Ahad, 10 Julai 2011

12 di tanjung karang - Google Blog Search

12 di tanjung karang - Google Blog Search


Serebrum: 4 Jam <b>di Tanjung Karang</b>.

Posted: 03 Jul 2011 11:04 AM PDT

Pergi ke Tanjung Karang, memang sudah menjadi tradisi buat saya dan kawan-kawan. Singgah di rumah Haniff - dan memang mahu bermalam kalau ada kesempatan.

Tambah-tambah lagi sambutan mesra daripada ibu dan ayah Haniff, hati mana yang tidak tergerak untuk datang berkunjung. Dalam suasana desa, ada damai yang menyapa.

Kali ini - saya berasa agak serba salah. Kami merancang untuk bertolak hari Jumaat selepas study circle UIA. Masyaqqahnya ialah, saya ada kenduri malam itu, dan jika tiada pun saya perlu kembali bekerja keesokan harinya. Dan Nidzam yang jadi driver pula terpaksalah mengikut keterbatasan saya. OK, dah menyusahkan ramai orang... maaf banyak-banyak. Jadi niat untuk tidur di rumah Haniff memang tidak kesampaian.

Walaupun singkat pertemuannya, tidak pernah mengecewakan. Saya, Nidzam dan Fadil pun "mendaftarkan" diri untuk kursus penyembelihan ayam kampung di rumah Haniff.

Kecoh. Dek kerana tidak tahu mengawal magnitud sembelihan pisau, teknik yang tepat, cara potong saya yang agak salah dan juga desakan pihak-pihak berwajib , kepala ayam saya bercerai daripada badannya. Nidzam dan Fadil alhamdulillah sukses juga - jauh lebih elok daripada saya.

Kemudian belajar pula cara nak buang bulu daripada badan ayam, cara potong ayam dan lain-lain. Yang tak perlu belajar ialah cara melantak ayam waktu makan malam.

Belajarkan. Dan mungkin sebab trauma darah ayam memancut, saya jadi lack of common sense petang itu. Bukan salah ayam, bukan salah saya, tapi salah sekolah dulu nak buat kursus sembelihan tiada bajet  tapi salah saya.

Pengalaman pertama menyembelih ayam. Alhamdulillah.

Kemudian, makcik pun menghidangkan kami hasil sembelihan petang itu. Sungguh kami kekenyangan!

Haha, bak kata Nidzam, nak ziarah masa Haniff takde, kekok rasanya. Jadi setahun sekali sahaja dapat. [untuk gambar aksi 18 SG penyembelihan, klik sini]

Jadi untuk Haniff:

Terima kasih kerana sudi untuk melayan kami, jutaan terima kasih untuk makcik, pakcik dan Hamim sebab sudi menerima dan melayan kami dengan cara yang amat terbaik - terbaik dari ladang. 

Maaf sebab tak dapat nak hantar kau ke KLIA... Dah lah tak dapat bermalam. Sedih, sedih.

InsyaAllah, teruskan perjuangan kau di Bumi Jordan dan jadi doktor yang merawat jasad dan jiwa ummat. InsyaAllah, kita akan jumpa lagi, jika tidak sempat di dunia - moga dipertemu dalam syurga Allah kelak. Doakan keberadaan aku di bumi USA kelak ye. 

Dan sekali lagi, aku menggesa zahirkanlah facebook anda untuk kami. Hehe.


p/s: Pak cik aku (yang orang jawa), aku bagi dia bubur kacang durian, dia kata sedap gila! Dan kerepek pisang tu pun, satu famili aku puji! Full Feed Generated by Get Full RSS, sponsored by USA Best Price.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads