ads

Ahad, 30 Jun 2013

12 di cheras - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di cheras - Google Blog Search


Syed Ali mahu supaya MAIWP diletakkan <b>di</b> bawah Kementerian <b>...</b>

Posted: 23 Jun 2013 11:44 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Menurut Ketua UMNO Bahagian Cheras, Datuk Seri Syed Ali Alhabshee, sudah sampai masanya MAIWP 'diserahkan' kepada orang di Wilayah Persekutuan atau diletakkan dibawah kementerian berkenaan. Langkah itu ...

12 di ulu kelang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di ulu kelang - Google Blog Search


Salam Monash: Ralli Ilmu @ <b>Hulu Kelang</b>

Posted: 27 Jun 2013 08:55 PM PDT

Diriwayatkan oleh Anas bin Malik r.a., bahawasanya bersabda RasuluLlah SAW, "Barangsiapa keluar pada menuntut ilmu, adalah baginya pada jalan ALLAH (fiisabiliLlah) hinggalah ia pulang" (riwayat Imam at-Tarmizi)
Insya ALLAH, untuk kali ke-3nya, pihak Masjid al-Ridhuan akan mengadakan program pengisian ilmu sehari semalam pada esok hari, Sabtu 29 Jun 2013. 
Berdasarkan tentatif program yang dipamirkan, ralli ilmu ini bermula seawal jam 4:00 pagi dengan program Qiamullail yang akan dipimpin oleh Ustaz Dr. Badrolamin. Seterusnya pelbagai slot perkongsian ilmu diadakan bersama tokoh-tokoh agama tersohor tanah air terutama di sekitar Lembah Kelang. Pada sela masa tertentu, dimasukkan sama program Khatam Quran oleh 500 orang anak-anak Tahfiz Selangor dan juga Majlis Tahlil Perdana. Penutup kepada ralli ilmu ini adalah Ceramah Perdana yang bakal disampaikan oleh Ustaz Azhar Idrus.
Berikut adalah antara program yang dirancangkan:-
4:00 pagi - Qiamullail (Ust. Dr. Badrolamin)
6:00 pagi - Kuliah Subuh (Ust. Hanafiah Malek)
9:00 pagi - Kuliah Dhuha I (Ustz. Norhafizah Musa)
11:00 pgi - Kuliah Dhuha II (Ust. Dr. Zulkifli al-Bakri)
2:00 ptg   - Majlis Khatam Quran (anak2 Tahfiz)
                  (Jualan air khatam RM 5/botol 1.5L)
3:00 ptg   - Kuliah Zohor (Ust. Datuk Ismail Kamus)
5:00 ptg   - Forum Istimewa
                  - Ust. Haslin Bollywood
                  - Ust. Hariyanto Rizal
                  - Sdr. Amin Idris (moderator TV)
8:00 mlm  - Majlis Tahlil Perdana
                   (selepas solat Maghrib)
9:00 mlm  - Ceramah Perdana (Ust. Azhar Idrus)
Kepada para pencinta ilmu, elok sangatlah jika boleh berkampung sehari suntuk sehingga ke malam di Masjid al-Ridhuan. Inilah salah satu cara untuk mendapatkan saham ke Jannah kerana RasuluLlah SAW mengatakan majlis-majlis ilmu adalah sebahagian daripada taman-taman syurga.
Soal makan minum tiada masalah, banyak gerai jualan yang disediakan. Kemudahan bilik airya juga amat selesa. Tambahan pula ruangan dalam masjidnya telah pun dilengkapi kipas gergasi yang amat nyaman sekali hembusan anginnya (silap-silap boleh tertidur dibuatnya).
Kepada yang ingin hadir program di sebelah malam, adalah dinasihatkan datang awal, paling lewat pun sebelum waktu Maghrib. Jika tidak terpaksalah menapak jauh. Di pinggir MRR2 pun boleh diletak kenderaan, berkemungkinan pihak polis trafik/ RELA akan turut sama membantu.
Cuma ingin dikongsi bersama, terdapat suatu ruangan parkir bersebelahan SK Hulu Kelang yang berjarak sekitar 400 meter dari masjid. Selalunya kosong kerana sedikit tersorok. Laluan masuknya - dari MRR2, di penghujung pagar sekolah masuk ke Lorong Penghulu, di belakang Kediaman Penghulu adalah lokasinya. Untuk ke masjid, boleh berjalan melalui tepian MRR2 ataupun menyusuri jalan bertar di tepian sungai.
RasuluLlah SAW bersabda, "Menuntut ilmu adalah wajib ke atas setiap mukmin lelaki dan perempuan".
"Ya ALLAH, kami mohonkan kepadaMU ilmu yang bermanafaat, rezeki yang baik dan amal yang diterima. Ameen." (riwayat Ibnu Majjah)

12 di jenjarom - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di jenjarom - Google Blog Search


Ketua Wanita UMNO <b>Jenjarom</b> 1 maut kemalangan | Berita2u.tk

Posted: 11 Jun 2013 02:51 PM PDT

Banting: Ketua Wanita UMNO Cawangan Jenjarom 1, Nor Asmah Paniti, 52, maut selepas motosikal ditunggangnya terbabit kemalangan dengan sebuah lagi motosikal di depan Klinik Kesihatan Jenjarom, di sini, kelmarin.
Source: RSS Berita Harian – Nasional  

Short URL: http://www.berita2u.tk/?p=63245

12 di padang jawa - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di padang jawa - Google Blog Search


Debat Zulkifli Nordin - Noh Omar <b>Di Padang Jawa</b> Gagal!! | Cucu <b>...</b>

Posted: 20 Feb 2013 07:05 PM PST

CTS masih ingat pada tahun 2008, untuk mendapatkan penonton-penonton hadir ke ceramah Barisan Nasional ketika itu amatlah susah. Kalau boleh dapatkan angka mencecah 1,000 orang sudah dikatakan amat bertuah. Namun, angin perubahan berlaku dengan kuat di Selangor, khususnya di Shah Alam. Bertempat di Padang Jawa,  Shah Alam di bawah DUN Batu Tiga, dua hari lepas, tidak kurang daripada 2,500 orang hadir mendengar ceramah yang diberi nama "Debat Rakyat Zul Nordin vs Noh Omar". 
Tanpa publisiti meluas, tanpa membawa masuk penonton-penonton dari luar, Rakyat Shah Alam berpusu-pusu keluar memberikan sokongan. Dengan gelombang kali ini, tidak mustahil Parlimen Shah Alam akan dirampas lagi. Sudah menjadi "open secret" bahawa YB Zulkifli Nordin adalah tokoh yang paling layak untuk menjadi Wakil Rakyat di Shah Alam bagi mengantikan YB Khalid Samad. Pergeseran dan perebutan jawatan dan siapa menjadi calon di dalam Pakatan Haram di Selangor banyak membantu memudahkan proses pertukaran Kerajaan di Selangor di dalam PRU13. Ini kalilah!




12 di tanjung sepat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di tanjung sepat - Google Blog Search


Adun <b>Tanjung Sepat</b> nyaris maut dalam kejadian runtuhan <b>di</b> jeti <b>...</b>

Posted: 25 Jun 2013 09:01 PM PDT

Adun Tanjung Sepat, Ir Mohd Haslin Hassan nyaris maut apabila laluan sepanjang 300 meter dari laut ke jeti Tanjung Sepat, di sini runtuh ketika beliau bersama ahli jawatankuasa nelayan membuat lawatan di kawasan terbabit.

Difahamkan, dalam kejadian kira-kira jam 1.40 petang semalam itu menyebabkan Mohd Haslin mengalami kecederaan ringan dan dihantar ke Hospital Banting untuk rawatan lanjut.

Dalam kejadian itu, Pengerusi Jawatankuasa Keselamatan dan Kesejahteraan Kampung, Tan Hoo Chong turut mengalami kecederaan ringan manakala seorang nelayan patah kaki.

Ahli Majlis Daerah Kuala Langat, Wong Kim Loon ketika dihubungi mengesahkan kejadian.

Menurutnya, beliau yang turut serta dalam perbincangan itu bersama Adun dan rombongan sedang membuat lawatan kerja ke kawasan terbabit.

"Ketika kami sedang berbincang bersama nelayan, tiba-tiba jeti yang diperbuat daripada konkrit itu runtuh sepenuhnya dan menyebabkan enam ahli rombongan terjunam ke bawah jeti.

"Mujur saya sempat melompat dan peluk tiang, kalau tidak susah tentu saya juga cedera teruk," katanya lapor media.

Sebelum ini katanya, ahli jawatankuasa sudah memanjangkan masalah jeti yang sudah usang itu kepada pihak berwajib dan meminta peruntukan untuk membaiki kerosakan terbabit tetapi tiada tindakan diambil.

"Nasib baik insiden ini tidak berlaku pada hujung minggu kerana jeti ini sering dikunjungi pelancong asing yang datang untuk mengambil gambar pemandangan di sini," katanya.

12 di sekinchan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sekinchan - Google Blog Search


GEMPAR #GE13!: BALAI RAYA BN <b>DI SEKINCHAN</b> TERBAKAR!

Posted: 23 Apr 2013 09:04 PM PDT

Pagi tadi rakan RMK kirimkan beberapa keping gambar yang menunjukkan kesan terbakar pada bahagian dinding luar Balai Raya Parit 9, Sungai Leman, Sekinchan, Kuala Selangor.




Semalam heboh isu letupan di ceramah BN di Nibong Tebal, Pulau Pinang. Pagi ini pula, kesan terbakar jelas kelihatan di balai raya BN di Sekinchan pula. Apa maksud ini semua??


[KEMASKINI 2.00 petang]


12 di paya jaras - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di paya jaras - Google Blog Search


NASI PADANG SEDAP <b>DI</b> JALAN <b>PAYA JARAS</b>, SG BULOH

Posted: 29 Apr 2013 04:51 AM PDT





One Man's Meat Is Another Man's Poison... kalau nak terjemah bahasa Melayu sikit lebih kurang camni... Aku punya tekak aku punya sukalah. Kalau aku makan rasa sedap, kau makan kata tak sedap, ade aku kesah?

Ewah apa kena mengena pulak dengan entry ini? Hehehe.

Hari ni Kjee nak story pasal satu kedai makanan Minang atau Nasi Padang yang sedap sangat kat Paya Jaras. Boleh kata seminggu 3 kali kami makan di sini masa tinggal di Sg Plong. Kjee tahu UnclePali akan rindu sangat makanan kat kedai ni setelah kami meninggalkan Sg Plong. Malah, dua hari sebelum berpindah, kami singgah makan kat situ.


