ads

Ahad, 9 Februari 2014

12 di puchong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di puchong - Google Blog Search


Gambar kesan tetakan berkali-kali sampai mati kumpulan gangster <b>...</b>

Posted: 23 Dec 2013 07:04 AM PST

http://tengoktvonline.blogspot.com/2013/12/kesan-tetakan-berkali-kali-sampai-mati-kump-gangster.html


Sebelum ini kecoh media sosial apabila tersebarnya satu video kejam kumpulan gangster secara beramai-ramai menetak dengan parang seorang lelaki India sehingga mati. (Klik sini untuk lihat video)

Kini, tersebar pula gambar ngeri didakwa mayat lelaki tersebut yang menunjukkan kesan tetakan di seluruh anggota badan beliau.

Sebenarnya kejadian tersebut telah berlaku pada 23 Mac 2013. Ikuti berita penuh dibawah:

SUBANG JAYA - Seorang pemilik kedai runcit maut diserang sekumpulan lelaki bersenjata parang dalam satu kejadian di Batu 14, Puchong, malam tadi.

Mangsa dikenali sebagai R Thangavellu, 25, maut di tempat kejadian selepas cedera parah ditetak.

Dalam kejadian sama juga seorang penjual burger dan dua lelaki dipercayai pelanggan yang berada berhampiran kedai runcit turut cedera parah ditetak oleh kumpulan yang sama.

Ketua Polis Subang Jaya Asisten Komisioner Yahya Ramli berkata, penyerang terdiri daripada lapan lelaki bertopeng ski menaiki dua buah kereta jenis Proton Waja.

Menurutnya setakat ini siasatan kejadian menjurus ke arah perselisihan faham dan dendam.

"Terdapat tetakan pada bahagian sebelah kanan kepala yang menjadi punca kematian mangsa," katanya.

Difahamkan mangsa tinggal bersama keluarganya di Batu 18 Puchong dan menjalankan perniagaan sejak setahun yang lalu.

Menurut Yahya tiga yang cedera kini berada dalam keadaan stabil dan kini dirawat di Hospital Serdang.

"Ke semua suspek menggunakan parang untuk menyerang dan mereka sedang dikenal pasti polis," katanya.

Kes disiasat di bawah Seksyen 302 kanun keseksaan kerana membunuh.

Sementara itu bapa mangsa T Paniselvam, 55, berkata, anaknya itu pernah memberitahu ada pergaduhan berlaku di kedainya minggu lalu dan laporan polis juga telah dibuat.

Jelas Paniselvam, dia percaya kejadian pembunuhan anaknya itu didalangi oleh suspek yang sama yang terlibat dalam pergaduhan sebelum ini. (12/4/2013 - Bernama)

*Berlaku sebelum ops cantas digerakkan, mungkin ramai dah gang ni kena cantas PDRM

12 di dengkil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di dengkil - Google Blog Search


5 Gambar kemalangan maut <b>di</b> Jalan <b>Dengkil</b>-Kota Warisan petang <b>...</b>

Posted: 27 Nov 2013 05:44 PM PST

http://tengoktvonline.blogspot.com/2013/11/5-gambar-kemalangan-maut-jalan-dengkil-kota-warisan.html


Seorang wanita maut manakala enam lagi cedera parah dalam kemalangan membabitkan tiga buah kenderaan di Kilometer 51.5 Jalan Dengkil-Kota Warisan, di sini semalam.

Dalam nahas kira-kira pukul 1.30 petang itu, mangsa, Nathrah Zulkifli, 38, yang memandu kereta proton Iswara meninggal dunia di tempat kejadian manakala seorang rakan dan dua anaknya cedera parah.

Difahamkan ketika kejadian, Nathrah dalam perjalanan pulang ke rumahnya di Persada Murni Alam Milenia, Bandar Enstek, Labu, Negeri Sembilan sebelum dirempuh oleh kenderaan pelbagai guna (MPV) jenis Toyota Avanza yang datang dari arah bertentangan.

Pegawai Penyiasat Trafik Ibu Pejabat Polis (IPD) Sepang, Inspektor Farah Hakim Azizan berkata, siasatan awal mendapati Toyota Avanza yang dipandu oleh seorang lelaki bersama dua penumpang lain hilang kawalan dan terbabas ke laluan bersebelahan.


Katanya, selain dirempuh MPV itu kereta mangsa turut dilanggar sebuah teksi yang mengekorinya di belakang.

"Mangsa meninggal dunia di tempat kejadian akibat cedera teruk di kepala manakala kesemua mangsa yang cedera dihantar ke Hospital Putrajaya untuk menerima rawatan," katanya ketika ditemui ditempat kejadian di sini hari ini.

Pemandu teksi tidak mengalami sebarang kecederaan.

Katanya, kes disiasat mengikut Seksyen 41 (1) Akta Pengangkutan Jalan 1987.

