ads

Isnin, 10 September 2012

12 di bukit raja - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di bukit raja - Google Blog Search


Sultan Azlan Shah Mystery (Part 5) - in Malay

Posted: 10 Sep 2012 06:34 PM PDT

Laporan polis terhadap Sultan Azlan Shah
Sebagai langkah awal untuk mendapatkan kembali hak warisan Kesultanan Perak, Ku Ann @ Raja Amran telah membuat satu laporan polis di Ibupejabat Polis, Kuala Kangsar.
Kuala Kangsar Rpt: 2741/04
 Masa: 1440hrs.
 S/D: 8410/04 
Tarikh: 15/09/04
 Nama: Amran bin Muhammad 
No K/p: 440910-08-5527
 Umur: 60 thn.
 Pekerjaan: Tiada
 Alamat: *************, Jalan Kenanga, 55200, K.L
 Tel: 016-283****
 Pada 03/02/1984, Raja Azlan Shah telah dilantik menjadi Sultan Perak ke-34 oleh Majlis Dewan Negara Negeri Perak dengan dipersetujui bekas Menteri besar Ramli ngah Talib dan direstui oleh Bekas Dato Dr Mahathir Mohammad. Raja Azlan Shah tidak ditabal mengikut adat istiadat diraja seperti mandi bersiram yang seharusnya disempurnakan sebelum baginda ditabalkan menjadi Sultan.
 Saya, Ku Ann@Amran Muhammad adalah pewaris terdekat yang telah hilang taraf raja semenjak zaman kanak-kanak atas bijak pandai Raja Azlan Shah yang telah mengambil cap ibu jari saya diatas stu borang yang saya sendiri tidak pasti isi kandungan didalamnya tanpa saya disuruh membaca ketika berusia lebih kurang 13 tahun.
Perkara ini berlaku semasa Raja Azlan mula-mula menjawat jawatan Majistret di Mahakmah Rendah Ipoh.
Antara saya dengan Raja Azlan Shah ada kait mengait yang sama-sama pernah dipelihara oleh Almarhumah Puan Khatijah Ahmad, Ibu saudara saya yang telah mengambilnya sejak kecil dari keturunan orang biasa dan ibunya pula keturunan Cina Siam ketika Almarhumah menjadi isteri kepada Sultan Yusof.
Pengambilan Raja Azlan Shah oleh Almarhumah disamping memperguna pakai bin tanpa merujuk terlebih dahulu, Raja Yusuf amat murka dan terpaksa Raja Yusof menceraikan Almarhumah. Masa itu, Raja Yusof sudah mempunyai seorang anak bernama Raja Baharom Shah hasil perkahwinan Almarhum dengan Almarhumah.
Raja Baharom pula semasa dizaman kanak-kanak menghidap sakit otak terus menerus sehingga dia dirawat dihospital Tanjung Rambutan.
Raja Azlan Shah diambil sebagai anak angkat oleh Almarhumah memikirkan Raja Baharum sudah tidada harapan untuk sembuh dengan penyakitnya itu.
Saya adalah orang yang bertanggungjawab menjaga, menghantar makanan dan persalinan dengan berulang alik ke hospital setiap hari tanpa diberi persekolahan yang telah terhenti bagaimana yang dijanjikan oleh Almarhumah.

Sesudah sekian lama penceraian antara Almarhum dengan Almarhumah, Raja Azlan terus menerus diberi pelajaran sehingga ke Malay College Kuala Kangsar dan seterusnya ke London mengambil jurusan undang-undang.
Begitupun, Almarhumah masih mendesak Almarhum supaya Raja Azlan diperakui sebagai anak dan mencatitkan nama Raja Azlan Shah didalam rekod senarai kerabat-kerabat Negeri Perak yang bakal mewarisi takhta suatu masa nanti. 

Hakikatnya mahu tidak mahu Raja Yusof terpaksa mengakui Raja Azlan Shah sebagai anak memikirkan Almarhumah masih menjadi isteri semasa Raja Azlan Shah diambil sebagai anak angkat demi menjaga maruah dan martabat sebagai seorang Raja.
Seseorang Sultan yang akan ditabalkan seharusnya berdarah raja yang berdaulat dan bukannya dari anak angkat yang digunapakai bin seseorang raja atau mereka yang bukan anak raja sebenar. 

Dewan Negara Negeri Perak mempunyai kuasa untuk menggugurkan semula seseorang Sultan dari menduduki takhta jika ia didapati bukan dari darah raja berdaulat yang benar-benar layak bersemayam dalam Istana Iskandariah di bukit Chandan Kuala Kangsar yang dijaga rapi oleh pendaulat jin kerajaan bernama Megat chandin, kalau ada Sultan yang tidak tahan dengan daulat istana Bukit Chandan, maka Sultan terpaksa berpindah dan akan mencari istana lain yang mungkin difikirnya tidak ada gangguan lagi.
Kalau selagi Sultan tidak turun balik dari takhtanya, Jin tetap menganggu kemana saja Sultan pergi.
Saya membuat laporan ini tujuan mahu mendapatkan semula hak saya sebagai pewaris raja berdaulat yang sudah hampir setengah abad dipinggirkan oleh seseorang yang bukan raja bergelar Sultan yang mempunyai kedudukan tinggi.
(L/Kpl 135515 Zairosmaya) 
_________________
Berikut pula adalah surat jawapan daripada Ibupejabat polis Kuala Kangsar.
Encik Amran bin Muhammad
******************
Jalan Kenanga
55200 Kuala Lumpur.

Kuala Kangsar Repot:2741/2004 Bertarikh 15 Sept, 2004 – Laporan polis terhadap DYMM Paduka Seri Sultan Perak.
_____________________________________________________________________________


Dengan hormatnya saya merujuk kepada perkara di atas.

2. Setelah meneliti laporan tuan berkaitan tuntutan tuan terhadap tahta pemerintahan Negeri Perak, dimana tuan mendakwa sebagai pewaris sebenar Kesultanan Negeri Perak, adalah didapati ia merupakan perkara sivil. Oleh yang demikian, pihak polis tidak akan mengambil sebarang tindakan terhadap tuntutan tuan yang berkenaan. Tuan bolehlah mendapat nasihat peguam tuan untuk tindakan seterusnya.


Sekian, terima kasih.


"SEDIA BERKHIDMAT"
"MESRA, CEPAT DAN BETUL"


                          tt
(ZAKARIA BIN PAGAN) P/SUPT
KETUA POLIS DAERAH
KUALA KANGSAR.


Surat sebenar boleh dilihat disini.
Sultan Azlan Shah Mystery (Part 1)
Sultan Azlan Shah Mystery (Part 2)
Sultan Azlan Shah Mystery (Part 3)
Sultan Azlan Shah Mystery (Part 4)

12 di teluk datok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di teluk datok - Google Blog Search


Sunaina Salim.... bersama diary Mama: When practice makes perfect!

Posted: 10 Sep 2012 06:24 AM PDT

Sejak kebelakangan ini rajin pula nak pergi kelas.  Kelas memasak yang menjadi pilihan, dari chocolate class, cupcake class, red velvet dan akan datang sudah aku senaraikan kelas-kelas yang bakal aku ikuti.  Targetted class will be the icing decoration, cheese cakes class, tartlets and if possible the bread making!  Wow.... banyak tu kan?  ini baru perancangan aku untuk tahun ini, InsaAllah andai diizinkan Tuhan dengan masa dan rezeki yang ada dan terluang pasti ianya akan di realisasikan....InsaAllah.... :) Bak kata pepatah dimana ada kemahuan disitu pasti ada jalannya.....
Tujuan utama adalah untuk menambahkan pengetahuan dibidang masakan dan disamping menambahkan pendapatan sampingan juga sebagai mengisi masa yang terluang.... amboi macam la banyak masa terluang! Actually my time is very packed! kerja rumah, memasak, mengemas, mencuci sudah cukup padat.  Aku sememangnya tidak punya masa terluang percaya tak? Routine kerja dari Isnin hingga ke Sabtu, 9 pagi hingga 5.30 petang dipejabat.  Segala urusan rumah aku lakukan sendiri dengan bantuan suami dan anak-anak.  Hari Ahad satu-satu hari dimana kerja-kerja pembersihan rumah, vacum, mopping, mencuci dan menyental bilik-bilik air dilaksanakan.... ibarat office cleaner gamaknya kalau dah hari Ahad tu...  Walau bagaimanapun kesukaan dan kecintaan ku dibidang masakan masih terus membara-bara...hahahahaha.... maka dengan itulah kelas demi kelas aku hadiri untuk menambahkan ilmu dibidang masakan supaya dapat dinikmati oleh anak-anak dan suami khususnya,  teman-teman dan saudara-mara ku yang dikasihi.  Mungkin juga kerana sikap tamak ku juga..... :)  aku lebih senang meyajikan hidangan harian dari hasil tangan ku sendiri.  Tabiaat membeli makanan di luar amat minimal.  Terkecuali adanya perayaan atau sebarang sambutan baru kami makan di luar. 
Mencari dan mencuba recipi pilihan menjadi tabiat sejak dari dulu lagi.... apa yang menyeronokkan bilamana recipi yang dicuba menjadi and turn-up very well..... memang satu kepuasan dan keseronokkan.....:)  Let see what I have tried recently....
2 biji cake hasil kerja tangan ku, masih lemah dalam mendekorasi icing.... practice make perfect right? so.... insaAllah... my future icing class will improve the cake decoration....:)
Top Cake - is a butter cake with butter cream, these was my 1st trial of the new recipe from the book's (Panduan Asas Menghias Kek)  that I  bought last Friday.... Iam satisfied with the cakes and the icing, cake was soft and the icing was just nice..... its a bit easier to deco the butter icing cake actully....
Bottom cake - is the red velvet with a cream cheese topping, its a recipe that I have tried many times and Iam just plyaing with the decoration and my new nossels.......:)   Believe it or not I finish my icing cake at 4.00am on last Sunday..... and it was specially bake for the Sambutan Hari Raya Keluarga Massupi on 9th September 2012.

JKKK(P) Kota Sarang Semut: CONTOH PEMIMPIN YANG TEGAS <b>...</b>

Posted: 10 Sep 2012 05:00 PM PDT

Dulu, masa mula-mula dilantik, tengok biasa-biasa saja...Tak sangka BM Trengganu ni tegas dan berani orangnya...tahniah. Kalau bertanding parlimen, boleh jadi menteri KDN ni..

Gambar Tersentuh Di Hati Melihat MB Terengganu Yang Sayangkan Rakyatnya

MENTERI BESAR DAN ISTERI DI MAJLIS SAMBUTAN HARI RAYA AIDILFITRI DUN TELUK PASU DI PUSAT KHIDMAT MASYARAKAT DUN TELUK PASU, MANIR.

12 di salak tinggi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di salak tinggi - Google Blog Search


RUMAH UNTUK DISEWA <b>DI</b> TAMAN MAWAR, <b>SALAK TINGGI</b>

Posted: 31 Aug 2012 09:24 AM PDT

Saya ingin menyewa rumah saya Rumah Teres 2 Tingkat di Taman Mawar Fasa 2, Bdr Baru Salak Tinggi
bagi bulan Oktober 2012.

4 Bilik , 3 Bilik Air
Luas Rumah 20x70
Hanya dibuka kepada penyewa Melayu

Kepada sesiapa yang berminat boleh menghubungi saya, Azwan di talian 019-3032994.Terima Kasih

PEKERJA <b>DI</b> RUMAH <b>DI</b> PERLUKAN SEGERA - <b>Salak Tinggi</b>

Posted: 25 Aug 2012 11:42 PM PDT

PEKERJA DI RUMAH DI PERLUKAN SEGERA
Gaji Sehingga RM1300 - RM3400 Sebulan

Syarat Kelayakan:
- Asas komputer & internet
- Microsoft Office (Words & Excel)
- Boleh menulis, membaca & faham B.Inggeris
- Komputer/Laptop
- Akses ke talian internet
- 18 tahun keatas
- Boleh bekerja tanpa pengawasan

Maklumat lanjut layari:
http://www.jobdirumah.com/azmira

di negeri selangor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri selangor - Google Blog Search


Hentikan Maksiat <b>di Negeri Selangor</b> – Pribumi Perkasa Negara

Posted: 06 Aug 2012 11:45 PM PDT

Negeri Selangor mempunyai lebih kurang 259 masjid dan 939 surau bagi orang Islam menunaikan amal ibadat, bagaimanapun agak dikesali, pertambahan rumah urut dan pusat reflexsologi bertambah begitu banyak akhir-akhir ini.

Lebih malang waktu operasi dan aktiviti rumah urut dan pusat reflexsologi langsung tidak menghormati umat Islam di bulan Ramadhan.

Dimanakah sikap pemimpin parti-parti yang memperjuangkan Islam di negeri Selangor dalam memastikan kemuliaan Ramadhan tidak dicemari dengan anasir-anasir ini.

