ads

Ahad, 23 Mac 2014

12 di kuala kubu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di kuala kubu - Google Blog Search


Aktiviti Mengecam Burung <b>Di Kuala Kubu</b> Bharu | Birdwatching Activity

Posted: 19 Mar 2014 11:13 PM PDT


Aktiviti Mengecam Burung Di Kuala Kubu Bharu | Birdwatching Activity | Pada 8 Mac 2014, kami Sahabat Media telah bertolak ke Kuala Kubu Bharu untuk menyertai satu lagi program sempena Tahun Melawat Malaysia 2014. Program ini dipanggil Aktiviti Mengecam Burung atau "Birdwatching Activity". Program ini dianjurkan oleh pihak Majlis Daerah Hulu Selangor bagi mempromosikan dan memperkenalkan kawasan penghijrahan burung-burung dari luar negara dan juga tempatan.
Kuala Kubu Bharu
Kuala Kubu Bharu ialah bandar di daerah Hulu Selangor, Selangor, Malaysia. Bandar ini terletak di atas puncak bukit. Ia ialah ibu daerah Hulu Selangor. Di kalangan penduduknya, Kuala Kubu Bharu juga dikenali dengan singkatan KKB.

Kuala Kubu Baharu semakin dikenali sebagai pusat tumpuan berbagai spesis burung liar yang unik dimana kebanyakannya jarang ditemui ditempat-tempat lain dan juga spesis burung-burung dari negara jiran yang berhijrah dan singgah mengikut musim tertentu.

Kewujudan berbagai jenis spesis burung tempatan yang unik serta kehadiran burung-burung dari negara lain sebagai lokasi persinggahan mengikut musim-musim tertentu dilihat mampu menarik ramai pelancong ke Daerah Hulu Selangor khususnya Kuala kubu Baharu.

Aktiviti Pengecaman Burung Hari Pertama - Sabtu (petang)
Sampai di Kuala Kubu Bharu, kami berehat sebentar di Rumah Rehat Kuala Kubu Bahru. Di sini kami dihidangkan dengan makanan tengah hari dan diikuti penerangan ringkas oleh Puan Azlina Mokhtar Perancang Bandar, Majlis Daerah Hulu Selangor (MDHS)
Selesai sesi penerangan, kami dibawa ke kawasan yang dikatakan tumpuan burung-burung tempatan dan burung-burung yang berhijrah iaitu di Taman Millenium.
Memandangkan cuaca yang agak panas tetapi berjerebu, burung-burung ini agak malu-malu untuk kelihatan di khalayak ramai. Kami terpaksa menggunakan teropong untuk meneliti burung-burung ini. Bila nampak burung tersebut, kami akan meneliti spesisnya berdasarkan buku spesis burung yang dipinjamkan oleh pihak MDHS. Memang agak mencabar tidak seperti burung-burung yang agak jinak dan terkurung di taman burung. Di situ la keunikan aktiviti pengecaman burung ni.
Aktiviti Pengecaman Burung Hari Kedua - Ahad (pagi)

Hari kedua, Ahad pagi sekali lagi kami pergi ke Taman Millenium untuk melihat burung. Harapan kami masa ni lebih banyak burung yang dapat dilihat. Ini kerana petang semalam agak kecewa kerana tidak banyak burung yang kelihatan.Kali ni, kami menyusuri lebih dalam lagi laluan hutan dan di temani oleh seorang pakar burung iaitu Mr Doraisamy. Beliau sangat mahir mengecam burung. hanya melalui bunyi sahaja beliau sudah mengetahui spesis burung tersebut. hebat kan.



Berkat kesabaran dan berjalan menyusuri dalam hutan, akhirnya banyak juga burung yang berjaya kami jumpa. Ada dia antaranya burung-burung yang biasa ditemui dan ada juga yang sukar ditemui. Yeahhh, akhirnya tercapai hajat kami. Berikut antara spesis burung yang kami temui :
  1. Black Crowned Night Heron
  2. Black Naped Oriole
  3. Common Iora
  4. Common Chiffchaff
  5. Common Myna
  6. Asian Glossy Starling
  7. Blue Tailed Bee eater
  8. Black Headed Bulbul
  9. Stripe Throated Bulbul
  10. Yellow-browed Bulbul
  11. Yellow Vented Bulbul
  12. Barn Swallow
  13. Oriental Magpie Robin (Murai)
  14. Paddyfield Pipit
  15. Cattle Egret
  16. Pink-Necked Green Pigeon
Berikut pula antara gambar-gambar burung yang berjaya ditangkap pada pagi ahad :
 


Bagi gambar-gambar burung yang lebih menarik, boleh tengok di blog www.silenceblog.com. Satu kepuasan bila dapat melihat burung -burung ini terbang bebas dan hinggap di pokok-pokok secara semulajadi.

Wings Of KKB 2014

Selain itu, peminat-peminat burung juga berpeluang untuk menyertai Wings Of  KKB 2014 yang dianjurkan oleh pihak Majlis Daerah Hulu Selangor pada bulan April ini. Banyak aktiviti menarik seperti birding workshop, bird race, bird photography dan kawasan yang terlibat dikatakan hanya terhad semasa acara ini berlangsung sahaja. Sebarang maklumat lanjut boleh hubungi Pihak Majlis Daerah Hulu Selangor seperti tertera di bawah.


12 di ampang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di ampang - Google Blog Search


Empat Hektar Hutan Terbakar <b>Di Ampang</b> - Cerita Semasa

Posted: 16 Feb 2014 09:31 AM PST

Empat Hektar Hutan Terbakar Di Ampang
Penduduk sekitar
Sering Ukay dekat Ampang cemas selepas hutan seluas kira-kira empat hektar di Jalan SU 2B tiba-tiba terbakar, malam tadi.
Bagaimanapun kejadian sekitar jam 9 malam itu tidak membabitkan rumah berdekatan kerana pasukan bomba dan penyelamat sempat mengawal kebakaran.

Seorang penduduk, Hazri Hanafi, 32, berkata, ketika kejadian dia berada di luar rumah dan terlihat api menjulang tinggi di kawasan bukit yang terletak kira-kira 200 meter dari rumahnya.

"Saya lihat api marak dengan begitu besar dan ketika itu sudah ada beberapa anggota bomba bersiap sedia untuk operasi memadam," katanya ketika di temui di lokasi kejadian malam tadi.

Menurutnya pada mulanya situasi agak mencemaskan kerana rumah paling dekat terletak hanya 50 meter dari lokasi kebakaran namun pihak bomba berjaya mengawal api dari merebak.
Timbalan Penolong Pengarah Bomba (Operasi) Selangor, Sani Harul berkata, kebakaran di tanah seluas empat hektar itu berjaya dikawal dengan kecekapan pihak bomba.

Katanya, seramai 20 pegawai serta anggota daripada tiga balai dikejarkan dalam operasi itu iaitu Balai Pandan, Balai Ampang dan Balai Wangsa Maju.

"Bomba tiba di lokasi pada jam 9.51 malam selepas menerima panggilan dan api berjaya dikawal. Tiada mangsa atau kehilangan nyawa berlaku," katanya.
Difahamkan kebakaran berjaya dikawal dalam tempoh sejam.-Hmetro
Empat Hektar Hutan Terbakar Di Ampang

12 di jenjarom - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di jenjarom - Google Blog Search


Aku Budak Telok: Keratan Akhbar tentang <b>Jenjarom</b> tahun 60-an

Posted: 17 Dec 2013 08:22 AM PST

Ok,bhai...yang ini pula kisah Jenjarom tahun 60-an...Slow-slow baca tu. Kalau tak berapa nak faham, suruh anak bacakan dan terjemahkan, ok?
 Seronok cerita kisah cinta tiga segi ini yang berakhir dengan tragis di Bukit Kemandol dekat Jenjarom. Mestilah pasal sakai, bro! Hahahaha...Nanti ler, bila aku free, aku terjemahkan untuk korang yang BI dapat cangkul dalam SPM dulu...



Ini kisah masa pilihanraya dulu...Cina Jenjarom banyak sokong parti DAP, bukan  Parti Perikatan yang guna simbol kapal layar dulu.
 Kisah sedih kematian lepas berjumpa dengan keluarga

Rancangan kerajaan nak bina kilang mengetin nenas...Sampai sekarang, habuk pun tarak
 Bergaduh masa mengundi time pilihanraya...Gangster Cina dah tunjuk belang..

 Janji kerajaan nak beri elektrik pada semua kampung termasuk Telok, Jenjarom dan Sijangkang pada tahun 1963...Semuanya auta dan janji politik belaka

Keberanian polis membantu mangsa kemalangan daripada lemas
 Kihah mahkamah tentang rompakan van bawa duit...macam pernah ku dengar tapi di mana ya?
 Chiniah, Towkay kedai kat Telok dilantik Pengerusi MIC di Jenjarom

12 di sungai buloh - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sungai buloh - Google Blog Search


Gambar 8 Remaja Mati Lemas <b>di Sungai Buloh</b> Kasap, Segamat Johor

Posted: 21 Feb 2014 06:27 PM PST

Gambar Sungai Buloh Kasap

Gambar 8 Remaja Mati Lemas di Sungai Buloh Kasap, Segamat Johor : Entahlah……tiba-tiba saat menulis laporan berita ini, kalangan kami daripada Berita Semasa terpaksa mengesatkan air mata apabila secara tiba-tiba air mata kami mula berlinangan sedikit demi sedikit.

Ya…Allah. Besarnya dugaan ahli keluarga saat menerima berita kematian anak-anak, adik beradik mereka. Inilah yang dikatakan hidup ini "ibarat pelita, bila-bila masa sahaja boleh padam". Lambat atau cepat sahaja. Dan inilah juga dikatakan…."asbab"disebalik ajak yang telah menemui 8 remaja ini.

Tengok airnya pun sudah pasti tidak lalu & tiada selera untuk mandi manda di Sungai Boloh Kasap, Segamat Johor. Tetapi 8 remaja mati lemas disebabkan salah seorang rakan mula tergelincir dan…..

Ikuti kronologi lengkap seperti di bawah ini…

Kronologi Tragedi 8 Remaja Mati Lemas di Sungai Buloh Kasap, Segamat Johor

  1. 21 Februari 2014 (6 Pagi) : 12 Pelajar Sekolah Menengah Kebangsaan Buloh Kasap, Segamat dari Taman Mewah keluar joging berhampiran Sungai Muar, Pekan Buloh Kasap, Segamat
  2. 8:50 pagi : Mereka berhenti di Sungai Muar & 8 daripadanya berhasrat untuk mandi. 4 remaja yang lain menolak kerana tidak tahu berenang
  3. 9:00 pagi : Seorang remaja & 8 remaja jatuh ke sungai akibat tergelincir dari tebing yang runtuh, sementara yang cuba selamatkan sebelum seorang demi seorang mati lemas
  4. 9:48 pagi : Operasi mencari & menyelamat dimulakan
  5. 3:29 petang : Mangsa pertama daripada 8 remaja mati lemas, Mohd Hafzul Daniel Norhashim, 14 berjaya ditemui
  6. 3:41 petang : Mangsa kedua daripada 8 remaja mati lemas, Mohd Zikri zaidi ditemui
  7. 4:22 petang : Mangsa ketiga daripada 8 remaja mati lemas, Nazrul Aminuddin Zamri, 15, ditemui
  8. 11 malam : Operasi mencari & menyelamat melibatkan baki 5 remaja mat lemas di Sungai Buloh Kasap, Segamat Johor berhenti dan bersambung
  9. 22 februari 2014 (7:30 pagi) : Operasi mencari dan menyelamat lima mangsa mati lemas di Sungai Buloh Kasap, Segamat Johor bersambung semula pagi ini..

Kejadian Tragedi 8 Remaja Mati Lemas di Sungai Buloh Kasap, Segamat Johor berpunca daripada pasir jerlus di Sungai Muar dekat Buloh Kasap, yang seolah-olah 'menyedut', mangsa apabila terpijak dasar sungai itu.

Senarai Nama 8 Remaja Mati di Sungai Buloh Kasap, Segamat Johor :

  1. MOHD ZATI ZAIDI, 16
  2. MOHD ZAKRI ZAIDI, 14
  3. MOHD SYAFIQ MD SYUKUR,16
  4. MOHD HAFIZUL DANIAL NOR HASYIM, 16
  5. NAZRUL AMIRUDDIN ZAMRI, 14
  6. MOHD NAZRUL BIN ZAINAL, 15
  7. MOHD IZUAN HAKIMI AMIR, 13
  8. MOHD HAFIZUDIN KAMAL, 16

Gambar Tragedi 8 Remaja Mati Lemas di Sungai Buloh Kasap, Segamat Johor

Berita Semasa difahamkan, 3 remaja mati lemas yang telah berjaya ditemui dalam kedalaman 20-30 kaki penuh lumpur dan ranting kayu.

"air lombong sangat berat & tiada arus, Sebab itulah kalangan yang pandai berenang sekalipun boleh tewas untuk kawasan bahaya seperti ini"

Nasihat & tips Berita Semasa untuk diri kami sendiri dan kepada rakan pembaca yang lain, jikalau berhadapan situasi mahu menyelamatkan orang lemas, perkara pertama yang perlu dibuat adalah mengetuk kepala si mangsa sehingga pengsan. Paling tidakpun, selamatkan orang yang tengah bergelut kelemasan daripada belakang.

Kalau anda rasa tidak kuat biar mangsa lemah dahulu (dengan kita berada dekat dengan mangsa dalam jarak 3-4 kaki dari belakang) dan apabila mangsa kelihatan lemah cepat-cepat sambar dagu menggunakan lengan dari belakang dan tarik mangsa daripada belakang. Elakkan, ketika mangsa sedang meronta, jangan sesekali pergi depan nanti dia akan melompat panjat kita dan kita akan lemas.

P/S : Apapun, semoga Allah merahmati roh-roh semua arwah dan beri kesabaran & kekuatan kepada keluarga bagi menghadapi dugaan ini. Salam takziah kepada keluarga mangsa!

KLIK Butang LIKE & SHARE Berita Ini


12 di tanjung sepat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di tanjung sepat - Google Blog Search


TV Selangor - JURNAL BERITA – <b>Tanjung Sepat</b> jadi kawasan <b>...</b>

Posted: 30 Dec 2013 02:54 AM PST

[unable to retrieve full-text content]1- Tanjung Sepat jadi kawasan pelancongan baru di Selangor. 2- Caruman Wanita Selangor bantu sedia cabaran kewangan masa depan. 3- MAPMAS siasat rumah kebajikan guna kanak-kanak kutip derma. 4- RM500,000 ...

