ads

Khamis, 27 Disember 2012

12 di kuala selangor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di kuala selangor - Google Blog Search


Banjir <b>Di Kuala Selangor</b>, 29 Orang Dipindahkan

Posted: 24 Dec 2012 04:29 AM PST

banjir

SHAH ALAM 24 DIS : Jumlah mangsa banjir di Selangor mencatatkan bilangan 29 orang dari tujuh keluarga sehingga jam 3.30 petang ini.

Menurut portal Majlis Keselamatan Negara (MKN) kesemua mangsa yang telibat di tempatkan di pusat pemindahan iaitu di Balairaya Kampung Bukit Hijau, Jeram, Kuala Selangor.

Setakat ini, dua pusat pemindahan dibuka di Kampung Bukit Hijau, Jeram dan Kampung Seri Sentosa, Kuala Selangor.

Sementara itu, 70 penduduk daripada Kampung Kebun Bunga, Batu Tiga yang dipindahkan ke Dewan Orang Ramai Batu Tiga Jumaat lalu, dibenarkan pulang ke rumah masing-masing, semalam.

Rumah mereka mula dinaiki air sebanyak satu meter malam Jumaat lalu selepas hujan lebat lebih empat jam dan benteng Sungai Damansara berhampiran kampung itu pecah.

Bagaimanapun, kerja-kerja pembaikkan benteng terbabit sedang dijalankan oleh Jabatan Pengaliran dan Saliran(JPS) dan akan siap dalam tempoh terdekat.

Manakala dua jalan di Jalan Sungai Lalang (dari Semenyih ke Hulu Langat) dan Jalan Sungai Tekali, Hulu Langat ditutup untuk semua kenderaan.

Menurut MKN, penduduk sekitar diminta berjaga-jaga dan mematuhi arahan pihak berkuasa sekiranya diarahkan berpindah.

Pendapat Anda

Pendapat

12 di batang kali - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di batang kali - Google Blog Search


Myniaga2u: HOME PARTY <b>DI BATANG KALI</b>

Posted: 27 Dec 2012 05:59 PM PST


 Komuniti Giffarine Batang Kali dengan Bantuan Pemimpin En Abd Rahman Lateh dari Jengka Pahang telah mengadakan Majlis Perjumpaan ahli komuniti untuk memperkenalkan produk berkualiti Giffarine. Program Home Party adalah sebagai salah satu TERAS KEJAYAAN  PROJEKG2015 .



12 di tanjung sepat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di tanjung sepat - Google Blog Search


Carmen Chen: <b>Tanjung Sepat</b> + Gold Coast Morib

Posted: 26 Dec 2012 07:02 AM PST

The happenings on SATURDAY 15.12.12 would be in the next post,
because I wanted to group the x'mas photos together
ans also share these Morib photos first~ =)

♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡

SUNDAY 16.12.12

2 days 1 night Tanjung Sepat + Gold Coast Morib trip with family and relatives!
Since my coursework wasn't completed yet, I gotta bring my laptop along to get my stuff done. =(
Meeting up relatives in McD.
Those who hadn't had breakfast had their western style breakfast there, 
and soon we headed to Tanjung Sepat.
1st stop: Multi Rich Pitaya,
where dragonfruits are planted and sold.
Not only dragonfruits are found there......
Here was the "farm" where dragonfruits are planted. 
But at this moment, we didn't see any of it except for the plant.
Some other plantations as well...like grapes?
The person-in-charge conducted a brief introduction on the dragonfruits.
There are many other types of dragonfruits, apart from what we usually see - the red and white flesh.
After that he cut dragonfruits for free testing, of course to let us know
how sweet are the dragonfruits so that we would buy.
Anyway he is quite generous, he even let us tried the mini dragonfruits (it was really mini) 
which not only looked cute but also tasted damn sweet!!
But we couldn't buy as it run out of stock, hmm.
The dragonfruits there are really sweet, how can we resist?
There are even different forms of dragonfruits being sold,
such as in ice-cream form and also in pure juice form.
Honey, and some other souvenirs are also being sold.
2nd stop: Wan Tee Longan,
where we can find longan (of course), calabash 葫芦 and pineapples.
Details like contact number are stated on
the Multi Rich Pitaya's signboard in the pic above.

Longan - I think they are quite sweet, my relatives said the longan
have "alcohol taste" which make their taste less nice.

A random shot - yellow flowers with huge flies. O.o

Calabash (I don't know what 葫芦 is called in English,
just translated from the web) - u can see from the 2nd pic below 
that they are actually quite small size, don't be cheated by the 1st pic. XP

My sis discovered a tiny insect on the ground!
The insect kept on vibrating like it can never be stationary,
which is what makes it so special that my sis realized its existence!
Its vibration kept on going, it was like...u keep on repeating 
what u did at the previous second, lol.
I didn't dare to get near to the insect, afraid that it might suddenly
fly or what, so Uncle Michael helped me to take a snapshot on it.
Never thought that this pic turned out to be so nice because it kept on vibrating 
that I thought the pic would be blurred, thank you so much!