Polis meminta orang ramai yang mempunyai maklumat mengenai kejadian itu untuk tampil membantu siasatan dengan menghubungi Ibu Pejabat Polis Daerah Sepang di talian 03-87724222. -Utusan

12 di jenjarom - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di jenjarom - Google Blog Search


BLOG SELANGOR: 12 <b>di jenjarom</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jan 2014 03:11 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di jenjarom</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Dec 2013 03:39 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Aku Budak Telok: Keratan Akhbar tentang <b>Jenjarom</b> Tahun 50-an

Posted: 17 Dec 2013 07:55 AM PST

Assalamualaikum semua. Aku tengah bercuti ini. Tak macam korang, cuti aku macam orang belayar serata dunia. Berbulan-bulan. To be exact, sebulan 16 hari. Ya, betul lah tu...macam kelasi kapal. Tapi aku bukan kerja itu. Kepada yang dah lama mengenali aku, tentu tak payah nak berteka -teki lagi. Yang first time jenguk blog aku ni, mungkin tertanya-tanya..kerja apa sampai lama betul cutinya tu? Untuk tambahkan pening kepala korang, dalam setahun aku bekerja hanya 190 hari. Selebihnya (175 hari) aku goyang kaki. Itu tak termasuk lagi cuti am dan hujung minggu....Hahaha...macam bos, tapi aku kuli je. Nak bagi korang lagi sakit hati kat aku, aku kerja setengah hari tak sampai...Dari pukul 7.30 pagi sampai 1.00 tengah hari..itu sahaja. Dah pening dah? Tak tahu nak teka? Korang pikirlah sendiri. 
Jadi untuk mengisi dan membunuh masa (istilah Inggeris ,To kill time), aku pun belayarlah satu dunia tanpa beralih kerusi. Hmmm...itu pun tak faham...aku surf internet ler...Maka banyaklah yang aku terjumpa...kisah-kisah lama yang berlaku di sekitar Telok termasuk Jenjarom dan Sijangkang. Banyak jugalah berita yang aku dapat, Syiok juga baca surat khabar lama-lama ini. Tapi kebanyakannya dalam bahasa Inggeris. Sebab itu ler Dr. M susah payah suruh kita semua belajar cakap omputeh. ini ler salah satu sebabnya...hahaha...Aku akan translatekan (terjemahkan sedikit intipati berita itu tapi idak ler semua satu perkataan demi perkataan.. Mati ler teman, yeop...Sejak bila pulak orang Telok jadi orang Perak ni? Malaysia boleh..Malaysia Baguuuuz..hihihihi.
 Berita dekat bawah ini tentang Jenjarom tahun 50-an. Lepas itu baru tahun 60-an, 70-an dan 80-an kalau ada, ok? Hek Eleh...Mana berita tentang Telok? Sabor dulu, yeop.. Macam cerita hindustan juga, hero kalah dulu...nak bagi korang saspens dulu..Lepas Jenjarom, Baru ler Telok dan Sijangkang...Lagipun...ikut suka aku ler..hahahaha. Korang bacalah.ya...
Kebanyakan cerita tentang Jenjarom ini kisah komunis dan kampung baru. Berita tentang Jawa di Jenjarom. Takde lah, wak. Nanti bila aku ingat, aku tuliskan nama surat khabar dan tarikh laporan berita, ok? Pleasant reading, everybody.
Pertama, yang ini berita tentang ribut yang telah melanda Jenjarom, Telok dan Sijangkang pada tahun 1953

Kedua, berita tentang demam campak yang membunuh 5 orang kanak-kanak 
 Yang ini pulak tentang komunis simpan duit bernilai RM13,000 dalam hutan.
 Kisah General Templer yang nasib baik tak arwah apabila kereta dia tergolek dog on the way to kampung-kampung baru Cina dengan tujuan untuk memaki hamun Cina dekat situ pasal bantu komunis
 Yang inin pulak tentang Pembantu komunis ditangkap di sekitar Jenjarom...Ramai jugak..27 orang.
 Ini pulak kisah penyamun getah di Jenjarom
 Cerita mahkamah tentang penghantar maklumat kepada komunis dijatuhkan hukuman 6 tahun oleh mahkamah KL.
 Sekolah Cina dibuka di Kampung Baru Jenjarom
 Kisah polis makan rasuah pasal lepaskan Cina masa perintah berkurung..padan muka korang.
 Kemalangan membabitkan seorang berbangsa India di Jenjarom
S

BLOG SELANGOR: 12 <b>di jenjarom</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Dec 2013 03:30 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Aku Budak Telok: Keratan Akhbar tentang <b>Jenjarom</b> tahun 70-an <b>...</b>

Posted: 17 Dec 2013 08:37 AM PST

Kisah tahun 70-an di Jenjarom.....Bunuh dan mati, jenayah...Sekampung samseng...Kita bakor, kita bakor...

 komunis masih ada lagi kat sini
 rompakan van keselamatan

 Padan muka korang, Samseng
 Api nak kena potong? Pengumuman LLN

12 di padang jawa - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di padang jawa - Google Blog Search


Pengedar Shaklee <b>di</b> Klang/<b>Padang Jawa</b> | Hanis Healthy Life

Posted: 16 Dec 2013 08:39 PM PST

Assalamualaikum..