12 di hulu selangor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di hulu selangor - Google Blog Search


Bekalan Air <b>Di Hulu Selangor</b>, Kuala Langat, Kuala Selangor Pulih <b>...</b>

Posted: 01 Sep 2013 09:07 PM PDT

water queue

KUALA LUMPUR: Semua kawasan yang terlibat dengan gangguan air di Hulu Selangor, Kuala Langat dan Kuala Selangor akibat pencemaran Sungai Selangor telah pulih sepenuhnya pada petang Ahad.

Penolong Pengurus Besar Jabatan Komunikasi Korporat dan Hal Ehwal Awam Syarikat Air Selangor (Syabas) Priscilla Alfred berkata hanya beberapa kawasan di wilayah Petaling, Kuala Lumpur, Klang/Shah Alam dan Gombak masih mengalami gangguan bekalan air termasuk tekanan air rendah.

"Pencapaian ini hasil usaha berterusan dari pihak Syabas di dalam memantau dan mengendali urus program pemulihan bekalan air termasuk mendapatkan kerjasama dari operator loji rawatan air bagi menentukan rawatan air ke tahap maksimum," katanya dalam kenyataan di sini, Ahad.

Berikutan itu, jumlah akaun pengguna yang terjejas telah menurun kepada 194,949 iaitu 13 peratus daripada 880,00 akaun.

Bagi membantu kesulitan yang dihadapi pengguna Syabas, Priscilla berkata Syabas menggerakkan kesemua sumber yang ada bagi menghantar bekalan air melalui lori tangki dan tangki statik.

"Setakat ini, sebanyak 316 penghantaran lori tangki telah digerakkan, manakala sejumlah 176 tangki air statik pula diletakkan di lokasi-lokasi yang strategik di empat buah wilayah yang terganggu," katanya.

Namun, katanya Syabas tidak dapat menyediakan sumber yang mencukupi bagi memenuhi keperluan semua pengguna terlibat kerana jumlah pengguna yang sangat ramai.

Bantuan bekalan air lebih ditumpukan kepada premis-premis dan keperluan seperti hospital dan pusat perubatan, pusat-pusat dialisis, masjid-masjid dan majlis kematian untuk pemandian jenazah.

-BERNAMA

12 di balakong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di balakong - Google Blog Search


Derita tanpa air <b>di Balakong</b> | ACT for Malaysia

Posted: 27 Feb 2014 08:37 PM PST


balakong water crisis photo 1BALAKONG: Semenjak penutupan dua buah loji rawatan air di Selangor kerana kandungan amonia yang tinggi di Sungai Langat 28 Jan lalu, kawasan Balakong mula mengalami masalah bekalan air bersih.

Kini, sudah hampir sebulan penduduk Balakong menderita dek kerana bekalan air bersih yang terhad itu menjejaskan kehidupan seharian penduduk di sana.

Semalam, FMT telah melawat beberapa kawasan di Balakong yang terjejas dengan masalah ini.

Menurut seorang penduduk di Pangsapuri Kenari, Syaria Kassim, 43 tahun, dia terpaksa berulang-alik tiga tingkat tangga untuk mengambil bekalan air untuk kegunaan isu rumahnya.

Menurut ibu kepada lapan orang anak itu, bebanan ini menyebabkan penyakit asma yang dihidapinya bertambah buruk.

"Ini menjejaskan kesihatan sebab kita penat. Sebelum itu kita tak penat, semenjak ada (bekalan) air (kecemasan) ini, dah dua kali kita pergi ke klinik untuk terima rawatan," katanya.

Menurutnya lagi, walaupun diserang asma, dia terpaksa mengambil bekalan air kecemasan untuk kegunaan keluarganya di siang hari kerana suaminya bekerja.

"Kita anak ramai tak cukup juga ni. Kita pun kadang-kadang pukul 1 petang, pukul 3 petang keluar ambil air tapi bekalan pun tak cukup.

"Orang ramai, ada empak blok (pangsapuri), bekalan air ini memang tak cukup," katanya lagi.

Di Taman Impian Ehsan pula, sebuah keluarga terpaksa berbelanja lebih untuk menjamu selera apabila mereka terpaksa makan di luar semenjak krisis bekalan air ini bermula.

"(Kos perbelanjaan) tak dapat nak cakap sebab sepanjang tiga minggu ni makan di luar. Kalau seorang dalam RM10, ada lima orang dalam rumah jadi dah RM50 sekali makan. Kalau tiga minggu?," kata Izzatul Mohd Rahim, 20 tahun.

Menurut Izzatul, yang sedang menjalankan latihan amali di sebuah hotel, Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas) dan pihak tentera menghantar bekalan air kecemasan kepada penduduk di sini.

Jadual tak tentu

Namun, menurut Izzatul, waktu bekalan air dihantar yang tidak menentu menyukarkan penduduk untuk merancang jadual masing-masing.

"Selalu dia hantar malam… kadang-kadang pukul tiga pagi… jadi orang baru nak tidur terpaksa bangun untuk ambil air untuk mandi, untuk anak pergi ke sekolah.

"Malam dah ambil air siap-siap, dah lambat tidur, pagi nak kena bangun lagi. Kalau kerja petang, pagi nak kena menunggu mereka masuk dan tambah bekalan air," katanya lagi.

Tambah Izzatul, ada penduduk yang terpaksa menumpang rumah saudara, pergi ke hotel atau perhentian-perhentian lebuh raya terdekat hanya untuk mandi.

Selain itu, bekalan air yang dihantar juga terlampau sedikit berbanding jumlah penduduk di sana.

"Mereka isi semula tong air itu sehari sekali atau dua hari sekali. Dan ia hanya bertahan lima hingga 10 minit kerana orang ramai yang datang mengambil," jelasnya.

Sementara itu, seorang pekerja kedai dobi di sini berkata pihaknya terpaksa menaikkan harga servis mereka kerana mereka terpaksa membeli bekalan air untuk menyambung operasi mereka.

"Dah dua minggu kami tutup, air pun kami beli sendiri dengan harga RM100 setong. Kos perniagaan meningkat dalam 30%.

"(Sambung operasi) merugikan ada la, beli tong (air) pun dah ratusan ringgit…sepanjang dua minggu (tutup kedai) itu tak ada pendapatan langsung," kata Liza Abdul Rasul, 28 tahun.

Tandas restoran

Sementara itu, Restoran Thaqwa Corner di Taman Balakong Jaya pula terpaksa menutup tandasnya dari digunakan pengunjung untuk mengurangkan penggunaan air.

Bukan itu sahaja, mereka juga terpaksa menggunakan cawan dan pinggan pakai buang untuk tujuan yang sama.

"Kita dah tahu biasa dah dekat sebulan (masalah air) ini jadi kita dah simpan air dalam tong. Kos kita meningkat kerana terpaksa beli peralatan pakai buang ini.

"Pelanggan pun ada yang kurang selesa terpaksa menggunakan cawan pakai buang ini semua. Kita pun terpaksa cari lebih kerja untuk membantu jadi kos memang meningkat," kata pengurusnya, Riaz Kan.

Menurutnya, walaupun pada asalnya pelanggan ada yang tidak berpuas hati kerana kurang selesa, namun kini mereka memahami masalah yang dihadapi oleh pihaknya.

from your own site.

12 di sungai burong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sungai burong - Google Blog Search


BLOG SELANGOR: 12 <b>di sungai burong</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jan 2014 07:35 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di sungai burong</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jan 2014 07:45 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di sungai burong</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Dec 2013 07:32 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Umno-BN Monopoli Penggunaan Balairaya <b>Di Sungai Burong</b> <b>...</b>

Posted: 09 Jun 2012 05:00 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]TANJONG KARANG, 10 JUN : Tujuan utama pembinaannya adalah untuk kegunaan semua pihak tetapi lain pula ceritanya di DUN Sungai Burong di sini apabila balairaya yang dibina dimonopoli pembangkang Umno-BN ...

BLOG SELANGOR: 12 <b>di sungai burong</b> - Google Blog Search

Posted: 08 Jan 2014 07:46 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di sungai burong</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Dec 2013 07:32 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di sungai burong</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Dec 2013 07:23 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di sungai burong</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Nov 2013 07:40 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di sungai burong</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Nov 2013 07:13 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di sungai burong</b> - Google Blog Search

Posted: 28 Sep 2013 07:10 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

ADUN <b>Sungai Burong</b> dilantik Ketua Pembangkang <b>di</b> Selangor <b>...</b>

Posted: 20 Jun 2013 04:53 AM PDT

SHAH ALAM – Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Sungai Burong, Datuk Mohd Shamsudin Lias dari Barisan Nasional (BN) diumum sebagai Ketua Pembangkang Selangor yang baharu, menggantikan Datuk Mohd Satim Diman.

Timbalan Pengerusi BN Selangor, Datuk Seri Noh Omar berkata, pemilihan itu dibuat selepas mendapat persetujuan Perdana Menteri, Datuk Seri Najib Tun Razak semalam, yang juga merupakan Pengerusi BN negeri ini.

Beliau berkata, Timbalan Ketua Pembangkang pula disandang ADUN Jeram, Datuk Amiruddin Setro.

"Pemilihan itu adalah berdasarkan persetujuan dan muafakat kesemua 12 ADUN BN," katanya pada sidang akhbar di sini hari ini. – Bernama

Kenali Calon PAS N08 <b>Sungai Burong</b> | PAS Tanjong Karang

Posted: 20 Apr 2013 11:06 AM PDT

580324_370349223041431_832248426_nLatar Belakang

Ustaz Mohamad Judi Sarjo, 57, dilahirkan pada 2 Julai 1955 di Kampung Batu 11 Tanjong Karang. Beliau merupakan anak ke-2 daripada dua orang adik-beradik seibu dan sebapa. Manakala adik beradik yang lain pula ialah, adik beradik seibu dan berlainan bapa seorang, manakala adik beradik sebapa berlainan ibu pula ialah  6 orang. Bapanya Sarjo Bin Ronoderio dan bekerja sendiri sebagai petani manakala ibunya, Siti Aminah Binti Paimin,  adalah merupakan seorang suri rumahtangga.

