Khamis, 29 Mac 2012

12 di shah alam - Google Blog Search

12 di shah alam - Google Blog Search


QGIS MALAYSIA: QGIS gets warm reception at DCR workshop

Posted: 28 Mar 2012 09:00 AM PDT

QGIS menerima sambutan baik di bengkel DCR 

Bengkel mempromosikan cadangan jabatan saya untuk membangunkan Pusat Repositori Digital berkaitan dengan permohonan kebenaran merancang telah diadakan di Shah Alam pada 27-29.3.2012. Pelbagai agensi awam dari wilayah pusat dan selatan menyertainya dimana saya telah memain peranan fasilitator. Nampaknya satu faktor utama yang menghalang kejayan DCR adalah masih terdapat agensi yang memerlukan data GIS dalam bidang pengkhususannya akan tetapi tiada perisian GIS yang cukupi. Ini memberi gambaran bahawa terdapat agensi yang masih tidak tahu wujudnya OSS GIS seperti QGIS yang boleh terus mengatasi masalah mereka tanpa melibatkan sebarang kos. Untuk membantu mereka, lalu pada hujung bengkel tersebut, saya mengambil kesempatan untuk memberi demo QGIS dalam menjalankan SQL query, memaparkan lapisan .tab mengubahkannya kepada lapisan .shp dan menunjukkan kebolehan templat warna perancangan. Ini diakhiri dengan tepukkan yang tidak saya tersangka, oleh itu, amat berpuashati mesej saya dapat disampaikan.
QGIS gets warm reception at DCR workshop 
A workshop promoting my department's proposal to establish a Digital Centre Repository (DCR)  related to applications for planning permission was held at Shah Alam from 27-29.3.2012. Various public agencies from the central and southern region attended where I was a fasilitator. It appeared a critical factor hindering the success of the DCR was that there are still agencies that required GIS data for their specific field yet lacked adequate GIS software. This pointed out that such agencies were still unaware of the existence of OSS GIS like QGIS which could immediately solve this problem at zero cost. To assist them, towards the end of the workshop I gave a demo of QGIS ability at accomplishing SQL query, open a .tab layer, convert it to a .shp layer and show what our planning colour template could do. It ended with a clap of hands I did not expect and am very pleased my message got across.

HOT: KHALID SAMAD TUMBANG <b>DI SHAH ALAM</b>! - Pengundi Baharu

Posted: 22 Mar 2012 12:48 PM PDT


Pada 20 Mac, Khalid Samad bersama Dato Nasarudin Daud, Speaker DUN Kelantan telah mengadakan ceramah di Taman Batu 3, Shah Alam yang hanya dihadiri kira-kira 50 orang.

Manakala pada tarikh yang sama, Datuk Hassan Ali berceramah di Taman Alam Megah, Shah Alam yang dihadiri oleh ribuan orang.

Ibarat langit dengan bumi, sambutan rakyat Selangor kepada ceramah Khalid Samad dengan Dr Hassan Ali.

Berikut ini disertakan gambar-gambar perbandingan ceramah tersebut.










PengundiBaharu: Habislah lu kali nih...

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads