ads

Khamis, 29 Ogos 2013

12 di semenyih - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di semenyih - Google Blog Search


Wanita Mutalib: <b>Semenyih</b> - Bangi - Putrajaya

Posted: 25 Aug 2013 05:46 AM PDT

Hantar Cha ke Taska di Bangi.
Macam itulah rutin aku pagi-pagi. Memang habis masa atas jalan saja.
Orang selalu tanya pada aku, kenapa hantar Cha di Bangi?
Kenapa tak Semenyih atau Putrajaya?
Pada aku, Semenyih memang tak pernah jadi pilihan aku pun.
Sebab dari Putrajaya nak sampai Semenyih memang makan masa sejam lebih kalau ambil kira kesesakan jalan raya. Jadi kalau aku keluar pejabat jam 6.30 petang, aku hanya akan dapat sampai ke Semenyih dalam jam 8.00 malam. Pada aku, di situ pun dah membazir masa dah. Pada aku, biarlah aku habis masa atas jalan sekalipun, asalkan aku dengan Cha. Duduk dalam jem, dengan adanya Cha -- tak pernah buat aku bosan. Sekurang-kurangnya aku terhibur dengan keletah dia. Sekurang-kurangnya aku dapat main dengan dia. Sekurang-kurangnya kami bersama-sama. Atas jalan pun, atas jalanlah kan. Janji dengan Cha. Mungkin sebab itu juga kot, dia memang teramat-amat-amat manja dengan aku -- fully attached. Sebab memang siang malam dengan aku saja. 
Jadi, ada yang bertanya -- kenapa tak hantar di Taska kat Putrajaya saja. Lagi dapat lebih masa dengan Cha. 
Berpeluh. Dengar pun dah takut. Banyak sangat kes pengasuh dera budak di Taska kawasan Putrajaya. Lately -- lagi banyak. Takpelah, biarlah Cha di Bangi saja. Cha pun dari umur 9 bulan dah duduk di Taska Bangi tu. Sekarang umur dah hampir 3 tahun pun. Alhamdulillah takde pape. 
Cuma akhir-akhir ni saja. Aku rasa ---- hmmm.... kita simpan dalam entri lain kalilah. Nanti aku kongsi ya.

12 di bukit lanjan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di bukit lanjan - Google Blog Search


BLOG SELANGOR: 12 <b>di bukit lanjan</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Aug 2013 07:16 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di bukit lanjan</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Jun 2013 07:09 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di bukit lanjan</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Apr 2013 07:41 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di bukit lanjan</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Feb 2013 07:24 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Senarai dan Lokasi Perangkap Laju / Speedtrap | Isu Halal Terkini

Posted: 14 Aug 2012 12:24 AM PDT

Automated Enforcement System (AES): Berhati-hati,beratus kamera akan menjadi "mata" anggota polis sebaik anda memulakan perjalanan.

Aidilfitri datang lagi,semua perantau akan pulang beraya di kampung masing-masing.Elakkan tragedi,pandu berhati-hati,bila mengantuk berhenti.Jangan pandu laju-laju,ingat orang tersayang,ingat jugak saman…kah!kah!kah!

Sebagai panduan,berikut adalah senarai lokasi pemasangan sistem baru perangkap hadlaju yang telah dipasang oleh pihak PDRM:

PLUS Arah Utara

■ Di bawah jambatan di 456km, Sg Buloh simpang.
■ Di bawah jambatan di 459km, Bukit Lanjan interchange.
■ Di bawah restoran overhed di Sg Buloh.
■ Di bawah jambatan terakhir sebelum tol Sg Besi pada 309.2km.
■ Di bawah jambatan di 296.5km, Bangi persimpangan.
■ Di bawah jambatan baru dibina di 289.0km, selepas simpang Utara Penilaian.
■ Di bawah jambatan di 286.5km, Penilaian Utara simpang.

PLUS Arah Selatan

■ Di bawah papan tanda di 454.6km dan 455.2km, Sg Buloh layby.
■ Di bawah jambatan selepas Subang persimpangan di 11.3km.
■ Di bawah jambatan di 22km, Bukit Lanjan simpang.
■ Di bawah jambatan sebelum Mint hotel, Sg Besi Tol. 80km / h sahaja!
■ Di bawah jambatan di 302.8km, Kajang simpang.
■ Mengenai 1km selatan persimpangan Bangi, kedua-dua selatan dan utara terikat luar lorong
■ Pada 296.5km dan 297km, Bangi simpang.
■ Di bawah jambatan yang baru dibina di 289.0km, sebelum simpang Utara Penilaian.
■ Pada 285.5km dan 285.8km, Penilaian Utara simpang.
■ Pada pembahagi pusat di 251.8km dan 253km selepas Senawang simpang.
■ Selepas simpang Alor Gajah di 213.9km, bersebelahan dengan taman tema air.
■ Di sebalik halangan nahas tangan kanan di 198.4km.

Lebuhraya Elite Perhubungan Timur Tengah / Utara

■ Pada sebelah kiri di 4.8km selepas Batu Tiga / Shah Alam keluar
■ Di bawah restoran overhed di persimpangan USJ / Hicom kira-kira 8.5km. 90km / h zone!
■ Di bawah jambatan sebelum simpang USJ / Hicom di 10.5km.