Long-shaped pineapple - we were surprised by how sweet it tasted 
even it didn't look sweet at all due to its non-yellowish flesh!

There are a few cute little dogs there, and one of them is really cute,
too cute that it looks a lil silly, hahahaha!
My relatives said wanna put this cute puppy into my bag leh. ;B

Just another random shot under the hot sun
before running back to the covered compound.

My face already looked round even we hadn't started
our makan journey yet in Tanjung Sepat. :x

3rd stop: Hai Yew Heng,
a place that is famous for its handmade vege pau 菜包.

The previous time I visited here, they were making their pau at the back area
of the shop, whereby the front area was for us to enjoy our pau.

However to our surprise, they actually opened another shop
right opposite their old shop...

...to make their pau in a cleaner compound and sell them there.


So it becomes more organised! =)

We bought the pau at the new shop and brought over to the old shop.
I personally don't really like vege pau so I don't have any comments on it, and
I don't feel other pau delicious either (just my own opinion, not meant to be offensive).

They don't only sell pau but some other fried stuff as well.

Fried sotong, fried prawn crackers, fried crabs, fried meatrolls, fried wantan
and fried manta ray are available, at different time I guess.

We tried the fried prawn crackers and fried meatrolls.
I didn't feel anything special on the prawn crackers but my family said they were nice, 
and we all loved the meatrolls a lot.
So never only try the pau but forgot the fried stuff when u visit there!
This dragonfruits jelly bought from the nearby stall looked
so attractive, but it was however tasteless.
No dragonfruits taste at all, damn disappointing.

4th stop: Gano Farm,
where it's famous for the lingzhi 灵芝 and 
different types of mushrooms are found.

Outside the shop.

Various beveragesfor free testing and
for sold [RM10 for 4 if not mistaken].

They do offer homestay as well. =)

5th stop: Arowana Malayan Food Industries,
where crackers 木薯片 are produced in large scale.
Details like contact number are stated on 
the Multi Rich Pitaya's signboard in the pic above.

A brief introduction conducted by a young girl.

Varieties of crackers are sold, provided free testing as well.
6th stop: Kek Loong Enterprise,
where different kinds of handmade fish-based product are made.
This was my favourite - egg with fish paste.
Since today they didn't have stock, we pre-ordered and collected the next day.
Half egg half fish paste [RM0.70 each].
7th stop: Lover Bridge Restaurant,
where we settled our seafood lunch.
The food there was disappointing, none of us were satisfied
as almost all were not nice.
Wonder why it is so famous. =(
 The view from the restaurant...low-tide.
Soon it was time to check-in, we left Tanjung Sepat and
headed to Gold Coast Morib.
We were shocked to see so many people in the hotel, it was really crowded!
First time seeing hotel would have so many people, 
most of them came due to offer from Groupon.
And there were people in and out of the Water Theme Park, 
so it was like the floor was wet and dirty and the place was messy.
My first respond was "GG~", our mood were immediately switched off by
such a scene in front of our eyes.
It took some time for us to check-in, we were relieved to see the rooms
wasn't as bad as we expected because it might be
under bad cleaning service due to overcrowded.
 Luckily the hotel appeared to be clean and tidy, phew~
What I loved most was the bathroom!
The floor tiles were dark in colour, making it kinda high class 
and won't be seen like so dirty. =D
Plus...there was Jacuzzi some more!!!
I knew I was gonna spend a long long time during shower, hehehe. ;P
 Perfect view from my hotel - Water Theme Park
which we were going the next morning! =D
 Relatives chatting in my room while sis and I went downstairs for WiFi,
I needed it desperately for my coursework. :s
Dinner time (dinner included in hotel package)!
To avoid people getting more and food getting less (hahahahahaha),
we went down quite early.
But the buffet dinner was a disappointment, ugh. =(
 Drizzling...and soon raining heavier.
The Pier 啤酒坊 - a place to chill with "live band" and beer of course.
Waiting for the rain to get smaller.
It was still raining when the "live band" was about to start.
We had no idea but to choose somewhere covered.
 Oh shit, I was getting sleepy. *yawning*
Went to bed after having a great shower in Jacuzzi. XP

♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡ ♡
Morning~ Breakfast time (breakfast included in hotel package as well)~
 The buffet breakfast wasn't too good, but still much better than the dinner last night. =)

Water Theme Park time!
The slides were quite slow, I even stuck in the slide and gotta used my hand to slide manually. @@
The best one was the "wide slide" where we can slide whatever pose whichever way we want. =P

Check-out lo...bye Morib!

Lunch at Restoran Ban Joo Heng in Tanjung Sepat, near to
Lover Bridge Restaurant, next to Ocean Restaurant if not mistaken.
Since we banned Lover Bridge already, I actually wanted to try 
Ocean Restaurant because it was much more crowded 
than Ban Joo Heng (which had only had 1 to 2 tables occupied!).
But since we already parked our cars in parking area of Ban Joo Heng, and 
all my relatives didn't notice Ocean Restaurant, so just gave it a try.

So, damn luckily, the food turned out to be much more better and tastier than
Lover Bridge's and the prices were about the same for both.
We all agreed that Ban Joo Heng is definitely a wiser choice, 
we would visit here yesterday if we knew earlier, meh.







The best dish here was the oyster omelette - unlike others, the oyster was on top 
of the omelette which didn't make it look nice at all, 
but it was surprisingly scrumptious that we even ordered extra one plate!

After lunch, we went to buy some fish and prawns, and also
went back to Arowana to buy crackers.
But I just stayed in the car and slept like a boss all the time after lunch 
and all the way from Ban Joo Heng to home. =P

So if u're going to Tanjung Sepat, my recommendations are
the dragonfruits, egg with fish paste and Ban Joo Heng's oyster omelette. =)

12 di shah alam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di shah alam - Google Blog Search


Kelab Malam <b>di Shah Alam</b>. | Ameno World

Posted: 22 Dec 2012 04:44 AM PST


Di malaysia, kat mana2 pun ada kelab malam. Dulu, kelab malam betul2 depan rumah aku. Setakat orang mabuk2 tue bersepah dah aku jumpa. Sekali dengan member2 aku mabuk sakan kat situ. Yang bekerja pun ada. Demm.

kah kah kah

Sekarang neh tv3 dok jaja isu kelab malam di shah alam. Isunya ialah shah alam tak pernah ada kelab malam. Shah alam membawa imej sebuah bandaraya yang ala2 islamik. Jadi kewujudan kelab malam disitu akan menjejaskan imej bandaraya islamik shah alam itu sendiri.

Jadi, umno marah.

Menurut khalid samad, kelab malam itu beroperasi secara haram. Maksudnya kelab malam tue memang wujud. Bukan fitnah. Fizikalnya wujud. Cuma jalan cerita nya sahaja boleh dipertikaikan.

Kelab malam yang beroperasi tanpa lesen neh telah diketahui oleh MBSA. Bahkan saman telah dikeluarkan oleh MBSA kepada kelab malam tersebut namun MBSA belum mengambil apa2 tindakan untuk menghentikan operasi perniagaan tersebut.

Kata MBSA mereka sedang meneliti wujudnya komplikasi dari segi undang2. Beroperasi tanpa lesen yang sah [sesuai dengan jenis perniagaan] itu maksudnya perniagaan tersebut telah melanggar undang2.

Dan MBSA kata mereka risau wujudnya komplikasi dari segi undang2 jika arahkan premis tersebut hentikan perniagaan mereka?

Owh oke.

Kita risau nak bertindak ke atas seseorang yang langgar undang2 kerana mungkin wujudnya konflik undang2 pula terhadap kita?

Heh.

Itu satu. Yang kedua ialah MBSA + Datuk Bandar = boleh menyelesaikan kes tanpa memerlukan khalid samad untuk campurtangan. Maksudnya kat sini ialah kuasa dalam tangan mereka. With or without khalid samad pun bila2 masa dorang boleh melakukan apa2 operasi dan sebagainya. Tetapi kenapa mereka tak selesaikan permasalahan tersebut?

Ada sesuatu yang berlaku disini. Boleh jadi kelab malam itu ialah drama swasta untuk mengenakan pihak tertentu. Apa pun ini hanyalah pendapat peribadi. Bukan la mewakili fakta pun.

Jika tersangatlah benar MBSA mahu bertegas lakukan apa2 tindakan, sepatutnya dari hari pertama mereka tahu kewujudan kelab malam yang ber-operasi tanpa lesen mereka akan terus menyita premis tersebut. Tak payah tunggu dikecohkan bagai. Melainkan memang sengaja nak tunggu ia dikecohkan atas sesuatu sebab.

Ataupun.. memang ada seseorang dari pakatan rakyat yang terlibat dalam kelulusan premis perniagaan tersebut tanpa disedari oleh rakan2 dari pkr dan pas? Aku terlupa taip salah satu nama parti ke? Heh.

Yang aku pelik umno kemain menjaja isu kelab malam di shah alam. Konon nya tak islamik lagi la shah alam dengan kewujudan kelab malam tersebut. Bagus. Bagus sungguh usaha umno. Aku puji. Selain di shah alam, sila pergi buat roadshow satu malaysia mengenai isu kelab malam. 

Bukan apa, setahu aku, umno cakap malaysia ialah negara islam. Seperti mana umno mempertahankan shah alam atas sebab ia "islamik" seperti itulah malaysia harus dipertahankan kerana ciri2 islamik nya juga menyebabkan ia dikenal sebagai negara islam kan? 

Ada kelab malam di shah alam, ia bukan islamik dah.

Jadi jika ada kelab malam di malaysia, kita pun bukan negara islam dah.  

