ads

Rabu, 5 Oktober 2011

12 di kuala kubu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di kuala kubu - Google Blog Search


Police detain three suspects in connection with bank robbery <b>...</b>

Posted: 05 Oct 2011 08:07 PM PDT

Posted on October 6, 2011, Thursday

KUALA LUMPUR: Police have detained three men believed to have been involved in robbing RM61,400 from a bank's ATM machine in Jalan Segambut, on Sept 10.

Kuala Lumpur CID Chief Datuk Ku Chin Wah said the three suspects, aged between 22 and 25, were detained at a house in Batu Caves, Gombak near here on Sept 28.

"During the 3.30pm incident on Sept 10, two armed robbers, one wearing a full-faced helmet and another wearing a mask had pointed a gun at two staff of the bank who had opened an ATM machine to check for repairs.

"The robbers had snatched a sling bag that contained a revolver and five live bullets from one of the bank worker who was a security guard before ordering them to open the deposit box inside the ATM machine.

"The robbers grabbed the cash inside the box and escaped on two motorcycles driven by two of their accomplices who were waiting outside the bank," said Ku.

He added that police were looking for the fourth suspect whose last known addresses were Batu 23 1/2, Jalan Sahom, Sungai Siput Selatan, Kampar, Perak and Flat Taman Desa, Batu Caves 1, Selangor.

Ku said during initial investigations, one of the suspects led police to a rubbish dumping site near the flats where two pistols were recovered – one used by the robbers and the other snatched from the security guard.

He added that the group of robbers who comprised a former security guard were believed to be responsible for a number of robberies involving ATM machines in Tanjung Malim and Kuala Kubu Baru. — Bernama

12 di semenyih - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di semenyih - Google Blog Search


Gambar Keindahan Semulajadi – Bukit Broga <b>Semenyih</b> Selangor <b>...</b>

Posted: 05 Oct 2011 04:55 AM PDT

bukit broga semenyih selangor

bukit broga semenyih selangor

Dan rumah aku di Semenyih..Bangga menjadi rakyat Semenyih yang terletak di Selangor.. :D

12 di ampang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di ampang - Google Blog Search


The million$$$$$ that could have been saved | Stop The Lies

Posted: 05 Oct 2011 09:54 PM PDT

A whopping RM2 million was spent by the government to maintain law and order for the street protest organised by electoral reform group Bersih 2.0 in July.

Such a wasteful amount that could have been channeled for better things like helping the poor or even to build more low-cost homes for the people.

Stopthelies was given to understand that the Parliament was told recently that more than 11,000 police officers had to be deployed in the days leading to the July 9 rally.

Certainly bringing up of any unfair election practices and seeking greater transparency in the electoral process is the democratic right of any citizen.

But doing it, deliberating it and bringing it to the country's administrators in the most effective way, minus the disruption to the lives of other right thinking Malaysians, should be of foremost importance.

This was however not the case. The rally saw the shutdown of the business hub of Kuala Lumpur. Hundreds of shops were closed.

Taxi drivers who ply the busy roads in the capital city were also deprived of their day's income as everything came to a standstill in Kuala Lumpur.

The much awaited wedding of some couple who took painful months to organise their big day were disrupted. Many of their guests did not show up. Those who turned up were late

There were also countless of untold problems that have cropped up as a result of the closure of roads by the police.

The road closures were necessary to minimise any attempt by mischievous or groups which were up to no good and may take advantage of street rally to create mischief. You never know.

Malaysia is a peaceful nation and we should help keep it that way and not allow ourselves to be used by some political faggot to serve his selfish interest.

Let us not be politically naïve to allow ourselves to be drawn in by the lies and deception.

FOOTNOTE – Bersih chairman Ambiga Sreenevasan was granted an audience with the King before the July 9 rally but she did not take the chance to submit the memorandum of demands for free elections.

Her reason : "The memorandum was not ready."

However a day after the rally, she told reporters that her mission has been accomplished. This has been widely reported in the media.

If her aim was to submit a memorandum and until now she has not done so, how can her mission be accomplished – unless the aim was to disrupt Kuala Lumpur on July 9.

I rest my case.

KELAB GREENBOC: Kes Gadis Dibakar <b>Di Ampang</b>: Suspek Cuba Perkosa <b>...</b>

Posted: 22 Sep 2011 04:26 PM PDT

Polis mengesahkan suspek dalam kes bunuh dan bakar seorang remaja wanita di Jalan Bukit Belacan, Ampang pada 5 Sept lepas cuba memperkosa mangsa selepas hajatnya untuk menyambung kembali hubungan percintaan mereka ditolak.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Seri Mohd Bakri Zinin berkata siasatan mendapati suspek berang selepas mangsa Nurul Awatif Syakir, 19, seorang pelajar Maahad Tahfiz Al-Tijarah di Selayang enggan meneruskan hubungan mereka.

Beliau berkata suspek dipercayai mengambil tindakan nekad membunuh mangsa sebaik permintaanya itu ditolak.

"Laporan bedah siasat telah diperoleh. Polis juga sudah mendapatkan perintah sambung reman sehingga 27 Sept ini sebelum mengambil tindakan seterusnya," katanya ketika ditemui pada Majlis Sambutan Aidilfitri Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor di sini hari ini.

Akhbar pada 5 Sept lepas melaporkan mangsa dilapor hilang oleh anggota keluarganya setelah tidak pulang selepas keluar rumah pukul 8.30 malam sehari sebelum itu.

Pengecaman mayat mangsa dilakukan anggota keluarganya melalui cebisan baju kurung berwarna hijau serta sepasang anting-anting yang dipakai gadis itu sebelum menuntut mayat itu di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) kira-kira pukul 11 pagi hari yang sama.

Pada 12 Sept polis menahan seorang lelaki berusia 19 tahun yang merupakan pelajar tahun dua Ijazah Sarjana Muda Ukur Bahan di pusat pengajiannya yang terletak di Seri Iskandar, Perak bagi membantu siasatan kes itu. -Bernama

Berita sebelum ini
Klik imej untuk baca


1 comments:

View Comments/Post a Comment

12 di port klang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di port klang - Google Blog Search


海南村 / Bagan Hailam, <b>Port Klang</b> | Flickr - Photo Sharing!

Posted: 17 Sep 2011 12:00 AM PDT

keyboard shortcuts: previous photo next photo L view in light box F favorite < scroll film strip left > scroll film strip right ? show all shortcuts

12 di kuala selangor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di kuala selangor - Google Blog Search


Siapa di belakang kemenangan Khalid <b>di Kuala Selangor</b>?

Posted: 04 Oct 2010 11:33 PM PDT

SHAH ALAM, 5 Okt: Menteri Besar Selangor, Tan Sri Khalid Ibrahim berjaya mempertahankan jawatannya sebagai Ketua Cabang PKR Kuala Selangor walaupun sebelumnya ramai yakin beliau akan kalah.

Namun siapakah sebenarnya di belakang kejayaan beliau itu? Ia tidak lain dan tidak bukan dari Setiausaha Politik beliau yang baru dilantik beberapa bulan lalu, Faekah Husin (gambar).

Ini adalah tugas besar pertama yang beliau harus buat bagi membantu bosnya dan terbukti walaupun seorang setiausaha politik wanita yang pertama, Faekah berjaya menjalankan tugasnya dengan cemerlang.

Kegembiraan itu masih lagi dikongsi Faekah ketika ditemui di pejabatnya semalam.

"Ooo bukan senang. Bayangkan, 80 peratus pengundi yang menyertai mesyuarat agung itu adalah India," kata Faekah ketika ditemui yang jelas kelihatan masih sangat teruja dengan  kejayaan beliau membantu bosnya.

Dalam mesyuarat agung pemilihan itu, Khalid mendapat 722 undi, menewaskan Muhammad Kamilvaanan Abdullah (348) dan Mazli Saring (122 undi).

PKR Kuala Selangor lumpuh

Pada 20 Januari lepas,  Bernama melaporkan PKR cabang Kuala Selangor yang diketuai  Khalid dianggap "lumpuh" setelah 11 anggota jawatankuasanya yang dipilih serta ketua pemuda dan wanitanya meletak jawatan kerana hilang kepercayaan terhadap kepimpinan beliau.

Malah menurut timbalan ketua cabang itu, Arshad Abu Bakar, cabang itu telah bubar kerana kini hanya tinggal tiga pemimpinnya yang dipilih terdiri beliau sendiri, Khalid serta seorang AJK, Faridah Abdul Rahman.

Bercakap kepada pemberita 20 Januari lalu, beliau berkata 11 AJK cabang serta Ketua Angkatan Muda, Nazarudin Darmawan, dan Ketua Wanita, Fauziah Sulaiman, meletak jawatan antara November tahun lepas dan 18 Jan tahun ini.

Katanya mereka yang meletak jawatan itu bagaimanapun masih kekal sebagai anggota PKR tetapi mereka telah hilang kepercayaan terhadap Abdul Khalid untuk menerajui cabang Kuala Selangor.

Mereka mendakwa Abdul Khalid telah meletakkan PKR Kuala Selangor dalam keadaan "penuh kecelaruan" tanpa asas tadbir urus yang kukuh.

Namun, ketika diminta mengulas kenyataan Arshad itu, Khalid menafikan cabang PKR Kuala Selangor itu telah dibubarkan.

Bercakap kepada pemberita di sini selepas mempengerusikan mesyuarat Exco Kerajaan Negeri, beliau berkata tidak ada mesyuarat diadakan untuk membubarkan cabang itu.

"Pemilihan akan berlaku tahun ini untuk AJK baru pada Mac. Itulah sebabnya sesetengah nak berhenti," katanya.