Pendidikan

Mendapat pendidikan awal di Sekolah Kebangsaan (SK) Sungai Burong pada tahun 1962 sehingga 1967. Manakala pada tahun 1968 sehingga tahun 1972 beliau telah belajar di Sekolah Arab  Sungai Burong sebelum melanjutkan pelajaran di Kolej Islam Kelang (KIK) pada tahun 1973 sehingga 1974 dan telah mendapat Rabi' Thanawi di kolej tersebut.

Selepas itu beliau telah mengambil peperiksaan Sijil Tinggi Pelajaran Malaysia (STPM) secara 20130312_113428persendirian sewaktu masih bekerja sebagai anggota polis pada tahun 1980., sebelum  menyambung pelajar di Maktab Perguruan Islam (MPI) Bangi, Selangor pada tahun 1987 dan berjaya memperolehi Diploma Pendidikan pada tahun 1990.

Rumahtangga

Telah mendirikan rumahtangga dengan seorang pendidik Hamidah binti Idris pada tahun 1988 hasil perkongsian hidup selama 24 tahun, beliau telah dikurniakan  seramai 6 orang cahaya mata, iaitu 3 lelaki dan 3 perempuan.

Kerjaya

Memulakan kerjaya sebagai konstabal polis sebaik sahaja menamatkan latihan di Pusat Latihan Polis (PULAPOL), Jalan Gerney, Kuala Lumpur pada tahun 1975 dan mula berkhidmat sebagai anggota keselamatan itu di Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Jerantut selama dua tahun sebelum ditukar ke Balai Polis Ulu Tembeling, Kuala Tembeling, Batu Balai dan Bandar Jengka sebelum meletakkan jawatan pada tahun 1982.

285264_428837020525984_1600178850_nManakala pada tahun 1983 beliau telah berkhidmat sebagai pendidik dan mengajar di Sekolah Rendah Kebangsaan (SRK) Batu 12 Sungai Burong sehingga tahun 1984. Selepas itu beliau telah berkhidmat sebagai guru di SRA Sungai Terap sehingga tahun 1997.

Beliau kemudiannya, telah dilantik sebagai Guru Besar di SRA Kampung Parit Serong mulai tahun 1997 sehingga tahun 2001, sebelum di pindahkan ke SRA Kampung Medan, Petaling Jaya, atas arahan politik sehingga tahun 2003.

Selepas itu, beliau sekali lagi telah dilantik sebagai Guru Besar di SRA Batu Arang, Gombak pada tahun 2003 sehingga tahun 2004. Manakala pada tahun 2004 sehingga tahun 2007 beliau telah dilantik sebagai Guru Penolong Kanan (GPK) 1 SRA Block S Sungai Burong. Dan jawatan terakhir beliau adalah sebagai Guru Besar di SRA Bukit Belimbing sebelum bersara pada tahun tahun 2007 selepas 28 tahun berkhidmat sebagai guru.

Mula Bergiat Aktif Dalam Politik

Mula bergiat aktif dengan PAS mulai tahun 1983 sebagai Setiausaha PAS Cawangan Sungai Tengi Kiri sehingga tahun 1986. Selepas itu beliau telah diamanahkan sebagai Ahli Jawatankuasa (AJK) PAS Cawangan Sungai Tengi Kiri sehingga tahun 2007. Manakala pada tahun 2007 beliau telah diamanahkan sebagai Naib Ketua PAS Cawangan Sungai Tengi Kiri524582_413364705406549_372661197_n dan pada tahun 2009 beliau diamanahkan pula sebagai Ketua PAS Cawangan sehingga tahun 2011.

Pernah telibat secara aktif dengan Dewan Pemuda PAS (DPP) Kawasan Tanjong Karang dan telah diamanahkan sebagai AJK DPP Kawasan pada tahun 1984 sehingga tahun 1986. Kemudian beliau telah diamanahkan sebagai Naib Ketua DPP Kawasan pada tahun 1986 sehingga tahun 1989 sebelum dipilih sebagai Ketua DPP Kawasan pada tahun 1989 sehingga tahun 1991.

Manakala di peringkat kawasan pula beliau telah diamanahkan beberapa jawatan penting seperti Timbalan Pengerusi Tetap PAS Kawasan dan AJK PAS Kawasan, sebelum diamanahkan sebagai Timbalan Yang Dipertua (YDP) PAS Kawasan pada tahun 2009 dan dilantik sebagai Pemangku YDP PAS Kawasan pada tahun 2010. Manakala pada tahun 2011 beliau telah diamanahkan sebagai YDP PAS Kawasan Tanjong Karang.