Sehingga hari ini, tiada siapa yang bangkit menyuarakan pandangan mahupun membantah perkara tersebut walaupun sudah dipertengahan bulan Ramadhan.

Setidak-tidaknya mereka perlu mendesak Kerajaan Negeri megeluarkan arahan memberhentikan perniagaan tersebut selama sebulan demi menghormati bulan Ramdhan ataupun mengenakan tindakan kepada premis yang membenarkan orang Islam menjadi pelanggan mereka.

Perkasa berharap kepada pemimpin-pemimpin Melayu yang beragama Islam tidak kira apa parti sekalipun mesti memandang berat dan bertindak menanganinya.

Yang Dipertua Perkasa Selangor

Abu Bakar Yahya

Kulaan Niring: Fakta Sebenar Isu "AIR" <b>Di Negeri Selangor</b>...

Posted: 17 Aug 2012 05:07 PM PDT

1. Banyak spekulasi telah dibuat mengenai isu air di Selangor.
2. Ada yang mengatakan bahawa benar, sedang berlaku satu krisis air yang agak kritikal. Ada juga yang mengatakan bahawa ia cuma satu permainan politik untuk menggagalkan kerajaan negeri Selangor di bawah pimpinan TS Khalid Ibrahim.
3. Tetapi setelah mendengar sendiri penjelasan yang dibuat oleh pihak Puncak Niaga dan lawatan ke Loji Rawatan Air Sungai Langat di Batu 10, Hulu Langat, banyak pencerahan dapat dibuat dan dikenal pasti. Latar Belakang
4. Loji Rawatan Air Sungai Langat beroperasi di bawah seliaan Puncak Niaga.
5. Mereka memproses air mentah untuk dijadikan air terawat supaya boleh digunakan oleh orang ramai.
6. Air yang diproses akhirnya akan dijual kepada pihak Syabas. Syabas pula akan menyalurkan air ini kepada isi rumah di kawasan-kawasan tertentu.
7. Loji Rawatan Air Sungai Langat memproses air untuk dibekalkan kepada kawasan Selatan Selangor termasuk Kuala Lumpur.
8. Loji ini secara rekabentuknya mampu memproses 386 MG (million gallon) setiap hari. Tetapi kini beroperasi sehingga 460-470 MG setiap hari, bermakna loji ini beroperasi pada tahap 121% keupayaan. Krisis Air
9. Krisis air ini berlaku apabila loji ini tidak dapat memenuhi permintaan pengguna atas dasar kapasiti sudah mencapai tahap maksima.
10. Dengan pertumbuhan ekonomi negara yang semakin pesat ini juga menyebabkan kadar penggunaan air bertambah dari masa ke semasa
11. Kadar pertambahan penduduk menyebabkan kadar penggunaan air juga bertambah.
12. Dengan kapasiti yang sedia ada, penggunaan air semakin tinggi tetapi prasarana masih pada keadaan 3, 4 tahun yang lampau.
13. Antara tugas Syabas adalah untuk menasihatkan kerajaan negeri tentang krisis air 3 TAHUN sebelum berlakunya krisis tersebut.

14. Permohonan telah dibuat oleh Syabas dan sudahpun diluluskan oleh kerajaan pusat tetapi belum diluluskan oleh kerajaan negeri sehingga kini. Untuk membolehkan loji baru dibina memerlukan persetujuan daripada kerajaan negeri.
Kenyataan I : "Air di empangan tinggi, mana ada masalah air!"
Jawapan : Air di empangan memang tinggi, tetapi masalah bukan bekalan air mentah, tetapi air terawat. Analogi mudah; sebuah ladang lembu mempunyai 5,000 ekor lembu tetapi tukang sembelihnya hanya ada seorang. Kemampuan untuk mengeluarkan daging ke pasaran terletak kepada tukang sembelih dan bukannya berapa banyak lembu yang ada.
Kenyataan II : "Sepanjang tahun hujan, bekalan air mesti mencukupi!"
Jawapan : Sekali lagi jawapan adalah sama seperti sebelumnya iaitu masalah bekalan air terawat. Dan tambahan lagi, sekiranya hujan lebat, loji tidak akan mampu memproses air tersebut kerana faktor kekeruhan yang tinggi. Pam loji akan rosak kerana kandungan lumpur yang terlalu tinggi untuk diproses sehingga memaksa loji perlu ditutup.
Kenyataan III : "Kita akan menggunakan air lombong!"
Jawapan : Masih lagi jawapan yang sama! Air lombong sekalipun, air tersebut perlu dirawat terlebih dahulu dan perlukan loji untuk merawat.
Kenyataan IV : "Syabas menangguhkan bayaran kepada loji sebanyak RM 2 billion untuk mencipta krisis air!"
Jawapan : Loji ini sudahpun beroperasi pada tahap 121%. Dan semua air yang diproses dijual terus kepada Syabas. Tangki 4 iaitu di Balakong yang boleh memuatkan 4 MG habis digunakan. Apabila air di tangki tersebut sudah mencapai tahap 3-4 inci ataupun setinggi buku lali, tangki tersebut tidak lagi mempunyai tekanan yang cukup untuk menyalurkan air ke isi rumah. Setiap kali air sampai ke tangki 4 ini, habis terus digunakan.
Kenyataan V : "Kerajaan BN berpakat dengan Syabas untuk tutup bekalan air untuk mencipta krisis air!"
Jawapan : Sekiranya benar, maka loji air tersebut tidak perlu untuk memproses air pada tahap 121% keupayaan. Loji-loji air yang sedia ada sudahpun beroperasi lebih daripada kadar yang sepatutnya. Jika benar Syabas tutup bekalan air, maka melimpah-limpahlah air di setiap tangki simpanan air yang ada di seluruh Selangor.
1. Cara penyelesaian yang terbaik adalah dengan membina lebih banyak loji-loji rawatan air si sekitar Selangor.
2. Syabas sudahpun menasihatkan kerajaan negeri 3 tahun yang lalu tentang krisis air yang akan berlaku.
3. Loji Rawatan Air Langat 2 tidak perlu dipolitikkan oleh PKR dan perlu dibina segera untuk menyelesaikan masalah rakyat. Pentingkan rakyat dan bukannya politik parti sahaja.
4. TS Khalid Ibrahim dan Exco Kerajaan Negeri Selangor perlu faham dengan jelas krisis air yang dihadapi dan bukannya bercakap dengan sembrono sahaja.
5. Mengikut pandangan profesional dari Puncak Niaga sendiri, sekiranya keadaan ini tidak berubah dan tiada tindakan selanjutnya diambil, Selangor secara keseluruhannya akan mengalami masalah krisis air ini dalam tempoh 10-12 bulan lagi.
6. Masalah bukan tentang air banyak di empangan, tetapi air terawat yang dikeluarkan oleh loji.

Budaya Beraya Sebulan Syawal Bermula <b>Di Negeri Selangor</b>

Posted: 09 Sep 2012 03:27 PM PDT

BBB, 22 Syawal 1433 = 09 September 2012 (Ahad):
Satu konklusi yang dapat diambil, bahawa Budaya Beraya sebulan Syawal adalah budaya yang timbul dan berkembang di negeri Selangor, kemudian merebak diikuti oleh negeri-negeri yang lain. Beraya sebulan Syawal bukannlah tuntutan dalam Islam dan bukan pula dilarang, tetapi berkembang hasil dari keperluan kemasyarakatan. Raya Eidul Fitri yang menjadi tuntutan sunat ialah pada hari pertama yang puncaknya ialah Solat Eidul Fitri di masjid-surau yang diikuti dengan memohon maaf dari ayahbonda, ziarah menziarahi sambil menikmati juadah yang disediakan yang juadah berkenaan juga dipengaruhi oleh keadaan dan sosio-budaya setempat. Turut dituntut juga menziarah kubur arwah keluarga yang telah kembali ke Rahmatullah. Hariraya pertama adalah Hariraya Eidul Fitri yang sebenarnya, kerana hari keduanya kebanyakan berpuasa Syawal atau juga dikenali sebagai Puasa Enam. Paling lama sambutan
Eidul Fitri adalah tiga hari, bagi yang belum lagi memulakan sunat puasa Syawal. Ini adalah amalan biasa dilakukan seperti di negeri-negeri di Pantai Timur seperti penulis sendiri alami.
Tetapi bagi negeri seperti Selangor sudah menjadi budaya menyambut raya Eidul Fitri adalah selama sebulan. Tidak jelas bila bermula adat budaya ini, kerana seingat penulis sejak tinggal di Selangor, khususnya d Kuala Lumpur sejak 1970 budaya beraya sebulan Syawal ini telah wujud dan terus diamalkan oleh masyarakat. Mengapa terjadinya sambutan raya Eidul Fitri sehingga sebulan ? Sebagaimana dikatakan di atas, ianya merupakan keperluan masyarakat. Adalah dirasakan dengan beraya satu atau tiga hari tidak mencukupi. Ini ialah kerana sebahagian besar dari penduduk di Selangor dan Kuala Lumpur adalah merupakan perantau yang meninggalkan kampong halaman kerana mencari rezeki di Selangor. Pada kebiasaan untuk beberapa hari raya,
Budaya berhariraya sebulan Syawal ini menjadi mantap dalam mana misalnya bagi masjid-surau memilih malam-malam yang sesuai atau hari minggu, manakala persatuan taman, badan-badan tertentu, induk dan cawangan biasanya memilih sama ada hari Sabtu atau Ahad menyambut hariraya, manakala bagi jabatan, institusi dan sebagainya memilih hari bekerja bagi menyambut hari raya. Hariraya dilihat sebagai hari menyambung silatur-rahim, bergembira dan bermaaf-maafan, sebab itu jemputan yang dibuat ialah terhadap berbagai-bagai lapisan masyarakat, sebab itu seorang pemimpin, ketua dari jabatan dan institusi menjemput terutama kakitangan pekerja dan lain-lain dan juga menerima banyak jemputan dari berbagai pihak, maka pihak yang menerima jemputan, katakan Adun dalam bulan Syawal banyak menunaikan jemputan raya hingga melibatkan belasan jemputan pada satu hari, terutama pada hari-hari minggu.
Hasil dari budaya raya sebulan Ramadhan, ialah melibatkan penyediaan makanan bagi satu-satu tempat sambutan, maka dilihat juadah makanan tidak lagi sama dan biasa, tetapi melibatkan penyediaan mereka yang datang dari berbagai-bagai negeri, maka terhasil juadah dan makanan yang disediakan berpelbagaian. Juadah-juadah utama seperti ketupat, lemang, nasi impit, nasi beriani, laksa yang berbagai jenis laksa, sate, nasi dagang, putu mayang, soto, mei, begitu juga dengan kuih berbagai jenis kuih. Pendek kata hariraya menampilkan juga budaya keunikan berbagai juadah yang disediakan. Keceriaan juga dilihat dari berbagai pakaian yang disukai. Bagi lelaki berpakaian baju Melayu, bagi perempuan berbaju kurung atau kebaya bertudung dan bagi anak-anak lebih berpelbagaian. Akibat dari ziarah menziarahi, maka pada hujung-hujung minggu bagi bulan Syawal jalanraya penuh sesak dengan kenderaan yang antara satu sama lain ziarah menziarahi dengan pakaian raya berwarna warni dan menarik pandangan. Pada satu peringkat sambutan hari raya berlaku di kalangan orang Islam sahaja, tetapi jemputan juga dibuat terhadap yang bukan Islam dan mereka turut berziarah hari raya atau mereka dijemput oleh pemimpin, ketua, pihak AJK penduduk dan sebagainya bagi menghadiri jamuan hari raya. Kini bagi mengadakan jamuan hari raya menjadi mantap dengan penggunaan istilah seperti Hariraya, Hari Terbuka, Rumah Terbuka dan sebagainya yang seolah-olah hariraya menjadi hariraya bagi semua masyarakat Malaysia.
Kini berhariraya sebulan Syawal menjadi identiti budaya bagi masyarakat Umat Islam di Selangor dan berkembang ke negeri-negeri di luar dari Selangor. Ia adalah ciri budaya unik yang berkembang secara positif dan mengeratkan hubungan kemasyarakatan.

12 di port klang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di port klang - Google Blog Search


freedom of speech: Dua Kapal Israel <b>di Port Klang</b>

Posted: 08 Aug 2012 11:41 PM PDT

Praktikal <b>di Port Klang</b> | Simple life..Simple stories..