Khalid berkata krisis seperti itu adalah satu perkara biasa kepada beliau.

"Mereka yang tidak sealiran dan tidak sehaluan lebih baik keluar daripada menyukarkan parti untuk diurus," katanya.

Khalid berkata bahawa pada awal 2007 PKR Kuala Selangor mempunyai tidak sampai 100 orang ahli tetapi sekarang bilangannya adalah 3,000 orang.

"Alasan hilang kepercayaan itu perkara biasa…ataupun ayat itu ditulis oleh Umno untuk dia (Arshad) cakap," katanya.

Usaha jatuhkan Khalid

Sejak itulah, usaha untuk menjatuhkan Khalid sebagai ketua bahagian memuncak di Kuala Selangor sehinggalah ke hari pemilihan baru-baru ini.

Sebahagian besar dari ahli yang datang pada hari itu sudah termakan dengan asakan lawan Khalid, namun usaha keras para pembantu Khalid khasnya Faekah berjaya merubah keadaan itu.

"Saya diberi tender dua tahun oleh Menteri Besar iaitu masa paling kritikal bagi PKR dan Pakatan Rakyat (PR) untuk mempertahankan Selangor.

"Sudah tiba masa bagi saya membantu Tan Sri. Agenda beliau (Khalid) adalah agenda saya, dengan memberitahu kepada rakyat bahawa pentadbiran yang baik memerlukan 'efficiency'," katanya yang ditemuramah laman web Free Malaysia Today di kediaman beliau 28 Jun lalu, hari beliau mengangkat sumpah sebagai Setiausaha Politik Khalid menggantikan Nik Nazmi Ahmad.

"Saya tahu kedudukan beliau (Khalid) sukar kerana agenda beliau tidak dibawa oleh media perdana. Maka kita pergi ke akar terangkan, bertindak dengan membantu rakyat agar mereka terus menyokong kita.

"Rakyat dekat kampung susah, barang, minyak naik. Bagaimana kita nak sampaikan? Kita akan cuba…cuba dan cuba melakukan yang terbaik agar rakyat memahami keadaan dan kesungguhan kita mengatasinya," kata Faekah.

Sebelum itu, Faekah adalah Setiausaha Politik kepada Presiden PKR, Datuk Seri Dr Wan Azizah Ismail dan banyak menghabiskan masanya di Permatang Pauh, ketika Wan Azizah adalah anggota Parlimen kawasan itu.

Akui kurang mahir politik

Dalam temuramah dengan Harakahdaily semalam Khalid mengakui beliau kurang mahir berpoilitik kerana terlatih dalam bidang profesional.

Namun beliau yakin, asas profesional yang beliau ada sangat diperlukan oleh negeri dan negara ini kerana asas itu akan membentuk tindakan beliau untuk mempastikan hasrat negeri dan negara tercapai dengan baik.

Khalid sebelum ini adalah CEO Gutrie. Beliau menyertai PKR beberapa tahun sebelum 2008. Sebelum menang dalam pilihan raya umum 2008 di Ijok dan Parlimen Bandar Tun Razak beliau pernah kalah dalam pilihan raya kecil Ijok yang diadakan sebelum itu.

Sebaik sahaja menjadi MB, Khalid melancarkan program MES atau Merakyatkan Ekonomi Selangor yang bertujuan agar semua rakyat Selangor dapat merasai kek ekonomi yang sememangnya banyak di Selangor.

Antaranya air percuma, skim usia warga emas, sumbangan untuk pelajar universiti, Tabung Warisan Anak Selangor dan yang terkini mikro kredit untuk luar bandar dan bandar di Selangor.

Kini Khalid dianggap antara menteri besar terbaik di negara ini walaupun beliau kurang menyerlah dari segi politiknya.

12 di bukit lanjan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di bukit lanjan - Google Blog Search


Action Script 3.0 for Games « asyrani.com

Posted: 05 Oct 2011 04:48 AM PDT

Assalammualaikum,

Hari ketiga saya menyaksikan dan dapat buat beberapa pendapat dan konklusi daripada pemerhatian saya berkaitan trafik semasa di Kuala Lumpur.

Catatan pada waktu pagi (Isnin hingga Rabu)

- Pada hari isnin, saya bertolak pada pukul lebih kurang 6.50 pagi dan tiba di SME 2, Cyberjaya pada pukul 7.50 pagi. Trafik dari Kepong agak di tahap memuaskan dan hanya di Bukit Lanjan sahaja kurang memuaskan. Sekitar NKVE dan Elite, trafik berada pada tahap lancar.

- Pada hari selasa pula, saya bertolak dalam lingkungan pukul 7.00 pagi dan trafik di sekitar Kepong menuju ke Tol Sungai Buloh adalah tahap memuaskan juga. Tetapi apabila selepas tol melalui Bukit Lanjan, tersangkut hampir 30 minit rasanya. Bayangkan terlewat selama 10 minit pun anda tersangkut begitu lama sekitar 2 km. Kemudian trafik lancar di NKVE dan Elite. Sebab saya hendak ke Cyberjaya dan bukan hendak ke KL (Hendak ke KL sangat jem – di Bukit Lanjan). Saya tiba pada pukul 8.15 pagi di SME 2, Cyberjaya

- Pada hari ini, rabu. Saya bergerak pula pukul 6.55 pagi dan trafik Kepong ke Tol Sungai Buloh tahap memuaskan. Selepas tol ke Bukit Lanjan agak perlahan juga tetapi saya ikut jalan pintas melalui kawasan Rehat Sungat Buloh untuk pergi ke barisan hadapan sekali. Agak bagus teknik ini. TIba lingkungan 7.50. Awal pula hari ini. Mungkin disebabkan hari rabu maka orang sudah mula malas keluar awal dan makin lewat.

Catatan pada waktu petang (Isnin hingga Rabu)

- Pada hari isnin, bertolak jam 5.15 petang dan jem teruk di sekitar Damansara kerana masing-masing akan melalui tol besar kat situ. Tetapi area Cyberjaya melalui LDP, trafik agak memuaskan dan agak perlahan sedikit selepas itu sehinggalah ke Damansara. Tiba dirumah jam 6.20 petang.

- Pada hari selasa pula, bertolak dari SME 2, Cyberjaya jam 5.05 petang dan tiba pukul 5.50 petang area Kepong. Sungguh menakjubkan, awal 10 minit sudah jimat hampir 20 minit. Juga mengikut LDP dan trafik agak terkawal dan memuaskan sekitar Damansara ke tol besar.

- Pada hari ini, rabu, jalan agak lancar dengan bertolak jam 5.00 petang dan tiba di rumah jam 5.40 petang. Agak awal walaupun jaraknya hampir 50 km. Juga mengikut LDP.

Catatan di atas semuanya dicatatkan dengan teliti oleh saya secara dalam ingatan sahaja dan saya berpendapat bahawa, lagi awal anda bertolak lagi awallah anda sampai dan lagi lambat anda bertolak, lagi sangat lambat anda sampai. Jadi kena pilih antara dua ini sahaja.

Owh,ya berkaitan Action Script 3.0 saya akan kupas dalam entry yang lain ya.

p/s – Maaf, saya tidak berminat dengan iPhone 4S, if ada iPhone 5 mungkin bagus juga.

12 di sungai tenggi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sungai tenggi - Google Blog Search


kenduri <b>di sungai tenggi</b>

Posted: 07 Jun 2009 10:58 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]11.45am: we all sampai di tanjung malim, berhenti kat.. apa nama kedai mamak tu.. tak ingat laa.. diorang mkn roti canai. 12.45pm : we all sampai kat rumah orang kawin. felda sg tenggi. lepas makan tu, rilex2 jap kat tepi rumah org ...

12 di ulu kelang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di ulu kelang - Google Blog Search


Orang Yang Berasal Dari <b>Klang</b> Harus Mengundi <b>Di Ulu</b> Langat <b>...</b>

Posted: 05 Oct 2011 02:54 AM PDT

\ '); $('#wpl-mustlogin').hide().slideDown('fast'); } ); $('#wpl-mustlogin input.input').live( 'focus', function() { $(this).prev().hide(); }).live( 'blur', function() { if ( $(this).val() == '' ) $(this).prev().show(); }); $('#wpl-mustlogin input#wp-submit').live( 'click', function(e) { e.preventDefault(); $.post( 'http://votecharles.wordpress.com/wp-admin/admin-ajax.php', { 'action': 'wpl_record_stat', 'stat_name': 'loggedout_login_submit' }, function() { $('#wpl-mustlogin form').submit(); } ); }); $('#wpl-mustlogin a#wpl-signup-link').live( 'click', function(e) { e.preventDefault(); var link = $(this).attr('href'); $.post( 'http://votecharles.wordpress.com/wp-admin/admin-ajax.php', { 'action': 'wpl_record_stat', 'stat_name': 'loggedout_signup_click' }, function() { location.href = link; } ); }); }); /* ]]> */

12 di klang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di klang - Google Blog Search


KHIDMAT MERU: HARI TERBUKA KOMTAS <b>DI</b> SELAT <b>KLANG</b>

Posted: 26 Sep 2011 01:29 AM PDT



Seramai 35 orang pelajar tahfiz yang telah didaftarkan di kompleks ini dibawah kelolaan Ustaz Sapidin Amran.


Dr Rani berharap pelajar-pelajar keluaran KOMTAS ini bukan setakat menghafal Quran sahaja tetapi berusaha juga menerokai dan menguasai ilmu-ilmu kontemprorari agar dapat menyesuaikan diri dengan alam yang senantiasa berubah.