Ingin dapatkan produk anda secara direct di kawasan Klang / Padang Jawa / Seksyen 7, Shah Alam?

Jom hubungi Rakan Niaga kami Puan Nurhasanah. Tentunya memberikan konsultasi dan jadual pengambilan yang tepat untuk kesihatan anda.

hasanah

Saya bersama Puan Yuswirda dan Puan Hasanah

Bagaimana nak hubungi beliau?

Nurhasanah (Shaklee ID : 969634)
SMS / WhatsApp : 010-4232492
email : nurhasanah406@gmail.com

Boleh juga layari blog Puan Nurhasanah di http://hasanahealthcare.blogspot.com/

Jemput Like FB Page di https://www.facebook.com/Hasanahealthcare

Ingin mencari wakil jualan di tempat anda? Jom semak SINI

Ingin jadi rakan niaga kami di tempat anda?

Jangan risau, kami akan berikan training dan informasi produk untuk anda.

Apa keistimewaan menjadi ahli dengan kami?

  • Menyediakan online training iaitu blog training, email training, group FB tertutup, whatsapp training
  • Kumpulan yang sentiasa berkongsi-kongsi info dan ilmu
  • Berpeluang menjana pendapatan sampingan dengan cash bonus
  • Berpeluang menikmati car bonus, percutian percuma dan awards dari Shaklee
  • Usaha sama dalam mendekatkan diri dengan Allah di samping menjaga hubungan sesama manusia

Banyak lagi keistimewaan menjadi ahli. Jom baca lanjut di SINI

Berminat?

Hubungi saya sekarang!!
Your Shaklee Independent Distributor
Hanis Amin
♥ SMS | WhatssApp : 010-4289601
♥ Shaklee ID : 837662
♥ FB Page : http://www.facebook.com/HanisHealthyLife
♥ Email : hanisamin@gmail.com

12 di morib - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di morib - Google Blog Search


Diari Maya Ghazali Lateh: Menikmati Senja <b>di Morib</b>

Posted: 12 Jan 2014 04:20 AM PST

Biar kumiliki senja
biarpun kian pudar warnanya
kerana perjalanan terlalu lelah
disergah musibah tanpa sedar
saat kealpaan sering mekar.

Biar senja indah ini
memujuk rawan hati
dalam diam sendiri
tiada siapa yang mengerti.

12/1/2014


12 di kapar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di kapar - Google Blog Search


Persatuan Penduduk Fasa Gemilang,Harmoni dan Impian,Taman <b>...</b>

Posted: 27 Jan 2014 11:11 PM PST


Tarikh    : 21hb Januari 2014

Penduduk Fasa Gemilang, Harmoni dan Impian
Taman Sungai Kapar Indah
42200 Kapar Klang
ADUAN, MASALAH ATAU CADANGAN PENAMBAHBAIKAN BAGI MEMELIHARA KESEJAHTERAAN DAN KEHARMONIAN BAGI PENDUDUK DI FASA GEMILANG, HARMONI DAN IMPIAN, TAMAN SUNGAI KAPAR INDAH , KLANG SELANGOR

Adalah dengan ini pihak persatuan ingin memaklumkan bahawa Pihak Persatuan Penduduk Fasa Gemilang, Harmoni dan Impian, Taman Sungai Kapar Indah akan bekerjasama dengan persatuan perduduk di sekitar Taman Sungai Kapar Indah bagi mengadakan Sesi Dialog Bersama dengan YB Dr Daroyah Binti Alwi serta Badan-badan kerajaan yang berkaitan. Majlis ini dijangka akan di adakan pada pertengahan bulan Febuari 2014 ini. Maklumat lanjut akan di beritahu dari masa ke semasa melalui facebook  dan blogs persatuan.

Oleh yang demikian, pihak persatuan ingin memohon kerjasama semua penduduk yang mempunyai sebarang aduan atau pun cadangan yang bernas bagi mempertingkatkan lagi keselamatan, keharmonian dan keindahan kawasan kita. Contoh aduannya adalah seperti aduan anjing liar, sampah tidak dikutip, peralatan taman rosak, jalan rosak, aduan/cadangan mengenai keselamatan dan sebagainya yang di fikirkan perlu dan sesuai.

Borang aduan/cadangan ini hendaklah di hantar kepada pihak persatuan selewat-lewatnya pada 5hb Febuari 2014. Selepas itu pihak persatuan akan mengumpulkan semua aduan tersebut dan akan diserahkan kepada pihak yang berkenaan. Tuan-tuan dan puan-puan boleh juga memperolehi borang aduan ini daripada:-

1.       Facebook persatuan  - gemilangharmoniimpian/facebook
      2.       Blogs Persatuan - gemilangharmoniimpian.blogspot.com

Setiap aduan hendaklah disertakan dengan gambar dengan lokasi aduan agar senang untuk di ambil tindakan yang sewajarnya. Sebarang pertanyaan atau kemusykilan bolehlah berhubung dengan timbalan persatuan disetiap  fasa iaitu:

1.       En Zakaria Bin Ismail ( Pengerusi Persatuan ) - 0163864459
        2.       Mokhtarudin Bin Mohamad Nor ( Setiausaha ) - 0192002556
3.       En Jefrie Bin Abdul Manaf ( Fasa Impian ) - 0162923484
4.       En Azmi Bin Mohd Yusof ( Fasa Gemilang ) - 0122564494
5.       En Hero Salleh Bin Yeop Khalid ( Fasa Harmoni ) – 0193322186

Keperihatinan tuan/puan bagi memelihara keharmonian, kesejahteraan dan keindahan kawasan taman kita amatlah di hargai.