Jadi selepas di shah alam, sila pergi bersihkan kelab malam di kawasan lain juga. Kita harus mengembalikan shah alam kepada sebuah bandaraya islamik seperti mana kita harus mengembalikan malaysia kepada sebuah negara islam kan umno kan? Aku tunggu. Aku tunggu pejuang islam bersihkan kelab malam di seluruh malaysia. Atau, hanya shah alam je yang korang nampak?

Heh.


IKLAN TEXT DISINI


ANDA KAKITANGAN KERAJAAN YANG RUGI!!!


JANGAN BIARKAN DIRI ANDA TEWAS SETIAP MALAM!


ANDA ADA MASALAH RESDUNG? DAPATKAN NTRESD PENAWAR RESDUNG ANDA LAIN DARI YANG LAIN. INSYA-ALLAH BERKESAN !!

Iklan forex

Kelab Malam!! Dibuka <b>Di Shah Alam</b> Agenda Jahat Pakatan Haram

Posted: 25 Dec 2012 05:16 AM PST

Kepakaran pakatan haram dalam memutarbelit dan membohongi menipu mengauta rakyat tidak dapat disangkal lagi.  Walaupun jelas mereka memperkudakan Islam dengan sewenang-wenangnya seperti apa yang telah berlaku dalam isu rampasan arak dan serbuan DUMC yang menjalankan proses memurtadkan umat Islam mereka masih mampu memperbodohkan pengikut PAS yang kononnya mempercayai PAS pembela Islam. Adakah pengikut PAS ini terlampau bodoh dungu hingga tidak mampu melihat kebenaran dengan matahati kurniaan Allah ini? Tertipukah mereka dengan penampilan lakonan warak pemimpin PAS yang beraja dimata bersultan dihati.

Shah Alam sebelum 2008, terkenal dengan bandar bercirikan keIslamannya. Jangan kata Kelab Malam, pusat snooker dan panggung wayang jangan harap dapat didirikan di bandar ini. Dengan kewujudan pemerintahan baru, Pakatan Haram telah berjaya mewujudkan bukan sahaja Kelab Malam, malah rumah-rumah tumpangan dan hotel-hotel murah yang dikhuatiri menempatkan aktiviti-aktiviti maksiat berleluasa seperti cendawan selepas hujan.

Pada 19 Disember lalu, Khalid seperti dilaporkan mole.my menafikan dakwaan sebuah kelab malam bakal dibuka di Shah Alam. Khalid diminta memberi komen dakwaan bahawa sebuah kelab malam pertama bertempat di Setia Alam atau lebih khusus di Setia Avenue 2, Jalan Setia Prima S, Setia Alam, 40170 Shah Alam, telah dibuka. ""Grand Opening" atau pembukaan besar-besaran akan diadakan pada 12.12.2012, satu tarikh keramat bagi penduduk Shah Alam. Voyage Shah Alam di dalam laman sosial Facebook nya juga menjanjikan "Draught Beer" yang paling berpatutan dari segi harga!

 

Putar belit terbongkar bila  Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad menafikan kewujudan kelab malam beroperasi di kawasannya  namun beliau menukar kenyataan mengesahkan kewujudannya yang beroperasi secara haram. Menurutnya, berdasarkan mesyuarat dengan bahagian perlesenan dan penguatkuasaan Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) pada Khamis, pihaknya mendapati kelab malam berkenaan menyalahgunakan lesen bagi tujuan itu, di mana lesen kafeteria ditukar menjadi kelab malam dan menjual arak tetapi tidak memohon lesen bagi penjualan minuman keras itu. "Saya diberitahu oleh MBSA, mereka telah mengeluarkan saman dan mengarahkan pemilik premis menghentikan sebarang aktiviti hiburan dan pertunjukan (floor show) dan diarahkan beroperasi sebagai kafeteria. "Berikutan itu saya telah meminta MBSA supaya mengarahkan agar premis berkenaan menghentikan operasi mereka (kelab malam) dengan serta-merta," katanya pada sidang media di pejabat beliau, Jumaat.

Dalam pada itu, beliau turut meminta Datuk Bandar Shah Alam, Datuk Mohd Jaafar Mohd Atan memperjelaskan kenapa kelab malam itu tidak diarahkan penutupan, disita dan dirampas peralatan serta minuman keras mereka. "Datuk Bandar perlu menzahirkan secara profesional tanpa mencampurkan kepentingan politik," katanya. Ditanya sama ada Khalid akan mengambil tindakan sekiranya tiada tindakan tegas serta merta, beliau berkata, peluang akan diberikan seluas-luasnya kepada Datuk Bandar dan MBSA tanpa campur tangan pihaknya."Saya tidak akan ambil apa-apa tindakan cuma mendesak supaya kelab malam itu dihentikan serta-merta," katanya.

Khalid berkata, ia bukannya kelab malam pertama yang dibenarkan di Shah Alam sebaliknya sebuah pusat hiburan yang beroperasi secara haram sejak 12 Disember lalu. Jelasnya, MBSA masih belum bertindak untuk menghentikan operasi premis itu kerana bimbang terdapat komplikasi daripada segi undang-undang. Khalid bagaimanapun mengakui bahawa Setia Alam di sini merupakan kawasan perbandaran yang berbeza dengan Shah Alam di mana hampir 70 peratus penduduknya adalah bukan beragama Islam.

"Kalau mereka ingin membuka satu tempat hiburan, maka sepatutnya MBSA mendapatkan maklum balas awam untuk mendengar pandangan penduduk sama ada operasi kelab malam dibolehkan ataupun tidak," katanya.

Pengikut-pengikut PAS bangkitlah dari tidur mimpi yang tak berkesudahan. PAS bukan parti yang memperjuangkan Islam .  Nama parti PAS tidak menjadikan PAS sebuah parti Islam seperti juga selipar Jepun yang tidak menjadikan pemakainya orang Jepun.

12 di sungai burong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sungai burong - Google Blog Search


Umno-BN Monopoli Penggunaan Balairaya <b>Di Sungai Burong</b>

Posted: 09 Jun 2012 05:00 PM PDT

TANJONG KARANG, 10 JUN : Tujuan utama pembinaannya adalah untuk kegunaan semua pihak tetapi lain pula ceritanya di DUN Sungai Burong di sini apabila balairaya yang dibina dimonopoli pembangkang Umno-BN untuk agenda politik mereka.

Penyelaras Pusat Khidmat Masyarakat DUN Sungai Burong, Mohamad Judi Sarjo berkata, pihak pembangkang(Umno-BN) di Selangor harus memahami kerajaan mewujudkan kemudahan awam seperti balairaya adalah untuk kepentingan semua dan bebas digunakan apabila diluluskan pihak berkuasa.

Menurutnya, Umno-BN tidak sewajarnya menganggap balairaya tersebut seperti kepunyaan mereka kerana ia menyalahi peraturan dan undang-undang sedia ada.

"Setelah diadukan perkara ini, kita memandang serius mengenainya dan akan merujuk kepada Pejabat Daerah untuk reaksi seterusnya. Kita berharap semua pihak dapat bekerjasama dalam perkara ini demi kepentingan bersama.

"Balairaya itu boleh digunakan semua pihak seandainya dibenarkan untuk berbuat demikian," katanya kepada SelangorKini.

Isu balairaya di Kampung Sungai Kajang Baru mendapat perhatian orang ramai apabila didakwa digunakan Umno-BN sejak sekian lama untuk kepentingan sendiri. Ia dikatakan satu-satunya balairaya yang ada di kampung itu.

Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan Kampung, Khairon Dahalan berkata, pihaknya kesal dengan apa yang berlaku kerana Umno-BN cuba memonopoli balairaya tersebut.

Dakwanya, sebelum ini beberapa program yang ingin dijalankan menghadapi kesulitan dan ada yang terpaksa dibatalkan berikutan tidak dapat menggunakan balairaya tersebut.

"Umno-BN perlu memahami bahawa balairaya itu dibina bukan untuk mereka. Ia kemudahan untuk semua. Tidak kiralah sama ada untuk badan bukan kerajaan (NGO) atau pihak lain termasuk parti politik.

"Kita harap pihak berkuasa dapat mengambil langkah sewajarnya bagi penyelesaian isu ini," katanya.

Khairon menjelaskan Umno-BN juga menyalahgunakan balairaya itu apabila memasang dan mengibarkan bendera parti di bangunan dan di sekitar kawasannya.

Pendapat Anda

Pendapat

12 di balakong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di balakong - Google Blog Search


PASPB: PELAKON HEBAT SENAMAN PUNGGONG!!!Bagi air <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 02 Oct 2012 01:13 PM PDT

C

ukup-cukup hebat manusia yang ini. Anda sudah mengenalinya. Sebelum in i beliau beraksi senaman punggong di rumah Ambiga, selepas itu kami dedahkan tentang pelakon yang dikenalpasti membahagikan air di Balakong, sekarang ia memegang watak utama demonstrasi tuntut air percuma di Puchong Selangor.
Siapa? Siapa lagi kalau bukan Presiden Persatuan Veteran Tentera Melayu (PVTM), Mohd Ali Baharom!

Gambar tersebut di disiarkan oleh akhbar tempatan dan kita amat cam dengan topi yang digunakan. Cukup hebat beliau dengan topi komandonya itu.

Di dalam "filem" terbaru ini, beliau bersama-sama kononnya dengan 5,000 orang (itu angka BERNAMA, sedangkan dalam gambar kelihatan cuma 50 orang saja) penduduk Pangsapuri Putra Perdana mengadakan bantahan menuntut air percuma yang dikatakan telah dijanjikan Kerajaan Selangor.