12 di bangi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di bangi - Google Blog Search


Rawatan Bekam Lintah <b>di Bangi</b> yang Cekik Darah | CetusanHati.com

Posted: 18 Sep 2011 08:45 PM PDT

Assalamu'alaikum

Baru saja aku menerima komen berkenaan rawatan bekam lintah yang pernah aku buat suatu masa dulu lalu tercetuslah idea untuk menulis entri ini. Tak sangka ramai juga yang tertipu dengan kedai ni. Komen yang aku baru dapat lebih kurang sama je dengan kisah aku. Jom baca kisah aku dan bandingkan dengan komen yang di bawah.

Kepada yang baru nak buat appoinment dengan pemilik kedai rawatan ini, nasihat aku berhati-hatilah. Taknak kejadian yang sama berulang kepada orang lain. Kalau rawatan memang berkesan dan bilik rawatan memang bersih, memang tak kisah nak keluarkan dengan harga yang mahal. Ini sebaliknya. Memang terasa ruginya.huhu

rawatan bekam lintah

12 di sungai panjang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sungai panjang - Google Blog Search


<b>Sungai</b> Kuning (Hwang Ho) : Dan Sejarah pun Mencatatnya | Mistḗr <b>...</b>

Posted: 17 Sep 2011 01:05 PM PDT

Menilik sejarah tertua di Cina dimulai dari Sungai Kuning (Hwang Ho), tepatnya di dataran tinggi sebelah Utara yang berhulu di pegunungan Kwen Lun di Tibet dan bermuara di Laut Kuning. Sungai Hwang Ho memiliki panjang 5.464 km, sungai ini merupakan sungai terpanjang kedua di Tiongkok setelah Sungai Panjang (Yang Tse). Dataran rendah pada aliran sungai Hwang Ho memiliki tanah yang subur, begitu juga dengan lembah sungai yang berada dihilirnya (hilir sungai Hwang Ho dan Yang Tse).

Faktor iklim memberikan pengaruh yang sangat besar bagi perkembangan kebudayaan dan peradaban. Wilayah yang terbentang luas dari utara dan selatan (sehingga memiliki perbedaan garis lintang yang besar) menyebabkan perbedaan temperatur yang tajam, mulai dari udara dingin menyengat seperti di Siberia dan iklim tropis yang panas di selatan. Pengaruh iklim seperti Air sungai Hwang Ho membeku ketika musim dingin, hal memberikan andil bagi penghambatan terhadap aktivitas masyarakat serta musim dingin berganti dengan musim semi. Kedinginan memudar, salju-salju yang mencair, dan ini menjadikan air bah yang tentu menggenangi dataran rendah. Kondisi ini memberikan tantangan bagi bangsa Cina untuk memberikan respon terhadap keadaan ini. Bentuk respon di tunjukan dengan dibangunnya tanggul-tanggul raksasa di sepanjang sungai.  Sungai Hwang Ho ini bewarna kuning sehingga disebut juga dengan sungai kuning (hwang ho) yang kemudian dapat ditaklukkan.

Sistem Pemerintahan dan Kekuasaan

Ada dua macam sistem pemerintahan yang pernah dianut dalam kehidupan kenegaraan Cina kuno, yaitu:

  • Sistem Pemerintahan Feodal, dalam masa pemerintahan ini, kaisar tidak menangani langsung urusan kenegaraan. Kondisi ini berlatar belakang bahwa kedudukan kaisar bersifat sakral. Kaisar dihormati sebagai utusan atau bahkan anak dewa langit, sehingga tidak layak mengurusi politik praktis.
  • Sistem Pemerintahan Unitaris, kaisar berkuasa mutlak dalam memerintah. Kekuasaan negara berpusat di tangan kaisar, sehingga kaisar campur tangan dalam segala urusan politik praktis.

Secara umum, pusat kekuasaan dinasti di Cina berada di bagian utara, pada sebuah lembah dimana aliran sungai Hwang Ho di utara bertemu dengan sungai Yang Tse di selatan.

Dinasti yang ada dalam sejarah Cina:

Dinasti Shang (Hsia) (Pertengahan abad ke-16 sampai abad ke-11 SM)

Dinasti Shang dianggap dinasti yang mengawali sejarah Cina karena baru pertama kali dilakukan penulisan sejarah oleh Suma Chien. Catatan itu dituliskan di atas bejana perunggu, tempurung kura-kura dan tulang binatang. Pada zaman dinasti Syang telah berkembang sistim kepercayaan memuja para dewa. Dewa tertinggi yang bernama Dewa Shang-Ti.

Dinasti Chou (Zhou, 1222 SM – 249 SM)

Pendiri dinasti Chou adalah Chou Wen Wang, pusat pemerintahannya di Chang – An Dinasti Chou (Zhou) meletakkan dasar sistem pemerintahan feodalisme dan pola kebudayaan Cina. Pada zaman kekuasaan dinasti Chou ini muncul tokoh-tokoh filsafat yang memiliki peranan penting dalam perkembangan kehidupan rakyat Cina hingga kini, seperti Lao Tse dan Kong Fu Tse.

Dinasti Chin (Qin, 221 SM – 207 SM)

Dinasti Chin memerintah dengan sistem sentralisasi dan meninggalkan sistem feodalisme (desentralisasi). Dinasti ini didirikan oleh raja Cheng yang bergelar Shih Huang Ti. Setelah Shih Huang Ti wafat pada tahun 210 SM, para gubernur dari tiap-tiap propinsi berupaya untuk merebut kekuasaan tertinggi di Cina. Dalam keadaan kacau tersebut tampillah tokoh Liu Pang dan pasukannya yang berhasil mengalahkan lawan-lawannya dan kemudian menduduki tahta.

Dinasti Han (207 SM – 221 M)

Pendiri dinasti Han ialah Liu Pang. Pemerintahan dinasti Han kembali menjalankan sistem feodalisme dan mengijinkan kembali filsafat konfusianisme. Bahkan ajaran konfusianisme menjadi salah satu mata ujian bagi calon penghuni negeri. Dinasti Han mencapai masa kejayaannya di bawah pemerintahan kaisar Han Wu Ti. Kerajaan Cina meliputi Asia Tengah, Kore, Mansyuria Selatan, Anam, Sinking.
Setelah kaisar Han Wu Ti meninggal pada tahun 87 M, Dinasti Han mengalami kemunduran dan akhirnya runtuk pada tahun 221 M. ketika terjadi kekacauan bangsa tartar menyerang Cina, dan akhirnya sebagian negeri Cina dapat dikuasainya.

Dinasti Tang

Didirikan oleh Li Shih Min yang terkenal dengan nama Kaisar T'ang T'ai Tsung. Ia memperluas wilayah kekuasaannya ke luar negeri Cina seperti selatan menguasai Ton-kin, Annam dan Kamboja. Ke sebelah barat menguasai Persia dan laut Kaspia.Di bawah kekuasaan T'ang T'ai Tsung, dinasti T'ang mencapai masa kejayaannya. Pada bidang seni syair dan seni lukis terdapat seniman-seniman yang terkenal seperti Li Tai Po, Tu Fu, dan Wang Wei.

Pada abad ke-10 M, dinasti T'ang runtuh dan negeri Cina kembali mengalami kekacauan dan silih berganti raja-raja memerintah. Baru pada tahun 960 kekacauan ini berhasil diatasi dan selanjutnya berdiri Dinasti Sung.

The Great Wall yang fenomenal

Satu hal yang menjadi ikon Cina adalah The Great Wall atau Tembok Besar Cina. Tembok Besar Cina (The Great Wall of China) dibangun pada masa pemerintahan Dinasti Chin. Namun, sebelum dinasti Chin berkuasa di Cina, sebenarnya di daerah Cina utara sudah dibangun dinding terpisah untuk menangkal serangan yang dilakukan oleh suku di sebelah utara Cina. Pada masa pemerintahan kaisar Shih Huang TI, dinding-dinding itu dihubungkan menjadi tembok raksasa yang panjangnya mencapai 7000 kilometer dan tingginya 16 meter serta lebarnya 8 meter. Pada jarak tertentu didirikan benteng pertahan yang dijaga ketat oleh pasukan Cina. Tembok Raksasa Cina dianggap sebagai salah satu dari Tujuh Keajaiban Dunia. Pada tahun 1987, bangunan ini dimasukkan dalam daftar Situs Warisan Dunia UNESCO.

Selain Tembok Besar Cina juga sangat banyak Kuil dan juga Istana yang terdapat di Cina merupakan seni bangunan yang menjadi referensi di seluruh dunia.

The Great Wall

Itulah sedikit pengetahuan tentang Cina yang diawali dari peradaban di  Sungai Kuning (Hwang Ho) yang notabene adalah daerah yang subur tetapi faktor iklim yang memberikan pengaruh yang sangat besar bagi perkembangan kebudayaan dan peradaban. Semoga tulisan ini dapat berguna bagi semua yang membacanya.

wassalam

Other Post

12 di paya jaras - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di paya jaras - Google Blog Search


Kahwin warna kuning <b>di</b> raja | dhieranottie.blogspot

Posted: 26 Sep 2011 05:16 PM PDT

Salam pembuka bicara..

Macam lambat sangat je nak story pasal ini tapi tetap nak cerita juga.

Awal bulan hari tu, saya hadiri majlis perkahwinan rakan seasrama saya tapi berlainan sekolah. [entri ini] Dari form 1 sampai form 5, saya tinggal di asrama yayasan selangor klang. Pelajar kat asrama ni dari beberapa sekolah tapi dikumpulkan dalam satu asrama bawah seliaan yayasan selangor. Jadual belajar memang sangat ketat la. Lagipun, kami asyik ada kelas tambahan je (sama macam tuisyen). Orang cuti kami kena buat latihan tubi. Memang banyak sangat soalan kena jawab.