"Alaa bila lagi nak jumpa akak ya," kata Ann, toke kedai yang Kjee sayang sangat. Senyum tak pernah lekang dari bibirnya. Orangnya kecik molek dan kebanyakan makanan di kedainya dimasak sendiri.

"Jangan susah. Abang dah janji akan selalu singgah sini nanti untuk makan. Nasi Padang awak terbaik setakat ini," Kjee beritahu Ann yang tersipu2 kena puji.

So, hari ini selepas sebulan berpindah, Kjee, UnclePali dan Nadia ke kedai Ann. Siang tadi kami ke Ara Damansara. Lepas tu, UnclePali terus ke Paya Jaras. Kjee dah agak dah dia rindu sangat Nasi Padang kat kedai Ann.

Ann punyalah suka tengok Kjee. Dia sangka yang Kjee tak akan ke sana lagi maklumlah dah duduk jauh. Tapi, kalau bab makan, jauh mana pun kami tetap pergi. Janji makanan dia sedap.

Kedai makan Ann ni, kalau tengok macam kedai makanan Minang/Padang biasa. Malah menunya pun biasa. Tetapi kelebihannya ialah rasanya. Kalau Kjee kata sedap, mestilah sedap sebab kan tekak Kjee ni cerewet. Hehehe.

Kjee paling suka lauk jering di kedai Anne, tak kesahlah yang dibuat goreng berlado ataupun masak lemak pedas. Dan pada Kjee sambal ijo (hijau) Ann yang paling sedap yang pernah Kjee rasa setakat ini! Cukup rasa.

Lawaknya kedai Ann ini langsung tiada signboard. Kjee tanya apa nama kedai, dia kata kalau ikut lesen Restoran Sabar Menanti. Tapi dia tak nak guna tu dan tengah fikir nama yang sedap. Apabila Kjee nak acukan kamera kat Ann, dia menolak lembut. "Tak payahlah kak. Malu.."

Kedai Nasi Padang ini buka setiap hari hingga 12 malam. Tapi katanya, lauk pauk siap dimasak pada pukul 11 pagi. Tutup sebulan sekali jer tapi Ann kata tiada hari yang tetap. Cuma 6 Mei ni dia tutup sehari. Harga makanan memang amat berpatutan berbanding Kedai Nasi Padang lain.

Kalau ada yang nak rasa makanan di kedai ini, ia terletak di Jalan Paya Jaras kira2 seratus meter kot dari Tapak Pasar Malam Paya Jaras. Kedai ni setentang dengan Kedai Dr Cermin. Mesti jumpa punyalah.

12 di batu caves - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di batu caves - Google Blog Search


Ady Budika: Pengalaman <b>Di Batu Caves</b> Menjelang "Taipusam"

Posted: 24 Jan 2013 03:25 AM PST

Tak pernah terlintas untuk aku menjejakkan kaki ke Batu Caves Murugan Temple. Tapi atas ajakkan opismate aku akhirnya bersetuju untuk ikot diorg pegi melihat cara dan persiapan Taipusam yang di lakukan oleh rakan kita yang beragama hindu ini. 
Setiba disitu,  tak sangka lak jalan jammed sedangkan Taipusam lebih kurang 4 hari lagi. Sekitar kawasan juga sudah dipenuhi dengan gerai2 dan rakyat berbilang kaum. Rata2 nak pegi lihat apa yang ada disitu :)
Haiyooo... awat la kali ni aku rasa entri aku ni macam karangan budak darjah 6? Mybe sebab dah lama tak buat entri kot no :P
So biarkanlah gambar dibawah yang bercerita :) Kali ni aku kelua dengan Chansey, Ning n Arie!!
Makanan yang berwarna warni menarik perhatian aku
Ade tempat nak cukur rambut! 

Bergambar dihadapan Tangga Batu Caves (ramai kat belakang tu dah start memanjat)

Ni Sorang mamat yang hilang kawalan sebab tak pernah nampak merpati 

Pendakian bermula. Perhatikan orang ramai kat bawah.

Pose kejap!!!! Sebenarnya ngelat takmo panjat tangga dah.. penat kottttt

Group Photo!! Time ni kami berempat dan sampai kat atas!
Tekstur bukit yang menarik perhatian

Dah sampai atas.. So nak turun bawah balik.. sekali lagi.. penat!

Ok... Tamat sudah pendakian di sini

Kesimpulannya, persiapan sudah banyak dilakukan menjelang taipusam... tapi kami yang lebih sibuk bergambar disini.. Sekian!


