ads

Jumaat, 30 Mei 2014

12 di jeram - Google Blog Search


URL Sumber Asal :-

12 di jeram - Google Blog Search


taufiq zulkifli: Berkelah <b>di</b> air terjun <b>Jeram</b> Toi, Jelebu, Negeri <b>...</b>

Posted: 24 May 2014 10:24 AM PDT

Assalamualaikum dan salam sejahtera readers sekalian. Harap korg semua sihat semuanya..hari ini aku nak ceritakan pengalaman aku dan rakan2 pergi mandi air terjun di Jeram Toi. Sebenarnya, ramai yang tak tau tempat ni termasuklah aku. Sebut sahaja pasal air terjun, ramai yang takut dan risau sebab kan kejadian lemas yang sering dilaporkan dalam akhbar2 tempatan. Ada juga cerita-cerita mistik yang sering kita dengar dan ada pula yang percaya 100%. Tak perlu risau semua tu. Kalau pandai jaga diri, Insyallah perkara macam tu tak akan berlaku dan aku tau ketentuan Allah tak dapat dielakkan. Allah sentiasa bersama kita. Apa pun nasihat orang tua kita mengenai keselamatan harus patuhi. Tempat yang aku pergi ni pun sudah diletakkan amaran untuk pengunjung patuhi semasa mandi di kawasan air terjun. Ini merupakan kali pertama aku ke Jeram Toi.
Pada 20 Mei yang lalu, aku dan rakan2 sekerja aku pergi ke air terjun Jeram Toi yang terletak di Jelebu, Negeri Sembilan. Seramai kira-kira 26 orang yang menyertai rombongan ini. Ada diantara kami yang membawa isteri dan anak-anak. Rakan-rakan perempuan pula membawa makanan yang telah disediakan untuk dimakan ketika berkelah di Jeram Toi nanti manakala yang lain2 ada yang membawa ais, air minuman, arang (untuk BBQ), pinggan, cawan, sudu dan garfu plastik. Pada pukul 7.00 pagi, kami berkumpul di kedai makan yang berhampiran dengan pejabat kami di Puchong dan bersarapan pagi di situ. Selepas sarapan pagi, kami mula membahagikan beberapa orang antara kami untuk carpool dalam perjalanan ke sana. Kira-kira pukul 9.15 pagi, kami mula bertolak dari Puchong ke Jeram Toi.
Ketika dalam perjalanan ke Jeram Toi. Setiap kereta mula ber"selfie". sebenarnya ada 2-3 buah kereta yang ikut rombongan bersama dalam gambar atas ni tetapi mereka tidak ambil gambar.
Kira-kira pukul 10.30 pagi, kami pun tiba di Jeram Toi. Syukur alhamdulillah, perjalanan kami selamat dan tidak menghadapi sebarang masalah. Ketika menghampiri ke tempat yang ditujui, kami perlu melalui jalan bengkang-bengkok dan jalan itu juga berbukit. Keseronokkan dapat dilihat setiap wajah kami apabila tiba dan meletakkan kereta di kaki bukit berhampiran dengan pintu gerbang kawasan air terjun itu. Kebetulan hari yang kami pergi adalah bukan pada hari minggu, maka tidak ada orang yang ke tempat air terjun itu. kebiasaannya ramai yang akan megunjungi Jeram Toi pada hari minggu. Memang nasib kami sangat baik pada hari itu. Selepas itu, kami menukar pakaian di tandas dan mula menaiki tangga menuju ke kawasan air terjun dan tapak perkelahan yang berdekatan dengan kawasan air terjun.
Dua hingga tiga minit selepas itu, kami tiba di kawasan air terjun dan tapak perkelahan kami. Aku dan rakan-rakan terpaku melihat keindahan alam ciptaan tuhan. Tak sangka begitu cantik tempat ini. Air terjun yang jernih dan bersih. Ketika kami di lokasi, kami mula meletakkan barang2 kami. Selepas itu aku melaraskan monopod aku dan handphone aku dan mula bergambar "selfie" bersama beberapa orang rakan di tangga berhampiran tapak perkelahan.
Dah puas bergambar, aku dan beberapa rakan aku pun ke air terjun dan membasahkan diri manakala yang lain ada juga yang menyediakan makanan. aku dapat rasakan airnya sejuk. Memang tenang tempat ini. sesuai untuk berkelah bersama rakan2 atau pun bersama keluarga. kami ke kawasan seperti kolam terlebih dahulu kemudian baru ke kawasan yang lain untuk menikmati air terjun yang sebenar. Ada diantara kami yang "berenang" dan "berlumba" seperti acara renang di kawasan seperti kolam. kedalaman kawasan itu tidak terlalu dalam. ada juga rakan2 yang lain bergambar dan membuat gaya di tepi2 batu seolah-olah sedang membuat penggambaran (photoshoot) untuk majalah hiburan. bermacam-macam gaya yang dibuat tetapi yang bergambar seperti itu semuanya lelaki. hahaha..
Kawasan air terjun sebenar

Selepas bermain air, kami semua menjamu selera menikmati makanan yang dibawa. Macam2 makanan ada seperti mee hun goreng, sandwich telur dan sardin, minuman ringan, air mineral dan juga ayam yang dibakar oleh rakan2 di kawasan perkelahan. Bila sudah lama bermain air, perut lapar dan apa yang dimakan semua sedap. hahaha..Selesai makan, kira-kira pukul 4.00 petang, kami mula mengemas kerana bunyi guruh dan petir sudah mula kedengaran menandakan cuaca akan hujan. langit juga kelihatan mendung ketika itu. memang kami semua sedia maklum tentang bahaya jika terus mandi air terjun ketika cuaca hujan dan keadaan langit mendung. kami semua bersiap sedia untuk pulang ke Puchong.
Tidak lama kemudian, hujan lebat mula turun ketika kami mula menuruni tangga dan dalam perjalanan ke tempat letak kereta. kami mula berhenti di surau yang terletak tidak jauh dari tempat letak kereta untuk berteduh terlebih dahulu kerana hujan lebat. Apabila hujan mula reda, kami menukar pakaian di tandas dan mula bertolak pulang ke Puchong.
Kami semua tiba di Puchong kira2 pukul 5.30 petang. Semua berasa kepenatan tetapi gembira dan berpuas hati dengan perkelahan ini. Selepas itu kami semua pulang ke rumah masing2 dan berehat. Aku dan rakan2 berharap dapat pergi ke Jeram Toi sekali lagi pada masa akan datang. sehingga kita berjumpa lagi untuk cerita baru akan datang..bye

0 ulasan:

Catat Ulasan

 

BLOG SELANGOR

Copyright 2010 All Rights Reserved