ads

Isnin, 22 Ogos 2011

12 di semenyih - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di semenyih - Google Blog Search


KERETA SUDAH SIAP, <b>SEMENYIH</b> SESAK DAN ISU MERCUN « PANDANG-pandang

Posted: 18 Aug 2011 09:03 AM PDT

Alhamdullilah…esok hari Jumaat. Kereta aku yang terlibat dalam kemalangan tempoh hari sudah pun siap dibaiki. Sudah diketuk, sudah di simen, sudah di cat, sudah di polish dan sudah cantik serta hensem kembali. Sudah seminggu lebih aku berduka dan kini aku kembali suka. Syukur sangat dan kini serta akan datang aku boleh berkereta kembali seperti sediakala. Segala urusan dokumentasi insuran juga sudah diselesaikan cuma tinggal sedikit sahaja urusan lain yang perlu disudahkan.

Syukur. ku panjatkan ke hadharat Ilahi. Mudah-mudahan selepas ini tiada lagi kemalangan atau apa jua yang buruk menimpaku sekeluarga.

- – - – - – - – Ppppfffttttt – - – - – - – -

Seperti biasa, aku mahu luahkan satu ketidak puashatian aku terhadap kesesakan lalulintas di Semenyih. Rasanya sudah beberapa kali aku menulis berkaitan kesesakan lalulintas di Semenyih sebelum ini dan aku tidak akan berhenti mengkritik, menulis dan meluahkan rasa hati aku selagi keadaan ini tidak dapat dibetulkan demi kesajahteraan warga Semenyih.

Aku sebenarnya sudah naik bosan, jelik, menyampah, geli dan benci dengan keadaan ini (baca; kesesakan trafik). Iyalah…….trafik sesak, dengan kelajuan kenderaan secara puratanya paling tidak pun cuma mencapai lebih kurang 10 km/j (baca; kelajuan maksimum ketika trafik perlahan/sesak) dan jarak pergerakan kenderaan pula cuma bergerak beberapa inci sahaja dari kedudukan asal dan yang paling menjengkelkan kesesakan tersebut melebihi 3 hingga 4 kilometer di sebuah jalan yang sempit (baca; jalanraya satu lorong menjadi dua hingga tiga lorong). Paling istimewanya menjadi warga Semenyih ni, kita perlu menempuh kesesakan ini saban hari (baca; pergi dan balik kerja) dengan penuh kekesalan, kesengsaraan, ke"stressan", kebenganggan dan kebingunggan.

Apa yang pasti warga Semenyih sangat-sangat memerlukan satu jalan raya baru. Jalan alternatif yang baru bukan sahaja sebagai penghubung antarabandar di antara Seremban-Kajang-Kuala Lumpur malah jajaran jalan raya yang baru ini juga perlulah menghubungkan antara jalanraya antarabandar biasa dengan lebuhraya-lebuhraya utama di sekitar umpamanya Lebuhraya SILK dan LEKAS (baca; LEMBAP). Buat masa ini aku dapat rasakan yang exit-exit (baca; susur keluar/susur masuk) lebuhraya ini amat jauh dari kawasan penempatan penduduk yang padat umpamanya exit Semenyih bagi Lebuhraya LEKAS (baca; LEMBAP) yang terletak di persiaran/jalanraya Bangi Lama berdekatan dengan Pekan Semenyih.

Susur keluar yang disediakan ini amat jauh dari kawasan yang bekepadatan penduduk yang tinggi umpmanya Bandar Rinching, Bandar Tasik Kesuma, Taman Pelangi Semenyih, dan yang terbaru Semenyih Parkland serta kawasan-kawasan perindustrian di kawasan tersebut mencakupi kawasan industri. Jadi, bagi mengatasi masalah ini, jalan alternatif ini perlu dibina sebagai jalan alternatif untuk kemudahan warga Semenyih, kerana Semenyih kini tidak seperti Semenyih 10 tahun yang lepas di mana pada ketika itu kawasan ini begitu tenang dan mendamaikan sekali dan ianya adalah sebuah kampung dengan pekan kecil serta penduduk yang tidak ramai seperti sekarang. Semenyih kini ibarat sebuah bandar dan hampir segalanya ada di sini dari rangkaian makanan pantas (baca; fastfood-Mc D, KFC, Pizza Hut, Secret Receipt dan lain-lain), gedung beli belah (TESCO, The Stor, MYDIN dan lain-lain) Institusi Akademik dan lain-lain kemudahan.

- – - – - – –  Pppppffftttttt – - – - – - – - -

Tiap kali Syawal menjelang (baca; peretengahan Ramadhan) dah banyak kali kedengaran budak-budak putus jari, terbakar satu badan, melecur muka dan tangan, rambut hangus, hidung hilang, putus kaki, rumah terbakar dan lain-lain berita pelik tapi benar. Ini tidak lain dan tidak bukan mercun lah yang menjadi punca.

Bagi aku senang sahaja. Kadang-kadang budak-budak ni bila mahu bermain mercun mereka lebih suka menunjuk-nunjuk. Mahu tunjuk siapa "hero" serta teknik permainan mercun yang salah. Sepanjang hayat aku berkecimpung dalam arena "kemercunan" ni sedikit pun aku dan adik beradik yang lain mendapat sebarang kecederaan. Apa jenis mercun semua kami dah rasa dari meriam buluh hinggalah ke mercun "pop-pop". Jika mahu main mercun, teknik kena betul, aspek keselamatan jangan diperlekehkan dan kita perlulah berhati-hati dari setiap segi tidak kiralah segitiga, lonjong atau bulat!

Kenapa ini berlaku?

Senang sahaja nak selamat.Semudah A,B dan C. Bakar sumbu dan lari. Jika tidak mahu lari boleh buat begini. Bakar sumbu mercun dan baling jauh-jauh paling tidak pun lebih2-3 meter dari jarak kita dan jangan baling ke arah orang lain atau apa jua benda-benda yang boleh mengakibatkan letupan dan kebakaran. Mudah bukan? So, adik-adik sekalian jangan nak tunjuk jaguh sangat. Kalau sudah cedera dan putus jari bukan engkau sorang saja yang susah…orang lain pun akan turut susah (baca; mak bapak engkau sebab nak kena uruskan engkau, sedara-mara engkau sebab akan menyusahkan mereka semua untuk datang melawat engkau di hospital, doktor-doktor, misi-misi dan lain-lain). So, macam mana nak raya dengan penuh kegembiraan? Pikir-pikirlah ye…Bermainlah dengan selamat, ingat orang yang tersayang!

p/s – Panjang jugak aku tulis kali ni.Haha. Mercun-mercun!!!! Siapa mahu mercun???

12 di port klang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di port klang - Google Blog Search


Sales Coordinator (Indoor) - <b>Port Klang</b> | MyKlang.com

Posted: 22 Aug 2011 07:49 PM PDT

Possibly Related Threads...
Thread: Author Replies: Views: Last Post
  Temporary Sales Promoter (19/8-4/9), Habour Place Mall, Klang Alyssa 1 230 08-16-2011 07:20 PM
Last Post: Alyssa
  Vacancy for Office coordinator Silencer 0 107 08-09-2011 11:15 AM
Last Post: Silencer
  CUSTOMER SERVICE COORDINATOR AT BAYU TINGGI (NEAR BUKIT TINGGI) Rachel Chew 0 457 03-25-2011 08:13 PM
Last Post: Rachel Chew
  Vacancy available in bukit tinggi - Indoor & Outdoor Sales Pop128 7 1,667 07-05-2010 01:08 PM
Last Post: albee-siowni
  Event coordinator (RM7.50/hour) jenkoh 0 352 04-10-2010 09:22 PM
Last Post: jenkoh
  internship at port klang emme13 14 1,884 03-25-2008 03:07 PM
Last Post: TheCrow

12 di bangi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di bangi - Google Blog Search


Kenapa ramai berbuka puasa <b>di Bangi</b>? | ShaKiddo

Posted: 16 Aug 2011 02:48 AM PDT

Kenapa ramai berbuka puasa di Bangi? Dan juga Kajang. Sebab ramai blogger tinggal di bangi.. atau kat bangi banyak pilihan kedai berbuka puasa? Buffet ramadhan di bangi yang murah menyebabkan ramai yang mencarinya dan nak mencubanya.Rasanya sebab ramai nak cari buffet berbuka puasa murah di bangi. Ni pun tips SEO. penggunaan perkataan anda mesti jelas, terang dan nyata. Elakkan guna shortform. Sekali sekalai boleh laa.. tapi jangan setiap entry nak buat shortfom nanti enjin pencarian tidak dapat mencari dengan betul. Skema tak ayat aku ini?

Sekian, terima kasih. Aku nak rehat jap yea..

12 di tanjung sepat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di tanjung sepat - Google Blog Search


Kerepek <b>Tanjung Sepat</b> ke Australia

Posted: 21 Aug 2011 09:18 PM PDT

KETIKA pengusaha industri kecil dan sederhana (IKS) sibuk membuat kuih dan kerepek bagi memenuhi permintaan menjelang perayaan, lain pula dengan Siti Noraini Markom, 50.

Dia yang dikunjungi rombongan Lembaga Pemasaran Pertanian Persekutuan (FAMA) di premisnya di Kampung Kundang, Tanjung Sepat, Kuala Langat, Selangor, bersama-sama suaminya, Mohd. Noor Sukimi sibuk memunggah produk IKS keluaran syarikat mereka untuk dihantar ke Australia.

Mengapa sampai ke Australia? Kenapa tidak di pasaran tempatan?

"Sekarang banyak sangat usahawan IKS yang membuat kerepek dan pasaran di sini tidak terlalu besar.

"Jadi apa salahnya saya mencuba rezeki di Australia. Saya merancang untuk memasarkan produk saya ke Filipina selepas Hari Raya Aidilfitri," katanya.

Bekas kerani pejabat swasta di pekan Banting itu memulakan usahanya dengan menjual biskut bangkit kelapa resipi arwah ibunya.

"Sememangnya kuih bangkit buatan ibu memang sedap sehingga saya mengambil keputusan membuat dan menjualnya semasa musim perayaan," katanya.

Ketika itu, dia membeli ketuhar bagi menghasilkan biskut bangkit kelapa sebelum membeli dapur gas yang kecil.

Bagaimanapun Siti Noraini terfikir sampai bila dia akan berniaga secara bermusim.

Justeru, dia mula menjual kuih bangkit kelapa dan menjualnya dengan berbasikal sekitar kampung, kantin sekolah dan kedai runcit.

Perniagaan itu terus berkembang dan kesibukan menguruskan perniagaan berseorangan memaksanya menggaji dua orang pembantu dan membuat jadual penghantaran apabila 300 buah kedai runcit mula menerima kuih bangkit kelapa buatannya.

Walaupun masih bekerja sebagai kerani di syarikat swasta di Banting, Siti Noraini tidak melepaskan peluang menghadiri kursus keusahawanan anjuran pelbagai jabatan kerajaan.

Beliau mahu mendalami aspek perniagaan dan keusahawan termasuk pemasaran dan perhubungan dengan pelanggan sebelum pergi lebih jauh.

Setelah enam tahun bekerja dan perniagaannya mendapat sambutan menggalakkan daripada pelanggan, Siti Noraini mengambil keputusan nekad meletakkan jawatan.

"Ketika itu saya mengembangkan perniagaan dengan membuat pelbagai jenis biskut dan kerepek serta menjual produk usahawan lain," katanya.

Berkat kegigihan dan kesungguhan membangunkan perniagaannya, dia sudah mula melihat bibit kejayaan.

Sejak penglibatannya dalam IKS, Siti Noraini menerima pelbagai anugerah seperti Peladang Jaya, Tokoh Usahawan Wanita Selangor dan Belia Jaya.

Malah, usahanya menarik minat pelbagai agensi kerajaan yang tampil memberikan bantuan dalam pelbagai bentuk selain khidmat nasihat.

Sentiasa mengingati arwah ibunya dalam kejayaan yang dikecapi, Siti Noraini yakin segala kejayaan berkat doa ibunya.

Dalam pada itu Siti Noraini sentiasa menanamkan pelbagai impian seperti kerepek di dalam kanister ketika usianya 35 tahun.

"Alhamdulillah saya mencapai sasaran yang saya tetapkan sendiri," katanya.

Permintaan kerepek ubi, pisang tanduk dan keledek yang semakin menggalakkan menyebabkan Siti Noraini memerlukan bekalan bahan mentah yang banyak.

Malah pada masa yang sama, seorang usahawan dari Australia berminat untuk memasarkan kerepeknya ke Australia dan New Zealand.

Selain negara berkenaan Siti Noraini juga telah berjaya menghantar produknya ke Hong Kong, Jakarta dan Singapura.

Selepas musim perayaan, Siti Noraini akan menerbangkan kerepeknya ke Filipina yang mempunyai pasaran yang lebih besar.

"Masalahnya bagi pasaran luar negara, kami perlu memastikan kualiti dan kapasiti produk yang konsisten setiap kali penghantaran.

"Misalnya bagi ke Australia saja saya perlu menghantar kerepek ubi bagi memenuhi hampir satu kontena sepanjang 20 kaki," katanya.

Bagi memenuhi permintaan yang semakin bertambah terutama dari luar negara, Siti Noraini perlu berubah daripada peralatan menggoreng manual ke separa automatik.

"Ini bagi mempercepatkan lagi proses penghasilan produk tetapi saya tidak boleh berkompromi dengan kualiti produk yang saya hasilkan," katanya.

Selain menerima tempahan, Siti Noraini juga membawa produknya ke ekspo-ekspo seluruh negara dan antarabangsa anjuran agensi kerajaan.

Buat masa ini produk IKS Siti Noraini dengan jenama Ani Biskut boleh didapati di K-Shoppe Bukit Kapar dan Jalan Istana Lama, Kampung Jawa, Kelang.

Mereka yang berminat mengetahui lebih lanjut mengenai produk IKS Siti Noraini boleh menghubungi beliau di 019-373 4735 atau 03-3148 1088 atau emel: ani_biskut@yahoo.com.

12 di kapar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di kapar - Google Blog Search


PM Sampai Sumbangan RM75,500 Kepada 128 Masjid Dan Surau <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 17 Aug 2011 07:13 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]PELABUHAN KLANG, 17 Ogos (Bernama) — Datuk Seri Najib Tun Razak menyampaikan sumbangan kerajaan persekutuan berjumlah RM75,500 kepada 128 buah masjid dan surau di kawasan Parlimen Kapar. Sumbangan itu disampaikan selepas ...

12 di shah alam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di shah alam - Google Blog Search


Ustaz Azhar Idrus <b>di</b> Masjid Negeri <b>Shah Alam</b> | ! Erti Kehidupan...

Posted: 23 Jul 2011 06:53 AM PDT

 Assalamualaikum........

Siapa kaki youtube 80% akan mengenali Ustaz Azhar Idrus tol tak..? hang kenal Ustaz Azhar Idrus tak..??ni ha gambar dia

Pada esok hari 24/7/2011 ustaz azhar idrus akan berada di Masjid Negeri Shah alam selepas magrib,so sesiapa yang berdekatan boleh la jenguk ustaz azhar idrus di masjid shah alam...('',)

Ustaz ini gua boleh gerenti pasti tergelak kalau dengar ceramah dia..hehe..

Website Ustaz Azhar Idrus klik SINI

Facebook Uztaz Azhar Idrus klik SINI

******************************************


Gambar Ustaz Azhar Idrus di Masjid Negeri Shah alam

 Luar biasa kehadiran umat islam di masjid Negeri Shah Alam pada 24/7/11







Gambar Sumber Facebook Ustaz Azhar Idrus

 Sebelum ini gua ada buat entri yang ideanya dapat dari hasil ceramah ustaz azhar idrus 
klik SINI
*video ustaz azhar di masjid shah alam, gambar ustaz azhar di masjid shah alam,ust azhar idrus di shah alam, gambar ust azhar idrus di shah alam 
"Terima Kasih Kerana Tekan Butang Like"

12 di hulu selangor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di hulu selangor - Google Blog Search


Gangguan Bekalan Air <b>Di</b> Hulu Langat dan <b>Hulu Selangor</b> Pada 23,25 <b>...</b>

Posted: 19 Aug 2011 07:06 PM PDT

Saturday, 20 August 2011 | Ruangan: Berita

SHAH ALAM 20 OGOS - Beberapa kawasan di Hulu Langat dan Hulu Selangor akan mengalami gangguan bekalan air berikutan kerja menaik taraf sistem bekalan oleh kontraktor Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn Bhd (Syabas).

Antara pukul 9 malam pada 23 Ogos hingga 5 pagi 24 Ogos, gangguan bekalan akan berlaku di taman-taman perumahan di kawasan Kajang dan Semenyih, yang disebabkan oleh kerja-kerja kecemasan penyambungan paip oleh pihak ketiga di Jalan Reko, Kajang.

Syabas dalam satu kenyataan hari ini berkata gangguan juga berlaku di kawasan Hulu Selangor mulai 10 malam 25 Ogos hingga 5 pagi 26 Ogos, yang membabitkan sekitar Kampung Dato Lee Kim Sai, Taman Bersatu Rawang, Belmas
Johan/ R&R/ Industri Indah Rawang, Industri Kri dan NSK.

Gangguan itu disebabkan oleh kerja-kerja pengalihan dan penyambungan paip di Lebuhraya KL-Kuala Selangor di Jalan Templer, Rawang.

Syabas menasihatkan pengguna supaya menyimpan bekalan air secukupnya dan menggunakan air secara berhemah sepanjang tempoh gangguan.

12 di bandar sunway - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di bandar sunway - Google Blog Search


<b>Bandar Sunway</b> - a dream come true, a desire fulfilled | MPN.net <b>...</b>

Posted: 21 Aug 2011 09:51 PM PDT

Posted on | August 22, 2011

By BUSINESS TIMES

PETALING JAYA: Even as a boy growing up in a small mining town called Pusing in Perak, he was certain of one thing – he wanted to lead.

Tan Sri Jeffrey Cheah, the man behind the development of resort township Bandar Sunway, knew back then he would one day become a leader of some sort.

A business graduate of Melbourne's Victoria University, Cheah started his career as an accountant but soon "became restless" being just an employee.

His wish of becoming a leader began at a derelict tin mine, not far from the busy town of Petaling Jaya, where he dreamed of building something which "I can share with the rest of the world". And the road to that dream was not all a bed of roses.

Recalling his entry into the business world, Cheah said it was not easy as he had approached banks without any track record. However, his determination won the bank over.

Then, the recession came in 1985 and his company lost RM30 million due to its financial leasing business.

A year later, armed with a non-impressive balance sheet, he went to Hong Kong Bank for a loan of RM5 million and a promise that he would pay back every single sen.

"Not once did we ever ask for a haircut and true, we paid all our debts," he said.

But, another economic storm came in 1988, the same year he began his property business. It could not have been any more challenging, he said, but like they say, the rest is history.

Now Bandar Sunway has over 30 million visitations yearly, a thriving RM10.6 billion township and home to over 50,000 people.

Cheah still has plans for the township, hoping to turn it into an education hub or "the Boston of Malaysia" as it banks on five-star ratings of Monash University and Sunway University to grow the number of students to eventually reach 50,000.

"The two trying times were a great lesson for business people like me. I don't believe in regrets but more in the lifelong pursuit of continuous improvements. In business, when you are in a slump, you simply cannot panic … intelligent failure needs to be embraced."

He noted with pride that in terms of business achievements, building Bandar Sunway and Sunway City Ipoh are his greatest successes.

While his personal success comes from his idea to set up the Jeffrey Cheah Foundation (JCF) – where he had transferred all his shares worth RM700 million previously held under the Sunway Education Fund.

In the JCF, the shares will be held in perpetuity and can never be sold. The foundation will ensure that all assets, funds and operating surpluses are used to perpetuate the cause of bringing quality education to deserving Malaysians.

"I believe the best way to give back to the society is through the gift of education because it has the power to eradicate prejudices, correct biases and move nations."

Cheah said his personal motto of "I aspire to inspire before I expire" has been the key motivator to his passion to succeed and doing business with a heart.

- Malaysia Real Estate News


You might also like

<b>Bandar Sunway</b> - a dream come true, a desire fulfilled | Malaysia <b>...</b>

Posted: 21 Aug 2011 06:12 PM PDT

Even as a boy growing up in a small mining town called Pusing in Perak, he was certain of one thing – he wanted to lead.

Tan Sri Jeffrey Cheah, the man behind the development of resort township Bandar Sunway, knew back then he would one day become a leader of some sort.

