ads

Ahad, 8 April 2012

12 di kuala kubu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di kuala kubu - Google Blog Search


onggon.com: Apa Yang Menarik <b>di Kuala Kubu</b> Bharu

Posted: 27 Dec 2011 04:15 PM PST

Darul Quran (versi mendung)
Assalamualaikum dan salam sejahtera. Pada 22-23 Disember 2011 baru-baru ini aku buat kali pertamanya menjejakkan kaki di Kuala Kubu Bharu, 70km daripada Putrajaya. Semasa dalam perjalanan singgah berehat di suatu tempat pemandangan lawa bernama Empangan Batu (rasanya lah) sebelum sampai ke KKB. Kat situ dengan memakai baju Sony Studio Zaloon aku pun keluarkan kamera dan ambik gambar panorama. Tiba-tiba aku kelihatan satu susuk tubuh juga memakai baju berlogo Sony Alpha. Aku pandang dia, dia pandang aku. Aku pun menuju ke arah mamat tersebut dan sambil bersalaman aku memperkenalkan diri. Rupa-rupanya mamat tu adalah Abam Shahrul Zaman yang juga dikenali sebagai Dewa PaiPaiJilo iaitu masta landscape photographer dikalangan pengguna kamera Sony hehe.. Selepas berkenalan dan berbual ringkas aku and the gang pun meneruskan perjalanan ke KKB.
Setelah selesai tugas rasmi, kami pusing satu KKB untuk cari hotel sampailah ke Rumah Rehat Kerajaan pun cak bo liau.. illek.. Takde kosong.. Last-last check in di Hotel Seri Melati. Hotel kena naik tangga aku ingat ada ler dalam 4-5 tingkat. TV rosak, lampu bilik air rosak, aircond plak remote control rosak. Towel pulak sebelah malam baru ada. Sepanjang hari masa kat situ hujan memanjang.. Bila malam, hanya ada beberapa kedai je yang bukak dan kedai makan kalau tak silap ada 3-4 yang bukak sampai larut malam.
Keesokan harinya setelah selesai tugasan rasmi, Tuan Haji Shaari ajak solat Jumaat di Darul Quran, 2km dari pekan KKB. Setelah habis solat, Tuan Haji dah set nak jumpa ngan Ustaz Muktasyaf Ibrahim yang juga masta photographer terkenal dalam dunia flickr dikenali dengan nama pena "AnNamir". Terima kasih banyak-banyak pada Ustaz AnNamir kerana mempelawa untuk ambik gambar Masjid Darul Quran berlatarbelakangkan alam semulajadi yang indah kat situ. Alhamdulillah, aku telah berjumpa dengan dua orang masta di KKB tanpa dirancang sebenarnya hehe.. Benarlah kata pepatah, "berkelanalah, bermusafirlah untuk melihat kebesaran Allah SWT.." Dah 2 tahun dah aku teringin nak jejak kaki di Darul Quran ni akhirnya tertunai jugak impian walaupun gambar yang aku ambik tidaklah sehebat mana, tidaklah sehandsome mana macam orang lain ambik.. Alhamdulillah.. Beruntunglah sape yang duk kat KKB ni.. KKB ni dianugerahkan Tuhan dengan tempat-tempat yang cantik dan mendamaikan. Hati rasa tenang je kepala pun tak serabut macam kat KL.. :)
Bunga
Kenangan di Darul Quran
Panorama Empangan Batu
Panorama Empangan KKB

IdrisTalu: Jambatan antik <b>Kuala Kubu</b> Bharu – Gap

Posted: 09 Mar 2012 12:01 AM PST

ادريس اسماعيل تالو
Idris Ismail Talu

Jambatan lama, tidak tahu berapa lama usianya. Mungkin pihak Jabatan Kerja Raya Kuala Kubu Bharu ada memiliki rekod jambatan ini kerana ianya terletak di bawah jagaan jabatan tersebut.

Jambatan ini dibina merentangi sebatang sungai di jalan lama dari Kuala Kubu Bharu ke Gap/Bukit Frazer.

Kalau dilihat kepada bentuk senibina jambatan ini, ianya termasuk ke dalam kelompok yang dinamakan Arch Bridge.

Dikatakan, senibina jambatan ini sudah mula dibina sejak tahun 1300 SM lagi. Antara jambatan tertua dari jeris ini ialah Jambatan Mycenaen Arkadiko di Greece.

Jambatan Limyra di barat daya Turki dikatakan termasuk ke dalam kelompok senibina ini.

Pihak Inggeris membawa senibina jambatan jenis ini ke Malaya semasa zaman penjajahan dahulu. Jambatan ini kini menjadi sebahagian dari sejarah tanah air kita. Tidak lama selepas melalui jambatan ini pada 6 Oktober tahun 1951, Sir Henry Gurney telah diserang hendap semasa dalam perjalanannya ke Bukit Frazer.

Elok rasanya, pihak-pihak yang bersangkutan (Kementerian Pelancongan, Kementerian Penerangan, dan sebagainya) mengambil perhatian tentang peluang-peluang yang boleh kita ketengahkan objek-objek berejarah seperti jambatan ini, sebagai bahan tarikan pelancongan.