PerisikRimba: MP <b>Kapar</b> Manivanan Pick up Slow!!! Ada Hati Nak <b>...</b>

Posted: 24 Jan 2014 04:35 PM PST



Puak-puak pembangkang masih terus dengan penyakit lama memfitnah dan memutarbelit fakta serta mencedok separuh-separuh kenyataan yang diucapkan oleh pihak kerajaan. Terbaru Pengerusi Suruhanjaya Pengangkutan Awam Darat (SPAD), Tan Sri Syed Hamid menjadi mangsa penyewelan maklumat oleh juak-juak pembangkang ni. Memang sewel dorang ni!

Dah tu si MP Kapar pun boleh ikut sewel cedok separuh-separuh maklumat tanpa meneliti dan memahami keseluruhan kenyataan yang disampaikan oleh Syed Hamid berkaitan isu tambang bas sekolah ini. Dengan mudah menuduh SPAD menutup sebelah mata dalam menangani kenaikan tambang ini.



Untuk makluman, Persekutuan Persatuan Bas Sekolah Malaysia (PPBSM) telah berkeras untuk menaikkan tambang sebanyak 40%. Sedangkan pihak SPAD tidak mengeluarkan sebarang kelulusan di atas kenaikan ini.

Maka mulalah timbul rungutan di kalangan ibu bapa yang terpaksa membayar caj tambang bas sekolah tinggi. Rungutan tersebut terus berlegar di alam siber tanpa sebarang tindakan susulan oleh ibu bapa murid dengan membuat aduan kepada SPAD.

Susah ke nak buat Aduan SPAD ni? Cuba kita lihat langkah-langkah buat laporan.

1- Angkat telefon dail 1 800 88 7723
2- Ikut arahan sistem suara dan buat aduan

Aduhai.. tak sampai 3 langkah pun nak buat aduan. Perisik ingatkan kena jawab soalan Fizik atau Quantum Matematik dulu baru boleh buat aduan dengan SPAD ni. Jadi di sini soalan yang sepatutnya ditanya adalah apa alasan ibu bapa untuk tidak membuat aduan sebenarnya???

Nilai sendiri, cara nak buat aduan pun mudah, menelefon adalah yang paling umum. Kalau ibu bapa tu IT savvy rasanya boleh melawat sendiri laman http://www.spad.gov.my/ms/hubungi-kami/maklumbalas untuk melihat cara membuat aduan yang lain.

Di sini perlu kita ingat, bila ingin membuat pendakwaan terhadap persalah beberapa perkara akan di bawa ke badan kehakiman untuk kegunaan perbicaraan. Bahagian ini selalu kita ambil mudah sedangkan sistem kehakiman memerlukan pihak pendakwa menyediakan laporan, bukti, saksi dan sebagainya bagi mengukuhkan kes sebelum menjatuhkan hukuman. Adakah MP Kapar tak tahu atau sengaja mengaburi fakta ini dikalangan rakyat.

Kalau peringkat pertama iaitu membuat laporan pun tak lepas. Bermakna tiada kes boleh difailkan di badan kehakiman untuk membicarakan pengendali bas yang sewenang-wenangnya menaikkan tambang. Sebabnya tiada laporan. 

Jadi apa sebenarnya masalah disini? Masalahnya adalah SIKAP ibu bapa itu sendiri. Kalau mereka sendiri enggan membuat laporan dan teruskan juga membayar kepada pengendali Bas Sekolah dengan tambang tinggi. Tidak mungkin pendakwaan dapat dilaksanakan.  Itulah perkara yang disentuh oleh Syed Hamid, iaitu mengenai "SIKAP".

Tuduhan MP Kapar bahawa SPAD hanya berusaha mengatasi kerugian pengusaha bas sekolah adalah tidak melihat kepada konteks keperluan kedua-dua belah pihak.

MP Kapar hanya melihat ibu bapa murid sebagai rakyat yang sengsara dalam kenaikan tambang. Sedangkan siapa pula yang membela nasib pengendali bas sekolah yang juga RAKYAT dan perlu menjaga makan minum keluarga mereka apabila tambang tidak dinaikkan.

Itulah pembangkang, membuat tuduhan membuta tuli hingga sanggup menyisihkan nasib sebahagian rakyat yang lain. Adakah MP Kapar pergi bertanya pendapat para pemandu bas sekolah?

