ads

Selasa, 26 Februari 2013

12 di cheras - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di cheras - Google Blog Search


DIALOG RAKYAT: Remaja hilang <b>di Cheras</b>, jumpa di Melaka

Posted: 15 Dec 2012 03:33 PM PST

KUALA LUMPUR – Sebuah keluarga kebingungan apabila anak lelaki mereka yang didakwa hilang sejak tiga hari lalu selepas masuk ke kawasan belukar di belakang rumahnya di Flat Taman Bukit Segar 1, Cheras akhirnya ditemui di sebuah surau di Melaka.

Mangsa Mohd Shukri Rahim, 15, menghubungi keluarganya menerusi telefon bimbit kira-kira jam 11 pagi semalam selepas pelbagai ikhtiar dilakukan untuk menjejaki remaja malang itu.

Remaja itu sebelum ini disedari tiada di rumah pada jam 6.30 pagi, Rabu lalu.

Bapa mangsa Rahim Jamuri, 40, berkata, dia mengesyaki sesuatu yang tidak baik berlaku kerana anaknya itu sebelum ini tidak pernah langsung keluar rumah tanpa memberitahunya apatah lagi keluar senyap-senyap pada awal pagi.

Menurutnya tambah memelikkan apabila seliparnya tidak terusik malah dia turut mengunci pagar rumah dengan mangga tetapi kuncinya dibawa sekali.

"Dia hanya memakai baju t dan berseluar pendek, puas saya bertanyakan rakan-rakannya yang tinggal di kawasan ini tetapi masing-masing tidak tahu di mana anak saya berada," katanya ketika ditemui di rumahnya semalam.

Menurutnya, telefon bimbit cuba dihubungi banyak kali namun gagal menyebabkan dia terpaksa membuat laporan polis selepas usaha menjejakinya gagal.

"Saya diberitahu oleh beberapa ustaz yang mengatakan anak saya masih berada berhampiran kawasan rumah iaitu di belukar berhampiran blok A3 menyebabkan pasukan bomba dan Gerakan Am dipanggil untuk membantu mengesan anak saya," katanya.

Difahamkan anggota bomba terpaksa menjalankan operasi mencari menggunakan khidmat anjing pengesan namun gagal menemui sebarang petunjuk menyebabkan operasi dihentikan pada hari kedua.

"Kami sekeluarga tidak pernah berselisih faham dengan Mohd Shukri dan apa yang berlaku memang di luar dugaan. Saya sendiri tidak sangka perkara seperti ini boleh berlaku," katanya.

Sembahyang hajat tepi belukar

USAHA berterusan dilakukan termasuk mengadakan sembahyang hajat dan bacaan Yasin oleh kariah Surau Yusof Al-Amin telah dilakukan beramai-ramai di satu kawasan lapang berhampiran kawasan belukar yang dikatakan menjadi laluan terakhir remaja itu sebelum hilang.

Pengerusi Suraunya Mahmud Abas berkata usaha yang dibuat bagi memohon kepada ALLAH SWT memberikan petunjuk terakhir selain usaha mencari mangsa terus dilakukan.

"Penempatan ini dahulunya bersambung dengan hutan simpan, jadi kami di sini memang akui lokasi ini agak keras kerana ada penduduk pernah terserempak dengan lembaga wanita menakutkan melintas di blok A 2 minggu lalu," katanya

Tambahnya lagi, kejadian kehilangan yang berlaku sedikit sebanyak ada kena mengena dengan beberapa insiden pelik yang berlaku ketika pembinaan kawasan itu dijalankan.

"Ketika pembinaan rumah ini dahulu ada enam kes buruh binaan tergelincir jatuh dan ke semuanya menemui ajal," katanya.

Dijaga harimau putih

SEMENTARA ibu remaja berkenaan Sharifah Rahimah Syed Sharif,40, berkata, melalui perbualan telefon Mohd Shukri ada memberitahu dia seperti mahu mencari seseorang dalam kawasan belukar tetapi tidak ingat siapa.

"Dia juga terdengar bunyi suara orang memanggil namanya berkali-kali berserta dengan laungan azan namun cubaannya melarikan diri dihalang sebelum dijaga seekor harimau putih.

"Sekarang dia berada di sebuah surau di Melaka, kami tidak tahu di mana tetapi kami akan ke sana mengambilnya dalam waktu terdekat," katanya.