12 di semenyih - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di semenyih - Google Blog Search


Shafie Nor: Kebakaran besar <b>di Semenyih</b>

Posted: 28 Feb 2012 04:26 PM PST

                  API marak di stor pengisian gas yang terbakar di pekan Semenyih, Selangor, malam tadi.
HULU LANGAT, SELASA, 28 Februari, 2012: Sebuah stor penyimpanan hampir 2,000 tong gas musnah terbakar dalam satu kebakaran besar di pekan Semenyih, di sini, hari ini.
Kebakaran yang difahamkan bermula pada pukul 8.30 malam itu dipercayai akibat kebocoran salur gas ketika proses pemindahan gas dan stor itu digunakan untuk memuatkan tong-tong gas bagi kegunaan domestik dan industri.
Turut musnah dalam kebakaran itu adalah sebuah lori treler gas yang dipercayai sedang melakukan kerja-kerja pemindahan gas.
Seorang saksi, Fazrul Hamid, 25, ketika ditemui pemberita memberitahu, api kebakaran itu begitu marak hingga mencetuskan suasana cemas di kalangan penduduk sekitar.
Katanya, kebakaran stor itu begitu hampir dengan kilang-kilang lain serta berlaku lebih 500 meter dari sebuah stesen minyak yang terletak di seberang jalan.
"Saya ketika itu berada di rumah iaitu tidak jauh dari stor berkenaan dan melihat api begitu marak hingga banyak tong-tong menjulang ke udara iaitu kira-kira 20 meter tinggi," katanya.
Seorang lagi saksi, Yusof Abdullah, 61, pula berkata, dia melihat hampir 10 pekerja asing yang tinggal di stor itu lari menyelamatkan diri.
"Mulanya, saya melihat tayar treler gas yang berada di depan stor itu terbakar seterusnya ia berjangkit ke stor dan kenderaan-kenderaan lain," katanya.
Dalam perkembangan sama, Ketua Polis Daerah Kajang, Asisten Komisioner Ab. Rashid Ab. Wahab berkata, stor penyimpanan tong gas itu telah beroperasi lebih kurang sebulan lebih dan polis sedang menyiasat sama ada ia dijalankan secara sah atau tidak.
"Kebakaran berjaya dipadamkan oleh Pasukan Bomba dan Penyelamat kira-kira 40 minit kemudian dan tiada kemalangan jiwa yang terjadi.
"Polis kini sedang mengesan pemilik stor berkenaan yang dipercayai melarikan diri sejurus kebakaran itu berlaku," katanya. - UTUSAN

12 di salak tinggi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di salak tinggi - Google Blog Search


Bandar Baru <b>Salak Tinggi</b> • View topic - Kediaman untuk dilelong <b>di</b> <b>...</b>

Posted: 21 Feb 2012 11:39 PM PST

Re: Kediaman untuk dilelong di Taman Selasih

Postby alehygenjoy » 24 Feb 2012, 19:42

Aiyo, kuil ka? memang tak boleh buat apa la. bukan senang nk pindahkan rumah ibadat nih.

Mohd Salehuddin Bin Mohd Kidin
013-3809600
Auction Coordinator/Operator
Fan page forum : Auction Property Bank Lelong Malaysia Investment Opportunity

12 di ampang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di ampang - Google Blog Search


Barisan 33 Pencetus Gelombang Kejatuhan PKR <b>di Ampang</b> ? ~ BE <b>...</b>

Posted: 07 Apr 2012 05:30 AM PDT

Sebelum ni aku pernah menulis berkenaan kumpulan Barisan 33 semasa Malaya menuntut kemerdekaan dari British satu ketika dahulu (rujuk sini) . Kini Barisan 33 telah muncul kembali dalam memainkan peranan menawan Selangor. Riak - riak gelombang yang dimainkan oleh kumpulan Barisan 33 ini bermula dengan pengumuman Ketua Penerangan PKR Ampang, Mohd Isa Mohd Saidi. Dengan permainan politik Pakatan Rakyat sekarang, ramai yang semakin tidak berpuas hati termasuk dari kalangan orang2 Melayu Pakatan Rakyat sendiri.


Peranan Barisan 33 adalah untuk membawa suara mereka ketengah untuk didengari rakyat. Dijangka permulaan gelombang yang dimulakan oleh Mohd Isa di Ampang akan merebak ke seluruh negara, seterusnya mencetuskan satu fenomena yang bakal membuat pemimpin-pemimpin Pakatan Rakyat tak tidur lena . Selama ini kumpulan Barisan 33 memainkan peranan mereka secara senyap dan apa yang berlaku di Ampang baru-baru ini menunjukkan hasil kerja keras yang dilakukan selama ini . Siapa ahli Barisan 33 dalam 'press conference' di atas ?

12 di jeram - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di jeram - Google Blog Search


Bicara Seorang Hamba: Jom berekreasi bersama anak2 <b>di Jeram</b> <b>...</b>

Posted: 08 Apr 2012 04:22 AM PDT


Assalamualaikum warahmatullah. Apa khabar sahabat2 ziarah sekalian?
Rasanya sudah lama Abu Huzaifah menyepikan diri dari mencatat entri terbaru dek kesibukan dengan rutin-rutin harian. Pada cuti sekolah bulan Mac yang lalu Abu Huzaifah bersama keluarga ipar dari Kuala Terengganu mengambil kesempatan dicelah-celah cuti seminggu ( walaupun hamba sendiri tak cutipun dari kuliah KDC) membawa anak-anak ke Jeram Linang, Pasir Puteh.

Pemandangan di Jeram Linang yang masih hijau dengan pokok2 yang tinggi dan air terjun yang menyejukkan pasti menggamit pengunjung yang datang bertandang. Kepada sesiapa yang ada kesempatan sama ada anda anak Kelantan atau pelancong bolehlah berkunjung sempena Tahun Melawat Kelantan 2012.  Sesiapa yang ingin berada lama bersantai bersama famili,  disana tempat untuk makan atau nak membakar ayam disediakan.Untuk tatapan sahabat ziarah saksikan kegembiraan anak-anak mandi-manda...sehingga tidak terasa  matahari sore bakal melabuhkan tirai.







12 di batang kali - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di batang kali - Google Blog Search


Gegaran Cabaran Memancing Proton <b>di</b> Kolam Bt.30, <b>Batang Kali</b>

Posted: 22 Mar 2012 10:10 AM PDT

Sila klik flyer diatas untuk melihat paparan berskala besar

12 di beranang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di beranang - Google Blog Search


Sejarah Sungai <b>Semenyih</b> Dan Krisis Air « Segala tentang air

Posted: 15 May 2011 01:30 AM PDT

Nukilan dari Abd Malek Abd Hanif ( malekhanif@yahoo.com ) http://smeh.tripod.com/gesungai.htm

PENGENALAN
Sungai Semenyih merupakan sumber air bagi Lembah Kelang dan sebahagian besar negeri Selangor. Di daerah Hulu Langat ada dua batang sungai utama iaitu Sungai Langat dan Sungai Semenyih yang berpunca daripada satu tadahan air (empangan) di Pangsoon.
Terdapat beberapa sungai yang utama di Semenyih, iaitu :
a. Sungai Semenyih        f. Sungai Beroga
b. Sungai Batangsi         g. Sungai Rinching
c. Sungai Lalang            h. Sungai Purun
d. Suingai Saringgit        i. Sungai Tekala
e. Sungai Kachau           j. Sungai Pening

Di sepanjang Sungai Langat ada dua loji menyedut dan menapis air untuk kegunaan di sekitar Lembah Klang iaitu : -
1. Loji Langat (Kilometer 16) di Jalan Hulu Langat
2. Loji Cheras (Kilometer 17.6) Jalan Cheras, Kajang.
Loji Langat dan Cheras pernah ditutup beberapa kali kerana kandungan kimia berlebihan dan tumpahan minyak diesel.

Sungai Semenyih mempunyai sebuah loji di Jenderam Hilir yang berpunca daripada Empangan Semenyih.

Loji di Sungai Langat hanya berkeupayaan mengeluarkan air 113 juta liter sehari, loji Cheras (6.2 juta liter sehari), loji Sungai Serai (0.2 juta liter sehari) dan loji Pangsoon (0.5 juta liter sehari).
Pembangunan air permukaan sebagai punca utama bekalan air mentah kerana air larian permukaan merupakan kira-kira 56 peratus daripada jumlah air hujan tahunan yang dianggarkan sebanyak 990 ribu juta meter padu (rjmp) .Manakala air bawah tanah menyumbangkan hanya 6 peratus.

EMPANGAN SEMENYIH :

Empangan Semenyih diswastakan kepada Puncak Niaga Sdn Bhd. Pengerusinya ialah Datuk Rozali Ismail. Air dari Empangan Semenyih disalur ke Stesen Pam Air Henderam Hilir. Paras air di Empangan Semenyih menurun begitu mendadak sekali tahun 1997-1998 .
1998, pemindahan air dari hulu Sungai Langat dan Sungai Semenyih untuk dipam ke Intake Sungai Semenyih sebagai usaha menambah bekalan Loji Sungai Semenyih.
Di Malaysia terdapat :
1. 54 buah empangan yang beroperasi – jumlah keupayaan terpakai 12 rjmp yang memenuhi keperluan berbagai pengguna.
2. 11 buah empangan bagi tujuan penjanaan kuasa hidro
3. 43 buah empangan untuk tujuan bekalan air, pengairan dan pencegahan banjir. Empangan Semenyih termasuk dalam kategori ini.

FENOMENA KRISIS AIR DI LEMBAH KELANG 1998.

1. Krisis air di Lembah Klang hingga memaksa kira-kira 1.8 juta penduduk ( lebih 2500 keluarga ) menghadapi catuan bekalan pada tahun 1997- 1998 .
2. Catuan bekalan air dari Empangan Semenyih membabitkan 322 kawasan yang dibahagikan kepada Zon A dan Zon B.
Zon A : 68 kawasan di sekitar Kuala Lumpur dan Petaling
Zon B : 254 kawasan di sekitar Kelang, Shah Alam , Hulu Langat dan Sepang dan KLIA.
Sebanyak 229 lori tangki dan 267 tangki statik digunakan.
3. Dulu menggunakan bekalan air paip tetapi sekarang terpaksa beralih menggunakan air telaga kerana mutu air yang dibekalkan itu amat rendah.
4. Paras air di Empangan Semenyih hampir mencecah paras kritikal pada tahun 1997-1998. Paras air di Empangan Semenyih merosot kepada 99.50 meter pada 10 April 1998 .  Pada 9 April 1998 90.51 meter. Paras bahaya Empangan Semenyih ialah 95.60 meter .

PUNCA-PUNCA KRISIS AIR :

1. Pembangunan hartanah dan perumahan di kawasan tadahan air.
2. 24 April 1998 : Kegiatan syarikat pembalakan giat dijalankan di empat kawasan utama tadahan hujan dan empangan di negeri Selangor yang menjadi punca bekalan air kepada berjuta penduduk Lembah Klang. Antaranya ialah di Empangan Semenyih , Empangan Batu, Empangan Sungai Langat , Empangan Klang Gate dan Loji Ampang Intake. Padahal kawasan ini adalah hutan-hutan kekal di tanah-tanah yang diwartakan sebagai kawasan tadahan air Ir. Keizrul Abdullah, Ketua Pengarah Jabatan Pengairan dan Saliran (JPS) mendakwa kawasan ini sebagai "paling penting bagi larian air ke sungai-sungai lecil untuk ke empangan dan boleh mengganggu ekosistem kawasan. Krisis bekalan air tidak akan berakhir.
3. Di Semenyih , terdapat aktiviti pembalakan oleh syarikat yang diberikan lesen oleh kerajaan negeri di Hutan Simpan Sungai Lalang seluas 232 Hektar , hanya lima kilometer dari Empangan Semenyih yang paras airnya sekarang hampir-hampir mencecah paras kritikal. Syarikat itu membalak sejak 1997. Seluas lebih 1000 hektar kawasan hutan itu telah diteroka secara berlesen sejak tahun 1977.
Bagaimana kawasan tadahan untuk Empangan Semenyih boleh diceroboh.Kegiatan itu telah memusnahkan aliran air di lereng-lereng bukit yang mengalir ke arah Sungai Semenyih yang membekalkan air ke Loji Air Semenyih.

4. Di Empangan Semenyih, dari luar kelihatan tiada apa yang berlaku, tetapi siasatan yang dijalankan ke dalam kawasan hutan sejauh lima kilometer mendapati kerja-kerja pembalakan kelihatan rancak dijalankan. Ia merupakan kawasan malar hujan iaitu Zon penampan . Malangnya mengalami kerosakan yang teruk akibat pembalakan .Krisis air yang pernah dihadapi oleh penduduk negeri Melaka akan berulang di Selangor.

5. Menteri Besar Selangor Datuk Abu Hassan Omar pula mengarahkan dihentikan semua projek pembangunan dan penerokaan hutan di kawasan tadahan ekoran kemerosotan paras air di Empangan Semenyih dan Empangan Sungai Langat. Tapi jentolak, lori balak dan para pekerja termasuk penebang-penebang balak sedang sibuk bekerja. Ini bermakna arahan gagal dikuatkuasakan.

Setiap rakyat ada hak mendapatkan air bersih adalah satu hak yang termaktub dalam Perkara 5 – Perlembagaan Negara dan Deklarsi Hak Asasi Manusia Sedunia 1948 dan Konvensyen PBB mengenai Hak Ekonomi, Sosial dan Budaya.

Bagaimanakah pihak berkuasa boleh meluluskan projek pembangunan di kawasan larangan . FOMCA mahu pihak berkenaan meletakkan jawatan dan saman satu jutanya terhadap kerajaan negeri berhubung krisis air.

Faktor Semulajadi :
1. Musim kering kemarau melampai berikutan Fenomena gelombang El Nino pada tahun 1997.
2. Perubahan musim daripada musim Monsun Timur Laut ke Monsun Barat Daya juga menyebabkan krisis air 1997-1998.

PUNCA PENCEMARAN :
Punca pencemaran Sungai Langat / Sungai Semenyih dikenal pasti ialah :
1. kegiatan kuari 7. kumbahan najis
2. sampah sarap 8. bengkel haram
3. tumpahan minyak diesel 9. karat besi
4. penyelian sisa industri tidak dikawal 10 penebangan pokok
5. Meratakan tanah secara berleluasa untuk projek perumahan dan industri
6. Pembinaan rumah setinggan dan bengkel di tanah rizab sungai.

Anggota Dewan Undangan Negeri (Adun) Dusun Tua, Datuk Dr. Zainal Abidin Ahmad menyalahkan :
1. Pembinaan 100 kilang haram di sepanjang Sungai Langat
2. Rumah setinggan di kawasan rizab sungai
3. Pejabat Daerah dan Tanah Hulu Langat gagal bertindak
4. Majlis Perbandaran Kajang (MPKj) tidak menguatkuasakan undang-undang bagi menghalang pembinaan kilang haram dan rumah setinggan di kawasn rizab sungai.
4. Orang ramai turut membuang sampah sarap seperti sisa makanan, botol dan tin yang mencemarkan tempat perkelahan di Sungai Congkak, Sungai Gabai dan Sungai Tekala.
5. Kontraktor mengangkut sampah adalah di antara pihak yang disyaki bertanggungjawab membuang sisa dan bangkai binatang berhampiran Empangan Semenyih sehingga mencemarkan keindahan sekitar kawasan berkenaan. (UTUSAN MALAYSIA 25 Mac 1999 )
6. Ketidakcekapan syarikat Puncak Niaga yang diberikan kontrak penswastaan membekalkan air yang bersih amat mengecewakan . .
Air tidak seharusnya dikomersial-kan sehingga aspek-aspek kebajikan orang ramai terabai dan diabaikan.

Krisis air ini merupakan Bala Tuhan kepada manusia

2 Ogos 2003 , seramai 12 orang wakil penduduk Ladang Sungai Rinching , Semenyih telah pergi ke Balai polis Kajang untuk membuat satu aduan polis kerana tidak mendapat bekalan air..Berikutan itu am air yang diabaikan sedang dibaiki oleh pemaju.

Sejak 25 Julai 2003, hujan lebat dan ribut petir mengakibatkan kerosakan pam tangki air penduduk Ladang Sg. Rinching dan menyebabkan mereka kehilangan sumber bekalan air.

LANGKAH-LANGKAH MENGATASI KRISIS AIR 1997 -1998 :

1. Kawasan tanah rizab kerajaan perlu diawasi dengan baik seperti dipagar
2. Menubuhkan satu pasukan petugas mengawasi kawasan tadahan air.
3. Semua jabatan terbabit perlu membuat bancian secara terperinci mengenai pembinaan kilang di kawasan itu sama ada berlesen atau tidak
4. Tindakan undang-undang seperti mensita dan meroboh kilang yang tidak berlesen. Tahun 1998 , kompaun kepada lima pengusaha kilang dan menunggu perintah mahkamah untuk meroboh kilang berkenaan.
5. 24 Mac 1999 – Kerajaan negeri Selangor memberi jaminan Empangan Projek Sungai Selangor Fasa 3 (SSF3) di Kuala Kubu Bharu akan dibina berdasarkan cadangan laporan lengkap kajian kesan alam sekitar (EIA). (UTUSAN MALAYSIA)
6. Bagi memastikan krisis air tidak berulang dan dapat diatasi pada masa akan datang Jabatan Bekalan air mengadakan beberapa projek baru.. Antara projek baru yang sedang dan akan dilaksanakan pada tahun depan ialah projek pemindahan air dari Sungai Selangor ke Empangan Sungai Tinggi (RM75.6 juta), projek pengindahan air dari tasik ke Empangan Semenyih dan Loji Sungai Langat (RM80 juta) serta projek pengurangan air tidak berhasil (RM17.1 juta).
7. 24 Mac 1999 – Lembaga Urus Air Selangor diwujudkan dan dipengerusikan oleh Menteri Besar, Datuk Seri Abu Hassan Omar bagi menangani krisis dan kemerosotan kualiti air di negeri itu
8. Kilang atau individu yang mencemarkan sungai boleh didakwa mengikut Enakmen Pembekalan Air 1997 di bawah subseksyen 25( 2) dengan denda tidak melebihi RM100, 000 atau penjara tidak melebihi tiga tahun.
9. bekalan air dari tasik
10. menyedut air bawah tanah
11. Mengadakan solat istisqa iaitu solat meminta hujan diadakan di Kampung Sungai Lang Baru, Banting.
12. Penduduk hendaklah melaporkan jika terlihat paip air pecah atau bocor.
13. Pembenihan awan. Tapi kadangkala tidak berjaya kerana terdapat awan yang nipis . Pembenihan awan dilakukan pada bulan April 1998 . Paras air di bebeberapa empangan meningkat sedikit .

8 Mac 1999 – Paras air di semua empangan di Selangor kini berada dalam keadaan stabil dan menunjukkan peningkatan yang amat menggalakkan berbanding tempoh sebelumnya. (UTUSAN MALAYSIA)

Pada 24 Mac 1999 , paras air di semua empangan iaitu Empangan Klang Gates, Empangan Langat dan Semenyih berada di paras memuaskan dengan catatan kenaikan sehingga 0.03 meter setiap hari.

KETIADAAN BEKALAN AIR DI SEMENYIH JANUARI 2003 – MAC 2004

Malaysia mempunyai sumber air yang mencukupi bagi penduduk Lembah Klang maka Selangor dan Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur serta Putrajaya . Tapi sumber air yang semakin terhad atau hanya 'cukup-cukup' sahaja.

Masalah sumber air yang semakin terhad , masalah non revenue water yang dikatakan mencecah sehingga 40 dan pencemaran Sungai Semenyih.

Tahun 2003 terutama 26 Mac 2004 penduduk di sekitar Selatan Negeri Selangor seperti Semenyih , Bangi, Puchong dan Sepang sekali lagi dikejutkan dengan masalah ketiadaan bekalan air paip.

Pihak Perbadanan Urus Air Selangor (PUAS) menyatakan masalah pencemaran sumber air mentah dari Sungai Semenyih yang membekalkan air kepada Loji Air Sungai Semenyih.
1. Air Sungai Semenyih Tidak dirawat dengan sempurna kerana pencemaran bau yang tidak diketahui sumbernya.
2. Kejadian yang sama pernah berlaku pada bulan Mei 2003.
3. Akibatnya bekalan air bersih kepada lebih sejuta penduduk dan industri di kawasan Selatan Selangor terpaksa ditutup hampir 12 jam.

Langkah mengatasi masalah sumber air :
1. Air diuruskan oleh Kementerian Sumber Asli dan Alam Sekitar dan juga Kementerian Tenaga, Komunikasi dan Air.
2. Penubuhan Suruhanjaya Air Negara – badan bebas menilai semua aspek pengurusan air dan perkhidmatan perbekalan air di Malaysia.
3. Tahun 2007 Selangor memerlukan bekalan sumber air mentah dari Pahang bagi menampung permintaan yang semakin bertambah.
4. Pihak yang mencemarkan hendaklah dianggap pengkhiamat negara dan hendaklah dibawa ke mahkamah.