Sebab itu awal-awal SPAD mengatakan perlu kajian terperinci bagi mengambil kira faktor kedua-dua belah pihak (ibu bapa dan pengendali bas sekolah) supaya keputusan menang menang dicapai. Barulah PENYELARASAN harga dapat dilaksanakan dengan jitu.

Mengenai harga diesel -> MP Kapar dengan mudah cakap bagi subsidi. Soalnya bagaimana subsidi itu hendak diagihkan kepada golongan sasaran seperti pengendali bas sekolah sahaja? Perisik nasihatkan MP Kapar kaji mengenai sikap penerima-penerima subsidi golongan sasaran seperti petani dan nelayan..

Cuba bayangkan bagaimana pula keadaanya jika subsidi sebegini diperkenalkan pula kepada pemandu bas yang berjumlah lebih 20,000 buah di Malaysia.

Dari maklum balas yang diterima, pengendali bas sekolah bukan sahaja menyentuh kepada harga diesel. Mereka turut mengadu mengenai harga alat ganti untuk kenderaan mereka turut meningkat mahal. Apakah MP Kapar nak cadangkan bagi subsidi untuk alat ganti pula???

Kesudahannya nanti, jika industri pengendali bas sekolah terima subsidi itu ini. Adakah MP Kapar tidak tefikir pengendali industri lain seperti bas awam, feri, teksi dan lain-lain juga akan tuntut perkara yang serupa?

Perlu diingat mencari penyelesaian terbaik dalam sesuatu permasalahan tidak boleh sekadar bersandarkan Common Sense. Banyak fakta, maklumat analisis serta maklum balas telah kita ketepikan bila berlandaskan Common Sense semata-mata.

Jadi ternyatalah apa yang MP Kapar utarakan dalam penulisan beliau hanyalah ZERO LOGICAL SENSE.

12 di ulu yam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di ulu yam - Google Blog Search


<b>Ulu Yam Di</b> Liverpool | Pondok Paklong

Posted: 04 Feb 2014 11:46 PM PST


Pada awalnya Paklong tidak berapa tahu tentang naskah ini sehinggalah suatu hari Paklong terbaca satu post kenalan di facebook yang berkongsi tentang buku Ulu Yam Di Liverpool. Khabarnya ditulis oleh seorang rakyat Malaysia yang berasal daripada Ulu Yam yang kini berada di bumi Liverpool. Tajuknya sudah membuatkan Paklong rasa tertarik untuk meneliti naskah ini. 


Kunjungan Paklong ke salah sebuah cawangan gedung buku Popular menemukan Paklong dengan buku ini yang pada masa itu hanya tinggal beberapa salinan sahaja. Dengan harganya yang tidak sampai dua puluh ringgit adalah sangat murah dan berbaloi untuk dijadikan sebagai santapan minda. Tidak salah dan tidak rugi sama sekali Paklong membeli naskah ini.

Penulis berkongsi kisah suka duka kehidupannya daripada zaman kecilnya sehinggalah sekarang ini. Tentang Liverpool FC.  Tentang Anfield dan banyak lagi yang menarik dikongsi bersama. Membaca setiap helaian naskah ini memberikan satu pandangan dan persepektif yang baru tentang kehidupan ini. Paklong syorkan untuk sesiapa sahaja membaca naskah ini. Ulu Yam Di Liverpool satu naskhah yang Paklong rasa wajib dibaca oleh kita semua. Dengan gaya bahasa yang bersahaja dan tidak terlalu tinggi. Memudahkan apa yang ingin disampaikan oleh si penulis sampai ke dalam minda pembaca. Dengan naskah ini you'll never walk alone lagi.


Dalam hidup ini, manusia yang berjiwa besar akan mengatur satu per satu impian yang mereka inginkan. Bukan mudah untuk mengejar setiap impian. Terlalu banyak rintangan dan dugaan yang menunggu di luar sana. Salah satunya adalah 'pencuri impian'. Kata mereka, "Aku dah selalu sangat tengok orang ada impian yang diorang kata luar kotak macam kau ni ha. Apa yang kau nak capai ni bukan fikir luar kotak, tapi langsung tak pakai otak!"
Pencuri-pencuri impian ini akan sentiasa memandang sebelah mata akan kebolehan anda. Sering menyindir dan memandang sinis setiap usaha baik anda. Tujuannya supaya anda terus jatuh dan tidak bangkit-bangkit lagi. 
Jadi, kenapa cepat mengalah? Positifkan diri, dan pandang terus ke hadapan. "Untuk menjadi insan luar biasa, kita kena fikir cara luar biasa. Kita kena buat perkara luar biasa, perkara yang orang biasa tak buat." - Nazali Noor.
Buku ULU YAM DI LIVERPOOL – membuktikan bahawa impian mampu menjadi kenyataan, bukan sekadar angan-angan Mat Jenin. Dulu anak Melayu ini di Ulu Yam, sekarang mencipta nama di Liverpool. Bacalah dari hati kerana ini cerita kita. Cerita saya, cerita anda, anda dan anda. Cerita untuk dikongsi bersama.

