuai rumah untuk dijadikan asrama dan jika tidak ditangani akan menyebabkan banyak masalah sosial dan keselamatan

di negeri selangor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri selangor - Google Blog Search


UMNO Online - <b>Negeri Selangor</b> Tapak Kebangkitan Gelombang <b>...</b>

Posted: 09 May 2012 08:46 PM PDT

Kategori Berita Pilihan

Negeri Selangor Tapak Kebangkitan Gelombang Merah UMNO, BN

Oleh : Azman Abas

SHAH ALAM 10 Mei – Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Dr Ahmad Zahidi percaya Selangor akan menjadi tapak kebangkitan semula UMNO dan BN menerusi gelombang merah yang diwujudkan oleh Presiden Parti, Datuk Seri Najib Razak.

Menurut beliau dengan gelombang merah yang telah bertebaran di seluruh negara dan kini berada di Selangor, tentunya akan memberi impak yang besar kepada kebangkitan semangat ahli parti.

"Aura gelombang merah ini telah tersebar ke serata pelusuk negara dan kita yakin seluruh ahli-ahli UMNO Selangor akan berarak ke Bukit Jalil dengan satu semangat baru, di mana kita akan menjadikan Selangor sebagai tapak kebangkitan semula UMNO dan BN untuk merampas kembali pemerintahan negeri Selangor.

"Justeru itu, kita mesti ketepikan segala masalah kita jika ada. Ini perlu dilakukan demi agama, demi UMNO, demi rakyat di negeri Selangor dan demi negara. UMNO Selangor mesti berazam dan berikrar untuk berusaha menjamin kemenangan UMNO dan BN di Selangor ini dengan izin Allah.

"Semangat yang ada ini  harus kita semarakkan sentiasa. Rakyat Selangor beruntung kerana Datuk Seri Najib Razak menjadi Pengerusi Perhubungan dan kemenangan BN di Selangor nanti merupakan satu hadiah yang cukup bermakna kepada Perdana Menteri.

"Oleh yang demikian, semangat ini harus berkobar dan dijulang dengan cara kita mestilah memberikan perhatian dan tanggungjawab sepenuhya kepada rakyat, memahami kehendak akar umbi dan selesaikan masalah mereka. Insyallah BN boleh mencapai kemenangan," katanya.

Beliau berkata demikian ketika berucap pada majlis penyerahan bendera oleh Ketua UMNO Shah Alam, Datuk Nawawi Ahmad.

Larian bendera UMNO sempena ulangtahun UMNO ke-66 tiba daripada Selatan menerusi Beranang semalam, manakala bagi zon utara, larian itu memasuki Hulu Bernam dan pada hari yang sama juga UMNO Selangor turut menyambut larian bendera daripada Sabah yang tiba di KLIA.

Sementara itu, Timbalan Pengerusi Perhubungan UMNO Selangor, Datuk Noh Omar pula menyifatkan larian berkenaan yang bermula serentak di seluruh negara melambangkan perpaduan di kalangan ahli-ahli UMNO di seluruh negara.

"Inilah yang dikatakan perpaduan UMNO. Bermula daripada utara, selatan, timur dan barat akhirnya kita akan berkumpul di Stadium Bukit Jalil menterjemahkan perpaduan dan kekuatan kita pada Jumaat ini. Malam ini kita sambut bendera Sang Saka Bangsa bendera keramat UMNO dengan pentas silat, pakaian Melayu, dengan dikir barat dan sebagainya lagi sebagai satu simbolik semangat kemelayuan kita,"

"Dan inilah mengingatkan kita 66 tahun yang lepas bagaimana keadaan datuk nenek kita yang pada waktu itu  hidup dalam keadaan susah, semangat berpuak-puak kenegerian yang cukup kuat dan sebagainya lagi. Tetapi  dengan semangat perpaduan yang dibawa Datuk Onn ketika itu dan UMNO ditubuhkan akhirnya kita berjaya menyatukan umat Melayu dan UMNO menerusi rakan-rakan kita dalam BN telah berjaya mengemudi negara ini sejak dulu hingga ke hari ini," katanya.

Datuk Noh seterusnya menambah UMNO Selangor kini telah belajar daripada kesilapan dan akan mengambil iktibar memperbaiki kesilapan dengan membawa semangat juang yang baru bersama BN.

"Walaupun kami pembangkang, amanah bendera Sang Saka Bangsa kami tetap pertahankan….apa pun berlalu, apa pun berlaku walaupun kami jatuh tertiarap  hingga misai mencecah tanah, namun bendera UMNO ini tetap akan kita pertahankan.

"Itu janji kami. Kami akan belajar daripada kesilapan dan kami insaf, kami akan mara ke depan dengan semangat juang bersama BN, insyaallah UMNO selangor akan terus mara," katanya. -MediaUMNO

Berita Bertarikh 10 May 2012 (3 Minggu Lalu) Pada 11:46 AM

12 di jeram - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di jeram - Google Blog Search


Gubuk Kecil Kembara Jalanan: <b>Jeram Di</b> Kalumpang, Hulu Selangor

Posted: 06 May 2012 11:00 AM PDT

Sebelum itu, kebanyakan gambar-gambar di sini menggunakan teknik HDR yang ilhamnya datang dari blog cikgu Naman.  Cikgu itu sekarang ini sedang bercerita tentang teknik HDR (naman0807.blogspot.com/ eksperimen-editing-gambar-hdr.html). 

Untuk melihat gambar ini dengan baik, kengkawan kena beranjak sedikit jauh daripada skrin. Barulah nampak kesan HDR nya.. heheheh, selamat mencuba. (Psst: kalau tak jadi gak, anggap ajelah tonton wayang gambar 3D gitew. oppss.. lalalala)


Sabtu (05.05 2012) - maza mengambil inisiatif untuk  merehatkan badan setelah bertelungkus lumus dengan kuliah dan kerja di pejabat. Mau pitam sudah rasanya. Tengok dan badan-badan mulai rasa sengal.

Kali ini maza pergi bersama-sama dengan dua orang sahabat iaitu Hisyam dan Ashraf. Kami mengembara hingga ke jeram Kalumpang di Hulu Selangor. 
Dari pusat bandar Kuala Lumpur, kami menuju ke Hulu Selangor melalui Ulu Yam. Misi kali ini hendak merakam keindahan alam ciptaan Tuhan. 
Tengah hari yang panas itu kami bertolak menuju ke lokasi. Sampai di Kalumpang sudah jam 4.00 petang. 
Kawasan Kalumpang ini di kelilingi oleh kampung-kampung Melayu tradisi. Sepanjang pemandangan dari Ulu Yam ke Daerah Hulu Selangor begitu mengasyikan. Suasana kampung terasa sungguh. Rumah-rumah tradisi di kiri kanan jalan. 
Kami dapati lokasi tersebut amat sesuai untuk berkelah. Jika mahu bermalam tapak perkhemahan ada disediakan. Cuma kenalah bayar. Tentang harga, maza kurang periksa pula.
Sepanjang pemerhatian kami, kawasan ini dipenuhi oleh resort dan pusat latihan seperti JPA. Resort terkenal di sini ialah Resort Kalumpang. Anda boleh menyewa kemudahan-kemudahan yang disediakan di situ seperti bilik seminar dan sebagainya. 
Kalumpang juga menyediakan 'home stay'. Penginapan seperti ini bukan sahaja diperuntukan untuk pelancong asing, pelancong domestik juga digalakkan. Bukan semua rakyat Malaysia mengetahui budaya setempat, jadinya inilah tempat dan peluang untuk mengenali lebih dekat lagi budaya warisan kita. 
Sebaik kami sampai, kami terus memilih salah satu sudut di tepi sungai Kalumpang. Airnya sejuk dan dingin sekali. Sesuai benar untuk menyegarkan badan setelah mengharungi panas terik berjalan.

Rata-rata kawasan ini berbatu-batu besar. Sesetengah tempat laluan airnya agak deras. Untuk orang dewasa, 'kolam-kolam' sungai itu banyak sekali. Tak perlu berebut. 

Sepekara yang maza ingin berkongsi ialah kawasannya terjaga, sampah sarap kemas diuruskan. 
Anda boleh memilih kawasan Kalumpang berbayar dan ada kawasan yang tidak berbayar. Di sesetengah tempat atau resort mengenakan bayaran RM6.00 seorang. Apa-apa hal pun selamat datang ke Hulu Selangor!

Selangor sebenarnya menawarkan banyak tempat pelancongan, cuma harus dicungkil dan diterokai satu persatu.
Selamat berjuang kengkawan...

12 di jenjarom - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di jenjarom - Google Blog Search


meriahceria: Inno Sains Angkasa (Kg. <b>Jenjarom</b>)

Posted: 28 Feb 2012 12:19 PM PST

 Madrasah ini terletak di Kampung Jenjarum, di jalan Haji Ibrahim di Banting. Personally, saya tidak pernah pergi sana lagi, daripada seorang kenalan, saya share video ini yang di mana mereka membuat pengenalan kepada sains angkasa melalui ilmu al quran. More infos can check at
Program Innovology Sains Siri
 



MeriaCeria is a personal website. Every opinions and information contained in this website is for owner's own satisfaction. Any reliance you place on such information is therefor at your own risk. Owner will not be responsible for any damage or harm caused. Reviews, comments and opinions are welcome.

12 di padang jawa - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di padang jawa - Google Blog Search


SK <b>Padang Jawa</b>: Pelajar maut disambar petir

Posted: 03 Apr 2012 05:06 PM PDT

Nurfarhana Abd Manan
3 April 2012
SERDANG – Seorang pelajar yang menyertai Pertandingan Bola Sepak Sekolah-Sekolah Daerah Petaling Perdana di Universiti Putra Malaysia (UPM), terbunuh dipanah petir manakala rakannya cedera, petang tadi.
Dalam kejadian kira-kira 2.45 petang, mangsa Muhamad Mustaqim Muhamad Kamarul dan Muhammad Yusop,  masing-masing berusia 16 tahun, dikatakan baru selesai bermain bola di Padang A UPM.
Ketua Polis Daerah Serdang, Superintendan Abd Razak Elias berkata, ketika kejadian mangsa dikatakan sedang menunggu bas di bawah pokok untuk pulang ke sekolah masing-masing.
Menurutnya, insiden disedari beberapa pelajar yang turut berada berhampiran padang berkenaan sebelum memaklumkan kejadian kepada seorang guru.
"Ketika kejadian, salah seorang guru memberitahu keretanya bergegar sebelum didatangi pelajar yang memberitahu dua pelajar tingkatan empat dari Sekolah Menengah Seksyen 16 Shah Alam itu dipanah petir.
"Kedua-dua mangsa dikejarkan ke Hospital Serdang, namun salah seorang daripadanya, Muhamad Mustaqim dilaporkan meninggal dunia ketika mendapatkan rawatan," katanya.
Beliau berkata, jenazah mangsa dibawa ke rumahnya di Padang Jawa, Klang sebelum dikebumikan di kampung ibunya di Felda Jengka Pahang.
"Mangsa disahkan meninggal dunia ketika mendapatkan rawatan di Hospital Serdang. Kes disiasat sebagai mati mengejut," katanya lagi kepada Sinar Harian.

12 di sungai buloh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sungai buloh - Google Blog Search


myBancik: Laksa Beras Sungai Bakau Kini <b>Di Sungai Buloh</b>

Posted: 12 Apr 2012 06:19 AM PDT

21 Jamadilawal 1433

Penulis hari ini telah tersempak dengan sebuah gerai laksa di Sungai Buloh, berdekatan Masjid Bandar Baru. Mulanya penulis rasa macam kenal aje kelibat salah seorang peniaga berkenaan. Rasanya macam Pak Teh Azmi, adik kepada Ak'(Pak Ishak, Imam yang menjual laksa beras di Sungai Bakau , di Kampung Penulis).Penulis agak was-was pada mulanya kerana imej beliau sekarang semakin warak berbanding semasa penulis kecil dahulu, ditambah dengan jambangnya yang tebal, ala-ala orang tabligh.

Bila pergi dekat gerai berkenaan, bau kuah laksapun mula tertusuk dihidung , macam kenal aje baunya dan ianya  meyebabkan penulis semakin yakin. Mulanya beliau tidak kenal penulis. Apabila penulis memperkenalkan, penulis ini siapa , anak siapa dan asal dari mana, barulah Pak Teh kenal.Maklumlah dah lama beliau merantau di sini berbanding dengan penulis.Selepas itu barulah beliau kenal  sebab abang ipar penulis mempunyai hubungan kekeluargaan dengan beliau.

Penulis begitu teruja lantaran kerana dah lama tak pekena kuah laksa dari Sungai Bakau. Imam Ishak pun khabarnya dah tak meniaga lagi di sana. Patutlah setiap kali pulang ke kampung , penulis sudah tidak nampak lagi kelibat gerai bermotosikal yang menjual laksa beras di sana.

Namun alhamdulillah, kalau nak lepas gian selera laksa berkenaan lepas ni, penulis tak perlu balik kampung lagi. Kat Sungai Buloh pun ada ..Hu..Hu..

Wallahualam

p/s : penulis siap dapat free lagi cucoq udang  mee rebus dari Pak Teh untuk diletak dalam laksa. Pak Teh kata, orang kat sini tak makan laksa dengan cucoq.Itu sebab dia tak letak. he.he.. Hidup cucoq...cucoq forever, dulu ,kini dan selamanya..

12 di klang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di klang - Google Blog Search


NORZAILINA&#39;s PONDERINGS: Demo Masakan <b>di Klang</b>

Posted: 22 May 2012 11:58 PM PDT

Jika ada waktu terluang, bolehlah ikuti Demo Masakan yang saya kendalikan dengan kerjasama majalah Keluarga-Seri Dewi. Ada jualan buku masakan dan novel terbaru '3 Kata Hati'. Juga ada kuiz dengan hadiah istimewa daripada saya...!! Resipi turut diagihkan kepada semua. Jom sama-sama meriahkan. 


Tarikh : 25 Mei 2012 (Jumaat)
Masa : 9 pagi - 12 tghari
Tempat : Dewan Hamzah Klang
Demo : Beriani Harum & Ayam Semerbak


Foto ayam ehsan mas-dapurmas.blogspot.com

12 di bandar sunway - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di bandar sunway - Google Blog Search


Masjid Al Husna, <b>Bandar Sunway</b> - Bila Imam bersuara! - Mahaguru58

Posted: 20 May 2012 07:50 AM PDT

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh!


Saudara saudari pembaca blog Mahaguru58 yang dihormati sekelian.


Jumaat nan lalu @ 18hb Mei 2012, saya berkesempatan menunaikan Fardhu Jumaat saya buat pertama kalinya di Masjid Jamek Al-Husna, Bandar Sunway, Selangor Darul Ehsan.


Alhamdulillah. Satu pengalaman yang tidak akan saya lupakan berdasarkan beberapa fakta!


Sudah sekian lamanya saya belum lagi berpeluang mengikuti khutbah yang disampaikan oleh para khatib dan imam masjid secara terus dari minda mereka sendiri tanpa merujuk kepada teks khutbah yang disediakan oleh pihak berkuasa agama negeri atau negara!


Nah! Di Masjid Al Husna, Bandar Sunway, saya dapat mengikuti khutbah yang terbit terus dari hati khatib dan imam masjid berkenaan iaitu Yang Berbahagia Ustaz Haji Abdul Hadi bin Bakri.


Beliau menyampaikan isi khutbah yang berkisar tentang keadaan jawatankuasa pengurusan masjid yang melantik orang yang bukan ahli agama untuk menjadi pengerusi dan pentadbir masjid berkenaan.


Ustaz Haji Hadi begitu bersederhana didalam cara berkhutbah nya mengenai satu perkara yang memang mengganggu dan mengusik fikiran dirinya sebagai imam di masjid berkenaan tetapi terkilan sebab ada pihak2 tertentu yang melantik seseorang yang tidak sepatutnya menjadi pengerusi dan pentadbir urusan masjid berkenaan.


Saya melihat para jamaah masjid bersebelahan saya yang pada awalnya sudah bersedia untuk mengeruh berdengkur menyangkakan isi khutbah pada Jumaat itu akan serupa sahaja dengan pengisian khutbah 'run of the mill' yang disediakan oleh JAIS tetapi mula bersengkang mata mengikuti setiap bait perkataan yang terbit dari mulut sang imam!


Memang lain dari yang lain kali ini! 


Terasa sayu dan sedih mendengar khutbah dari imam muda yang bersaiz badan serupa ahli gusti sumo Jepun! Lembut tutur katanya dan amat berhemah sekali ia menyampaikan khutbah yang berkisar tentang sesuatu yang bersifat sebegitu peribadi kerana ianya menyentuh keharmonian masjid itu sendiri.
Bila urusan masjid dipegang oleh mereka yang bukan ahlinya, maka ada kemungkinan kariah tempatan akan menghadapi masaalah diberikan nasihat agama yang tidak berasaskan syarie tetapi lebih kepada pendapat peribadi sipolan yang tidak menjadi ahli didalam urusan agama yang diberikan kepada nya?


Panjang lebar diceritakan Ustaz Haji Abdul Hadi tentang permasaalahan pihak dirinya dan juga ahli ahli jawatankuasa masjid yang lain bila mereka terpaksa menahan sabar diletakkan dibawah arahan seseorang yang tidak pakar didalam bab bab urusan agama Islam dan Syariah.


Saya tidak sempat merakam video khutbah yang disampaikan oleh Ustaz Haji Abdul Hadi Bakri tetapi sebaik selesai saya beribadah dan kemudiannya berbual bicara dengan dua orang pemuda Arab dari Oman tentang mazhab 'Ibadi' yang diamalkan mereka, saya bingkas pergi bersalam dan bertanya khabar dengan Imam Ustaz Haji Abdul Hadi Bakri akan keadaan sebenarnya yang disampaikan beliau didalam khutbah tadi?


Beliau mengaku bahawa pihak dirinya dan beberapa ahli jawatankuasa Masjid Jamek Al Husna Bandar Sunway sememangnya tidak bersetuju dengan cara pihak yang meletakkan seseorang yang tidak begitu ahli didalam urusan syariah dan Agama Islam dilantik dan diberikan kuasa menentukan arah tuju dan cara pengurusan masjid berkenaan!


Beliau meminta saya terbitkan tentang perkara ini didalam blog saya ini dan berharap ianya akan mendapat perhatian pihak yang berwajib terutamanya JAIS!


Saya bersetuju dengan pendapat Ustaz Haji Abdul Hadi Bakri bahawa bab bab pengurusan masjid elok lah dikendalikan dan ditadbir oleh seseorang yang berilmu pengetahuan agama yang layak dan bukannya diserahkan begitu sahaja kepada sembarangan orang apatah lagi kepada orang yang bukan kaki masjid?


Macam kereta kita rosak tetapi kita nak serahkan pada sembarangan orang saja untuk membaikinya? Mahu terbakar dan hancur enjin kereta dibuatnya nanti? Mana mungkin kita pergi menyerahkan sesuatu urusan sepenting pentadbiran masjid kepada mana mana orang sahaja? 