12 di batang kali - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di batang kali - Google Blog Search


Ceramah : Jelajah Merdeka Rakyat <b>di Batang Kali</b>

Posted: 30 Oct 2012 08:50 AM PDT


 

 

Sinopsis:

Ceramah ini telah berlangsung pada 28 Oktober 2012

Layari http://www.selangorku.com

Pendapat Anda

Pendapat

12 di bukit lanjan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di bukit lanjan - Google Blog Search


Parti Gerakan Rakyat Malaysia ( Subang Division ): Majlis Rumah <b>...</b>

Posted: 22 Feb 2013 09:20 PM PST

Majlis Rumah Terbuka Tahun Baru Cina 2013 BN Dun Bukit Lanjan anjuran PGRM Bahagian Subang bersama Penyelaras BN DUN Bukit Lanjan Sdr Francis Chong di Sekolah Sri Bestari (7.00pm - 10.00pm) pada 22hb Februari 2013.




























































































































































12 di jeram - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di jeram - Google Blog Search


Nisasufi: KAMI <b>DI</b> AROMA IKAN BAKAR <b>JERAM</b>

Posted: 13 Feb 2013 07:48 PM PST

Assalamualaikum :)
Masih terbayang-bayang kesedapan ikan siakap tiga rasa..,sotong goreng tepung..,ketam bercili...,kerang bakar...yang tak boleh tahan tu pari bakar..peh terbaik la..
Entry ni nak bagi En Tunang terbayang2 dengan ikan pari bakar tu..hehehe...

Hari selasa lepas kami dah plan nak makan besar kat Aroma Ikan Bakar di Jeram..So kami gerak dari Subang pukul 4.00ptg..sampai sana lebih kurang pukul 5.00 ptg..Kata En Tunang restoran ni bukak pukul 4.00ptg..masa kami sampai pun masih tak ramai orang.. Sampai sana terus cari meja yang sesuai..orang tak ramai lagi so boleh pilih la nak duduk mana2..ada tempat yang berbayar...ada yang tak kena bayar..so pilihan kami betul depan laut..memang x jauh dari laut..lebih kurang 10kaki jalan dah jumpa laut..nampak tak gambar kat atas tu..dekat kan ngan laut..hehehe

Dah book meja..apa lagi cepat-cepat la pi menjala..hehehe..Rezeki kami xde hari tu..dah berangan dalam kereta nak makan kupang..tapi kupang dah habis plak..So ni la hasil tangkapan kami

Ni yang tak boleh tahan kan papa kan....=D
Kerang rebus..tinggal cengkerang je..hehehe..habis bedal dulu sebelum tunggu lauk lain masak...
Lepas makan kami jalan2 tepi laut tu..Tu untungnya datang petang2..baru leh dapat lihat pemadangan laut..makan plak mengadap laut..peh..syok oooo...=D
                                                          Eh??? Sape ni??hehehe =D
Mr S @ Mr Suffian @ En Tunang...hehehe..Buat pertama kalinya gambarnya dalam blog NisaSufi ni..Sebelum apa2 dah minta izin dulu..=D..tapi kali ni mau plak En Tunang ni bergambar..hehehe.."Hensem bila pakai spec tu"

Ni port yang kami pilih untuk makan tadi

Nak duduk makan sini kena charge RM20

Semalam En Tunang request nak repeat lagi hujung bulan ni..hehehe..
InsyaAllah ada rezeki kita boleh pergi lagi :)


12 di puchong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di puchong - Google Blog Search


Punca Kejadian Banjir Kilat <b>di Puchong</b>

Posted: 18 Feb 2013 08:35 AM PST


 Kejadian banjir kilat telah berlaku di pusat bandar Puchong sekitar pukul 5 petang tadi.Menurut sumber ini,penyelia operasi  Pegawai Bomba Kanan 2 Pusat Bandar Puchong, Ashwan Wasir berkata pihaknya telah menerima laporan banjir setengah jam selepas hujan lebat  berlaku dikawasan tersebut.Tambahnya lagi,'kejadian banjir kilat ini adalah  berpunca daripada  hujan lebat yang turun tanpa henti menyebabkan longkang tidak boleh menampung jumlah air besar yang datang.'katanya kepada pemberita.
                                                              
Situasi sama turut dialami di kawasan sekitar IOI mall.Menurut peniaga disitu hujan lebat selama 4 jam itu telah menyebabkan air naik sehingga ke bahagian bawah pusat membeli belah tersebut.Banjir kilat ini juga menyebabkan kesesakan lalu lintas yang teruk disamping meyebabkan kerosakan kepada beberapa buah kenderaan.
Sekiranya ada lagi punca-punca baru yang dikenal pasti disebalik kejadiaan ini aku akan cuba kongsikan di blog ini.Sama-sama juga kita doakan agar kejadian ini tidak berulang lagi di lain masa.

12 di jenjarom - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di jenjarom - Google Blog Search


Program Qiam #1 <b>di</b> Kg <b>Jenjarom</b> | As-Syakirin Institute of Quranic <b>...</b>

Posted: 23 Jan 2012 06:57 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Assalamualaikum, pada 20 dan 21 Januari 2012 yang lepas, pihak ASIQS telah berjaya mengendalikan program Qiam sulungnya di Kampung Jenjarom, Selangor. Program ini disertai oleh 26 orang pelajar ASIQS beserta 5 ...

12 di sungai tenggi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sungai tenggi - Google Blog Search


UMNO Online - Jambatan Baru Rentasi <b>Sungai Tenggi</b> Beri <b>...</b>

Posted: 16 Feb 2013 06:49 PM PST

Kategori Pembela Rakyat, Kata Di Kota

Jambatan Baru Rentasi Sungai Tenggi Beri Keselesaan Kepada Penduduk

TANJUNG KARANG, 16 Feb– Penduduk beberapa kampung di sini kini dapat menarik nafas lega dengan pembinaan jambatan baharu berharga RM6 juta merentasi Sungai Tengi yang dapat mengatasi kesesakan lalu lintas di kawasan mereka.

Perasmian Jambatan Ibu Ampangan sepanjang 90 meter dan sembilan meter lebar itu disempurnakan Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani Datuk Seri Noh Omar hari ini.

Jambatan yang mula dibina pada pertengahan 2010 dan siap untuk digunakan akhir 2012 itu menggantikan jambatan lama yang hanya mempunyai laluan satu lorong berbanding jambatan baharu yang mempunyai dua lorong.

Bercakap kepada pemberita selepas perasmian itu, Noh, yang juga Anggota Parlimen Tanjung Karang, berkata ia sekali gus membuktikan tohmahan pembangkang  sebelum ini bahawa projek itu gagal, adalah tidak benar.

"Mereka kata projek ini gagal bagi menimbulkan kemarahan orang kampung,

pembangkang memang saja nak mencari kesalahan kerajaan," katanya mengenai jambatan itu yang dapat dimanfaatkan antara lain oleh penduduk Kampung Sungai Sireh, Kampung Sri Gambut dan Kampung Sawah Sempadan.

Noh berkata jambatan itu turut menjadi alternatif kepada penduduk Tanjung Karang untuk ke Bestari Jaya dan  seterusnya ke Lebuh Raya Kuala Lumpur-Kuala Selangor.

Pada majlis itu, beliau turut mencabut undi bagi memilih sejumlah kontraktor

Kelas F bagi melaksanakan projek-projek kecil seperti menaik taraf jalan di daerah Kuala Selangor.

Ia mencerminkan ketelusan kerajaan pusat dalam menganugerahkan kontrak dan menepis tuduhan bahawa kontrak hanya diberi kepada kroni-kroni pemimpin, katanya.

Selain daripada mencabut undi untuk kontraktor, Noh menyampaikan kunci rumah kepada 27 penerima bantuan pembinaan rumah oleh Syarikat Perumahan Negara Bhd (SPNB).

Noh berkata dari 2002 hingga sekarang, SPNB telah meluluskan 333 daripada 655 permohonan yang diterima daripada Parlimen Tanjung Karang.

Berita Bertarikh Pada 17 February 2013 10:49 AM

12 di dengkil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di dengkil - Google Blog Search


PENGEDAR SAH SHAKLEE <b>DI DENGKIL</b> BANTING SEPANG KLIA <b>...</b>

Posted: 07 Feb 2013 04:00 PM PST


I know, u all memang suka baca sukses story mereka yang berjaya menurunkan berat badan tambah2 jika anda adalah ibu menyusukan.. So, harini nak share testimoni Jiha atau lebih dikenali sebagai MommyG (G for glamer youu..hehe..)...Jom kita baca testimoni beliau..
"Lepas bersalin..selera makam menjadi jadi..badan pun naik menjadi jadi..

Alhamdulillah..di temukan dengan slimming set for breastfeed mom ni berat kembali seperti awal2 kahwin...
Tak mahal pon dan kesan dia mmg superb!!!"
Apa yang beliau ambil? Pastinya ESP, Alfalfa dan Lecitin. Perfect utk breastfeeding dan dalam masa yang sama nak kurus. Nak lagi PERFECT, you add-on OMEGA yang boleh MEMBAKAR LEMAK! Lagi bestt daripada Lecitin ni..  Oh ya! Jiha ni seorang SID (Shaklee Independent Distributor) jugak.. macam saya juga, so, kalau anda nak dapatkan TIPS daripada beliau sendiri boleh hubungi beliau terus. Lokasi beliau di Bandar Baru Bangi. :-)

12 di klang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di klang - Google Blog Search


RAKYAT MARHAEN: Cacamerba Daftar Pemilih <b>di Klang</b>: Bukti SPR <b>...</b>

Posted: 21 Feb 2013 03:35 PM PST


Ahli parlimen Klang memfailkan permohonan semakan kehakiman agar mahkamah memerintahkan Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) menjawab pertanyaannya berkenaan daftar pemilih kawasan beliau.
Menurut Charles Santiago, permohonan itu difailkan di Mahkamah Tinggi Shah Alam pagi tadi untuk menuntut SPR menjelaskan 'kehilangan' 3,457 pemilih dan perpindahan keluar 2,195 pemilih daripada parlimen P110 Klang.
Menurutnya, 3,457 nama pemilih dikeluarkan terus daripada daftar pemilih untuk penggal keempat dan 2,195 nama pemilih ditukar tempat pengundiannya tanpa pengetahuan mereka.
Perkara itu dakwanya dikesan selepas pilihan raya umum 2008.
Beliau turut memohon penjelasan SPR berhubung kewujudan 61 orang terdiri daripada seorang Cina, 13 orang India dan 47 orang Melayu dalam satu rumah beralamat 994, Jalan Papan, Pandamaran.

12 di tanjung sepat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di tanjung sepat - Google Blog Search


SuaRa HatI: Praktikum Fasa 3 : Pengenalan

Posted: 26 Feb 2013 12:10 AM PST

Alhamdulillah akhirnya saya dapat menguatkan diri mencoret di blog kesayangan ini.

Pada sem ini saya menjalani praktikum selama 3 bulan bermula 21 Januari hingga 19 April di SK Tanjung Sepat Banting.

Info:
Tempat Praktikum : Sk Tanjung Sepat
Bilangan Murid Matematik : 24 orang
Murid Islam: 15
Murid non-muslim : 9
Bilangan Murid Moral : 15 Orang

Allahurabbi kerjaya guru memang menguji kesabaran jiwa dan raga.Saya akan cuba gagahi jua walaupun ada yang masih ragu-ragu benarkah saya betul-betul ingin menjadi guru.

Menjadi guru bukan mudah. Persiapan dari segala aspek perlu ada. Sebab apa? Apabila di sekolah guru akan diberikan tanggungjawab yang sangat besar dan banyak.

Sewaktu saya melaksanakan tugasan kerja kursus banyak refleksi yang muatkan dengan peranan guru sebenar. Namun saya malu dengan refleksi itu kerana saya tidak mampu lakukan segalanya. Semua itu hanya di atas kertas.

Ini merupakan refleksi yang digunakan sepanjang membuat kkp isi yang sama cuma ubah tajuk tugasan sahaja.

(Edisi Kantoi..jangan bagitau pensyarah saya guna yang sama sebab refleksi saya umum boleh diguna pakai mana-mana tugasan yang diberi)