12 di paya jaras - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di paya jaras - Google Blog Search


BLOG SELANGOR: 12 <b>di paya jaras</b> - Google Blog Search

Posted: 25 Jan 2014 09:02 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di paya jaras</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Jan 2014 09:24 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di paya jaras</b> - Google Blog Search

Posted: 20 Dec 2013 09:16 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Majoriti yang PAS dapat di Paya Jaras adalah sekitar 5500 undi. Undi kaum India boleh dikatakan membentuk kesemua dari majoriti yang memenangkan PAS di DUN Paya Jaras. Dengan kata lain, tanpa usaha gigih PKR ...

12 di sungai panjang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sungai panjang - Google Blog Search


BLOG SELANGOR: 12 <b>di sungai panjang</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jan 2014 09:19 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di sungai panjang</b> - Google Blog Search

Posted: 18 Jan 2014 09:40 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di sungai panjang</b> - Google Blog Search

Posted: 01 Jan 2014 09:02 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Radin&#39;s Blog Entertainment: Ngabang <b>di Sungai</b> Asap

Posted: 29 Dec 2013 07:38 PM PST

Assalamualaikum dan Salam Sejahtera
Selamat datang semua

Pada 25 Disember yang lepas, aku dan beberapa orang rakan telah pun dijemput untuk datang ke rumah panjang sempena majlis keramaian sambutan hari natal. Di Sarawak, perayaan Hari natal merupakan sambutan yang besar dan meriah terutama bagi Orang Ulu yang majoriti terdiri daripada kaum Kayan dan Kenyah. Kalau macam di semenanjung, apabila ada satu perayaan, kita akan berziarah ke rumah saudara mara betul? Sama juga di Sarawak, cuma istilah yang digunakan bukanlah ziarah, tetapi adalah Ngabang. Maksud tetap sama iaitu Ziarah/Berkunjung.

Aku pergi ngabang ke dua rumah panjang iaitu Uma Juman dan Uma Balui Ikap di Sungai Asap. Kedua-duanya adalah atas jemputan rakan sekerja aku di Bakun. Pergi pun dah lewat, dalam pukul 2 petang kami bertolak sebab pada waktu pagi mereka masih lagi berada di gereja untuk aktiviti keagamaan. Sambutan perayaan mula meriah pada waktu petang.


Tapi bagi kami, kesempatan pergi ke Sungai Asap digunakan untuk menjamah Roti Canai terlebih dulu.
Almaklumlah, dekat Bakun mana lah ada roti canai... huhu..

Apabila kami sampai ke Sungai Asap, kami terus ke Uma Juman. Ramai juga kawan-kawan dari Sarawak Hidro juga turut ngabang di sini. Tapi aku tak sempat ke banyak rumah sebab tak cukup masa. Apa yang penting ketika ngabang di rumah panjang ini adalah kesempatan untuk mencuba pakaian tradisi lelaki Kayan.
 Bila pakai memang lah terasa macam nak jadi pahlawan kayan. Heh..

Dan selepas itu, kami sempat juga pergi ngabang ke beberapa buah rumah lagi di rumah panjang. Oh ye.. satu lagi ciri menarik di rumah panjang ini adalah ia adalah satu rumah yang amat besar, kemudian terbahagi kepada bilik-bilik untuk kediaman satu unit keluarga, kemudian dibahagi-bahagikan untuk ruangan peribadi pemilik rumah. Nama rumah panjang adalah berdasarkan nama Tuai Rumah. Satu keistimewaan rumah panjang adalah satu ruang lapang di hadapannya yang dinamakan Ruai.  
Ruai adalah satu ruang lapang yang berada di hadapan rumah panjang yang menghubungkan setiap unit kediaman di rumah panjang tersebut. Kalau budak-budak ada, memang puas dorang bergegai-gegai betegar ruai.. huhu
Kalau tiada ruai, rumah panjang ini ibarat rumah teres jer...

Dan satu lagi apabila datang ke rumah panjang, anda dinasihatkan agar menghormati adat resam dan tradisi di rumah panjang. Generasi muda sekarang walaupun ramai beragama kristian, mereka amat menghormati penganut agama lain khasnya penganut Islam dan juga mereka tidak akan menghidangkan arak. Namun, perlu diingat supaya anda jangan mencabar toleransi mereka dengan meminta pula arak.

Sebab, salah satu adat di rumah panjang adalah, apabila anda meminta arak, dan tuan rumah menghidangkannya, si peminta itu wajib minum. Dan adalah dikira sebagai menghina jika anda tidak minum arak yang dihidangkan. 

Mungkin anda rasa anda boleh terlepas. Tapi di rumah panjang, terdapat satu adat atau pantang larang jika anda melanggar adat. Sama seperti konsep Melayu, iaitu siapa yang menderhaka kepada Sultan akan dikenakan Tulah, konsep yang sama juga ada bagi masyarakat Orang Ulu @ Dayak Sarawak di mana melanggar adat mereka akan dikenakan tulah juga, tetapi istilahnya bukan Tulah, tetapi adalah Punik.

 memang aku ada nampak depan mata konsep Punik ni.  