Peguam kepada demontsran ini, Kamarudin Ahmad berkata bahawa "Semua kes diserahkan kepada Mahkamah Tinggi untuk diadili dan jangan mudah terpengaruh dengan dakyah tersebut kerana kes ini bukan fitnah tetapi berdasarkan bukti (manifesto)."

Cukup pelik bagaimana seorang peguam boleh membuat tuntutan dengan bersandarkan "manifesto" sedang manifesto bukanlah satu akujanji atau perjanjian bertulis (kontrak) yang mempunyai kuatkuasa melalui undang-undang.

Seperkara lagi, seperti yang diumumkan berkali-kali oleh kerajaan Selangor, mereka yang layak untuk mendapat air percuma ialah mereka yang menggunakan meter persendirian dan bukan meter pukal. Tetapi ada pihak yang sengaja tidak mengindahkan syarat tersebut dan membuat tuntutan tunggakan dengan dibantu oleh agen-agen pembakar sentimen.

Pihak mereka terlupa bahawa kerajaan negeri Selangor mempunyai ruang untuk menyaman semula pihak yang melakukan kakacau ganggu (nuisance), fitnah (defamation) dan tanggungan keras/tegas (strict liability) di bawah undangh-undang tort!

Jawapan tegas MB Selangor sebelum ini: NTBL (No time bo layan)....terhadap bayar tunggakan air percuma adalah tepat.

12 di sabak bernam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sabak bernam - Google Blog Search


Lelaki ditemui mati <b>di Sabak Bernam</b> « DanuGemilang

Posted: 05 Dec 2012 07:20 PM PST

[unable to retrieve full-text content]Lelaki ditemui mati di Sabak Bernam. SABAK BERNAM: Seorang lelaki berusia 50 tahun ditemui mati dengan kepalanya berlumuran darah dalam sebuah kereta di Kg Air Mains, di sini, jam 9 malam tadi. December 6th, 2012 | Category: ...

12 di subang jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di subang jaya - Google Blog Search


Roketkini.com >> <b>Subang Jaya</b> cemerlang <b>di</b> mata Ketua Audit Negara

Posted: 29 Oct 2012 09:05 PM PDT

Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) telah berjaya menjadi pihak berkuasa tempatan (PBT) yang sering menerima pujian daripada Jabatan Audit Negara. Bersama wartawan Roketkini, Iza Suraiya yang telah menemubual dua ahli majlis, Saudara Rajiv a/l Rishyakaran dan Saudara Ken Chia bersama-sama dengan Saudari Hannah Yeoh, ADUN Subang Jaya, untuk mendalami cara kerja MPSJ yang begitu cemerlang.

Apakah yang dilakukan MPSJ untuk mengekalkan pencapaian terbaik berdasarkan Indeks Akauntabiliti yang dikeluarkan oleh Laporan Ketua Audit Negara?

RAJIV: Belanjawan kita merupakan 'belanjawan terbuka', begitu juga dengan laporan kewangan bemakna rakyat boleh mengakses dan memeriksa sendirin aktiviti majlis inilah yang dilakukan oleh MPSJ.

KEN: Di MPSJ, kita juga ada sepasukan pengaudit yang bertindak memastikan amalan  akauntabiliti dan ketelusan dijaga oleh pihak majlis. Penduduk juga boleh menyemak sama ada wujud sebarang penyelewengan pada masa yang sama  MPSJ juga sering menjalankan mesyuarat untuk memastikan semuanya berjalan dengan lancar.

HANNAH: Mengenai belanjawan selepas tahun 2008, kita telah memastikan agar
ahli-ahli majlis tidak membazir dengan membelanjakan wang berjuta-juta ringgit kepada perkara yang tidak perlu yang tidak dikehendaki penduduk juga.  Tidak ada penyelewengan dan lebihan belanja kepada perkara-perkara yang tidak perlu terutama yang menguntungkan kroni semata-mata. Saya rasa inilah antara sebab kerajaan Barisan Nasional tumbang.

Saya memang berpuas hati dengan pencapaian ini kerana sejak tahun 2008 kita tidak mendengar sebarang kes penyelewengan PBT dan sebagainya. Ini salah satu bukti Selangor telah berjaya mencapai pentadbiran yang bersih.

Pada pendapat saya, kita perlu meneruskan lagi sebarang penambahbaikan bagi beberapa perkara terutamanya berkaitan penyelarasan belanjawan untuk menyalurkan lebih wang dalam menambahbaik infrastruktur seperti penurapan jalan, penyelenggaraan padang, penyelenggaraan pokok. Ini yang penduduk mahukan.

Bagaimana pihak MPSJ sendiri menyelesaikan masalah berbangkit yang timbul daripada penduduk setempat?

