ads

Khamis, 14 Februari 2013

12 di port klang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di port klang - Google Blog Search


Jom Mancing Bersama <b>Di Port Klang</b>: Trip 11/2 Bagan Lalang, Kami <b>...</b>

Posted: 11 Feb 2013 07:38 PM PST

Salam Tahun Baru Cina kepada semua rakan pemancing dan selamat bercuti panjang. Kepada yang mengambil kesempatan untuk pulang ke kampung, pastikan keselamatan anda dan keluarga terjaga setiap masa. Bagi kaki pancing seperti kami, inilah masa yang ditunggu-tunggu. Kalau tak ke laut, sudah tentu ke tasik, lombong, atau sungai. Jaga keselamatan anda dan rakan setiap masa. Oleh kerana cuti, kami juga merancang trip ke Bagan Lalang untuk mencari Selar dan Cencaru. Malangnya cuma seekor Cencaru dan 3 ekor Selar yang berjaya dipancing. Sebaliknya, Tamban memenuhi peti ikan kami!
 Banyaknya! Tamban pun Tamban lah...
Ketika sampai di pengkalan, tuan punya bot sudah pun bersedia meletakkan bot di gigi air berdekatan dengan tempat meletak kereta. Setelah membayar sewa dan memunggah barang, kami meneruskan perjalanan keluar melalui sungai hingga ke muara. Terdapat banyak bot berlabuh di sepanjang sungai ini. Keadaan air besar maksima menyebabkan arus begitu laju dan air keruh di sesetengah tempat. Tetapi ini tidak menghalang kami untuk turun ke laut. Kami percaya jika setiap pemancing sanggup menimba ilmu dan bersusah payah, sudah pasti ada hasilnya. Setelah berusaha, selebihnya kita serah kepada yang maha kuasa..
 Bot En Yadi yang kami sewa agak selesa dan mempunyai kelebihan dalam penggunaan minyak..
Aktiviti kami dimulakan di lokasi boya hijau yang hanya menghasilkan beberapa ekor ikan yang saya rasa bukan Ikan Selar, tetapi menyerupai ikan Kekek. Walaupun berlabuh hampir setengah jam, namun ikan yang ditunggu tidak juga muncul. Kami bergerak ke kawasan kapal berlabuh dan mengambil kesempatan untuk menyuluh. Terdapat sebuah lubang ketika menghala ke lokasi tersebut tetapi tidak mempunyai penghuni. Hanya sekadar lubang tanpa reba ataupun karang. Apabila sampai di lokasi kapal, apolo di labuh, namun masih tiada hasil. Kami berpatah balih ke tiang putih yang agak cetek dan hasil masih menghampakan. Kemungkinan besar ikan kecil belum bergerak masuk ke kawasan memandangkan air masih surut.


Terdapat 1 lagi tiang Peken yang perlu kami kunjungi untuk mencari umpan. Setibanya di situ, terdapat 3 bot yang sedang berlabuh mencari umpan. Kami menyapa bot berdekatan dan meminta izin untuk menyelit bersebelahan. Setelah melabuh sauh, aktiviti mencari umpan diteruskan. Memang banyak ikan di sini. Hampir setiap kali Apolo di labuh menghasilkan Beliak Mata dan Tamban yang rata-rata bersaiz besar.
Setelah kami dapati tiada Selar dan Cencaru, kami mengubah strategi untuk memancing dan cuba menilai situasi yang berkemungkinan berlaku. Jika tidak, pasti kejadian kumpau tempoh hari akan berulang kembali. Kami menyuluh di laluan kapal berhadapan dermaga dan mula menghanyut. Kedalaman air 40 meter agak menyiksakan buat kami yang menggunakan set kecil. Terdapat ragutan ikan kecil yang menghabiskan umpan, tetapi tiada tangkapan di bawa naik. Setelah dipersetujui bersama, kami menghala semula ke kawasan dermaga kapal dan berlabuh di kawasan tiang. Untuk memastikan kami tidak tersilap sekali lagi, penyuluhan dilakukan terlebih dahulu dan hanya reba yang mempunyai penghuni akan menjadi matlamat kami.
Ketika menyuluh, kami menemui 3 reba setinggi anggaran 1 hingga 2 meter berada di bawah jambatan. Kemungkinan besar sisa tiang batu yang patah atau tersilap pacak ketika pembinaan. Setelah memastikan terdapat penghuni, barulah sauh dilabuh. Lokasi pertama berjaya menghasilkan 4 ekor Tetanda, seekor Kerapu dan Tetanda di lokasi kedua.