12 di kajang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di kajang - Google Blog Search


kisah.klassik.untuk.masa.depan: Riadah <b>di</b> stadium <b>kajang</b>

Posted: 18 Jun 2013 01:57 PM PDT

Assalamualaikum.. Seronok sebenarnya bila dapat keluarkan peluh sekali sekala.. Maksud aku, beriadah luar rumah dengan family, dengan anak-anak.. Since aku nie duduk apartment yg tiada taman di sekitarnya, maka tempat riadah yang selalu kitorg pergi bawa anak-anak, indoor park jelah.. Playground dlm mall.. Anak-anak berpeluh banyak, mak bapak diduk tengok sambil menambah lemak..hmmppfftt..
So, weekend baru-baru nie ajak husband  pergi stadium kajang.. First time pergi waktu petang, masyaAllah, ramainya manusia yg turut sama beriadah.. Yang jogging satu hal, anak-anak kecil main kat playground pun teramat ramai.. 
Dapatla mommy seround setengah sebelum kejadian tapak kasut tercabut.. Hahaha.. Kasut nampak baru tapi dek kerana terlalu 'rajin' bersenam maka tamatlah riwayat begitu saja.. Tak pepasal dapat crocs celup satu.. Thank you daddy..
Seronok sebenarnya beriadah kat sini.. Walaupun hanyalah stadium kecik tapi okla untuk penduduk kajang.. Ada la beberapa kemudahan untuk bersenam kat sini.. Sekitar stadium berpagar, playground luas, kira selamat dan selesa.. Cuma part parkinh sedikit..
Nie salah satu tempat fav aku kalau ke sini.. Sambil jalan terkedek atas batu, menahan kaki sakit.. Banyak benor sakit mommy kamu nie nakkk.. 
Anis jugakla yang seronok, melayan angin dan matahari pagi.. Bukan selalu dapat tengok langit ye nakkk.. 
Dan, orang yang paling seronok sekali tentulah Amal Khalisah.. Kemain lagi turun naik slide, lari sana sini.. Gumbira rasa hati dapat jumpa playground seminggu sekali.. Main sepuas hati sampaikan mommy daddy yg tak larat nk tunggu.. Bila dah sampai sini, nak ajak balik bukan la sesuatu yang mudah.. Menangis? Opkossss...
Owh, lupa bak bgtau.. Stadium nie buka sampai malam... Kot-kotla lepas makan satay samuri, rasa nak bakar balik kalori yang ada, bolehla datang sini... Sebelah je punnn...





12 di kuala langat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di kuala langat - Google Blog Search


BLOG j-QAF <b>KUALA LANGAT</b> MENJADI ANTARA BLOG PILIHAN <b>...</b>

Posted: 11 Jun 2013 03:42 AM PDT

Blog j-QAF Kuala Langat menjadi pilihan ke ENAM bagi cari umum perkataan " j-qaf " 


12 di sepang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sepang - Google Blog Search


GT Japan 2013 <b>di Sepang</b> | blog of amir rofie

Posted: 22 Jun 2013 03:29 AM PDT


Ahad (16/06/2013) yang lepas penulis bawa anak lelaki, Irfan ke Sepang untuk saksikan lumba kereta GT Japan 2013. Kalau ikut perangcangan nak bawak anak lelaki sulong (Syafiq) dan anak ketiga (Irfan) tapi nak main bola belah petang tu jadi penulis hanya bawa Irfan sahaja.
Dari kecik Irfan suka dengan kereta jadi penulis ambik peluang ni untuk bawa dia saksikan sendiri race di litar Sepang secara langsung. Selama ni asyik tengok kat TV aje.
Dalam perjalanan masuk, banyak kereta-kereta lagenda dipamirkan untuk tontonan para pengunjung. Antara yang menarik perhatian penulis adalah seperti dalam gambar-gambar dibawah ni. 






Perlumbaan masih belum bermula semasa kami sampai ke tempat duduk. Ketika itu kereta-kereta lumba sudah siap sedia untuk berlumba cuma menunggu masa tepat jam 4:00PM sahaja. Suasana agak tenang dengan hanya kedengaran suara-suara orang berborak sahaja. Bila announcer beri isyarat "Start your engine !!", maka suasana bertukar menjadi bingit hingga bergegar gegendang telinga. Penulis beri isyarat kepada Irfan supaya tutup telinga sebab bunyi terlampau kuat.
Penulis ada buat koleksi kereta lumba GT Japan iaitu Calsonic Nissan Skyline dan Denso Sard Supra dan Irfan perasan ada model kereta ni di dalam almari perhiasan. Jadi bila tengok live kereta-kereta ni maka dia lebih teruja.

Sabtu, 29 Jun 2013

12 di kuala selangor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di kuala selangor - Google Blog Search


Gangguan Bekalan Air <b>Di Kuala Selangor</b> - MyNewsHub

Posted: 26 Jun 2013 05:12 PM PDT


KUALA LUMPUR – Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas) memaklumkan beberapa kawasan di Kuala Selangor akan mengalami gangguan bekalan air sementara pada 2 hingga 3 Julai ini.

Penolong Pengurus Besar Jabatan Komunikasi Korporat dan Hal Ehwal Awamnya, Priscilla Alfred berkata, gangguan bekalan air itu ekoran kerja-kerja penyambungan paip 600mm di Kampung Teluk Penyamun.

"Kerja-kerja ini bagi meningkatkan kapasiti bekalan air ke Kuala Selangor. Gangguan dijangka berlaku bermula pukul 9 malam pada 2 Julai ini hingga pukul 5 pagi keesokannya.

"Kawasan dijangka terjejas adalah pekan Kuala Selangor; Assam Jawa; kawasan Jeram, Sungai Buloh, Jeram; Sungai Sembilang dan Sungai Janggut membabitkan 7,241 akaun pengguna," katanya melalui satu kenyataan media hari ini.

Sehubungan Priscilla menasihati pengguna di kawasan terlibat supaya menyimpan bekalan air secukupnya serta menggunakan air secara berhemah sepanjang tempoh gangguan bekalan tersebut.