Lebuhraya Elite Perhubungan Barat Tengah / Selatan

■ Di bawah restoran overhed di persimpangan USJ / Hicom kira-kira 8.5km. 90km / h zone!
■ Di bawah jambatan sebelum simpang USJ / Hicom di 10.5km.
■ Selepas keluar dari tol KLIA ke lapangan terbang, di bawah Jalan Pekeliling flyover.90km. / H

NKVE Arah Timur / Utara

■ 300m sebelum tol Jalan Duta, 60km / h!
■ Di sebalik penghadang jalan di sebelah kiri apabila pergi ke arah tol Jalan Duta, di 24.9km, 80km / h!
■ Di bawah jambatan di Damansara Junction, 17.5km

NKVE Arah Barat / Selatan

■ Di sebalik penghadang jalan di sebelah kiri apabila keluar dari tol Jalan Duta dari KL, pada 25.3km dan 25.7km, 80km / h!
■ Dari Jln Duta, di bawah jambatan, 23km, 80km / h zone!
■ Daripada Jln Duta, di laluan bawah tanah di Sungai Buloh Y-persimpangan, 22km.
■ Di sebalik halangan kemalangan di Damansara Junction, 17.7km dan 16.8km
■ Di bawah jambatan keretapi di 11.2km
■ Di bawah jambatan di persimpangan Shah Alam.

Lebuhraya Kesas Timur

■ Di bawah jambatan di 44.8km, menuruni bukit yang berjalan selepas Puchong simpang.
■ Kesas West Bound
■ Pada sebelah Sg Besi Tol Timur Bound. Bandaraya Kuala Lumpur
■ Jalan Duta; di bawah jejambat di persimpangan Damansara, 70km / h zone.

Lebuhraya Kesas – Klang

■ jalan Dwi antara Klang dan Pelabuhan Klang. Ke Arah Klang arahan, pada kira-kira 13 km batu batu. 70km / h sahaja!

Leburaya Pantai Timur

■ Timur berjilid, menuruni bukit selepas Raub persimpangan.
■ Maran, 60km / h zone.
■ Paya Marang, 70km / h zone.

Kawasan Negeri Johor Arah Selatan

■ persimpangan Tangkak.
■ Di bawah jambatan selepas Yong Peng
■ simpang Utara di 97.3km.
■ Ayer Hitam simpang.
■ simpang Sedenak.

Jalanraya Sekitar Utara  Malaysia  - Arah Utara

■ Around Ayer Hitam in 60km / h zone.
■ Sebelum Perwaja Steel.
■ Sg Petani persimpangan.
■ Antara persimpangan Seberang Jaya dan Tol Sg Dua.
■ Jambatan Pulau Pinang di pulau end.Speed  ​​menghadkan 80km / j.

Jalanraya Sekitar Utara  Malaysia  - Arah Selatan

■ Jambatan Pulau Pinang Pulau akhir. Had laju 80km / h.
■ Mengenai 2km sebelum had Juru Tol Speed  ​​90km / h

Kawasan Perak Jalanraya Arah Utara

■ Di bawah jambatan di 197.1km dan 198.8km, selepas Kamunting Junction.
■ Di bawah jambatan di 204.3km, selepas Kamunting Junction.
■ Di bawah jambatan di 208km, sebelum Kamunting Junction.
■ Di bawah jambatan di 214.8km, sebelum Kamuntingjunction.
■ Ipoh Point Vista pada kira-kira 263km. Had laju 80km / h.
■ Di bawah jambatan di 271km, Ipoh North Junction.
■ Di bawah jambatan di 274.4km, Ipoh South Junction.
■ Di bawah jambatan di 286.9km, Simpang Pulai Junction.
■ Di bawah jambatan di Persimpangan 296km, Gopeng.
■ Di bawah jambatan di 352.6km, selepas Simpang Sungkai.
■ Di bawah jambatan di 353km, Sungkai Junction.
■ Di bawah jambatan di 373km, Sungai Junction Slim.

Kawasan Perak Arah Selatan

■ Di bawah jambatan di 199km, sebelum Kamunting simpang.
■ Di bawah jambatan di 241.9km, di persimpangan Kuala Kangsar.
■ Di bawah tiang isyarat di 296.1km, sebelum Gopeng Junction.
■ Di bawah jambatan di 297km, Gopeng Junction.
■ Di bawah jambatan di 300km, selepas persimpangan Gopeng.
■ Di bawah jambatan di 308.6km, selepas persimpangan Gopeng.
■ Di bawah jambatan di 372.6km, di simpang  Slim   River .

Berhati-hati ketika memandu, semoga anda semua selamat sampai ke destinasi.

Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri

Abd. Rahman

http://www.halalscience.com

12 di batang kali - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di batang kali - Google Blog Search


Ngeri! Adengan Tetak Menetak Kumpulan Gangster <b>Di Batang Kali</b> <b>...</b>

Posted: 05 Jul 2013 07:30 PM PDT

Ngeri! Adengan Tetak Menetak Kumpulan Gangster Di Batang Kali | Jika anda pernah menonton filem Gangster, maka gambaran bagaimana sesebuah kumpulan itu bergaduh boleh digambarkan bagaimana. Baru-baru ini, di Batang Kali satu kes tetak telah berlaku. Mangsa hanya seorang lelaki ditetak beberapa kali di kepala, badan dan tangan. Melayukini.net difahamkan, mangsa ditetak sehingga terjatuh. Selepas itu mangsa cuba melarikan diri, namun akibat kesakitan yang amat sangat, mangsa rebah di lokasi berhampiran.

tetak2

BATANG KALI – Umpama babak dalam drama gengster apabila sekumpulan tiga lelaki memegang parang sambil mengejar mangsa dan menetaknya beberapa kali sehingga rebah.

Mangsa yang pada awalnya cedera di kepala, masih mampu berlari dan cuba menyelamatkan diri, namun tiga lelaki terbabit terus mengejar dan menetak badan serta tangan mangsa hingga tidak berdaya.

Penjenayah tidak bertopeng itu hanya beredar setelah melihat mangsanya terbaring dan tidak mampu berdiri lagi.

Saksi yang hanya mahu dikenali sebagai Diana, 24, berkata, kejadian berlaku kira-kira jam 6.15 petang itu bermula di sebuah tempat cuci kereta dan berakhir di kawasan stesen minyak.

"Saya nampak dia berlari dari belakang stesen minyak dan dikejar tiga lelaki berparang.

tetak1
"Dua kali dia jatuh ditetak, kemudian dia bangun ditetak lagi, sampailah dekat tepi jalan itu, dia tumbang dan terus kena cincang," katanya berhampiran tempat kejadian, malam kelmarin.

Seorang lagi saksi dikenali sebagai Adib, 19, berkata, kekecohan bermula dari sebuah tempat cuci kereta di sebelah stesen minyak sebelum mangsa dilihat berlari dengan berlumuran darah dan cedera di kepala.

Menurutnya, situasi ketika itu agak tegang dan menakutkan sehingga semua pelanggan yang mengisi minyak tidak mampu berbuat apa-apa kerana bimbang dicederakan.

"Memang macam drama gengster, orang yang melihat kejadian itu hanya diam tanpa buat apa-apa. Sampailah lelaki itu terbaring di hujung sana, tiga penjenayah berparang tadi terus menetak tangan kirinya sampai putus," katanya.

Adib berkata, mangsa yang hanya memakai baju T lengan pendek dan seluar pendek berkemungkinan menunggang motosikal sebelum diserang kerana terdapat sarung tangan pada tangan kiri mangsa yang putus.

Kenalan mangsa yang hanya mahu dikenali sebagai Kanna, 36, berkata, mangsa merupakan seorang penarik kereta dan tinggal di Taman Wawasan di sini.

Katanya, sebelum kejadian, dia ada ternampak dua kenderaan mencurigakan menggunakan cermin gelap dan bernombor pendaftaran Melaka, singgah di sebuah restoran berdekatan.

"Tidak pasti sama ada mereka ada kaitan dengan kejadian tersebut atau tidak. Tapi, kejadian itu berlaku selepas saya lihat kenderaan mencurigakan. Jadi, mungkin ada kaitan. Tapi saya lupa nombor pendaftarannya," katanya.

Sementara itu,  Ketua Polis Daerah, Superintendan Norel Azmi Yahya Affandi berkata, mangsa, N Sangar, 33, berasal dari Bandar Utama Batang Kali, selain mempunyai sebuah kedai mencuci kereta di sini dan kedai makan di
Hulu Yam.

"Polis masih menyiasat motif sebenar kejadian mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh," katanya, semalam.

Beliau berkata, berdasarkan maklumat awal kes, Balai Polis Batang Kali menerima panggilan telefon daripada orang awam yang memaklumkan berlaku pergaduhan dekat sebuah stesen minyak.

Katanya, pemanggil itu memberitahu seorang lelaki ditetak dengan parang sehingga putus pergelangan tangan kiri dan luka di bahagian kepala.

"Bertindak atas maklumat tersebut, anggota polis ke tempat kejadian dan mangsa yang parah dibawa ke Hospital Kuala Kubu Bharu (HKKB).

"Bagaimanapun, lebih kurang jam 6.55 petang, pihak hospital memaklumkan mangsa meninggal dunia akibat pendarahan di kepala dan bahagian badan," katanya.

P.S. I – 10 Tempat Paling Pelik Di Dunia
P.S. II – Keukenhof – Taman Ajaib Eropah
P.S. III – Subhanallah! Gambar Tasik Ais Gergasi Di Planet Marikh

Sumber : Sinar Harian

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

12 di dengkil - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di dengkil - Google Blog Search


Tiga sekeluarga ditemui mati dikelar <b>di Dengkil</b> | Kamaluddin&#39;s Blog

Posted: 29 Aug 2013 01:01 PM PDT

- Friday: 2013-08-30 04:01:09'.

tiga sekeluarga dikelar dengkil

Tiga beranak termasuk bayi perempuan berumur dua tahun ditemui mati dibunuh dengan pelbagai kesan kecederaan termasuk kelar di leher dalam sebuah rumah di Taman Dengkil Jaya, Dengkil sini hari ini.

Ketua Polis Daerah Sepang, Supritendan Imran Abdul Rahman berkata, dalam kejadian kira-kira pukul 1 petang itu seorang nenek berumur 64 tahun ditikam di perut, cucu lelakinya berumur 21 tahun turut ditikam dan terdapat kesan tetakan di kepala manakala bayi tersebut dikelar di leher.

"Ketiga-tiga mereka ditemui di tiga tempat berasingan iaitu di ruang tamu, dapur dan bilik utama di dalam rumah teres tiga bilik itu oleh seorang ahli keluarga mangsa yang berumur tujuh tahun yang baru sahaja pulang dari sekolah kira-kira pukul 2 petang.

"Kanak-kanak itu kemudiannya menghubungi kakaknya berumur 19 tahun sebelum polis menerima laporan kira-kira pukul 2.30 petang,"katanya ketika ditemui pemberita di sini hari ini.

Menurut Imran, bergerak atas maklumat tersebut, polis menemui ketiga-tiga mangsa dalam keadaan berlumuran darah di tiga lokasi berbeza.

Selain itu katanya, polis akan menyiasat kes tersebut daripada pelbagai aspek termasuk dendam mahupun rompakan kerana hasil siasatan awal mendapati tiada kesan pergelutan di rumah mangsa.

"Rumah yang diduduki lapan beranak itu didapati tiada kesan pecah rumah, samun mahupun pergelutan, polis kini sedang giat mengesan senjata yang digunakan serta motif kejadian," katanya.

katanya, kes tersebut akan disiasat di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan kerana membunuh dan sesiapa yang mempunyai maklumat boleh menghubungi ASP Han Yan ditalian 03-8772 422 bagi membantu siasatan.