KEN: Seperti saya ahli majlis bagi Bandar Sunway, kita dapati penduduk mahukan pembangunan dan G&G (Gated and Garden). Bagi isu pembangunan, penduduk hanya mahu semuanya dikekalkan. Kita tahu Bandar Sunway dikelilingi oleh tiga lebuhraya iaitu Lebuhraya NPE, KESAS dan LDP. Sebarang pembangunan baru yang ingin di lakukan perlulah melalui Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) untuk meminta kebenaran. Apapun, pihak MPSJ juga mendengar dan bertanggungjawab terhadap penduduk.

Apabila kita melihat isu berkaiyan G&G, kita juga berhadapan dengan cabaran. Disini, ada kumpulan penduduk yang mahukan perlaksanaannya dan ada sebuah lagi kumpulan kecil yang menolak dan ingkar untuk membayar skim G&G walaupun kita telah menyediakan garis panduannya.

Bagaimana pihak MPSJ membantu menyelesaikan setiap aduan yang diajukan oleh penduduk?

HANNAH: MPSJ mempunyai kumpulan bertindak yang dipanggil 'Response Team' dimana mereka akan berkhidmat pada 24 jam untuk sebarang masalah yang diadu  oleh penduduk. Sehingga kini, kita dapati masih wujud beberapa masalah yang belum selesai terutamanya masalah pengutipan sampah. Kita memang sedang mengusahakan jalan penyelesaian yang lebih efektif.

Selain itu keduanya, kita perlu mempunyai lebih banyak peruntukan untuk infrastruktur bagi penyelenggaraan padang dan penambahbaikan bagi taman permainan kanak-kanak. Mengikut kaedah Yang Di Pertua Majlis Perbandaran yang dahulu, beliau memberi lebih fokus kepada "back to the basis" dan bila ada Yang Di Pertua Majlis Perbandaran yang baru, beliau mempunyai fokus penyelesaian dengan kaedah yang berbeza.

DUN Subang Jaya adalah kawasan bandar. Kebanyakan aduan dari penduduk adalah mengenai sistem yang ada sebelum ini dan bukan kerana mereka menentang MPSJ. Mereka juga mengharapkan kita memberikan respon yang awal  dan ada juga yang memerlukan respon balas melalui email. Jadi, pegawai PBT sendiri perlu komited untuk menjawab email kerana pihak MPSJ mempunyai tempoh selama 14 hari untuk bertindak terhadap aduan-aduan yang dibuat kerana ada juga aduan yang yang memerlukan tindakan segera.

Saya juga berharap dan percaya kakitangan di MPSJ perlu bersikap lebih pro-aktif. Selain daripada menunggu aduan seperti lampu rosak, jika mereka mempunyai pasukan yang lebih efisyen, mereka boleh melakukan rondaan dan mencari masalah di kawasan-kawasan dibawah kelolaan MPSJ. Pada pandangan saya, itu lebih baik.

RAJIV: Tidak dinafikan perkhidmatan MPSJ bagus dan mempunyai PBT yang cekap, jika dilihat kepada isu kutipan sampah semasa pertukaran Alam Flora kepada persendirian, memang kita mengalami sedikit masalah. Tetapi selepas itu dan sehingga hari ini penduduk berpuas hati kepada perkhidmatan yang diselenggarakan oleh syarikat persendirian kerana mereka akan mengambil sampah 3 kali setiap minggu.

Hal ini, hampir tiada aduan mengenai masalah kutipan sampah di kawasan mereka. Jika ada pun aduan, ini kerana penduduk mahukan pengutipan sampah ini dilakukan 5 kali seminggu. Buat masa ini saya lihat semua kawasan dibawah selian MPSJ adalah baik di samping 24 ahli majlis yang efisyen menjalankan tugas mereka. Ahli majlis juga sentiasa memaklumkan masalah ataupun aduan yang diterima terus kepada pihak MPSJ untuk menjalankan tindakan yang selanjutnya. Tidak ada tempat yang dikatakan ahli majlis tidak menjaga kawasan mereka. Isu sebegitu tidak akan timbul.

Berdasarkan Laporan Ketua Audit Negara menyatakan indeks jenayah menurun dengan adanya CCTV di Subang Jaya, adakah MPSJ ada menyediakan pasukan untuk mengawal selia CCTV ini

RAJIV: MPSJ ada tiga jenis CCTV. Satu CCTV milik MPSJ sendiri, kemudian kita ada lebih kurang 50 unit CCTV daripada Kementerian Perumahan Dan Kerajaan Tempatan (KPKT) dan satu lagi yang terbaru adalah kontrak daripada kerajaan negeri. Kesemua CCTV ini akan dikawal selia oleh satu bilik gerakan yang sama dimana pegawai MPSJ sendiri akan pantau.

Jika ada masalah kepada terhadap CCTV berkenaan, kita akan memaklumkan secara bertulis kepada syarikat yang yang bertanggungjawab. Cuma jika syarikat itu tidak mengambil tindakan mungkin disebabkan masalah melibatkan perjanjian, inilah kelemahan yang perlu kita perbaiki untuk masa yang akan datang.

Sebagai ADUN DAP bagaimana penerimaan orang Melayu terhadap parti?