Beliau turut meminta pengguna terlibat supaya bersabar dan menghubungi hubungi Pusat Perkhidmatan Pelanggan (PUSPEL) menerusi talian bebas tol 1-800-88-5252 jika mempunyai sebarang masalah.

Iklan Teks:

PERINGATAN: Mynewshub tidak bertanggungjawab terhadap komen yang diutarakan dalam laman ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri

12 di puchong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di puchong - Google Blog Search


GRO Di Pusat Hiburan <b>Di Puchong</b> Turut Diserbu - Tv3

Posted: 29 Jun 2013 05:44 AM PDT

Tajuk Utama < Kembali ke Tajuk Utama

29 Jun 2013, 08:44pm by nur farhanin



Turut di serbu malam semalam ialah sebuah pusat hiburan di Puchong, Selangor yang turut menawarkan khidmat GRO warga asing.

Operasi lewat tengah malam semalam berjaya menahan 9 GRO warga asing.

Mereka terdiri dari 5 wanita warga China dan 4 lagi warga Vietnam berusia sekitar 20-an.

Turut ditahan seorang penjaga premis.

Kesemua GRO terbabit juga di dapati menyalahgunakan pas lawatan sosial.


12 di ulu kelang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di ulu kelang - Google Blog Search


DIALOG RAKYAT: Rumah anak yatim <b>di Hulu Kelang</b> terbakar

Posted: 28 Jun 2013 04:50 PM PDT

Sebahagian daripada sebuah rumah anak yatim di Hulu Kelang di sini dijilat api dalam kejadian malam tadi.

Jurucakap Jabatan Bomba dan Penyelamat Selangor berkata pihak bomba menerima laporan mengenai kejadian itu pada pukul 9.57 malam, beberapa minit selepas kebakaran bermula.

Tiada kecederaan atau kemalangan jiwa dilaporkan dalam kebakaran yang dipercayai bermula di tingkat teratas bangunan tiga tingkat itu yang melibatkan tiga bilik, katanya ketika dihubungi Bernama.

Punca kebakaran dan jumlah kerugian masih dalam siasatan, kata jurucakap itu.

Bilangan penghuni rumah anak yatim itu belum dapat dipastikan ketika berita ini ditulis.

Dua jentera bomba dari Balai Bomba Ampang Jaya dan Pandan Indah digegaskan ke tempat kejadian dan api dapat dikawal pada pukul 10.40 malam. - Bernama

12 di beranang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di beranang - Google Blog Search


Jejak Waris IV: Hari 1: Jumaat 31 Mei 2013 <b>Beranang</b>-Ipoh <b>...</b>

Posted: 06 Jun 2013 09:11 AM PDT

Assalamualaikum semua ahli keluarga dan rodonc-rodonc...

Saya telah memulakan perjalanan untuk 

melaksanakan Jejak Waris IV bermula Jumaat 31 Mei 2013 hingga Selasa 5 Jun 2013 yang lepas dengan jejakan seperti berikut:


Hari 1: Jumaat 31 Mei 2013
Beranang-Ipoh-Butterworth-Kulim

Hari 2: Sabtu 1 Jun 2013
Kulim-Kg. Bakau Tua, Penaga-Changloon

Hari 3: Ahad 2 Jun 2013
Changloon-UUM Sintok-Arau-Chuping-Changloon

Hari 4: Isnin 3 Jun 2013
Changloon-Sg. Batu Pahat, Perlis-Kg Peregam, Jalan Telok Bagan, Alor Star

Hari 5: Selasa 4 Jun 2013
Kg. Peregam-Sg. Lokan, Butterworth-Mahang-Bukit Bertam, Selama-Beranang
**Rekod perjalanan terpanjang dari Bukit Bertam ke Beranang. Keluar 10 malam, tiba di Beranang pada pukul 7.30 pagi kuikui



Saya akan memulakan dengan kisah hari pertama dahulu.

Kami keluar rumah setelah bersiap selama lebih satu hari pada pukul 9 pagi dan singgah sarapan pagi di gerai Roti Plata Pokok Rhu Bandar Tasik Kesuma dahulu.


Umar Nasif ceria untuk memulakan Jejak Waris IV

Selesai bersarapan pada pukul 10 pagi, kami meneruskan perjalanan dan ketika jam menunjukkan hampir 1 tengah hari, kami mengambil susur keluar di Simpang Pulai, Ipoh untuk bersolat Jumaat. Hampir 20 minit diambil untuk keluar dari kawasan Plaza Tol Simpang Pulai kerana lalu lintas yang terlalu sibuk. Setelah berputar-putar mencari dan bertanya di mana masjid, kami berjaya berhenti untuk solat di Masjid Kampung Kepayang.