Back to the story. Kawan saya ni tinggal di yayasan selangor sampai form3 sahaja lepas tu masuk MRSM Beseri. Sekarang, belajar di University of Tokushima, Jepun. Dah kahwin ni saya tak pasti samada dia bawa wife dia sekali ke tak. Kawan saya ni lelaki.


Suka wedding dia sebab bertemakan kuning. Sangat cantik. Kuning di raja yaw! Kuning ini dipadankan dengan warna pink. Look nice. Meriah jadi ye warna tema ni. Siap ada silat pengantin lagi. Dah jarang-jarang nak tengok wedding ada silat pengantin sebab kebanyakan majlis perkahwinan buat di dewan. Nak cerita lebih-lebih pun tak tahu sangat kan pasal majlis dia. Yang pasti, pengantin makan dulu baru bersanding. Gambar pelamin tak ada sebab pelamin dia pelamin yang dah biasa kita tengok.

Saya lepak kat wedding ni pun tak lama sebab lepas tu nak berkonvoi dan singgah majlis pertunangan sahabat seasrama juga tapi di Paya Jaras, Sungai Buloh pula.

Route hari itu : Tanjung Malim - Jenjarum - Banting - Alam impian - Paya Jaras - Jengka

huh. Memang letih betul la~

xoxo

12 di selayang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di selayang - Google Blog Search


KELAB GREENBOC: Aduuui... <b>Di Selayang</b>, Ada Bayi Dicampak <b>...</b>

Posted: 03 Oct 2011 05:58 PM PDT

Bayi sendiri diperlakukan bagaikan sampah apabila seorang gadis berusia 19 tahun tergamak mencampak bayi yang baru dilahirkan ke dalam longkang dari tingkat dua Flat Taman Selayang Segar 2, Selayang Baru di sini semalam.

Mayat bayi perempuan malang itu ditemui oleh seorang lelaki pada pukul 7 pagi yang kebetulan melalui kawasan itu.

Ibu bayi itu yang mendakwa panik sebaik melahirkan anak di dalam tandas bertindak mencampak bayinya ke dalam longkang menerusi tingkap.

Ketika ditemui, bayi yang dalam keadaan bogel dan mempunyai kesan cedera di kepala itu berada dalam keadaan tertiarap di dalam longkang berkenaan.

Bayi yang cukup sifat itu dipercayai baru dilahirkan kerana masih mempunyai tali pusat.

Ketua Polis Daerah Gombak, Asisten Komisioner Abdul Rahim Abdullah berkata, susulan penemuan mayat bayi dalam keadaan menyayat hati itu, polis menahan seorang gadis berusia 19 tahun yang tinggal di flat tersebut.

Menurut beliau, gadis itu belum berkahwin dan polis mengesyaki dia mengandung angkara hubungan sulit dengan teman lelakinya.

"Suspek yang bekerja sebagai pelayan restoran itu mengaku melahirkan bayi berkenaan di dalam tandas rumahnya pada pukul 4 pagi ini (semalam).

"Suspek mendakwa ketika dilahirkan, bayi terbabit sudah tidak bernyawa menyebabkan dia membuang anaknya itu ke dalam longkang," katanya ketika dihubungi di sini semalam. -kosmo

Ulasan GB

Gejala buang bayi semakin menjadi-jadi.

Ia akibat dari sistem hidup yang jauh dari nilai-nilai agama, apa tah lagi di dalam keadaan dan suasana kejahilan ummah yang kini tidak segan silu mempersendakan pula hukum Allah. Akhirnya, buang anak menjadi-jadi, sebab zina sudah macam tak kisah lagi. Aduh... siksaan Allah akan tiba juga nanti... sebab ada umat Islam sendiri menempelak dan mencaci-maki hukum Ilahi kebelakangan ini.

12 comments:

View Comments/Post a Comment

12 di hulu selangor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di hulu selangor - Google Blog Search


Empat wakil rakyat BN <b>di Hulu Selangor</b> dicabar

Posted: 26 Aug 2011 10:49 PM PDT

Saya dengan ini mencabar keempat-empat orang wakil rakyat Barisan Nasional (BN) dari kawasan parlimen Hulu Selangor sama ada mereka berani mengaku bahawa mereka pernah sabotaj program Merakyatkan Ekonomi Selangor (MES) yang dilancarkan oleh kerajaan Selangor sejak tahun 2008.

Keempat-empat orang wakil rakyat BN ini ialah Ahli Parlimen Hulu Selangor, P. Kamalanathan, Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) bagi kawasan Hulu Bernam, Idris, ADUN Kuala Kubu Baru, Wong Koon Mun dan ADUN Batang Kali, Isa. Berikutan dengan pendedahan oleh Pegawai Daerah Hulu Selangor, keempat-empat wail rakyat BN di kawasan Hulu Selangor ini harus menyatakan dengan jelas sama ada mereka pernah menyabotaj program MES yang dijalankan oleh kerajaan negeri Selangor.