Posted: 14 Jul 2012 09:33 AM PDT

assalamualaikum dan selamat tengah malam 
 just fyi, last year after my long industrial visit to KL, i came out with this blogpost, 'Praktikal di FRIM, Kepong (Part 3)', you may click there to view the blogpost. the thing is, the title of the blogpost was so bambambommmmm and many came to my blog because of the title. so yeah, the title didn't picture what the blogpost is all about. so sorry people, but i think title is one of the way for me to increase the traffic. urghh, like i care 0.o.
the reality is i didn't go there for my intern. and i went to some other place. dan kilang tu jugak merupakan salah satu tempat saya lawati pada tahun lepas.
yes, that photo was from last year. during the visit. see how gorgeous we were. hukhuk
and i came back here again for intern. seven week and i already done with my first week. i came here because i don't have any other choice, of course there are so many mills out there but not all of them will accept student for intern.
after a week, i won't say that i forced myself to be here. everyone are soooo nice and that nice doesn't means that they pampered me. i do have lots and lots of things to do but seeing them treating me so well, i feel so comfortable here even though i'm alone.
i need to work six days a week. very challenging dan esok adalah cuti hujung minggu pertama saya. saya sepatutnya gembira sampai ke bintang. tapi tetiba, saya rasa sayu dan terasa nak terbang ke kilang dan jumpa supervisor dan nepal dan sesiapa yang berkenaan di kilang.
nampak gile tapi memang benar saya gembira to be here with them. :)
hoping that they will treat me nicely until the end of my intern. btw, sorry for not informing my practical place. its in Port Klang as the title says. okeyh? haha
thank you for reading this and pray for my safety

12 di bukit lanjan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di bukit lanjan - Google Blog Search


SEKOLAH KEBANGSAAN <b>BUKIT LANJAN</b> (ASLI): PRGRAM <b>...</b>

Posted: 09 Sep 2012 08:51 PM PDT

Program Perkampungan UPSR adalah program tahunan yang dilaksanakan di SK Bukit Lanjan. Objektif program ini adalah untuk memastikan kehadiran penuh calon UPSR pada hari-hari peperiksaan. Selain itu murid juga diberi tunjuk ajar dan kata-kata perangsang di saat-saat akhir sebelum peperiksaan di samping merasa sendiri 'demam' peperiksaan yang agar sukar mereka perolehi jika tinggal di rumah.


Pada tahun 2012 ini, Program Perkampungan UPSR diadakan mulai 7hb September sehinggalah 13hb September di mana kesemua murid Tahun 6 menginap di sekolah sehinggalah hari terakhir UPSR. Guru-guru bergotong-royong menyediakan juadah makan minum yang berkhasiat 6 kali sehari agar murid bersedia dan selesa menghadapi UPSR. Guru-guru juga bergilir tidur di seolah menjaga murid dan juga mengadakan kelas bimbingan mengikut matapelajaran. Tahniah dan sekalaung penghargaan kepada semua guru SKBL di atas kerja keras dan pengorbanan mereka menjayakan program ini. Semoga usaha-usaha murni ini diberkati olehNya.
ADMIN : Walaupun penat, namun hati puas melihat perpaduan, kerjasama dan usaha gigih warga SKBL. Terima kasih guru-guru!

PROGRAM PENUTUR JATI <b>DI</b> SK <b>BUKIT LANJAN</b> - SEKOLAH <b>...</b>

Posted: 25 May 2012 07:26 AM PDT

Sk Bukit Lanjan adalah di antara 15 buah sekolah di dalam PPD Petaling Utama yang terlibat dengan Program Penutur Jati KPM. Mentor bagi SK Bukit Lanjan ialah Mr. Erick Blees dari Amerika Syarikat yang gigih membantu Cikgu Suffian dan pihak sekolah mempertingkatkan minat murid Orang Asli mempelajari Bahasa Inggeris seterusnya meningkatkan pencapaian mereka dalam matapelajaran tersebut. Adalah diharapkan Program Penutur Jati ini akan memberikan impak yang berkesan kepada SK Bukit Lanjan selaras dengan dasar MBMMBI KPM. Terima kasih Sir Suffian dan Mr. Erick kerana tidak putus-putus berusaha mencari kaedah yang sesuai bagi menarik minat murid Orang Asli mempelajari Bahasa Inggeris. Keep up the good work!

ADMIN : Ibarat air menitik ke batu, akhirnya akan lekuk jua.



SEKOLAH KEBANGSAAN <b>BUKIT LANJAN</b> (ASLI): PENDAFTARAN <b>...</b>

Posted: 29 Aug 2012 09:37 PM PDT

Satu sesi pendaftaran dan taklimat kepada peserta-peserta KEDAP telah diadakan bertempat di kelas Pendidikan Khas SK Bukit Lanjan. Untuk makluman, SKBL telah terpilih untuk mengadakan kelas dewasa (KEDAP) fasa 2 dan baru sahaja menerima peruntukan di saat-saat akhir. Oleh yang demikian kelas pembelajaran terpaksa diadakan setiap hari bermula dari jam 2 hingga 5 petang bermula Isnin ini hinggalah cukup masa 150 jam yang dieruntukkan. Dalam taklimat ini, penyelaras KEDAP Puan Masliza, PK 1 En Aslian dan Guru Besar Puan Nur Ma telah menyampaikan taklimat dan kata-kata semangat kepada peserta-peserta KEDAP yang akan membuat pendaftaran. Walaupun agak terlewat untuk SKBL terpilih dan memulakan kelas, semua warga SKBL terutamanya guru-guru KEDAP komited untuk menjayakan program KPM ini agar mencapai matlamat yang diharapkan iaitu membasmi buta huruf di kalangan ibu bapa Orang Asli dan akhirnya dapat membantu anak-anak mereka dalam bidang pelajaran ketika mereka berada di rumah. Terima kasih kepada guru-guru yang bersetuju menjadi tenaga pengajar KEDAP walaupun diberitahu pada saat-saat akhir.

ADMIN : Tuntutlah ilmu dari bayi sehinggalah ke akhir hayat.




12 di tanjung karang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di tanjung karang - Google Blog Search


32 Rumah Terbuka Aidilfitri <b>Di Tanjung Karang</b> - Tugu Bangsa <b>...</b>

Posted: 18 Aug 2012 05:05 AM PDT

TANJONG KARANG, 17 OGOS - Kesemua 32 kampung di Parlimen Tanjong Karang di sini akan mengadakan Rumah Terbuka Aidilfitri secara serentak pada 30 0gos ini sekali gus merangkap sambutan detik ulang tahun kemerdekaan negara ke-55.

Anggota Parlimen Tanjong Karang, Datuk Seri Noh Omar berkata semua Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Persekutuan (JKKP) telah dimaklumkan berhubung perkara itu.