CADANGAN MENGATASI PENCEMARAN DI SUNGAI SEMENYIH

1. Pihak kerajaan Selangor bersama media massa perlu meletakkan masalah pencemaran sumber air sebagai isu utama yang perlu ditangani segera sebagaimana masalah kecurian pasir di Selangor baru-baru ini.
2. Teknologi rawatan air di loji perlu dipertingkatkan bagi membolehkannya terus beroperasi biarpun terdapat pencemaran sumber air.
3. Takungan simpanan air mentah dengan isipadu air yang mencukupi untuk sekurang-kurangnya dua hari perlu diwujudkan berhampiran loji berkenaan supaya dapat menampung permintaan air ketika berlaku masalah pencemaran sumber air sungai.
4. Jabatan Alam Sekitar dan pihak pengendali loji boleh dihubungi melalui talian hotline dan SMS dengan cara meletakkan papan tanda "Aduan Pencemaran Sungai" di kawasan yang strategik di sepanjang Sungai Semenyih dan anak sungai utama.
5. Pihak pengendali loji perlu menggalakkan orang ramai memberi maklumat mengenai pencemaran Sungai Semenyih dengan cara memberi sedikit insentif, mungkin dalam bentuk pemberian wang.
6. Kempen yang berterusan perlu dilakukan oleh Jabatan Alam Sekitar dengan kerjasama pihak pengendali loji. Dengan cara tersebut pihak industri dan orang ramai yang tinggal di sepanjang Sungai Semenyih akan lebih prihatin tentang masalah pencemaran sungai serta hukuman bagi mereka yang mencemarkan sungai dengan sewenang-wenangnya.
7. Kilang yang beroperasi di kawasan tadahan Sungai Semenyih termasuk dari kawasan perindustrian Semenyih, Beranang dan Nilai hendaklah mematuhi Akta Kualiti Alam Sekeliling 1979. Jika mereka gagal berbuat demikian maka lesen mereka hendaklah ditarik balik dalam masa 24 jam.
8. Semua Loji Kumbahan Indah Water (IWK) yang terletak di kawasan tadahan perlu disenggara dengan baik agar tidak mencemarkan sumber air.
9. Penternak binatang sama ada ayam, lembu, kambing atau khinzir berhampiran Sungai Semenyih perlu memastikan air kumbahan dari ladang ternakan mereka sentiasa mematuhi Akta Kualiti Alam sekeliling 1979. Jika mereka gagal mematuhi undang-undang tersebut ladang ternakan mereka boleh ditutup atau dipindahkan ke kawasan yang lebih sesuai.
10. Akta Kualiti Alam Sekeliling 1979 hendaklah dikaji semula supaya semua parameter kimia yang boleh mencemarkan sungai disenaraikan di dalam akta tersebut.
11. Tapak pelupusan sampah berhampiran Sungai Beranang perlu dipindahkan segera bagi mengelakkan aliran tercemar ke dalam sungai tersebut yang merupakan anak sungai utama kepada Sungai Semenyih.

MASALAH NAJIS KHINZIR DI SUNGAI SEMENYIH

Najis yang disalurkan dari ladang ternakan babi dikenal pasti sebagai satu daripada punca pencemaran kawasan tadahan :
1. Sungai Semenyih terutama di Kampung Sungai Purun
2. Sungai Rinching. terutama di kawasan Rinching Kong

Perkara tersebut disahkan olah :
1. Pengerusi Jawatankuasa Tetap Perjawatan, Pendidikan dan Pembangunan Manusia Negeri, Datuk Dr. Zainal Abidin Ahmad
2. Laporan Jabatan Perparitan dan Saliran (JPS) Hulu Langat 1998

Jabatan Perparitan dan Saliran Hulu Langat menyatakan pencemaran berpunca daripada :
1. aktiviti kuari 5. kilang getah
2. pembuangan sampah 6. bengkel haram
3 sisa industri 7. pembinaan rumah setinggan di rizab sungai
4 mencuci pasir 8. makanan, botol serta tin minuman.

Tahap kebersihan air yang diproses di loji pembersih air di Jenderam tidak terjamin kerana tahap pencemarannya tinggi sebelum diproses.Analisis saintifik perlu dilakukan bagi memastikan standard kesesuaiannya dan peralatan memproses tidak mampu mengeluar air yang benar-benar bersih mengikut piawaian.

Doktor klinik swasta pernah memaklumkan kepadanya bahawa air minuman yang tidak bersih dikatakan penyebab kepada meningkatnya penyakit kronik di kalangan kanak-kanak seperti lelah, sakit buah pinggang dan sakit kulit.

Projek pembangunan perumahan juga menyumbang kepada pencemaran kawasan tadahan Sungai Semenyih menyebabkan airnya berlumpur seperti di Sungai Rinching.

Aktiviti kilang, bengkel dan pembuangan sampah adalah penyumbang terbanyak kepada pencemaran yang dikesan di beberapa lokasi iaitu di :
1. Sungai Beranang dekat Kampung Kebung
2. Sungai Sokok dekat kawasan perusahaan Beranang
3. Sungai Semenyih dari jambatan Bukit Tunggul ke hilir
4. Kuala Sungai Batangsi ke hulu
5. Parit Dolah di Jalan Sungai Lalang.

AKTIVITI PERIKANAN DI EMPANGAN SEMENYIH

Kajian tentang ikan dan perikanan telah dijalankan di Empangan Semenyih dan Empangan Kenyir antara September 1990 hingga Ogos 1991. Terdapat 15 spesis rotifer dari 8 famili dan 7 spesis cladoceran dari 5 famili..Aktiviti perikanan dilarang di Empangan Semenyih yang seluas 350 hektar.
Copepod dan cladoceran yang seimbang penting kepada biomass empangan Semenyih. Copepod mendominasi biomass sebanyak 61% di Empangan Semenyih
Di Empangan Semenyih terdapat beberapa spesis ikan yang popular antaranya ialah Sebarau(Hampala macrolepidota) ,Haruan (Channa striatus) , Sia (Mystacolrucus marginatus) Toman (Channa macropeltis), Baung (Mystus nemurus) dan Lampan Sungai (Puntius schwanenfeldii).
Empangan Semenyih dengan keluasan 350 hektar dan kedalaman antara 17 – 35 meter . Kedalaman begini membolehkan oksigen sampai sebanyak 5 mg.L-1 , iaitu antara 1meter dan 13 meter.

