ads

Khamis, 9 Februari 2012

12 di semenyih - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di semenyih - Google Blog Search


I Love Tupperware!: ::Parti Tupperware <b>di Semenyih</b>::

Posted: 09 Feb 2012 08:33 AM PST

Parti Tupperware di Semenyih

Antara produk Tupperware yang dipamerkan
Uplines Director Salleh membuat demo masakan

Ingin membuat parti Tupperware di tempat anda TANPA SEBARANG KOS
malah kami sediakan HADIAH PERCUMA

12 di bukit raja - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di bukit raja - Google Blog Search


MPH » Blog Archive » Love is in the Air @ MPH

Posted: 09 Feb 2012 05:36 PM PST

Posted by julia | Posted in Promotion | Posted on 10-02-2012

0

* Promotion is valid from 1 – 29 February 2012.

* Promotion is valid at selected MPH stores: 1 Utama, The Curve, Subang Parade, Sunway Pyramid, Bangsar Village, Mid Valley, Great Eastern Mall, Alamanda Putrajaya, Bukit Raja, Alpha Angle, Publika, Gurney Plaza Penang, Kinta City Ipoh, Mahkota Parade Melaka, Jusco Seremban 2, JB City Square Johor, Aero Mall Johor and The Spring Kuching.

* Customers will need to collect the RM5 book voucher on the same day of purchase at the same outlet.

* RM5 book vouchers are not exchangeable for cash, while stocks last.

* T&Cs apply for the RM5 book vouchers.

di negeri selangor - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

di negeri selangor - Google Blog Search


MediaRakyat » Elizabeth Wong: Kita <b>Di Negeri Selangor</b> Anggap <b>...</b>

Posted: 07 Feb 2012 04:49 AM PST

[unable to retrieve full-text content]Tian Chua: Kita Bersihkan Politik Perkauman, Kita Bersihkan Politik Fahaman Sempit · Elizabeth Wong: Kita Di Negeri Selangor Anggap Semua Rakyat Selangor Adalah Sama · Khalid Ibrahim: Najib, Pakatan Rakyat ...

12 di salak tinggi - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di salak tinggi - Google Blog Search


Bandar Baru <b>Salak Tinggi</b> • View topic - TAMAN MAWAR BBS - DSL <b>...</b>

Posted: 04 Feb 2012 04:44 PM PST

Rumah untuk di jual di Taman Mawar, Salak Tinggi
Rumah Teres 2 tingkat. intermidIate, facing north
4bilik 3 bilik keadaan rumah elok
Luas Rumah 20' x 70'
Rumah berdekatan dengan :
1.Sekolah Rendah dan Sekolah Menengah , KLIA
2.Rumah-rumah kedai dan surau
3.Hanya 15 minit dari KLIA
4. Hanya 2 minit ke Kolej Teknologi Timur dan 10 minit ke KLIA
5. HARGA; RM250K NEGO (Boleh ambil loan skim rumah pertamaku)

Boleh hubungi saya (pemilik) - = 0133648336
Image

12 di ampang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di ampang - Google Blog Search


Lagi pasal jelajah Hassan Ali <b>di Ampang</b>.. ~ aku peduli apa @ APA

Posted: 05 Feb 2012 11:31 AM PST

Cantiikkk...atas scallop Umno
.....pentas lak warna PKR?

Saperti yang aku janjikan,aku ulas sedikit tentang ceramah Hassan Ali yang berlangsung di Ampang malam tadi.Aku pada mulanya memang tak mahu turun membuang masa mendengar ceramah bekas motivator dan Pesuruhjaya Pas Selangor ini,tapi atas desakan beberapa sahabat AJK Bahagian aku turun lah juga.Semua pun tahu aku ini skeptikal sikit dengan karektor Hassan Ali dan pernah aku sarankan dia jual KISMIS JAMPI dari membuang masa menjelajah negara menerangkan sebab dia DITENDANG keluar Pas dan perjuangan IMR (Islam Melayu Raja) yang baru diilhamkan nya itu.

Memang sejak dipecat dari Pas aku tak pernah menulis atau membaca artikel tentang Hassan Ali ini malahan video video siri jelajah dia setakat hari ini yang banyak dipromo sahabat sahabat bloggers pun tak pernah aku tonton lagi.Hanya sekadar tertonton bila menonton Buletin Utama TV3 setiap hari,itupun klip klip pendek yang disunting TV3 untuk tujuan propa,jadi tak adalah aku ambil serious sangat apa yang dilalakan Hassan Ali hampir setiap hari.

Jadi misi aku turun ke Ampang Indah malam tadi adalah untuk mengikuti sendiri secara LIVE apa yang akan diperkatakan Hassan Ali yang aku rasa tidak akan banyak berbeza dengan apa yang telah dia perkatakan sebelum ini dalam siri jelajah nya.Aku berharap aku SILAP dalam membuat andaian aku terhadap dia sebelum ini dan mungkin malam ini akan mengubah PERSEPSI aku tentang susuk tubuh yang bernama HASSAN ALI.

Tapi setelah mengikuti ceramah penerangan/penjelasan Hassan Ali malam tadi,aku tambah menyampah dengan manusia bongkak dan hipokrit ini.Tiada apa yang diperjuangkan oleh Hassan Ali kecuali KEPENTINGAN DIRI dia sendiri dengan menjaja keburukan Pas yang dianuti dan didakapi nya selama bertahun tahun.Persetan lah dengan alasan PERJUANGAN DEMI MENEGAKAN AGAMA TOK NENEK yang konon nya menjadi sebab mengapa dia DISINGKIR Pas!Semua nya sembang kosong dan terlalu plastik pada aku.

Dato Mail Kijo dan Hj Aziz Derus cuma duk dalam gelap je..?

Hassan Ali tidak lebih dari PEMECAH MELAYU dengan agenda KUASA KETIGA dan NGO JATI yang bakal dia lancarkan pada 21 Feb ini.Tidak kah secara terang terangan Hasan Ali berniat memecahkan kesatuan orang Melayu kepada kumpulan baru yang akan bernaung dibawah NGO JATI?Tidak cukupkah perpecahan sebelum ini yang melibatkan Perkasa dan lain lain NGO?

Nampaknya UMNO masih buta dengan menyediakan platform untuk PENJUAL KISMIS JAMPI ini menjual temberang nya.Meskipun Ketua Bahagian dan Timbalan nya tidak duduk dalam kemah dan memilih untuk duduk dalam samar samar cahaya belakang kemah utama,tapi kehadhiran ramai AJK Umno Bahagian Ampang memperlihatkan program malam ini di Ampang adalah dengan kerjasama Umno Bahagian.Tenguk saja kain scallop merah putih orang dah tahu anjuran siapa program ini.

Tak tahulah aku apa MILEAGE yang Umno akan perolehi dengan MENGUSUNG Hassan Ali kesana kemari memberi ceramah?Apa yang aku nampak Hassan Ali hanya berminat menarik penyokong nya didalam Pas untuk menyertai JATI yang mungkin akan digunakan nya sebagai PLATFORM untuk dia bertanding sebagai Calun Bebas di PRU13.Program malam tadi tak ubah macam sessi motivasi yang diberi percuma ditengah padang dan tidak dikenakan bayaran saperti lazimnya.Hasan Ali saperti ramai pemimpin Pas tidak lebih dari SAUDAGAR AGAMA!Jadi persoalan nya...

APAKE JADAH YANG UMNO TERHEGEH HEGEH PROMO HASSAN ALI INI..???

12 di tanjung karang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di tanjung karang - Google Blog Search


Ceramah Hasan Ali <b>di Tanjung Karang</b> | The Unspinners

Posted: 08 Feb 2012 07:25 PM PST

Ceramah Hassan Ali di Balai Masyarakat, Lot 372, Kg Bukit Belimbing, Tanjung Karang Kuala Selangor. Tajuk Ceramahnya "Memurnikan Akidah Ummah".

12 di jeram - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di jeram - Google Blog Search


SURIA AMANDA: Dania Menggedik Santai <b>Di Jeram</b>

Posted: 08 Feb 2012 10:43 PM PST

Menghabiskan masa kat kampung ari tuh..sempat mandi jeram..air dah x banyak macam dulu sebab jarang hujan...actually jeram ni ada 3 peringkat..kami pergi yang bawah sebab malas nak mendaki naik ke bahagian atas yang mana agak deras airnya...disamping tuh masih takut2 lagi sebab kes tahun lepas kat Ulu Bendul tuh kan...x mustahil mana2 jeram pun akan berlaku mcm tuh..tapi mintak dijauhkan la ....
korang tengok jer la gambar dania tuh..gambar aku x banyak sebab mcm malas plak nak bergambar...





cantik kan kawasan jeram ni...aku kalau rasa tertekan akan lepak la kat sini..tgok keindahan alam..
rasa mcm sejuk dan aman damai jer...ni kalau bawak si kembar best ni..
confirm x nak kelaur dari air..tp tu la..diorang kecik lagi kan...
budak2 kecik x di galakkan bawak masuk hutan kan?

12 di padang jawa - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di padang jawa - Google Blog Search


<b>Padang Jawa</b>, Shah Alam, Klang | Nizam &#39;Mysticmind&#39; Ahamad

Posted: 25 Jan 2012 04:44 PM PST

Padang Jawa, Shah Alam, Klang

Pagi! Seperti semalam, aku teruskan rutin harian semenjak dua menjak ini. Padang Jawa yang bersifat ala-ala Kampung Baru di KL adalah umpama 'Kampung Baru' versi Shah Alam. Dulu, Padang Jawa ini letaknya didalam daerah Klang tapi kini diserap masuk ke dalam Shah Alam seperti beberapa kawasan yang berhampiran. Dikenali kerana kos sara hidup lebih murah berbanding Shah Alam.

Untuk perbandingan mudah, sewa rumah di Shah Alam adalah sekitar RM 600 – RM1200 bergantung saiz dan lokasi. Tetapi di Padang Jawa masih boleh ditemui rumah sewa pada kadar RM300 – 600. Makan tengaharinya (meal) murah 10% dari Shah Alam. Bagi mereka yang suka menunjuk 'lifestyle' atau gaya hidup, berbanding kesederhanaan, ini bukan tempat anda! Tapi perlu di ketahui, yang di sini bukan setinggan tetapi tanah2 lot adalah bergeran dipunyai oleh wak wak jawa yang rata-ratanya kaya raya dengan duit sewaan rumah. Bahkan, ada wak jutawan! (arwah) memiliki hampir 300 buah rumah sewa (yang kini dah diagih2kan pada anak2nya kalau x silap).

Seperti juga semalam, hari ini di sini sudah mula kembali sibuk. Apa yang aku sedari ada 2 kali 'gelombang' marhain berpusu-pusu keluar. Di awal pagi sekitar jam 6 – 7, banyak kereta dan orang keluar. Kemudian gelombang kedua ialah jam 7.30 keatas. Aku andaikan… yang keluar awal itu adalah mereka2 yang berkerja agak jauh, samada di KL atau sekitarnya bagi mengelakkan kesesakkan trafik (susah dowh dalam BM, kalau dalam English : jammed – walaupun ramai eja : jem :D ). Manakala yang lewat itu cuma berkerja di sekitar Shah Alam.

Aku dulu masa keje karangkraf (2 km kot jaraknya), masuk keje jam 8.30 pagi, jadi 8.15 baru merempit haha.. kalau naik kete jadi 30 minit plak. Patut la aku selalu lewat masuk T_T . Sebenarnya adalah perkara lazim mana2 office… orang yang duduk jauh memang selalu datang awal, tapi orang yang duduk dekat mesti selalu lambat 2 minit, 3 minit. Betul hoh! Tapi tak la bermakna sangat orang yang selalu datang awal tuh bagus sangat buat kerja! kan kan kan… Orang berdisiplin kadang2 disiplin je lebih, hasil kerja bergantung pada banyak aspek lain plak kan kan kan.

Ok!. Selesai sarapan tadi di tempat semalam jugak. (selalu aku macam nih la.. stick 1 tempat, sampai rasa bosan – pastuh gi tempat lain plak makan). Jika Nasi Lemak berpasang dengan Kopi O. Maka Roti Canai plak dengan Teh Tarik. (pandai2 je jodohkan diorang nih).

Rata2 peniaga di sini (Padang Jawa) adalah Melayu, kependudukan pun lebih 90% Melayu. Jadi kedai makan di sini juga adalah Melayu, tapi aku tak sure berapa banyak melayu Selangor dan Jawa. Yang pasti banyak Orang Kelantan takpun Siam tokeynya. Bahkan ada sedikit pe-nopoli-an dari peniaga bangsa Acheh di sini bagi kedai2 runcit contohnya… dimonopoli mereka sejak berpuluh tahun dulu. (Salah kan siapa? salahkan pemerintah dahulu atau kerana kita sendiri yang suka kerja makan gaji?)

Manakala kedai makan sebelah malam, memang banyak orang kelantan ditenagai pekerja2 selatan thai. Yang peniaga local ada lah sedikit2. Kedai mamak cuma ada 1 jer rasanya, tapi duduk di tempat tidak strategik mana. Di jalan utama ini, Jalan Mat Raji, ada banyak kedai2 umpama pusat komersil lah bleh aku katakan.

Apa-apapun, Roti Canai Melayu tetap 10 kali lebih sedap dari roti canai kedai mamak. Ah.. abaikan.. mereka itu melayu Acheh, Jawa ataupun melayu negeri mana pun heh! Yang penting lagi 1, di Padang Jawa ini roti canainya CONFIRM lebih murah dari roti canai di kedai mamak Shah Alam.

*Roti Canai + Teh Tarik = RM2 . Enak dan Murah.

*/ di Kedai Nasi ayam Faizal yang agak popular. Adiknya buat roti pagi, abangnya buat nasi ayam tengahari sampai malam. Btw… kalau tak silap, diorang bangsa Melayu Acheh, cuma dari kecik hidupnya disini.

Sedar tak sedar, aku dah duk sini hampir 8 tahun. Kire macam dah jadi orang sini la…

Related posts:

  1. Ok! dah sampai Shah Alam!
  2. Happy Deepavali Valthukkal
  3. Hari seterusnya…

Tags: , , , ,

JOM MAKAN2-JALAN2: Tauhu Bakar <b>Padang Jawa</b> @ Shah Alam

Posted: 26 Jan 2012 08:09 AM PST


Kedai makanan SR Kopitiam Prosperous di Shah Alam ini 
mempunyai beberapa gerai yang menawarkan pelbagai jenis makanan.
Antara gerai yang boleh dicuba ialah Tahu Bakar Padang Jawa.
Anda juga boleh mencuba Yong Taufu yang 
diboleh diperolehi dari gerai yang sama.
Di samping Tahu Bakar & Yong Taufu Anda juga boleh mencuba 
Nasi Ayam Kukus, Ayam Penyet & Aneka Sup 
Restoran ini terletak di Jalan Badminton 13/29, Shah Alam.