Dalam pada itu, seorang jiran yang hanya mahu dikenali sebagai Mas Ayu, 27 berkata, pada pukul 11 pagi dia ada terdengar bunyi bising daripada rumah mangsa.

"Selepas terdengar bunyi bising saya ada meninjau keadaan di rumah mangsa, namun tiada apa-apa kejadian yang mencurigakan berlaku.

"Sekitar rumah mangsa pada ketika itu juga tiada sebarang kenderaan yang mencurigakan dan saya fikir ia mungkin pergaduhan biasa yang tidak serius," katanya.

Katanya, sepanjang mengenali keluarga mangsa tiada sebarang masalah yang timbul, malah tiada pergaduhan besar melibatkan mereka.

12 di jenjarom - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di jenjarom - Google Blog Search


BLOG SELANGOR: 12 <b>di jenjarom</b> - Google Blog Search

Posted: 14 Aug 2013 03:10 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di jenjarom</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Aug 2013 03:30 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di jenjarom</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Jul 2013 03:10 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di jenjarom</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2013 03:22 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Ketua Wanita UMNO <b>Jenjarom</b> 1 maut kemalangan | Malaysia Edition

Posted: 11 Jun 2013 10:10 PM PDT

KUALA LANGAT – Hasrat Ketua Wanita UMNO cawangan Jenjarom untuk membuat pemeriksaan darah di Klinik Kesihatan Jenjarom di sini tidak kesampaian apabila dia maut selepas motosikal yang ditunggang dirempuh sebuah motosikal lain kelmarin.

Nor Asmah (kanan) bergambar bersama menantu dan cucunya, pada hari berkempen sempena pilihan raya lalu di Kampung Jenjarom, Banting. Foto -BH

Dalam kejadian pada pukul 7.30 pagi di hadapan Klinik Kesihatan Jenjarom itu, Nor Asmah Paniti, 52, yang menunggang motosikal Modenas seorang diri dilanggar dari belakang oleh motosikal jenis EX5.

Penunggang motosikal EX5 ialah seorang remaja lelaki berusia 18 tahun.

Kejadian itu dikatakan berlaku ketika Nor Asmah mahu membelok ke kanan untuk masuk ke kawasan klinik kesihatan.

Akibat rempuhan kuat, Nor Asmah terjatuh daripada motosikal menyebabkan kepalanya cedera parah manakala kaki dan tangan kanannya patah menyebabkan dia tidak sedarkan diri.

Mangsa kemudiannya disahkan meninggal dunia pada pukul 9.30 malam di Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang (HTAR) selepas 14 jam menerima rawatan.

Remaja terbabit pula patah tangan kiri selain mengalami luka-luka di badan dan dirawat di Hospital Banting.-kosmo

Aku Budak Telok: Mari Kenali Sejarah TPG: Telok, Kampung Medan <b>...</b>

Posted: 12 Jun 2013 08:32 AM PDT

Salam buat kengkawan semua. Apa khabar waris
 (warigh, kata orang Nogori Sembilan)? Moga-moga sihat semua..
Sebut pasal warigh, teringat aku lagu rapper Negeri Sembilan tu...
 (Aku tukar sikit liriknya)

                                    Melayu Telok..where you at?

                                    Jawa Sijangkang...where you at?,
                                    Melayu/ Jawa  Kg. Medan...where you at?,
                                    Jawa Kebun Baharu...where you at?
                                    Jawa Jenjarom...Where you at?
                                    Sakai Telok Gonjeng...where you at?
                                    Semua ada berapa?
                                    Beribu-ribu. (Hahaha...Amekkau!)

Sebut pasal Telok Panglima Garang, sebenarnya kita bercakap pasal

 kampung dan mukim menggunakan nama yang sama. Mukim Telok ini 
terletak dalam daerah Kuala Langat. Di dalamnya ada banyak kampung
 tradisional, kampung baru dan taman-taman perumahan yang sedang 
rancak naik macam cendawan lepas hujan. Aku sengaja masukkan
 dalam entri ini sejarah kg. Jenjarom.Walaupun Jenjarom berada dalam
 mukim yang lain ( Mukim Tanjong Dua Belas), namun hubungan erat 
penduduk telah terjalin sejak sekian lama. Dulu klinik kerajaan, dewan 
orang ramai, ,balai polis, pejabat pos hanya ada di Sg. Jarom. 
Jadi, Jenjarom penting bagi orang-orang di Telok.

 Korang tengok jer peta di bawah ni, korang akan get the picture,

 kata cikgu omputeh aku dulu.


Jadi, hari ini, aku nak bawa tuan-tuan, puan-puan, adik kakak ke mukim kami
 yang tercinta ini. Bukan citer pasal lanskapnya, tapi sejarah gemilangnya.
 Semoga anak-anak dapat belajar asal usul tempat tumpah 
darah datuk nenek , ayah emak kamu sekalian. Begini ceritanya.....

Kampung Telok Panglima Garang

Nama asal Kampung Telok Panglima Garang adalah Nibong Dengkil
 dan terletak di telok sungai di mana didiami oleh kaum orang asli.
 Disebabkan kedudukannya yang strategik, ramai pedagang-pedagang Aceh
 datang dan mula membuat penempatan di hilir sungai sehingga kawasan
 tersebut dipanggil Beting Pak Aceh.
Apabila segolongan mereka mengetahui bahawa terdapat Orang Asli
 tinggal di Nibong Dengkil, maka pedagang Aceh ini mudik ke hulu 
untuk mengambilalih dan menguasai Nibong Dengkil. Sewaktu itu terjadi
 pergaduhan di antara mereka dan menyebabkan Orang Asli melarikan diri
 ke Bukit Tampoi di Dengkil. Di sepanjang perjalanan Orang Asli
 yang menyusuri sungai hingga ke Bukit Tampoi, Dengkil mereka telah
 berpesan kepada penduduk yang ditemui dengan kata-kata :

"JAGA BAIK-BAIK DI TELOK ADA PANGLIMA GARANG"


Sebagai bukti terdapat penduduk di kalangan penduduk asli di Bukit Tampoi, 

Dengkil mendakwa dan mengaku bahawa mereka berasal dari Telok 
dan menetap di sini setelah dihalau oleh pedagang Aceh yang 
amat handal dan garang. Begitulah asal-usul nama
 Kampung Telok Panglima Garang manakala
 lambang harimau diambil di atas keberanian dan sifat pedagang Aceh 


Kampung Sijangkang
Kampung Sijangkang merupakan salah satu kampung yang terletak
 di daerah Kuala LangatSelangorMalaysia. Kampung Sijangkang
 terletak lebih kurang 12 km dari arah Klang ke Banting di Kuala Langat. 
Pusatnya pekan Sijangkang.Nama Sijangkang berasal dari sejenis pokok
 yang menyamai pokok getah. Ia adalah sejenis pokok hutan yang
 menyebarkan biji-biji dengan cara ltupan sendiri.
 Nama pokok itu adalah pokok Jangkang. Pokok ini terdapat di
 sebahagian tempat di Indonesia.
Masih berkaitan dengan pendapat pertama juga. Pokok Jangkang itu mati
 di sebuah anak sungai yang kemudiannya diberi nama sungai Jangkang
 iaitu anak Sungai Langat. Dalam bahasa Cina, mati disebut 'si'.
 Maka timbul nama 'Si Jangkang' yang akhirnya bertukar menjadi 'SIJANGKANG'.
Adalah dianggarkan kampung ini mula dibuka dalam lingkungan tahun 1907.
 ia diteroka dari arah Sungai Jangkang. Sebahagian dari penduduk kampung
 ini adalah berasal dari Indonesia iaitu Pulau Jawa, manakala yang
 lainnya berasal dari kampung-kampung lain yang lebih lama dibuka
 seperti Kampung Beting Tengah dan Kampung Pendamar.
 Mereka mendarat dari Sungai Jangkang dari pengkalan-pengkalan kecil
 yang terdapat di tepi sungai. Ini bermakna kampung Benting Tengah
 dan Kampung Pendamar adalah lebih tua dari Kampung Sijangkang.
Tanah perkuburan yang pertama terletak hampir dengan sungai dan
 ketika ini dipercayai sudah terhakis oleh air sungai tersebut. Wakaf perkuburan
 yang ada sekarang asalnya adalah tapak masjid lama 
dan Sekolah Melayu lama (dibuka pada tahun 1911).Pada masa dulu tanah dari
 tepi sungai hingga ke perkuburan sekarang adalah di bawah Geran Bebas
 (Geran Putih) iaitu boleh dibeli oleh orang asing. Peneroka Kampung Sijangkang
 yang awal menjualnya kepada orang Cina untuk menambah pembiayaan
 menunaikan fardhu haji. Sebab itulah hingga sekarang, orang Cina
 masih mempunyai kebun di situ. Bagaimanapun dalam lingkungan tahun 1925,
 ada beberapa sekatan dan pindaan kanun tanah dari Geran Putih ke Geran Merah. 

Pada tahun 1930-an, kemudahan asas iaitu jalan raya mula dibina 

menghubungkan satu tempat ke satu tempat. Pekan (kedai-kedai termasuk pasar)
 Kampung Sijangkang yang awal adalah terletak di Batu 8
 (jaraknya 8 batu dari Klang = 12.8 km). Kemudian selepas zaman darurat,
 selepas orang-orang Cina dipindahkan ke kampung-kampung baru,
 Pekan Kampung Sijangkang dipindahkan ke Batu 1. 
Tanaman hasil utama di Kampung Sijangkang ketika itu ialah getah dan kopi.
Pulau Carey
Pulau Carey merupakan sebuah pulau yang terletak di dalam negeri Selangor,
 Malaysia. Ia terletak di selatan Pelabuhan Klang dan utara Banting.
 Pulau Carey merupakan pulau lembangan mendatar yang besar
 terletak di daerah Kuala Langat, Selangor, Malaysia. Walaupun secara teknikal 
ia merupakan sebuah pulau, namun pada hakikatnya tanah pulau ini 
hanya dipisahkan dari tanah besar disebabkan oleh kehadiran Sungai Langat
 diantara keduanya. Pulau Carey mendapat nama dari seorang pegawai British
 yang juga merupakan pengusaha ladang kopi dan getah bernama Valentine Carey,
 beliau dilihat arif dalam aktiviti pertanian dan kesuburan tanah pertanian yang
 telah digunakan melebihi 100 tahun. Pulau Carey juga pernah dikenali dengan
 nama seperti Pulau Bangsar dan Telok Gonjeng

Pulau Carey cukup sinonim dengan kewujudan penempatan awal

 masyarakat Orang Asli, Mah Meri yang terkenal di Malaysia.
 Mah Meri merupakan salah satu dari 18 buah puak Orang Asli
 yang wujud di Malaysia. Jarak Pulau Carey dengan bandaraya Kuala Lumpur 
ialah sekitar 50 kilometer. Di sini terdapat enam buah penempatan
 masyarakat Mahmeri iaitu di Kampung Sungai Judah, Kampung Bumbun, 
Kampung Sungai Rambai, Kampung Kepau Laut, Kampung Sungai Jugra
 dan Kampung Sungai Kurau (Shaiful Bahri Md. Radzi, 2002a).
Komuniti Mah Meri di sini cukup ramai bilangannya mencapai 1400 orang,
 yang terkenal dalam aktiviti pembuatan boneka kayu dan topeng.

Kampung Jenjarom

Menurut catatan sejarah, Kampung Jenjarom mula diterokai oleh
 sekumpulan orang Melayu pada tahun 1926 bersamaan 1346 Hijrah
 dalam Kalendar Islam. Kumpulan peneroka kebun ini diketuai oleh 
Tuan Haji Masrek Haji Narang yang juga berketurunan Banjar.
 Pada asalnya, tanah di Kampung Jenjarom hanya diusahakan
 sebagai kawasan perkebunan. Antara tanaman yang mereka usahakan
 ialah nanas, pisang, ubi kayu dan banyak lagi. Setelah selesai berkebun, 
kumpulan peneroka ini akan pulang ke rumah masing-masing yang
 terletak berhampiran Kampung Jenjarom seperti di Sungai Jarom,
 Sungai Buaya dan Kampung Sijangkang.
Jenjarom dibahagikan kepada dua kawasan, iaitu Sungai Jarom
 dan Kampung Jenjarom. Nama Kampung Jenjarom berasal dari sejenis
 tumbuhan yang dikenali sebagai Rumput Purun. Pada masa dahulu,
 rumput ini banyak tumbuh di sekitar kawasan Kampung Jenjarom. 
Bentuknya yang tirus, tajam dan tersusun seperti jarum memberi ilham
 kepada peneroka kampung untuk menamakan kampung ini sebagai
 Kampung Jenjarom.
 Ia dibahagikan mengikut kawasan-kawasan tertentu, bermula dari
 Kawasan Satu hingga Kawasan 12. Setiap kawasan ditandakan 
dengan sebuah papan tanda.




seminar mengenali jati diri <b>di</b> smk <b>jenjarom</b> - unit kokurikulum sjkt <b>...</b>

Posted: 09 Aug 2013 05:04 AM PDT

            Pada 02.8.2013(Jumaat) saya diberi peluang oleh Pn.Manimegalai(Guru SMK Jenjarom) untuk memberi ceramah motivasi jati diri kepada pelajar-pelajar tingkatan 3.
                     Dari jam 8.00 hingga 10.00 pagi, saya telah memberikan ceramah mengikut citarasa dan aspirasi mereka. Saya telah mendalami minda pelajar dengan menyentuh nilai-nilai sejagat seperti nilai kemerdekaan, rasa simpati, rasa bersyukur dan  rasa berterima kasih.











12 di puchong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di puchong - Google Blog Search


Maju Home Concept Store Kini <b>di Puchong</b>

Posted: 24 Jun 2013 09:00 AM PDT

Ahad yang berjerebu lepas, tak menghalang aku untuk ke pembukaan rasmi Maju Home Concept ni.

Sebelum ni aku pernah perasan kedai yang berkonsep 'One Stop Furniture Mall'  ni di Setapak. Now kini dibuka di Puchong plak. Rupanya Maju Home ni dibuka pada tahun 1987 di Kuala Lumpur, hah betul lah outlet yang aku nampak tu kan.
Ermm mesti good business kan.

Biasanya kalau family business memang berkembang dengan cepat coz ramai pelanggan setia dah kenal so lagi senang nak berurusniaga.

Konsep 'One Stop Furniture Mall' yang unik ini memanfaatkan para pelanggan, dari segi harga yang berpatutuan dan pilihan yang buat aku rambang mata. Selain itu, para pelanggan dapat memilih perabot dan perkakas rumah mereka, sebagaimana mereka menjangka perabot pilihan mereka akan kelihatan di rumah sendiri. Kira macam korang boleh imagine, nak letak sofa kat mana, meja makan kat mana kan.

Upacara perasmian di mulakan dengan Tarian Singa, sebelum Pengarah Urusan Maju Home Concept, En Low berkongsi sepatah 2 kata dalam mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua pihak atas sokongan yang diberikan semenjak syarikat ini mula-mula beroperasi.

"Kami sentiasa percaya bahawa persefahaman kukuh dengan para pembekal tempatan adalah penting kerana kami mempercayai kualiti parabot buatan Malaysia. Ini membolehkan kami memantau kos operasi kami dan terus menawarkan harga yang paling menarik kepada pelanggan kami", kata En Low.

Maju Home Concept ni merupakan  Mall 3 tingkat yang menawarkan pelbagai pilihan perabut, perhiasan dan perkakasa rumah, termasuk langsir, kabinet dapur, perkakas dapur dan bilik mandi, sofa, lampu, perabot pilihan, perabut kanak-kanak serta perabot pejabat. Stor ini juga menawarkan antara pilihan perkakas kamar tidur yang terbesar di Lembah Klang, termasuk pilihan tilam yang pelbagai.

Korang yang tengah sibuk cari perabot untuk Hari Raya nanti ni, boleh lah ke
Persiaran Subang Damai (off LDP),
Kalau nak tau more details mengenai Store Puchong ni boleh hubungi 03- 8068 3661 ye untuk pertanyaan.
So apalagi, meh lah lekas. Aku pun rambang mata sungguh dibuatnya. Dan dan tu jugak nak tukar perabot kan.