Bulan lalu pejabat Menteri Besar Selangor telah mengeluarkan kenyataan bahawa Pegawai Daerah Hulu Selangor, Encik Nor Hisham Ahmad Dahlan telah menerima aduan bahawa terdapat wakil rakyat BN yang sengaja sabotaj program MES dengan mengatakan bahawa program ini tiada kebaikan langsung kepada rakyat.

Sebagai ADUN angkat bagi kawasan DUN Kuala Kubu Baru, saya berasa amat sedih jikalau tuduhan ini adalah benar kerana PR dan BN mempunyai tanggungjawab bersama untuk membangunkan kawasan Hulu Selangor ini tanpa mengira ideologi politik.

Hakikatnya ialah BN memilih untuk memulau dan tidak ingin melibatkan diri dalam program-program yang dijalankan oleh kerajaan. Tidak cukup dengan pemulauan mereka, wakil-wakil rakyat BN ini memfitnah kerajaan negeri dengan tuduhan-tuduhan yang tidak berasas berkenaan dengan program MES ini padahalnya kerajaan negeri Selangor tidak sedikit pun mengganggu sebarang program yang dijalankan oleh wakil-wakil rakyat BN di Hulu Selangor.

Program-program MES yang dilancarkan oleh kerajaan Selangor sejak tahun 2008 berutujuan untuk berkongsi kekayaan kerajaan dengan rakyat jelata. Program ini merupakan program kerajaan dan dibuka kepada seluruh rakyat Selangor tanpa mengira fahaman politik, kaum dan agama. Malahan program ini bukan program parti-parti politik. Justeru itu, saya tidak menampak sebarang keperluan untuk wakil-wakil rakyat BN untuk menyabotaj program ini kecuali mereka ini meletakkan kepentingan politik peribadi dan parti mereka di atas kepentingan rakyat.

Labels: ,

12 di shah alam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di shah alam - Google Blog Search


Video Rompakan Kedai Mamak <b>Di Shah Alam</b> |

Posted: 09 Sep 2011 09:59 PM PDT

Dua,tiga hari ni,asyik dengar cerita pasal rompakan di kedai mamak. Mamat pun seach dekat google cari maklumat pasal rompakan kedai mamak ni,mamat pun terjumpa video rompakan kedai mamak di sham alam dalam you tube

.. Lepas mamat dah tengok video rompakan tu,rasa takut nak lepak kedai mamak lepas ni..Cuba bayangkan,kita tengah lepak kedai mamat pukul 2,3 pagi sambil layan wifi,tiba-tiba ada sekumpulan perompak datang,tak pasal-pasal laptop kita kena curi dengan perompak tersebut..

Di bawah ni mamat sediakan video rompakan kedai mamak di shah alam untuk anda semua..

Petikan dari surat khabar

"Semua mereka enam orang kerana saya lihat tiga lagi rakan mereka yang menunggang motosikal sedang tunggu di luar. Kejadian ini berlaku begitu pantas iaitu kira-kira dua minit saja.

"Selain mesin wang berharga RM2,000 yang di dalamnya terdapat wang tunai lebih RM500, mereka turut mengambil rokok di kaunter selain merampas komputer riba dan telefon bimbit milik pelanggan," katanya.

Saksi kejadian, Mohd Farid Abdul Salam, 20, berkata ketika itu beliau bersama keluarganya berada dalam sebuah kereta berhampiran tempat kejadian.

"Apabila saya melihat rompakan ini, saya bertindak menelefon polis. Keadaan ketika itu agak kelam kabut dan semua perompak sudah melarikan diri sebaik polis tiba," katanya.
Sementara itu, Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Zahedi Ayob, ketika dihubungi berkata pihaknya percaya rompakan kedua itu dilakukan kumpulan sama dengan semua suspek berusia lingkungan belasan tahun hingga lewat 20-an.

"Kita juga tidak menolak kemungkinan semua suspek di bawah pengaruh dadah ketika rompakan sehingga menyebabkan mereka berani bertindak," katanya.

Ps:Video sedih untuk anda:awak saya sedih dengan awak

Tags:Video Rompakan Kedai Mamak Di Shah Alam,Rompakan di restoran Mamak Seksyen 15,rompakan di kedai mamak,video rompakan di kedai mamak,rompakan kedai mamak di shah alam,video you tube rompakan kedai mamak,rompakan kedai mamat di shah alam

Menarik Untuk Anda Baca:

  1. Mak saya di sembelih
  2. Kes Video Seks: Dua Ditahan Polis
  3. Mentor 5: Salma Tak Sangka Ke Final Walaupun Buat Silap
  4. Pengedaran video seks ke seluruh negara
  5. Kedai Rakyat 1Malaysia Dilancarkan Rabu
  6.  

    BLOG SELANGOR

    Copyright 2010 All Rights Reserved