 Sangat bersejarah. Sesiapa yang tahu sejarah masjid ini, mohon hubungi hamba di donlaurel[at]gmail[dot]com.
 Rumah lama di sebelah masjid
 Kolam air sembahyang yang menarik minat Umair Fayed
Cuaca panas terik menyebabkan Umar Nasif lebih selesa tidak berbaju kuikui
 Selesai solat dan mengalas perut dengan pisang berangan dan mamee cup, kami meneruskan perjalanan lebih kurang 3 petang.
Kami sampai di exit Batu Kawan/Bukit Tambun hampir 5 petang. Highway jem ketika itu. Saya mengambil keputusan naik ke exit dan mencuba jalan biasa ke Butterworth. Sempat juga menghubungi saudara jauh saya (Nik) Mohd. Nazri bin Mohd. Hussain, cucu Tuan Hasan yang mempunyai banyak hubungan perkahwinan dengan keluarga kami. Nik Nazri tiada di rumahnya di Taman Tasik, sedang bercuti di Sabah.
Kami meneruskan perjalanan ke Butterworth untuk makan tengah hari/minum petang. 
Pusing punya pusing, jumpa restoran Wajibali yang sangat sedap nasi kandaqnya kuikui
Bergambar sejurus sebelum membelasah nasi kandar yang meruntun nafsu makan kuikui
Sempat juga saya membuat beberapa transaksi kewangan selepas makan, terima kasih kepada Penang Wi-fi yang dijalankan oleh pihak Redtone. Wi-fi wajibali haram tak boleh masuk, seb beik makanan sedap kuikui. 
Kami bercadang bermalam di rumah (Mak) Njang kami di Taman Angsana, Kulim. Tiba-tiba telefon berbunyi. Mak saya telefon. 
-Maakk...ingat kot kat rumah. Bila hangpa pi?
--Pagi tadi, nak tido rumah Njang.
--Njang nak pi kelantan isok tu, hang telepon tengok, takut depa dah pi malam ni..
Saya pun menelepon Njang dan beliau mengesahkan akan turun ke Kelantan pada keesokan harinya, sempatlah kami tumpang bermalam di rumah beliau.
Dalam perjalanan ke Kulim, entah macamana saya boleh terambil jalan ke Bagan Ajam ini. Bagus juga, boleh lepak-lepak di Pantai Bersih, Bagan Ajam.
Pantai memang selalu menghadirkan girang di hati kuikui
 Hakisan yang mendedahkan rupa bentuk batuan dalam tanah, hanya beberapa meter dari sisi highway


Ceria sungguh ketika cuti sekolah kuikui

Benteng pemecah ombak berlatarbelakangkan Pulau Pinang

Senja mula berlabuh, kami meneruskan perjalanan melalui Baling-Kulim Expressway (BKE) untuk ke Kulim
Malam itu setelah makan malam dengan keluarga Njang, kami tidur dengan nyenyak untuk menyambung hari kedua setelah berjanji dengan Ku Hezli Ku Abdul Hakim untuk bertemu Pak Imam Haji Ahmad pada pukul 9 pagi di kampung asal keluarga kami, Kg. Bakau Tua, Penaga, Seberang Perai Utara.
Ikuti sambungan hari kedua, InsyaAllah esok....

12 di tanjung sepat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di tanjung sepat - Google Blog Search