12 di ulu yam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di ulu yam - Google Blog Search


Tells You A Story: Bercuti <b>di Ulu Yam</b>

Posted: 31 Mar 2012 10:14 PM PDT

30 & 31 mac lepas aku dengan member-member course aku
pergi bercuti, camp dekat Ulu Yam. Sangat best okay, serious tak tipu!
Haha even rasa macam sekejap gila kitaorang dekat sana tapi sangat berbaloi
Tengoklah sebahagian gambar yang rajin aku nak upload >.<
This is our chalet at The Wood, Ulu Yam :)
Check condition otak-otak dah masak belum o.O
Bergambar tak kira tempat tak kira masa n.n
Alamak otak-otak hangus!! dayumm
No paparazzi please -____________-
Taklimat sebelum membakar ayam! hahaha xD
Our menu at that night, otak-otak
..and ayam yang rasa seperti kenny rogers. serious sedap gila ayam ni.
Cicak tokek!! first time aku tengok secara live o.O
The next morning. Serious semua muka baru bangun tidur z_____z
Our breakfast, makan maggie sempena ulang tahun nestle yang ke-100. hahaha lol
Air terjun ni nampak je cantik tapi merbahaya. Serious tak tipu!
Finally we're going back but isi perut dulu :)
Sorry gambar tak banyak upload.
Wtv it is, this is salah satu pengalaman yg takkan aku lupakan dgn diaorang
Semua ada. gembira, sedih, seram, beg duit hilang, iphone jatuh dlm sungai,
calar-balar masa redah sungai, jumpa pondan dalam hutan, jumpa species pelik-pelik,
pengalaman member nak mati pun ada, banyak lagi lah. Fuhhh
Insyaallah kalau ada rezeki kitaorang pergi bercuti dkt tempat lain pulak :)

12 di selayang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di selayang - Google Blog Search


Jom Ke Ekspo Pengantin <b>di Selayang</b> Mall, 10, 11 dan 12 Februari <b>...</b>

Posted: 08 Feb 2012 07:45 PM PST

Salam 1Malaysia.

Hari ini nak share aktiviti yang bakal berlangsung hujung minggu ini. Kepada pasangan pengantin yang bakal melangsungkan perkahwinan mereka pada tahun ini atau awal tahun depan, bolehla menghadirkan diri anda ke Selayang Mall, Selayang.

Di sini bakal berlangsungnya Ekspo dan Pameran Pengantin 2012 dan para bakal pengantin dijemput hadir untuk mendapatkan promosi dan tawaran terbaik produk perkahwinan.


Terdapat booth Katering, Andaman, Kad Kahwin, photography, Dewan, Aiskrim dan lain-lain. Jadi, jangan lepaskan peluan untuk ke pameran pengantin di Selayang Mall ini yer.

12 di sungai burong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sungai burong - Google Blog Search


Jumlah Peserta Jom Shopping Meningkat « PKM <b>Sungai Burong</b>

Posted: 09 Mar 2012 08:13 PM PST

10 03 2012

Alam Jaya, 10 Mac    : Program jom Shopping yang diperkenalkan oleh Kerajaan Pakatan Rakyat (PR) Negeri Selangor terus mendapat sambutan daripada masyarakat. Berbanding program sebelum ini, jumlah peserta yang menyertai program jom shopping telah meningkat seramai 200 orang.

Melalui program seumpama ini, warga emas di Negeri Selangor yang berusia 60 tahun keatas dan telah mendaftar melalui Skim Mesra Usia Emas (SMUE) diberikan baucer sebanyak RM100.00 untuk mereka membeli belah di pasaraya econsave.

Menurut Pegawai Penyelaras DUN Sungai Burong, Ustaz Mohamad Judi Sarjo, program ini terus mendapat sambutan yang menggalakkan daripada warga emas. Jika sebelum ini jumlah peserta yang dibawa setiap program ialah seramai 100 orang, namun atas permintaan ramai, pihak Kerajaan Negeri Selangor telah bersetuju untuk menambah jumlah bilangan peserta.

Mereka melahirkan rasa gembira dengan langkah yang diambil oleh pihak Kerajaan Negeri Selangor dibawah PR, yang begitu prihatin dengan golongan warga emas. Ia juga secara tidak langsung telah dapat memberikan mereka peluang untuk membeli belah barangan keprluan harian serta dapat mengurangkan kos sara hidup yang semakin meningkat.

Hadir sama dalam program tersebut ialah, Ahli Majlis Daerah Kuala Selangor (MDKS), Haji Misran Serman, Pengerusi Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK) Block COJ, Haji Sujak Arshad dan Pengerusi JKKK Kampung Sungai Tengi Kanan Baroh, Haji Juhari Satiran.

12 di kuala langat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di kuala langat - Google Blog Search


Siapa Makan Duit Masjid 100K <b>Di Kuala Langat</b>? UMNO Kuala <b>...</b>

Posted: 03 Apr 2012 05:34 AM PDT

Wah ini bukan cerita baru !

Bekas Nazir Kampung Masjid Sijangkang telah makan habis duit tabung masjid bernilai lebih dari RM100,000.00++ (SATU RATUS RIBU RINGGIT).





UMNO juga telah menelan tanah wakaf seluas 35 EKAR dengan kuasa yang dipegang oleh NAZIR TERSEBUT.