A business graduate of Melbourne's Victoria University, Cheah started his career as an accountant but soon "became restless" being just an employee.

His wish of becoming a leader began at a derelict tin mine, not far from the busy town of Petaling Jaya, where he dreamed of building something which "I can share with the rest of the world". And the road to that dream was not all a bed of roses.

Recalling his entry into the business world, Cheah said it was not easy as he had approached banks without any track record. However, his determination won the bank over.

Then, the recession came in 1985 and his company lost RM30 million due to its financial leasing business.

A year later, armed with a non-impressive balance sheet, he went to Hong Kong Bank for a loan of RM5 million and a promise that he would pay back every single sen.

"Not once did we ever ask for a haircut and true, we paid all our debts," he said.

But, another economic storm came in 1988, the same year he began his property business. It could not have been any more challenging, he said, but like they say, the rest is history.

Now Bandar Sunway has over 30 million visitations yearly, a thriving RM10.6 billion township and home to over 50,000 people.

Cheah still has plans for the township, hoping to turn it into an education hub or "the Boston of Malaysia" as it banks on five-star ratings of Monash University and Sunway University to grow the number of students to eventually reach 50,000.

"The two trying times were a great lesson for business people like me. I don't believe in regrets but more in the lifelong pursuit of continuous improvements. In business, when you are in a slump, you simply cannot panic … intelligent failure needs to be embraced."

He noted with pride that in terms of business achievements, building Bandar Sunway and Sunway City Ipoh are his greatest successes.

While his personal success comes from his idea to set up the Jeffrey Cheah Foundation (JCF) – where he had transferred all his shares worth RM700 million previously held under the Sunway Education Fund.

In the JCF, the shares will be held in perpetuity and can never be sold. The foundation will ensure that all assets, funds and operating surpluses are used to perpetuate the cause of bringing quality education to deserving Malaysians.

"I believe the best way to give back to the society is through the gift of education because it has the power to eradicate prejudices, correct biases and move nations."

Cheah said his personal motto of "I aspire to inspire before I expire" has been the key motivator to his passion to succeed and doing business with a heart.–BTimes

Tags: , , , ,

12 di sungai burong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sungai burong - Google Blog Search


Turun Ke Bazar Ramadhan Edar Bubur Lambuk dan <b>...</b> - PKM <b>Sungai Burong</b>

Posted: 20 Aug 2011 04:49 PM PDT

21 08 2011

Tanjong Karang, 21 Ogo    :    PAS Kawasan Tanjong Karang dengan kerjasama Pusat Khidmat Masyarakat (PKM) Dewan Negeri (DUN) Sungai Burong dan Ahli-ahli Majlis Daerah Kuala Selangor (MDKS) meneruskan program pemberian bubur lambuk secara percuma dan edaran risalah akhbar Selangorkini kepada orang ramai.

Pada hari ini, program tersebut dijalankan di Bazar Ramadhan Tanjong Karang selepas waktu asar dan berakhir jam enam petang dan disertai oleh Ahli-ahli Majlis Daerah Kuala Selangor (MDKS), Haji Misran Serman, Nor Az Azlan Ahmad dan Mohd Faizal Mohd Barja serta beberapa pimpinan PAS Yang lain seperti Ketua Dewan Pemuda PAS (DPP) Kawasan, Muhamad Jafaruddin Sheik Daud, Ketua Penerangan PAS Kawasan, Ustaz Mat Hasbollah Sudin dan lain-lain.

Menurut, Penolong Setiausaha (PSU) 1 PAS Kawasan, Mohd Faizal Mohd Barja, Seperti pada minggu-minggu sebelumnya, sebanyak lebih 500 bungkus bubur lambuk telah disediakan untuk diedarkan kepada orang ramai yang sedang membeli juadah berbuka puasa. Tambahan pula pada hari ini juga terdapat pasar minggu yang diadakan pada setiap hari ahad petang dilokasi yang sama.

Sambutan daripada orang ramai, katanya, sangat menggalakkan dan telah mengerumuni meja yang disediakan. Ini menunjukkan sokongan masyarakat terhadap Pakatan Rakyat (PR) khususnya PAS sangat baik di kalangan penduduk tempatan.

Selain edaran bubur lambuk, akhbar Selangorkini, terbitan Kerajaan Negeri Selangor dan Kad Hari Raya Aidilfitri daripada PAS Kawasan Tanjong Karang dan PKM DUN Sungai Burong turut diedarkan kepada orang ramai dalam program tersebut, katanya lagi yang juga Ahli Jawatankuasa (AJK) Dewan Pemuda PAS Negeri (DPPN) Selangor.

Sebelum ini, program edaran bubur lambuk dilakukan dari rumah ke rumah dibeberapa buah kampong terpilih di DUN Permatang dan Sungai Burong juga turut mendapat sambutan yang baik dikalangan masyarakat, katanya lagi.

12 di kajang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di kajang - Google Blog Search


Dr Shafie Abu Bakar: Surau Damai Impian Terbaru <b>Di</b> Bandar Baru <b>...</b>

Posted: 14 Aug 2011 05:45 PM PDT

Damai Impian, Seksyen 3 Tambahan, BBB, 13 Ramadhan = 13 Ogos (Sabtu):

Sejak Taman Damai Impian dihuni lima tahun yang lepas, penduduk berusaha mendapatkan surau bagi kegiatan ibadat secara jamaah dan kegiatan kemasyarakatan. Pada peringkat permulaan dengan menyewa rumah kediaman. Adun Bangi dapatlah dikatakan setiap Ramadhan berkesempatan menghadiri program Ramadhan surau di sini. Dalam masa yang sama penduduk berusaha mendapatkan tapak tetap bagi mendirikan surau.

Penduduk Damai Impian mempunyai kesepakatan yang tinggi. Antaranya mempunyai kepimpinan setempat seperti Tuan Haji Sufie Munassir sebagai Ketua Persatuan Penduduk yang juga selaku Pengerusi Surau. Beliau juga adalah AJK Persatuan Penduduk Induk Bandar Baru Bangi. Dengan keaktifan dan kedinamikan Persatuan dan Penduduk Damai Impian, maka pada tahun 2010 Persatuan dan penduduk memasuki Pertandingan Kejiranan Sepakat, maka Taman ini memenangi peringkat pertama di bawah anjuran MPKj. Adun dimaklumkan oleh Pengerusi Persatuan Penduduk Tuan Haji Sufi, bahawa kemenangan melayakkan Persatuan Penduduk menerima Gran RM15,000. Dari kewangan ini digunakan sebagai peruntukan asas bagi membina surau di sini. Peruntukan yang lain ialah dari bayaran cukai pasar malam dan Pasar Ramadhan serta derma penduduk.. Maka penduduk mendirikan surau secara bergotong royong dan menyiapkan surau dalam masa tiga bulan. Tapak bagi surau adalah atas sebahagian dari kawasan padang rekreasi di sini. Keluasan surau adalah 30 x 30 kaki persegi dan berbentuk empat persegi dengan kos setakat ini melebihi RM30,000. Sudah tentulah surau ini memerlukan perluasan semua keliling bagi bangunan ini. Surau Damai Impian, Seksyen 3 Tambahan ini mula digunakan pada 1 Ramadhan 1432 bersamaan 1 Ogos 2011 baru banru ini dengan kapasiti ruang memuatkan jamaah serami 100 orang.

Adun yang datang sekejap selepas kembali dari Surau Ubudiyah di Seri Kembangan ketika diminta berucap ringkas selepas solat Maghrib mengucapkan tahniah kepada Persatuan Penduduk dan penduduk, kerana dapat menyiapkan bangunan surau dalam masa yang singkat, iaitu dalam tempoh tiga bulan. Surau ini menyamai beberapa surau yang dapat disiapkan dalam masa yang singkat, iaitu Surau Ar. Rahim, Seksyen 8 Tambahan yang dapat disiapkan dalam masa sebulan dan Surau Al-Ikhwan yang disiapkan dari bulan Mei hingga Disember 2010 yang lepas. Kecepatan pembinaan sudah tentulah bergantung kepada AJK Persatuan Penduduk dan Surau yang mampu mengeluarkan dana dan membinanya. Adun berharap dengan adanya surau rasmi membolehkan para jamaah setempat menjadikan surau sebagai pusat kegiatan penduduk sama ada bersifat ibadat, pendidikan dan kemasyarakatan. Adun percaya sokongan dan kerjasama penduduk dapat diteruskan bagi pembesaran surau. Adun bergembira dengan keaktifan penduduk di sini. Adun mencadangkan bagi mendapat bantuan boleh meminta bantuan dari peruntukan zakat.

