ads

Sabtu, 3 Ogos 2013

12 di kuala kubu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di kuala kubu - Google Blog Search


OPERASI MEROBOH RUMAH <b>DI</b> KAMPUNG KELAPA, <b>KUALA</b> <b>...</b>

Posted: 09 Jul 2013 07:09 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]OPERASI MEROBOH RUMAH DI KAMPUNG KELAPA, KUALA KUBU BHARU. Posted by MNAS at 22:09:00 ... KEJOHANAN BOLA TAMPAR PETANDA 2013 DI KUALA SELANG... ▻ June (1). ▻ May (5). ▻ April (1).

12 di cheras - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di cheras - Google Blog Search


halal ke ayam sembelihan <b>di cheras</b>, jinjang dan <b>...</b> - The Flying Kick

Posted: 01 Aug 2013 03:00 AM PDT

Pemilik pusat pemprosesan ayam di Cheras, Jinjang dan Pasar Chow Kit di sini diberi amaran keras oleh Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (Jakim) kerana gagal mematuhi standard halal termasuk aspek penyembelihan dan pemprosesan ayam serta kebersihan.

Justeru, mereka diberi tempoh seminggu untuk memastikan standard itu dipatuhi dan pegawai Jakim akan membuat pemeriksaan semula di pusat berkenaan, kata Pengarah Bahagian Hub Halal JAKIM, Hakimah Yusoff.

Beliau berkata, pemeriksaan di ketiga-tiga pusat itu pada 1 pagi ini mendapati pusat berkenaan juga didapati menggunakan arus elektrik kuat untuk melemahkan ayam selain tempoh pendarahan pendek sebelum memasukkan ayam ke dalam air panas untuk diproses.

"Proses ini tidak mematuhi standard halal Jakim," katanya kepada pemberita selepas mengetuai Ops Ayam selama empat jam di ketiga-tiga pusat itu.

Ops Ayam itu dijalankan secara bersepadu sempena Aidilfitri bagi memastikan para pengusaha pusat penyembelihan ayam di Kuala Lumpur mematuhi standard halal.

Operasi ini turut disertai para pegawai Jabatan Agama Islam Wilayah Persekutuan, Jabatan Imigresen, Jabatan Perkhidmatan Veterinar, Dewan Bandaraya Kuala Lumpur dan Kementerian Kesihatan.

Dalam operasi itu, Jabatan Imigresen turut menahan seorang pekerja warga Indonesia kerana menyalahgunakan pas kerja.

Pusat penyembelihan ayam di Cheras mengeluarkan kira-kira 20,000 ekor sehari, Jinjang (4,000 ekor) dan Pasar Chow Kit (2,000 ekor). - BERNAMA

12 di kuala selangor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di kuala selangor - Google Blog Search


OMG! - Buaya Gergasi Ditemui Mati <b>Di Kuala Selangor</b> (4 GAMBAR <b>...</b>

Posted: 31 Jul 2013 06:30 AM PDT

TAOTAUAJER - Menggemparkan apabila seekor buaya gergasi ditemui di kampung Bukit Belimbing, Sungai Batang Berjuntai Kuala Selangor. Buaya yang ditemui itu memang agak besar walaupun ianya sudah menjadi bangkai.
Pengarah Perhilitan Selangor Rahim Ahmad menjelaskan, pihaknya segera ke lokasi kejadian sebaik dimaklumkan dengan penemuan itu dan mengangkut bangkai buaya terbabit ke Pusat Konservasi Hidupan Liar Sungai Dusun untuk bedah siasat.
Petikan Akhbar Penemuan Buaya Di Kuala Selangor
Penduduk sekitar Bukit Belimbing dekat sini gempar selepas dua nelayan menemui bangkai buaya besar yang tersangkut di tepi sungai ketika mahu memancing udang di Jeti Jalan Tok Empat Masjid, Kampung Bukit Belimbing. Nelayan, Zaidi Jaafar, 23, berkata, dia tidak menyangka suluhan lampu rakannya ketika menyusuri Sungai Selangor untuk memancing udang tertumpu pada objek besar yang disangka kayu yang tersangkut pada dahan kayu di tebing sungai. 
"Kami mula menjarakkan sampan dan meneliti dari jauh. Namun, beberapa minit kemudian kami memberanikan diri untuk melihat lebih dekat kerana buaya itu tidak bergerak. Saya cuba menguis menggunakan pendayung dan dapati buaya itu sudah tidak bergerak. 
"Selepas sah buaya itu sudah mati, kami terus mendekati untuk melihat keadaan fizikal buaya itu yang mungkin cedera di mana-mana yang mengakibatkan kematian, namun hanya didapati gigi dan kuku sudah tiada," katanya ketika ditemui. Untuk laporan, tidak pernah berlaku kejadian keganasan buaya yang menyebabkan kematian direkodkan setakat ini.


Bangkai buaya tersebut terpaksa diangkut dan dialih menggunakan kren untuk mengelakkan bangkai tersebut menjadi busuk.
TAOTAUAJER : Giller la, memang besar sungguh buaya yang di jumpai tu, apakah buaya ini sebenarnya tidak lah sebesar sebegini tetapi di sebabkan oleh ia mengembung dan membusuk yang menyebabkan gas terkumpul di dealam badan buaya tersebut dan menyebabkan buaya tersebut mengembung dan membesar sebegitu. - Koleksi GERGASI!

12 di ampang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di ampang - Google Blog Search


Blog Serius - Serius Beb!: Serius - Cara Licik Ipad Dicuri <b>Di Ampang</b> <b>...</b>

Posted: 28 Jul 2013 11:12 PM PDT

[unable to retrieve full-text content]Serius Kreatif - Lagi Idea Kad Jemputan Kahwin Yan... Serius - Cara Licik Ipad Dicuri Di Ampang Point : ... Serius Indo - Masjid Cheng Hoo Di Surabaya (13 Gam... Serius Cool - Muzium Helikopter Di Dalam Helikopte.

