Ahad, 9 Februari 2014

12 di jenjarom - Google Blog Search

12 di jenjarom - Google Blog Search


BLOG SELANGOR: 12 <b>di jenjarom</b> - Google Blog Search

Posted: 04 Jan 2014 03:11 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

BLOG SELANGOR: 12 <b>di jenjarom</b> - Google Blog Search

Posted: 19 Dec 2013 03:39 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Aku Budak Telok: Keratan Akhbar tentang <b>Jenjarom</b> Tahun 50-an

Posted: 17 Dec 2013 07:55 AM PST

Assalamualaikum semua. Aku tengah bercuti ini. Tak macam korang, cuti aku macam orang belayar serata dunia. Berbulan-bulan. To be exact, sebulan 16 hari. Ya, betul lah tu...macam kelasi kapal. Tapi aku bukan kerja itu. Kepada yang dah lama mengenali aku, tentu tak payah nak berteka -teki lagi. Yang first time jenguk blog aku ni, mungkin tertanya-tanya..kerja apa sampai lama betul cutinya tu? Untuk tambahkan pening kepala korang, dalam setahun aku bekerja hanya 190 hari. Selebihnya (175 hari) aku goyang kaki. Itu tak termasuk lagi cuti am dan hujung minggu....Hahaha...macam bos, tapi aku kuli je. Nak bagi korang lagi sakit hati kat aku, aku kerja setengah hari tak sampai...Dari pukul 7.30 pagi sampai 1.00 tengah hari..itu sahaja. Dah pening dah? Tak tahu nak teka? Korang pikirlah sendiri. 
Jadi untuk mengisi dan membunuh masa (istilah Inggeris ,To kill time), aku pun belayarlah satu dunia tanpa beralih kerusi. Hmmm...itu pun tak faham...aku surf internet ler...Maka banyaklah yang aku terjumpa...kisah-kisah lama yang berlaku di sekitar Telok termasuk Jenjarom dan Sijangkang. Banyak jugalah berita yang aku dapat, Syiok juga baca surat khabar lama-lama ini. Tapi kebanyakannya dalam bahasa Inggeris. Sebab itu ler Dr. M susah payah suruh kita semua belajar cakap omputeh. ini ler salah satu sebabnya...hahaha...Aku akan translatekan (terjemahkan sedikit intipati berita itu tapi idak ler semua satu perkataan demi perkataan.. Mati ler teman, yeop...Sejak bila pulak orang Telok jadi orang Perak ni? Malaysia boleh..Malaysia Baguuuuz..hihihihi.
 Berita dekat bawah ini tentang Jenjarom tahun 50-an. Lepas itu baru tahun 60-an, 70-an dan 80-an kalau ada, ok? Hek Eleh...Mana berita tentang Telok? Sabor dulu, yeop.. Macam cerita hindustan juga, hero kalah dulu...nak bagi korang saspens dulu..Lepas Jenjarom, Baru ler Telok dan Sijangkang...Lagipun...ikut suka aku ler..hahahaha. Korang bacalah.ya...
Kebanyakan cerita tentang Jenjarom ini kisah komunis dan kampung baru. Berita tentang Jawa di Jenjarom. Takde lah, wak. Nanti bila aku ingat, aku tuliskan nama surat khabar dan tarikh laporan berita, ok? Pleasant reading, everybody.
Pertama, yang ini berita tentang ribut yang telah melanda Jenjarom, Telok dan Sijangkang pada tahun 1953

Kedua, berita tentang demam campak yang membunuh 5 orang kanak-kanak 
 Yang ini pulak tentang komunis simpan duit bernilai RM13,000 dalam hutan.
 Kisah General Templer yang nasib baik tak arwah apabila kereta dia tergolek dog on the way to kampung-kampung baru Cina dengan tujuan untuk memaki hamun Cina dekat situ pasal bantu komunis
 Yang inin pulak tentang Pembantu komunis ditangkap di sekitar Jenjarom...Ramai jugak..27 orang.
 Ini pulak kisah penyamun getah di Jenjarom
 Cerita mahkamah tentang penghantar maklumat kepada komunis dijatuhkan hukuman 6 tahun oleh mahkamah KL.
 Sekolah Cina dibuka di Kampung Baru Jenjarom
 Kisah polis makan rasuah pasal lepaskan Cina masa perintah berkurung..padan muka korang.
 Kemalangan membabitkan seorang berbangsa India di Jenjarom
S

BLOG SELANGOR: 12 <b>di jenjarom</b> - Google Blog Search

Posted: 23 Dec 2013 03:30 PM PST

Klik GAMBAR Dibawah Untuk Lebih Info
URL Sumber Asal :-

Aku Budak Telok: Keratan Akhbar tentang <b>Jenjarom</b> tahun 70-an <b>...</b>

Posted: 17 Dec 2013 08:37 AM PST

Kisah tahun 70-an di Jenjarom.....Bunuh dan mati, jenayah...Sekampung samseng...Kita bakor, kita bakor...

 komunis masih ada lagi kat sini
 rompakan van keselamatan

 Padan muka korang, Samseng
 Api nak kena potong? Pengumuman LLN

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads