ads

Sabtu, 24 September 2011

12 di teluk datok - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di teluk datok - Google Blog Search


KRT <b>TELOK DATOK</b>: Kebakaran <b>di</b> Jalan Kemuning

Posted: 28 Jun 2011 11:34 PM PDT

Sekitar jam 1135hrs,unit SRS telah menerima laporan daripada penduduk yang melaporkan bahawa sebuah rumah bernombor T123 Jalan Kemuning telah terbakar.2 unit jentera BOMBA telah dikejarkan ke lokasi bagi memadamkan kebakaran.Sewaktu tinjauan bersama Tuan Setiausaha KRT Telok Datok,pihak kami dapati hampir 60% rumah hangus dijilat api,dan ianya berkemungkinan berpunca dari litar pintas.Pihak bomba terpaksa pam air dari longkang berikutan pili bomba rosak dan ini amat menyukarkan kerja-kerja memadam kebakaran.
Sent by DiGi from my BlackBerry® Smartphone

di negeri selangor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri selangor - Google Blog Search


TAULIAH ORANG BESAR PAS DITARIK <b>DI NEGERI SELANGOR</b>.....

Posted: 06 Sep 2011 08:17 AM PDT

TAULIAH CERAMAH PESURUH JAYA PAS SELANGOR DAN TIMBALAN DITARIK OLEH JAIS....SAPA SURUH DOK CERAMAH POLITIK KOTOQ SANGAT, KAN DAH KENA
Tazkirah: Jais dakwa Khalid Samad, tauliah Dr Rani dibatal
September 06, 2011

KUALA LUMPUR, 6 Sept – Sementara isu membabitkan serbuan ke atas gereja belum lagi reda, Jabatan Agama Islam Selangor (Jais) mendakwa Ahli Parlimen Shah Alam Khalid Samad dari PAS kerana memberikan tazkirah tanpa kuliah.

Turut menerima tindakan Jais adalah Pesuruhjaya PAS Selangor, Dr Rani Othman apabila tauliah beliau ditarik pada bulan Ramadan lalu.

Khalid (gambar) dipanggil di pejabat Jais hari ini dan dinyatakan pendakwaan ke atas beliau.

Perbicaraan ditetapkan 24 November ini Mahkamah Syariah Klang.

Beliau dibebaskan dengan jaminan mulut oleh pembantunya sementara menunggu tarikh perbicaraan.

Rani dilantik sebagai Pesuruhjaya PAS Selangor Jun lalu manakala Khalid, Yang Dipertua PAS Shah Alam pula sebagai salah seorang timbalanya.

Rani, Adun Meru, menggantikan Datuk Dr Hasan Ali yang merupakan Exco Kerajaan Negeri bagi hal ehwal agama sebagai Pesuruhjaya PAS Selangor.

"Tauliah saya tamat Ramadan lalu selepas menerimanya tahun lepas dan saya telah memohon untuk menyambungnya. Namun saya menerima surat dari Jais permohonan saya ditolak dan tauliah saya ditarik balik oleh Jais," kata Dr Rani dipetik Harakahdaily.

Khalid didakwa di bawah Seksyen 119 Enakmen Pentadbiran Agama Islam Selangor. Jika sabit kesalahan beliau boleh didenda RM3,000 atau dua tahun penjara atau kedua-duanya sekali.

Khalid didakwa memberikan kuliah agama Islam tanpa permit ketika memberikan tazkirah Ramadan pada 16 Ogos lalu di surau Taman Seri Sementa, Kapar, Klang.

Sebelum ini, Jais mendapat kritikan pelbagai pihak apabila didakwa membuat serbuan ke atas Gereja Methodist Damansara Utama.

Jais pula berkata, pihaknya membuat pemeriksaan dan bukannya serbuan di gereja itu atas dakwaan dan maklumat ada usaha mengkristiankan umat Islam.

Dalam pada itu, Khalid ketika dihubungi Harakahdaily berkata, semasa tazkirah Ramadan itu beliau memang menyentuh peranan umat Islam dalam menguruskan hal ehwal agama di negeri ini.

"Saya memberikan tazkirah tentang cerita yang berlaku di zaman Saidina Ali menjadi khalifah Islam di mana semasa peperangan Sifin baginda dapati baju besi baginda hilang.

"Apabila pulang baginda dapati seorang Yahudi sedang menjual baju besi itu di pasar lalu baginda berkata itu baju besinya. Yahudi itu pula berkata, ini aku punya.

"Lalu kes ini dibawa ke mahkamah Islam ketika itu iaitu Qadhi. Qadhi bertanya Saidina Ali, apa bukti dan saksi bahawa baju besi itu baginda yang punya.

"Saidina Ali berkata, bukti tidak ada tetapi saksi ada iaitu Hassan dan Husein. Qadhi kata, kedua-duanya tidak boleh jadi saksi yang adil kerana mereka berdua anak baginda. Jadi kes ini ditolak oleh Qadhi dan jadilah baju besi itu milik Yahudi itu.

"Saya ingin beritahu kepada hadhirin keadilan Islam ini bukan kepada Islam sahaja bahkan kepada Yahudi pun hatta berlawan dengan Khalifah Islam sendiri.

"Saya nak kaitkan, kita umat Islam kena dengar kedua-dua belah pihak dalam kes Jais siasat gereja ini bukan dari sebelah pihak dan membuat keputusan," cerita Khalid tentang tazkirah yang diberikannya


KPS : PATUT LAMA DAH TARIK

12 di port klang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di port klang - Google Blog Search


New KTM Komuter trains arrive in <b>Port Klang</b>. « TRANSIT <b>...</b>

Posted: 23 Sep 2011 09:28 PM PDT

TRANSIT took note of this article, announcing that the first of the new 6-carriage Komuter trains has arrived in Malaysia.

This train is the first of 6 trains which will arrive over the remainder of this year, and will likely be put into service in late December 2011 or early 2012.

TRANSIT was invited to the arrival ceremony but were unable to attend due to scheduling conflicts. However, we thank KTMB for the invitation.

KTM gets first batch of electric train coaches from China (The Star)
23 September 2011

PORT KLANG: Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTM) has received the first batch of six electric train coaches from the Transport Ministry.

First batch: Kong (in tie) inspecting one of the electric train coaches in Port Klang Thursday. Image courtesy of The Star.

Its minister Datuk Seri Kong Cho Ha said the Six-Car-Set (SCS) manufactured by China's Zhu Zhou Electric Locomotives Co Ltd were shipped from Shanghai Port on Sept 13 and reached Westport at 2am yesterday.

"Unloading work began from 8am and was completed at 5pm," said Kong, who was at the presentation ceremony at Wharf 3, Westport in Port Klang.

He said the coaches were part of the 38 new sets for the KTM Komuter service which are being financed via allocations from the Federal Government under the sixth initiative of the National Key Results Area programme.

"Under this initiative, RM1.894bil has been spent to buy the 38 sets which will help improve the quality of the KTM Komuter service," Kong said.

He said delivery of the sets would be in batches and completed by May next year.

"The coaches will undergo operational and security tests before they are deemed safe for use," he said, adding that it would take one to two months to test each set.

"The sets will be sent to the depot in Batu Gajah Perak for tests. The first train is expected to start service by December."

Kong said his ministry was optimistic that with the new trains, the schedule of train arrivals could be shortened from 30 minutes to just 10 minutes and the target to increase capacity from 95,000 commuters to between 150,000 and 200,000 would be achieved.

TRANSIT Says:

First of all, congratulations to KTMB & KTM Komuter. We are looking forward to the arrival of the new trains. We are also looking forward to a full Parliamentary investigation of the purchasing contracts for the new trains but that isn't likely to happen anytime soon.

It is nice to have new things. TRANSIT only hopes that the public & KTMB staff will treat these new trains with care and treat each other (and other KTMB passengers) with courtesy & respect.

The new trains look markedly different and up-to-date as compared to the older KTM Komuter trains. It is almost a shock to consider that the oldest of our KTM Komuter is a "teenager" (16+ years).

Sadly, too many of our "teenage" trains will not survive to see their 20th birthday. And when a train can last around 30 years (although the correct measurement is in distance traveled, we like to use years to help our readers understand) before a major overhaul is needed, the fact that all of our existing trains are in crisis now from parts shortages & deferred maintenance … and in need of major overhaul as "teenage" trains … is something that is disappointing to us.

So while we are happy to welcome the new trains, we want to remind the public and the government of Malaysia and KTMB about the existing trains that have been cannibalized for parts and left to rot.

KTM Komuter trains at the Serendah yard. The train on the left is from Hyundai Rotem and the train on the right from Ganz Jenbacher. Image courtesy of @Tunomura

Click here for a larger version of the image above.

A KTM Komuter train from Ganz-Jenbacher sits at the Serendah yard. Image courtesy of Tunomura.

Click here for a larger version of the image above.

We understand that some people will not like that TRANSIT is connecting the new trains to the old ones that are falling apart. They prefer that we look forward to the future rather than focus on the mistakes of the past. But we at TRANSIT believe that we must understand the mistakes of the past in order to have a better & brighter future.

Rawatan Bekam Sunnah <b>Di</b> Klang Dan <b>Port Klang</b> | Iklan Percuma <b>...</b>

Posted: 16 Sep 2011 05:07 AM PDT

Description

Asslamu'alaikum & Salam Sejahtera…..

Kami menawarkan rawatan Bekam Sunnah (Darah) & Bekam
Angin secara moden hasil gabungan perubatan islam. "Untuk
lelaki dan wanita."

Bekam ialah proses membuang darah kotor / beku yang
mengandungi asid dan toksin di dalam tubuh. Berbekam juga
boleh menyembuhkan pelbagai jenis penyakit… Insya Allah"

Hadis..
"Semasa aku berjalan pada malam isra' bersama para
malaikat, mereka selalu berkata, "Hai Muhammad, suruhlah
umatmu berbekam."
(HR Sunan Abu Daud, Ibnu Majah, Sahih Jami'us Shaghir) "

Sila buat temu janji terlebih dahulu…layari laman web kami…
Website : http://jomberbekam.blogspot.com
Facebook : Rawatan Bekam Di Klang Dan Port Klang

"Terima Kasih"

12 di ampang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di ampang - Google Blog Search


KELAB GREENBOC: Kes Gadis Dibakar <b>Di Ampang</b>: Suspek Cuba <b>...</b>

Posted: 22 Sep 2011 04:26 PM PDT

Polis mengesahkan suspek dalam kes bunuh dan bakar seorang remaja wanita di Jalan Bukit Belacan, Ampang pada 5 Sept lepas cuba memperkosa mangsa selepas hajatnya untuk menyambung kembali hubungan percintaan mereka ditolak.

Pengarah Jabatan Siasatan Jenayah Bukit Aman Datuk Seri Mohd Bakri Zinin berkata siasatan mendapati suspek berang selepas mangsa Nurul Awatif Syakir, 19, seorang pelajar Maahad Tahfiz Al-Tijarah di Selayang enggan meneruskan hubungan mereka.

Beliau berkata suspek dipercayai mengambil tindakan nekad membunuh mangsa sebaik permintaanya itu ditolak.

"Laporan bedah siasat telah diperoleh. Polis juga sudah mendapatkan perintah sambung reman sehingga 27 Sept ini sebelum mengambil tindakan seterusnya," katanya ketika ditemui pada Majlis Sambutan Aidilfitri Ibu Pejabat Polis Kontinjen (IPK) Selangor di sini hari ini.

Akhbar pada 5 Sept lepas melaporkan mangsa dilapor hilang oleh anggota keluarganya setelah tidak pulang selepas keluar rumah pukul 8.30 malam sehari sebelum itu.

Pengecaman mayat mangsa dilakukan anggota keluarganya melalui cebisan baju kurung berwarna hijau serta sepasang anting-anting yang dipakai gadis itu sebelum menuntut mayat itu di Pusat Perubatan Universiti Kebangsaan Malaysia (PPUKM) kira-kira pukul 11 pagi hari yang sama.

Pada 12 Sept polis menahan seorang lelaki berusia 19 tahun yang merupakan pelajar tahun dua Ijazah Sarjana Muda Ukur Bahan di pusat pengajiannya yang terletak di Seri Iskandar, Perak bagi membantu siasatan kes itu. -Bernama

Berita sebelum ini
Klik imej untuk baca


1 comments:

View Comments/Post a Comment

12 di tanjung karang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di tanjung karang - Google Blog Search


shark utopia...: Bercuti <b>di Tanjung Karang</b> #episod 3

Posted: 18 Jul 2011 11:15 PM PDT

salam all :)

ada lagi beberapa keping gambar sekitar tanjung karang :) jelapang padi

12 di bukit lanjan - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di bukit lanjan - Google Blog Search


omaQ.org » Blog Archive » Speed Trap terbaru –> <b>di</b> bawah flyover

Posted: 14 Sep 2011 06:43 PM PDT

Speed Trap terbaru –> di bawah flyover

Team Ultimate-X
PLUS North Bound (ke Utara)
*Under a bridge at about 456km, Sg Buloh junction.
*Under a bridge at about 459km, Bukit Lanjan interchange.
*Under the overhead restaurant at Sg Buloh.
*Under the last bridge before Sg Besi toll at 309.2km.
*Under the bridge at 296.5km, Bangi junction.
*Under the newly constructed bridge at 289.0km, after Nilai North junction.
*Under the bridge at 286.5km, Nilai North junction.

PLUS South Bound (ke Selatan)
*Below signboard at about 454.6km and 455.2km, Sg Buloh layby.
*Under the bridge after Subang junction at 11.3km.
*Under the bridge at 22km, Bukit Lanjan junction.
*Under the bridge before Mint hotel, Sg Besi Toll. 80km/h only!
*Under the bridge at 302.8km, Kajang junction.
*About 1km south of Bangi junction, both south and north bound outer lanes
*At 296.5km and 297km, Bangi junction.
*Under the newly constructed bridge at 289.0km, before Nilai North junction.
*At 285.5km and 285.8km, Nilai North junction.
*On center divider at 251.8km and 253km after Senawang junction.
*After Alor Gajah junction at 213.9km, next to water theme park.
*Behind the right hand crash barrier at 198.4km.

Elite Central Link East/North Bound
*On left hand side at 4.8km after Batu Tiga/Shah Alam exit
*Under the overhead restaurant at USJ/Hicom junction about 8.5km. 90km/h zone!
*Below the bridge before USJ/Hicom junction at 10.5km.

Elite Central Link West/South Bound
*Under the overhead restaurant at USJ/Hicom junction about 8.5km. 90km/h zone!
*Below the bridge before USJ/Hicom junction at 10.5km.
*After exit from KLIA toll to the airport, below Jalan Pekeliling flyover.90km/h

NKVE East/North Bound
*300m before Jalan Duta toll, 60km/h!
*Behind crash barrier on the left when going towards Jalan Duta toll, at 24.9km, 80km/h!
*Below bridge at Damansara Junction, 17.5km

NKVE West/South Bound
*Behind crash barrier on the left when leaving Jalan Duta toll from KL, at 25.3km and 25.7km, 80km/h!
*From Jln Duta, below the bridge, 23km, 80km/h zone!
*From Jln Duta, at the underpass at Sg Buloh Y-junction, 22km.
*Behind crash barrier at Damansara Junction, 17.7km and 16.8km
*Below railway bridge at 11.2km
*Under the bridge at Shah Alam junction.

Kesas East Bound
*Under the bridge at 44.8km, downhill run after Puchong junction.

Kesas West Bound
*At Sg Besi side of East Bound Toll. Kuala LumpurCity
*Jalan Duta; below the flyover at the Damansara junction, 70km/h zone.

Klang
*Dual carriageway between Klang and Port Klang. Towards Klang direction, at about 13km mile stone. 70km/h only!

East Coast
*Road sign at Karak highway is inadequate especially at Y junction; if you are unfamilar, go slow.
*East bound, downhill run after Raub junction.
*Maran, 60km/h zone.
*Paya Bungor, 70km/h zone.

SPEED TRAPS IN JOHOR South Bound
*Tangkak junction.
*Under the bridge after Yong Peng

North junction
*at 97.3km.
*Ayer Hitam junction.
*Sedenak junction.

SPEED TRAPS IN PERLIS, KEDAH AND PENANG
North Bound
*Around Ayer Hitam in 60km/h zone.
*Before Perwaja Steel.
*Sg Petani junction.
*Between Seberang Jaya junction and Sg Dua Toll.
*PenangBridge at island end.Speed limit 80km/h.

South Bound
*PenangBridgeisland end. Speed limit 80km/h.
*About 2km before Juru Toll Speed limit 90km/h.

SPEED TRAPS IN PERAK
North Bound
*Under the bridge at 197.1km and 198.8km, afterKamunting Junction.
*Under the bridge at 204.3km, after KamuntingJunction.
*Under the bridge at 208km, before Kamunting Junction.
*Under the bridge at 214.8km, before Kamuntingjunction.
*Ipoh Vista Point at about 263km. Speed limit 80km/h.
*Under the bridge at 271km, Ipoh North Junction.
*Under the bridge at 274.4km, Ipoh South Junction.
*Under the bridge at 286.9km, Simpang Pulai Junction.
*Under the bridge at 296km, Gopeng Junction.
*Under the bridge at 352.6km, after Sungkai Junction.
*Under the bridge at 353km, Sungkai Junction.
*Under the bridge at 373km, Slim River Junction.

South Bound
*Under the bridge at 199km, before Kamunting junction.
*Under the bridge at 241.9km, at Kalau Kangsarjunction.
*Under the sign post at 296.1km, before GopengJunction.
*Under the bridge at 297km, at Gopeng Junction.
*Under the bridge at 300km, after Gopeng junction.
*Under the bridge at 308.6km, after Gopeng junction.
*Under the bridge at 372.6km, at SlimRiverjunction.

Wallahua'lam.. try la check.

Sumber :- Warga omaQ.org

Related Posts with ThumbnailsShare on Facebook
Posted on September 15th 2011 in My Artikel, My Info, My Malaysia

12 di jenjarom - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di jenjarom - Google Blog Search


Antara Kelebihan Kerja Sendiri | Yunus Badawi

Posted: 13 Sep 2011 08:59 PM PDT

Hari Ahad lepas aku dan famili ke rumah balu pakcik aku di Jenjarom. Dah agak lama juga kami tak ke rumahnya. Kami hanya jumpa di majlis kenduri kahwin saudara mara atau di Hari Keluarga dua tiga tahun lepas. Masa kami sampai rumahnya dah pukul 8 malam. Hampir tak cam sebab dah ada gerai makan di depan rumahnya.

Semasa kami bercerita, emak Adam memberitahu yg aku dah tak kerja dgn sykt kulit kerang lagi. Terkejut makcik aku mendengarkannya.

"Eh kenapa dah tak kerja situ lagi. Kan gaji besar kerja kat situ?" tanya makcik aku.

Isteri akupun cuba menerangkan kenapa aku berhenti kerja dari sykt kulit kerang tu.

(utk rekod sykt kulit kerang merupakan sykt kedua terbesar di dunia dari segi pendapatan menurut Majalah Fortune di dalam senarai Fortune 500 yg disiarkan di dalam edisi Julai tahun ini).

Susah juga nak terangkan kat makcik aku tu. Aku biarkan emak Adam sampaikan dalam versi dia. Aku tengok makcik aku masih blur selepas cuba diberi penerangan tu. Tak kisahlah.

Aku ada terangkan dalam n3 aku yg dulu antara sebab aku berhenti kerja dari sykt lama aku tu. Tak payahlah aku ulang. Tapi aku nak kongsi sedikit antara kelebihan kerja sendiri setelah aku melaluinya selama 2.5 tahun.

1) tak perlu pergi opis pagi2 dan terperangkap dalam jam

2) dah tak perlu keluar pagi2, bolehlah golek2 selepas hantar anak ke sekolah. Ini yg best sebab ......

3) jimat minyak dan tol sebab opis kat rumah aje

4) kalau nak minum atau makan pergi aje ke dapur

5) kalau emak Adam ajak ke mana2 'waktu pejabat' takde hal punya. Let's go baby!

6) boleh main dgn Adam kalau dah jemu buat kerja. main dgn emak Adam pun boleh jugak hehehe

7) takde siapa nak perintah buat itu ini, hantar report macam2, meeting yg tak habis2 atau nak siapkan staff report bila hujung tahun.

8) tak perlu pening fikir nak makan kat mana bila tiba waktu lunch. Emak Adam uruskan semua tu. Makan air tangan isteri lebih berkat dan sedap.

9) boleh berfb dan blogging bila2 suka hehehe

Cukuplah tu antara kelebihan kerja sendiri ni. Kekurangannya pun ada tapi hari ni aku nak citer yg muluk2 aje. Ada sesiapa yg nak kerja sendiri ke?

12 di puchong - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di puchong - Google Blog Search


DSC_1012 : Berbuka puasa <b>di Puchong</b>. | Flickr - Photo Sharing!

Posted: 27 Aug 2011 08:24 AM PDT

keyboard shortcuts: previous photo next photo L view in light box F favorite < scroll film strip left > scroll film strip right ? show all shortcuts

12 di ulu kelang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di ulu kelang - Google Blog Search


Raya Aidilfitri 2011 – 1432H « .:: Aku Seorang Isteri & Ibu ::.

Posted: 08 Sep 2011 03:58 AM PDT

Raya Aidilfitri 2011 – 1432H 0

Assalamualaikum,

Raya tahun ni beraya di Ulu Klang, pastu Shah Alam. Raya ke dua gerak ke Jengka rumah Tok Cek. Raya ke3 pula ke rumah Mama di Chini 03. Bertapa sana sampailah raya ke5.

Sekarang seminggu lebih dah ye kita beraya.. takkan nak beraya sebulan macam puasa sebulan ye tak? hehe apa pun kalau orang jemput open house tu, kita join jelah kan.. makan2, mengeratkan silaturrahim sesama kita.. tp bila di fikir2.. makin lama makin kurang yang buat open house.

Ada juga yang menjemput, 'datang ajelah bila2 nak beraya, okay. tapi bagitahu dulu bila nak datang.' terima kasih. insya-allah kalau berkesempatan.

Kepada kengkawan terdekat, jemput2 juga ke rumah asid di Shah Alam ni.  Macam biasa, nak  datang tu hapaq awal2 sat gi dapat air teh bujang aje. hehe

Selamat hari raya. Maaf di pinta.

Blog Widget by LinkWithin
asid

Jom Slim dan Sihat dengan cara yang mudah dan selamat

banner!

12 di sungai tenggi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sungai tenggi - Google Blog Search


Blog Felda: felda <b>sungai tengi</b> - Google Blog Search

Posted: 22 Jun 2011 12:00 AM PDT

[unable to retrieve full-text content]Lawatan Ke Felda Gedangsa, Sungai Tengi Selatan, Sungai Tengi dan Suharto di Hulu Selangor ditetapkan pada 21hb Jun 2011: 1. 9.00 pagi - di Felda Sungai Tengi Selatan. 2. 10.30 pagi - di Felda Sungai Tengi ...

12 di bangi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di bangi - Google Blog Search


Majlis Aidilfitri Perantau, Ilmuan <b>di Bangi</b> 24 Sept

Posted: 23 Sep 2011 04:00 PM PDT

Harakahdaily   

BANGI, 24 Sept: Dua buah badan bukan kerajaan, Persatuan Anak Terengganu di Perantauan (Perantau) dan Ikatan Ilmuan Nasional (Ilmuan) akan mengadakan Majlis Ramah mesra Aidilfitri pada Sabtu, 24 September mulai jam 10.00 pagi hingga 12.00 tengah hari di Sekolah Rendah Integrasi Tahfiz Ilmuwan (SRITI) di belakang Pejabat Daerah Hulu Langat, Bandar Baru Bangi.

Untuk memeriahkan sambutan sempena Aidilfitri kali ini, Perantau menyediakan masakan makanan tradisi kegemaran Terengganu seperti nasi dagang, keropok lekor dan lain-lain makanan untuk menjadi hidangan pada majlis tersebut.

Menurut Setiausaha kerja Perantau/Ilmuan, Ustaz Zulhilmi Abd Rahman at-Takiri, kedua-dua NGO ini mengambil inisiatif bergabung mengadakan program pertemuan Aidilfitri kali ini pada 24 September sebagai penerusan kepada kerjasama mereka mengadakan Wacana Merdeka di Masjid Pengadang baru, Kuala Terengganu sempena sambutan Kemerdekaan pada 16 September lepas.

Beliau menjemput dan mengalu-alukan masyarakat sekitar Lembah Kelang terutama ahli-ahli Ilmuan dan Perantau hadir memeriahkan lagi majlis Aidilfitri pada kali ini.

 

12 di klang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di klang - Google Blog Search


krisis air <b>di</b> lembah <b>klang</b> : papan kekunci dot com

Posted: 21 Sep 2011 09:55 PM PDT

Minggu lepas pergi beraya di rumah ibu saudara di Semenyih, waktu kami datang air tidak ada hingga terlonggok pinggan mangkuk. Walaupun empangan Semenyih berdekatan, kawasan Semenyih tidak ada bekalan air mencukupi. Minggu ini saya mula perasan pada waktu malam air tidak ada bila buka pili walaupun kediaman berdekatan dengan sungai Klang yang keruh itu. Semalam di Kosmo, saya ada terbaca petikan "Krisis Rizab air di lembah Klang".

PETALING JAYA – Krisis air di Lembah Klang semakin menjadi kenyataan apabila saiz margin antara bekalan dan penggunaan air semakin rapat dengan anggaran jumlah itu sudah mencapai tahap tiga hingga lima peratus sahaja bersamaan 200 juta liter sehari (jlh).

Ini bermakna dalam kes kecemasan, jumlah rizab harian itu hanya mencukupi keperluan kira-kira 800,000 pengguna di kawasan Gombak.

Pengarah Eksekutif Perancangan Syarikat Bekalan Air Selangor Sdn. Bhd. (Syabas), Sanusi Sulieman berkata, kadar rizab yang diunjurkan oleh pihaknya ialah kira-kira 10 peratus untuk menangani keperluan waktu kecemasan.

Namun katanya, kekhuatiran mengenai bekalan air timbul selepas permintaan melonjak kepada 4,197 jlh sedangkan kapasiti pengeluaran air sedia ada setakat 4,326 jlh.

"Situasi ini membimbangkan kerana purata kadar penggunaan air naik 3.5 peratus, dan angka ini dicatat naik berterusan sejak 2005.

"Peningkatan permintaan ini dijangka berterusan sejajar dengan perkembangan pembangunan di kebanyakan kawasan di Lembah Klang," katanya pada sidang akhbar selepas mesyuarat meja bulat mengenai isu bekalan air di Selangor, Kuala Lumpur dan Putrajaya di sini semalam.

Mesyuarat tersebut yang dipengerusikan oleh Presiden Gabungan Persatuan-Persatuan Pengguna Malaysia (FOMCA), Datuk Marimuthu Nadason turut disertai Ketua Penolong Pengarah Lembaga Urus Air Selangor, Nor Zamri Sondor dan Pengarah Pusat Kajian Sumber Air Institut Penyelidikan Hidraulik Kebangsaan Malaysia (NAHRIM), Ir. Mohd. Zaki Mat Amin.

Kosmo! 23 Ogos lalu menyiarkan mengenai krisis kekurangan bekalan air di Selangor, Wilayah Persekutuan Kuala Lumpur dan Putrajaya dengan ketiga-tiga kawasan berkenaan mengalami kekurangan bekalan air sebanyak 4.2 peratus iaitu 186 juta liter sehari.

Krisis air di Lembah Klang sudah ada tanda-tanda. Agaknya air memang sudah tidak cukup di Lembah Klang khususnya negeri Selangor tercinta ini. Teringat krisis air yang teruk dulu hingga kami perlu mendah air dihadapan rumah kerana tekanan yang cukup rendah. Pagi tadi buka pili hadapan rumah, air tak naik lagi. Malam ini nekad tadah air dalam tonglah jawabnya.

Pemilik Papan Kekunci merupakan anak kelahiran Klang, Selangor. Seorang wanita yang suka menaip di ruang sesempit blognya. Terima kasih kerana sudi membaca.

azura

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

12 di sungai panjang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sungai panjang - Google Blog Search


<b>Sungai</b> Kuning (Hwang Ho) : Dan Sejarah pun Mencatatnya | Mistḗr <b>...</b>

Posted: 17 Sep 2011 01:05 PM PDT

Menilik sejarah tertua di Cina dimulai dari Sungai Kuning (Hwang Ho), tepatnya di dataran tinggi sebelah Utara yang berhulu di pegunungan Kwen Lun di Tibet dan bermuara di Laut Kuning. Sungai Hwang Ho memiliki panjang 5.464 km, sungai ini merupakan sungai terpanjang kedua di Tiongkok setelah Sungai Panjang (Yang Tse). Dataran rendah pada aliran sungai Hwang Ho memiliki tanah yang subur, begitu juga dengan lembah sungai yang berada dihilirnya (hilir sungai Hwang Ho dan Yang Tse).

Faktor iklim memberikan pengaruh yang sangat besar bagi perkembangan kebudayaan dan peradaban. Wilayah yang terbentang luas dari utara dan selatan (sehingga memiliki perbedaan garis lintang yang besar) menyebabkan perbedaan temperatur yang tajam, mulai dari udara dingin menyengat seperti di Siberia dan iklim tropis yang panas di selatan. Pengaruh iklim seperti Air sungai Hwang Ho membeku ketika musim dingin, hal memberikan andil bagi penghambatan terhadap aktivitas masyarakat serta musim dingin berganti dengan musim semi. Kedinginan memudar, salju-salju yang mencair, dan ini menjadikan air bah yang tentu menggenangi dataran rendah. Kondisi ini memberikan tantangan bagi bangsa Cina untuk memberikan respon terhadap keadaan ini. Bentuk respon di tunjukan dengan dibangunnya tanggul-tanggul raksasa di sepanjang sungai.  Sungai Hwang Ho ini bewarna kuning sehingga disebut juga dengan sungai kuning (hwang ho) yang kemudian dapat ditaklukkan.

Sistem Pemerintahan dan Kekuasaan

Ada dua macam sistem pemerintahan yang pernah dianut dalam kehidupan kenegaraan Cina kuno, yaitu:

  • Sistem Pemerintahan Feodal, dalam masa pemerintahan ini, kaisar tidak menangani langsung urusan kenegaraan. Kondisi ini berlatar belakang bahwa kedudukan kaisar bersifat sakral. Kaisar dihormati sebagai utusan atau bahkan anak dewa langit, sehingga tidak layak mengurusi politik praktis.
  • Sistem Pemerintahan Unitaris, kaisar berkuasa mutlak dalam memerintah. Kekuasaan negara berpusat di tangan kaisar, sehingga kaisar campur tangan dalam segala urusan politik praktis.

Secara umum, pusat kekuasaan dinasti di Cina berada di bagian utara, pada sebuah lembah dimana aliran sungai Hwang Ho di utara bertemu dengan sungai Yang Tse di selatan.

Dinasti yang ada dalam sejarah Cina:

Dinasti Shang (Hsia) (Pertengahan abad ke-16 sampai abad ke-11 SM)

Dinasti Shang dianggap dinasti yang mengawali sejarah Cina karena baru pertama kali dilakukan penulisan sejarah oleh Suma Chien. Catatan itu dituliskan di atas bejana perunggu, tempurung kura-kura dan tulang binatang. Pada zaman dinasti Syang telah berkembang sistim kepercayaan memuja para dewa. Dewa tertinggi yang bernama Dewa Shang-Ti.

Dinasti Chou (Zhou, 1222 SM – 249 SM)

Pendiri dinasti Chou adalah Chou Wen Wang, pusat pemerintahannya di Chang – An Dinasti Chou (Zhou) meletakkan dasar sistem pemerintahan feodalisme dan pola kebudayaan Cina. Pada zaman kekuasaan dinasti Chou ini muncul tokoh-tokoh filsafat yang memiliki peranan penting dalam perkembangan kehidupan rakyat Cina hingga kini, seperti Lao Tse dan Kong Fu Tse.

Dinasti Chin (Qin, 221 SM – 207 SM)

Dinasti Chin memerintah dengan sistem sentralisasi dan meninggalkan sistem feodalisme (desentralisasi). Dinasti ini didirikan oleh raja Cheng yang bergelar Shih Huang Ti. Setelah Shih Huang Ti wafat pada tahun 210 SM, para gubernur dari tiap-tiap propinsi berupaya untuk merebut kekuasaan tertinggi di Cina. Dalam keadaan kacau tersebut tampillah tokoh Liu Pang dan pasukannya yang berhasil mengalahkan lawan-lawannya dan kemudian menduduki tahta.

Dinasti Han (207 SM – 221 M)

Pendiri dinasti Han ialah Liu Pang. Pemerintahan dinasti Han kembali menjalankan sistem feodalisme dan mengijinkan kembali filsafat konfusianisme. Bahkan ajaran konfusianisme menjadi salah satu mata ujian bagi calon penghuni negeri. Dinasti Han mencapai masa kejayaannya di bawah pemerintahan kaisar Han Wu Ti. Kerajaan Cina meliputi Asia Tengah, Kore, Mansyuria Selatan, Anam, Sinking.
Setelah kaisar Han Wu Ti meninggal pada tahun 87 M, Dinasti Han mengalami kemunduran dan akhirnya runtuk pada tahun 221 M. ketika terjadi kekacauan bangsa tartar menyerang Cina, dan akhirnya sebagian negeri Cina dapat dikuasainya.

Dinasti Tang

Didirikan oleh Li Shih Min yang terkenal dengan nama Kaisar T'ang T'ai Tsung. Ia memperluas wilayah kekuasaannya ke luar negeri Cina seperti selatan menguasai Ton-kin, Annam dan Kamboja. Ke sebelah barat menguasai Persia dan laut Kaspia.Di bawah kekuasaan T'ang T'ai Tsung, dinasti T'ang mencapai masa kejayaannya. Pada bidang seni syair dan seni lukis terdapat seniman-seniman yang terkenal seperti Li Tai Po, Tu Fu, dan Wang Wei.

Pada abad ke-10 M, dinasti T'ang runtuh dan negeri Cina kembali mengalami kekacauan dan silih berganti raja-raja memerintah. Baru pada tahun 960 kekacauan ini berhasil diatasi dan selanjutnya berdiri Dinasti Sung.

The Great Wall yang fenomenal

Satu hal yang menjadi ikon Cina adalah The Great Wall atau Tembok Besar Cina. Tembok Besar Cina (The Great Wall of China) dibangun pada masa pemerintahan Dinasti Chin. Namun, sebelum dinasti Chin berkuasa di Cina, sebenarnya di daerah Cina utara sudah dibangun dinding terpisah untuk menangkal serangan yang dilakukan oleh suku di sebelah utara Cina. Pada masa pemerintahan kaisar Shih Huang TI, dinding-dinding itu dihubungkan menjadi tembok raksasa yang panjangnya mencapai 7000 kilometer dan tingginya 16 meter serta lebarnya 8 meter. Pada jarak tertentu didirikan benteng pertahan yang dijaga ketat oleh pasukan Cina. Tembok Raksasa Cina dianggap sebagai salah satu dari Tujuh Keajaiban Dunia. Pada tahun 1987, bangunan ini dimasukkan dalam daftar Situs Warisan Dunia UNESCO.

Selain Tembok Besar Cina juga sangat banyak Kuil dan juga Istana yang terdapat di Cina merupakan seni bangunan yang menjadi referensi di seluruh dunia.

The Great Wall

Itulah sedikit pengetahuan tentang Cina yang diawali dari peradaban di  Sungai Kuning (Hwang Ho) yang notabene adalah daerah yang subur tetapi faktor iklim yang memberikan pengaruh yang sangat besar bagi perkembangan kebudayaan dan peradaban. Semoga tulisan ini dapat berguna bagi semua yang membacanya.

wassalam

Other Post

12 di paya jaras - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di paya jaras - Google Blog Search


Why not investigate who applied for the 220 dubious names in <b>...</b>

Posted: 23 Sep 2011 10:49 AM PDT

Suruhanjaya Pilihan Raya (SPR) akan mengeluarkan sejumlah 220 lagi warga asing daripada rang daftar pemilih di Selangor.Mereka antara 222 orang yang dibantah PAS Paya Jaras – dalam parlimen Subang – dan didengar suruhanjaya berkenaan pada Selasa dan Rabu lalu.Setiausaha Jabatan Pilihan Raya PAS DUN itu Mohamad Fisal Mohamad Yusoff berkata, semua mereka memegang kod 71 dalam kad pengenalan penduduk tetap (PR) – kad pengenalan merah – sewaktu membuat semakan.

"Dalam rekod JPN (Jabatan Pendaftaran Negara), mereka semua memegang kad pengenalan merah, oleh kerana itu kita membuat bantahan.

"Dan semasa bantahan, mereka masih lagi memegang kad pengenalan merah," katanya ketika dihubungi Malaysiakini hari ini.

Menurutnya lagi, daripada jumlah keseluruhan itu, seramai 30 orang hadir semasa pendengaran di pejabat SPR negeri di Shah Alam.

"(Seramai) 28 orang daripadanya memberitahu tidak pernah memohon (sebagai pemilih) dan tidak tahu nama mereka didaftarkan sebagai pengundi," kata Mohamad Fisal.

Beliau menegaskan kebanyakan daripada pemegang kad pengenalan itu berasal dari Kemboja dan Indonesia.

Sehubungan itu, kata Mohamad Fisal, SPR akan menggugurkan nama mereka sebagai pemilih susulan bantahan yang dibuat pada 2 Ogos lalu.

Semalam SPR dilapor menerima bantahan PAS Shah Alam dan bersetuju menggugurkan 52 nama yang meragukan daripada daftar pemilih di kawasan itu, kata Timbalan Pesuruhjaya PAS Selangor Khalid Samad.

12 di bandar sunway - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di bandar sunway - Google Blog Search


28 Sep 2011 : J Card Members Day – <b>Bandar Sunway</b> <b>...</b>

Posted: 21 Sep 2011 04:37 PM PDT

28 September 2011

J Card Members Day – Bandar Sunway

Up to 70% Discount

*You are welcomed to bring along TWO friends*

Supermarket Extragaganza

Jusco Gift Voucher Redemption

Ladies Apparel

Kids & Babay Wear

Sports Bargain

Bedding Bargain

and more

Time : 9am to 11pm

Location

Jusco Bandar Sunway

www.jusco.com.my

Related posts:

  1. 22-23 Jun 2011 : J Card Members Day Cheras
  2. 24 Jun 2011 : J Card Members Day Klang
  3. 4 May 2011 : J Card Members' Day Cheras Selatan
  4. 19 – 20 May 2010 : Jusco J Card Day Bandar Utama
  5. 24 – 25 November 2009 : Jusco JCard Day Bandar Utama

Comments

28 Sep 2011 : J Card Members Day – <b>Bandar Sunway</b> - kini.my

Posted: 21 Sep 2011 04:42 PM PDT

Digg is a place for people to discover and share content from anywhere on the web, and the DiggBar makes it even easier. You won't find editors at Digg — all content is submitted and voted on by people like you.

Like a story? Simply click the 'Digg it' button to make your vote count. Then easily share via email or on Facebook or Twitter. One click brings you related stories or stories from the same source. You can discover even more content by clicking on the 'Random' button – you never know what you'll get!

Join Digg Take the tour

Hide
 

BLOG SELANGOR

Copyright 2010 All Rights Reserved