BUSUKNYA (BEKAS) NAZIR !
BUSUKNYA UMNO KUALA LANGAT & SIJANGKANG !

Semua orang kampung tahu.

YB DR AHMAD YUNUS HAIRI, ADUN kawasan Sijangkang merangkap exco kerajaan negeri Selangor yang baru dilantik ini pun lebih mengetahui dari orang lain.

APA KES UMNO DAN BEKAS NAZIR NI ?

Sesiapa tolong jawab! Keris berhubung dengan blogger SinisMalaysia dan dia kata cuba tanya dengan YB Yunus Hairi.

Dari Jabir r.a katanya, dia mendengar Rasulullah s.a.w bersabda:
"Singgahsana iblis berada di lautan. Dari sana dia mengirim pasukannya untuk membuat fitnah (mengacau atau membawa bencana untuk) umat manusia. Maka siapa yang lebih besar membuat bencana, dialah yang lebih besar jasanya (terhormat) di kalangan mereka." (Muslim)

K7L : Ehem..ehem..PAS boleh jawab tak?..

12 di sijangkang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sijangkang - Google Blog Search


dinturtle - Blogger PARTI MELAYU: Drama Menarik <b>Di Sijangkang</b> <b>...</b>

Posted: 07 Apr 2012 07:26 AM PDT

Kisah yang dibongkar oleh blogger Double Y ini memang macam cerita drama tv la. Sebelum penyakit drama bersiri melanda negara, biasanya plot-plot sebegini banyak digunakan jika drama memaparkan kehidupan kampung. Fokus utama adalah perebutan kuasa dan selalunya yang direbutkan adalah jawatan Ketua Kampung atau JKKKKK atau Imam mesjid.

Dicampurlah dua-tiga plot sampingan macam anak dara tuk imam berkasih dengan anak teruna sipencabar tadi, atau kumpulan yang fanatik agama cuba memaksa orang kampung menerima fahaman mereka bla bla bla ...  tapi plot utama adalah Jawatan, dan tujuan perebutan Jawatan itu adalah kerana kuasa dan wang.

Double Y hanya mengulas tentang plot utama, jadi saya tak pastilah samada melibatkan watak sampingan seperti diatas, tak juga disebut tuk imam itu ada anak dara ke tidak ....... Ok serius. Fakta yang BENAR -

Jawatan - Nazir Masjid Jamiul Ehsani Sijangkang
Lokasi - Sijangkang Kuala Langat
Status - SEDANG HEBUH
Isu - Politik Umno-Pas , Kuasa DAN Wang.

Isu bermula bila Ketua Pemuda Pas Sijangkang Abd Ghani Abd Manaf menulis dalam FB -

Dari atas kita difahamkan Hj Yasin yang merupakan orang Umno adalah otai mesjid situ dan tahun 2008 bila Pas menang, Pas ambil alih pengurusan mesjid. Ghani dakwa waktu penyerahan jawatan dan tanggungjawap, tabung mesjid takde duit langsung. Walaupun mengambilkira Kutipan derma dan dana kerajaan serta hasil kebun milik masjid seluas 35 ekar. 

Dalam 4 tahun Pas ambilalih pengurusan mesjid, baki duit tabung sekarang ada RM120ribu setelah buat renovation masjid. Maknanya Ghani beri gambaran Hj Yasin songlap duit masjid dan Pas lah yang paling telus, jujur dan amanah dalam menguruskan kewangan masjid.

Dibawah adalah Penyata Kewangan Mesjid bertarikh 31 Mei 2009


Jelas tertulis bakinya RM148ribu ++ dan juga tercatat dengan teliti setiap pergerakan keluar masuk wang masjid. Kenapa Ketua Pemuda Pas Abd Ghani mengatakan tidak ada satu sen pun yang diserahkan ? ( KLiK untuk cerita sepenuhnya )

Yang ini pula dari keris7lok yang menunjukkan Borang K iaitu borang serah tugas bertarikh 14 Jun 2009. Jelas Penyata diatas adalah yang terakhir dibawah pengawasan Hj Yasin iaitu Mei 2009.


Tidak ada wang tunai yang diserahkan tapi ada diserahkan 2 buku akaunbank, satu buku kutipan Jumaat dan satu buku Ledger.

SIAPA YANG MENIPU ?

Sebenarnya tak susah perkara ini, asalkan pihak pengurusan baru Masjid dibawah Pas sanggup menunjukkan baki akaun kedua bank itu pada waktu serahan. Dan jika cara penjagaan akaun yang kemas dulu diteruskan oleh pengurusan baru, pasti semuanya dapat diperjelaskan dengan mudah.

Kemudian kita boleh lihat apakah Ketua Pemuda Pas Sijangkang Abd Ghani Abd Manaf bercakap benar atau melontar fitnah ! Dan kita juga boleh pastikan apakah wujud sebarang penyelewengan amanah mana-mana pihak yang terlibat.

Tahniah blogger Double Y dan Keris7Lok, teruskan pendedahan hingga selesai isu. Jangan ada yang menjadi mangsa penganiayaan dek sebab politik dan perebutan kuasa/wang.

PS - Tanya juga kot2 Hj Yasin ada anak dara tak ?

12 di kelana jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di kelana jaya - Google Blog Search


membekal PERABOT <b>di KELANA JAYA</b>... - kumpulan perniagaan <b>...</b>

Posted: 28 Mar 2012 06:36 AM PDT


sihatceriacergas & the endaevour to achieve more...
 

BLOG SELANGOR

Copyright 2010 All Rights Reserved