12 di bukit lanjan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di bukit lanjan - Google Blog Search


BLOG SELANGOR: 12 <b>di bukit lanjan</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Jul 2013 07:14 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di bukit lanjan</b> - Google Blog Search

Posted: 16 Jul 2013 07:11 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di bukit lanjan</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Jun 2013 07:09 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di bukit lanjan</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Apr 2013 07:41 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di bukit lanjan</b> - Google Blog Search

Posted: 10 Feb 2013 07:24 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Senarai dan Lokasi Perangkap Laju / Speedtrap | Isu Halal Terkini

Posted: 14 Aug 2012 12:24 AM PDT

Automated Enforcement System (AES): Berhati-hati,beratus kamera akan menjadi "mata" anggota polis sebaik anda memulakan perjalanan.

Aidilfitri datang lagi,semua perantau akan pulang beraya di kampung masing-masing.Elakkan tragedi,pandu berhati-hati,bila mengantuk berhenti.Jangan pandu laju-laju,ingat orang tersayang,ingat jugak saman…kah!kah!kah!

Sebagai panduan,berikut adalah senarai lokasi pemasangan sistem baru perangkap hadlaju yang telah dipasang oleh pihak PDRM:

PLUS Arah Utara

■ Di bawah jambatan di 456km, Sg Buloh simpang.
■ Di bawah jambatan di 459km, Bukit Lanjan interchange.
■ Di bawah restoran overhed di Sg Buloh.
■ Di bawah jambatan terakhir sebelum tol Sg Besi pada 309.2km.
■ Di bawah jambatan di 296.5km, Bangi persimpangan.
■ Di bawah jambatan baru dibina di 289.0km, selepas simpang Utara Penilaian.
■ Di bawah jambatan di 286.5km, Penilaian Utara simpang.

PLUS Arah Selatan

■ Di bawah papan tanda di 454.6km dan 455.2km, Sg Buloh layby.
■ Di bawah jambatan selepas Subang persimpangan di 11.3km.
■ Di bawah jambatan di 22km, Bukit Lanjan simpang.
■ Di bawah jambatan sebelum Mint hotel, Sg Besi Tol. 80km / h sahaja!
■ Di bawah jambatan di 302.8km, Kajang simpang.
■ Mengenai 1km selatan persimpangan Bangi, kedua-dua selatan dan utara terikat luar lorong
■ Pada 296.5km dan 297km, Bangi simpang.
■ Di bawah jambatan yang baru dibina di 289.0km, sebelum simpang Utara Penilaian.
■ Pada 285.5km dan 285.8km, Penilaian Utara simpang.
■ Pada pembahagi pusat di 251.8km dan 253km selepas Senawang simpang.
■ Selepas simpang Alor Gajah di 213.9km, bersebelahan dengan taman tema air.
■ Di sebalik halangan nahas tangan kanan di 198.4km.

Lebuhraya Elite Perhubungan Timur Tengah / Utara

■ Pada sebelah kiri di 4.8km selepas Batu Tiga / Shah Alam keluar
■ Di bawah restoran overhed di persimpangan USJ / Hicom kira-kira 8.5km. 90km / h zone!
■ Di bawah jambatan sebelum simpang USJ / Hicom di 10.5km.

Lebuhraya Elite Perhubungan Barat Tengah / Selatan

■ Di bawah restoran overhed di persimpangan USJ / Hicom kira-kira 8.5km. 90km / h zone!
■ Di bawah jambatan sebelum simpang USJ / Hicom di 10.5km.
■ Selepas keluar dari tol KLIA ke lapangan terbang, di bawah Jalan Pekeliling flyover.90km. / H

NKVE Arah Timur / Utara

■ 300m sebelum tol Jalan Duta, 60km / h!
■ Di sebalik penghadang jalan di sebelah kiri apabila pergi ke arah tol Jalan Duta, di 24.9km, 80km / h!
■ Di bawah jambatan di Damansara Junction, 17.5km

NKVE Arah Barat / Selatan

■ Di sebalik penghadang jalan di sebelah kiri apabila keluar dari tol Jalan Duta dari KL, pada 25.3km dan 25.7km, 80km / h!
■ Dari Jln Duta, di bawah jambatan, 23km, 80km / h zone!
■ Daripada Jln Duta, di laluan bawah tanah di Sungai Buloh Y-persimpangan, 22km.
■ Di sebalik halangan kemalangan di Damansara Junction, 17.7km dan 16.8km
■ Di bawah jambatan keretapi di 11.2km
■ Di bawah jambatan di persimpangan Shah Alam.

Lebuhraya Kesas Timur

■ Di bawah jambatan di 44.8km, menuruni bukit yang berjalan selepas Puchong simpang.
■ Kesas West Bound
■ Pada sebelah Sg Besi Tol Timur Bound. Bandaraya Kuala Lumpur
■ Jalan Duta; di bawah jejambat di persimpangan Damansara, 70km / h zone.

Lebuhraya Kesas – Klang

■ jalan Dwi antara Klang dan Pelabuhan Klang. Ke Arah Klang arahan, pada kira-kira 13 km batu batu. 70km / h sahaja!

Leburaya Pantai Timur

■ Timur berjilid, menuruni bukit selepas Raub persimpangan.
■ Maran, 60km / h zone.
■ Paya Marang, 70km / h zone.

Kawasan Negeri Johor Arah Selatan

■ persimpangan Tangkak.
■ Di bawah jambatan selepas Yong Peng
■ simpang Utara di 97.3km.
■ Ayer Hitam simpang.
■ simpang Sedenak.

Jalanraya Sekitar Utara  Malaysia  - Arah Utara

■ Around Ayer Hitam in 60km / h zone.
■ Sebelum Perwaja Steel.
■ Sg Petani persimpangan.
■ Antara persimpangan Seberang Jaya dan Tol Sg Dua.
■ Jambatan Pulau Pinang di pulau end.Speed  ​​menghadkan 80km / j.

Jalanraya Sekitar Utara  Malaysia  - Arah Selatan

■ Jambatan Pulau Pinang Pulau akhir. Had laju 80km / h.
■ Mengenai 2km sebelum had Juru Tol Speed  ​​90km / h

Kawasan Perak Jalanraya Arah Utara

■ Di bawah jambatan di 197.1km dan 198.8km, selepas Kamunting Junction.
■ Di bawah jambatan di 204.3km, selepas Kamunting Junction.
■ Di bawah jambatan di 208km, sebelum Kamunting Junction.
■ Di bawah jambatan di 214.8km, sebelum Kamuntingjunction.
■ Ipoh Point Vista pada kira-kira 263km. Had laju 80km / h.
■ Di bawah jambatan di 271km, Ipoh North Junction.
■ Di bawah jambatan di 274.4km, Ipoh South Junction.
■ Di bawah jambatan di 286.9km, Simpang Pulai Junction.
■ Di bawah jambatan di Persimpangan 296km, Gopeng.
■ Di bawah jambatan di 352.6km, selepas Simpang Sungkai.
■ Di bawah jambatan di 353km, Sungkai Junction.
■ Di bawah jambatan di 373km, Sungai Junction Slim.

Kawasan Perak Arah Selatan

■ Di bawah jambatan di 199km, sebelum Kamunting simpang.
■ Di bawah jambatan di 241.9km, di persimpangan Kuala Kangsar.
■ Di bawah tiang isyarat di 296.1km, sebelum Gopeng Junction.
■ Di bawah jambatan di 297km, Gopeng Junction.
■ Di bawah jambatan di 300km, selepas persimpangan Gopeng.
■ Di bawah jambatan di 308.6km, selepas persimpangan Gopeng.
■ Di bawah jambatan di 372.6km, di simpang  Slim   River .

Berhati-hati ketika memandu, semoga anda semua selamat sampai ke destinasi.

Selamat Menyambut Hari Raya Aidilfitri

Abd. Rahman

http://www.halalscience.com

kegagalan cerun - kajian kes <b>di bukit</b> antarabangsa - Pagar Museh

Posted: 13 Jul 2013 03:28 AM PDT


Merupakan fenomena yang kerap belaku di Malaysia adalah dikeranakan iklim Malaysia yang panas dan lembap sepanjang tahun. Hujan yang tinggi melebihi 3000 mm setahun meningkatkan kadar hakisan dan luluhawa yang boleh mempercepatkan pergerakan jisim terutama nya di kawasan cerun bukit curam.
 Bukit Antarabangsa, Hulu Klang, Selangor merupakan kawasan yang bertopografi berbukit bukau, dengan ketinggian di antara 133 hingga 203 meter di atas paras laut. Mempunyai longitud antara 101°46‟ T hingga 101°47‟ T dan latitud antara 03°10.8‟ U hingga 03°11.3‟ U ( Peta 1). Dicirikan oleh iklim yang panas dan lembab sepanjang tahun dan mempunyai jumlah hujan tahunan sebanyak 3000 sehingga 3500 mm. Kegagalan cerun atau tepatnya tanah runtuh merupakan satu kejadian geologi yang melibatkan sebahagian besar pergerakan tanah, jatuhan batuan atau cantuman dari keduanya. Kebanyakkan runtuhan tanah bermula di lereng-lereng cerun dan seringkali dicetus oleh air larian permukaan . Runtuhan tanah berlaku mungkin secara berperingkat dan mungkin berlaku dengan pantas tanpa disedari sewaktu hujan lebat serta bergerak bersamanya bahan bumi yang menggelongsor mengikut tarikan graviti . 
Air yang mengalir di permukaan akan sentiasa menyebabkan hakisan. Kadar hakisan semakin tinggi sekiranya tanah di sesuatu kawasan itu terletak di tempat yang tinggi dan curam seperti di lereng-lereng bukit. Pengaliran air yang teramat deras akan menghakis bunga tanah atau lapisan atas. Berkaitan dengan proses hakisan, runtuhan tanah juga akan berlaku di cerun bukit, terutamanya berlaku semasa hujan lebat. Proses kegagalan cerun  menjadi satu masalah di kawasan di berbukit-bukau seperti Cameron Highlands, Fraser Hill, Genting Highlands di Pahang dan beberapa kawasan tanah tinggi di Malaysia. 
Kebiasaannya kegagalan cerun atau tanah runtuh akan meragut nyawa manusia serta memusnahkan harta benda. Contohnya, beberapa kejadian tanah runtuh besar yang telah berlaku seperti di Highland Tower dan Taman Hillview  di Hulu Kelang (Selangor), Gua Tempurung (Perak), Paya Terobong (Pulau Pinang), persimpangan lebuhraya NKVE, Bukit Lanjan serta beberapa kegagalan cerun bersaiz kecil dan sederhana. Fenomena ini seringkali dikaitkan  dengan musim tengkujuh, di mana sejumlah curahan hujan yang tinggi bertindak sebagai pencetus kepada kegagalan cerun. Keadaan iklim tropika yang panas dan lembab ini juga turut menyebabkan proses luluhawa secara relatifnya adalah lebih tinggi berbanding kawasan beriklim lain . 
Namun begitu, faktor-faktor lain seperti keadaan geologi, geomorfologi & struktur geologi akan berperanan dalam mempengaruhi corak pelemahan batuan. Kawasan kajian yang terletak di Bukit Antarabangsa merupakan kawasan perumahan di lereng bukit di Ulu Klang, Selangor, Malaysia. Bukit Antarabangsa, Ampang adalah sebuah kawasan penempatan awam yang berprofil  pertengahan ke tinggi. Namun begitu, penempatan yang dimajukan sebagai perumahan ini mempunyai keadaan muka bumi yang bercerun dan sama sekali tidak selamat dan tidak stabil untuk diduduki. Kebanyakan projek  pembangunan di sekitar kawasan Bukit Antarabangsa terletak di kawasan cerun bukit. Peristiwa tanah runtuh yang berlaku pada 6 Disember 2008 di Bukit Antarabangsa telah meranapkan 20 buah rumah dan mengorbankan sekurangnya lima orang penduduk dan lebih daripada 2,000 orang pula terpaksa dipindahkan ke tempat yang selamat
Kekuatan cerun yang tidak mampu mengawal dan menyokong kekuatan tapak bagi perumahan tersebut akibat hujan yang berterusan, telah menyebabkan kawasan menjadi tidak stabil dan aliran air berlebihan ini telah menyusup ke bawah permukaan dan menjadikan bahan bumi di bawah permukaan semakin  lemah. Ditambah pula, dengan keadaan cerun yang tidak stabil menyebabkan sejumlah bahan bumi bersama beberapa rumah penduduk yang terlibat runtuh di sepanjang cerun dan dilonggokkan ke beberapa ratus meter dari  tempatnya yang asal. Menurut laporan, 13 Ogos 2008, menunjukkan bahawa kebanyakkan cerun di kawasan  Bukit Antarabangsa berada pada kelas III, iaitu cerun yang berisiko tinggi kerana mempunyai kecerunan 26° - 35°.  

12 di jenjarom - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di jenjarom - Google Blog Search


BLOG SELANGOR: 12 <b>di jenjarom</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Jul 2013 03:10 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di jenjarom</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2013 03:22 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Ketua Wanita UMNO <b>Jenjarom</b> 1 maut kemalangan | Malaysia Edition

Posted: 11 Jun 2013 10:10 PM PDT

KUALA LANGAT – Hasrat Ketua Wanita UMNO cawangan Jenjarom untuk membuat pemeriksaan darah di Klinik Kesihatan Jenjarom di sini tidak kesampaian apabila dia maut selepas motosikal yang ditunggang dirempuh sebuah motosikal lain kelmarin.

Nor Asmah (kanan) bergambar bersama menantu dan cucunya, pada hari berkempen sempena pilihan raya lalu di Kampung Jenjarom, Banting. Foto -BH

Dalam kejadian pada pukul 7.30 pagi di hadapan Klinik Kesihatan Jenjarom itu, Nor Asmah Paniti, 52, yang menunggang motosikal Modenas seorang diri dilanggar dari belakang oleh motosikal jenis EX5.

Penunggang motosikal EX5 ialah seorang remaja lelaki berusia 18 tahun.

Kejadian itu dikatakan berlaku ketika Nor Asmah mahu membelok ke kanan untuk masuk ke kawasan klinik kesihatan.

Akibat rempuhan kuat, Nor Asmah terjatuh daripada motosikal menyebabkan kepalanya cedera parah manakala kaki dan tangan kanannya patah menyebabkan dia tidak sedarkan diri.

Mangsa kemudiannya disahkan meninggal dunia pada pukul 9.30 malam di Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang (HTAR) selepas 14 jam menerima rawatan.

Remaja terbabit pula patah tangan kiri selain mengalami luka-luka di badan dan dirawat di Hospital Banting.-kosmo

Aku Budak Telok: Mari Kenali Sejarah TPG: Telok, Kampung Medan <b>...</b>

Posted: 12 Jun 2013 08:32 AM PDT

Salam buat kengkawan semua. Apa khabar waris
 (warigh, kata orang Nogori Sembilan)? Moga-moga sihat semua..
Sebut pasal warigh, teringat aku lagu rapper Negeri Sembilan tu...
 (Aku tukar sikit liriknya)

                                    Melayu Telok..where you at?

                                    Jawa Sijangkang...where you at?,
                                    Melayu/ Jawa  Kg. Medan...where you at?,
                                    Jawa Kebun Baharu...where you at?
                                    Jawa Jenjarom...Where you at?
                                    Sakai Telok Gonjeng...where you at?
                                    Semua ada berapa?
                                    Beribu-ribu. (Hahaha...Amekkau!)

Sebut pasal Telok Panglima Garang, sebenarnya kita bercakap pasal

 kampung dan mukim menggunakan nama yang sama. Mukim Telok ini 
terletak dalam daerah Kuala Langat. Di dalamnya ada banyak kampung
 tradisional, kampung baru dan taman-taman perumahan yang sedang 
rancak naik macam cendawan lepas hujan. Aku sengaja masukkan
 dalam entri ini sejarah kg. Jenjarom.Walaupun Jenjarom berada dalam
 mukim yang lain ( Mukim Tanjong Dua Belas), namun hubungan erat 
penduduk telah terjalin sejak sekian lama. Dulu klinik kerajaan, dewan 
orang ramai, ,balai polis, pejabat pos hanya ada di Sg. Jarom. 
Jadi, Jenjarom penting bagi orang-orang di Telok.

 Korang tengok jer peta di bawah ni, korang akan get the picture,

 kata cikgu omputeh aku dulu.


Jadi, hari ini, aku nak bawa tuan-tuan, puan-puan, adik kakak ke mukim kami
 yang tercinta ini. Bukan citer pasal lanskapnya, tapi sejarah gemilangnya.
 Semoga anak-anak dapat belajar asal usul tempat tumpah 
darah datuk nenek , ayah emak kamu sekalian. Begini ceritanya.....

Kampung Telok Panglima Garang

Nama asal Kampung Telok Panglima Garang adalah Nibong Dengkil
 dan terletak di telok sungai di mana didiami oleh kaum orang asli.
 Disebabkan kedudukannya yang strategik, ramai pedagang-pedagang Aceh
 datang dan mula membuat penempatan di hilir sungai sehingga kawasan
 tersebut dipanggil Beting Pak Aceh.
Apabila segolongan mereka mengetahui bahawa terdapat Orang Asli
 tinggal di Nibong Dengkil, maka pedagang Aceh ini mudik ke hulu 
untuk mengambilalih dan menguasai Nibong Dengkil. Sewaktu itu terjadi
 pergaduhan di antara mereka dan menyebabkan Orang Asli melarikan diri
 ke Bukit Tampoi di Dengkil. Di sepanjang perjalanan Orang Asli
 yang menyusuri sungai hingga ke Bukit Tampoi, Dengkil mereka telah
 berpesan kepada penduduk yang ditemui dengan kata-kata :

"JAGA BAIK-BAIK DI TELOK ADA PANGLIMA GARANG"


Sebagai bukti terdapat penduduk di kalangan penduduk asli di Bukit Tampoi, 

Dengkil mendakwa dan mengaku bahawa mereka berasal dari Telok 
dan menetap di sini setelah dihalau oleh pedagang Aceh yang 
amat handal dan garang. Begitulah asal-usul nama
 Kampung Telok Panglima Garang manakala
 lambang harimau diambil di atas keberanian dan sifat pedagang Aceh 


Kampung Sijangkang
Kampung Sijangkang merupakan salah satu kampung yang terletak
 di daerah Kuala LangatSelangorMalaysia. Kampung Sijangkang
 terletak lebih kurang 12 km dari arah Klang ke Banting di Kuala Langat. 
Pusatnya pekan Sijangkang.Nama Sijangkang berasal dari sejenis pokok
 yang menyamai pokok getah. Ia adalah sejenis pokok hutan yang
 menyebarkan biji-biji dengan cara ltupan sendiri.
 Nama pokok itu adalah pokok Jangkang. Pokok ini terdapat di
 sebahagian tempat di Indonesia.
Masih berkaitan dengan pendapat pertama juga. Pokok Jangkang itu mati
 di sebuah anak sungai yang kemudiannya diberi nama sungai Jangkang
 iaitu anak Sungai Langat. Dalam bahasa Cina, mati disebut 'si'.
 Maka timbul nama 'Si Jangkang' yang akhirnya bertukar menjadi 'SIJANGKANG'.
Adalah dianggarkan kampung ini mula dibuka dalam lingkungan tahun 1907.
 ia diteroka dari arah Sungai Jangkang. Sebahagian dari penduduk kampung
 ini adalah berasal dari Indonesia iaitu Pulau Jawa, manakala yang
 lainnya berasal dari kampung-kampung lain yang lebih lama dibuka
 seperti Kampung Beting Tengah dan Kampung Pendamar.
 Mereka mendarat dari Sungai Jangkang dari pengkalan-pengkalan kecil
 yang terdapat di tepi sungai. Ini bermakna kampung Benting Tengah
 dan Kampung Pendamar adalah lebih tua dari Kampung Sijangkang.
Tanah perkuburan yang pertama terletak hampir dengan sungai dan
 ketika ini dipercayai sudah terhakis oleh air sungai tersebut. Wakaf perkuburan
 yang ada sekarang asalnya adalah tapak masjid lama 
dan Sekolah Melayu lama (dibuka pada tahun 1911).Pada masa dulu tanah dari
 tepi sungai hingga ke perkuburan sekarang adalah di bawah Geran Bebas
 (Geran Putih) iaitu boleh dibeli oleh orang asing. Peneroka Kampung Sijangkang
 yang awal menjualnya kepada orang Cina untuk menambah pembiayaan
 menunaikan fardhu haji. Sebab itulah hingga sekarang, orang Cina
 masih mempunyai kebun di situ. Bagaimanapun dalam lingkungan tahun 1925,
 ada beberapa sekatan dan pindaan kanun tanah dari Geran Putih ke Geran Merah. 

Pada tahun 1930-an, kemudahan asas iaitu jalan raya mula dibina 

menghubungkan satu tempat ke satu tempat. Pekan (kedai-kedai termasuk pasar)
 Kampung Sijangkang yang awal adalah terletak di Batu 8
 (jaraknya 8 batu dari Klang = 12.8 km). Kemudian selepas zaman darurat,
 selepas orang-orang Cina dipindahkan ke kampung-kampung baru,
 Pekan Kampung Sijangkang dipindahkan ke Batu 1. 
Tanaman hasil utama di Kampung Sijangkang ketika itu ialah getah dan kopi.
Pulau Carey
Pulau Carey merupakan sebuah pulau yang terletak di dalam negeri Selangor,
 Malaysia. Ia terletak di selatan Pelabuhan Klang dan utara Banting.
 Pulau Carey merupakan pulau lembangan mendatar yang besar
 terletak di daerah Kuala Langat, Selangor, Malaysia. Walaupun secara teknikal 
ia merupakan sebuah pulau, namun pada hakikatnya tanah pulau ini 
hanya dipisahkan dari tanah besar disebabkan oleh kehadiran Sungai Langat
 diantara keduanya. Pulau Carey mendapat nama dari seorang pegawai British
 yang juga merupakan pengusaha ladang kopi dan getah bernama Valentine Carey,
 beliau dilihat arif dalam aktiviti pertanian dan kesuburan tanah pertanian yang
 telah digunakan melebihi 100 tahun. Pulau Carey juga pernah dikenali dengan
 nama seperti Pulau Bangsar dan Telok Gonjeng

Pulau Carey cukup sinonim dengan kewujudan penempatan awal

 masyarakat Orang Asli, Mah Meri yang terkenal di Malaysia.
 Mah Meri merupakan salah satu dari 18 buah puak Orang Asli
 yang wujud di Malaysia. Jarak Pulau Carey dengan bandaraya Kuala Lumpur 
ialah sekitar 50 kilometer. Di sini terdapat enam buah penempatan
 masyarakat Mahmeri iaitu di Kampung Sungai Judah, Kampung Bumbun, 
Kampung Sungai Rambai, Kampung Kepau Laut, Kampung Sungai Jugra
 dan Kampung Sungai Kurau (Shaiful Bahri Md. Radzi, 2002a).
Komuniti Mah Meri di sini cukup ramai bilangannya mencapai 1400 orang,
 yang terkenal dalam aktiviti pembuatan boneka kayu dan topeng.

Kampung Jenjarom

Menurut catatan sejarah, Kampung Jenjarom mula diterokai oleh
 sekumpulan orang Melayu pada tahun 1926 bersamaan 1346 Hijrah
 dalam Kalendar Islam. Kumpulan peneroka kebun ini diketuai oleh 
Tuan Haji Masrek Haji Narang yang juga berketurunan Banjar.
 Pada asalnya, tanah di Kampung Jenjarom hanya diusahakan
 sebagai kawasan perkebunan. Antara tanaman yang mereka usahakan
 ialah nanas, pisang, ubi kayu dan banyak lagi. Setelah selesai berkebun, 
kumpulan peneroka ini akan pulang ke rumah masing-masing yang
 terletak berhampiran Kampung Jenjarom seperti di Sungai Jarom,
 Sungai Buaya dan Kampung Sijangkang.
Jenjarom dibahagikan kepada dua kawasan, iaitu Sungai Jarom
 dan Kampung Jenjarom. Nama Kampung Jenjarom berasal dari sejenis
 tumbuhan yang dikenali sebagai Rumput Purun. Pada masa dahulu,
 rumput ini banyak tumbuh di sekitar kawasan Kampung Jenjarom. 
Bentuknya yang tirus, tajam dan tersusun seperti jarum memberi ilham
 kepada peneroka kampung untuk menamakan kampung ini sebagai
 Kampung Jenjarom.
 Ia dibahagikan mengikut kawasan-kawasan tertentu, bermula dari
 Kawasan Satu hingga Kawasan 12. Setiap kawasan ditandakan 
dengan sebuah papan tanda.




12 di kapar - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di kapar - Google Blog Search


Sebarkan Semangat Ramadan <b>di</b> Kampung Bukit <b>Kapar</b> bersama <b>...</b>

Posted: 28 Jul 2013 06:00 PM PDT

48hours sponsored post

IMG_2355

Assalamualaikum pakcik…
Waalaikumsalam nak…

Saya nak pergi Kampung Bukit Kapar, ini ke tempat dia?
Aah betullah, ni Kampung Bukit Kapar la.

Dewan Serbaguna dia kat mana ya pakcik?
Kat depan tu jer, belok kiri, dah sampai.

Terima kasih pakcik
Sama-sama

IMG_2367

Macam yang aku mentionedkan hari tu, aku kan datang ke Kampung Bukit Kapar, Meru, Klang untuk mengedarkan juadah Iftar dalam 'Mangkuk Tingkat' khas untuk penduduk situ. Tempat ni terpilih kerana ada antara korang telah menominasikan seorang penduduk kat sini, so here we are :)

Walaupun jauh, almost satu setengah jam perjalanan tapi demi Sebarkan Semangat Ramadan, that s ok. Sebab kalau aku tak pergi, korang takkan dapat merasa apakah dia nilai murni dan cerita dalam Semangat Ramadan Coca-Cola nih.

IMG_2415

Merah menyala mangkuk tingkat Coca-Cola

Terus-terang aku memang menyokong sepenuhnya usaha murni Coca-Cola menyebarkan kebaikan dan positive vibes supaya dapat meningkatkan dan menyegarkan lagi semangat kita semua terutama sekali pada bulan Ramadan ni. Tak kira bulan sebenarnya tapi bulan ni exra bonuslahkan, bulan mulia.

IMG_2553

Inilah isi dalam mangkuk tingkatnya, tak dilupa sebotol Coca-Cola 1.5liter, kesemua inilah yang diagihkan pada penduduk kampung

Alhamdulillah, sebanyak 625 biji mangkuk tingkat berjaya diagihkan kepada semua tak kira tua muda miskin ataupun kaya supaya mereka sama-sama dapat merasa juadah Iftar ini.

Dan surprisingly, penduduk kampung dah mula beratur seawal 2.30petang dan makin ramai memenuhi Dewan Serbaguna menjelang 3.30 petang. Officially jam 4.30 petang barulah mangkuk tingkat diedarkan dan keadaan sangat terkawal, coz this is not the first time for the crew, so line yang bersimpang siur macam ular orang beratur tu, bergerak pantas!

IMG_2432

Dan sudah semestinya ice-cold Coca-Cola yang disediakan untuk diedarkan kepada penduduk sekalian untuk juadah iftar nanti :)

Masa aku  hantar gambar Coca-Cola sejuk berduyun ni kat my Whatsapp group of family members, semua tekak dok, beralun2 hahahahahah….

Dugaan ye korang…

IMG_2554

Tapi apa yang aku perasan, semangat kerjasama yang dipupuk untuk menjayakan event ini pun seharusnya dipuji.

Boleh refer kat my keek nih camne petugas Hot FM dan Coca Cola mengagihkan mangkuk tingkat dari lori ke khemah dewan.

Jul 24, 2013 | Sebarkan semangat Ramadhan by redmummydotcom on Keek.com

Keek Semangat Ramadhan by Redmummy

IMG_2556

Sama-sama berganding bahu untuk memastikan penduduk Kampung Bukit Kapar yang datang dapat membawa pulang juadah Iftar mereka. Kerana itulah tujuan asalnya majlis ini iaitu untuk  meraikan dan menghargai mereka yang sibuk berkerja tetapi masih sempat pulang untuk menyediakan juadah Iftar kita. So hari ni kita bagi depa rehat sebab Coca-Cola dah sediakan juadah Iftar kepada penduduk-penduduk Kampung Bukit Kapar.

Terpancar senyuman tanda terima kasih di muka masing-masing bila menerima mangkuk tingkat tu. Aku pun rasa hilang penat driving jauh-jauh dari KL datang ke sini bila dapat melihat this act of kindness. Terima kasih sekali lagi Coca-Cola!

IMG_2555

And by the way, inilah dia Abang Zarul yang menang contest ini kerana menominasikan dua orang  jirannya yang mempunyai dua orang anak yang kurang upaya. Abang Zarul begitu meyanjungi jirannya yang begitu sabar dan tak pernah mengenal erti penat lelah dalam menjaga kerenah anak-anaknya itu dan mahukan beliau dihargai.

Walaupun Abang Zarul pemenangnya tetapi beliau turut sama berkongsi kejayaannya bersama jiran tetangganya.

IMG_2447

Majlis ini juga disokong oleh Hot FM dan Fafau pun turun sendiri ke padang. Seronok aku tengok makcik-makcik dapat bergambar dengan Fafau, maklumlah selama ni dok dengar suara jer.  Memang berebutlah jugak Fafau dikerumuni dek orang kampung.

IMG_2557

Sama-samalah kita menyebarkan Semangat Ramadan dengan melakukan kebaikan sesama kita, Insyallah…

Untuk pengetahuan korang ada 7 lagi tempat yang akan Coca-Cola anjurkan majlis seumpama ini. Kat mana? Terpulanglah kepada korang untuk nominatekan ya :)

IMG_2558

Alhamdulillah rezeki kami sekeluarga pun sama berbuka mangkuk tingkat, terima kasih Coca-Cola :). Walaupun hampir 3 jam pergi balik untuk aku sampai ke Meru, tapi misi dan matlamat tercapai.

I came back with the Semangat Ramadan dan menyebarkannya di sini…

Khidmat pesanan masyarakat Coca-Cola is brought by Redmummy.com

Tags: , , , ,

12 di klang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di klang - Google Blog Search


Ketegangan kaum <b>di Kelang</b> - perjuangan adalah perlaksanaan <b>...</b>

Posted: 15 Jul 2013 10:05 PM PDT

Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) menggesa pihak polis memberi gambaran yang tepat kepada umum mengenai apa yang sebenarnya telah berlaku Klang mutakhir ini. Pengamatan SAMM melalui SAMM Selangor zon Kelang mengesahkan memang berlaku ketegangan kaum namun keadaan dilihat terkawal.

Tindakkan pihak polis yang sengaja menyorokkan berita sebenar kononnya bagi mengekang kejadian lebih buruk, hanya menjadikan keadaan lebih tidak menentu dengan berita berbentuk khabar angin tersebar lebih meluas. Seharusnya, pihak polis bertanggungjawab memastikan khabar angin yang tidak benar dan mempunyai agenda jahat dipatahkan dengan memberi gambaran dan status terkini dari kawasan kejadian.

Ketegangan kaum di Kelang juga merupakan bahana yang lahir dari politik perkauman melampau. Semata-mata untuk mempertahankan kuasa, soal hubungan antara kaum bukan sahaja tidak dijaga rapi malah turut diapikan sentimen perkauman. Dalam pilihanraya umum lalu, pengundi melayu khususnya dimomokkan dan diugut supaya terus menyokong pemerintah kononnya kuasa melayu terhakis jika kerajaan tumbang.

SAMM juga menasihatkan semua agar bertenang dan dalam masa yang sama SAMM menyokong tindakan yang tegas dari pihak polis bagi menangani ketegangan ini. Orang ramai juga diminta supaya tidak terpengaruh dengan khabar angin.

Dalam soal ini juga, kefahaman orang ramai adalah penting. Mujurlah rakyat Malaysia hari ini rata-ratanya tidak terikat dengan ketaksuban perkauman, hanya tinggal segelintir yang didoktrin oleh parti politik berasaskan kaum masih mempunyai pemikiran era pra-kemerdekaan.

- See more at: http://anakmudamalaysia.com/2013/07/ketegangan-kaum-di-kelang-tidak-wajar-sorok-berita-sebenar/#sthash.Df69EL1C.dpuf

Kenyataan Media
15 Julai 2013
Ketegangan Kaum di Kelang: Tidak Wajar Sorok Berita Sebenar
Solidariti Anak Muda Malaysia (SAMM) menggesa pihak polis memberi gambaran yang tepat kepada umum mengenai apa yang sebenarnya telah berlaku Klang mutakhir ini. Pengamatan SAMM melalui SAMM Selangor zon Kelang mengesahkan memang berlaku ketegangan kaum namun keadaan dilihat terkawal.
Tindakkan pihak polis yang sengaja menyorokkan berita sebenar kononnya bagi mengekang kejadian lebih buruk, hanya menjadikan keadaan lebih tidak menentu dengan berita berbentuk khabar angin tersebar lebih meluas. Seharusnya, pihak polis bertanggungjawab memastikan khabar angin yang tidak benar dan mempunyai agenda jahat dipatahkan dengan memberi gambaran dan status terkini dari kawasan kejadian.
Ketegangan kaum di Kelang juga merupakan bahana yang lahir dari politik perkauman melampau. Semata-mata untuk mempertahankan kuasa, soal hubungan antara kaum bukan sahaja tidak dijaga rapi malah turut diapikan sentimen perkauman. Dalam pilihanraya umum lalu, pengundi melayu khususnya dimomokkan dan diugut supaya terus menyokong pemerintah kononnya kuasa melayu terhakis jika kerajaan tumbang.
SAMM juga menasihatkan semua agar bertenang dan dalam masa yang sama SAMM menyokong tindakan yang tegas dari pihak polis bagi menangani ketegangan ini. Orang ramai juga diminta supaya tidak terpengaruh dengan khabar angin.
Dalam soal ini juga, kefahaman orang ramai adalah penting. Mujurlah rakyat Malaysia hari ini rata-ratanya tidak terikat dengan ketaksuban perkauman, hanya tinggal segelintir yang didoktrin oleh parti politik berasaskan kaum masih mempunyai pemikiran era pra-kemerdekaan.
- See more at: http://anakmudamalaysia.com/2013/07/ketegangan-kaum-di-kelang-tidak-wajar-sorok-berita-sebenar/#sthash.Df69EL1C.dpuf

12 di selayang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di selayang - Google Blog Search


ZAKRI ALI: <b>SeLayang</b> Pandang Helaian yang Lalu.. Tetap Segar <b>Di</b> <b>...</b>

Posted: 20 Jul 2013 06:00 PM PDT


Saja Saja Nak Bertanya Kat Pak Menteri yg Lembut Lidah.