Selepas Majlis ringkas Adun melihat bangunan dari dalam dan luar. Memang bangunan bersifat asas. Tiada sayap kelilingan bagi melindungan dari hujan yang terus membasahi dinding.

Walau apa pun kita mengucapkan Tahniah kepada penduduk yang berjaya menyiapkan asas bangunan surau yang menuntut keikhlasan penduduk bagi membesar dan melengkapkan Surau Damai Impian.

Sekian.

Kecoh <b>di</b> Imigresen <b>Kajang</b> | ShaKiddo

Posted: 08 Aug 2011 05:01 PM PDT

Apa yang berlaku nih? Kecoh.. Dari sebelum puasa dah kecoh. Ramai sangat orang. Ramai sangat yang sanggup bersesak. Ini semua korang boleh tengok di Jabatan Imigresen.
Keadaan tiba-tiba jadi agak kelam kabut tetapi dikawal baik oleh pengawal keselamatan disitu.
Aku pun tak nak cakap banyak laa.. Diorang ni ikut prosedur ke, underground ke.. Aku tengok ramai je kaki-kaki ulat dan agensi. Tu kena tanya pihak berkenaan. Ini adalah program pemutihan oleh Kerajaan. Apa laaaa masalah lagi nih. hhmmmmm...

Baik ikut aku beli SMARTPHONE CANGGIH UNTUK BLOGGING!

12 di batu caves - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di batu caves - Google Blog Search


Mengunjungi Dewa Murugan <b>di Batu Caves</b> « sepatu merah

Posted: 14 Jun 2011 08:33 AM PDT


Batu Caves

Sabtu 11 Juni lalu, saya dan dua orang teman dari KBR68H menyempatkan diri untuk mengunjungi Batu Caves, sebuah kawasan kuil Hindu di daerah Selangor, 13 kilometer dari Kuala Lumpur. Kami berangkat dengan kereta komuter/KTM  dari KL Sentral. Harga tiket 1 RM atau sekitar 2.800 rupiah. Perjalanan hanya menempuh waktu 20 menit dan berhenti di stasiun Batu Caves.

Sampai disana, hal yang langsung menarik perhatian saya adalah adanya patung Hanoman berwarna warni yang tingginya tak kurang dari 15 meter. Selain itu, suara musik dan nyanyian dari dalam kuil uga tedengar indah. Tapi itu belum apa apa, karena kita belum sampai di tempat utama. Di depan gerbang menuju kuil dalam gua, ada sebuah patung Dewa Murugan berwarna emas dengan tinggi 43 meter.

Dewa Murugan adalah Dewa Hindu yang terkenal di kalangan orang Tamil di negara bagian Tamil Nadu di India, dan Sri Lanka. Dia juga dikenal dengan berbagai nama, seperti misalnya Murugan, Kumara, Shanmukha, Skanda dan Subramaniam. Dia merupakan Dewa perang dan pelindung negeri Tamil. (Sumber: wikipedia)

Kuil di dalam gua

Setelah menikmati keindahan patung dewa Murugan, kita harus berjalan menaiki 200 lebih anak tangga untuk menuju kuil utama yang terletak di dalam gua. Lumayan panjang perjalanan yang harus ditempuh apalagi cuaca cukup panas. Tapi dengan perlahan namun pasti akhirnya kami tiba juga di dalam gua, tempat kuil utama berada. Selain itu hampir di setiap sudut di dalam gua, terdapat kuil kuil kecil atau patung patung dewa. Meskipun bukan pada hari besar, kuil ini tetap ramai dikunjungi oleh para umat yang ingin berdoa.

Kalau ingin merasakan suasana istimewa di Batu Caves, kita bisa datang pada bulan Februari, tapi sayang saya tak tahu tanggal pastinya. Tapi yang jelas, pada bulan Februari kita bisa menyaksikan perayaan Thaipusam. Pada saat itu, ramai orang yang datang untuk berdoa dan melihat berbagai macam atraksi.

 

BLOG SELANGOR

Copyright 2010 All Rights Reserved