"Kita mahu penduduk kampung berkumpul dan sama-sama meraikan sambutan hari raya, seterusnya dapat meneruskan budaya pemimpin mendekati masyarakat," katanya dalam sidang media selepas menyampaikan bantuan Hari Raya Aidilfitri anjuran Umno dan Barisan Nasional (BN) Parlimen Tanjong Karang di Sungai Sireh di sini, hari ini.

Noh, yang juga Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani dan Timbalan Pengerusi BN Selangor, berkata rumah terbuka itu dapat memupuk semangat gotong-royong menganjurkan kenduri yang menjadi amalan masyarakat kampung.

Beliau berkata tujuan kenduri itu juga bagi meraikan mereka yang tidak dapat menghadiri jamuan Rumah Terbuka Aidilfitri anjuran Umno Tanjong Karang yang dijadualkan pada 25 Ogos ini.

Terdahulu, Noh berkata seramai 13,000 rumah di Tanjong Karang menerima bantuan berupa barangan seperti beras, gula, minyak, dua ekor ayam dan sekilogram daging sempena sambutan Hari Raya Aidilfitri yang dijangka Ahad ini.

Selain itu, beliau berkata lebih 7,000 sejadah diedarkan kepada penduduk kawasan berkenaan manakala warga emas menerima tongkat sumbangan Radio Malaysia Selangor.

Seramai 800 anggota UMNO dan BN Tanjong Karang terlibat membantu mengedarkan bantuan yang bermula sejak pagi tadi hingga lewat petang ini.

Bersempena program bantuan itu, beberapa aktiviti seperti pertandingan mengacau dodol dan hiasan lampu pelita diadakan serta majlis berbuka puasa.- Bernama

Pancing Udang Galah <b>di</b> Sungai <b>Tanjung Karang</b> (Lembah Klang)

Posted: 26 Aug 2012 11:19 PM PDT

Share : Gendang Perang

                    

Di mana ada udang galah di situ ada kapal selam. Kapal selam adalah istilah yang digunakan oleh kaki pancing yang berpegang teguh pada pantang larang ketika memancing. Kaki pancing dilarang menyebut nama buaya sebaliknya menggunakan pelbagai istilah lain dan yang paling popular islah kapal selam.
Sungai Tanjung Karang ialah salah satu lokasi memancing udang galah yang popular bagi kaki pancing di sekitar Lembah Kelang.

Di kesempatan ini gua ingin mempromosikan seorang nelayan part time yang kerjanya membelat di Sungai Tanjung Karang. Samsudin itulah namanya dan lebih mesra dipanggil Cik Din. Kerja utama Cik Din ialah mengambil upah mengait kelapa sawit.


Cik Din ialah seorang bekas kaki pancing tegar semasa mudanya. Ketika itu dia mempunyai banyak wang hasil daripada kerja sebagai pemandu lori besar. Kebanyakkan wangnya habis di lokasi-lokasi memancing dari darat hingga ke laut dalam.


Sebagai bekas kaki pancing tegar, Cik Din faham benar keinginan seorang kaki pancing. Oleh itu dia sudi menyewakan botnya kepada kaki pancing.


Kelebihan menyewa bot dengan Cik Din ialah dia tidak akan menyewakan botnya kepada kaki pancing ketika masa tidak sesuai untuk memancing.Dia juga menyediakan parking kereta yang selamat iaitu di halaman rumahnya sendiri. Sewa yang dikenakan oleh Cik DIn ialah RM 50 tanpa minyak petrol.Minyak perlu dibeli sendiri oleh Penyewa. Dengan sewa RM 50 itu kaki pancing boleh memancing selama 24 jam kalau sanggup.
Bagi mereka yang ingin memastikan tidak pulang dengan tangan kosong dan menghampakan anak-anak dan isteri bolehlah menempah udang galah hidup yang dibelat oleh Cik Din pada harga RM40 sekilo dan yang mati pada harga RM30 sekilo.

                                       
Nak tipu bini pun boleh hahaha! terpulang kat lu orang la... itu namanya tipu sayang. kihkihkih! "abang pancing dapat tiga kilo dalam masa 5 jam saja" Lain kali nak pergi memancing kompom bini tak panjang muncung lagi.
Jika ada rakan-rakan yang teringin makan udang galah liar yang fresh dari sungai Tanjong Karang juga bolehlah membuat tempahan terutama yang mempunyai isteri yang sedang mengidam. Cik Din turut menjual ikan baung liar dengan harga RM 30 sekilo.


Bagi mereka yang tidak pandai mengendalikan bot dan ingin mendapat perkhidmatan Cik Din sebagai 'tekong', dia sedia memberikan khidmatnya dengan upah RM 40 jika dia tidak kepenatan akibat kerja-kerja mengait sawit.
Kepada mereka yang berminat untuk menyewa bot Cik Din atau membeli udang galah liarsila hubungi beliau di nombor

                                  017 3790881 Cik Din

                Jangan lupa hubungi beliau untuk mendpatkan

                      tarikh yang sesuai untuk memancing.

12 di batang kali - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di batang kali - Google Blog Search


Belantan: Rumah urut &#39;Ronnie Liu&#39; <b>di Batang Kali</b> &#39;catat sejarah&#39;?

Posted: 08 Aug 2012 11:45 AM PDT


Penduduk Batang Kali yang dahulunya tenang kini mula risau dengan kewujudan pusat urut dan hotel bajet yang mula dibuka di pekan kecil itu di Hulu Selangor.

Kebanjiran pusat urut di Selangor sejak akhir-akhir ini bagaikan tidak mampu dibendung.

Ia bercambah begitu pantas seolah-olah sebuah industri yang membawa pelaburan menguntungkan kepada kerajaan sehingga kelihatan digalakkan pula.

Jika sebelum ini penggemar khidmat urutan badan oleh wanita seksi warga asing tertumpu di Seri Kembangan, Ampang, Kajang dan Puchong, kini mereka mungkin boleh berkira-kira untuk menikmatinya di bahagian timur laut negeri ini pula.

Ini kerana sudah terdapat rumah urut perintis di Bandar Utama di Batang Kali, yang telah lapan bulan beroperasi menurut penduduk yang ditemui.

Boleh dikatakan juga Batang Kali mencatat sejarah kerana buat julung-julung kalinya mempunyai pusat urut, dan ia turut menawarkan khidmat yang sama seperti di tempat lain.

Pusat urut yang beroperasi dari pukul 11 pagi hingga 11 malam itu turut tidak ketinggalan menawarkan khidmat urutan batin atau lebih dikenali sebagai urutan 'ping-pong' kepada lelaki yang mahukannya.