Alhamdulillah, akhirnya saya berjaya menyiapkan satu tugasan yang sangat bermakna dan berguna ini. Bersyukur kehadrat Ilahi kerana Allah masih membuka hati saya menyiapkan tugasan ini walaupun asalnya amat susah untuk memulakan.Sebelum memasuki perkara yang lebih serius, saya mendapat satu pengajaran yang sangat besar dalam menyiapkan tugasan ini. Saya sedar, dalam kehidupan ini, jangan kita mengaku kalah sebelum kita mencubanya. Walaupun  luaran kelihatan agak sukar dan merumitkan, jangan cepat berputus asa. Kadangkala yang luaran lebih sukar berbanding yang sebenarnya. Sikap yang positif dalam diri untuk menyiapkan tugasan dengan lebih awal dan perlu banyak bertanya perlu dipupuk dalam menyelaikan sebarang perkara.
            Pertamanya, melalui tugasan ini banyak perkara yang telah dipelajari. Masa itu emas, jangan biar ia memotong kita. Gunakanlah sebaiknya masa untuk menyiapkan kerja. Elakkan kerja bertangguh. Dengan masa yang ada saya belajar untuk mencari bahan untuk dijadikan sebagai bahan rujukan dalam menyelesaikan masalah. Namun begitu, saya seringkali hampa dengan hasil penemuan, tidak banyak yang betul-betul fokus dalam tajuk yang diperoleh ini. 
            Tugasan ini meliputi isu-isu moral di peingkat sekolah, masyarakat tempatan atau di peringakat global, menerangkan kesan elemen-elemen yang mencabar pengjhayatan amalan nilai murni dan rumusan kajian aktiviti berkualiti yang pernah dilakukan oleh mana-mana agensi tempatan atau antarabangsa.
            Sebagai bakal guru, saya perlu bersediaan untuk menerima anak murid sedemikian. Wajarlah tugasan ini diberikan kerana hal ini sangat penting bagi memastikan bakal-bakal guru pendidikan Moral lebih bersedia untuk berada dalam medan sebenar mengharungin mehnah dan cabaran membentuk akhlak dan peribadi murid. Apabila berada di sekolah nani,inilah masalah yang berlaku. Sebelum melarat menjadi barah yang besar, guru perlu mencegahnya dengan mengenalpasti masalah-masalah tersebut.
Tugasan ini hampir mengcakupi semua tajuk yang telah kami belajar. Segala input yang dipelajari telah diluahkan dalam bentuk tugasan kerja kursus. Tambahan itu, saya dapat mengenali pasti satu kelemahan dalam menyediakan tugasan ini. Walaupun telah banyak tugasan yang telah dilakukan sepanjang berada di institut,namun masih ada perkara-perkara yang dianggap remeh terlepas pandang dalam format penulisan ilmiah. Banyak perkara yang belum saya kuasai lagi. Di samping itu, saya dapat melihat sendiri cara penulisan-penulisan ilmiah yang telah dihasilkan. Pendedahan ilmu-ilmu ini sangat berguna kepada kami untuk bersedia lebih awal bagi saya untuk menghasilkan kajian. Perkara ini memberi manfaat kepada saya untuk menyediakan kaji selidik atau kajian tindakan pada masa akan datang.
Tugasan yang memerlukan persediaan mental dan fizikal ini memberi banyak pengajaran  kepada saya. Bermula daripada proses pengumpulan maklumat dan menghasilkan buku skrap. Sebab itulah, kami selalu diingatkan agar membuat kerja terlebih awal dengan merangka pelan kerja yang baik. Sekiranya sesuatu masalah berlaku, kita dapat menyelesaikannya dengan mudah. Penghasilan grafik dan peta minda memberi satu penegasan kepada saya bahawa dua instrumen ini mampu memberi satu peringatan yang mudah difahami. Hal ini juga memupuk daya kreativiti saya. Sebagai bakal guru yang bakal menghadapi generasi 'Y' unsur kreatif dan kritis inilah yang perlu ditekankan.
Di samping itu, memang tidak dinafikan bahawa banyak pengorbanan yang perlu dilakukan. Pengorabanan masa, tenaga dan wang ringgit. Hal ini, perlu dipandang secara positif kerana ketika menjadi guru kelak pengorbanan seperti inilah yang perlu dilakukan oleh seorang guru. Persediaan seperti ini amat diperlukan bagi melatih diri untuk menjadi lebih cekal dan berkorban apa sahaja bagi mendidik anak bangsa. Kita bukan hanya mengajar tetapi kita perlu mendidik. Ingatlah, peranan guru dalam melahirkan insan bermoral adalah menyampaikan ilmu (mu'allim), menjayakan proses pendidikan (murabbi), memperkembangkan kemahiran (mudarris), mendidik adab dan budi pekerti (mu'addib) dan melahirkan pemimpin generasi akan datang (mursyid).  Gurulah penyambung tugasan Rasulullah untuk melaksanakan kebaikan dan meninggalkan keburukan.
Pemahaman terhadap soalan dan topik perlu dikuasai sebelum tugasan dimulakan. Melalui kaedah ini, kesan pemerolehan ilmu ini akan berkesan dengan lebih lama dan mendalam kepada kita berbanding ilmu yang sentiasa disuap. Banyak buku-buku yang telah diphotostat untuk dijadikan sebagai rujukan tambahan. Perancangan yang rapi amat penting dalam menyiapkan tugasan ini.
Dalam melaksanakan sesuatu perkara kita hendaklah bersunggu-sungguh  tanpa mengira sejauh mana imbuhan yang bakal kita perolehi. Kerjasama dalam kumpulan juga sangat penting dalam menyelesaikan tugasan ini. Kami sedaya upaya untuk berkongsi maklumat daripada hasil tugasan.Tanpa nilai kerjasama yang tinggi, mana mungkin saya dapat menyiapkan tugasan ini. Tanggungjawab yang tinggi perlu dipupuk dalam diri kita bagi memastikan kita dapat melaksanakan segala amanah yang diberikan dengan sebaiknya
Nilai kesabaran yang tinggi juga dapat dipupuk melalui tugasan ini. Hal ini kerana, bukan mudah untuk membaca begitu banyak bahan bacaan untuk mendapatkan isi-isi penting. Tanpa nilai-nilai ini mana mungkin kami dapat menyiapkan tugasan dengan jayanya. Secara kesimpulannya, saya berasa sungguh seronok dalam menyiapkan tugasan ini. Tugasan ini mampu memberi pengukuhan ilmu bagi saya aplikasikannya dalam menyelesaikan masalah.Saya berharap tugasan ini dapat dijadikan rujukan dan panduan kepada orang lain. Penambaikan terhadap hasil kajian ini juga amat digalakkan.
Allah..saya masih tercari-cari peluang untuk melaksanakan perancangan dan impian saya. Astaghfirullah.....Maaf saya belum menyumbang yang terbaik buat Islam dalam bidang saya sekarang.
  • Tidak mengaitkan pembelajaran Matematik dengan Islam sebaiknya (orang asli separuh kelas tidak boleh menjadi halangan buat saya sebenarnya
  • Belum mampu mencari sekurang-kurang kumpulan kecil yang boleh dibimbing oleh saya sebaiknya
  • Belum mampu membina hubungan yang baik dengan masyarakat setempat
  • Masih belum pandai mencari peluang yang sebaiknya untuk menyumbang kepada Islam apabila sedang praktikum.

             

12 di selayang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di selayang - Google Blog Search


Fakta Ikan <b>Selayang</b> (Ikan Sardin)

Posted: 22 Feb 2013 08:17 AM PST

Ikan selayang

Ikan Selayang (decapterus maruadsi) atau turut dikenali sebagai ikan curut adalah spesies ikan pelagik. Spesies ini mendiami bahagian permukaan air. Bagi penduduk Sabah, ia di kenali sebagai ikan basung selain memanggilnya ikan sardin.

1. Sifat: Berbadan bulat bersisik penuh di seluruh badan dengan bentuk larus yang memberi kelebihan kepadanya untuk bergerak bebas terutama menyelamatkan diri dari pemangsa kecuali pukat nelayan.

Bahagian ekor terdapat sisik keras bergerigis halus berfungsi sebagai perisai.