Jeti Runtuh Bina Imej YB Ir. Mohd Haslin Adun <b>Tanjung Sepat</b>

Posted: 26 Jun 2013 04:19 PM PDT

-->
Tanjung Sepat, 17 Sya`ban 1434 = 26 Jun 2013 (Rabu):
Membaca berita beberapa akhbar pada pagi ini bahawa Adun Tanjung Sepat YB. Mohd Haslin bin Hassan jatuh bersama runtuhnya jeti usang ketika melawat bersama AJK Nelayan ke jeti berkenaan tengahari semalam adalah mengejutkan. Apa lagi disifatkan sebagai nyaris maut. Dua AJK turut cedera dan seorang dimasukkan di Hospital. Dari segi pemberitaan adalah menarik dan secara tidak langsung dapat membina imej positif YB Mohd Haslin, bahawa beliau adalah seorang Wakil Rakyat (Pas) yang turut padang dan prihatin dengan masalah rakyat.
Mengikuti berita itu Penulis sendiri rasa terpanggil oleh naluri ingin tahu dan mahu tahu lebih lanjut berhubung dengan peristiwa dan berita lanjut mengenainya. Lantaran itu Penulis menghubungi saudara Azizi kemungkinan beliau dapat pergi sama ke Tanjung Sepat. Beliau bersetuju dan kami bertolak jam 3.00 petang mengikuti jalan Bangi Lama ke Dengkil hingga ke Pekan Sepang menuju ke Tanjung Sepat sebelum tiba ke Banting. Setelah beberapa kali bertanya dengan beberapa orang yang ditemui akhirnya kami tiba di Tanjung Sepat.
Pekan Tanjung Sepat adalah Pekan Nelayan yang majoriti penduduknya adalah kaum Cina. Jeti berkenaan berada di belakang Taman Pelangi, Tanjung Sepat yang lokasinya di tepi laut. Ada beberapa warung kiri kanan ke Jeti. Penulis bertanya kepada seorang Cina yang sudah agak berumur sedang rehat di warung yang menyatakan namanya Encik Lee tentang jeti runtuh yang sebenarnya sudah kami nampak. Dia menunjukkan jeti berkenaan yang di jalan masuk ke Jeti disekat  dengan kon dan tali. Penulis bertanya En. Lee, apa nama tempat itu, dia menjawab, ``Tanjung Sepat !``. Tak ada nama khas bagi kawasan jeti ini ?. Seorang yang lain menjawab. ``Sini Jeti No. 2, Tanjung Sepat``. Penulis angguk dan bertanya, ``Boleh masuk  ?`` jawab yang lain, ``Boleh,`` walaupun ada tanda larangan.
Bila Penulis menuju ke arah jeti beberapa orang turut ikut mengiringi Penulis dengan saudara Azizi. Penulis bertanya, ``Sudah lama mana jeti di bina ?`` Jawab yang mengiring, ``Lebih kurang 10 tahun.`` Mula-mula kami turun ke bawah di atas tanah dan melihat jeti dari bawah, tapi tidak dapat jauh ke tengah, kerana pantainya bukan pasir, tetapi berlumpur. Akhirnya kami naik ke atas tebing yang ditambak dengan batu. Penulis yang diiring seorang Melayu bernama Encik Tahir bin Abdullah yang pada mulanya Penulis menjangkanya juga orang Cina (asal dai Indonesia, tapi sudah lama tinggal dan bekerja di sini sebagai nelayan), bila penulis bertanya, ``Berapa panjang jeti ?`` Jawabnya, ``Panjangnya lebih kurang 300 meter, yang runtuh bahagian hujung bersemin sepanjang 10 meter dan lebar 3 merter.``
Dari tiang-tiang menunjukkan bahawa struktur asal jeti adalah bertiang dan berlantai kayu, kemudian dinaiktaraf, dengan pemasangan tiang batu lebih tinggi daripada tiang kayu dan diratakan di atas permukaan tiang batu ini dengan semin yang tidak begitu tebal sesuai dengan tiang-tiang yang tidak begitu besar dan tidak sangat kukuh. Pada penghujung jalan jeti bersemin disambung dengan jeti bahagian kayu berhadang tiang kelapa, bagi menjadi tempat himpitan perahu nelayan bila mau mendaratkan ikan bila air pasang. Keseluruhan jeti adalah uzur dan boleh runtuh. Jeti ini tidak jauh dari anak sungai Tanjung Sepat. Di tepinya terdapat tiang-tiang runtuhan jeti lama yang lebih awal dari Jeti No. 2. Oleh kerana jeti telah uzur, amat wajar dibaiki dan lebih wajar dibina yang baru yang lebih kukuh. Mungkin ada janji dalam pilihanraya ke 13 lepas dari YB Mohd Haslin untuk membaiki jeti berkenaan. Sebab itu beliau datang pada Selasa 25 Jun disambut oleh AJK Nelayan. Beliau menaiki jeti diiringi beberapa AJK hingga ke hujung bahagian bersemin dan bahagian hujung ini runtuh ketika saudara Haslin berada di atasnya dengan beberapa AJK. Bila runtuh beliau terhenyak dan telentang ke bawah. Beliau tidak luka, tapi terkejut dan pengsan. Menurut En. Sow Chan yang bersama. ``Seorang luka dihempap batu dan  seorang luka ringan. Yang dihempap batu dibawa ke Hospital Banting.`` Tapi menurut En. Sow Chan, ``Pagi tadi yang dimasukkan ke hospital sudah pulang ke rumah.``
Bila Penulis bertanya, ``Bagaimnana dengan YB Haslin ?``  Encik Tahir yang terus mengiringi kami menyatakan. ``Kami beberapa orang mengangkatnya ke darat dan meletakkan pada tempat lapang dan antara kami menggosok dan memulihkan beliau yang akhirnya sedar dari pengsan dan YB. dihantar pulang ke rumahnya.``  Kata En. Tahir, ``Biasanya dijeti ini menjadi tumpuan pelancong pada hari minggu dan mereka biasanya pergi sampai hujung, tapi selama ini tidaklah runtuh.`` Secara bergurau Penulis menyatakan,
``Jeti tahu YB mahu melawat, kalau tidak runtuh tiada bukti jelas tentang keuzurannya, sekarang jelas runtuh, YB kena usaha mendapat peruntukan bagi membaikinya, kalau dapat bina jeti baru yang lebih kukuh.`` Semua ketawa dan setuju dengan cadangan Penulis.
Penulis bertanya, ``Bagaimana dengan keputusan pada hari itu ?`` Jawab Encik Tahir,
``Oleh kerana belum sempat berbincang lanjut dan jeti runtuh, tidak ada keputusan setakat ini.`
Tambah Penulis, ``Mungkin akan dibincang lebih serius selepas peristiwa runtuh untuk membaiki atau mengganti yang baharu.``
Penulis turut bertanya, tentang tangkapan ikan di Tanjung Sepat, menurut Encik Tahir, ``Tangkapan berbagai jenis ikan dari laut selat Melaka itu, tapi hasil ikan di sini cukup untuk dibeli dan diguna penduduk setempat dan tidak di bawa ke tempat lain.`` Penulis bertanya, ``Boleh beli ikan fresh di sini petang ini ?`` Penulis diberitahu bahawa hari ini nelayan tak turun ke laut. Agaknya kerana peristiwa jeti runtuh. Penulis juga ditunjukkan bangunan tempat memproses ikan-ikan kecil yang biasanya tak dipasarkan, tetapi diproses di bangunan itu bagi membuat fishball.

Penulis rasa, dengan keterangan-keterangan diberi, rasa ingin tahu Penulis telah terjawab dan tatkala Penulis bersama saudara Azizi hendak minta diri untuk pulang ketika jam 5.30 petang seorang Cina yang agak lanjut usia yang duduk di bangku warung bertanya kami, `Parti apa ?`. Kami tidak menjangka disoal berkenaan parti, tapi kami menjawab `Bulan !` Sambil menunjukkan ke arah kenderaan Hilux kami yang masih ada tanda sebagai diguna bagi kegiatan Adun.`` Dia menunjukkan dengan jarinya, `Ini Kalilah`. Kami baru faham. Dia tersenyum tanda menyokong lantaran sama sealiran. Kami faham penduduk China di Tanjung Sepat ini solid memberi sokongan kepada YB Haslin yang memperkukuhkan kemenangannya.

