ads

Jumaat, 30 Mei 2014

12 di jeram - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di jeram - Google Blog Search


taufiq zulkifli: Berkelah <b>di</b> air terjun <b>Jeram</b> Toi, Jelebu, Negeri <b>...</b>

Posted: 24 May 2014 10:24 AM PDT

Assalamualaikum dan salam sejahtera readers sekalian. Harap korg semua sihat semuanya..hari ini aku nak ceritakan pengalaman aku dan rakan2 pergi mandi air terjun di Jeram Toi. Sebenarnya, ramai yang tak tau tempat ni termasuklah aku. Sebut sahaja pasal air terjun, ramai yang takut dan risau sebab kan kejadian lemas yang sering dilaporkan dalam akhbar2 tempatan. Ada juga cerita-cerita mistik yang sering kita dengar dan ada pula yang percaya 100%. Tak perlu risau semua tu. Kalau pandai jaga diri, Insyallah perkara macam tu tak akan berlaku dan aku tau ketentuan Allah tak dapat dielakkan. Allah sentiasa bersama kita. Apa pun nasihat orang tua kita mengenai keselamatan harus patuhi. Tempat yang aku pergi ni pun sudah diletakkan amaran untuk pengunjung patuhi semasa mandi di kawasan air terjun. Ini merupakan kali pertama aku ke Jeram Toi.
Pada 20 Mei yang lalu, aku dan rakan2 sekerja aku pergi ke air terjun Jeram Toi yang terletak di Jelebu, Negeri Sembilan. Seramai kira-kira 26 orang yang menyertai rombongan ini. Ada diantara kami yang membawa isteri dan anak-anak. Rakan-rakan perempuan pula membawa makanan yang telah disediakan untuk dimakan ketika berkelah di Jeram Toi nanti manakala yang lain2 ada yang membawa ais, air minuman, arang (untuk BBQ), pinggan, cawan, sudu dan garfu plastik. Pada pukul 7.00 pagi, kami berkumpul di kedai makan yang berhampiran dengan pejabat kami di Puchong dan bersarapan pagi di situ. Selepas sarapan pagi, kami mula membahagikan beberapa orang antara kami untuk carpool dalam perjalanan ke sana. Kira-kira pukul 9.15 pagi, kami mula bertolak dari Puchong ke Jeram Toi.
Ketika dalam perjalanan ke Jeram Toi. Setiap kereta mula ber"selfie". sebenarnya ada 2-3 buah kereta yang ikut rombongan bersama dalam gambar atas ni tetapi mereka tidak ambil gambar.
Kira-kira pukul 10.30 pagi, kami pun tiba di Jeram Toi. Syukur alhamdulillah, perjalanan kami selamat dan tidak menghadapi sebarang masalah. Ketika menghampiri ke tempat yang ditujui, kami perlu melalui jalan bengkang-bengkok dan jalan itu juga berbukit. Keseronokkan dapat dilihat setiap wajah kami apabila tiba dan meletakkan kereta di kaki bukit berhampiran dengan pintu gerbang kawasan air terjun itu. Kebetulan hari yang kami pergi adalah bukan pada hari minggu, maka tidak ada orang yang ke tempat air terjun itu. kebiasaannya ramai yang akan megunjungi Jeram Toi pada hari minggu. Memang nasib kami sangat baik pada hari itu. Selepas itu, kami menukar pakaian di tandas dan mula menaiki tangga menuju ke kawasan air terjun dan tapak perkelahan yang berdekatan dengan kawasan air terjun.
Dua hingga tiga minit selepas itu, kami tiba di kawasan air terjun dan tapak perkelahan kami. Aku dan rakan-rakan terpaku melihat keindahan alam ciptaan tuhan. Tak sangka begitu cantik tempat ini. Air terjun yang jernih dan bersih. Ketika kami di lokasi, kami mula meletakkan barang2 kami. Selepas itu aku melaraskan monopod aku dan handphone aku dan mula bergambar "selfie" bersama beberapa orang rakan di tangga berhampiran tapak perkelahan.
Dah puas bergambar, aku dan beberapa rakan aku pun ke air terjun dan membasahkan diri manakala yang lain ada juga yang menyediakan makanan. aku dapat rasakan airnya sejuk. Memang tenang tempat ini. sesuai untuk berkelah bersama rakan2 atau pun bersama keluarga. kami ke kawasan seperti kolam terlebih dahulu kemudian baru ke kawasan yang lain untuk menikmati air terjun yang sebenar. Ada diantara kami yang "berenang" dan "berlumba" seperti acara renang di kawasan seperti kolam. kedalaman kawasan itu tidak terlalu dalam. ada juga rakan2 yang lain bergambar dan membuat gaya di tepi2 batu seolah-olah sedang membuat penggambaran (photoshoot) untuk majalah hiburan. bermacam-macam gaya yang dibuat tetapi yang bergambar seperti itu semuanya lelaki. hahaha..
Kawasan air terjun sebenar