Sebab itulah kebiasaanya, rakan-rakan yang datang ngabang (terutama Islam) akan membawa seorang dua yang boleh meminum arak sebagai 'wakil' untuk minum arak yang dihidangkan (jika ada).
Jadi tolonglah.. janganlah mintak...

BLOG SELANGOR: 12 <b>di sungai panjang</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Jan 2014 09:44 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di sungai panjang</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Dec 2013 09:31 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

MJ-KAKI CONTENG: <b>DI SUNGAI PANJANG</b> & SEKINCAN

Posted: 28 Nov 2013 11:16 PM PST

[unable to retrieve full-text content]DI SUNGAI PANJANG & SEKINCAN. Posted by kakiconteng at 23:16 ... Kita jumpa lagi di entri bulan June 2012 dengan story percutian aku ke Johor Bahru. Memang lama dah nak bercuti ... MENU UNTUK BBQ. SALAM !

12 di hulu selangor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di hulu selangor - Google Blog Search


Rawatan Islam <b>di</b> Batang Kali dan sekitar <b>hulu Selangor</b>

Posted: 29 Jan 2014 09:01 PM PST

Berikut adalah senarai perawat islam di sekitar batang kali dan hulu selangor seperti Ulu Yam Lama, Ulu Yam Bharu, Bukit beruntung, Bukit sentosa, rasa, Kuala Kubu bharu, sungai choh, Seremdah, Sungai Tua dan kawasan sewaktu dengannya.

1. Pusat Rawatan Islam Sepohon Jadi http://www.prawis.com
2.Perubatan Syifa Al-Ikhlas http://syifaikhlas.blogspot.com/
3. Riteq http://qolbuinsan.blogspot.com/2013/04/sahabat-perawat-riteq-kawasan-batang.html

12 di sungai burong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sungai burong - Google Blog Search


BLOG SELANGOR: 12 <b>di sungai burong</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jan 2014 07:15 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di sungai burong</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Jan 2014 07:29 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di sungai burong</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Sep 2013 07:10 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

ADUN <b>Sungai Burong</b> dilantik Ketua Pembangkang <b>di</b> Selangor <b>...</b>

Posted: 20 Jun 2013 04:53 AM PDT

SHAH ALAM – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Burong, Datuk Mohd Shamsudin Lias dari Barisan Nasional (BN) diumum sebagai Ketua Pembangkang Selangor yang baharu, menggantikan Datuk Mohd Satim Diman.

Timbalan Pengerusi BN Selangor, Datuk Seri Noh Omar berkata, pemilihan itu dibuat selepas mendapat persetujuan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam, yang juga merupakan Pengerusi BN negeri ini.

Beliau berkata, Timbalan Ketua Pembangkang pula disandang ADUN Jeram, Datuk Amiruddin Setro.

"Pemilihan itu adalah berdasarkan persetujuan dan muafakat kesemua 12 ADUN BN," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini. – Bernama

Kenali Calon PAS N08 <b>Sungai Burong</b> | PAS Tanjong Karang

Posted: 20 Apr 2013 11:06 AM PDT

580324_370349223041431_832248426_nLatar Belakang

Ustaz Mohamad Judi Sarjo, 57, dilahirkan pada 2 Julai 1955 di Kampung Batu 11 Tanjong Karang. Beliau merupakan anak ke-2 daripada dua orang adik-beradik seibu dan sebapa. Manakala adik beradik yang lain pula ialah, adik beradik seibu dan berlainan bapa seorang, manakala adik beradik sebapa berlainan ibu pula ialah  6 orang. Bapanya Sarjo Bin Ronoderio dan bekerja sendiri sebagai petani manakala ibunya, Siti Aminah Binti Paimin,  adalah merupakan seorang suri rumahtangga.

Pendidikan

Mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan (SK) Sungai Burong pada tahun 1962 sehingga 1967. Manakala pada tahun 1968 sehingga tahun 1972 beliau telah belajar di Sekolah Arab  Sungai Burong sebelum melanjutkan pelajaran di Kolej Islam Kelang (KIK) pada tahun 1973 sehingga 1974 dan telah mendapat Rabi' Thanawi di kolej tersebut.

Selepas itu beliau telah mengambil peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) secara 20130312_113428persendirian sewaktu masih bekerja sebagai anggota polis pada tahun 1980., sebelum  menyambung pelajar di Maktab Perguruan Islam (MPI) Bangi, Selangor pada tahun 1987 dan berjaya memperolehi Diploma Pendidikan pada tahun 1990.

Rumahtangga

Telah mendirikan rumahtangga dengan seorang pendidik Hamidah binti Idris pada tahun 1988 hasil perkongsian hidup selama 24 tahun, beliau telah dikurniakan  seramai 6 orang cahaya mata, iaitu 3 lelaki dan 3 perempuan.