Di bahagian batang ekor terdapat satu anak sirip di belakang sirip dorsal kedua dan satu anak sirip di belakang sirip anal .

Bahagian bawah badannya terdapat sepasang duri sirip yang terletak di bahagian sirip anal manakala sirip pektoralnya pendek hanya sampai ke hujung sirip dorsal pertama saja.

Memiliki sepasang mata besar bulat dengan kornia jernih dan mencapai saiz lazim sekitar 15 - 25 sentimeter.

2. Pemakanan: Makanan utama ialah anak ikan kecil dan plankton justeru, tidak hairanlah ia menjadikan unjam atau payau sebagai lokasi tumpuan mencari makan.

3. Habitat: Ikan selayang mendiami kawasan berair cetek dengan kedalaman sekitar 80 meter dan ia bergerak secara berkumpulan dan gemar berhijrah dari suatu tempat ke tempat lain untuk mencari makanan.

4. Kaedah Penangkapan: Boleh ditangkap menggunakan pukat jerut, pukat tunda, tangkul dan pancing, oleh kerana saiznya kecil serta bergerak berkumpulan, nelayan akan menyediakan unjam atau payau yang dibuat dari daun kepala sebagai perumah. Kumpulan ikan ini akan berlindung di situ.

Setelah mendapati banyak ikan mendiami unjam berkenaan, bot pukat jerut akan melabuhkan pukat sekitar unjam berkenaan sebelum ditarik perlahan keluar dengan memastikan tali jerut bahagian bawah pukat (kajar) dijerut kemas.


Kemudian, barulah bahagian atas pukat diangkat naik ke dalam bot ketika inilah selayang yang terperangkap akan disauk ke dalam petak bot yang dipenuhi ais.

Selain itu, nelayan pancing juga menggunakan unjam berkenaan juga sebagai medan memancing menggunakan teknik apollo.

5. Nilai Ekonomi: Tidak dikategorikan dalam ikan bernilai tinggi. Harga borongnya sekitar RM3 - RM5 sekilogram namun turun naik harga ikan ini banyak bergantung kepada musim.

Jika menjelang musim tengkujuh, harganya mampu mencecah sehingga RM10 sekilogram. Ia tetap mempunyai nilai produk hiliran yang tinggi jika diproses dengan sempurna terutama jika dijadikan serbuk isi ikan dan juga ikan masin.

6. Resipi Pilihan: Isi ikan selayang memang tersohor dengan produk hiliran, khususnya keropok. Isinya yang lembut dan kurang berlemak menjadikan keropok lebih lembut, kenyal serta manis dan kembang ketika digoreng.

Di Pantai Timur, gulai lemak kuning ikan selayang begitu digemari manakala selayang goreng mendapat permintaan ramai khusus dimakan bersama nasi panas.

Oleh Mat Semail
BH

12 di sungai panjang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sungai panjang - Google Blog Search


Yusfizal Rizqi A: 5 <b>Sungai</b> Terpanjang <b>Di</b> Dunia

Posted: 16 Feb 2013 03:52 AM PST

Sungai merupakan kejadian alam yang terbentuk secara alami oleh alam. Keistimewaan sungai antara lain menyimpan berbgai jenis spesies unik di dalam sungai atau di sekitar sungai.

Dari sekian banyak sungai yang ada di dunia berikut 5 sungai terpanjang di dunia.

1. Sungai Nil


Sungai ini tidak diragukan lagi sebagai sungai terpanjang di dunia yang menempati posisi pertama. Panjang sungai ini sekitar 4180 mil.

2. Sungai Amazon


Lebih dari sepertiga dari semua spesies yang hidup di dunia ini ada di sungai ini. Sungai yang terletak di Amerika Selatan ini merupakan sungai yang memiliki kepanjangan sekitar 6.400 km. Dan merupakan sungai terbesar ke dua di dunia.

3. Sungai Chang Jiang


Sungai ini merupakan sungai terpanjang Cina dan di Asia. Dan sungai ini menjadi batas selatan kebudayaan kuno Cina yang berada di antara Sungai Kuning di Utara dan Sungai Panjang di Selatan. Panjang sungai ini mencapai 6.300 km.

4. Sungai Mississippi-Missouri-Red Rock


Sistem sungai yang dimulai dari Montana di Sungai Red Rocks, dan dengan cepat berubah menjadi Sungai Jefferson yang kemudian bergabung dengan Sungai Madison dan Gallatin untuk membentuk Sungai Missouri. Setelah mencapai Negara Missouri, sungai ini bergabung dengan Sungai Mississippi. Panjang rata-rata adalah 3.767 km

5. Sungai Ob


Sungai Ob merupakan sungai yang terletak di Serbia Barat, Rusia. Sungai ini memiliki panjang 2.962 km.