Malah, ketika tinjauan baru-baru ini, penjaga premis itu tanpa berselindung memberitahu khidmat tersebut disediakan, namun perlu 'berbincang di dalam'.

Bagaimanapun ketika ditanya adakah tukang urut yang disediakannya masih muda, penjaga tersebut berkata, hanya wanita berusia dalam lingkungan 40-an dari Thailand yang bekerja di situ.

"Di sini tiada yang muda-muda atau comel sebab mereka tidak mahu bekerja di sini. Kawasan ini terlalu jauh dan tidak ramai pelanggan, jadi duit tip tidak banyak. Kalau mahu urut batin bolehlah," katanya.

Bagaimanapun, seorang pekerja kedai makan berhampiran berkata, premis itu turut menyediakan gadis-gadis muda namun hanya menawarkannya kepada sesetengah pengunjung.

"Mungkin awak pertama kali datang sini, mesti dia ingat polis sebab itu dia kata tidak ada tukang urut muda tetapi kawan-kawan saya ramai bekerja di situ.

"Kalau awak mahu yang geli-geli datang semula malam ini selepas pukul 7, mesti ada punya yang muda-muda," katanya.

Selain pusat urut, penduduk sekitar juga bimbang dengan kewujudan beberapa hotel bajet di pekan itu kerana bagi mereka ia akan menggalakkan aktiviti tidak bermoral.

Baru-baru ini, akhbar ini pernah melaporkan rungutan beberapa persatuan pengguna yang mendakwa kebanjiran pusat-pusat urut dan hiburan di Selangor sebagai bukti kerajaan negeri itu tidak sensitif terhadap keselamatan dan keselesaan rakyat.

Malah, ia juga menunjukkan kerajaan Selangor yang ditadbir Parti Keadilan Rakyat (PKR) seolah-olah menutup mata terhadap fenomena ini. Jika kerajaan negeri terus membiarkan percambahan pesat pusat urut tanpa mengawalnya, ada kemungkinan Selangor akan mendapat gelaran tidak rasmi 'Darul Urut' pula selepas digelar 'Darul Sampah'.

Suara Politik
Taminsari

Kakcik Seroja: Iftar bersama keluarga <b>di Batang Kali</b>...

Posted: 08 Jun 2012 12:00 AM PDT

Tarikh : 5 Ogos 2012 bersamaan 16 Ramadhan 1433














Sebenarnya, ada juga nasi yang kakcik bawa dari rumah bersama kari ikan merah dan sambal belacan.  Adik-adik kakcik juga membawa satu dua lauk tambahan untuk melengkapkan hidangan.  Syukur Alhamdulillah.  Semoga tautan yang terjalin antara kami tidak terungkai walau apa jua yang datang melanda.  InsyaAllah.

Lihat isu dengan Tan Seng Giaw: Pembunuhan ramai <b>di Batang Kali</b> <b>...</b>

Posted: 09 Sep 2012 03:11 AM PDT

<p>Lebih 60 tahun yang lalu, keadaan darurat telah diisytiharkan untuk menentang Komunis di Malaya. Segelintir askar British telah dituduh membunuh beramai-ramai berapa penduduk yang tidak berdosa di Batang Kali. Pada tempoh hari, Mahkamah Tinggi London memutuskan bahawa penyiasatan terhadap peristiwa ini tidak akan diadakan.

Kita berkehendakkan keadilan. Ia mestilah diperlihatkan.

12 di bangi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di bangi - Google Blog Search


Busana ibu dan bayi <b>di</b> butik mumdreams <b>Bangi</b> | Nota dari faura

Posted: 16 Aug 2012 01:11 PM PDT

Photobucket

Photobucket

Malam tadi sempat juga kami singgah sebentar ke Butik mumDreams di Bangi yang terletak di
31 & 33 G-1, Jalan Medan PB1A,
Seksyen 9, Pusat Bandar Bangi,

Cadang cadangnya nak beli sedikit keperluan Gee di sana memandangkan butik ini ada membuat promosi koleksi Syawal 2012 dengan potongan harga yang menarik. Butik mumDreams ada menyediakan perkhidmatan pembelian secara online. Tapi Gee lebih suka kalau pergi sendiri ke kedai dan belek belek dahulu. Kalau betul betul dah berkenan baru beli.

Photobucket

Memang cantik baju baju di sini. Belek punya belek Gee rasa berkenan dan membeli 2 helai baju. Dapatlah pakai masa nak beraya nanti.

Photobucket
Butik ini bukan sahaja menjual keperluan bakal ibu. Segala kelengkapan bayi pun ada juga.

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Catriona Ross duta bagi Butik mumDreams. Dia ni pregnant juga yer. Nampak sweet sangat.
Yang ni sampul raya yang mereka beri pada Gee sebab membeli di situ. Dapat 2 plastik, Jadi laa :)

Photobucket
Mereka bagi voucher belian bernilai 30 ringgit kalau Gee nak membeli lagi di sana.

kalau ada yang berminat cuba jengah di website mereka di http://mumdreams.com.my/estore/

ataupun di sini https://www.facebook.com/mumdreams.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

About

Terima kasih kerana sudi berkunjung ke notafaura.com. Semua yang dicoretkan di sini adalah penulisan saya Rahman dan isteri fauziah. Kami berblogging sekadar mengisi kelapangan waktu . Kebanyakan artikel ditulis berdasarkan dari pandangan kaca mata kami. Maafkan kami sekiranya ada berlaku sebarang kesilapan pada artikel yang di keluarkan. Kami boleh dihubungi di rahman_hussin@yahoo.com dan gee@notafaura.com

12 di klang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di klang - Google Blog Search


will i am: Raya <b>di Klang</b>

Posted: 05 Sep 2012 10:29 PM PDT

On Sunday, dragged Cyan to church with us again. His dad's out of town on a business trip again, so brought him out to keep out of his mum's hair for a few hours. He was quite well-behaved that day, but perhaps that was because he was busy devouring a box of Honey Stars. For lunch, we went to Pasta Zanmai at Paradigm Mall. Wanted to have ramen at first, but with the kid in tow, better to have more variety. Peculiar that the kid loses his appetite during holidays and weekends. Food's the last thing on his mind. Saja nak main. I ordered a mini set of chicken teriyaki pasta and scallop pizza. The kid loved the sweetish chicken, but he only ate the pizza crust. Being the first day of Raya and all, things were a bit hectic. Our orders came at a very staggered pace. The baked cod fish that was supposed to take twenty minutes of preparation time actually arrive before my pasta. They even ran out of teapots and started serving warm tea in large carafes. I asked them to serve my coffee at the start of my meal, but that didn't materalize. After I ate, and asked them to serve my coffee and dessert, only the coffee materialized (which was quite strong by the way). The dessert arrived after we enquired another two more times, but it was worth the wait-- green tea ice cream on a crepe, served with diced strawberries, peaches and kiwi. Yummy! And yeah, one of the twinky waiters was yummy too!