12 di morib - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di morib - Google Blog Search


Gambar <b>di</b> Gold Coast <b>Morib</b>, Banting - lensapujangga.com

Posted: 05 Aug 2013 12:48 AM PDT

Dalam 2 hari lagi, kita akan menyambut Hari Raya Aidilfitri. Cuti sekolah yang memakan masa selama 2 minggu amat melegakan hati sekeluarga kerana kedua-duanya bergelar guru. Banyak tempat yang boleh dilawati, tetapi di sini aku nak kongsikan percutian di Gold Coast Morib beberapa bulan lepas.
Gold Coast Morib adalah salah satu taman tema yang terdapat di Malaysia. Tidak kira bagi yang bujang ataupun berkeluarga, tempat ini memberi satu ketenangan kerana ia terletak di pesisir pantai. Apa-apapun, aku ada mengambil beberapa keping gambar semasa bercuti di Gold Coast Morib.
Pandangan dari dalam bilik
Nanti dulu dik, kita tak habis lagi
Jadi kepada yang merasakan cutinya panjang, bolehlah berkunjung ke tempat ini. Segala pertanyaan mengenai Gold Coast ada di sediakan. Selamat bercuti & Selamat Hari Raya Aidilfitri kepada semua rakan-rakan, blogger, cikgu, anak murid dan pembaca yang setia membaca dan menyokong blog ini. 
Tanpa anda siapalah lensa pujangga di mata kalian. Minta maaf sekiranya ada terkasar bahasa semasa anda semua membaca blog picisan ini. Di harapkan semoga anda semua selamat sampai di destinasi. Bagi aku, aku dah lama tak menempuh kesesakan kerana ibu dan keluarga mertua berada dalam satu daerah, hanya naik motor kriss sudah sampai ke destinasi untuk beraya.

Berehat <b>di</b> Rumah Peranginan <b>MORIB</b> | Memoir Seorang HAMBA <b>...</b>

Posted: 01 Jul 2013 09:10 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Dah lama tak jalan2. So last 2 month my hubby bawak kitorang bermalam di Morib. Holiday yg dah berzaman baru teringat nk hapdet. ehehehe.. Oklaa.. bestla jugak lepak kt sana, walaupun tiada ape sangat yg boleh dibuat.

12 di bangi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di bangi - Google Blog Search


Pilihan Anda: (Gambar) Bilal Surau <b>Di Bangi</b> Meninggal Ketika Sujud!

Posted: 01 Aug 2013 06:31 AM PDT

|

BANGI – Seorang Ahli Jawatankuasa yang juga bilal Surau Al Mujahiddin, Desa Surada di Bandar Baru Bangi dekat sini ditemui meninggal dunia ketika sedang bersujud di dalam surau terbabit di sini hari ini.

Kejadian di bulan suci Ramadan Al Mubarak itu menggemparkan penduduk setempat

Sebelum ini kejadian seumpama itu hanya dilihat berlaku di negara luar yang boleh disaksikan menerusi laman Youtube semata-mata.

Pastinya inilah antara kematian yang dimimpikan kesemua umat Islam.

Apapun, semoga Allahyarham dicucuri rahmat dan ditempatkan di kalangan orang-orang beriman dan mendapat rahmat dariNya. Al-Fatihah

PERINGATAN: Pilihan Anda tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

Post Berkaitan : RAGAM, TERKINI


Share/Bookmark comments
Posted by Desperado on Khamis, Ogos 01, 2013. Filed under , .
© 2008 - 2012 Desperado, Hakcipta Terpelihara.

Pilihan Anda tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui laman sosial ini. Ia pandangan peribadi pemilik akaun dan tidak semestinya menggambarkan pendirian sidang redaksi kami. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pemilik akaun sendiri.

12 di ulu yam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di ulu yam - Google Blog Search


SetiaKekalAbadi *SKA*: Mandi Manda <b>Di Ulu Yam</b>

Posted: 12 Jun 2013 07:30 PM PDT

kali nie mandi manda di Ulu Yam pulak
kami gerak dari rumah pukul 6.30pagi sampai lebih kurang pukul 8pg
tempat nie terletak di Kg. Sg Kalong, Ulu Yam Bharu.. di Resort Restu Ibu
ini sebenarnya kali kedua daku dan family en hubby ke mari..
tiap2 minggu kita orang ke sini..sebabnya syiok mandi dengan air tenang..
tempat pun best..









12 di bandar sunway - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di bandar sunway - Google Blog Search


BLOG SELANGOR: 12 <b>di bandar sunway</b> - Google Blog Search

Posted: 06 Aug 2013 07:25 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di bandar sunway</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jul 2013 07:05 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di bandar sunway</b> - Google Blog Search

Posted: 15 Jun 2013 07:23 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di bandar sunway</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Jun 2013 07:13 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di bandar sunway</b> - Google Blog Search

Posted: 30 Apr 2013 07:41 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di bandar sunway</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Apr 2013 07:09 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di bandar sunway</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Mar 2013 07:10 AM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Pengalaman Bersama Little Caliphs <b>Bandar Sunway</b> | Selamat <b>...</b>

Posted: 22 Nov 2012 08:52 AM PST

Syukur, diberi peluang untuk membantu sepasang usahawan. Suami dan isteri yang mengusahakan Tadika Islam berjenama Little Caliphs di Bandar Sunway. Nama khususnya ialah Tadika Khalifah Mentari berlokasi di Bandar Sunway.

Sangat hampir dengan Sunway Pyramid dan Sunway Lagoon. Saya rasa kalau jalan kaki tak sampai 10 minit pun. (^_^)

Ini merupakan kali kedua saya dapat bantu pihak Little Caliphs.

Pertama di Little Caliphs  Lavender Heights… milik kepada Puan Norafidah

http://www.facebook.com/pages/Little-Caliphs-Lavender-Heights/130678760339714?fref=ts

kedua di Little Caliphs Bandar Sunway milik kepada Tuan Abdul Razak dan Puan Sharifah

http://www.facebook.com/littlecaliphs.bandarsunway?fref=ts

Di Little Caliphs Lavender Heights saya diminta untuk menjadi pengacara majlis dan sekaligus berkongsi sedikit motivasi keibubapaan serta bernasyid.