Asalkan kroni pihak yang berkenaan itu sahaja terus dilantik sipolan itu dan ini untuk menjadi penentu hal ehwal masjid? Mana boleh gitu?


Inilah diantara luahan Tok Imam Masjid Jamek Al Husna Bandar Sunway tersebut!


Beliau boleh dihubungi melalui talian 0194449378 untuk mendapatkan maklumat lanjut mengenai kemelut ini. Beliau juga boleh dihubungi melalui emel peribadi beliau iaitu di ustazabdulhadibakri @ yahoo.com


Mudah2an masaalah salah lantik orang jadi pengerusi dan pentadbir masjid berkenaan akan diberikan perhatian oleh pihak JAIS dengan kadar segera. Amin.


Menunaikan amanah Tok Imam Ustaz Abdul Hadi Bakri,



12 di hulu selangor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di hulu selangor - Google Blog Search


"tukanglawan": Laluan Mudah Pakatan Menang <b>Di Hulu Selangor</b>

Posted: 28 May 2012 10:33 PM PDT

NAJIB SEBUT "HARAM JADAH", DIA LUPA UMNO DULU PERNAH DIHARAMKAN, JADI UMNO ITU "HARAM JADAH" . NAJIB PERNAH KATA, 'KITA TUNJUK NEGARA INI SIAPA YANG PUNYA," SEBAB MARAH PADA PENYOKONG PAKATAN, DIA LUPA RAKYAT AKAN TUNJUK, NEGARA INI BUKAN BAPAK NAJIB YANG PUNYA. ABU... asalkan bukan umno

Umno Hulu selangor bergolak lagi, nampaknya sayap pemuda umno hulu selangor sudah hampir lumpuh bila Naib Ketua Pemuda UMNO Hulu Selangor Yusri Ishak mengisytiharkan keluar parti.
Beliau membuat pengisytiharan di hadapan penyokongnya
Yusri Ishak berkata, beliau keluar parti kerana mahu menumpukan perniagaan dan keluarga. Namun apakah hanya itu punca beliau keluar meninggalkan Umno.
Dalam keadaan kritikal dimana PRU13 dijangka akan diadakan bila-bila masa sahaja lagi, mengapakah beliau melakukan tindakan paling mengejutkan tersebut.

Apakah beliau sendiri sudah rimas dengan politik kotor dan samseng yang dibawakan umno?

Yusri Ishak dalam sidang media dihadapan penyokongnya juga telah meminta pihak media tidak membuat spekulasi buruk berkenaan tindakannya itu.
Namun apa sebenarnya yang terjadi sehingga beliau bertindak demikian masih menjadi rahsia.
Apakah beliau sudah terlalu kecewa dengan BN atau sudah hilang kepercayaan kepada Umno, sesuatu yang misteri sedang berlaku. namun yang pasti ramai lagi pengikutnya ikut serta keluar Umno.

Kalamanathan sudah pening kepala, Mungkin dia akan turun memujuk ahli umno ini untuk terus menyokongnya dengan menjanjikan pelbagai jenis ganjaran.

Sila like jika suka artikel ini, dan send ke rakan anda untuk kongsi

Anda boleh menyalin artikel yang disiarkan tanpa halangan, sila letakkan link blog "tukanglawan jika sudi, semoga maklumat dan informasi dapat disampaikan kepada semua . Anda juga digalakkan share artikel ini di Facebook, twitter, forum atau apa juga medium sebaran. jika ada saranan dan pendapat, e-mailkan ke infotukanglawan@gmail.com , silakanlah juga tinggalkan komen anda dibawah
Jom Follow Twitter "tukanglawan" dan dan like Facebook Page dibawah Untuk berita terkini

. .
 

BLOG SELANGOR

Copyright 2010 All Rights Reserved