Sumberhttp://blazerracing.blogspot.com

12 di ulu yam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di ulu yam - Google Blog Search


Aedi Rizwan: Penyampaian BR1M 2.0 Warga Bujang <b>di Hulu Yam</b> <b>...</b>

Posted: 22 Feb 2013 11:08 AM PST

12 di shah alam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di shah alam - Google Blog Search


Khalid Samad : Tiada Kelab Malam <b>Di Shah Alam</b>

Posted: 08 Feb 2013 03:41 AM PST

SHAH ALAM 8 FEB : Ahli Parlimen Shah Alam, Khalid Samad hari ini menyangkal dakwaan sesetengah pihak bahawa Kerajaan Pakatan Rakyat membenarkan pembukaan kelab malam di negeri ini.

Sebaliknya, beliau berkata, pusat hiburan yang didakwa menawarkan perkhidmatan kelab malam itu hanyalah merupakan sebuah restoran yang dibuka daripada jam 8 malam sehingga 12 malam.

"Ianya sama seperti 'The Ship' atau 'Hard Rock Cafe' dan boleh dikunjungi oleh sekeluarga.

"Kami sudah mengadakan lawatan dan mendapati tempat tersebut bukanlah kelab malam seperti didakwa sebelum ini," jelas Khalid dalam satu sidang media di pejabatnya petang tadi.

Bagaimanapun, Khalid mengakui restoran tersebut menawarkan minuman keras dan berkeadaan gelap.

"Namun mereka sudah mendapatkan lesen daripada pihak kastam untuk menjual 'hard liquor' di premis mereka," ujarnya lagi.

Khalid juga menegaskan bahawa premis tersebut terletak di Setia Alam, dan bukannya Shah Alam seperti didakwa sesetengah pihak.

Setia Alam merupakan kawasan perbandaran baru yang berbeza dengan Shah Alam, di mana hampir 70 peratus penduduknya adalah bukan beragama Islam.

Pendapat Anda

Pendapat

12 di hulu selangor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di hulu selangor - Google Blog Search


UMNO Online - UMNO <b>Hulu Selangor</b> Yakin Pertahan Parlimen <b>...</b>

Posted: 17 Feb 2013 08:00 PM PST

Kategori Dari Bahagian

UMNO Hulu Selangor Yakin Pertahan Parlimen, Kekalkan Tiga DUN

Oleh: Mohd Faizal Mohd Salleh

HULU  SELANGOR, 18 Feb  – Ketua UMNO Bahagian Hulu Selangor, Datuk Hj Mohamed Idris Abu Bakar berkata, beliau yakin Parlimen Hulu Selangor mampu mengekalkan kerusinya yang dirampas daripada Pakatan Pembangkang dalam pilihan raya kecil pada 2010 lalu dan juga terus mengekalkan tiga kerusi DUN.

Katanya, sudah tiba masanya Barisan Nasional (BN) menggerakkan 'bala tentera' untuk berkerja keras dalam pilihan raya umum ke-13 nanti.

Justeru beliau berharap seluruh jentera khususnya Pemuda BN Hulu Selangor mewujudkan kesepaduan jentera penuh siapsiaga menghadapi pilihan raya umum ke-13 pada bila-bila masa.

Tegas beliau lagi peranan jentera pemuda amat besar bagi membantu Selangor membetulkan 'papan kekunci' (motherboard) yang rosak pada 2008 dalam pilihan raya umum ke-12.

"Bangunkan pemuda sederap seirama di seluruh kampung dan bandar mengerakkan jentera bagi memastikan BN kembali merampas kuasa di Selangor.

"Motherboard kita yang rosak sudah dibaiki sepenuhnya dan mampu menang kembali di negeri tercinta ini," katanya ketika berucap semasa program  Pelancaran  Jentera Pemuda Barisan Nasional (BN) Hulu Selangor di Kelab Golf Bukit Beruntung petang Ahad.

Lebih 500 pemuda BN hadir dalam program ini. Hadir sama Ahli Parlimen  Hulu Selangor, P. Kamalanathan, Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Selangor, Engku Salleh Engku Jamal, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Batang Kali, Datuk Mohd Isa Abu Kasim dan Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Hulu Selangor, Mahmud Karim.

Sementara itu, Ketua Pemuda UMNO Selangor, Engku Salleh Engku Jamal pula berkata, pemuda perlu mewujudkan dua gerak kerja baru iaitu bahagian poster dan jentera skuad bermotor dalam pilihan raya akan datang.

Katanya, beliau optimis bahagian Hulu Selangor mampu menjadi kubu kuat BN di Selangor.

"Saya menyarankan pemuda terus bangkit dan melakukan kerja yang terbaik demi kemenangan BN di Selangor.  Marilah perkasa BN bemula sekarang tanpa menunggu arahan pihak atasan," katanya.

Manakala Ketua Pemuda UMNO Hulu Selangor, Mahmud Karim pula berkata, kejayaan mengumpul ramai Pemuda BN di Hulu Selangor membuktikan mereka mempunyai semangat daya juang yang tinggi menghadapi pilihan raya.

Katanya, mereka bersedia membantu empat calon bakal bertanding di Hulu Selangor nanti bagi memenangi kerusi masing-masing.

