ads

Rabu, 11 September 2013

12 di kuala kubu - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di kuala kubu - Google Blog Search


BLOG SELANGOR: 12 <b>di kuala kubu</b> - Google Blog Search

Posted: 26 Aug 2013 11:22 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Berkelah <b>Di</b> Sungai Chilling, <b>Kuala Kubu</b> Baru - UzairOthman.com

Posted: 10 Jun 2013 11:25 PM PDT

20130608_084619

Sabtu yang lalu, saya bersama rakan-rakan campus berkelah di Sungai Chilling, Kuala kubu baru, Selangor. Lokasi yang terletak berhampiran dengan Bukit Fraser ini mengambil masa perjalanan selama 2 jam dari Kajang. Ketika di perjalanan, kami sempat singgah di empangan Sg.Pertak dimana lokasinya yang cantik dan udara yang nyaman.

20130608_094423

kemudian kami meneruskan perjalanan ke Bukit Fraser untuk sarapan pagi dan mengambil gambar kenangan disini.

20130608_094756

sempat juga saya membeli cenderamata disini dan harganya pun murah

20130608_102629

Setelah itu, saya singgah pula di padang golf mini di bukit fraser ini yang terletak betul-betul di belakang food court bukit fraser dan juga bersebelahan taman permainan. Harga nak main mini golf ini adalah RM 6 iaitu anda akan mendapat sebatan kayu golf dan sebiji bola golf.

20130608_103219

Inilah aksi saya ketika bermain mini golf disini..sangat best permainan ini.

20130608_112113

Sebelum meninggalkan bukit fraser, kami sempat bergambar di jambatan gantung ini dimana menghubungkan sempadan selangor dan pahang. untuk ke sungai chilling, kami perlu menuruni bukit fraser dan menghala ke kuala kubu baru.

20130608_115728

Akhir nya tiba juga di sungai chilling, untuk berkelah atau khemah disini, anda perlu daftar di pejabat ranger hutan.

20130608_121056

Bayaran Masuk :

Harga untuk seorang : RM 1.00

Harga tapak kheman (6 orang) : RM 4.00

Deposit : RM 100 dan akan dipulangkan ketika ingin pulang.

20130608_123106

setelah daftar, kami pun memasang khemah, dan berehat sebentar di dalam khemah.

20130608_135151

Berhampiran tapakh perkhemahan, ia begitu hampir dengan pejabat ranger. jadi tak perlu takut kerana waktu malam disini bercahaya.

20130608_135210

terdapat juga gerai dan surau serta tandas untuk kegunaan pengunjung.

20130608_135243

Inilah peta sungai chilling, disini terdapat air terjun yang cantik untuk anda mengambil gambar. Dari tempat parking kereta ke tapak perkhemahan, anda perlu berjalan kaki selama 15 minit. Dari tapak perkhemahan ke air terjun, anda perlu meredah hutan selama 45 minit untuk sampai ke air terjun. Nampak dalam peta macam dekat. tapi bila dah mula berjalan, memang pancit la..

20130608_153151

Di belakang saya itulah air terjun sungai chilling, memang ramai orang camping kat sini. jadi anda pun patut datang ke sini juga untuk mencuba sendiri melihat keindahan alam. di sungai ini juga terdapat banyak ikan kelah dan anda tidak boleh memancing atau pun menangkapnya. Boleh kene denda dan penjara jika bawa balik ikan kelah tersebut.

20130608_153408

kalau berani, boleh la terjun dari atas tu..saya memang tak berani la..sebab tinggi air terjun ini 50 meter..memang seram ooo..

20130608_183904_1

setelah penat berjalan, tiba la masa untuk BBQ , makan sepuas-puasnya dan berehat. keesokkannya kami pulang seawal pagi dan jangan lupa ambil semula duit deposit yang anda telah bayar di pejabat ranger tersebut.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

La-TaHZaN: rumah ehsan <b>kuala kubu</b> bharu

Posted: 05 Aug 2013 05:13 PM PDT

1 julai 2012, staf e2L ke rumah orang-orang tua di kuala kubu dengan menaiki bas bersama-sama dengan pack food kami. hehe teringat tlc, mesti naik bas pastu ada makanan. x pun, naik bot dengan makanan. hee. tp kali ni nak pergi rumah orang-orang tua, selalu sy hanya ke rumah kanak-kanak. tp specialnya hari ni, kita ke rumah orang tua pula.

perjalanan dengan menaiki bas biasalah sedikit slow. tambah pula perjalanan yg sedikit hodoh dan berbukit bukit pula tu. membuatkan perjalanan smp lambat. pukul 10 macam tu baru sampai. sesampai saja, kita turunkan barang2 yg dibawa seperti kerusi roda, kerusi mandi, pampers dll. kemudian terus menuju dewan. mendengar ucapan ringkas pengetua. satu statement yg menarik minat sy adalah kata pn warga tua kat sini semua macam bayi. diorang mula pakai pampers, dimandikan dan disuapkan. sama macam kita bayi2 dulu.

selesai mendengar ucapan beliau, kami pun menikmati hidangan minum pagi. rezeki berbaloi-baloi sebab rumah ehsan pun sediakan makanan untuk kami. terbaik. selesai makan2, kami pun ke wing yang telah diagihkan. kami dapat pacik2 yang separa sihat la. apa yang kami buat di sana? ada cubaan nak menyanyikan lagu dan menari bersama mereka. kemudian ia diteruskan dengan tugasan memotong kuku. sesungguhnya tiada apa yang memberatkan untuk kami menolong mereka. cuma ada sesetengah dari mereka kurang senang dengan kehadiran kami, justeru itu, kami tidak memanfaatkan masa yang lama di dalam bilik tersebut atas sebab menghormati perasaan mereka.

bagi kawan2 lain, ada yang buat mural, berborak, mendengar luahan hati pacik n macik di sana termasuklah menyuapkan makanan. kebetulan masa kami berada adalah masa makan tengah hari mereka. sayu juga melihat mereka. ada yang sihat, ada yang tidak berapa sihat dan ada juga yang hanya terlantar di atas katil. apa yang kami boleh lakukan hanyalah mengembirakan mereka sementara kami masih ada di sini.

sekitar pukul 12 tgh hari, kami menikmati hidangan makan tengah hari, membeli beberapa barang kenangan dan bergerak semula ke opis kami. perjalanan pulang tidak semeriah perjalanan pergi. mungkin kerana keletihan dan kebanyakannya tidur. hehehe. terima kasih kepada semua yang bersama-sama menjayakan program lawatan ini. semangat kesukarelaan yang kita cari!!!

12 di bukit raja - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di bukit raja - Google Blog Search


BLOG SELANGOR: 12 <b>di bukit raja</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Aug 2013 07:44 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

<b>Bukit</b> Aman: 71pct of gang members are Indians : Polis <b>Raja di</b> <b>...</b>

Posted: 24 Aug 2013 07:44 PM PDT

Bukit Aman: 71pct of gang members are Indians

Director of criminal investigations (CID) Bukit Aman Hadi Ho Abdullah said the police records of known gang members revealed that 71 percent were Indians.
Today at the Crime Prevention Forum, Hadi said that of those on the police list of recognised gang members as of July 30, 71 percent were Indians, 23 percent were Chinese and that just under five percent were Malays.

He said that the statistics were of the over 40,000 suspected gang members tracked by police, based on several years of built-up of intelligence.
hadi hoDuring his presentation, he noted that Indian gangs have been using southern Thailand as a safe haven.

"We have detected recently, certain gangs, especially Indian gangs, have established safe havens in the south of Thailand. Our concern is that now they are networking and that it is another area for them to expand," Hadi said.
"Since the removal of preventative detention laws, we see a new trend by gangs revealing their existence without fear."
He added that gangs there were now using online media to promote themselves, openly recruiting new members and also being involved in non-government organisations.
Hadi showed two graphic videos to the audience, one on a group of distraught Indian men after their 'gang leader' had his hand chopped off, while another is a CCTV footage depicting an Indian gang attacking rival gang members with machetes.
After showing the two videos, Hadi said, "These are the kind of people we are dealing with, we need strong laws. PDRM's stand is that we need preventative detention."
Hadi also went on to counter critics who claimed that the police were trigger-happy.
"We did a statistical study of our procedures, 99 percent (of suspected criminals) were arrested and only one percent we shot them.
"If we were trigger-happy, it would have been 99 percent we shot them and only arrested one percent," he added.

AG disagrees with police on EO

Meanwhile, attorney-general Abdul Gani Patail reiterated his stand that preventive laws are unnecessary and argued that existing laws should be sufficient in combatting crime.
"As far as I'm concerned, the police and enforcement agencies have been doing a wonderful job, especially in the past one week…
"For this reason alone, I find it very difficult to rationalise why I should reintroduce the EO (Emergency Ordinance) or similar laws when the police has shown themselves to be absolutely effective," he added.
He pointed out that the EO was enacted by order of the Agong without passage through parliament in the wake of the May 13, 1969 riots.
At the time, he said, there were so few police officers to maintain order that even the police's marching bands were brought in to assist. At the same time, there were not enough investigating officers and public prosecutors to deal with those who were arrested.
"INONEmagine the number of police and the number of investigators in 1969. That is why we needed this (EO). My question is therefore: Do we have this situation at this time? We don't," he said.
Abdul Gani (right) added that in the past, violent crimes – even those by notorious gangsters such as 'Botak Chin' – were successfully dealt with ordinary laws.
"People are being prosecuted in ordinary courts of law every day.
"If law enforcement's investigations were able to get evidence in those cases, it seems unbelievable that similar evidence could not be gathered on these offences against the detained persons in order for them to be prosecuted through diligent and dedicated criminal investigations with all the tools that technology and expertise at their disposal at this time.
"Today we are so much more advanced than what we were when I started work in 1980," he said.
No evidence
Abdul Gani also said that thus far, he has yet to receive evidence linking EO's repeal to a surge in crime, pointing out that only 263 former detainees have committed crime since then, according to police's statistics.
The figure includes former detainees who were released prior to EO's repeal. These are mainly for crimes such as drug offences, murder, gang robbery, motor-vehicle theft and weapon possession.
"The reported number of (EO detainees returning to crime) are nowhere near the number of 1,567 that was released upon the lapse of the ordinance…
NONE"The Attorney-General's Chambers has not received any evidence or any investigation papers from law enforcement agencies that substantiate the alleged rate of resyndication among released detainees.
"Nor has there been any evidence to show any link between the release of these detainees and the increase in the use of violence in commissioning of crimes like theft and robbery," he said.
He also stressed that he was talking about 'legal evidence' and 'hard facts', rather than intelligence reports.
Bar Council Human Rights Committee co-chairperson Andrew Khoo, another speaker at the forum,  pointed out that a more holistic approach is needed to prevent crime.
"A lot of crime may be economic driven, so (solving the problem) is about not just looking at laws, not just police, but also the economic factors," he said.

Additional reporting by Koh Jun Lin.

View comments (80)

12 di kuala selangor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di kuala selangor - Google Blog Search


Lagi Berita: Bekalan Air <b>Di</b> Hulu <b>Selangor</b>, <b>Kuala</b> Langat, <b>Kuala</b> <b>...</b>

Posted: 01 Sep 2013 04:41 PM PDT

KUALA LUMPUR: Semua kawasan yang terlibat dengan gangguan air di Hulu Selangor, Kuala Langat dan Kuala Selangor akibat pencemaran Sungai Selangor telah pulih sepenuhnya pada petang Ahad.

Penolong Pengurus Besar Jabatan Komunikasi Korporat dan Hal Ehwal Awam Syarikat Air Selangor (Syabas) Priscilla Alfred berkata hanya beberapa kawasan di wilayah Petaling, Kuala Lumpur, Klang/Shah Alam dan Gombak masih mengalami gangguan bekalan air termasuk tekanan air rendah.

"Pencapaian ini hasil usaha berterusan dari pihak Syabas di dalam memantau dan mengendali urus program pemulihan bekalan air termasuk mendapatkan kerjasama dari operator loji rawatan air bagi menentukan rawatan air ke tahap maksimum," katanya dalam kenyataan di sini, Ahad.


Berikutan itu, jumlah akaun pengguna yang terjejas telah menurun kepada 194,949 iaitu 13 peratus daripada 880,00 akaun.
Bagi membantu kesulitan yang dihadapi pengguna Syabas, Priscilla berkata Syabas menggerakkan kesemua sumber yang ada bagi menghantar bekalan air melalui lori tangki dan tangki statik.

"Setakat ini, sebanyak 316 penghantaran lori tangki telah digerakkan, manakala sejumlah 176 tangki air statik pula diletakkan di lokasi-lokasi yang strategik di empat buah wilayah yang terganggu," katanya.
Namun, katanya Syabas tidak dapat menyediakan sumber yang mencukupi bagi memenuhi keperluan semua pengguna terlibat kerana jumlah pengguna yang sangat ramai.

Bantuan bekalan air lebih ditumpukan kepada premis-premis dan keperluan seperti hospital dan pusat perubatan, pusat-pusat dialisis, masjid-masjid dan majlis kematian untuk pemandian jenazah. - BERNAMA

12 di port klang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di port klang - Google Blog Search


Jom Mancing Bersama <b>Di Port Klang</b>: Tugasan 30 hari, berakhir <b>...</b>

Posted: 05 Sep 2013 10:30 AM PDT

Salam kepada semua pemancing di luar sana, terima kasih kerana masih sudi melawat blog kami. Selamat hari raya dan selamat hari merdeka yang baru saja lepas. Kepada semua yang masih panas dengan jamuan rumah terbuka, pastikan anda makan dengan sihat. Setelah hampir sebulan berada di laut, akhirnya tugasan 30 hari berakhir sudah. Cabaran demi cabaran berjaya ditempuh dan banyak pengalaman baru dapat dipelajari. Berikut antara gambar yang sempat dirakam ketika tugasan dijalankan.

Selama 30 hari, kami ditugaskan untuk menjaga peralatan penyelidikan yang diletakkan di dasar laut di kawasan Tjg Rhu, Pulau Carey. Peralatan tersebut di letakkan di 3 lokasi berlainan berdasarkan koordinat yang telah ditanda. Seramai 7 orang anggota dan 2 buah bot terlibat dalam tugasan tersebut selama 24 jam sehari. Kerja dibahagikan mengikut shif dan bahagian masing-masing. Oleh kerana tugasan memakan masa yang panjang, kami terpaksa berkampung berdekatan dengan lokasi tugasan di Angler Resort, Pulau Indah. Khemah terpaksa didirikan kerana chalet yang ada berjauhan dengan kawasan bot berlabuh. Manakala jeti yang ada, tidak sesuai kerana berada di kawasan terbuka dan terdedah kepada ancaman cuaca buruk.

Petugas yang terlibat ketika peralatan diturunkan ke dalam air bagi menurunkan alat ke 3. Alat ini dipasangkan di bawah pelampung boya dan diikat untuk mengelakan ia beralih dari kedudukan asal. Semua kerja tersebut dilakukan 2 penyelam khas.
Antara yang terlibat dalam tugasan ini ialah Eboi selaku Pilot 2..

 Abg Emi, Pilot 3.. Acid untuk tugasan darat..

 Nizam dan Along juga tugasan darat dan pembantu..
 GenSet ketika kami mula sampai di lokasi yang digunakan bagi menjana kuasa elektrik. Namun penggunaannya dihentikan apabila kami berjaya menyambung bekalan dari wayar utama dari resort. Ini diperlukan bagi menghidupkan lampu, telefon dan radioset.  Kawasan tapak khemah utama berada di dalam kawasan resort di bahagian yang terlindung dari angin kencang. Namun kehadiran angin yang tidak menentu, kadangkala tidak dapat dijangka. Selama bertugas, sebanyak 3 kali kami dibadai angin kencang yang merosakkan peralatan yang dibawa. Ini termasuklah khemah koyak, patah dan kerosakan peralatan elektrik. Walaupun begitu, semangat kental dan keberanian mengatasi semuanya. Ketika ribut kencang, tiada apa yang dapat kami lakukan selain dari bertahan di dalam khemah bagi mengelakkan ia terbang di bawa angin. Saya juga mengalami pengalaman yang sama apabila terpaksa bertahan dalam khemah bersama air hujan yang bertakung selama hampir 4 jam.
Meja makan yang sentiasa penuh dengan peralatan..

Dapur mudah alih untuk memasak, namun penggunaannya di tukar kepada dapur gas biasa memandangkan kos yang lebih efektif.

 Antara lokasi alat tersebut berada di bawah boya ini..

Pandangan pada waktu siang ketika arus tenang. 


Di atas, penyelam yang bertugas meletakkan peralatan di dasar laut. Ketika kerja selaman dilakukan, jarak selamat antara bot dan kawasan penyelam adalah 25 meter. Bot akan menunggu dalam jarak tersebut membelakangi arus dan buih penyelam. Bendera biru/putih dikibarkan bagi menandakan adanya kerja selaman dilakukan di kawasan tersebut. Petugas yang berada di atas harus menghalang segala pergerakan bot yang lalu lalang berdekatan supaya tidak membahayakan petugas yang sedang menyelam. Namun begitu terdapat juga kapal besar yang masih melalui kawasan tersebut walaupun bendera telah dikibarkan.
 Pelampung khas bagi mengapungkan peralatan yang telah diletakkan selama 15 hari. Berat peralatan yang mencecah 150kg setiap satu menjadikan tugasan ini begitu mencabar. Pasukan penyelam khas terpaksa digunakan bagi memasang sauh dan meletakkan peralatan di dasar laut. Dalam kes ini, salah satu sauh terpaksa di potong setelah usaha menarik peralatan ke atas gagal. Sauh tidak berjaya dinaikkan. Keputusan pantas untuk memotong tali, menyelamatkan peralatan tersebut.  Bot 2 yang membantu membawa peralatan selam bagi mengurangkan beban pada bot 1. Namun penggunaan bot ini bagi tugasan memantau begitu efektif untuk penjimatan minyak dan masa. Enjin 30hp ini telah ditukar kepada kipas keluli berikutan kipas lama telah bengkok. Penggunaan kipas keluli berjaya menambah kelajuan bot ini dan mengurangkan penggunaan minyak. Namun risiko berhadapan ombak besar amatlah tinggi. Stuktur bot yang kurang kukuh dan saiz yang kecil kadangkala membimbangkan kami. Maklumlah, di kawasan laut terbuka seperti ini, saiz ombak dan alun biasanya besar dan merbahaya kepada bot kecil. Semuanya dapat diatasi dengan izin Allah dan pengalaman pilot yang telah membiasakan diri dengan kawasan ini.  Malang tidak berbau.. Ketika ribut membadai, salah satu bot kami telah bocor akibat terkena batu dan berjaya dikesan oleh Eboi. Hal ini disedari ketika bot membawa muatan 4 orang dan peralatan selam ke lokasi tugasan. Air telah memasuki bot melalui lunas hadapan yang pecah. Oleh yang demikian, kerosakan perlu di baikpulih secepat mungkin bagi mengelakkan sesuatu yang buruk berlaku. Dengan bantuan Acid dan Nizam, bot telah dibawa naik ke pantai dan kerosakan di baikpulih.
 Enjin di tanggalkan dari bot supaya bot boleh diterbalikkan.

 Untuk itu, teritip dibersihkan dan semua lumut di cuci bagi memudahkan kerja menampal dan mengecat semula.  Kerja menanggalkan teritip menggunakan scrap di tengah panas terik terpaksa dilakukan dengan pantas supaya kerja menampal dan mengecat dapat disiapkan sebelum air naik pasang semula.  Antara kebocoran besar pada haluan depan dan telah ditampal semula dengan kain fiber dan gam..
Kain fiber di gunakan bagi kerja menampal kebocoran.
Keretakan pada bahagian belakang hanya disedari Acid selepas bot diterbalikkan. Sehari sebelumnya, seringkali saya terlihat air keluar dari lubang yang terdapat di bahagian belakang. Rupanya inilah punca air tersebut. Retak sejengkal di sebabkan hentakkan enjin ketika bot mencapai kelajuan maksima. Muatan berat yang dibawa juga antara sebab yang menyumbang kepada keretakan ini. Setelah semua kebocoran ditampal semula, cat disapukan bagi menggantikan cat lama yang telah di tanggalkan. Cat khas untuk sampan digunakan hanya pada bahagian bawah saja. Cat ini terdapat dalam tin 1 liter boleh dibeli di kedai kayu yang ada menjualnya. Cat dicampurkan bersama gam fiberglass dan sedikit pengeras(hardener) supaya lebih cepat kering dan keras. Oleh kerana cat cepat kering, cat terpaksa disapu dengan pantas dan cepat sebelum keras di dalam bekas. Berus cat juga hanya boleh digunakan sekali saja sebelum menjadi keras. Ini ada 1 tips untuk anda yang menggunakan cat seperti ini, jika mahu menggunakan berus tersebut sekali lagi, rendam berus cat ke dalam minyak hitam sebelum ia mengeras.  Tugasan mengambil contoh tanah dan air adalah rutin harian kami. Tugasan ini memang berat dan memenatkan apatah lagi jika kawasan tersebut mempunyai kedalaman 20 meter dan lebih. Namun dedikasi dan ketekunan pada tugas yang diamanahkan perlu dilakukan dengan baik. Gambar ini ketika contoh tanah di kawasan cetek kurang dari 1 meter. Kecekapan pilot mengagak ketibaan ombak besar amat diperlukan untuk mengelak bot terbalik atau tersangkut di beting pasir.  Enjin kadangkala terpaksa dinaikkan sedikit bagi mengelakkan tersangkut dan menyebabkan kerosakan pada kipas. Untungnya menggunakan jek manual seperti ini ialah, enjin boleh diselaraskan dengan kedalaman air dengan syarat, lubang pam air tidak melepasi permukaan air. Manakala air dari sistem penyejuk mesti sentiasa mengalir.
Hari terakhir ketika alat di dinaikkan. Juruselam khas akan turun ke dalam air untuk melepaskan ikatan manakala yang berada di atas perlu menarik kabel dari atas. Sebelum itu, alat tersebut di ikat dengan tali supaya keselamatan terjamin jika terjatuh. Semua langkah berjaga-jaga terpaksa diambil, berikutan ombak yang tidak menentu di kawasan ini. Walaupun kerja berisiko tinggi, mereka ni masih mampu bergelak ketawa untuk menghilangkan penat. Saya juga sentiasa terhibur dengan kerenah para petugas selaman yang begitu santai dan sporting. Pada akhir selaman, seekor ikan Lumba-Lumba besar berenang menghampiri kawasan menyelam, mengejutkan kami. Banyak ilmu baru yang dapat kami pelajari dari kerja yang mereka lakukan.

12 di tanjung karang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di tanjung karang - Google Blog Search


BLOG SELANGOR: 12 <b>di tanjung karang</b> - Google Blog Search

Posted: 12 Aug 2013 07:08 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

~ Alyssha Shalya ~: Sehari <b>di Tanjung Karang</b>

Posted: 20 May 2013 03:08 AM PDT

Assalam,

K, kita sambung lagi.....

Keesokan harinya 19 Mei 2013, lya n en.asben gi jalan2, merewang-rewang area Tanjung Karang dan sekitarnya.. Tujuan utama datang sini, semata-mata nak pi makan mee udang n cendol durian.. hehehe...

Jarak KL ke Tanjung Karang tak la jauh sangat. anggaran sejam setengah sampai. tu pun drive sambil makan angin ditepi pantai, hehehehe.. nasib baik tak ada orang hon2 di belakang tu..

Sampai Tanjung Karang, konon2 nak cari Mee Udang Banjir yang terkenal tu.. tup2 tempat tu masih belum buka.. Sebab malas nak nunggu lama, lya pun meneruskan perjalanan ke Sabak Bernam.

Dari Tanjung Karang ke Sabak Bernam makan masa setengah jam juga la. mengikut apa yang lya google kat tenet, Mee udang kat tepi pantai Bagan Nakhoda Omar tu pun sedap gak.. so, nak try sana je la..
Rasa not bad la.. bole tahan.. manis udang tu terasa sgt.. al maklumlah udang segar dari laut katenye...

lepas makan, patah balik Tanjung Karang.. pi ke asrama adk ipar lya.. alang2 sampai sane, nak ajak bebudak tu jalan2 cari makan..

so, destinasi ke dua cari cendol durian. katenyeeee, cendol durian borhan cukup terkenal kesedapannya di area sana..

da kenyang makan cendol, terus jalan2 ke pantai remis.. meriah sungguh pantai ni dibanding pantai Bagan Nakhoda Omar tadi.. banyak yang berniaga kat sini..

Dari pantai remis, menghala ke tanjung karang singgah sekejap kat bukit Malawati. menurut sejarah, bukit tu merupakan kubu pertahanan british zaman dulu..

Lepas snap2 gambar ala kadarnya, terus ke Tanjung Karang makan satay hut n nak hantar bebudak tu balik asrama... n then terus balik KL.. penat tapi seronok !! hehehehe..


kbai....

12 di jenjarom - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di jenjarom - Google Blog Search


BLOG SELANGOR: 12 <b>di jenjarom</b> - Google Blog Search

Posted: 07 Sep 2013 03:06 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di jenjarom</b> - Google Blog Search

Posted: 03 Aug 2013 03:30 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di jenjarom</b> - Google Blog Search

Posted: 13 Jul 2013 03:10 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di jenjarom</b> - Google Blog Search

Posted: 27 Jun 2013 03:22 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Ketua Wanita UMNO <b>Jenjarom</b> 1 maut kemalangan | Malaysia Edition

Posted: 11 Jun 2013 10:10 PM PDT

KUALA LANGAT – Hasrat Ketua Wanita UMNO cawangan Jenjarom untuk membuat pemeriksaan darah di Klinik Kesihatan Jenjarom di sini tidak kesampaian apabila dia maut selepas motosikal yang ditunggang dirempuh sebuah motosikal lain kelmarin.

Nor Asmah (kanan) bergambar bersama menantu dan cucunya, pada hari berkempen sempena pilihan raya lalu di Kampung Jenjarom, Banting. Foto -BH

Dalam kejadian pada pukul 7.30 pagi di hadapan Klinik Kesihatan Jenjarom itu, Nor Asmah Paniti, 52, yang menunggang motosikal Modenas seorang diri dilanggar dari belakang oleh motosikal jenis EX5.

Penunggang motosikal EX5 ialah seorang remaja lelaki berusia 18 tahun.

Kejadian itu dikatakan berlaku ketika Nor Asmah mahu membelok ke kanan untuk masuk ke kawasan klinik kesihatan.

Akibat rempuhan kuat, Nor Asmah terjatuh daripada motosikal menyebabkan kepalanya cedera parah manakala kaki dan tangan kanannya patah menyebabkan dia tidak sedarkan diri.

Mangsa kemudiannya disahkan meninggal dunia pada pukul 9.30 malam di Hospital Tengku Ampuan Rahimah Klang (HTAR) selepas 14 jam menerima rawatan.

Remaja terbabit pula patah tangan kiri selain mengalami luka-luka di badan dan dirawat di Hospital Banting.-kosmo

Aku Budak Telok: Mari Kenali Sejarah TPG: Telok, Kampung Medan <b>...</b>

Posted: 12 Jun 2013 08:32 AM PDT

Salam buat kengkawan semua. Apa khabar waris
 (warigh, kata orang Nogori Sembilan)? Moga-moga sihat semua..
Sebut pasal warigh, teringat aku lagu rapper Negeri Sembilan tu...
 (Aku tukar sikit liriknya)

                                    Melayu Telok..where you at?

                                    Jawa Sijangkang...where you at?,
                                    Melayu/ Jawa  Kg. Medan...where you at?,
                                    Jawa Kebun Baharu...where you at?
                                    Jawa Jenjarom...Where you at?
                                    Sakai Telok Gonjeng...where you at?
                                    Semua ada berapa?
                                    Beribu-ribu. (Hahaha...Amekkau!)

Sebut pasal Telok Panglima Garang, sebenarnya kita bercakap pasal

 kampung dan mukim menggunakan nama yang sama. Mukim Telok ini 
terletak dalam daerah Kuala Langat. Di dalamnya ada banyak kampung
 tradisional, kampung baru dan taman-taman perumahan yang sedang 
rancak naik macam cendawan lepas hujan. Aku sengaja masukkan
 dalam entri ini sejarah kg. Jenjarom.Walaupun Jenjarom berada dalam
 mukim yang lain ( Mukim Tanjong Dua Belas), namun hubungan erat 
penduduk telah terjalin sejak sekian lama. Dulu klinik kerajaan, dewan 
orang ramai, ,balai polis, pejabat pos hanya ada di Sg. Jarom. 
Jadi, Jenjarom penting bagi orang-orang di Telok.

 Korang tengok jer peta di bawah ni, korang akan get the picture,

 kata cikgu omputeh aku dulu.


Jadi, hari ini, aku nak bawa tuan-tuan, puan-puan, adik kakak ke mukim kami
 yang tercinta ini. Bukan citer pasal lanskapnya, tapi sejarah gemilangnya.
 Semoga anak-anak dapat belajar asal usul tempat tumpah 
darah datuk nenek , ayah emak kamu sekalian. Begini ceritanya.....

Kampung Telok Panglima Garang

Nama asal Kampung Telok Panglima Garang adalah Nibong Dengkil
 dan terletak di telok sungai di mana didiami oleh kaum orang asli.
 Disebabkan kedudukannya yang strategik, ramai pedagang-pedagang Aceh
 datang dan mula membuat penempatan di hilir sungai sehingga kawasan
 tersebut dipanggil Beting Pak Aceh.
Apabila segolongan mereka mengetahui bahawa terdapat Orang Asli
 tinggal di Nibong Dengkil, maka pedagang Aceh ini mudik ke hulu 
untuk mengambilalih dan menguasai Nibong Dengkil. Sewaktu itu terjadi
 pergaduhan di antara mereka dan menyebabkan Orang Asli melarikan diri
 ke Bukit Tampoi di Dengkil. Di sepanjang perjalanan Orang Asli
 yang menyusuri sungai hingga ke Bukit Tampoi, Dengkil mereka telah
 berpesan kepada penduduk yang ditemui dengan kata-kata :

"JAGA BAIK-BAIK DI TELOK ADA PANGLIMA GARANG"


Sebagai bukti terdapat penduduk di kalangan penduduk asli di Bukit Tampoi, 

Dengkil mendakwa dan mengaku bahawa mereka berasal dari Telok 
dan menetap di sini setelah dihalau oleh pedagang Aceh yang 
amat handal dan garang. Begitulah asal-usul nama
 Kampung Telok Panglima Garang manakala
 lambang harimau diambil di atas keberanian dan sifat pedagang Aceh 


Kampung Sijangkang
Kampung Sijangkang merupakan salah satu kampung yang terletak
 di daerah Kuala LangatSelangorMalaysia. Kampung Sijangkang
 terletak lebih kurang 12 km dari arah Klang ke Banting di Kuala Langat. 
Pusatnya pekan Sijangkang.Nama Sijangkang berasal dari sejenis pokok
 yang menyamai pokok getah. Ia adalah sejenis pokok hutan yang
 menyebarkan biji-biji dengan cara ltupan sendiri.
 Nama pokok itu adalah pokok Jangkang. Pokok ini terdapat di
 sebahagian tempat di Indonesia.
Masih berkaitan dengan pendapat pertama juga. Pokok Jangkang itu mati
 di sebuah anak sungai yang kemudiannya diberi nama sungai Jangkang
 iaitu anak Sungai Langat. Dalam bahasa Cina, mati disebut 'si'.
 Maka timbul nama 'Si Jangkang' yang akhirnya bertukar menjadi 'SIJANGKANG'.
Adalah dianggarkan kampung ini mula dibuka dalam lingkungan tahun 1907.
 ia diteroka dari arah Sungai Jangkang. Sebahagian dari penduduk kampung
 ini adalah berasal dari Indonesia iaitu Pulau Jawa, manakala yang
 lainnya berasal dari kampung-kampung lain yang lebih lama dibuka
 seperti Kampung Beting Tengah dan Kampung Pendamar.
 Mereka mendarat dari Sungai Jangkang dari pengkalan-pengkalan kecil
 yang terdapat di tepi sungai. Ini bermakna kampung Benting Tengah
 dan Kampung Pendamar adalah lebih tua dari Kampung Sijangkang.
Tanah perkuburan yang pertama terletak hampir dengan sungai dan
 ketika ini dipercayai sudah terhakis oleh air sungai tersebut. Wakaf perkuburan
 yang ada sekarang asalnya adalah tapak masjid lama 
dan Sekolah Melayu lama (dibuka pada tahun 1911).Pada masa dulu tanah dari
 tepi sungai hingga ke perkuburan sekarang adalah di bawah Geran Bebas
 (Geran Putih) iaitu boleh dibeli oleh orang asing. Peneroka Kampung Sijangkang
 yang awal menjualnya kepada orang Cina untuk menambah pembiayaan
 menunaikan fardhu haji. Sebab itulah hingga sekarang, orang Cina
 masih mempunyai kebun di situ. Bagaimanapun dalam lingkungan tahun 1925,
 ada beberapa sekatan dan pindaan kanun tanah dari Geran Putih ke Geran Merah. 

Pada tahun 1930-an, kemudahan asas iaitu jalan raya mula dibina 

menghubungkan satu tempat ke satu tempat. Pekan (kedai-kedai termasuk pasar)
 Kampung Sijangkang yang awal adalah terletak di Batu 8
 (jaraknya 8 batu dari Klang = 12.8 km). Kemudian selepas zaman darurat,
 selepas orang-orang Cina dipindahkan ke kampung-kampung baru,
 Pekan Kampung Sijangkang dipindahkan ke Batu 1. 
Tanaman hasil utama di Kampung Sijangkang ketika itu ialah getah dan kopi.
Pulau Carey
Pulau Carey merupakan sebuah pulau yang terletak di dalam negeri Selangor,
 Malaysia. Ia terletak di selatan Pelabuhan Klang dan utara Banting.
 Pulau Carey merupakan pulau lembangan mendatar yang besar
 terletak di daerah Kuala Langat, Selangor, Malaysia. Walaupun secara teknikal 
ia merupakan sebuah pulau, namun pada hakikatnya tanah pulau ini 
hanya dipisahkan dari tanah besar disebabkan oleh kehadiran Sungai Langat
 diantara keduanya. Pulau Carey mendapat nama dari seorang pegawai British
 yang juga merupakan pengusaha ladang kopi dan getah bernama Valentine Carey,
 beliau dilihat arif dalam aktiviti pertanian dan kesuburan tanah pertanian yang
 telah digunakan melebihi 100 tahun. Pulau Carey juga pernah dikenali dengan
 nama seperti Pulau Bangsar dan Telok Gonjeng

Pulau Carey cukup sinonim dengan kewujudan penempatan awal

 masyarakat Orang Asli, Mah Meri yang terkenal di Malaysia.
 Mah Meri merupakan salah satu dari 18 buah puak Orang Asli
 yang wujud di Malaysia. Jarak Pulau Carey dengan bandaraya Kuala Lumpur 
ialah sekitar 50 kilometer. Di sini terdapat enam buah penempatan
 masyarakat Mahmeri iaitu di Kampung Sungai Judah, Kampung Bumbun, 
Kampung Sungai Rambai, Kampung Kepau Laut, Kampung Sungai Jugra
 dan Kampung Sungai Kurau (Shaiful Bahri Md. Radzi, 2002a).
Komuniti Mah Meri di sini cukup ramai bilangannya mencapai 1400 orang,
 yang terkenal dalam aktiviti pembuatan boneka kayu dan topeng.

Kampung Jenjarom

Menurut catatan sejarah, Kampung Jenjarom mula diterokai oleh
 sekumpulan orang Melayu pada tahun 1926 bersamaan 1346 Hijrah
 dalam Kalendar Islam. Kumpulan peneroka kebun ini diketuai oleh 
Tuan Haji Masrek Haji Narang yang juga berketurunan Banjar.
 Pada asalnya, tanah di Kampung Jenjarom hanya diusahakan
 sebagai kawasan perkebunan. Antara tanaman yang mereka usahakan
 ialah nanas, pisang, ubi kayu dan banyak lagi. Setelah selesai berkebun, 
kumpulan peneroka ini akan pulang ke rumah masing-masing yang
 terletak berhampiran Kampung Jenjarom seperti di Sungai Jarom,
 Sungai Buaya dan Kampung Sijangkang.
Jenjarom dibahagikan kepada dua kawasan, iaitu Sungai Jarom
 dan Kampung Jenjarom. Nama Kampung Jenjarom berasal dari sejenis
 tumbuhan yang dikenali sebagai Rumput Purun. Pada masa dahulu,
 rumput ini banyak tumbuh di sekitar kawasan Kampung Jenjarom. 
Bentuknya yang tirus, tajam dan tersusun seperti jarum memberi ilham
 kepada peneroka kampung untuk menamakan kampung ini sebagai
 Kampung Jenjarom.
 Ia dibahagikan mengikut kawasan-kawasan tertentu, bermula dari
 Kawasan Satu hingga Kawasan 12. Setiap kawasan ditandakan 
dengan sebuah papan tanda.




12 di ulu kelang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di ulu kelang - Google Blog Search


BLOG SELANGOR: 12 <b>di ulu kelang</b> - Google Blog Search

Posted: 24 Aug 2013 03:01 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di ulu kelang</b> - Google Blog Search

Posted: 02 Jul 2013 03:02 PM PDT

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Fire Damages Orphanage In <b>Hulu Kelang</b> - Malaysian Digest

Posted: 28 Jun 2013 07:09 PM PDT

  
Saturday, 29 June 2013 10:09

HULU KELANG: Part of an orphanage in Hulu Kelang, Selangor, was destroyed by fire last night.

A spokesperson from the Selangor Fire and Rescue Department said they received a report on the incident at 9.57pm, several minutes after the fire broke out.

No injuries or fatalities were reported in the fire which was believed to have started on the top floor of the three-storey building, he said.

The cause of the fire and total losses incurred are still being investigated, he added.

The number of orphans residing in the building is yet to be ascertained at press time.

Two fire engines from the Ampang Jaya and Pandan Indah stations were deployed to the scene.

- Bernama

Meraikan Majlis Pembukaan Rangkaian Butik Bak Tailor, Ukay <b>...</b>

Posted: 18 May 2013 03:56 AM PDT

Hulu Kelang, 18 Mei 2013 – Saari telah diundang ke Majlis Pembukaan rangkaian terbaru Butik Bak Tailor yang beralamat di Ukay Boulevard, Jalan Ulu Kelang.

Saari di bawa meninjau hasil jahitan keluaran Bak

Saari di bawa meninjau melihat hasil jahitan keluaran Bak

Pelbagai barangan seperti songkok, kain pelikat, samping, butang baju melayu dan beberapa kelengkapa  lain turut dijual

Pelbagai barangan seperti songkok, kain pelikat, samping, butang baju melayu dan beberapa kelengkapan lain turut dijual

Jamuan ringan turut disediakan kepada pelanggan yang hadir pada majlis pembukaan rangkaian kedai mereka

Jamuan ringan turut disediakan kepada tetamu yang hadir pada majlis pembukaan rangkaian butik mereka

kegagalan cerun - kajian kes di bukit antarabangsa, <b>hulu kelang</b> <b>...</b>

Posted: 13 Jul 2013 03:28 AM PDT


Merupakan fenomena yang kerap belaku di Malaysia adalah dikeranakan iklim Malaysia yang panas dan lembap sepanjang tahun. Hujan yang tinggi melebihi 3000 mm setahun meningkatkan kadar hakisan dan luluhawa yang boleh mempercepatkan pergerakan jisim terutama nya di kawasan cerun bukit curam.
 Bukit Antarabangsa, Hulu Klang, Selangor merupakan kawasan yang bertopografi berbukit bukau, dengan ketinggian di antara 133 hingga 203 meter di atas paras laut. Mempunyai longitud antara 101°46‟ T hingga 101°47‟ T dan latitud antara 03°10.8‟ U hingga 03°11.3‟ U ( Peta 1). Dicirikan oleh iklim yang panas dan lembab sepanjang tahun dan mempunyai jumlah hujan tahunan sebanyak 3000 sehingga 3500 mm. Kegagalan cerun atau tepatnya tanah runtuh merupakan satu kejadian geologi yang melibatkan sebahagian besar pergerakan tanah, jatuhan batuan atau cantuman dari keduanya. Kebanyakkan runtuhan tanah bermula di lereng-lereng cerun dan seringkali dicetus oleh air larian permukaan . Runtuhan tanah berlaku mungkin secara berperingkat dan mungkin berlaku dengan pantas tanpa disedari sewaktu hujan lebat serta bergerak bersamanya bahan bumi yang menggelongsor mengikut tarikan graviti . 
Air yang mengalir di permukaan akan sentiasa menyebabkan hakisan. Kadar hakisan semakin tinggi sekiranya tanah di sesuatu kawasan itu terletak di tempat yang tinggi dan curam seperti di lereng-lereng bukit. Pengaliran air yang teramat deras akan menghakis bunga tanah atau lapisan atas. Berkaitan dengan proses hakisan, runtuhan tanah juga akan berlaku di cerun bukit, terutamanya berlaku semasa hujan lebat. Proses kegagalan cerun  menjadi satu masalah di kawasan di berbukit-bukau seperti Cameron Highlands, Fraser Hill, Genting Highlands di Pahang dan beberapa kawasan tanah tinggi di Malaysia. 
Kebiasaannya kegagalan cerun atau tanah runtuh akan meragut nyawa manusia serta memusnahkan harta benda. Contohnya, beberapa kejadian tanah runtuh besar yang telah berlaku seperti di Highland Tower dan Taman Hillview  di Hulu Kelang (Selangor), Gua Tempurung (Perak), Paya Terobong (Pulau Pinang), persimpangan lebuhraya NKVE, Bukit Lanjan serta beberapa kegagalan cerun bersaiz kecil dan sederhana. Fenomena ini seringkali dikaitkan  dengan musim tengkujuh, di mana sejumlah curahan hujan yang tinggi bertindak sebagai pencetus kepada kegagalan cerun. Keadaan iklim tropika yang panas dan lembab ini juga turut menyebabkan proses luluhawa secara relatifnya adalah lebih tinggi berbanding kawasan beriklim lain . 
Namun begitu, faktor-faktor lain seperti keadaan geologi, geomorfologi & struktur geologi akan berperanan dalam mempengaruhi corak pelemahan batuan. Kawasan kajian yang terletak di Bukit Antarabangsa merupakan kawasan perumahan di lereng bukit di Ulu Klang, Selangor, Malaysia. Bukit Antarabangsa, Ampang adalah sebuah kawasan penempatan awam yang berprofil  pertengahan ke tinggi. Namun begitu, penempatan yang dimajukan sebagai perumahan ini mempunyai keadaan muka bumi yang bercerun dan sama sekali tidak selamat dan tidak stabil untuk diduduki. Kebanyakan projek  pembangunan di sekitar kawasan Bukit Antarabangsa terletak di kawasan cerun bukit. Peristiwa tanah runtuh yang berlaku pada 6 Disember 2008 di Bukit Antarabangsa telah meranapkan 20 buah rumah dan mengorbankan sekurangnya lima orang penduduk dan lebih daripada 2,000 orang pula terpaksa dipindahkan ke tempat yang selamat
Kekuatan cerun yang tidak mampu mengawal dan menyokong kekuatan tapak bagi perumahan tersebut akibat hujan yang berterusan, telah menyebabkan kawasan menjadi tidak stabil dan aliran air berlebihan ini telah menyusup ke bawah permukaan dan menjadikan bahan bumi di bawah permukaan semakin  lemah. Ditambah pula, dengan keadaan cerun yang tidak stabil menyebabkan sejumlah bahan bumi bersama beberapa rumah penduduk yang terlibat runtuh di sepanjang cerun dan dilonggokkan ke beberapa ratus meter dari  tempatnya yang asal. Menurut laporan, 13 Ogos 2008, menunjukkan bahawa kebanyakkan cerun di kawasan  Bukit Antarabangsa berada pada kelas III, iaitu cerun yang berisiko tinggi kerana mempunyai kecerunan 26° - 35°.  

Menyampaikan Kuliah Zohor Bulanan Wanita <b>Hulu Kelang</b> | Pusat <b>...</b>

Posted: 29 Aug 2013 03:52 AM PDT

Hulu Kelang, 29 Ogos 2013 - Saari telah menyampaikan kuliah Zohor bulanan buat kumpulan wanita Hulu Kelang yang telah diadakan di Dewan Komuniti AU2A, Taman Seri Keramat.

Saari berkongsi dalildari Al-Quran dan Hadith Nabi SAW terhadap kemunculan Al-Mahdi di akhir zaman

Saari berkongsi dalil dari Al-Quran dan Hadith Nabi SAW terhadap kemunculan Al-Mahdi di akhir zaman

Sebahagian wanita Hulu Kelang yang hadir pada kuliah tersebut

Sebahagian wanita Hulu Kelang yang hadir pada kuliah tersebut

 

BLOG SELANGOR

Copyright 2010 All Rights Reserved