Di Little Caliphs Bandar Sunway pula saya dijemput untuk menjadi pengacara majlis.

Syukur, saya dapat bantu menjayakan majlis ini bersama mereka.

Saya agak kagum dengan pasangan suami isteri yang mengusahakan Little Caliphs Bandar Sunway ini. Dimaklumkan mereka berdua sudah berhenti bekerja sepenuh masa dari tempat kerja lama mereka dan kini mengusahakan tadika ini sepenuh masa.

Bukan mudah untuk bergantung pada perniagaan sendiri secara tiba-tiba. Namun saya percaya mereka tentu sudah mempunyai perancangan yang tersendiri. Saya doakan mereka akan berjaya memartabatkan Tadika Islam di arena Bandar Sunway sekaligus menjadi usahawan yang sukses !!!

Salam kejayaan buat Little Caliphs Bandar Sunway dan Little Caliphs Lavender Heights.

Bersama Tuan Haji Roslan Nordin, CEO Little Caliphs Program. Selepas  selesai majlis. Beliau menghampiri saya dan berbisik "Bagus… professional done!!"

Pengasas & CEO Little Caliphs Program, Puan Hajah Sabariah Faridah.

<b>Bandar Sunway</b> - jawatan kosong 2013

Posted: 02 Jan 2013 03:22 AM PST


MONASH UNIVERSITY has a bold vision - to deliver significant improvements to the human condition. Distinguished by its international perspective, Monash takes pride in its commitment to innovate research and high quality teaching and learning.
Our campus at Bandar Sunway in Petaling Jaya strives to be a premier private research-intensive university, contributing to Malaysia and Asia. Due to our rapid growth and expansion, we are seeking suitably qualified individuals to join our dynamic team.


Lecturer/Assistant Lecturer and Program Coordinator of the DHES (Education-focused) - SASS

(Selangor - Bandar Sunway)


Responsibilities:

Education-Focused Level A academic staff duties will have an emphasis on:‎


  • reviewing teaching activities and identifying and implementing strategies designed to improve ‎outcomes for students;‎
  • developing, applying and reviewing strategies through consideration of disciplinary and or learning ‎and teaching research, and through effective collaboration with other staff at school level; ‎
  • working to disseminate disciplinary or educational innovations in documented, peer-reviewed ‎activities and potentially participating in applications for competitive funding;‎
  • undertaking a range of activities that contribute to maintaining currency with disciplinary and learning ‎and teaching innovation;
  • demonstrating efficient performance in allocated roles;‎
  • taking on some responsibilities and contributing outcomes within school committees; and
  • onset in developing external contributions to the community or to the discipline/profession.‎



Education-Focused Level B academic staff duties will have an emphasis on:
  • a developing record in the dissemination of peer-reviewed disciplinary or educational innovations;
  • taking an active role in obtaining funding to support such activity and engage in individual or collaborative projects;
  • playing a role in curriculum design and review at school or department level; 
  • potentially engaging in the effective collaborative design or implementation of cross-faculty or cross-campus teaching activities or projects;
  • undertaking a range of activities that contribute to maintaining currency with the discipline and with learning and teaching innovation; and
  • having some involvement in Honours and (where appropriate) Research Higher Degree supervision would normally be expected.

Requirements:

This one-year course provides intensive learning opportunities in problem-solving, analytical, and research skills that will prepare students for the challenges of tertiary level academic studies. Once they have successfully completed the DHES, they can proceed to second year study at an Undergraduate degree.

The successful applicant will be teaching the two core units of the Diploma, namely Academic Literacies and Learning in Higher Education. The position is also expected to assume the role of DHES Program Coordinator. The role encompasses course planning, course design and development. The position also involves providing help and advice to students on the content of the course.

The appointee will be expected to make significant contributions to teaching and research and supervision of honours and postgraduate research students along with other professional activities within the school. Expertise compatible with the education/research strengths of the School within the broad area of South East Asia Studies is preferred.
Interested candidates are required to send their application to the University or email to recruit_sass@monash.edu by 14 January 2013

The Human Resources Department
Monash University Sunway Campus
Jalan Lagoon Selatan
46150 Bandar Sunway
Selangor Darul Ehsan, Malaysia

Monash University Sunway Campus reserves the right to delay or not to proceed with an appointment for the above position. Only short listed candidates will be notified.

Interested candidates please send application online to the University.




KP(JPS)/5195/US/595(16) KPT/JPT/DFT/US/B 04 Co. No. 458601-U (Date of Establishment: 20 March 2000)

suasana pru13 <b>di</b> smk <b>bandar sunway</b> - laman web smk bandar <b>...</b>

Posted: 10 May 2013 03:54 AM PDT

PERSIAPAN AWAL

SEMASA PRU 13

GURU-GURU SEBAGAI KERANI SEMAKAN UNDI

Pengedar Shaklee <b>di Bandar Sunway</b>, Kuala Lumpur ~ Princess Fisya

Posted: 14 Mar 2013 11:00 AM PDT

Pengedar Shaklee di Bandar Sunway, Kuala Lumpur
Email: nurshidahm@gmail.com
Alamat: Sunway Villa, Bandar Sunway
Area Pickup/COD: Bandar Sunway (Menara Sunway, Sunway Pyramid, Sunway Villa), Subang Jaya, Shah Alam, Jalan Malim, Bachang, Politeknik Port Dickson (bergantung kepada permintaan)
 

BLOG SELANGOR

Copyright 2010 All Rights Reserved