HANNAH: Sebenarnya, penduduk hanya mahukan wakil rakyat yang boleh berkhidmat untuk mereka, di Subang Jaya, kita tidak punya masalah dengan masyarakat Melayu khususnya pada masa yang sama kita menjalinkan hubungan yang baik dengan surau dan kariah-kariah masjid dikawasan sekitar.

Bila bercakap soal pembangunan, ia semestinya melibatkan semua orang, begitu juga dengan keselamatan. Jadi, kita tidak pernah dan tidak boleh mengadakan program untuk satu-satu kaum sahaja. Disini kami adakan program yang melibatkan semua kaum seperti gotong-royong untuk menghapuskan denggi, forum bersama pihak polis dan banyak lagi.

Selain itu, kita juga memastikan peruntukan sebanyak RM600 ribu setahun diagih mengikut program dan kesesuaian di sesebuah kawasan tersebut.

Bagi penduduk Melayu di sini, kita jaga kebajikan mereka. Sebagai contohnya pada bulan Ramadhan, kita memperuntukan setiap masjid sebanyak RM2000 dan surau sebanyak RM1000 setiap tahun sejak tahun 2008. Jumlah ini tinggi berbanding ketika pemerintahan BN.

Saya mahu orang Melayu yakin terhadap perkhidmatan yang diberikan DAP dan bukan hanya orang BN sahaja yang pandai menjaga kebajikan orang Melayu.

Bagi saya, pilihan raya yang akan datang adalah ujian terhadap sokongan rakyat kepada PR, ia juga bergantung kepada kawasan. Yang penting sekarang kita patut memberikan tumpuan kepada kawasan luar bandar untuk menambahkan lagi sokongan di situ.

Saya tahu Selangor menjadi perhatian kepada kedua-dua parti. PR mahu mengekalkan kemenangan dan BN pula mahu mengambil balik tampuk pemerintahan.

Kalau kita lihat dewasa ini, BN banyak memainkan isu agama dan kaum. Ini sangat tidak sihat. Sepatutnya, mereka perlu lebih memberi lebih tumpuan kepada masalah utama rakyat iaitu ekonomi dan menghapuskan rasuah. Jadi, PR harus lebih terus berusaha dan bekerja kuat dan tidak mengambil mudah walaupun sokongan rakyat itu ada.

Bagaimana saudari melihat sokongan wanita muda terhadap PR khususnya terhadap DAP melalui program-program yang dianjurkan

HANNAH: Di Subang Jaya kita, mana-mana program dianjurkan tidak tertumpu kepada isu wanita sahaja. Ia juga melibatkan soal keselamatan dan sebagainya. Hal ini sering kali dibahas di parlimen oleh ahli-ahli parlimen DAP kepada Kementerian Dalam Negeri. Saya percaya kita akan memperoleh sokongan daripada wanita jika masalah atau isu keselamatan mereka terutamanya dijaga.

Saya rasa ketika ini wanita cuma risau mereka tidak ada lagi juru cakap bagi golongan wanita  kerana jika dilihat sekarang ini senarionya, menteri yang menjaga hal ehwal wanita juga dipegang oleh Perdana Menteri sendiri.

Selain itu, baru-baru ini Timbalan Perdana Menteri juga ada menyatakan bahawa Tuan Guru Nik Aziz menggalakkan orang Islam merogol orang bukan Islam. Semua ini sebenarnya tuduhan bersifat fitnah dan kerana kurangnya 'gender sensitive'. Kenyataan berniat jahat ini sememangnya memalukan dan menumbulkan kekeliruan.

Fokus saya lebih kepada wanita luar bandar kerana mereka kurang pendedahan maklumat yang tepat. Jadi, saya berharap kerajaan Selangor dapat menyediakan perkhidmatan WiFi percuma agar semua rakyat boleh mendapatkan informasi yang diperlukan.

Saya juga melihat caranya ialah apabila bila tiba musim perayaan, kita akan mengedarkan risalah kepada pengguna jalan raya yang menggunakan lebuhraya di kaunter-kaunter kutipan tol.

Pandangan saudara pula mengenai kurangnya  penglibatan orang muda dengan politik

RAJIV: Memang ramai anak muda yang menyokong tetapi mereka masih tidak menonjolkan diri kerana mereka sedar kemungkinan kehadiran mereka akan memberikan impak kepada kumpulan masyarakat. Selain itu, saya rasa mereka merasakan DAP di Subang Jaya dan Petaling Jaya sudah cukup kuat. Ini mungkin juga salah satu faktor.

Keduanya saya rasa keterbatasan masa menjadikan mereka kurang terlibat secara fizikalnya dalam politik.

Saya harap mereka akan lebih melibatkan diri dalam program-program yang dianjurkan selain menjadi sukarelawan kerana pilihanraya kali ini adalah penentu untuk masa depan anak cucu kita. – Roketkini.com

 

BLOG SELANGOR

Copyright 2010 All Rights Reserved