Sebaik sahaja PAS bersama-sama dengan Pakatan Rakyat (PR) diberi amanah untuk menerajui Kerajaan Negeri Selangor pada tahun 2008, beliau telah diamanahkan sebagai Bendahari Jawatankuasa Pengurusan DUN (JPD) Sungai Burong pada tahun 2008 dan Timbalan Pengarah JPD tahun 2009 sebelum dilantik sebagai sebagai Pegawai Penyelaras PKM DUN Sungai Burong pada tahun 2011 sehingga sekarang

Selain itu, beliau pernah diamanahkan oleh parti sebagai Ahli Majlis, Majlis Daerah Kuala Selangor (MDKS) bagi sesi 2009 / 2010 P1020430selama sepenggal.

Aktiviti Masyarakat

Selain terlibat dengan parti, Ustaz Judi, juga terlibat secara aktif dengan masyarakat dan pernah dilantik sebagai Nazir Masjid pada tahun 2008 sehingga tahun 2011. Beliau juga telah diamanahkan sebagai Ahli Jawatankuasa (AJK) Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Kampung Melaka mulai tahun 2008.

Ustaz Judi juga pernah dilantik sebagai Pengerusi Persatuan Ibubapa dan Guru (PIBG) Sekolah Rendah Agama (SRA) Batu 11 pada tahun 2010 -2011 dan AJK PIBG Sekolah Agama Menengah Tanjong Karang (SATK) mulai tahun 2011 sehingga sekarang.

Penghargaan

Bagi menghargai segala jasa dan pengorbanan yang telah banyak dicurahkan kepada parti dan kerajaan beliau telah dianugerahkan Pingat Jasa Kebaktian (P.J.K) sempena dengan hari keputeraan Duli Yang Maha Mulia (DYMM) Sultan Selangor, Sultan Sharafuddin Idris Shah pada tahun ini

BLOG SELANGOR: 12 <b>di sungai burong</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Jan 2014 07:55 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di sungai burong</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Dec 2013 07:16 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Pakatan Tembus Kubu BN Tanjong Karang, Permatang, <b>Sungai</b> <b>...</b>

Posted: 01 May 2013 03:44 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]TANJONG KARANG 30 APRIL : Calon DUN Permatang Yahya Sahri yakin Pakatan Rakyat ada peluang cerah menawan Parlimen Tanjong Karang serta DUN Permatang dan DUN Sungai Burong. Katanya, keyakinan itu disandarkan ... "Saya minta satu undi daripada tuan dan puan di sini untuk memberikan sokongan kepada saya," kata Yahya semasa Program Minum Petang yang diadakan di Restoren Nasi Ambeng di sini. Katanya, berdasarkan laporan yang ...

12 di shah alam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di shah alam - Google Blog Search


[ Berita ] Doktor Yang Sangat Jijik <b>Di Shah Alam</b> ~ Perihal Negara

Posted: 02 Feb 2014 11:05 PM PST

SHAH ALAM - Seorang doktor perubatan diperintahkan berkelakuan baik selama tiga tahun dan wang cagaran RM2,500 dengan dua penjamin selepas didapati bersalah oleh Mahkamah Majistret di sini semalam atas tuduhan mencabul kehormatan seorang mahasiswi, empat tahun lalu.
Majistret, Nor Kamilah Aziz dalam penghakimannya berkata, pihak pendakwaan berjaya membuktikan kes melampaui keraguan munasabah.
"Mahkamah juga mengambil kira faktor usia dan masalah kesihatan yang dialami tertuduh iaitu diabetis kronik serta gangguan mental,"katanya.

Dr Wan Azman Wan Adnan, 56, didakwa menyentuh kemaluan dan memasukkan jari ke dalam dubur mangsa yang ketika itu berumur 21 tahun di sebuah klinik, Seksyen 7, dekat sini jam 1.30 petang pada 17 Julai 2010.

Pendakwaan dikendalikan oleh Timbalan Pendakwa Raya, Noor Husnita Mohd Radzi mengikut Seksyen 354 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman maksimum 10 tahun atau sebatan atau denda atau kedua-duanya sekali.

Dir Kheizwan Kamaruddin bertindak sebagai peguam bela mewakili tertuduh.

Sepanjang prosiding, tujuh saksi pendakwaan dan tiga saksi pembelaan dipanggil memberi keterangan.

Noor Husnita yang ditemui wartawan, memberitahu pihak pendakwaan akan memfailkan rayuan berhubung keputusan tersebut.

Sumber : belogterkini.blogspot.com

12 di batu caves - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di subang jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di subang jaya - Google Blog Search


16 GRO Asing Ditahan <b>Di Subang Jaya</b>, Selangor - Kamaluddin&#39;s Blog

Posted: 07 Mar 2014 06:30 PM PST

- Saturday: 2014-03-08 10:30:03'.

16 GRO Asing Ditahan Di Subang Jaya, Selangor

Berselidung di sebalik pusat hiburan keluarga.