cold over crepe

Did some shopping after that. Cyan went berserk at the Marks and Spencers kiosk, wanting us to buy his favourite chocolate digestives and jam biscuits. Mum also went to Tesco, but the selection of fruits was very bad. After a whole lot of coaxing, finally managed to get the kid to take a pic with the B.B.Q. Plaza dragon mascots. Before going home, stopped at Giant BK5 to get some fruits (mum mistakenly bough grapefruits instead of oranges XD) and ice cream for Gratitude's Raya party. Managed to nap for half an hour before freshening up for the dinner party. Arrived in Klang at about 7:30pm. Ten of us at the table-- Grat, SK, CK, MK (nice to meet you), Evann, Sun, TZ, Grat's mum, my mum and I. The host slaved for two days making old cucumber soup (super sedap with dried squid), curry chicken (very Indian and spicy), chili crabs (specially ordered by SK, but we wanted meat crabs instead of flower crabs! :P), kale with superior sauce, blanched chicken (smooth and yummy), mui choi pork (a bit too sweet and salty for my liking), stir-fried nai pak and served with oil rice (sinful sekali!). TZ and Sun ate the least, diet konon! XD. For dessert, we all had a big helping of gossip at the dinner table. Of course that was accompanied by Coca-cola, Chardonnay, dessert wine, vanilla ice cream with homemade strawberry sauce, cured meats and sausages from France and a cheese platter even! If he had not burnt the pie, there would have been something extra to stuff our tummies with! Ended the night green tea and we left poor Grat with two basins full of rubbish and dirty plates and crockery!

Raya Dinner

Ever the perfect host, he would not let us do any cleaning although the pile of plates in his sink threatened to topple. Thanks again for having us! Although I missed the Raya open houses, this Raya dinner practically makes up for it!

Khalid Samad: Banjir <b>di</b> Padang Jawa <b>Klang</b>

Posted: 27 Aug 2012 07:51 PM PDT

Kami sekeluarga kembali ke rumah selepas makan tengah hari di rumah bapa saudara saya, Dato Zaidan pada petang hari raya kedua. Tiba di rumah jam sudah pukul 3 lebih. Bergegas menunaikan solat dan saya pun mengambil peluang untuk berehat seketika. Tiba-tiba pada jam 5 petang saya menerima sms dari ketua kampung Padang Jawa Klang. Beliau mengucapkan Selamat Hari Raya dan memaklumkan bahawa "Kawasan Sungai Rasa, Taman Keris dan Karupiah banjir kilat serius".

Setelah meminta PA saya yang sedang bercuti di Perak untuk menghubungi bilik gerakan MBSA, saya pun bertolak ke Padang Jawa. Saya difahamkan bahawa MBSA telahpun sedia maklum tetapi banjir berlaku di banyak tempat. Pada masa yang sama kakitangan hanya ada 10 orang. Yang lain bercuti. Saya berhubung dengan bilik gerakan dan diberitahu hanya 2 orang sahaja yang berada di kawasan Padang Jawa Klang.

Saya singgah di Taman Keris dan melihat bagaimana paras air telahpun melimpahi tebing Sungai. Beberapa rumah dimasuki air dan penduduk sibuk menimba air. Mereka menegur saya, sempat mengucapkan Selamat Hari Raya lagi sambil berusaha membersihkan kawasan rumah mereka. Ada yang memberitahu bahawa ada ular yang telah hampir masuk ke rumah mereka apabila mula banjir!



Seterusnya saya telah ke Taman Karupiah dan di situ hampir semua rumah dimasuki air. Penduduk sibuk menimba air keluar rumah. Ada yang mengadu peti ais rosak, permaidani rosak dan barang makanan pun turut rosak kerana ditenggelami air banjir. Setelah melihat keadaan di beberapa lorong, saya bersama seorang penduduk pergi ke sebuah restoran dan membeli makanan untuk mangsa banjir. Ada yang tidak sempat untuk memasak makan malam. Sambil menunggu makanan disediakan, saya ke Masjid Padang Jawa untuk solat Maghrib. Di Masjid saya bertemu dengan beberapa orang yang sedang mencuci kawasan anjung Masjid yang telah juga ditenggelami air!

Sekembali saya ke restoran saya bertemu dengan Ketua Kampung dan pegawai ADUN Batu Tiga. YB Rodziah sendiri berada di Temerloh, balik kampung, maklumlah baru hari raya kedua. Mereka memaklumkan bahawa Taman Manimaran dan Kg. Air kuning juga memerlukan bantuan makanan. Saya terus memesannya dari pihak restoran dan akhirnya 110 nasi bungkus berlaukkan ayam dan sayur untuk mangsa banjir telah dapat disediakan.

Seterusnya saya ke Kampung Air Kuning dan di situ juga hampir semua rumah dimasuki air. Pihak MBSA menyediakan khemah dan menguruskan lagi makanan tambahan untuk mereka dan juga untuk penduduk di Taman Manimaran yang diuruskan oleh pegawai YB Rodziah. Jam 12 saya pun sudah agak keletihan dan oleh kerana mereka tiba lewat sedikit berbanding saya, maka mereka menyatakan bahawa mereka akan uruskan selebihnya tanpa saya.

Sebenarnya pihak kerajaan Negeri telahpun meluluskan bajet sebanyak RM 20 Juta untuk mengatasi masalah banjir di Sungai Rasau. Ini termasuklah pemasangan kunci air dan pembinaan rumah pam serta pembinaan kolam takungan baru. Saya difahamkan dahulu kolam takungan semula jadi terletak di kawasan di belakang I-City tetapi malangnya ianya telah dibangunkan dan ini di antara sebab berlakunya banjir. Malangnya, projek RM20 Juta yang telah diluluskan belum lagi dijalankan sepenuhnya.

Saya akan mendesak JPS untuk menyegerakan projek ini. Pada masa yang sama saya akan juga berusaha untuk mendapatkan sedikit pampasan untuk penduduk yang terlibat, insyaAllah.

WaLlahu 'Alam
KHALID SAMAD

 

BLOG SELANGOR

Copyright 2010 All Rights Reserved