Ternyata Demokrasi Negara ini Sememangnya Terpimpin With Kroni ..


Jika HaL Sebelah Dacing Tidak Bising..Jika Pada Pakatan Terus Buat Ulasan..


Sememangnya Barisan Cukup Licik MemutarbelitKan..Nama je Barisan Tapi BengKok..
 

12 di meru - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di meru - Google Blog Search


shanana homestay ipoh: taman tema animasi <b>di meru</b> raya ipoh

Posted: 29 May 2013 05:40 PM PDT

gambar-gambar  di atas sekadar hiasan. adalah menjadi harapan kemunculan taman tema ini di bandar meru raya bakal menjadi tarikan baru Ipoh disamping dapat membuka peluang pekerjaan kepada warg Ipoh amnya. taman tema ini juga akan menjadi satu saingan kepada teman tema sunway sediada di tambun.
semoga ada rezeki juga buat unit-unit homestay di sekitar meru raya ini. Insya Allah. Amin.

12 di rawang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di rawang - Google Blog Search


<b>Rawang</b> Burger Bakar <b>di</b> Wangsa Maju | My Selera

Posted: 28 Jul 2013 10:52 PM PDT

Rawang Burger Bakar nama yang tidak asing lagi dalam arena burger bakar di Malaysia. Anda bukan lah penggemar burger bakar jika tidak mengenali jenama yang sedang meletup-letup ini kerana Rawang Burger Bakar atau singkatannya RBB sudah memiliki 60 cawangan di Malaysia. Lebih hebat lagi Rawang Burger Bakar telah menapak jajahan di United Kingdom. Kellasss….!!

Crew telah dijemput oleh Rawang Burger Bakar di Wangsa Maju untuk bersahur  kira-kira pukul 12.30 pagi. Terima kasih diucapkan sebab ini merupakan pengalaman pertama kami bersahur dengan burger bakar.

Unik sungguh menu-menu Rawang Burger Bakar. Contoh nama burger bakar mereka, anda boleh lihat pada gambar di bawah. Untuk yang selalu layan cerita korea atau running man, anda diwajibkan order Burger Bakar K-pop.  Yang rasa nak tambah isteri, boleh terus order Burger Madu Tiga dan yang minat sangat dengan Aaron Aziz, disini peluang anda untuk merasa Burger Ombak Rindu.

RAWANG BURGER BAKAR 4

Sambil menunggu hidangan sampai sempat juga tengok cara burger-burger ni dibakar atau grill. Tebal burger ni memang lebih dari burger biasa.

Grill-Rawang Burger Bakar

Kami disajikan dengan 4 menu grill iaitu  Burger Bakar KLCC, Burger Ombak Rindu, Burger Lagenda dan juga Meatball. Burger Lagenda  dan juga Burger Ombak Rindu menjadi santapan pertama kami, dan apa yang  dapat kami kongsikan dengan anda perbezaan antara kedua-dua burger ini ialah pada rotinya. Burger Lagenda hanya menggunakan roti biasa yang disalut telur manakala Burger Ombak Rindu menggunakan roti burger sebenar. Persamaannya pula? kedua-dua burger bakar ni memang marvelous! Nokhtah.

RAWANG BURGER BAKAR 6

Burger Bakar Lagenda RM7.00

RAWANG BURGER BAKAR

Burger Bakar Ombak Rindu RM9.00

Selepas berehat 10 minit bagi memberi laluan kepada perut, kami menimati pula nikmat meatball yang terdapat di RBB ini. Mengiurkan tak gambar di bawah?

Meatball disajikan dengan roti garlic breads yang begitu rangup. Meatballnya pula? Belum rasa lagi aroma blackpepper yang harum dah menusuk hidung. Tiada kata yang dapat diungkapkan melainkan sekali lagi…marvelous! Kombinasi sos blackpeppernya memang bisa membuat diri anda ketagih…haaa macam mana tu? Jika di suatu hari anda teringin nak merasa makan meatball, atau isteri mengidam nak makan meatball, RBB adalah antara destinasi yang harus dituju.

RAWANG BURGER BAKAR 5

Meatball Bakar RM10.00

Pepatah ada menyebut, save the best for last….. cocok dengan menu terakhir kami iaitu Burger Bakar KlCC.

AWAS : Untuk mereka yang gayat, anda tidak digalakkan makan burger bakar ini. hehe…

Aromanya begitu menyelerakan. Rupanya begitu mengujakan. Rasanya..memang tidak mengecewakan. (Cara makan burger bakar ni ikut kreativiti masing-masing). Kalau yang baru-baru nak cuba makan baik berlatih dengan burger yang lain dulu ye.

Bagi penulis yang memang seorang die hard fan cheese, 3 lapis cheese dalam burger bakar ni memang cukup menggembirakan hati.

RAWANG BURGER BAKAR

Burger Bakar KLCC RM19.00

Akhir kata dari penulis, Rawang Burger Bakar adalah tempat yang ideal untuk bersahur di bulan ramadhan ni (andai anda boleh kena embun). Harga yang dikenakan setimpal dengan saiz hidangan.

Nikmati potongan diskaun sehingga 50% dengan berbuka puasa bersama insan tersayang di HQ Rawang Burger Bakar Wangsa Maju Seksyen 5, Kuala Lumpur. Bermula dari 18 Julai 2013 hingga 25 Julai 2013 dari jam 6.00 petang – 9.00 malam sahaja.

VN:F [1.9.22_1171]

Rating: 5.0/5 (4 votes cast)

Rawang Burger Bakar di Wangsa Maju, 5.0 out of 5 based on 4 ratings


Izz Khairi

Look, I love food. I love it. I love it. I love it. I'm probably happiest when I am in the process of eating


 

BLOG SELANGOR

Copyright 2010 All Rights Reserved