Dalam perjalanan pulang melalui Banting ke Dengkil setelah menunaikan solat Asar di Masjid Jami` Assalihin` kami bercakap tentang sokongan terutama masyarakat Cina secara meyeluruh terhadap Pakatan Rakyat, khusus YB Haslin dan sokongan ini jangan dipersia-siakan.
Peristiwa Jeti Runtuh mungkin menggerunkan YB Haslin, tetapi peristiwa ini membantu mempertingkatkan imej YB Haslin sebagai pemimpin generasi baru yang komited terhadap tugas dan turun padang menemui rakyat dan berusaha menyelesaikan masalah yang dihadapi rakyat. Peristiwa ini penting bagi YB Haslin yang boleh membantunya membina imejnya dalam politik masa depan, tetapi dengan syarat jeti ini mesti diperbaiki dan kalau boleh membina dengan bahan yang lebih baik dan lebih kukuh bagi mengukuhkan imej YB.

12 di bangi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di bangi - Google Blog Search


Mysara Ab Rahman: Request : Pengalaman study <b>di</b> KPTM <b>Bangi</b>

Posted: 04 Jun 2013 02:34 PM PDT

Salam. Terlebih dahulu terima kasih buat Adik Yaya yang tinggalkan pesanan kt cbox kitew. 
KPTM stands for Kolej Poly-Tech MARA. Aku dulu study KPTM Bangi during diploma amik banking. Kenapa pilih KPTM? Tak masuk IPTA?
Mungkin bukan rezeki walaupun orang kata result SPM aku agak baik. Orang yang result kurang dari aku pun dapat. Dah bukan rezeki kan. Aku dapat jugak tawaran Politeknik tapi aku tak minat kos yang ditawarkan, Insurans.
IPTS memang ada untuk foundation tapi lepas pikir banyak-banyak kali, aku apply KPTM. Kenapa KPTM? KPTM adalah salah satu institusi pengajian under Majlis Amanah Rakyat (MARA).
Masuk institusi pengajian under MARA membolehkan adik-adik dapat apply loan MARA. Sangat menguntungkan sebab tak perlu bayar full untuk pembayaran balik. Lulus 2.0 pun boleh dapat 50% diskaun inikan pulak kalau result lagi tinggi! MARA jugak provide wang saku bulanan di mana sangat berbeza dengan PTPTN. Zaman akak dulu RM630 sebulan! 
Ni gambar curik aku yang sangat FOKUS! Mih mih..
KPTM Bangi terletak bersebelahan dengan UNIKL MFI di seksyen 14 Bandar Baru Bangi menyediakan suasana pembelajaran yang sangat selesa. Lecturer kat sini pun ok. Hostel tak jauh dari kampus and ada laluan pejalan kaki disediakan. Kalau malas jalan kaki, bus and teksi pun ada.
Sebut pasal hostel, yuran hostel RM900 sebulan waktu aku sem akhir dulu. Dalam satu bilik hanya 3 orang and dah siap toilet and tempat sidai baju. 2 bilik untuk satu toilet so adik-adik akan ada toiletmate! Hee.. Malas nak basuh baju pakai tangan boleh guna washing machine tapi pastikan kumpul duit 50sen banyak-banyak ye. Dalam kawasan hostel ada cafe and nak tengok pape cerita boleh je turun kat cafe tu. Surau, tempat perbincangan kalau nak buat assignment pun ada.

Kampus kat Bangi ni sangat memudahkan pelajar. Semua kemudahan dekat je. Ke UKM pun dekat. Nak beli barang atau urusan bank sume senang. Transport utama kat seksyen 14 ni teksi.
Kualiti pengajian? KPTM menyediakan pengajian yang berkualiti and diiktiraf oleh MQA. Ramai dah senior yang berjaya and sambung sambung pengajian di IPTA, IPTS and ada jugak ke luar negara.
KPTM Bangi ni yang aku suka part Anugerah Dekan, dinner, sume kat tempat best-best. Tak da maknanya guna dewan kampus je. Contoh Anugerah Dekan waktu aku sem 5, kami ke Palace of Golden Horses. Wahh..sangat best diraikan macam gitew..
Masing-masing dah berpecah
Ada yang mencemuh sebab IPTS? Apa ingat IPTS tak boleh berjaya? Aku penah buat research untuk salah satu asssignment pasal benda ni dulu. Actually, tempat kita belajar hanya memainkan peranan kecik je untuk apply keje. Yang penting how kita bawak diri kita ni untuk cabaran luar.
Terus terang cakap even dah masuk UiTM pun aku selalu teringat kat KPTM sebab sangat best belajar kat sana dulu. Maybe disebabkan environment dia. Berbeza dengan UiTM so sape kata IPTS tak bagus?
Alhamdulillah.. Bermula dengan KPTM Bangi untuk diploma kini aku dah nak habis ijazah pun kat UiTM Segamat, Johor. Yang penting, usaha dan doa..:)

 

BLOG SELANGOR

Copyright 2010 All Rights Reserved