Kerjaya

Memulakan kerjaya sebagai konstabal polis sebaik sahaja menamatkan latihan di Pusat Latihan Polis (PULAPOL), Jalan Gerney, Kuala Lumpur pada tahun 1975 dan mula berkhidmat sebagai anggota keselamatan itu di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Jerantut selama dua tahun sebelum ditukar ke Balai Polis Ulu Tembeling, Kuala Tembeling, Batu Balai dan Bandar Jengka sebelum meletakkan jawatan pada tahun 1982.

285264_428837020525984_1600178850_nManakala pada tahun 1983 beliau telah berkhidmat sebagai pendidik dan mengajar di Sekolah Rendah Kebangsaan (SRK) Batu 12 Sungai Burong sehingga tahun 1984. Selepas itu beliau telah berkhidmat sebagai guru di SRA Sungai Terap sehingga tahun 1997.

Beliau kemudiannya, telah dilantik sebagai Guru Besar di SRA Kampung Parit Serong mulai tahun 1997 sehingga tahun 2001, sebelum di pindahkan ke SRA Kampung Medan, Petaling Jaya, atas arahan politik sehingga tahun 2003.

Selepas itu, beliau sekali lagi telah dilantik sebagai Guru Besar di SRA Batu Arang, Gombak pada tahun 2003 sehingga tahun 2004. Manakala pada tahun 2004 sehingga tahun 2007 beliau telah dilantik sebagai Guru Penolong Kanan (GPK) 1 SRA Block S Sungai Burong. Dan jawatan terakhir beliau adalah sebagai Guru Besar di SRA Bukit Belimbing sebelum bersara pada tahun tahun 2007 selepas 28 tahun berkhidmat sebagai guru.

Mula Bergiat Aktif Dalam Politik

Mula bergiat aktif dengan PAS mulai tahun 1983 sebagai Setiausaha PAS Cawangan Sungai Tengi Kiri sehingga tahun 1986. Selepas itu beliau telah diamanahkan sebagai Ahli Jawatankuasa (AJK) PAS Cawangan Sungai Tengi Kiri sehingga tahun 2007. Manakala pada tahun 2007 beliau telah diamanahkan sebagai Naib Ketua PAS Cawangan Sungai Tengi Kiri524582_413364705406549_372661197_n dan pada tahun 2009 beliau diamanahkan pula sebagai Ketua PAS Cawangan sehingga tahun 2011.

Pernah telibat secara aktif dengan Dewan Pemuda PAS (DPP) Kawasan Tanjong Karang dan telah diamanahkan sebagai AJK DPP Kawasan pada tahun 1984 sehingga tahun 1986. Kemudian beliau telah diamanahkan sebagai Naib Ketua DPP Kawasan pada tahun 1986 sehingga tahun 1989 sebelum dipilih sebagai Ketua DPP Kawasan pada tahun 1989 sehingga tahun 1991.

Manakala di peringkat kawasan pula beliau telah diamanahkan beberapa jawatan penting seperti Timbalan Pengerusi Tetap PAS Kawasan dan AJK PAS Kawasan, sebelum diamanahkan sebagai Timbalan Yang Dipertua (YDP) PAS Kawasan pada tahun 2009 dan dilantik sebagai Pemangku YDP PAS Kawasan pada tahun 2010. Manakala pada tahun 2011 beliau telah diamanahkan sebagai YDP PAS Kawasan Tanjong Karang.

Sebaik sahaja PAS bersama-sama dengan Pakatan Rakyat (PR) diberi amanah untuk menerajui Kerajaan Negeri Selangor pada tahun 2008, beliau telah diamanahkan sebagai Bendahari Jawatankuasa Pengurusan DUN (JPD) Sungai Burong pada tahun 2008 dan Timbalan Pengarah JPD tahun 2009 sebelum dilantik sebagai sebagai Pegawai Penyelaras PKM DUN Sungai Burong pada tahun 2011 sehingga sekarang

Selain itu, beliau pernah diamanahkan oleh parti sebagai Ahli Majlis, Majlis Daerah Kuala Selangor (MDKS) bagi sesi 2009 / 2010 P1020430selama sepenggal.

Aktiviti Masyarakat

Selain terlibat dengan parti, Ustaz Judi, juga terlibat secara aktif dengan masyarakat dan pernah dilantik sebagai Nazir Masjid pada tahun 2008 sehingga tahun 2011. Beliau juga telah diamanahkan sebagai Ahli Jawatankuasa (AJK) Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Melaka mulai tahun 2008.

Ustaz Judi juga pernah dilantik sebagai Pengerusi Persatuan Ibubapa dan Guru (PIBG) Sekolah Rendah Agama (SRA) Batu 11 pada tahun 2010 -2011 dan AJK PIBG Sekolah Agama Menengah Tanjong Karang (SATK) mulai tahun 2011 sehingga sekarang.

Penghargaan

Bagi menghargai segala jasa dan pengorbanan yang telah banyak dicurahkan kepada parti dan kerajaan beliau telah dianugerahkan Pingat Jasa Kebaktian (P.J.K) sempena dengan hari keputeraan Duli Yang Maha Mulia (DYMM) Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah pada tahun ini

 

BLOG SELANGOR

Copyright 2010 All Rights Reserved