Namun, premis di Subang Jaya, Selangor, dikesan menyediakan khidmat GRO warga asing.

Kegiatan itu bagaimanapun tidak bertahan lama, apabila diserbu polis tengah malam tadi.

Serbuan bermula jam 12.30 tengah malam itu dilakukan sepasukan polis dari Bahagian D7 Bukit Aman.

Operasi diketuai oleh Inspektor Mohammad Mohd Jais bersama dua pegawai dan tujuh anggota.

Cubaan GRO untuk melarikan diri melalui pintu belakang premis gagal.

Hasilnya, 16 GRO warga Vietnam dan China ditangkap.

Pemeriksaan mendapati 13 GRO terbabit memasuki negara ini menggunakan pas lawatan sosial.

Baki yang lain tidak mempunyai dokumen.

Seorang lelaki dipercayai penjaga premis ditahan bagi membantu siasatan.

Hasil siasatan mendapati, GRO terbabit juga menawarkan khidmat seks.

Manakala, lesen pusat hiburan ini telah tamat tempoh.

25 orang pengunjung turut diperiksa.

Kesemua GRO yang ditahan berusia antara 18 hingga 23 tahun dibawa ke IPD Subang Jaya untuk tindakan lanjut.

12 di sijangkang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sijangkang - Google Blog Search


BLOG SELANGOR: 12 <b>di sijangkang</b> - Google Blog Search

Posted: 17 Jan 2014 01:11 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di sijangkang</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jan 2014 01:35 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di sijangkang</b> - Google Blog Search

Posted: 21 Dec 2013 01:19 AM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

raya aidiladha <b>di</b> kampung <b>sijangkang</b> - kisah tentang duniaku

Posted: 16 Oct 2013 06:00 PM PDT

Alhamdulilah rezeki beraya di Kampung Sijangkang...walaupun raya aidiladha tapi tetap meriah uols...happening...

ni la kampung halaman saya @kampung sijangkang...kampung sini la tempat bermain, menanggis, gelak ketawa bersama-sama saudara mara dan yang lain...bila besar ia adalah kenangan terindah buat kami yang kadang-kadang menjadi ingatan dan cerita bila berkumpul.

pagi raya hidangan atas meja panjang ni memang banyak, syukur alhamdulilah rezeki ALLAH berikan...walaupun tak semeriah seperti raya aidilfitri tapi ia masih sama seperti dulu...cuma raya aidiladha tahun ni tak dapat ikut mak balik terengganu sebab suami kena standby kerja jadi kami decide balik sendiri kampung sijangkang dan balik sana..
lagi pun raya puasa dah beraya di kampung rembau dengan keluarga mertua jadi biarla raya aidiladha aku sambut dengan atuk nenek belah aku lak..walaupun suami tak dapat merasa kemeriahan raya di kampung terengganu tapi di kampung sijangkang meriahnya tetap sama..love uols..

makanan yang dihidang..banyak tak terkira..macam-macam ada...kenyang sampai ke malam...

sayur lodeh ada, rendang ada, nasi impit ada dan lemang pun ada juga...

jemput makan dari kami...

pakcik aku yang very da sporting...

bila ibu-ibu berbicara..love uols..

cousin lepak-lepaking depan tv ruang tamu rumah atuk
mak ngah tengah suapkan nenek makan bubur..ini la nenek kesayangan saya, dah beberapa tahun terlantar..masih lagi sihat cuma tak dapat nak berjalan walauapa pun aku sentiasa doakan nenek sihat selalu dan sekiranya panjang usia nenek, aku harap nenek dapat tengok cicit-cicitnya membesar..
tangan nenek juga yang jaga aku kalau mak abah hantar aku bercuti di kampung..menjaga makan minum aku..mengusap badan aku kalau demam dan juga memakaikan aku inai di jari..kenangan tu tak mungkin aku lupa di saat nenek sihat...

aku dengan cousin yang giler happening...banyak gambar kat bawah ni..jadi koorang layan kan jela yer...aku doakan hubungan persaudaraan ini akan kekal bahagia ke akhir hayat...amin...
ini adalah adik beradik perempuan Mrs.Mak, dalam gambar ini ada dua insan yang aku sayang tak ada..of course la seorang tu adalah Mrs.Mak sebab balik kampung abah di terengganu dan arwah aunty yang telah meninggalkan kami hampir 16tahun dalam insiden yang tidak diduga..al-fatihah...
aku doakan semoga kalian diberikan kesihatan yang sihat sepanjang hayat dan sentiasa bahagia disamping keluarga tersayang dan dimurahkan rezeki..amin....
kakak-kakak yang tua dikalangan saudara mara..iaitu kak iza yang bertudung hitam adalah cucu pertama nenek dan kak yang baju coklat cucu keempat nenek...

kami semua bersama nenek 

INI LA CERITA RAYA AIDILADHA AKU....

 

BLOG SELANGOR

Copyright 2010 All Rights Reserved