Ketika ini, arus agak laju dan batu bersaiz 10 terpaksa digunakan bagi mengelakkan umpan hanyut ke tiang.. Untuk maklumat anda, semua hasil ini kami perolehi dengan umpan Beliak Mata yang di cangkuk 2 mata! Satu di bahagian kepala dan satu lagi di bahagian ekor. Penggunaan Tamban langsung tidak mendatangkan hasil. Kemungkinan besar bau dan kelembutan Beliak Mata lebih menyelerakan penghuni di sini. Masa yang sesuai pula ketika air surut jernih.
Setelah beberapa lama dan ikan mula berkurangan, kami menukar lokasi ke belakang kapal. Ketika ini hujan lebat telah turun di kawasan Port Dikson sehingga kawasan tebing tidak kelihatan. Eboi, Acid dan Samat bersiap sedia dengan dengan baju hujan masing-masing. Namun hujan yang dijangkan lebat rupanya hanya permainan langit. Air telah mula pasang dan arus mula berubah. Ketika itu juga kami melihat sekumpulan ikan kecil melalui kawasan tersebut. Kehadiran kumpulan ikan kecil ini menghasilkan bunyi seperti air hujan yang jatuh. Sepantas kilat, kami menyambut peluang yang datang. Acid, saya dan Samat bergilir-gilir menaikkan ikan menggunakan Apolo. Hasilnya, Tamban dan Beliak mata memenuhi tong ikan kami. Sampai lenguh tangan dan bahu kami dibuatnya..
Hasil keseluruhan trip kali ini agak membanggakan dan boleh dikatakan berjaya. Sekekor Kerapu, 5 ekor Tetanda dan sepeti Tamban. Kami bertolak pulang ke pangkalan pada jam 7 malam. Namun sempat juga ke hilir sungai sebelum itu untuk melihat Ikan Bulan yang dikatakan banyak di situ. Jika berkesempatan, kemungkinan besar kami akan kembali ke sini untuk memburu Siakap dan Bulan untuk artikel akan datang....

12 di jenjarom - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di jenjarom - Google Blog Search


Gambar <b>di</b> Sekolah Kebangsaan Sg. Judah Pulau Carey Selangor <b>...</b>

Posted: 06 Dec 2012 08:31 PM PST

Menu. Skip to content. Prakata.

Read more from the original source:
Gambar di Sekolah Kebangsaan Sg. Judah Pulau Carey Selangor …

12 di beranang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di beranang - Google Blog Search


Rumah Kebajikan Bakal Terima Bantuan Geran SelangorKU

Posted: 01 Jun 2012 10:14 PM PDT

BERANANG 02 JUN : Institusi rumah kebajikan di negeri ini bakal mendapat peruntukkan oleh Kerajaan Negeri di bawah Geran Selangorku.

Menteri Besarnya, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim berkata Kerajaan Negeri akan membincangkan secara lebih lanjut berhubung bantuan yang diperuntukkan kepada mana-mana institusi rumah kebajikan itu.

Katanya, peruntukkan itu akan disalurkan sebagaimana bantuan kepada rumah ibadat untuk semua kaum dan peruntukkan sekolah-sekolah di sekitar negeri yang sudah diberikan.

"Saya akan panjangkan perkara ini ke Mesyuarat Exco supaya institusi ini dapat diberi peruntukkan di bawah Geran Selangorku, kita akan mencari jalan supaya mereka ini dibantu.

"Oleh itu, tindakan segera perlu dilakukan oleh Exco yang terlibat untuk mengumpul data-data dan menentukan senarai institusi yang terlibat," katanya ketika mengadakan lawatan di Pusat Jagaan Nur Hasanah di Kampung Sesapan Kelubi, Beranang.

Dalam lawatan itu, Abdul Khalid sempat meluangkan masa melawat pusat itu kira-kira 20 minit sebelum ke Program Penerangan Geran Selangorku dan Program Khas Mesra Rakyat di kampung terbabit.

Hadir sama, Exco Kebajikan, Hal Ehwal Wanita, Sains, Teknologi dan Inovasi, Rodziah Ismail; Exco Kerajaan Tempatan, Kajian dan Penyelidikan, Ronnie Liu dan Exco Pemodenan Pertanian, Pengurusan Sumber Alam dan Pembangunan Usahawan, Yaakob Sapari serta MP Hulu Langat, Dr Che Rosli Che Mat.

Pendapat Anda

Pendapat

12 di bangi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di bangi - Google Blog Search


Ana Ikan Bakar <b>Di</b> Bandar Baru <b>Bangi</b> ~ KucenMaster

Posted: 31 Jan 2013 08:33 AM PST

Restoran Ana Ikan Bakar Petai di Bandar Baru Bangi menjadi tempat family gathering untuk sesi Januari 2013.Sebenarnya hampir setiap bulan kitorang akan berkumpul beramai ramai makan di luar.Inilah salah satu cara merapatkan hubungan sesama keluarga yang kitorang praktikkan.Bukan senang nak cari peluang berkumpul macam ni kan.

Bulan lepas Restoran Q Thai menjadi pilihan.Kali ni kami menyerang Restoran Ana Ikan Bakar Petai.Terletak di Bandar Baru Bangi.Lokasi restoran ini mudah dicari.Sekejap je kitorang jumpa walaupun tak pernah bertandang ke sini selama ini.

Sampai je kat Restoran Ana Ikan Bakar Petai, tercengang sekejap tengok keadaan di restoran ni.Penuh giler.Nasib baik jumpa tempat parking yang kosong.

Masuk ke dalam restoran, semua meja dah ada pelanggan.Dan hampir setiap meja dah ada penunggu untuk mengambil alih meja.Punyalah ramai orang.Time tu dah mula rasa menyesal memilih restoran ni.Tapi alang alang dah sampai, tunggu jelah.Takkan nak tukar tempat last minute.
Akhirnya setelah penat menunggu, kami berjaya mendapatkan meja yang mampu memuatkan kami 10 orang.Cepat je pekerja Restoran Ana Ikan Bakar Petai mengemaskan meja tu untuk kami.Servis yang bagus walaupun dalam keadaan restoran yang sangat sibuk.Namun nak tunggu makanan sampai boleh tahan penat jugaklah.Maklumlah, terlalu ramai pelanggan.
Makanan mula sampai satu persatu.Setelah 10 minit nasi sampai, lauk pertama muncul.Tomyam seafood yang sekadar bolehlah.Tak boleh lawan kesedapan tomyam di kedai tomyam biasa.Tapi oklah.At least ada kuah.Tak adalah makan nasi kering je.
Lauk seterusnya ialah sotong goreng tepung.Pada aku, sotong goreng ni patut di puji.Memang sedap.
Butter prawn yang sampai tak lama lepas sotong goreng tepung juga sangat sedap.Tahniah untuk tukang masak Restoran Ana Ikan Bakar Petai.Memang terbaiklah.
Ikan bakar bersama petai yang menjadi signature dish Restoran Ana Ikan Bakar Petai sampai selepas itu.Untuk resepi ni, kami memilih ikan pari.Memang patut nama resepi ni diangkat menjadi nama bagi restoran ni.Secara jujur, aku tak pernah rasa ikan bakar sesedap ini.
Ikan siakap tiga rasa pula hanya sampai setelah nasi dah habis.Aku pun dah kenyang.Cuma ambil sedikit saja untuk merasa.Rasanya kurang sedap.Mungkin sebab dah kenyang kot.Hehhehe.

Ikutkan plan asal, lepas makan kami akan berborak dulu seperti biasa.Tapi mengenangkan ramai lagi pelanggan sedang menunggu untuk duduk makan, kitorang pun angkat kaki untuk memberi peluang pelanggan lain menjamu selera pula.

Bagi aku, Restoran Ana Ikan Bakar Petai memang istimewa.Memang sedap kecuali tomyam dan siakap 3 rasanya.Hehehe.Tapi tak sanggup rasanya datang sini lagi.Tak sanggup jadi penunggu meja.Dah macam waiter tunggu belakang meja pelanggan je.

12 di rawang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di rawang - Google Blog Search


Belantan: Isu banjir <b>di Rawang</b> - Exco &#39;Hutan Simpan Selangor <b>...</b>

Posted: 06 Dec 2012 08:57 PM PST



Kejadian banjir lumpur di Jalan Sepakat, Kampung Melayu Tambahan dekat Batu 16 sudah dijangkakan akan berlaku oleh penduduk memandangkan tanda-tandanya sudah kelihatan sebelum ini.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Taman Templer, Datuk Seri Subahan Kamal berkata, pihaknya sudah mengawasi kawasan itu sejak lebih dua minggu lalu dan apa yang dirisaukan penduduk akhirnya telah pun berlaku.

"Sepanjang tempoh itu, kami sudah membuat tiga aduan bertulis kepada Majlis Perbandaran Selayang (MPS), namun tiada tindakan susulan termasuk pemantauan dilakukan.

"Malah, dalam tempoh yang sama sudah beberapa kali banjir lumpur berskala kecil berlaku (di kampung itu)," katanya ketika ditemui semasa melawat lokasi kejadian hari ini.

Penduduk terlibat dengan bencana itu mendakwa projek pembinaan jalan pintas dari Rawang ke Serendah yang bermula sejak tiga bulan lalu sebagai punca banjir berlaku kerana lumpur dari kawasan pembinaan telah menyebabkan sungai berdekatan rumah mereka menjadi semakin cetek.

Menurut Subahan, jurutera MPS juga pernah menyatakan kepadanya akan turun padang untuk menyelesaikan masalah tersebut dalam tempoh seminggu.

"Sekiranya projek ini tidak diberhentikan segera masalah yang menimpa penduduk ini tidak akan berakhir," katanya yang turut menyampaikan bantuan kecemasan kepada mangsa yang terlibat.

Tambahnya, beliau juga telah membawa masalah tersebut ke dalam Sidang Dewan Undangan Negeri baru-baru ini.

"Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelancongan, Hal Ehwal Pengguna dan Pelancongan, Elizabeth Wong berkata, projek itu diluluskan ketika Barisan Nasional (BN) memerintah.

"Tetapi, mereka kini sudah empat tahun mengambil alih kerajaan negeri dan sepatutnya menggunakan kuasa untuk memantau projek itu," katanya.

Suara Politik
Belantan

12 di sabak bernam - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sabak bernam - Google Blog Search


MIMPI SENJA: PRU 13 " Saya akan bertanding <b>di Sabak Bernam</b> <b>...</b>

Posted: 14 Feb 2013 01:29 AM PST


14 Feb - Former law lecturer Dr Abdul Aziz Bari says he has been picked by PKR to contest in the Sabak Bernam parliamentary seat in Selangor in the coming general election.
The former International Islamic University Malaysia academic said he had a good chance of winning the seat, which was in his hometown.
"I have been visiting Sabak Bernam for about a year now and we have been getting good response from the people.
"I feel my chances are good since Selangor is being administered by Pakatan Rakyat," he said after attending a Chinese New Year anniversary dinner organised by PKR in Balik Pulau on Tuesday night.
He was one of the speakers at the event. Other speakers included PKR adviserDatuk Seri Anwar Ibrahim and state DAP chairman Chow Kon Yeow.
Dr Abdul Aziz said the current MP, Abdul Rahman Bakri, from Barisan Nasional and his aide Rosli Busro had been sentenced to six years' jail and fined RM400,000 after being found guilty on eight counts of making false claims.
"Taking into account this matter and the current national mood, I think I can win the seat, especially since Abdul Rahman only won by a majority of 1,335 votes in the last general election," he said.
In the 2008 general election, Abdul Rahman polled 12,055 votes while PKR's Badrulamin Bahron got 10,720.There are about 37,000 voters in the constituency of which 83% are Malays, Chinese (12%) and the rest Indians.
Dr Abdul Aziz was suspended on Oct 19, 2011 for saying that the Sultan of Selangor Sultan Sharafuddin Idris Shah's intervention in a church raid controversy was "unusual and inconsistent".
The suspension was later lifted but he insisted that the accusations made against him be dropped.
Two months later, he decided to leave IIUM on optional retirement, after claiming political interference and that he was resigning "in defence of academic freedom".
Although he had received offers from PAS and DAP, Dr Abdul Aziz joined PKR in 2011.

12 di kuala langat - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di kuala langat - Google Blog Search


Dialog pengkisahan Istana Bandar <b>Kuala Langat</b> - Catatan Si Merah <b>...</b>

Posted: 31 Jan 2013 04:13 AM PST

Hari ni tarikhnya cantik... 31/1/13. Ketika ini pula dah malam Jumaat. Biar dikongsikan satu cerita... letak gambo dulu ya. OK. 
------------------- (setelah beberapa lama) ------------------
Oh... pagi Jumaat 1 Februari 2013 baru larat nak sambung cerita. Setelah tidur melepaskan penat lelah yang amat sangat, entah kenapa le agaknya. Mungkin sisa-sisa kesan satu usaha ketika HIKMAH III di Lumut.
Pagi Khamis 31 Januari 2013 saya bergegas ke Hotel Grand Bluewave di Shah Alam.
Masuk sahaja ke lobi kelihatan anak-anak berbaju cantik tradisional ini sedang turun tunggu. Ah. Saya baru terlepas majlis pembukaan ke?

Saya sampai sekitar 10.25. Nampaknya sudah terlewat setengah jam.

Namun tidaklah terlewat sangat kerana majlis pembukaan masih berjalan...


Oh. Majlis dinamakan "Dialog pengkisahan Istana Bandar Kuala Langat".


Dirasmikan oleh Tengku Panglima Diraja Selangor, Tengku Sulaiman Shah Alhaj ibni Almarhum Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah Alhaj ia dihadiri ramai kerabat diraja Selangor diikuti para peminat sejarah.

Majlis yang diadakan oleh Perbadanan Adat Melayu dan Warisan Negeri Selangor (PADAT), pihak yang bertanggungjawab menyelenggara muzium di negeri ini juga dihadiri beberapa orang kerabat diraja Perak terutama yang turut memiliki titisan darah diraja Selangor. Ada juga dari cabang diraja lain tetapi bersaudara, misalnya mereka yang dari keturunan kerabat diraja Lukut, anak cucu Raja Jumaat yang berketurunan Daeng Parani. Atau anak cucu Daeng Chelak tapi dari jurai di luar Selangor...
Rehat sebentar sarapan 10.45. Bolehlah melihat sedikit pameran di luar.






Jam 11.30 majlis disambung dengan sesi pembentangan. Moderatornya Orang Kaya Maha Bijaya Gombak, Tan Sri Dato' Paduka Raja Haji Wan Mahmood bin Pa' Wan Teh (duduk di tengah). Pembentang pertama, Profesor Datuk Dr Abdullah Zakaria bin Ghazali (kanan) membentang tanpa teks dan slaid dari kerusi. Pakar sejarah dari Universiti Malaya ini memberikan mukadimah kesultanan Selangor apabila menceritakan beberapa nama watak awal pemimpin sebelum kesultanan Selangor dimulakan oleh Raja Lumu ibni Chelak kemudian menyentuh beberapa fasa kesultanan terutama yang melibatkan pertikaian dalam pemilihan sultan dan raja muda.

Pembentang kedua, Cikgu Mohamad Ali bin Alimin membawa kembali pembentangan kepada tajuk apabila menceritakan beberapa keistimewaan Istana Bandar dan kawasan sekelilingnya yang dinamakan Bandar Temasya, kawasan yang terletak di Jugra, Kuala Langat. Tentunya beliau bercerita panjang lebar tentang sultan yang bertakhta dan mendirikan istana tersebut, Sultan Alaeddin Sulaiman Shah ibni Raja Muda Musa ibni Sultan Abdul Samad. Sultan Alaeddin diketahui sebagai seorang yang warak, tinggi ilmu agama dan sangat merendah diri.
Ini pula adalah gambar sesi petang. 

Selain pembentang sesi pagi dan moderator, naik ke pentas adalah tiga orang keturunan Sultan Alaeddin. Dua dari kiri adalah Engku Penggawa Muda Paduka Maha Bijaya Kuala Langat Raja Dato' Haji Uzair bin Tengku Zainon Rashid bin Sultan Alaeddin. Dua dari kanan adalah Leftenan Tengku Aman, anakanda kepada Tengku Sri Asmara di-Raja, Tengku Akram Shah ibni Sultan Alaeddin. Empat dari kiri adalah anakanda sultan yang masih hidup, Tengku Mahmud Shah. Kalau tak salah pendengaran saya beliau sudah berumur 83 tahun. Ini bermakna beliau lahir samada tahun 1930 atau 1929. Sultan Alaeddin pula mangkat 1938.
Saya diberitahu Sultan Alaeddin memiliki ramai isteri dan gundik, Anak-anaknya ada tidak kurang 40 orang! Sultan Selangor sekarang, Sultan Sharafuddin Idris Shah berpangkat cicit. Baginda adalah anakanda kepada sultan sebelumnya, Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah ibni Sultan Hishamuddin Alam Shah ibni Sultan Alaeddin.

Sesi petang merupakan sesi dialog di mana sejarah keluarga diperkatakan, minat sultan, aspek-aspek kesenian, keagamaan, sosial dan budaya sekitar Istana Bandar dibuka untuk perkongsian. Sambil itu pendapat dipinta daripada kerabat diraja lain juga para pengkaji dan peminat sejarah yang ada. Rupa-rupanya acara "Dialog pengkisahan Istana Bandar Kuala Langat" ini adalah satu fact-finding mission, misi mencari fakta. Untuk makluman, Istana Bandar sudah dibaik-pulih untuk dijadikan musium dan pihak yang bertanggungjawab mahu mendapatkan sebanyak mungkin maklum balas yang mungkin terutama dari ahli keluarga sultan untuk memilih barangan yang patut dipamerkan.

 

BLOG SELANGOR

Copyright 2010 All Rights Reserved