Selepas bermain air, kami semua menjamu selera menikmati makanan yang dibawa. Macam2 makanan ada seperti mee hun goreng, sandwich telur dan sardin, minuman ringan, air mineral dan juga ayam yang dibakar oleh rakan2 di kawasan perkelahan. Bila sudah lama bermain air, perut lapar dan apa yang dimakan semua sedap. hahaha..Selesai makan, kira-kira pukul 4.00 petang, kami mula mengemas kerana bunyi guruh dan petir sudah mula kedengaran menandakan cuaca akan hujan. langit juga kelihatan mendung ketika itu. memang kami semua sedia maklum tentang bahaya jika terus mandi air terjun ketika cuaca hujan dan keadaan langit mendung. kami semua bersiap sedia untuk pulang ke Puchong.
Tidak lama kemudian, hujan lebat mula turun ketika kami mula menuruni tangga dan dalam perjalanan ke tempat letak kereta. kami mula berhenti di surau yang terletak tidak jauh dari tempat letak kereta untuk berteduh terlebih dahulu kerana hujan lebat. Apabila hujan mula reda, kami menukar pakaian di tandas dan mula bertolak pulang ke Puchong.
Kami semua tiba di Puchong kira2 pukul 5.30 petang. Semua berasa kepenatan tetapi gembira dan berpuas hati dengan perkelahan ini. Selepas itu kami semua pulang ke rumah masing2 dan berehat. Aku dan rakan2 berharap dapat pergi ke Jeram Toi sekali lagi pada masa akan datang. sehingga kita berjumpa lagi untuk cerita baru akan datang..bye

12 di ampang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di ampang - Google Blog Search


Bicara Mak Dara: Thomas Cup <b>Di</b> Ward 5D Hospital <b>Ampang</b>

Posted: 25 May 2014 08:02 AM PDT

Mungkin pada tika dan saat ini semua sedang asyik menyaksikan perlawanan badminton piala Thomas. Ada yang dok menonton di depan tv, di kedai kedai mamak yang menayangkan big skrin .. Namun bagi mak dara dan somi mak.. kami menonton Thomas Cup di ward 5D Hospital Ampang..

fuhhh dah lebih dua minggu mak menemani somi mak yang sakit di hospital.. takpe tak kisah walau dimana pun somi mak ditempatkan di situlah mak akan berada. Tapi malam ni somi mak bersemangat bila menonton perlawanan ni walaupun kami nengok menggunakan handphone aje.. tak kisah le kecik.. yang penting semangat tu yang penting... hmm milik siapakah piala Thomas kali ini ek.. jom sambung layanz nonton...

12 di sungai tenggi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sungai tenggi - Google Blog Search


Malaysia Metal Detector: ekspedisi sekitar <b>sungai</b> panchor kota <b>tinggi</b>

Posted: 14 May 2014 01:25 AM PDT

Pada cuti hari wesak, saya dan beberapa org ahli md telah bercadang untuk menjalankan satu ekspedisi tempat yang besejarah di sungai panchor kota tinggi. Tempat pukul pukul 12 tengahari kami berkumpul di kota tinggi. Sebelum aktiviti penjelajahan bermula, kami serta rakan-rakan pergi isi perut dulu di simpang sungai renggit (kalu tak silap namanya).
Masakan yang popular disini adalah masakan asam pedas pari dan belangkas(lupa nak ambik gambar..ramai sangat manusia). Pada masa  kami tiba , semua lauk sudah habis hanya tinggal asam pedas pari sahaja. Masakan asam pedasnya memang kaw-kaw....boleh la datang lagi

Setelah selesai makan tengahari, kami bertolak ke sungai panchor. Ini kali kedua saya pergi ke sungai panchor untuk md (dulu memamng lain). Sebelum anda masuk kawasan sungai panchor lebih baik minta kebenaran jika ingin melakukan aktiviti md ekspedisi ini. Aktiviti ini dijalankan atas tanah persendirian org kampung dipanchor.

Setelah sampai di bukit /kubu yang terletak kubur makam, terkejut saya akan melihat semua hutan-hutan ditebas. Mungkin ada rancangan untuk membina apa-apa bangunan ditempat tersebut. Kami rasa bertapa ruginya jika pembangunan akan berlaku ditapak besejarah ini, kerana banyak barang-barang lama tersimpan atau barang bersejarah.(rupanya hutan ditebas untuk penanaman semula kelapa sawit kekeeee)