12 di sungai panjang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sungai panjang - Google Blog Search


N51 <b>Pasir Panjang</b>: Rahsia & Strategi Pembangunan Manjung

Posted: 03 Feb 2012 07:03 PM PST

Pasai apa aku kata rahsia…sedangkan ianya bukan rahsia pun? Sapa-sapa pun boleh dapat maklumat pembangunan bagi sesuatu bandar itu…asalkan ada duit atau kabel.
Apa yang berlaku di Teluk Rubiah sepatutnya menjadi satu pengajaran kepada semua. Perkara tersebut tak sepatutnya berlaku kalau rakyat tau apa yang dirancangkan oleh pemerintah. Orang kampung sepatutnya tau apa yang akan berlaku di kawasan mereka. Orang pekan sepatutnya tau apa yang sedang dirancangkan dikawasan mereka.
Tapi oleh kerana maklumat ini cukup berharga, maka ianya dirahsiakan dari pengetahuan awam. Yang tau cuma kroni-kroni pemerintah supaya depa dapat mengaut keuntungan.
Tanah-tanah kepunyaan orang Melayu di Kampung Changkat Duku sekarang berharga sekitar RM25,000 seekar. Hangpa tau Kampung Changkat Duku kat mana? Ditepi Tasik Chenderoh. Disebabkan tak ada pembangunan, harga tanah itu kekal dari sepuluh tahun dulu sampai sekarang.
Tiba-tiba ada orang datang tanya sapa nak jual tanah. Dia sanggup offer RM40,000 seekar. Orang kampung yang tak tau apa-apa terus jual sebab harganya tinggi. Depa tak tau..harga tanah tersebut akan meningkat sehingga RM100,000 seekar sebab depa tak tau apa yang sedang dirancangkan oleh pemerintah. Yang tau perancangan tersebut ialah puak-puak Umno. Dan depa la yang beli tanah untuk dijualkan semula dengan harga yang tinggi apabila projek pelancungan yang sedang dirancangkan oleh pemerintah dilaksanakan nanti.
Bila projek pembangunan dibuat..masa tu orang kampung berputih mata. Tasik Chenderoh yang dulunya depa boleh tangkap ikan…sekarang dah tak boleh masuk. Sedangkan yang dijual hanya tanah!! Masa tu nak protes atau demo pun tak guna.
Sapa yang tau apakah yang sedang dirancangkan disekitar kawasan Perbandaran Kuala Kangsar? Baru-baru ini ada pameran Deraf Perancangan Majlis Perbandaran Kuala Kangsar. aku tanya kat orang Pakatan…sapa pun tak ambik pot. Aku tanya kat orang Umno..pun depa tak tau. Yang tau cuma pemimpin Umno.
Kalau aku nak beli Deraf tersebut..aku kena cari RM250.00. Pasai apa aku nak beli? Tak kan aku kena keluar duit poket aku…kecuali la kalau aku ni ahli perniagaan yang nak cari projek. Tapi sekurang-kurangnya, orang parti kena la beli benda ni…baru la boleh cerita kat orang kampung tentang apa yang Umno nak buat. Nak dijadikan isu untuk modal politik pun boleh.
Tapi bila aku suruh depa beli…depa kata tak dak duit. "Kita parti pembangkang mana ada duit!!" Dah selalu sangat aku dengar benda tu.
Dulu…aku minta parti beli Daftar Pemilih pun depa kata tak dak duit. Tapi yang herannya…buat bengkel pilihanraya kat Danok ada duit. Nak sambut Anwar datang ke Kinta Valley Estate..ada pulak duit untuk sewa bas sampai dua biji.
Ini masalah bila tak tau yang mana satu patut diberi keutamaan.
Masa Pakatan menang di Perak dulu, perkara pertama yang jadi rebutan diperingkat parti ialah nak jadi ahli Majlis. Aku tak mintak walaupun ditawarkan. Lebih baik aku motong getah dari jadi Ahli Majlis yang cuma dapat elaun RM600.00 sebulan. Tapi orang parti sampai bergaduh berebut nak jadi Ahli Majlis. Pasai apa? Pasai jadi Ahli Majlis boleh tau banyak maklumat. Dengan maklumat "first-hand" ini boleh dapat macam-macam komisyen.
Bila dah jadi Ahli Majlis, tak mau pulak cerita kat mesyuarat parti tentang apa yang dibincangkan dalam mesyuarat ahli Majlis. ada Ahli Majlis yang kata.." tak boleh bagi tau…OSA!!" Anak haram betui.
Bila aku kata…"tak kan nak bagi tau kat parti pun tak boleh?" Depa jawab.."kena pisahkan kerajaan dengan parti." Anak luar nikah betui.
Tiba-tiba..perkara pertama yang dilakukan oleh ahli Majlis Pakatan Rakyat ialah menaikkan kadar sewa tapakpasar tani dan pasar malam dari seringgit kepada dua ringgit sepetak.
Peniaga pasar tani marah..tapi depa bukan cari ahli majlis. Depa mai pejabat parti. Kat pejabat parti..aku sorang-sorang dok buat kerja parti yang tak bergaji. Peniaga maki hamun aku…masa berkempen nak tolong peniaga pasar tani..tapi bila dah menang terus naik sewa. Hutang Rafidah sebanyak RM60,000 depa tak mau tuntut. Hutang orang Umno beratus ribu depa tak mau mintak…tapi bila MPKK tak dak duit..naik harga sewa peniaga pasar tani. Orang lain yang jadi ahli Majlis dapat elaun, aku yang buat kerja tak dak gaji kena maki. Ada akai ka?
So…sekarang aku nak jadi ahli Majlis Manjung yang tak ada elaun pulak. Kalau orang Manjung nak tau apa perancangan Daerah Manjung..aku akan bagi tau. Kalau hangpa tak dak duit nak beli Rancangan Tanah Daerah Manjung..aku bagi tau. Kat mana nak dijadikan kawasan industri…kat mana nak dijadikan kawasan pelancungan..kat mana nak buat hotel..aku bagi tau. Kalau ada tanah sekangkang kera..jangan jual dulu. Tengok dulu perancangan Daerah Manjung..dan kalau ada yang tak puas hati…boleh protes sebelum ianya dilaksanakan.
Kalau dah jadi macam Teluk Rubiah..dah tak guna dah.
Benda ini juga sepatutnya dibuat di setiap daerah di Perak. Kalau Pakatan Rakyat mahukan undi aku..depa kena janji…bila memerintah nanti, maklumat-maklumat mengenai perancangan bandar dan kampung mestilah percuma dan senang diakses. Kalau Pakatan pun buat macam Umno..sorok maklumat untuk kepentingan diri sendiri..aku buat ABPR pulak. Asalkan Bukan Pakatan Rakyat.
Cuba perhatikan gambar dibawah. Aku potong-potong dan cantumkan supaya boleh masuk dalam blog ini. Hangpa save balik…kemudian paste kedalam Paint atau worksheet…supaya nampak jelas. Kemudian boleh nampak secara dasar tentang apakah pembangunan yang sedang dirancangkan di Manjung.
Kalau ada sapa-sapa yang ada tanah di Kampung Pasir Panjang…Batu 7, Batu 8 dan Batu 9..harga tanah sedang meningkat sebab kawasan tu nak dijadikan Bandar Pelabuhan. Kalau ada sapa-sapa yang bercadang nak buat homestay..kononnya pantai disitu cantik..jangan buat dulu. Sat lagi sapa pun tak mau mai pasai penuh dengan kapal.
Dan bagi sapa-sapa yang ingat nak buat banglo kat Teluk Batik…lebih baik buat tempat beli besi buruk. Sebab Teluk Batik juga akan hancur dalam masa tiga empat tahun lagi. Sama macam Juru di Pulau Pinang.
Hangpa studi dulu peta dibawah..lepas tu aku sambung.
Satu masa dulu, Perak adalah negeri yang paling kaya kerana lombong bijih timah. Ipoh adalah bandar yang paling sibuk dan merupakan bandar dimana mempunyai Mercedes Benz yang paling tinggi didunia..sehinggakan Syarikat Merc memasang logo Merc diatas bukit,berhadapan dengan Hotel Hillcity sekarang.
Tapi dalam masa yang sama, bandar Ipoh dikuasai oleh pembangkang dari PPP. Disebabkan politik, Ipoh perlu dimatikan supaya BN boleh berkuasa. PPP akhirnya berkubur dan sejak itu, BN memegang kuasa di bandaraya Ipoh. Sejak BN pegang kuasa, Ipoh semakin mati. Pekan Ipoh sekarang dah tak ada apa waktu malam…yang sibuk sekitar Jalan Yang Kalsom.
Hangpa nak China Doll, Vietnam Girl, Minah Indon, semua ada. Bapuk pun makin lama makin ramai. Kalau cakap Nasi Ganja..semua orang tau. Tingkat atas kedai Nasi Ganja tu hangpa tau ka ada apa?
Selepas Ipoh, Pulau Pinang menjadi bandar tumpuan. Pulau Pinang adalah bandar pelabuhan bebas cukai. Tapi pasai Pulau Pinang juga dikuasai oleh pembangkang maka Pulau Pianang mesti dimatikan. Akhirnya, status bandar pelabuhan bebas cukai Pulau Pinang ditarik balik pada tahun 1977. Lepas tu Pulau Pinang macam tempat lain juga. Makin lama makin kotor dibawah BN.
Apa akan jadi pada Manjung pada tahun 2020?
Pertama sekali, sebelum kita pergi secara detail, kita tengok dulu Strategi Pembangunan Negeri Perak dibawah BN.
1 STRATEGI PEMBANGUNAN NEGERI PERAK
Strategi Pembangunan Seimbang dan Bersepadu (SPSB) merupakan asas penting di dalam penyediaan RSN Perak 2020. Oleh itu, proses penyediaan RT Daerah Manjung (Pengubahan) 2020 ini memastikan penentuan matlamat pembangunan daerah adalah selaras dan mendokong matlamat pembangunan negeri perak iaitu "Menjadikan Negeri Perak K-State Yang Maju dan Makmur Melalui Pembangunan ICT, Sumberjaya Asli, Modal Insan, Ekonomi, Infrastruktur, Kecemerlangan Urus Tadbir dan Pengekalan Kesejahtaeraan Alam Sekitar"
Kerajaan negeri telah menggunapakai dua strategi utama dalam pembangunan negeri iaitu Strategi Pembangunan Lestari Negeri Perak dan Strategi Pembangunan Seimbang dan Bersepadu (SPSB). Strategi
Pembangunan Lestari Negeri Perak merupakan pendekatan strategi bukan reruang yang menggariskan pembangunan secara lestari untuk diterapkan di setiap peringkat perancangan dan pembangunan negeri. SPSB pula merupakan pendekatan strategi reruang yang bertujuan untuk menggalakkan pertumbuhan ekonomi dan pembangunan reruang negeri secara seimbang dan bersepadu melalui gabungan kekuatan, potensi dan kedapatan sumberjaya tempatan di semua daerah.
Rangka kerja perancangan dan pembangunan negeri telah digubal dari perspektif makro dengan membahagikan Negeri Perak kepada empat zon perancangan iaitu :

i. Zon Perancangan Metropolitan Lembah Kinta;
ii. Zon Perancangan Lembah Bernam;
iii. Zon Perancangan Kerian, Larut Matang dan Selama;
iv. Zon Perancangan Hulu Perak;
Dalam konteks negeri, Daerah Manjung termasuk dalam Zon Perancangan Metropolitan Lembah Kinta yang merupakan kawasan tumpuan utama pembangunan bagi kawasan tengah perak terutamanya pembangunan perumahan, perbandaran, perindustrian, institusi, infrastruktur dan utiliti, dan pelancongan.
2 STRATEGI PEMBANGUNAN ZON PERANCANGAN METROPOLITAN LEMBAH KINTA DALAM KONTEKS RSN PERAK 2020
RSN Perak 2020 telah menggariskan beberapa fokus dan tema pembangunan bagi Zon Perancangan Metropolitan Lembah Kinta iaitu :
i. Ipoh-Seri Iskandar-Lumut-Manjung sebagai Koridor Pertumbuhan Utama Negeri yang dibangun berkonsepkan "Koridor Bistari".
ii. Kuala Kangsar sebagai Bandar DiRaja dan Kebudayaan.
iii. Industri pelancongan berkonsepkan eko, agro, warisan sejarah, maritim dan komersial.
iv. Penyumbang utama sumber makanan negeri.
v. Lumut-Damar Laut-Segari sebagai "Silver Coast" (Pusat Pelancongan Antarabangsa).
vi. Pangkor sebagai Pusat Pelancongan Antarabangsa dan Gugusan Pulau Sembilan sebagai Taman Laut Negeri.
vii. Lumut sebagai Bandar Pelabuhan dan Kawasan Bebas Cukai.
viii. Sebagai pusat kecemerlangan pendidikan dan sumber manusia (Segi Tiga Bandar Mesra Ilmu).
ix. Desa Perlombongan Bijih Timah di Tg. Tualang sebagai tarikan pelancongan
x. Tumpuan kepada pembangunan industri berat dan sederhana yang disokong oleh industri hiliran (IKS).
So…dah dapat sedikit gambaran tentang apa yang dirancangkan?
Masa nak pilihanraya dulu, BN kata Lumut adalah "Bandar Tentera Laut". Itu
cuma cakap politik sebab nak dapat undi dari tentera Laut. Tapi tak sebut pun
"Bandar Tentera Laut" dalam RSN Perak 2020!!
Apa yang dirancangkan ialah Bandar Pelabuhan dan Kawasan Bebas Cukai.
So…orang Lumut jangan senang-senag jual tanah macam orang Langkawi!!
Ini adalah salah satu cara untuk menghalau orang Melayu dari kampung asal
mereka. Kalau hangpa tak halang dari sekarang, tahun 2020 nanti hangpa
duduk flat..orang Brazil duduk banglo kat Kampung Pasir Panjang!!
Yang diatas itu adalah Strategi Pembangunan Negeri. Macam mana pulak
Strategi Pembangunan Manjung?
Strategi Pembangunan Ekonomi Manjung
SPE 1 : MEMPELBAGAI DAN MENINGKATKAN SUMBER PENDAPATAN DAN MENUKAR CORAK HIDUP PENDUDUK SETEMPAT KE TAHAP YANG LEBIH BAIK
Langkah-langkah perlaksanaan :
i. Membangunkan Port City di kawasan persisiran pantai bermula
dari Kampung Pasir Panjang hingga ke Batu 8 Lekir. Pembangunan
Port City ini bukan sahaja membuka peluang-peluang pekerjaan baru
malahjuga akan menjadi pemangkin pembangunan khususnya di
kawasan selatan Daerah Manjung.
ii. Membina Lebuhraya BASeL yang menyambungkan Lebuhraya BASe di Bagan Datoh dengan Lebuhraya SILEX. Pembinaan Lebuhraya BASeL ini akan menjadi pemangkin pembangunan ke kawasan-kawasan dibahagian selatan Daerah Manjung khususnya Batu 7 Lekir hingga ke Kayan.
iii. Membangunkan kawasan perindustrian berasaskan maritim dan bioteknologi di kawasan Tanjung Hantu, Tanjung Batu dan Teluk Mengkudu.
iv. Mewujudkan kawasan perindustrian kecil dan sederhana di Sungai Wangi dan Pantai Remis.
SPE 2 : MENGGALAKKAN KEMASUKAN PELABURAN LUAR TEMPATAN DAN ANTARABANGSA
Langkah-langkah perlaksanaan :

i.Mewujudkan Zon Ekonomi Eksklusif Manjung (ZEEM) – "PerakSilver Coast" di sepanjang kawasan persisiran pantai dan jugakawasan persisiran Sungai Dinding sehingga ke Jambatan Tuanku Permaisuri Bainun

 ii. Membangunkan rangkaian sistem perhubungan daerahyang komprehensif dengan cadangan pelabuhan baru, lapanganterbang, hub terminal pengangkutan dan lebuhraya-lebuhraya baru.

DAERAH MANJUNG SEBAGAI DESTINASI PELANCONGAN YANG
UNGGUL DAN MENJADIKAN SEKTOR PELANCONGAN SEBAGAI
SALAH SATU TONGGAK PEMBANGUNAN EKONOMI DAERAH
Langkah-langkah perlaksanaan :

i.Mempelbagaikan mod pengangkutan di Daerah Manjung dengan pembinaan lebuhraya-lebuhraya baru, hubterminal pengangkutan, pelabuhan dan lapangan terbang.
ii. Memelihara aset-aset pelancongan sediada seperti Pulau Pangkor, Pangkor Laut, Gugusan Pulau Sembilan, Teluk Senangin, Damar Laut dan Teluk Batik dengan kawalan pembangunan yang ketat.
iii. Membuat perancangan dan pembangunan semula petempatan petempatan setinggan dan perkampungan nelayan di Pulau Pangkor yang tidak teratur pembangunannya. Ini adalah bagi meningkatkan imej Pulau Pangkor sebagai sebuah destinasi pelancongan.
iv. Mengekalkan dan memelihara kawasan semulajadi termasuk hutan simpan dan paya bakau sebagai kawasan pelancongan berasaskan eko-lancong.
Yang ini yang kita kena tengok dan perati baik-baik. Aku bukan town planner…
sebab aku cuma tengok dari sudut alam sekitar dan sosial. Tapi aku tak dapat
nak bayangkan, macam mana industri dan pelancongan boleh duduk sebelah
menyebelah. Sebelah resort..sebelah kilang…tak boleh nak fikir.
Apa yang jelas disini, Lumut akan dijadikan bandar pelabuhan dan
perindustrian..manakala Pangkor akan dijadikan kawasan pelancungan. Nak
tengok contoh…tengok Pulau Pinang sekarang. Seberang Perai..dari Teluk Air
Tawar sampai Batu Kawan dah jadi kawasan perindustrian, manakala Pulau
Pinang jadi pusat pelancongan.
Tapi kat Penang pun ada industri di Bayan Lepas.
Pusat pelancongan terdapat disepanjang Gurney Drive sampai Teluk Bahang.
Kalau dulu perkampongan Melayu terdapat disepanjang pesisir pantai
tersebut, tapi sekarang semuanya berpusat di rumah pangsa Tanjong Tokong
dan Teluk Bahang. Orang Melayu Penang semua duduk flat..yang beli rumah
kat Straits Quay semua Mat Saleh.
Butterworth sekarang menjadi bandar yang paling panas di Semenanjung.
Bagus la…tak lama lagi, Lumut akan mengambil alih Butterworth sebagai
bandar yang paling kotor dan panas. Pulau Pinang akan menjadi lebih bersih
dan teratur. butterworth akan menjadi bandar industri Hi-tech yang tidak
mengeluarkan pencemaran yang teruk..Pangkor dan Lumut akan mengambil


12 di bandar sunway - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di bandar sunway - Google Blog Search


IKLAN 1 MINIT: perlukan pinjaman??? kunjungi kami <b>di BANDAR</b> <b>...</b>

Posted: 15 Jan 2012 11:42 PM PST

Nama: AIN
Email: spgroup_80@yahoo.com
Website: www.pinjamanwang.weebly.com
Tajuk: perlukan pinjaman??? kunjungi kami di BANDAR SUNWAY & hbgi ain 03-56339963/012-2044931
Iklan: Pinjaman peribadi MUDAH/CEPAT/ SEGERA TUNAI/ PROSES HANYA 45 MINIT!!! - Anda BLACKLIST???CTOS??CCRIS???
atau masih dibebani dengan masalah hutang di syarikat pinjaman yang lain??? Layak memohon!!! kami sedia membantu Anda -

MENGAPA MEMILIH KAMI??
• Pemberian wang yang terus
• Tanpa penjamin& tiada cagaran
• Pinjaman di luluskan dalam 45 minit
• Tiada pembayaran upfrond
• Maklumat peminjam di rahsiakan

HANYA UNTUK BUMIPUTRA SAHAJA!!!
• Yang bekerja &menetap di kl/selangor
• Bukan badan berUNIFORM (polis,bomba,tentera)

Anda hanya perlu sediakan:-
1) 3 bulan slip gaji terbaru
2) 3 bulan penyata bank yang terkini
3) Penyata EPF (Sekiranya ada)
4) Utiliti Bil Electrik yang terkini
5) Surat pengesahan jawatan / EA
Gaji dibayar oleh majikan melalui online pay (auto pay/auto credit)

KAMI BUKAN AH LONG/CETI HARAM TETAPI PEMBERI PINJAMAN WANG BERLESEN YANG SAH DAN DILULUSKAN OLEH KEMENTERIAN KERAJAAN TEMPATAN DI BAWAH AKTA PEMBERI PINJAMAN 1951.

Kami amat mengalu-alukan kedatangan anda!!!!
SUPER PAY CAPITAL SDN BHD
No 17-3 jln pjs 11/28b, Sunway Metro
46150 Petaling Jaya Selangor

UNTUK KETERANGAN LANJUT HUBUNGI
AIN: 012-2044931 / 03-56339963
atau e-mail kepada: (((((((((spgroup_80@yahoo.com ))))))))) sertakan no phone untuk di hubungi atau layari laman web www.pinjamanwang.weebly.com
Ip Pengirim: 175.143.56.178

12 di sungai pelek - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sungai pelek - Google Blog Search


Trouble in <b>Sungai Pelek</b> DAP | Free Malaysia Today

Posted: 31 Jan 2012 07:08 PM PST

Some members say P Sivakumar's shortcomings as a leader resulted in violence at a meeting over Ponggal celebrations

PETALING JAYA: Trouble may be brewing in Sungai Pelek DAP and it is centred on some members' dissatisfaction with the way the party's constituency coordinator, P Sivakumar, carries out his job.

A DAP insider belonging to the disgruntled group told FMT that Sivakumar had often allowed outsiders into party functions and this had resulted in at least one violent incident.

He said Sivakumar was often late in informing members about party activities and would rope in outsiders to shore up the crowds.

According to him, a meeting last Jan 12 was marred by a brawl between an outsider known only as Murthi and the chairman of DAP's Pantai Sepang Putra branch, R Vellasamy.

The meeting, which Sivakumar chaired, was to appoint an official to take charge of the Ponggal celebrations.

"Over the years, it was always Vellasamy who would organise the celebration," the insider said. "However, this year Sivakumar gave the job to Murthi, a party outsider.

"Murthi made a threat against Vellasamy and raised a chair to hurt him. Sivakumar did not defend Vellasamy and instead provided Murthi with 20 DAP shirts for the Ponggal function."

Vellasamy confirmed that the fight took place.

"I did not lodge a police report to maintain the party's good name," he told FMT. "But I had some bruises on my arm."

Sivakumar denied that the disagreement between Murthi and Vellasamy amounted to a fight.

"The function was jointly organised with local residential associations," he said.  "Murthi represented one of the associations and he was in the joint organising committee. They had a minor argument and continued discussing the Ponggal bash for over an hour."

He also denied distributing DAP shirts. "I gave out 20 Pakatan shirts to the volunteers, which I am allowed to distribute. They were not DAP shirts."

The Sungai Pelek state seat is currently held by MCA's Yap Ee Wah, who won it in 2008 in a three-way fight with A Sivananthan of DAP and independent candidate Abdul Manap Sahardin.

12 di sijangkang - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di sijangkang - Google Blog Search


Peniaga Melayu dianaktirikan <b>di</b> Pasar Malam <b>Sijangkang</b>, Kuala <b>...</b>

Posted: 30 Dec 2011 05:03 AM PST

Saya mohon agar pihak atasan cuba selidik mengapa para peniaga Melayu dipinggirkan tetapi pihak peniaga pendatang dari Kemboja sentiasa dapat tapak hadapan sewaktu berniaga di Sijangkang ini?

Pelbagai aduan telah kami buat namun tiada tindakan diambil.  Jika perkara ini berlarutan, jangan salahkan kami jika kami akan membuat perubahan kembali apabila berlangsungnya PRU13 nanti kerana ketika itu segala-galanya telah terlewat.

Perkara ini telah berlarutan terlalu lama dan ada khabar angin mengatakan berlakunya "pemberian duit bawah meja" oleh mereka terhadap wakil PAS di sini namun kami tidak mahu mengiya atau menidakkan kerana sekiranya perkara ini berlarutan, kami cuma akan membuat pilihan ketika PRU13 nanti.

Harap mendapat perhatian dan tindakan segera.

By: Hamba Allah

Aduan yang berkaitan:

12 di petaling jaya - Google Blog Search

0 ulasan
URL Sumber Asal :-

12 di petaling jaya - Google Blog Search


JAWA BERNAM: KASI GEGAR! HASAN ALI <b>DI PETALING JAYA</b> <b>...</b>

Posted: 07 Feb 2012 09:13 PM PST

[unable to retrieve full-text content]Amar Ma'aruf, Nahi Mungkar. JAWA BER 6 · KASI GEGAR! HASAN ALI DI PETALING JAYA SELATAN ESOK MALAM. 1 minute ago. MEDAN TEMPUR · SAH!! DAP & PKR HALANG KERJA DR HASAN ALI?!! 3 minutes ago ...
 

BLOG SELANGOR

Copyright 2010 All Rights Reserved