"Saya sudah berjumpa dan mengarahkan jentera yang dilantik memikul tanggungjawab masing-masing bagi memastikan kemenangan bergaya dalam pilihan raya.

"Usahlah mewujudkan polemik dan masalah dalaman parti. Kita mampu bangkit membetulkan kesilapan lalu demi Selangor tercinta," katanya. -MediaUMNO

Berita Bertarikh Pada 18 February 2013 12:00 PM

12 di sepang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sepang - Google Blog Search


detikSport : Hasil Tes <b>di Sepang</b> Sesuai Harapan Rossi

Posted: 07 Feb 2013 01:28 PM PST

Sepang - Valentino Rossi memang bukan pebalap tercepat selama tiga hari tes MotoGP di Sirkuit Sepang. Meski demikian, apa yang dicapai Rossi dalam tes tersebut sudah memuaskan.

Di dua hari pertama, Rossi hanya menempati posisi keempat. Pebalap Yamaha itu kemudian memperbaiki posisinya ke urutan ketiga di hari terakhir, tepat di belakang Dani Pedrosa dan Jorge Lorenzo.

Setelah dua tahun yang mengecewakan bersama Ducati, capaian Rossi di Sepang itu tentu merupakan sebuah sinyal positif. The Doctor pun menyambutnya dengan gembira.

"Saya sangat senang. Tiga hari ini sangat bagus," seru Rossi yang dikutip Autosport.

"Kami bekerja keras pada motor dan berkembang dari hari ke hari," lanjutnya.

"Hari ketiga adalah yang terbaik. Kami bisa mempertahankan selisih kurang dari setengah detik dibandingkan dengan pole position dan catatan waktunya membaik, yang mana itu menarik," kata Rossi.

"Hari ini kami finis ketiga, yang mana secara teori berarti ada di baris terdepan. Jadi, saya sangat senang dengan tes pertama ini," akunya.

Sementara itu, Direktur Tim Yamaha, Massimo Meregalli, yakin hasil tes ini telah mengurangi tekanan yang dirasakan oleh Rossi dalam beberapa waktu terakhir.

"Dia telah menghilangkan banyak beban dari bahunya," ujar Meregalli.

"Saya melihatnya sangat senang karena dia akhirnya kembali mengendarai motor yang dia sukai, yang mana itu merupakan sesuatu yang dia inginkan. Saya tak bisa bilang lebih banyak lagi," tuturnya.

( mfi / cas )

Tetap update informasi di manapun dengan http://m.detik.com dari browser ponsel anda!


Marc Marquez Terkejut dengan Kecepatannya <b>di Sepang</b> <b>...</b>

Posted: 14 Feb 2013 02:19 AM PST

KOMPAS.com - Marc Marquez mengakui, dirinya terkejut dengan kecepatan yang ditorehkan dalam uji coba resmi pertama pra-musim MotoGP 2013 di Sepang, Malaysia, pekan lalu. Dalam tes selama tiga hari itu, Marquez selalu berada di posisi empat besar.

Pada hari pertama, Selasa (5/2/213), juara dunia Moto2 musim 2012 ini hanya terpaut 0,04 detik dari rekan setimnya di Repsol Honda, Dani Pedrosa, yang menobatkan diri sebagai yang tercepat dalam uji coba itu, dan berada di belakang pebalap Yamaha, Jorge Lorenzo. Dia berhasil mengalahkan legenda MotoGP yang musim ini kembali bergabung dengan Yamaha, Valentino Rossi - meskipun pada hari terakhir, Rossi mampu mengalahkannya.

Meskipun memperlihatkan performa yang sangat mengesankan itu, Marquez mengaku tak mengira bakal membuat catatan waktu secepat itu dalam waktu singkat. Dia pun mengakui, catatan waktu bukanlah hal yang krusial.

"Saya tidak menyangka berada di level Dani, Valentino dan Lorenzo," ujar Marquez, rookie MotoGP 2013, Rabu (13/2/2013).

"Catatan waktu tidak penting saat ini, karena mereka sedang mencoba banyak hal. Tetapi ya, lebih baik berada di sana dibandingkan harus berada di belakang."

Pebalap berusia 19 tahun asal Spanyol ini pun mengatakan bahwa dirinya belum menemukan limit Honda RC213V tunggangannya, terutama karena dia belum beradaptasi mengenai gaya membalap motor MotoGP.

"Saat ini, (sepeda motor) masih berubah dalam beberapa aspek," terangnya. "Saya merasa sangat bagus, lebih baik dibandingkan apa yang saya kira dengan sepeda motor ini, tetapi saya tidak menemukan limit sekarang.

"Saya lihat itu dalam beberapa tikungan saya bisa memainkan posisi badanku, tetapi saya masih perlu beradaptasi dengan motor. Untuk uji coba berikutnya, kami akan berangkat dengan ide untuk mencoba menyesuaikan motor dengan gaya balapku."

Editor :

Aloysius Gonsaga Angi Ebo

 

BLOG SELANGOR

Copyright 2010 All Rights Reserved