kami mula ekspedisi di bukit yang terletak kubu makam. Disini merupakan tempat startegik untuk menjadi kubu atau pertahanan kerana berbukit tinggi dan boleh melihat sekitar kawasan laut. Menurut orang-orang kampung, dahulu kala disini terdapat dua meriam besar jantan dan betina yang digunakan sebagai senjata pertahanan. Kami md diatas bukit tersebut dan banyak biji peluru lama dijumpai. ini membuktikan pada zaman dulu, bukit ini adalah medan-medan perang.
Pada mulanya kami ingat berjaya menemui meriam, rupa-rupanya batu sempadan..kekekkekekekekek
Disebabkan cuaca agak panas, kami beralih ke kawasan pantai iaitu turun bukit. Disini kami md , tanahnya agak berselut. Apa yang kami dapati banyak tembikar dan pinggang lama pecah. Bak perpatah md, jika ada tembikar meti ada duit lama. Ini adalah satu pinggang yang menarik minat saya, terdapat lukisan ketam. Cukup cantik sekali jika tidak pecah...
setelah 1 jam ber md, kami hanya jumpa duit timah johor sahaja banyak di tepi sungai. Akibat cuaca hendak hujan kami ambik keputusan berhenti md. Berikut adalah hasil yang diperolehi
gambar sekitar sungai panchor
kami berharap pihak tertentu dapat menjalankan ekspedisi seperti ini supaya warisan dan sejarah yang tertanam dapat dijaga.
Sampai sini berita MD.Jika ada sebarang pertanyaan boleh hubungi kami talian toll percuma malaysiametaldetector@gmail.com

12 di tanjung karang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di tanjung karang - Google Blog Search


TV Selangor - Segerakan guna hospital baru <b>di Tanjung Karang</b> dan <b>...</b>

Posted: 19 May 2014 02:51 AM PDT

SINOPSIS

Kerajaan Pusat digesa mempercepatkan pembinaan hospital baru di Kapar dan Tanjung Karang berikutan peningkatan pesakit di kawasan itu.

Projek pembinaan itu bagi memudahkan masyarakat setempat mendapatkan rawatan dengan kadar segera sekiranya berlaku sebarang kecemasan.

Ini kerana di daerah Sabak Bernam hingga Kuala Selangor hanya mempunyai dua buah hospital yang tidak cukup bagi menampung pesakit.

12 di kapar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di kapar - Google Blog Search


Segerakan guna hospital baru <b>di</b> Tanjung Karang dan <b>Kapar</b>

Posted: 19 May 2014 02:51 AM PDT

SINOPSIS

Kerajaan Pusat digesa mempercepatkan pembinaan hospital baru di Kapar dan Tanjung Karang berikutan peningkatan pesakit di kawasan itu.

Projek pembinaan itu bagi memudahkan masyarakat setempat mendapatkan rawatan dengan kadar segera sekiranya berlaku sebarang kecemasan.

Ini kerana di daerah Sabak Bernam hingga Kuala Selangor hanya mempunyai dua buah hospital yang tidak cukup bagi menampung pesakit.

12 di subang jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di subang jaya - Google Blog Search


Polis: Indeks Jenayah <b>Subang Jaya</b> turun 18% | Selangorkini

Posted: 13 May 2014 11:00 PM PDT

Oleh: AFEEQA AFEERA

SUBANG JAYA, 14 MEI : Hasil kerjasama erat antara orang ramai dan pihak berkuasa tempatan (PBT) di Subang Jaya bersama Polis berjaya menurunkan kadar jenayah di beberapa kawasan di daerah itu.

Ketua Polis Daerah Subang Jaya, Asisten Komisioner Yahaya Ramli, berkata setakat ini terdapat penurunan sebanyak 18 peratus bagi jenayah indeks secara keseluruhannya sehingga 11 Mei lalu.

polis bantuanKatanya kejayaan memberangsangkan itu tidak mampu dicapai sekiranya masyarakat tidak mempunyai kesedaran untuk membantu Polis mencegah serta membanteras jenayah.

"Setakat ini ada penurunan 18 peratus untuk jenayah indeks keseluruhan, sementara kes pecah rumah menunjukkan penurunan hampir 30 peratus.

"Ini adalah hasil yang diperoleh berdasarkan bentuk kerjasama erat yang kita jalankan bersama agensi kerajaan, Majlis Perbandaran Subang Jaya (MPSJ) dan orang ramai untuk mencegah dan mengawal jenayah di Subang Jaya," katanya pada Majlis Penutup Program Belia Madani Cegah Jenayah di The Summit, semalam.

Dalam pada itu, Yahaya turut menyambut baik pelaksanaan program anjuran MPSJ yang menggalakkan belia untuk giat mencegah jenayah sebagai salah satu usaha membantu pihak polis.

Katanya belia adalah golongan terbaik untuk menyampaikan wadah kepada orang ramai bahawa jenayah perlu ditangani bersama dan menjadi tanggungjawab semua pihak.

"Program ini merapatkan hubungan Polis bersama peserta (belia), jadi bila mereka bekerjasama, mereka tidak segan dengan anggota polis.

"Ia juga membolehkan belia membantu untuk Polis cegah jenayah secara keseluruhan kerana golongan inilah paling terbaik (bantu kita cegah jenayah)," katanya lagi.

EZY

 

BLOG SELANGOR

Copyright 2010 All Rights Reserved