Rabu, 6 Jun 2012

12 di sungai buloh - Google Blog Search

12 di sungai buloh - Google Blog Search


myBancik: Laksa Beras Sungai Bakau Kini <b>Di Sungai Buloh</b>

Posted: 12 Apr 2012 06:19 AM PDT

21 Jamadilawal 1433

Penulis hari ini telah tersempak dengan sebuah gerai laksa di Sungai Buloh, berdekatan Masjid Bandar Baru. Mulanya penulis rasa macam kenal aje kelibat salah seorang peniaga berkenaan. Rasanya macam Pak Teh Azmi, adik kepada Ak'(Pak Ishak, Imam yang menjual laksa beras di Sungai Bakau , di Kampung Penulis).Penulis agak was-was pada mulanya kerana imej beliau sekarang semakin warak berbanding semasa penulis kecil dahulu, ditambah dengan jambangnya yang tebal, ala-ala orang tabligh.

Bila pergi dekat gerai berkenaan, bau kuah laksapun mula tertusuk dihidung , macam kenal aje baunya dan ianya  meyebabkan penulis semakin yakin. Mulanya beliau tidak kenal penulis. Apabila penulis memperkenalkan, penulis ini siapa , anak siapa dan asal dari mana, barulah Pak Teh kenal.Maklumlah dah lama beliau merantau di sini berbanding dengan penulis.Selepas itu barulah beliau kenal  sebab abang ipar penulis mempunyai hubungan kekeluargaan dengan beliau.

Penulis begitu teruja lantaran kerana dah lama tak pekena kuah laksa dari Sungai Bakau. Imam Ishak pun khabarnya dah tak meniaga lagi di sana. Patutlah setiap kali pulang ke kampung , penulis sudah tidak nampak lagi kelibat gerai bermotosikal yang menjual laksa beras di sana.

Namun alhamdulillah, kalau nak lepas gian selera laksa berkenaan lepas ni, penulis tak perlu balik kampung lagi. Kat Sungai Buloh pun ada ..Hu..Hu..

Wallahualam

p/s : penulis siap dapat free lagi cucoq udang  mee rebus dari Pak Teh untuk diletak dalam laksa. Pak Teh kata, orang kat sini tak makan laksa dengan cucoq.Itu sebab dia tak letak. he.he.. Hidup cucoq...cucoq forever, dulu ,kini dan selamanya..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

ads